Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 12:38 uur
buizen schreef:
Prijs/kwaliteit verhouding bij vinyl niet goed?
De geluidskwaliteit bij sommig vinyl misschien niet (teveel minuten op één kant).
Maar de prijs/waarde verhouding is veel beter dan bij compact discs.
Behoudens natuurlijk zeer zeldzame, kleine oplage, bijzondere CD's, zoals promo's door de platenmaatschappij etc, is een CD niets waard. Alleen het luisterplezier.
Moet altijd wel lachen als iemand beweerd 'de originele' CD te bezitten.
Als je de Ikea of de Seats and Sofa's uit loopt met je meubelaankopen is het buiten meteen al niets meer waard.
Koop je antiek meubilair of (tweedehands) designmeubelen dan houdt het (meestal) de waarde, of stijgt zelfs.
Als je buiten staat bij de CD-winkel met je nieuwe stapeltje CD's zijn deze al niets meer waard.
Een stapeltje vinyl daarentegen is een ander verhaal.
Prijs/kwaliteit verhouding bij vinyl niet goed?
De geluidskwaliteit bij sommig vinyl misschien niet (teveel minuten op één kant).
Maar de prijs/waarde verhouding is veel beter dan bij compact discs.
Behoudens natuurlijk zeer zeldzame, kleine oplage, bijzondere CD's, zoals promo's door de platenmaatschappij etc, is een CD niets waard. Alleen het luisterplezier.
Moet altijd wel lachen als iemand beweerd 'de originele' CD te bezitten.
Als je de Ikea of de Seats and Sofa's uit loopt met je meubelaankopen is het buiten meteen al niets meer waard.
Koop je antiek meubilair of (tweedehands) designmeubelen dan houdt het (meestal) de waarde, of stijgt zelfs.
Als je buiten staat bij de CD-winkel met je nieuwe stapeltje CD's zijn deze al niets meer waard.
Een stapeltje vinyl daarentegen is een ander verhaal.
Dat is het verschil tussen verzamelaars en muziekliefhebbers. Verzamelaars vinden de waarde van hun objecten belangrijk. Financieel of gevoelsmatig. Muziekliefhebbers interesseert het niet wat de waarde is zolang ze maar van de muziek kunnen genieten.
0
Robertus
geplaatst: 16 december 2015, 12:49 uur
buizen schreef:
Jouw 'afkeer' tegen nieuw vinyl, Robertus, lijkt vooral te maken te hebben met je baggerplatenspeler. Met een goede platenspeler geniet je wel van vinyl dus vind het niet echt een argument.
Jouw 'afkeer' tegen nieuw vinyl, Robertus, lijkt vooral te maken te hebben met je baggerplatenspeler. Met een goede platenspeler geniet je wel van vinyl dus vind het niet echt een argument.
Ja, dat klopt ook zeker. Vooral dat ik in mijn naïviteit ooit gekozen heb voor zo'n USB ding.....
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:49 uur
Onweerwolf schreef:
Dat is het verschil tussen verzamelaars en muziekliefhebbers. Verzamelaars vinden de waarde van hun objecten belangrijk. Financieel of gevoelsmatig. Muziekliefhebbers interesseert het niet wat de waarde is zolang ze maar van de muziek kunnen genieten.
(quote)
Ik koop CD's. Ik ben verzamelaar. Ik ben liefhebber. Als ik met m'n ("originele") CD's naar buiten loop zijn ze voor mij wel wat waard!

0
geplaatst: 16 december 2015, 13:51 uur
Dat maakt mij dus een liefhebber met schuldgevoelcompensatie? Ik koop LP's voor de koop zonder een platenspeler te hebben...
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:53 uur
buizen schreef:
... is een CD niets waard. Alleen het luisterplezier.
... is een CD niets waard. Alleen het luisterplezier.
Nou, daar noem je ook wel wat natuurlijk. Alsof het uiteindelijk niet hierom draait...

Ik ben een groot liefhebber van zowel LP's als CD's, maar ik het hier helemaal eens met Onweerwolf: als je geluidsdragers beschouwt als een belegging, kun je beter LP's kopen. Tenminste, op dit moment. De waarde kan in de loop van de tijd zo weer fluctueren. Begin jaren negentig kon je je LP's aan de straatstenen niet kwijt. Dus het is ook een beetje de waan van de dag.
Koop je een geluidsdrager om van de muziek te genieten, dan lijkt een CD me door de bank genomen een betere investering. Ik laat de discussie over het verschil in geluidskwaliteit tussen CD en LP gemakshalve even buiten beschouwing, maar als je bedenkt dat een nieuwe LP gemiddeld tussen de 20 en 25 euro kost en een CD een fractie daarvan (zeg 5 tot 12,50 euro), dan durf ik niet glashard te beweren dat een LP altijd minstens twee keer zo goed klinkt. Want dat laatste zou je mogen verwachten op basis van het prijsverschil.
Zoals anderen al aangeven: de kwaliteit van nieuw vinyl varieert nogal; het is in feite gewoon een gok. Wat dat betreft durf ik best de stelling aan dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit bij LP's op dit moment gewoon niet goed genoeg is, tenminste niet voor mij.
Komt bij dat de meeste titels gewoon makkelijker en goedkoper op CD te scoren zijn dan op LP, al zijn er daarbij natuurlijk ook voldoende uitzonderingen op de regel.
0
geplaatst: 16 december 2015, 14:11 uur
buizen schreef:
Ik kan niet namens Robertus spreken, en ik ben de eerste om te beamen dat een goede platenspeler, in combinatie met een uitstekend element en uiteraard de rest van je stereoketen, wonderen kan doen voor de geluidsweergave. Maar als dat in orde is en je vervolgens van je vinyl wilt gaan genieten, valt er nog heel wat aan te merken op sommige nieuwe LP's. Lees hieronder.
Mjuman schreef:
Mij dunkt dat Robertus wel degelijk een punt heeft: doordat perserijen (ook die van MoV) 24 * 7 draaien is kwaliteitscontrole min of meer een ondergeschoven kind geworden. Vorig weekend nog gehoord dat een winkeleigenaar zei geen persingen op Mov - bijv het alom gekoesterde Slowdive - meer in huis te halen. Ik heb er enkele, wisselend van kwaliteit; deze Gene Clark - No Other (1974) is ronduit k* en mist ook nog eens de originele inlay (teksten, credits - zodat je niet kunt zien wie er meespeelt; bovendien lijkt de hoes zelf wel vervaardigd mbv een scan/kopie).
Mij dunkt dat Robertus wel degelijk een punt heeft: doordat perserijen (ook die van MoV) 24 * 7 draaien is kwaliteitscontrole min of meer een ondergeschoven kind geworden. Vorig weekend nog gehoord dat een winkeleigenaar zei geen persingen op Mov - bijv het alom gekoesterde Slowdive - meer in huis te halen. Ik heb er enkele, wisselend van kwaliteit; deze Gene Clark - No Other (1974) is ronduit k* en mist ook nog eens de originele inlay (teksten, credits - zodat je niet kunt zien wie er meespeelt; bovendien lijkt de hoes zelf wel vervaardigd mbv een scan/kopie).
Dit is ook mijn ervaring met verschillende MOV-persingen: kwaliteit fluctueert en hoezen lijken inderdaad wel een uitvergrote scan van het origineel. Zeker, er worden ook uitstekende persingen afgeleverd, al heb ik toch wel vrij vaak het idee dat de meest recente CD-master is bewerkt voor LP en dat die digitale versie gewoon op de plaat is gezet. Daar is niks analoogs aan, en daar zou het toch om moeten draaien als je een LP koopt?
Mjuman schreef:
Al die joecheipraat van jou is écht overdreven. In 2007 - 2009 kon je nog regelmatig een Roxy Music, Depeche Mode, Janet (Joe, Michael) Jackson uit de ééneurobak vissen; inmiddels al lang niet meer. Zag bijv in Groningen bij een platenzaak Stranded, origineel, staan voor 30 euro. Waarde: wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. In diezelfde Groningse zaak heb ik 16 euro neergeteld voor een Simple Minds lp die ik al had (en die normaal ca 8 -10 euro kost), gewoon omdat het de eerste versie was (zeer fraaie reliëfhoes) en ik die versie tóch wilde hebben.
Al die joecheipraat van jou is écht overdreven. In 2007 - 2009 kon je nog regelmatig een Roxy Music, Depeche Mode, Janet (Joe, Michael) Jackson uit de ééneurobak vissen; inmiddels al lang niet meer. Zag bijv in Groningen bij een platenzaak Stranded, origineel, staan voor 30 euro. Waarde: wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. In diezelfde Groningse zaak heb ik 16 euro neergeteld voor een Simple Minds lp die ik al had (en die normaal ca 8 -10 euro kost), gewoon omdat het de eerste versie was (zeer fraaie reliëfhoes) en ik die versie tóch wilde hebben.
Dit. Tot een paar jaar geleden kocht ik nog vrij regelmatig goede, interessante tweedehands LP's voor prijzen tussen de 5 en hooguit 10 euro. En regelmatig, net zoals Mjuman, leuke titels voor 1 euro bij de kringloop. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Voordeel is wel dat ik bij verkoop (ik sta af en toe op beurzen, hoewel niet vaak meer) aanzienlijk meer vang dan een paar jaar geleden, soms tot mijn eigen verbazing.
Maar mijn punt is dat het uit de hand is gelopen met het prijspeil van LP's, zowel nieuw als tweedehands. Je moet je zelfs afvragen of de aanschaf van een LP als beleggingsobject op dit moment wel zo'n goed idee is. Nu betaal je voor iets bijzonders misschien 40 euro, maar of-ie in de toekomst veel méér waard wordt dan dat, moet je nog maar afwachten.
0
buizen
geplaatst: 16 december 2015, 14:36 uur
Heb m'n reactie geplaatst in Overigen >> Apparatuur >> Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 15:13 uur
Joshua68 schreef:
Ik koop CD's. Ik ben verzamelaar. Ik ben liefhebber. Als ik met m'n ("originele") CD's naar buiten loop zijn ze voor mij wel wat waard!
(quote)
Je kunt ook prima verzamelaar en muziekliefhebber tegelijkertijd zijn natuurlijk.

Maar bij duur, limited, zoveelgrams, gekleurd, bladiebla vinyl gaat het wat mij betreft niet meer om de muziek maar om het hebben of het investeren. Wat verder ook prima is overigens maar dan ga ik gewoon wat minder waar hechten aan je opinie over de daadwerkelijke muziek.
0
geplaatst: 16 december 2015, 15:43 uur
Onweerwolf schreef:
Maar bij duur, limited, zoveelgrams, gekleurd, bladiebla vinyl gaat het wat mij betreft niet meer om de muziek maar om het hebben of het investeren.
Maar bij duur, limited, zoveelgrams, gekleurd, bladiebla vinyl gaat het wat mij betreft niet meer om de muziek maar om het hebben of het investeren.
Terwijl je net eerder schrijft dat het tegelijkertijd kan. En zo is het natuurlijk ook. Je kan best een dure limited zoveelgrams paars met gele bollen vinylplaat kopen om het hebben terwijl het tegelijkertijd niet minder ook om de muziek gaat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 16:31 uur
Kronos schreef:
Terwijl je net eerder schrijft dat het tegelijkertijd kan. En zo is het natuurlijk ook. Je kan best een dure limited zoveelgrams paars met gele bollen vinylplaat kopen om het hebben terwijl het tegelijkertijd niet minder ook om de muziek gaat.
(quote)
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat soort meuk wilt hebben om eerlijk te zijn. Maar wie weet is dat voor een ander anders.
0
geplaatst: 16 december 2015, 16:40 uur
Onweerwolf schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat soort meuk wilt hebben om eerlijk te zijn. Maar wie weet is dat voor een ander anders.
Misschien dat west het je kan uitleggen. Voor mij is het verzamelen niet meer dan een leuke bijkomstigheid. Gekleurd vinyl vond ik vroeger nog wel eens leuk, maar het lijkt mij meer en meer een doel op zich te zijn geworden waardoor ik het ook eerder waardeloze (emotioneel gezien) meuk ga vinden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 16:54 uur
Kronos schreef:
Misschien dat west het je kan uitleggen. Voor mij is het verzamelen niet meer dan een leuke bijkomstigheid. Gekleurd vinyl vond ik vroeger nog wel eens leuk, maar het lijkt mij meer en meer een doel op zich te zijn geworden waardoor ik het ook eerder waardeloze (emotioneel gezien) meuk ga vinden.
(quote)
Vroeger vond ik speciale items ook wel aantrekkelijk. Totdat je concludeert dat het verder weinig toevoegt aan datgene wat je echt wilt; de muziek.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:06 uur
Helemaal schunnig wordt het als er een special (limited) edtition van wordt gemaakt en er grof geld voor wordt gevraagd.
Eerlijk gezegd vraag ik me altijd af wat een mens wil met een 2cd +dvd van The Unforgettable Fire die ca 50,- kost? Het oorspronkelijke album is tweedehands voor een fractie daarvan te koop.
Trouwens als een album echt moeilijk te krijgen is, ben je uiteindelijk al content met een mp3 of FLAC-versie ervan.
Eerlijk gezegd vraag ik me altijd af wat een mens wil met een 2cd +dvd van The Unforgettable Fire die ca 50,- kost? Het oorspronkelijke album is tweedehands voor een fractie daarvan te koop.
Trouwens als een album echt moeilijk te krijgen is, ben je uiteindelijk al content met een mp3 of FLAC-versie ervan.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 17:13 uur
Ik heb inderdaad ook nog stapels CD's van een jaar of 10 terug met bonus DVD's, dat was flink booming in die tijd. Na een aantal van die bonus DVD's te hebben bekeken ben ik er maar mee gestopt. Meestal is het bagger. Tegenwoordig zoek ik meestal specifiek de 'gewone' CD op zonder extra meuk met heel af en toe een uitzondering.
Bonustracks vind ik doorgaans ook bijzonder gaar, met name als het van die 'alternative takes' of 'orchestral versions' oid zijn. Als die aan het einde van de gewone CD staan geeft dat bovendien een wat vreemde nasmaak als je een album in z'n geheel beluisterd.
Bonustracks vind ik doorgaans ook bijzonder gaar, met name als het van die 'alternative takes' of 'orchestral versions' oid zijn. Als die aan het einde van de gewone CD staan geeft dat bovendien een wat vreemde nasmaak als je een album in z'n geheel beluisterd.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:17 uur
Mjuman schreef:
...The Unforgettable Fire die ca 50,- kost? Het oorspronkelijke album is tweedehands voor een fractie daarvan te koop.
...The Unforgettable Fire die ca 50,- kost? Het oorspronkelijke album is tweedehands voor een fractie daarvan te koop.
Mijn exemplaar: 1,5 euro in de kringloopwinkel.

0
geplaatst: 16 december 2015, 17:17 uur
Onweerwolf schreef:
Inderdaad, er is weinig waarop het gezegde "mosterd na de maaltijd" zo van toepassing is. Een heel enkele keer slechts gaat het om aardige remixes of om live performance.
Kronos precies; ik heb ook de lp - 6 jaar geleden gekocht, vóór de hype.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:21 uur
Onweerwolf schreef:
Je kunt ook prima verzamelaar en muziekliefhebber tegelijkertijd zijn natuurlijk.
Maar bij duur, limited, zoveelgrams, gekleurd, bladiebla vinyl gaat het wat mij betreft niet meer om de muziek maar om het hebben of het investeren. Wat verder ook prima is overigens maar dan ga ik gewoon wat minder waar hechten aan je opinie over de daadwerkelijke muziek.
(quote)

Ik ben alleen geïnteresseerd in gekleurd vinyl als het bijvoorbeeld de eerste zoveel van een nieuwe uitgave zijn, dus ook op bijvoorbeeld 180 gram en geremastered of zo. Overigens is het belangrijk om te kijken van welk label het komt, anders krijg je toch mindere of baggerkwaliteit.
Het gaat mij niet om de investering, ik koop het voor mijzelf. Ik vind het leuk om zoiets op de platenspeler te leggen. Maar het moet natuurlijk wel mooi zijn en (ongeveer) net zo duur als het zwarte vinyl. Anders koop ik gewoon zwart vinyl.
Voorbeeldje: ik vond in de platenwinkel Bowie's 'hours...' op mint-groen vinyl. Was net zo duur als het zwarte vinyl: dat vind ik leuk.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:24 uur
west schreef:
Ik ben alleen geïnteresseerd in gekleurd vinyl als het bijvoorbeeld de eerste zoveel van een nieuwe uitgave zijn, dus ook op bijvoorbeeld 180 gram en geremastered of zo. Overigens is het belangrijk om te kijken van welk label het komt, anders krijg je toch mindere of baggerkwaliteit.
Het gaat mij niet om de investering, ik koop het voor mijzelf. Ik vind het leuk om zoiets op de platenspeler te leggen. Maar het moet natuurlijk wel mooi zijn en (ongeveer) net zo duur als het zwarte vinyl. Anders koop ik gewoon zwart vinyl.
(quote)
De vraag is dan wel of het - materiaaltechnisch gezien - net zo goed klinkt als zwart vinyl.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 17:25 uur
west schreef:
Ik ben alleen geïnteresseerd in gekleurd vinyl als het bijvoorbeeld de eerste zoveel van een nieuwe uitgave zijn, dus ook op bijvoorbeeld 180 gram en geremastered of zo. Het gaat mij niet om de investering, ik koop het voor mijzelf. Ik vind het leuk om zoiets op de platenspeler te leggen. Maar het moet natuurlijk wel mooi zijn en (ongeveer) net zo duur als het zwarte vinyl.
(quote)
Ik ben alleen geïnteresseerd in gekleurd vinyl als het bijvoorbeeld de eerste zoveel van een nieuwe uitgave zijn, dus ook op bijvoorbeeld 180 gram en geremastered of zo. Het gaat mij niet om de investering, ik koop het voor mijzelf. Ik vind het leuk om zoiets op de platenspeler te leggen. Maar het moet natuurlijk wel mooi zijn en (ongeveer) net zo duur als het zwarte vinyl.
Als het net zo duur is, ok.
Maar dat is vaak ook niet het geval. Of het is duurder of het is zo gelimiteerd dat je kans loopt de boot te missen en het dan alsnog via eBay of Discogs tweedehands voor meer kunt gaan kopen.
Althans, in de metalhoek zie je dat tegenwoordig vaak. Vooral bij blackmetal en Roadburnfahige muziek van zogenaamde zelfverklaarde cultbands en cultlabels.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:25 uur
Ja, maar dat doe ik niet. Het moet wel leuk blijven allemaal.
0
geplaatst: 16 december 2015, 17:27 uur
Mjuman schreef:
De vraag is dan wel of het - materiaaltechnisch gezien - net zo goed klinkt als zwart vinyl.
(quote)
Ik hoor bij bijvoorbeeld Music On Vinyl geen verschil tussen gekleurd of zwart vinyl. Wel heb ik hier op MM gelezen van Kronos dat gekleurd vinyl sneller slijt. Maar ja, dan draai ik het maar niet!

0
geplaatst: 16 december 2015, 17:46 uur
Grafiet, wat het vinyl zwart maakt, zou verschillende functies hebben. Het maakt vinyl harder en dus slijtvaster, maar ook gladder waardoor dus minder naaldruis ontstaat. Dat valt proefondervindelijk makkelijk na te gaan, bij vinyl dat half rood half zwart is. Maar wat naaldruis betreft is het ene gekleurde vinyl het andere niet, heb ik al gemerkt.
Nog een voordeel van zwart is dat je schade, stof en ander vuil daarop het beste kan zien.
Nog een voordeel van zwart is dat je schade, stof en ander vuil daarop het beste kan zien.
0
geplaatst: 16 december 2015, 18:43 uur
Onweerwolf schreef:
zogenaamde zelfverklaarde cultbands en cultlabels.
zogenaamde zelfverklaarde cultbands en cultlabels.
Ik weet nog dat dat als "kvlt" werd gespeld. Dat is er blijkbaar weer uit begrijp ik?

0
geplaatst: 16 december 2015, 18:59 uur
GrafGantz schreef:
Ik weet nog dat dat als "kvlt" werd gespeld. Dat is er blijkbaar weer uit begrijp ik?
(quote)
Ja, vlak nadat de Westgothen fuseerden met de Oostgothen en een andere naam aannamen

0
Onweerwolf
geplaatst: 16 december 2015, 19:12 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
Dat stamt nog uit de tijd dat mannen de zijkanten van hun hoofd niet kaalschoren.

0
Robertus
geplaatst: 17 december 2015, 14:04 uur
Claudia de Breij en heel dat top 2000 gebeuren.
De vrouwelijke tegenhanger van beroepshuilebalk Giel Beelen....
Alternatieve tekst:
"En als ik dan moet kotsen............Mag dat dan op jou?"
Sorry hoor.....
De vrouwelijke tegenhanger van beroepshuilebalk Giel Beelen....
Alternatieve tekst:
"En als ik dan moet kotsen............Mag dat dan op jou?"
Sorry hoor.....
0
geplaatst: 17 december 2015, 15:26 uur
Oef ja, maar dat gaat wat mij betreft voor de gehele Nederlandse radio en aanverwanten (DWDD, 3voor12 etc) op. Ik probeer het allemaal zoveel mogelijk te ontwijken en wanneer het niet lukt wordt mijn frustratie weer bevestigd: zitten ze vooral weer over zichzelf te oreren.
0
geplaatst: 17 december 2015, 15:36 uur
eightynine schreef:
Oef ja, maar dat gaat wat mij betreft voor de gehele Nederlandse radio en aanverwanten (DWDD, 3voor12 etc) op. Ik probeer het allemaal zoveel mogelijk te ontwijken en wanneer het niet lukt wordt mijn frustratie weer bevestigd: zitten ze vooral weer over zichzelf te oreren.
Baarlijke nonsens: 3voor12 is juist een baken van licht voor de serieuze muziekliefhebber. Je moest eens weten hoeveel mensen hier een album hebben leren kennen via de vermaarde luisterpaal.
Albums - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
0
geplaatst: 17 december 2015, 15:39 uur
Mjuman schreef:
3voor12 is juist een baken van licht voor de serieuze muziekliefhebber. Je moest eens weten hoeveel mensen hier een album hebben leren kennen via de vermaarde luisterpaal.
3voor12 is juist een baken van licht voor de serieuze muziekliefhebber. Je moest eens weten hoeveel mensen hier een album hebben leren kennen via de vermaarde luisterpaal.
Eens!
* denotes required fields.