MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Een praatje maken? Dat is pas een schande!

harm1985 schreef:

Vroeger was men muisstil tijdens een concert! Als ik Live at Massey Hall van Neil Younguit 1971 vergelijk met Journeys van diezelfde Neil Young uit 2011 valt het me op dat tijdens een stilte in een nummer bij Journeys er altijd wel een of andere eikel die whoohoo roept. In 1971 was het nog muisstil.

Ook in 1974, toen Crosby, Stills, Nash & Young in Wembley optraden moesten ze herhaaldelijk om stilte vragen omdat mensen continu liepen te schreeuwen en duwen om dat ze zogenaamd niks konden zien. (Sit Down, Sit Down, Sit Down werd er geschreeuwd).

De grens tussen vroeger en later ligt tussen 1971 en 1974?

Edwynn schreef:
Een praatje maken? Dat is pas een schande!

Zwijg dan!

Stijn_Slayer
harm1985 schreef:

Nog een ergernis aan Paradiso: de bar in de zaal... om de haverklas van die plastic glazen die op de grond kletteren... zeer hinderlijk!

Ik ben absoluut voor de bar. Sterker, vrijwel alle popzalen hebben die inkomsten nódig. Dat is geen kwestie van meer winst willen, maar echt noodzakelijk om overeind te kunnen blijven.

Bij Gillian Welch was het wel echt extreem. Ze hebben een stuk of zeven keer gevraagd of mensen geen foto's wilden maken en elke keer zat er weer eentje. Als je muzikanten uit hun concentratie haalt of irriteert heb je daar jezelf en de hele zaal mee. En om de halve minuut hoorde je inderdaad weer 'POK' als er een glas op de grond werd gesmeten. Zet 't dan tenminste even rustig neer als dat plastic zo hard is.

'This is wooden music, so you gotta be cool' is er niet meer bij.

Hendrik68
Geen foto's mogen maken? Ik maak geen concert meer mee waarbij niet de helft van het publiek met een telefoon in de lucht staat (om foto's te maken). Knap als Gillian Welch het voor elkaar krijgt dat niemand foto's maakt.

Kronos, bevat deze post weer genoeg woorden om mij af te zeiken? Gaat uw gang.

Stijn_Slayer
Tja, ik zou het ook niet zo prettig vinden als er steeds in m'n ogen geflitst wordt. Ik snap het nut ook simpelweg niet. Online vind je toch altijd professionele, betere foto's als je zo nodig een plaatje wilt hebben.

Mij maakt het verder niets uit, maar als een artiest er last van heeft, doe 't dan gewoon niet. Is dat nou te veel gevraagd?

Hendrik68
Ben ik helemaal met je eens.

Last van geflits? Met al die podiumlampen in je porum? Wat een geklets. Ik doe het zelf ook niet hoor. Ik beleef liever. Maar ik stoor me niet aan anderen die het wel nuttig vinden.

Hendrik68
Jij misschien niet, maar de artiest misschien wel. Je zou met het publiek kunnen afspreken dat ze in het begin even hun plaatjes mogen schieten en daarna hun toestel opbergen. Lijkt me een goede deal. Maar er zijn genoeg artiesten die het inderdaad niet uitmaakt hoe vaak er wordt geflitst. Net als de discussie bij het meezingen hang het er ook hier van af met wat voor soort concert je te maken hebt. Concerten van Gillian Welch hebben vaak een wat intiemer karakter dan bijvoorbeeld Metallica en dan storen op het oog kleinigheden nou eenmaal sneller.

Edwynn schreef:
Last van geflits? Met al die podiumlampen in je porum? Wat een geklets. Ik doe het zelf ook niet hoor. Ik beleef liever. Maar ik stoor me niet aan anderen die het wel nuttig vinden.
Ik denk dat een artiest die geen geflits wil de podiumlampen dusdanig afstelt dat die er geen last van heeft.

Als een artiest om geen geflits vraagt, moet je dat ook niet doen. Foto's maken zonder flits gaat even goed/slecht.

Stijn_Slayer schreef:
Online vind je toch altijd professionele, betere foto's als je zo nodig een plaatje wilt hebben.
Dat is waar, maar dat is toch heel wat anders dan je eigen foto's. En wat nou als je je foto zo wilt maken dat zowel je vriend als de zanger erop staat? Ik noem maar wat.

En over de plastic glazen in Paradiso, misschien dat Paradiso zelf zo slim moet zijn om andere glazen te gebruiken? Of een andere vloer.

Zolang artiesten niet te snel zijn hoeft er niet geflitst te worden.

Mjuman schreef:
Tijdens een concert mag je dus wel lullen over het geluid, de drumsolo en hoe die past in de song- want dan is de muziek op de achtergrond!

Tijdens een film mag je dus niet praten over de cameravoering, de montage etc!
Een beetje stellig, maar ja. En je weet zelf ook wel dat het zo werkt. Of dat nou krom is of niet, moet je zelf uitmaken. Tijdens een biscoopbezoek is spreken not done. Tijdens een concert is dat een stuk minder.

Mjuman schreef:
Trouwens, ik ken genoeg mensen die een concert-dvd aanzetten als er bezoek is - ik betrap mezelf er dan op dat ik - tegen mijn wil - ga meekijken. Beeld is nl vele malen dwingerder dan geluid
Je weet zelf ook wel dat het hier om speelfilms gaat en niet om concertregistraties.

En er wordt nu erg lacherig om gedaan, maar ik ken genoeg mensen die nou niet zozeer vanwege de muziek naar een concert gaan, maar meer "om het gezellige avondje uit". Als daar opeens Rod Stewart had gestaan ipv Joe Jackson (ik noem maar wat), had het avondje voor hun precies even leuk geweest. Waarmee ik ook niet bedoel dat die mensen het type zijn die de hele week doorspreken, maar waarmee ik aangeef dat ik me best kan voorstellen dat een concert voor sommige mensen niet iets is waar ze autistisch naar willen luisteren.

Onweerwolf
harm1985 schreef:
Dus dat geeft ze maar een vrijbrief om zich asociaal te gedragen? Ik heb ervoor betaald, dus ik mag maar gewoon doen waar ik zin in heb? Volgens mij betaal je dat geld voor het exclusiefe recht om de artiest in kwestie aan het werk te zien en niet meer dan dat.

Vroeger was men muisstil tijdens een concert! Als ik Live at Massey Hall van Neil Younguit 1971 vergelijk met Journeys van diezelfde Neil Young uit 2011 valt het me op dat tijdens een stilte in een nummer bij Journeys er altijd wel een of andere eikel die whoohoo roept. In 1971 was het nog muisstil.

Kennelijk zijn we dit normaal gaan vinden over de loop der jaren, maar ik vind het respectloos. Joni Mitchell trachtte ooit het publiek een lesje te leren. Ze vroeg om stilte, kreeg dit niet en lipe toen maar van het podium af. Pas toen het stil was ging ze weer spelen. Volgens mij is ze meerder keren van het podium gelopen en heeft het daarna nooit meer geprobeerd, omdat het geen beginnen aan was.

Ook in 1974, toen Crosby, Stills, Nash & Young in Wembley optraden moesten ze herhaaldelijk om stilte vragen omdat mensen continu liepen te schreeuwen en duwen om dat ze zogenaamd niks konden zien. (Sit Down, Sit Down, Sit Down werd er geschreeuwd).

En wat Chevy zegt, dat een concert als achtergrondmuziek kan dienen... dat is het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord. Daar ga je toch geen 40 euro (of wat dan ook) voor betalen? Maar ach, mensen doen het ook bij concerten van 150+ euro...

Meezingen vind ik trouwens ook bloedirritant, ik kom voor de artiest en voor niemand anders. Bij Gillian Welch stond ook iemand loeihard in mijn oor mee te zingen. Toen ik 'em aantikte was hij zwaar verbolgen. Of ik al meer mensen had aangesproken (hij vond kennelijk dat hij niet de enige was). Nee, ik sprak alleen hem aan, omdat ik alleen last van hem had.

Nog een ergernis aan Paradiso: de bar in de zaal... om de haverklas van die plastic glazen die op de grond kletteren... zeer hinderlijk! Gewoon algeheel verbod, net zoals Neil Young opstelde in de HMH in 2003 tijdens zijn akoestische Greendale show.

Wow, misschien kun je beter een CD kopen voortaan.

Hendrik68 schreef:
Jij misschien niet, maar de artiest misschien wel.

Ga eens op een podium staan met de zaallichten uit en de spots aan. Dan snap je wel wat ik bedoel. Ik weet dat stagediven (ook al) niet meer mag maar probeer het gewoon eens op een podium te klimmen.

Je zou met het publiek kunnen afspreken dat ze in het begin even hun plaatjes mogen schieten en daarna hun toestel opbergen. Lijkt me een goede deal. Maar er zijn genoeg artiesten die het inderdaad niet uitmaakt hoe vaak er wordt geflitst. Net als de discussie bij het meezingen hang het er ook hier van af met wat voor soort concert je te maken hebt. Concerten van Gillian Welch hebben vaak een wat intiemer karakter dan bijvoorbeeld Metallica en dan storen op het oog kleinigheden nou eenmaal sneller.

Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze hoog ophebben over peace en freedom enzo. En dan tijdens een optreden allemaal extra regeltjes verzinnen enzo. Dat wekt bij mij enige weerstand op.

Hendrik68
Ha, ha. Ja, zo kan je het natuurlijk ook bekijken.

Stijn_Slayer
Edwynn schreef:

Nog nooit meegemaakt dat een artiest vraagt of de podiumbelichting gewijzigd kan worden?

Edit: en wat Chevy zegt.

Hendrik68 schreef:
Concerten van Gillian Welch hebben vaak een wat intiemer karakter dan bijvoorbeeld Metallica en dan storen op het oog kleinigheden nou eenmaal sneller.

Precies. Alles valt op waardoor de sfeer een beetje verbroken kan worden. Is gewoon jammer.

chevy93 schreef:
En over de plastic glazen in Paradiso, misschien dat Paradiso zelf zo slim moet zijn om andere glazen te gebruiken? Of een andere vloer.

Je zou inderdaad verwachten dat ze dat vrij snel in de gaten hebben, maar het is een kleine moeite om als bezoeker even mee te denken zolang er nog geen oplossing is. Ik vraag me ook altijd af hoe goed die glazen gereinigd worden voor ze hergebruikt worden. Als 't in ziekenhuizen al niet best is...

Onweerwolf schreef:
(quote)

Wow, misschien kun je beter een CD kopen voortaan.

.

Stijn_Slayer schreef:

Nog nooit meegemaakt dat een artiest vraagt of de podiumbelichting gewijzigd kan worden?

Nog nooit van zonnebrillen gehoord?

Sorry, maar ik vind dit nergens meer over gaan. Je hebt last en last. De dingen die hier genoemd worden vallen in mijn beleving onder pietluttigheden. Zeuren over drukte op een terras op koninginnedag. Dat werk.

Onweerwolf
Edwynn schreef:
(quote)

Nog nooit van zonnebrillen gehoord?

Sorry, maar ik vind dit nergens meer over gaan. Je hebt last en last. De dingen die hier genoemd worden vallen in mijn beleving onder pietluttigheden. Zeuren over drukte op een terras op koninginnedag. Dat werk.

Ik vind Koninginnedag ook verschrikkelijk walgelijk. Derhalve ga ik op zo'n dag dus gewoon de deur niet uit en klaag ik alleen over het feit dat er 's ochtends om 9 uur een dweil-orkest door mijn straat trekt.

chevy93 schreef:
Tijdens een biscoopbezoek is spreken not done. Tijdens een concert is dat een stuk minder.

Alsof het tijdens een bioscoopbezoek helemaal stil is? Je kan op beschaafd volume toch wel even iets zeggen over de film, net zoals je dat bij een concert doet? Informeren of hij/zij het ook zo mooi vindt? Ik ben nooit een film lang stil eigenlijk. Voor mij is er niet zoveel verschil tussen concerten en films eigenlijk.

Stijn_Slayer
Ja, we doen allemaal binnen een zonnebril op. Kraagje omhoog, broek op de knieeën en een breezer erbij en het hele spektakel is compleet.

Nogmaals: mij stoort het niet zozeer, maar ik heb er wel begrip voor als het anderen wel stoort. Als iemand er constant doorheen lult, stoort het me wel. Welch en Rawlings werden behoorlijk pissig om die foto's en niemand schiet er iets mee op als je zoiets terug gaat horen in hun stem, als ze daardoor fouten maken of van het podium afstappen.

chevy93 schreef:

En er wordt nu erg lacherig om gedaan, maar ik ken genoeg mensen die nou niet zozeer vanwege de muziek naar een concert gaan, maar meer "om het gezellige avondje uit". Als daar opeens Rod Stewart had gestaan ipv Joe Jackson (ik noem maar wat), had het avondje voor hun precies even leuk geweest. Waarmee ik ook niet bedoel dat die mensen het type zijn die de hele week doorspreken.

Tuurlijk kun je wel iets zeggen tegen elkaar en wordt er niet van je verwacht dat je een heel concert lang je mond houdt (wat voor een hoop mensen onmogelijk zou zijn).. Maar enig respect voor de mensen die wel echt naar de muziek komen luisteren zou toch wel op zijn plaats zijn.. En dan maakt het voor mij inderdaad niet uit of het nou een concert, een flm, een theatervoorstelling of voor mijn part in een museum is..

Het feit dat sommige mensen wel gewoon dwars door concerten heen praten en anderen storen betekent niet dat dat niet asociaal is en maar gewoon geaccepteerd moet worden.

Respect voor elkaar. Prima. Maar niet vervattenn in regeltjes die gemaakt zijn om alleen de zuurpruimen van dienst te zijn.

Bij een film is vaak toch ook het visuele aandeel belangrijk, waarbij een muziekconcert het audio deel weer iets belangrijker is.
Dus bij een film vinden wij het dus echt vervelend als er iemand recht voor ons in het beeld staat.
Dus het lijkt mij best vervelend als ik door toe doen van iemand anders niet fatsoenlijk naar een concert kan luisteren.

Overigens is het zo dat bij een concert met klassieke muziek het dus echt "not done"is om te gaan zitten kletsen.
Wel is zo'n zaal vaak opvallende verkouden (kuch, kuch).

Ik zie (ik bedoel dan eigenlijk hoor) eerlijk gezegd het verschil niet tussen een mezzo sopraan die een schubert lied zingt en Gillian Welch die een eigen ingetogen lied zing.
Of een 8e van Mahler en een metal concert.

Tja, waar trek je die lijn?.. als ze bij Joanna Newsom op haar verzoek de bar dichtgooien om geluidsoverlast tegen te gaan daardoor dan zie ik dat als een keuze van haar, niet als een zuurpruim-regeltje..

Als je wat wilt drinken moet je dan dus gewoon niet naar een Joanna Newsom-concert gaan.

Ondertussen begrijp ik het gewoon niet meer: je betaalt vijftig euro (of meer) voor oom Joe en dan komt Rod the Mod (of andersom) en daar mag je gewoon doorheen lulllen, de week evalueren, de boedelscheiding afronden etc - dan heb je zeg maar a licence to yap/rap

Bij duurdere concerten, La Gaga, Madonna, Coldplay, Mark Knopfler, Sting - even een aside: voor sommigen heb je dan echt voldoende reden om te 'babbelen' (maar ja dan kan je beter niet gaan) - zit de licentie dus ook in het tarief verwerkt.

Het einde voor de dichotomie film vs muziek kunnen we dus inluiden door óf de film fors duurder te maken - dan zit die licentie er dus wél bij in; of en dat lijkt me ideaal: concerten naar het prijsniveau van de bios te tillen - en dan zit de 'lullicentie' er dus niet meer in.

En die praatjes dat artiesten om wat te verdienen hoge concerttarieven moeten rekenen verwijzen we naar het rijk de fabels. Tot de definitieve, ultieme prijsverlaging van concert-tickets zullen wij music lovers van MuMe United alle concerten boven de 25 euro boycotten - dat zullen ze gaan voelen

chevy93 schreef:
Tijdens een biscoopbezoek is spreken not done.

Vertel dat maar aan de luidruchtige Nederlanders die in Antwerpen al eens een cinemake doen.

Nou laat even weten bij welke concerten jullie binnenkort aanwezig zijn. Dan ga ik daar maar niet met mijn aan Gilles de la Tourettelijdende neefje heen.

Zelf heb ik tijdens concerten niet echt veel last gehad van gepraat tijdens een concert. Bij Ufomammut zaten er hele rustige stukken in en het was heel stil. Bij post-rock en post-metal moet dat ook wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:04 uur

geplaatst: vandaag om 16:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.