MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Wat betreft die plakresten: boter erop smeren en een dagje laten liggen. Je veegt het er dan zo af met een stukje keukenrol. Bij hardnekkige lijmresten moet je het soms 2 keer doen, is mijn ervaring.

Bakboter, boerenboter, smeerboter of margarine?

Wat me eigenlijk steeds meer stoort, is het vreselijk pedante toontje van schijnbaar werkelijk élke schrijver van Pitchfork. Geen flauw idee waar die site zijn status vandaan haalt. Ze zijn nooit echt to the point, maar blijven altijd een beetje aangedikt om het album heenpraten.

Brecht schreef:
Bakboter, boerenboter, smeerboter of margarine?

Ik heb het geprobeerd met margarine en dat werkte.

Goeie tip, Cygnus.

Ik blijf altijd met mijn dikke vette duim erover wrijven tot het warm wordt, helpt ook.

Heb je het nog wel over hetzelfde onderwerp?

@Gyzzz: die status komt bij de populariteit vandaan, dus massaal negeren zal ze leren.

Gyzzz schreef:
Wat me eigenlijk steeds meer stoort, is het vreselijk pedante toontje van schijnbaar werkelijk élke schrijver van Pitchfork. Geen flauw idee waar die site zijn status vandaan haalt. Ze zijn nooit echt to the point, maar blijven altijd een beetje aangedikt om het album heenpraten.

Ja! Ik erger me daar kapot aan. Van hun reviews leer je niets bij over de muziek, ze dienen alleen het ego van wie ze geschreven heeft.

Soms vind je albums die uit de bibliotheek afkomstig zijn, met allerlei dymo-strips e.d, erop, met codes - of een plakvenster voor de uitleenkaartjes. Ik zag laatst iemand in een platzenzaak zo'n hoes opknappen met mbv van een föhn: strip verwarmen om ze los te kunnen trekken en vervolgens die lijmresten verwijderen. Daarvoor gebruikte hij meen ik terpentine; nail polish remover is te agresssief - haalt wel de lijm weg, maar ook de kleur. Vroeger ook altijd strips gerestaureerd mbv terpentine (of soms wasbezine), dat vervliegt snel en verwijdert gegarandeerd het celluloid.

Want hoe voorkom je met vet dat dat in de hoes trekt?

Mjuman schreef:

Want hoe voorkom je met vet dat dat in de hoes trekt?

Ik gebruik boter alleen op plastic cd-doosjes, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het op lp-hoezen of boekjes te smeren...

Hetzelfde met de plakband. Niet doen op kartonnen hoezen.

Kronos schreef:
Hetzelfde met de plakband. Niet doen op kartonnen hoezen.

Helemaal juist, vanwege die cellulose-laag; 3M/scotch heeft een speciaal soort plakband - breder, beetje 'frosted glass' look, speciaal voor papier - dat is in principe verwijderbaar, zonder sporen.

Cygnus schreef:
Wat betreft die plakresten: boter erop smeren en een dagje laten liggen. Je veegt het er dan zo af met een stukje keukenrol.

Mijn vriendin stond wel enigszins verbaasd te kijken toen ik een cd i.p.v. een snee brood stond te smeren. Maar ik kan nu ook uit eigen ervaring zeggen dat het een gouden tip is!

Nu nog enkele tientallen albums te gaan.....

Deze cd wordt mede mogelijk gemaakt door Blue Band, heerlijk en gezond.

Stijn_Slayer
Ik probeer het ook even.

Edit:

Pa: Hé waarom zit er boter op die CD?
Ik: Ja, die CD plakt, kijken of dit werkt.
Pa: Ach flikker toch op met die onzin!

Stijn_Slayer
Het werkt echt!

Weer even een rant over de verpakkingen van CD's:

Ik was onlangs op eBay de hoogste bieder voor een vrij dure CD die niet meer via de reguliere handel te verkrijgen is. De CD werd door de aanbieder omschreven als 'mint', en het moet gezegd: het schijfje zelf was in perfecte staat. Maar het boekje blijkt niet minder dan VIER halvemaantjes te hebben - je weet wel, dan heeft het boekje klemgezeten tussen de vier uitstulpende halve rondjes aan de binnenkant van het CD-doosje.

Misschien ben ik een beetje overgevoelig voor dat soort dingen, maar ik vind dat altijd bijzonder ergerlijk. Zo heb ik ook tien keer liever CD-doosjes met twee van die rechte randjes om het boekje tegen te houden dan twee van die bolletjes, want vroeg of laat beschadigen die het boekje.

Eigenlijk vind ik sowieso de jewel case een voorbeeld van slecht industrieel design - alsof daar gewoon niet lang genoeg over nagedacht is. Aan de andere kant heb ik ze liever dan de meeste van die arty verpakkingen waarin de CD onbeschermd rondzweeft. LP-replica's vind ik er prachtig uitzien, maar zonder binnenhoesje bieden ze te weinig bescherming tegen krassen.

En het ergste zijn natuurlijk de digipaks met zo'n tray erin. Als de puntjes die de CD op zijn plaats houden afbreken, ben je echt in de aap gelogeerd, want die kun je niet vervangen.
Bij de meeste digipaks bewaar ik de CD, zeker bij veel beluisteren, vaak in een aparte jewel case. Maar dat zou bij een deugdelijke verpakking natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn.

EDIT: Oeps, ik lees net de eerste pagina van dit topic... Nou ja, ik heb mijn ergernis weer even van me afgeschreven.

Een kleine Music(Meter)gerelateerde ergernis.

Ik heb alle albums die ik op CD of LP heb in mijn updates zitten en die verzameling is heel gevarieerd, van Abba tot Zappa en Arvo Pärt tot ZZ Top.

Toch zie ik steeds dezelfde artiesten in mijn updates. Radiohead, Pearl Jam, David Bowie,...
Een beetje eentonig wordt het wel.

Je hebt zelf niets geschreven bij de nummer 2 (astor piazolla) en de nummer 5 (kronos quartet) uit je top 10. Misschien als je daar iets bij schrijft, dat er dan vanzelf een reactie van een andere user komt. Er staat bij beide albums geen enkel bericht.

Dit zou je natuurlijk bij alle albums kunnen doen die meer aandacht verdienen volgens jou.

platedraaier schreef:
Dit zou je natuurlijk bij alle albums kunnen doen die meer aandacht verdienen volgens jou.

Dat doe ik natuurlijk ook regelmatig bij zo'n album. Deze bijvoorbeeld. Maar als je dan ook nog reactie gaat verwachten raak je toch snel ontmoedigd denk ik.

Maar dat is niet echt mijn (kleine) ergernis. Wel dat er wat teveel hetzelfde bijna alle aandacht krijgt.

Tjah, bij ieder publiek is er wel een populairste band/artiest, en je hebt altijd randgevallen die liever hun aandacht op een andere band richten. Veel kun je daar niet aan doen, tenzij al je muziekvriendjes gaan uitnodigen

Sta je lekker gitaar te spelen, breekt er een snaar (uiteraard de hoge E), heb je geen reservesnaren in huis! Das mooi K#T.

Stijn_Slayer
Dat is zo, maar het is eigenlijk ook een ongeschreven wet om ervoor te zorgen dat je die altijd wel in huis hebt.

Inderdaad, hoge E's koop je per dozijn.

E- business, E-mail, E-money, E-book (jij ook al Itchy?)

Alhoewel de I- tegenwoordig meer in trek is

Ik bewaar ze trouwens vlakbij de grammofoonnaalden!

Ik heb net een nieuwe elektrische gitaar, geen extra snaren erbij gekocht. Dacht dat het zo'n vaart niet zou lopen, heb geen (nou ja weinig) ervaring met elektrisch spelen. Inmiddels voldoende voorzien en een maatje dikker gekocht.

Wat nog vervelender is; alle gitaarsnaren en een gitaar in huis hebben, maar geen noot kunnen spelen.

Da's gewoon sullig.

Nog even een plakresten-opmerking: wasbenzine werkte tot nu toe altijd behoorlijk goed (op een doekje doen en dan wrijf je het er zo af).

Nog tips om stickers van LP hoezen af te halen? Iemand?

@deric raven, die gelukkig zijn oude vertrouwde avatar weer terug heeft: gewoon beginnen met spelen zou ik zeggen. Begin met de basisakkoorden. Die zijn echt wel online te vinden incl. de vingerzettingen en dan gewoon een eenvoudig liedje opzoeken en dat proberen te spelen en uiteraard lekker erbij gaan zingen.

...en vertel hem maar niet dat je vingers gaan bloeden van de vele oefeningen...

Gast
geplaatst: vandaag om 01:21 uur

geplaatst: vandaag om 01:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.