Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
0
geplaatst: 8 december 2011, 21:27 uur
Sandokan-veld schreef:
Tegenwoordig draai ik vooral cd's over de dvd-speler. Deze onthoudt waar hij is gebleven bij een cd, zelfs als je de cd eruit haalt, en zelfs als het een dag later is en je al een paar andere cd's hebt gedraaid in die tijd.
Dus ik, nietsvermoedend, stop een cd in het laatje, ga rustig klaarzitten voor het intro, en ineens begint muziek van halverwege de cd door de kamer heen te schateren.
Erg, erg vervelend vind ik dat.
Tegenwoordig draai ik vooral cd's over de dvd-speler. Deze onthoudt waar hij is gebleven bij een cd, zelfs als je de cd eruit haalt, en zelfs als het een dag later is en je al een paar andere cd's hebt gedraaid in die tijd.
Dus ik, nietsvermoedend, stop een cd in het laatje, ga rustig klaarzitten voor het intro, en ineens begint muziek van halverwege de cd door de kamer heen te schateren.
Erg, erg vervelend vind ik dat.
Mijn Marantz heeft ook zo'n 'feature' - wat wil helpen is dan de speler uit te zetten - bij mijn gaat het rode controlelampje dan aan. Onlogische indicatie: het lampje gaat aan en de speler is uit. Mijn Samsung-decoder hanteert hetzelfde principe

Overigens heeft die dvd-speler wel de aardige mogelijkheid dat ie mp3's kan lezen. Dat geeft je de mogelijkheid om via Nero mp3-files als data op een cd-rom te branden en die in je dvd-speler af te spelen. Op die manier passen er wel 8 albums op één cd-rom.
Je kunt ze met hetzelfde Nero wel branden als cd, maar dat geeft geen betere kwaliteit.
0
geplaatst: 8 december 2011, 22:51 uur
Niet zozeer dat ik me bij 538 daar aan erger (die hele zender kan van mij de kliko in), maar het valt me gewoon op: Sommige songs worden hoorbaar sneller afgespeeld.
Laatst merkte ik het bij Nirvana's Smells Like Teen Spirit, vanmorgen bij Blöf's Aan De Kust.
Het is natuurlijk om meer commercials af te spelen, dat weet ik best, maar ik vind het toch geen goede zaak, zoiets...
Laatst merkte ik het bij Nirvana's Smells Like Teen Spirit, vanmorgen bij Blöf's Aan De Kust.
Het is natuurlijk om meer commercials af te spelen, dat weet ik best, maar ik vind het toch geen goede zaak, zoiets...
0
geplaatst: 8 december 2011, 23:04 uur
Mjuman schreef:
Overigens heeft die dvd-speler wel de aardige mogelijkheid dat ie mp3's kan lezen. Dat geeft je de mogelijkheid om via Nero mp3-files als data op een cd-rom te branden en die in je dvd-speler af te spelen. Op die manier passen er wel 8 albums op één cd-rom.
Ik neem aan dat je bekend bent met dit concept?
0
geplaatst: 9 december 2011, 08:00 uur
Mooi concept is dat, vooralsnog gebruik ik zelf zo'n draadje, jeweetwel van vroeger.
@kaztor: als dat echt zo is vind ik dat echt te erg voor woorden. Dat is verkrachting van het originele materiaal. Maar ja, bij 538 muziek maakt dat misschien vaak niet zoveel uit zeker.... Dat dat trouwens zomaar mag, het lijkt me namelijk niet. Je kan toch niet zomaar vervormde muziek op de radio draaien alsof de artiest het zo heeft bedoeld? (hoewel de meesten het niet zullen horen is het toch een vorm van vervorming van het origineel)
@kaztor: als dat echt zo is vind ik dat echt te erg voor woorden. Dat is verkrachting van het originele materiaal. Maar ja, bij 538 muziek maakt dat misschien vaak niet zoveel uit zeker.... Dat dat trouwens zomaar mag, het lijkt me namelijk niet. Je kan toch niet zomaar vervormde muziek op de radio draaien alsof de artiest het zo heeft bedoeld? (hoewel de meesten het niet zullen horen is het toch een vorm van vervorming van het origineel)
0
geplaatst: 9 december 2011, 19:13 uur
Het gebeurt wel degelijk dat er nummers gepitched worden want ik vang zoiets meteen op met m'n getrainde muziekoor
.
Vandaag ook weer de hele dag naar dat ^%$%*&-station moeten luisteren met een playlist dat uit 5 nummers lijkt te bestaan. Eigenlijk is het effectiever dan de verhoortechnieken op Guantamaro Bay...
.Vandaag ook weer de hele dag naar dat ^%$%*&-station moeten luisteren met een playlist dat uit 5 nummers lijkt te bestaan. Eigenlijk is het effectiever dan de verhoortechnieken op Guantamaro Bay...
0
geplaatst: 9 december 2011, 19:37 uur
Het klopt wat kaztor beschrijft over het sneller draaien van platen op de radio. Zelf heb ik een tijdje bij de lokale omroep gewerkt en daar gebeurde dat ook. Meer platen in het uur en men vond de muziek frisser klinken zo. Eigenlijk een vreemde gang van zaken, maar beleid is beleid en verder je mond er over houden, anders was daar het gat van de deur.
0
geplaatst: 9 december 2011, 21:37 uur
Ik draaide in het jeugdhuis de platen ook altijd een beetje sneller.
Net zoals bands hun nummers live doorgaans sneller spelen.
Ik had de indruk dat er dan meer drive in de songs zat
en dat het de adrenalinetoevoer bij het danspubliek bevorderde.
Het was veeleer een onbewuste reflex, want echt horen kon je het niet.
Laten we zeggen dat ik aan 46 toeren per minuut speelde in plaats van 45.
Net zoals bands hun nummers live doorgaans sneller spelen.
Ik had de indruk dat er dan meer drive in de songs zat
en dat het de adrenalinetoevoer bij het danspubliek bevorderde.
Het was veeleer een onbewuste reflex, want echt horen kon je het niet.
Laten we zeggen dat ik aan 46 toeren per minuut speelde in plaats van 45.
0
geplaatst: 9 december 2011, 21:41 uur
Nog wat anders.
Thuis moest een album altijd precies op 33,3 zoals het eigenlijk hoort.
Dus 33,0 was uit den boze. Wat dat was immers te traag vond ik dan
En nog wat anders: het is gemeen goed dat nummers in de studio gepitched worden
alvorens ze dus op de plaat verschijnen. De songs worden dus versneld of vertraagd
omdat alles dan net iets beter klinkt. Zolang je het niet weet, kan het je niet storen.
Je zou eens moeten weten hoeveel bekende nummers eigenlijk gepitched zijn.
Thuis moest een album altijd precies op 33,3 zoals het eigenlijk hoort.
Dus 33,0 was uit den boze. Wat dat was immers te traag vond ik dan
En nog wat anders: het is gemeen goed dat nummers in de studio gepitched worden
alvorens ze dus op de plaat verschijnen. De songs worden dus versneld of vertraagd
omdat alles dan net iets beter klinkt. Zolang je het niet weet, kan het je niet storen.
Je zou eens moeten weten hoeveel bekende nummers eigenlijk gepitched zijn.
0
geplaatst: 9 december 2011, 22:45 uur
Mij lijkt het een aardig broodje Aap-verhaal. De meeste grotere radiostadions draaien geen cd's of lp's meer - alles wordt uitgezonden vanuit Dalet - check dat maar eens, die naam. Tijden van tracks liggen vast - dat merk je bijv. bij door de muziek heenlullen - bij grotere stations is there no need for pitch shift, ze lullen gewoon door de muziek heen.
Broodje Aap van de broeders, dus - het enige mogelijke zou zijn een speciale radio-edit. Echt Dalet laat dit soort manipulaties niet toe. En daarvoor zijn nog meer redenen.
Broodje Aap van de broeders, dus - het enige mogelijke zou zijn een speciale radio-edit. Echt Dalet laat dit soort manipulaties niet toe. En daarvoor zijn nog meer redenen.
0
geplaatst: 10 december 2011, 00:21 uur
Het nevenstaande wat ik heb geschreven wil ik wat nuanceren. De tijd dat ik bij de lokale omroep werkte was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De spullen waarmee werd gewerkt waren niet het nieuwste wat op de markt was. Het enige wat echt nieuw was in studio was de machine om jingles af te spelen. Pas na een verhuizing van de omroep in de jaren negentig van de vorige eeuw zijn ze volledig digitaal gegaan, maar toen was ik al weg.
0
geplaatst: 10 december 2011, 06:43 uur
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat; muziekradio heeft mij als luisteraar grotendeels verloren. Maar dat van die opgepitchte nummers is al heel oud. Het viel me vroeger ook wel eens op bij de Nederlandse radio, al zou ik zo 1,2,3 geen hoofdschuldigen durven aanwijzen. Maar volgens mij maakte met name Veronica zich er wel eens schuldig aan.
Dat originele geluidsbanden gepitched op de plaat verschijnen, gebeurt trouwens ook wel eens. Ik ken in elk geval één duidelijk voorbeeld: ik heb een een Amerikaanse persing van de LP City to city van Gerry Rafferty en daarop wordt de muziek duidelijk sneller afgespeeld dan op de Nederlandse LP die ik heb. Niet heel veel sneller, ik schat dat de totale speelduur van het album hooguit een halve minuut korter is of zo, maar als je het één op één vergelijkt (dus met dezelfde draaitafel op dezelfde snelheid) kun je het wel degelijk horen. Misschien dachten ze dat de Amerikanen het mooier vonden zo.
Dat originele geluidsbanden gepitched op de plaat verschijnen, gebeurt trouwens ook wel eens. Ik ken in elk geval één duidelijk voorbeeld: ik heb een een Amerikaanse persing van de LP City to city van Gerry Rafferty en daarop wordt de muziek duidelijk sneller afgespeeld dan op de Nederlandse LP die ik heb. Niet heel veel sneller, ik schat dat de totale speelduur van het album hooguit een halve minuut korter is of zo, maar als je het één op één vergelijkt (dus met dezelfde draaitafel op dezelfde snelheid) kun je het wel degelijk horen. Misschien dachten ze dat de Amerikanen het mooier vonden zo.
0
geplaatst: 9 juni 2012, 21:45 uur
Verzorgde heruitgaves van klassiekers, maar met een andere of gewijzigde hoes.
Beste voorbeelden: de rereleases van Smashing Pumpkins en Kraftwerk.
Beste voorbeelden: de rereleases van Smashing Pumpkins en Kraftwerk.
0
geplaatst: 10 juni 2012, 00:42 uur
Helemaal mee eens. Laat men de muziek zoveel mogelijk met het originele hoesontwerp her-utgeven. Een goed voorbeeld daarvan is het album 666 van Aphrodite's Child. Een kartonnen klaphoes, maar dan in het klein omdat een cd een ander formaat heeft als een lp, Erg fraai en het staat bovendien ook leuk tussen de andere cd's in de kast.
0
geplaatst: 10 juni 2012, 00:46 uur
Aphrodite's Child - die dikke zweefjurkmans alleen al is een goede reden om die cd te laten liggen. Terecht had Dazz het over klassiekers, orde grootte Big Country of Chameleons - beide hopeloos verkloot.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 juni 2012, 12:00 uur
Als een hoes echt erg lelijk is, vind ik het niet erg als er voor een mooiere wordt gekozen. Bij artiesten die eerst in eigen beheer uitbrachten en daarna een release van een groter label krijgen, is het vaak ook wel een verbetering.
0
geplaatst: 4 juli 2012, 22:20 uur
De post(bezorging)! Bij inventarisatie van mijn openstaande bestellingen bleek dat ik circa 10 cd's die medio april verstuurd zijn, nog niet heb ontvangen. Nu maar hopen op coulance van de (Amazon)verkopers....
0
geplaatst: 4 juli 2012, 22:32 uur
L_T_B schreef:
De post(bezorging)! Bij inventarisatie van mijn openstaande bestellingen bleek dat ik circa 10 cd's die medio april verstuurd zijn, nog niet heb ontvangen. Nu maar hopen op coulance van de (Amazon)verkopers....
Gewoon claimen - wordt zelden een probleem van gemaakt. En als dat al gebeurt (heb ik eenmaal met een cd en eenmaal met een dvd meegemaakt) val je in de standaardgarantieregeling van Amazon - is ook een button voor - krijg je iig je geld terug.
Let wel even op termijn voor ontvangst en termijn om een claim in te dienen en stuur een kopie van je bericht naar je eigen mailbox - om eea in de gaten te houden.
0
geplaatst: 4 juli 2012, 22:37 uur
Mjuman schreef:
Gewoon claimen - wordt zelden een probleem van gemaakt.
Gewoon claimen - wordt zelden een probleem van gemaakt.
Nummer 1 heeft het aankoopbedrag al geretourneerd.

0
geplaatst: 4 juli 2012, 23:40 uur
A propos ergernissen, bij Amazon zijn er twee:
* verkopers die aangeven uitsluitend binnen de UK te willen versturen - alsof dat het enige beschaafde koninkrijk op aarde is.
* verkopers die dat niet expliciet aangegeven hebben, maar bij bestelling dat principe tóch blijken toe te passen.
* verkopers die aangeven uitsluitend binnen de UK te willen versturen - alsof dat het enige beschaafde koninkrijk op aarde is.
* verkopers die dat niet expliciet aangegeven hebben, maar bij bestelling dat principe tóch blijken toe te passen.
0
geplaatst: 30 augustus 2012, 17:07 uur
Ik heb zojuist een van de rubbertjes van mijn oordopjes moeten vervangen. Wat een priegelwerk!
0
geplaatst: 14 september 2012, 22:06 uur
Mensen die onbegrijpend of zelfs enigszins denigrerend (gisteren ergens op deze site 'Cd's kopen is zo passé') reageren als je aangeeft waarde te hechten aan 'fysieke' geluidsdragers.
Het geeft voor mij aan dat er nauwelijks meer waarde aan geluidskwaliteit en authenticiteit wordt gehecht.
Het geeft voor mij aan dat er nauwelijks meer waarde aan geluidskwaliteit en authenticiteit wordt gehecht.

0
geplaatst: 14 september 2012, 22:16 uur
Inderdaad, al merk ik in mijn omgeving dat er ook sowieso niks meer wordt gekocht.
Wat ik toch wel jammer vind.
Waar ik me ook wat aan erger zijn mensen die nummers skippen of nummers verwijderen. Zelfs al staat er een erg slecht nummer op een plaat dan nog luister ik hem, want ik draai platen altijd van de eerste tot de laatste noot.
Wat ik toch wel jammer vind.
Waar ik me ook wat aan erger zijn mensen die nummers skippen of nummers verwijderen. Zelfs al staat er een erg slecht nummer op een plaat dan nog luister ik hem, want ik draai platen altijd van de eerste tot de laatste noot.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 september 2012, 22:26 uur
kobe bryant fan schreef:
Ook track 2 van de laatste plaat van Antony and the Johnsons?
0
geplaatst: 14 september 2012, 22:56 uur
Ach dat valt wel mee, sommige mensen selecteren een willekeurige track van een album, zeg nr 2. en op basis van de bevinding van één track (geheel volgens Malcolm Gladwell - Blink) schrijven ze een heel album af - bij metal en zo werkt dat goed, bij Antony minder 

0
geplaatst: 14 september 2012, 23:04 uur
kobe bryant fan schreef:
Kom nou, dit is echt je reinste onzin... Waar ik me ook wat aan erger zijn mensen die nummers skippen of nummers verwijderen. Zelfs al staat er een erg slecht nummer op een plaat dan nog luister ik hem, want ik draai platen altijd van de eerste tot de laatste noot.

Hoe kan je je hier serieus aan ergeren?
Ik snap dat een album intrinsieke waarde kan hebben, maar als er iemand een keertje een nummer skipt, lijkt me dat echt niet iets om je druk over te maken. Waarom zou ik mijn tijd verdoen met het luisteren naar een slecht nummer als ik in diezelfde tijd ook een nummer kan luisteren waar ik wel helemaal van weg ben.
0
geplaatst: 14 september 2012, 23:05 uur
Grapjas. Als ik een album luister, luister ik hem volledig en ga ik niet één nummer overslaan.
* denotes required fields.