MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Zorin
Ach...het songfestival op zich valt voor mij in de categorie met het bijwonen van een concert van de Toppers e.d. Het kan best zo zijn dat er wel aardige/goeie nummers en deelnemers tussen zitten, maar de hele 'aankleding' á la bonte "kermisattracties" en dito gevolg lokt mij gewoon niet. Als iemand het wel prachtig vindt:..... vooral kijken...(en niet teveel luisteren ).

Sietse
Vooraf zeg ik het maar ff: ik heb het niet gezien en het interesseert met echt totaal helemaal niets dat hele Euro Song Festival....

MAAR

Volgens mij missen de klagers hier eigenlijk iets...
Dat je het niets doet, ok. Maar beweren dat alle nummers uitermate slecht zijn enz. is natuurlijk de grootste onzin. Aan sommige inzendingen werken zeer goede componisten en producers mee. En over het algemeen zijn de artiesten ook gewoon redelijke zangers en/of zangeressen.

Probleem is alleen dat wij in Nederland langzaamaan een traditie aan opbouwen zijn om draak na draak in te sturen is een heel ander verhaal. Dat is gewoon een weerspiegeling van de in Nederland overheersende wansmaak en een gebrek aan serieus goede popmuzikanten.

En nogmaals, ik heb het niet gezien en vind het verder ook maar een suf gebeuren, maar als anderen daar plezier aan beleven...nou ja.
Wat mij betreft mag er echter wel gekeken worden naar het geld dat er ieder jaar weer in wordt gestoken. Dat is belastinggeld dat wat mij betreft beter voor een betere culturele ontwikkeling van het Nederlandse publiek kan worden gebruikt.

aERodynamIC schreef:
(...) Je moet mij ook niet serieus nemen met mijn algemene muzieksmaak. Ik ben een en al ernst in het leven. Het songfestival is absoluut serieuze business met een en al smaak en daar hou ik nu eenmaal van. In een beetje afwisseling op z'n tijd heb ik geen zin. Dus het had makkelijk in mijn top 10 gekund (...)

Ik ben ook voorstander van een brede smaak, maar er worden met het Songfestival grenzen overschreden die eigenlijk haast neerkomen op het beledigen van het publiek.

Kijk, Jeroen vd Boom, Guus Meeuwis, daar heb ik ook niets mee maar daar zul je mij niet over horen. Ze zullen ongetwijfeld hard werken, hebben dat ook moeten doen om bekendheid te krijgen, hebben sindsdien hun eigen repertoire opgebouwd en hebben ook hun eigen fans. Prima.

Dat beledigen van het publiek, heeft vooral te maken met de wijze van presenteren, songkeuze, omkooppraktijken, stemmen, kortom alles wat er om heen zit. Een Songfestival zou voor de betreffende artiesten eigenlijk niet eens hoeven, want een band die goed is, komt vanzelf. Dat is op Songfestival niveau allang niet meer zo.

Waar vroeger een nummer nog wel eens bleef hangen en een enkele artiest door wist te dringen tot een blijvende status, is het nu een groot, platvloers, talentloos circus met enorme kosten (geld had beter ten goede kunnen komen aan startsubsidies voor jonge bandjes/talenten), waarbij het edele muziekvak, mooie nummers schrijven, uitvoeren e.d. op zeer wrede wijze wordt benaderd. Het is niet voor niets, dat de NOS in een eerder stadium het niet langer verantwoord vond er gemeenschapsgeld in te steken.

Wie er al wint, het is een succes voor één dag want door de mand vallen doet iedereen die er optreedt. Daar is het niveau van de muziek dan ook naar. En dat al jaren lang. Heeft het daarom nog enig bestaansrecht, vooral als je het afzet tegen het oude 'verbroederen van de Europese bevolking', waar het oorspronkelijk voor was opgezet?

En wegblijven bij het Topic, ach, zie het maar als een recensie bij een slechte cd. Volgend jaar zal ik mezelf gewoon kunnen quoten, als een soort bijpassende folklore.

Ach, eigenlijk wil ik er niet al te veel meer over zeggen (maar doe het toch ).

Het valt me op dat juist de tegenstanders dit heel erg serieus nemen en zichzelf vooral erg tegenspreken in wat ze hier allemaal roepen en dat ook nog eens tot in den treure (hoezo boeit het niet?).
Het is net als de critici die zich maar blijven manifesteren bij de Jan Smit en Jamai albums. Hebben jullie dat nodig? Eén keer prima, maar elk jaar weer in de herhaling en liefst zo vaak mogelijk bij iets waar je van walgt? Ik zou daar geen behoefte aan hebben maar goed.

Ook bevreemdt het me dat het blijkbaar niet mogelijk is in de ogen van sommigen dat je ook muzikaal wel eens zin hebt in een ordinaire Big Mac na een aantal exclusieve maaltijden.
Het is gewoon fun, juist door alles er omheen (en misschien toch ook wel door al die felle tegenreacties telkens weer).

Over dat verbroederen: ik zie toch echt een groot feestje daar.

Over de kwaliteit die vroeger beter zou zijn dan de prut van nu: volgens mij hebben degenen die dat maar blijven beweren poep in hun oren. Ik wil ze met alle liefde flink wat nummers laten horen uit 'hun tijd toen alles nog goed was'

Ik vind wel dat de tegenstanders behoorlijk goed op de hoogte zijn van alles wat er mee te maken heeft: chapeau!

Overigens vind ik dat 'tegenstander' Sietse hier heel wat beter uit de hoek komt en een interessante opmerking plaatst over het belastinggeld.
Hier kun je een mooie discussie over voeren. Alleen heb ik daar geen zin in omdat het songfestival voor mij moet blijven wat het is: wauwelen over rare jurkjes, valszingende c-artiesten en gewoon goede songs

Zorin
Belastinggeld heeft te maken met politiek en dat mag hier niet.... . Voor de rest; het songfestival tegenwoordig heeft het imago van de Gay-parade; veel ginnegappen en zien en gezien worden, niet teveel inhoud. Maar voor de rest...be my guest... ..

Zorin schreef:
de Gay-parade...be my guest... ..
Nee dank je

Zorin schreef:
Voor de rest; het songfestival tegenwoordig heeft het imago van de Gay-parade; veel ginnegappen en zien en gezien worden, niet teveel inhoud. Maar voor de rest...be my guest... ..

Ah zoiets als ook het carnaval, zomercarnaval, danceparade etc etc etc etc?

Sietse
aERodynamIC schreef:

Overigens vind ik dat 'tegenstander' Sietse hier heel wat beter uit de hoek komt en een interessante opmerking plaatst over het belastinggeld.
Hier kun je een mooie discussie over voeren. Alleen heb ik daar geen zin

Ik ook niet in dit geval (ja, echt waar ik heb een keer GEEN zin in de discussie...zal wellicht de vermoeidheid zijn).

in omdat het songfestival voor mij moet blijven wat het is: wauwelen over rare jurkjes, valszingende c-artiesten en gewoon goede songs

Volgens mij heeft Paul de Leeuw daar ooit een mooie uitspraak over gedaan, maar die laat ik hier maar ff in het midden. Heb zo het vermoeden dat jij hem iig wel kent

Sietse schreef:
zal wellicht de vermoeidheid zijn

Bij mij ook, plus een knetterende hoofdpijn.... o jee.......... zou het dan toch............. is er een link met.............. nee toch?!

aERodynamIC schreef:
(...) Het valt me op dat juist de tegenstanders dit heel erg serieus nemen

Wát nemen ze precies erg serieus?

en zichzelf vooral erg tegenspreken in wat ze hier allemaal roepen en dat ook nog eens tot in den treure (hoezo boeit het niet?).

Wat is het tegenstrijdige in alle verhalen?

Het is net als de critici die zich maar blijven manifesteren bij de Jan Smit en Jamai albums.

Wie de schoen past trekke hem aan, mij zul je er niet vinden.

Hebben jullie dat nodig? Eén keer prima, maar elk jaar weer in de herhaling en liefst zo vaak mogelijk bij iets waar je van walgt? Ik zou daar geen behoefte aan hebben maar goed.

Er is maar één Songfestival topic op musicmeter, ik wist niet dat daar alleen positivo's op mochten.

Ook bevreemdt het me dat het blijkbaar niet mogelijk is in de ogen van sommigen dat je ook muzikaal wel eens zin hebt in een ordinaire Big Mac na een aantal exclusieve maaltijden.

Het vergelijk met eten ontgaat mij volledig, maar ik heb inderdaad geen trek in een broodje Sieneke. Ik waarschuw wel graag voor voedselvergiftiging, mocht het nodig zijn.

Het is gewoon fun, juist door alles er omheen (en misschien toch ook wel door al die felle tegenreacties telkens weer).
Over dat verbroederen: ik zie toch echt een groot feestje daar.

Over de kwaliteit die vroeger beter zou zijn dan de prut van nu: volgens mij hebben degenen die dat maar blijven beweren poep in hun oren. Ik wil ze met alle liefde flink wat nummers laten horen uit 'hun tijd toen alles nog goed was'

Helemaal eens, het had al jaren geleden opgeheven moeten worden!

Ik vind wel dat de tegenstanders behoorlijk goed op de hoogte zijn van alles wat er mee te maken heeft: chapeau!

Dat is niet zo moeilijk, het is namelijk al 60 jaar hetzelfde, dus daar hoef je nauwelijks examen in af te leggen.

Hier kun je een mooie discussie over voeren. Alleen heb ik daar geen zin in omdat het songfestival voor mij moet blijven wat het is: wauwelen over rare jurkjes, valszingende c-artiesten en gewoon goede songs

Zonder belastinggeld zou het gedoemd zijn ten onder te gaan, er is niemand die er (nog) geld in wil steken; bij gebrek aan muziek en kwaliteit de muziekindustrie al helemaal niet.

Benieuwd of Father McKenzie nog eens langskomt hier

Ik zal morgen de finale opnemen want ik heb tickets voor Jonsi in de Ancienne Belgique zal dan als ik thuis kom wel beginnen kijken naar de finale. Dit zal de eerste keer sinds 1998 zijn dat ik de finale niet rechtstreeks zal zijn maar Jonsi is het waard

Zorin
Ik zat vanavond nog eens te denken aan een bezoek aan het songfestival i.v.m. het Pinkpopfestival; naar welk festival zou ik liever gaan? Ik kies toch voor het songfestival vanwege:

1. lekker gezellig
2. zitplaatsen
3. geen 'comazuipen'(denk ik)
4. misschien wel een hoog volume, maar iig geen 'prikkeldraadmuziek''
5. in een comfartabel hotel i.p.v. zo'n platgewalst en vies tentje.

Vrijwel geen Pinkpop op televisie.
Eurovisie Songfestival en X Factor overheersen helaas.

Eurovisie Songfestival is hier al jaren klinisch dood.
Niet steeds willen reanimeren.
Gewoon op sterk water zetten.
Wegstoppen in een stoffig museum.

Ik denk dat ik liever naar het Songfestival zou kijken dan naar een festival met Green Day, Pink, Paolo Nuttini, Skunk Anansie en weet ik veel wat voor meuk die Smeets weer laat opdraven.

Vanwege de minimale zendtijd op televisie zal inderdaad alleen voor dat soort acts gekozen worden.
Meer zendtijd, groter aanbod.

Maar ik snap zeker jouw punt.

Pierre Kartner wil volgend jaar wel weer het nummer schrijven.
Gaan we dan toch de Grote Come-Back van de Smurfen beleven?

Ik snap de aandacht wel, maar 3 avondvullende uitzendingen (incl. voorrondes) is teveel van het goede.

Aan bijvoorbeeld de Oscaruitreiking besteed men geen aandacht.
Doet Nederland ook al een paar jaar niet meer mee.

Dat is midden in de nacht. Tellen ze er weet ik hoeveel geld voor neer en dan kijkt er drie man en een paardekop. Dus die afweging snap ik wel. Ik vrees toch dat de kijkcijfers voor beide halve finales heel behoorlijk zijn geweest en dat hetzelfde zal gelden voor de finale, al schijnt dat concurrentie te hebben van iets dat IKS-Factor heet.

Toch regelmatig gekeken, ondanks het midden in de nacht is.
Maar ook hier heb je een punt.
Van mij had ook de volgende dag een groot verslag gemogen; nu is het 2 minuten bij het Journaal.

De kans is groot dat die meer kijkcijfers scoren nu Sieneke af is gevallen.
Sieneke trekt wel veelal hetzelfde soort publiek.
TROS en RTL4 ligt wel in elkaars straatje.

Ik kijk naar geen van beiden. Weet niet eens precies wat dat is, IKS-Factor. Ik vrees een of andere Idols-kloon...

Inderdaad hetzelfde onder een andere naam.
Een afgeleide van het Eurovisie Songfestival.

Sietse
deric raven schreef:
Vrijwel geen Pinkpop op televisie.
Eurovisie Songfestival en X Factor overheersen helaas.

wat lul jij nou weer?
Cultura - Pop-Jazz-World - Pinkpop 2010, ook live op Cultura24! - cultura.nps.nl
Het volledige programma van Pinkpop van begin tot eind te volgen.

(en dat kun je ook online bekijken)

Ik hoop dat alle niet liefhebbers van het Songfestival inmiddels hun zegje hebben gedaan, zodat we weer over kunnen gaan tot de orde van de dag.
Ik zie erg uit naar de finale. Dinsdag heb ik gemist, maar donderdag was het goed. Ik durf nog niemand te tippen. En ze hebben het ook wel moeilijk gemaakt door de helft van televoters en de helft van vakjury's af te laten hangen. Voorspellen is daarom moeilijker geworden. Ik vind het ook leuk om tijdens de stemronde mijn top 5 te publiceren.

@aero: de verhaaltjes bij de liedjes waren erg leuk om te lezen!

@ Sietse
Wij hebben geen Cultura.
In Limburg is alleen Ned1, Ned2 en Ned3.

Father McKenzie
GrafGantz schreef:
Gisteren:

(quote)

Vandaag:

(quote)

Vooral dat lijkt me wel een waard...

ja, 2 keer, ik weet het
Mea Culpa!

Justus18 schreef:
Voorspellen is daarom moeilijker geworden

Veel hangt ook wel af van de vocale prestaties. Grote favorieten als Israel en Azerbeidzjan zongen niet al te best en zeker in het geval van Israel is dat opmerkelijk omdat die door normaal geen last van heeft. Duitsland, een andere favoriet, heeft nog niet opgetreden dus hoe pakt dat live uit?
Om dit soort redenen gaat het inderdaad spannend worden i.t.t. vorig jaar toen de winnaar al ruim van tevoren duidelijk was.
En de grote vraag is hoe België (mijn favoriet op dit moment) het er van af gaat brengen. Het zou een grote klapper kunnen worden, maar ik ben ook niet verbaasd als het als een middenmoter gaat eindigen. Het is een iets te uitgesproken nummer dat je smaak is of niet. Ik denk dat het bij jongeren populair zal zijn en als ik dan aan Finland's Lordi terugdenk een paar jaar terug..... wie weet volgend jaar Brussel?!
In elk geval veel plezier aan de liefhebbers vanavond en aan de niet-liefhebbers ook een heerlijk weekend met goede muziek gewenst.

deric raven schreef:
Wij hebben geen Cultura.
In Limburg is alleen Ned1, Ned2 en Ned3.

Als dat al zo was dan zal X-factor nooit jouw televisie overheersen.

Cerclezot schreef:
Ik zal morgen de finale opnemen want ik heb tickets voor Jonsi in de Ancienne Belgique zal dan als ik thuis kom wel beginnen kijken naar de finale. Dit zal de eerste keer sinds 1998 zijn dat ik de finale niet rechtstreeks zal zijn maar Jonsi is het waard
Ach ja, jullie in de finale van Songfestical, wij op het WK, ieder zijn meug

@Aero: ik reageer hier altijd onder het genot van muziek, dus ik kan gal spuwen EN naar goede muziek luisteren, the Band met Rock of Ages bijvoorbeeld.

Zouden we met deze versie wel de finale hebben gehaald?

@harm1985: het boeit me eigenlijk geen reet hoe de tegenstanders er over denken (ook al lijkt dat anders), het is verwondering over sommigen zich hier ook mee bezighouden zoals de liefhebbers dat ook doen (want genoeg niet-liefhebbers die zich er echt ver vandaan houden). Blijkbaar is dat de kracht van deze traditie die al sinds 1956 stand weet te houden.
En dat mensen het niet snappen dat ik dit ook leuk kan vinden als ze naar mijn 'normale' stemgedrag kijken hier op de site......tja...... mea culpa.
Vanaf zondag gaat het hier in huize aERo ook weer door waar het gebleven was op muziekgebied.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.