Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 11 mei 2016, 14:44 uur
Onweerwolf schreef:
Het gaat om actief lidmaatschap van de EBU, niet om de vraag of een staat bij een bepaald continent hoort.
(quote)
Het gaat om actief lidmaatschap van de EBU, niet om de vraag of een staat bij een bepaald continent hoort.
Klopt, maar een van de criteria om actief EBU lid te worden is dat het land in de Eurovision Broadcasting Area moet liggen: European Broadcasting Area - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
De EBU heeft overeenkomsten met veel landen over de hele wereld, maar die zijn geen actief lid en dat is noodzakelijk om mee te mogen doen aan het Songfestival. In zekere zin heeft het Eurovisie dus niet alleen te maken met Europa (veel mensen blijven vallen over het 'Euro' in de naam), maar Australië is geen actief lid en voldoet ook niet aan de criteria om dat te worden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 mei 2016, 15:19 uur
Gretz schreef:
Australië is vooralsnog enkel associate member. Zou wat zijn als al die andere associate members ook worden uitgenodigd.
European Broadcasting Union - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
(quote)
Australië is vooralsnog enkel associate member. Zou wat zijn als al die andere associate members ook worden uitgenodigd.
European Broadcasting Union - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Ik reageerde slechts op het verhaal van Aoibhin over wel of niet tot Europa behoren, dat is niet relevant.
Australië is een uitzondering op de regel.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 16:00 uur
Ik begin nu toch wel te geloven dat Douwe Bob top 10 kan halen.
Nu al verschillende artikelen gelezen waarin hij ineens de gevaarlijke outsider is die Rusland van de winst kan houden. Dit door zijn charme en door het kalme nummer dat opvalt tussen de rest.
Dit ontstond ook na de halve finale van The Common Linnets. Zou het zich gaan herhalen? Wat een stunt zou het dan zijn als juist hij Rusland niet laat winnen.
Ik durf het niet te hopen, ik verwacht het ook niet, maar de internationale pers is onder de indruk en gelooft er in en dat is sowieso altijd goed in de aanloop naar de finale!
Zelf zie ik in Oostenrijk meer de 'dark horse' (is alleen totaal mijn smaak niet).
One of the biggest cheers of the night came up as Douwe Bob qualified for The Netherlands. The popular country song continues to build momentum and the dark horse is ready to battle it out in the final on Saturday where he will perform in the first half of the final.
O.a.:
ESC 2016: Wow Douwe - kann dieser Holländer Russland besiegen? - Musik | STERN.de
Eurovision 2016 semi-final 1: Netherlands impress but UK's Joe & Jake lack star quality, plus 8 things we learnt - telegraph.co.uk
http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/article/detail/4298131/2016/05/10/Douwe-Bob-op-derde-plaats-in-lijst-bookmakers.dhtml
Nu al verschillende artikelen gelezen waarin hij ineens de gevaarlijke outsider is die Rusland van de winst kan houden. Dit door zijn charme en door het kalme nummer dat opvalt tussen de rest.
Dit ontstond ook na de halve finale van The Common Linnets. Zou het zich gaan herhalen? Wat een stunt zou het dan zijn als juist hij Rusland niet laat winnen.
Ik durf het niet te hopen, ik verwacht het ook niet, maar de internationale pers is onder de indruk en gelooft er in en dat is sowieso altijd goed in de aanloop naar de finale!
Zelf zie ik in Oostenrijk meer de 'dark horse' (is alleen totaal mijn smaak niet).
One of the biggest cheers of the night came up as Douwe Bob qualified for The Netherlands. The popular country song continues to build momentum and the dark horse is ready to battle it out in the final on Saturday where he will perform in the first half of the final.
O.a.:
ESC 2016: Wow Douwe - kann dieser Holländer Russland besiegen? - Musik | STERN.de
Eurovision 2016 semi-final 1: Netherlands impress but UK's Joe & Jake lack star quality, plus 8 things we learnt - telegraph.co.uk
http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/article/detail/4298131/2016/05/10/Douwe-Bob-op-derde-plaats-in-lijst-bookmakers.dhtml
0
geplaatst: 11 mei 2016, 17:12 uur
Onweerwolf schreef:
Ik reageerde slechts op het verhaal van Aoibhin over wel of niet tot Europa behoren, dat is niet relevant.
(quote)
En ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, want ik heb nooit beweerd dat landen in Europa moeten liggen en dat het continent het criterium is. Volgens mij heb ik dat best duidelijk uitgelegd.
Australië ligt niet in de Eurovision Broadcasting Area (die ook delen van Azië en Afrika beslaat), wat weldegelijk een criterium is om actief lid te worden en alleen actieve leden mogen meedoen aan het Songfestival.
Voor Australië wordt inderdaad een uitzondering gemaakt en ik vind het persoonlijk dus onzin dat die uitzondering gemaakt wordt. Dan kun je de hele wereld wel uit gaan nodigen en zitten we straks met honderden deelnemers.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 17:34 uur
aERodynamIC schreef:
Ik geloof ook wel in een top 10 notering, al moeten we natuurlijk ook morgen nog krijgen. Gisteren bleek ook maar weer dat er enkele dark horses zijn (Nederland en Oostenrijk) en dat enkele favorieten en fanwanks tegenvallen.
Overigens is de internationale reactie op Douwe Bob overwegend positief, maar toch heb ik het idee dat dit minder als een kanshebber wordt gezien dan The Common Linnets destijds. Zij werden toen genoemd als kanshebbers voor de winst, terwijl Douwe Bob "slechts" genoemd wordt voor een top 10 notering en in enkele gevallen top 5. Dat is natuurlijk supergoed en ik denk ook zeker dat dit haalbaar is, maar een nieuwe Common Linnets zie ik niet gebeuren.
Al kan er altijd een verrassing komen natuurlijk, zeker aangezien dit een heel erg moeilijk te voorspellen jaar is. Er is geen absolute topfavoriet. Zelfs Rusland zie ik niet als een gedoodverfde winnaar. Voor hetzelfde geld wordt de winnaar straks een land waar we het allemaal niet zo over hebben.
Ook wel leuk om te zien trouwens dat met name het VK, Duitsland, Scandinavië en de Baltische Staten erg enthousiast zijn over Douwe Bob in hun recensies en krantenartikelen. Anouk en de Common Linnets kregen ook heel erg veel steun uit die hoeken en het lijkt erop dat dit zich gaat herhalen. Als we uit die landen 8, 10 of 12 punten krijgen dan zit er zeker een mooie eindscore in, en België is er natuurlijk ook nog.
Over Rusland trouwens: het is ergens wel apart dat overal waar ik kom online (en ik kom op veel Songfestival fora en blogs) ik vrijwel niemand tegenkom die Rusland oprecht goed vindt. Ik lees veel reacties als 'wat een gedateerd lied, waarom moet ik dit goed vinden' en 'wat een aanstellerige act die niets met het nummer te maken heeft' en 'waarom wordt dit zo gehyped, het is een kopie van Mans met een slechter nummer'. Hoewel er zeker mensen zullen zijn die dat oprecht een goed lied vinden, kan het er misschien ook wel aan liggen dat sommige mensen het idee hebben dat ze het goed 'moeten' vinden omdat het overal bovenaan staat bij wedkantoren. Iemand op een ander forum heeft dit ook al uitgelegd; dat veel media-aandacht en het stempel 'dit is de grote favoriet' het effect van een self-fulfilling prophecy kan hebben. Dat veel mensen maar gaan zeggen dat ze het ook goed vinden, omdat dat van hen wordt verwacht. Gisteren bij Pauw en RTL Late Night ging het bij de nabespreking ook voornamelijk over Rusland als 'dé grote concurrent'.
Dit is maar een theorie natuurlijk, maar als dit deels klopt kan het best eens zo zijn dat de score van Rusland nog wel eens tegen kan vallen (tegenvallen in de zin van geen meedinger voor de winst, aangezien Rusland sowieso altijd wel hoog scoort). We weten nog altijd niet hoe hoog ze zijn geëindigd in de halve finale, maar toch gaat iedereen er vanuit dat dit gisteren de grote winnaar was. Ik heb er serieus mijn twijfels bij (al ben ik natuurlijk ook bevooroordeeld, omdat ik de inzending maar niets vind).
0
geplaatst: 11 mei 2016, 19:16 uur
Onweerwolf schreef:
Na het ongemakkelijk in de camera loensen
Na het ongemakkelijk in de camera loensen
Daar zou jij toch fan van moeten zijn

Remember jouw favoriet?!
Onweerwolf schreef:
ondanks de gezapigheid.
ondanks de gezapigheid.
En toen ik nog een keer naar Joan en dacht...... ach laat maar ook....

(Sorry, kon het niet laten......).
0
geplaatst: 11 mei 2016, 19:17 uur
Ik ben een heteroman met een fag hag. Vraag me niet hoe het kan.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 19:58 uur
Ik vond Joan eigenlijk ook wel leuk. De act leek nergens op met dat rare bandje dat ergens aan de andere kant van de zaal stond en iemand had toch echt dat idee van die tooi uit Joan haar hoofd moeten praten. Ook zong ze live natuurlijk niet al te best.
Maar het liedje? Dat vind ik echt best leuk. Het was in ieder geval stukken beter dan wat er verder in die nationale finale te horen was.
Maar het liedje? Dat vind ik echt best leuk. Het was in ieder geval stukken beter dan wat er verder in die nationale finale te horen was.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 20:16 uur
Ik ben helemaal voor Australië blijvend laten meedoen.
Mijn guilty pleasure vandaag is Grande Amore van Il Volo. Soms vind ik het leuk om mee te blèren met muziek van Josh Groban, Il Volo, Il Divo. Andere momenten kan ik het dan weer niet aanhoren.
Voor de favoriet gaan we naar 1968. Het jaar waarin Franco de boel omkoopt en Spanje laat winnen. Cliff Richard zal zo tweede worden. Maar het mooiste liedje dat jaar komt van Joegoslavië dankzij Luciano Capurso & Hamo Hajdarhodžić met Jedan Dan. Ik leerde het nummer zo'n zes jaar geleden kennen op vakantie in Dubrovnik tijdens een Kroatische avond. Sindsdien helemaal weg van dit lied.
Mijn guilty pleasure vandaag is Grande Amore van Il Volo. Soms vind ik het leuk om mee te blèren met muziek van Josh Groban, Il Volo, Il Divo. Andere momenten kan ik het dan weer niet aanhoren.
Voor de favoriet gaan we naar 1968. Het jaar waarin Franco de boel omkoopt en Spanje laat winnen. Cliff Richard zal zo tweede worden. Maar het mooiste liedje dat jaar komt van Joegoslavië dankzij Luciano Capurso & Hamo Hajdarhodžić met Jedan Dan. Ik leerde het nummer zo'n zes jaar geleden kennen op vakantie in Dubrovnik tijdens een Kroatische avond. Sindsdien helemaal weg van dit lied.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 20:54 uur
Aoibhin schreef:
Ik vond Joan eigenlijk ook wel leuk. De act leek nergens op met dat rare bandje dat ergens aan de andere kant van de zaal stond en iemand had toch echt dat idee van die tooi uit Joan haar hoofd moeten praten. Ook zong ze live natuurlijk niet al te best.
We delen elkaars mening zeer regelmatig. Hier totaal niet. Vreselijk nummer. Vreselijke act. Vreselijk slecht gezongen (en verder vind ik Onweerwolf best lief)

Mijn guilty pleasure van vandaag is er ook eentje die erg slecht werd gezongen (maar die ik dan weer wel leuk vind, de studioversie dan).
Verenigd Koninkrijk 2012: Engelbert Humperdinck - Love Will Set You Free
En dan iets wat ik erg hoog heb staan:
Polen 1997: Anna Maria Jopek - Ale Jestem
Sowieso een erg goed jaar dat 1997, maar ik heb er ook een rare herinnering aan.
Dat jaar wilde ik met vrienden wel eens buiten de deur gaan kijken en waar beter dan in een gay bar

Het werd aangekondigd dat het op groot scherm te zien zou zijn en dat leek ons wel wat. Een café vol fans en op groot scherm: gegarandeerd feestje.
Eenmaal aangekomen was het niet bepaald druk. Er zaten wat Ieren aan de bar en die jaren waren hun jaren dus er was leuk contact. Maar druk? Nou nee.
Zo rond 23.00 uur werd het druk en kwamen er klachten van de klanten: of het af kon en er andere muziek gedraaid kon worden (hoezo alle homo's houden van het Songfestival?!).
En wat deed de eigenaar. Het scherm ging uit toen de puntentelling begon. WTF???!!!!
We waren woest. Tja, toen mochten we in de kelder tussen de bierkratten naar een heel klein tv schermpje verder kijken om te zien hoe Katrina & the Waves wonnen. Maar leuk? Nee, het was de eerste en laatste keer op deze manier.
Polen behoorde wel tot mijn favoriete landen dat jaar.
0
Hendrik68
geplaatst: 11 mei 2016, 20:58 uur
Nou dan doet ome Hendrik ook een duit in het zakje. Hoe het kan weet ik ook niet, maar meer indruk dan Noorwegen 1980 maakten niet veel songfestival nummers. Luister en huiver. Als jullie na het luisteren van dit nummer ook van blues gaan houden weten jullie waar het van komt. En met het gebit van de zanger heeft het nog niet eens iets te maken.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 21:34 uur
Zonde van de vervelende afloop, maar toch een mooie anekdote, Eric! Leuk om te lezen. 

0
geplaatst: 11 mei 2016, 21:38 uur
Ik zou dit wel toejuichen. Mooie stunt als het lukt! Douwe Bob wil gaan crowdsurfen tijdens de 10 seconden stilte 
Douwe Bob wil crowdsurfen in de finale - NRC

0
geplaatst: 11 mei 2016, 23:09 uur
Leuk weer alle bijdragen. Il Volo had ik hier nog op de plank liggen om als favoriet te posten, maar Cerclezot is me dus voor. Dat was vorig jaar een van mijn topfavorieten (al had ik daar wel een aantal van). Ook lag Engelbert Humperdinck op de stapel voor guilty pleasure. Je hoorde live duidelijk dat hij erg onzeker zong, maar het nummer vind ik echt prachtig.
Mijn guilty pleasure vandaag:
Wig Wam met In My Dreams, die Noorwegen vertegenwoordigden in 2005. Heerlijke euro-glamrock met een nichtensausje. Dit is muziek waarvoor ik het Songfestival graag kijk. Dit nummer vind ik echt heerlijk aanstekelijk. Ook lekker ongegeneerd fout, met dat glitterpak en die witte boa. Lekker bombastisch en campy, maar ik vind het ook gewoon echt een prima nummer. Voor mij is het een van de hoogtepuntjes in een verder erg mager jaar.
En een favoriet van vandaag:
In 1983 won Corinne Hermes met Si la vie est cadeau voor Luxemburg. Dat vind ik nog altijd een prachtig nummer en een verdiende winnaar, maar als ik heel eerlijk moet zijn is er maar een nummer van dat jaar dat hier nog regelmatig opstaat en dat is de nummer twee van dat jaar: Hi van Ofra Haza uit Israël. Sowieso vind ik Ofra Haza een geweldige zangeres, die helaas veel te vroeg is heengegaan. Haar versie van Yerushalayim Shel Zahav (Jerusalem of Gold) is een van mijn favoriete nummers. Ik kende het nummer Hi overigens al langer zonder dat ik wist dat dit een Eurovisie nummer was (zoals later bleek met meerdere liedjes) en ik vind dit zo'n heerlijk opzwepend, opbeurend, vrolijk liedje. Leuk ook live met het orkest erbij.
Mijn guilty pleasure vandaag:
Wig Wam met In My Dreams, die Noorwegen vertegenwoordigden in 2005. Heerlijke euro-glamrock met een nichtensausje. Dit is muziek waarvoor ik het Songfestival graag kijk. Dit nummer vind ik echt heerlijk aanstekelijk. Ook lekker ongegeneerd fout, met dat glitterpak en die witte boa. Lekker bombastisch en campy, maar ik vind het ook gewoon echt een prima nummer. Voor mij is het een van de hoogtepuntjes in een verder erg mager jaar.
En een favoriet van vandaag:
In 1983 won Corinne Hermes met Si la vie est cadeau voor Luxemburg. Dat vind ik nog altijd een prachtig nummer en een verdiende winnaar, maar als ik heel eerlijk moet zijn is er maar een nummer van dat jaar dat hier nog regelmatig opstaat en dat is de nummer twee van dat jaar: Hi van Ofra Haza uit Israël. Sowieso vind ik Ofra Haza een geweldige zangeres, die helaas veel te vroeg is heengegaan. Haar versie van Yerushalayim Shel Zahav (Jerusalem of Gold) is een van mijn favoriete nummers. Ik kende het nummer Hi overigens al langer zonder dat ik wist dat dit een Eurovisie nummer was (zoals later bleek met meerdere liedjes) en ik vind dit zo'n heerlijk opzwepend, opbeurend, vrolijk liedje. Leuk ook live met het orkest erbij.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 23:24 uur
aERodynamIC schreef:
Ik zou dit wel toejuichen. Mooie stunt als het lukt! Douwe Bob wil gaan crowdsurfen tijdens de 10 seconden stilte
(embed)

(embed)
Het zou geniaal zijn als het mag en lukt! Sowieso moet hij wel wat anders doen dan dat 'I love you too baby' wat hij deed bij de halve finale, want anders wordt het te nep en ingestudeerd. Volgens mij wilde Douwe Bob dat moment graag gebruiken ter improvisatie/experimentatie en niet elke keer iets vooraf ingestudeerds doen. Als hij weer hetzelfde zou doen dan wordt het te nep.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 23:41 uur
aERodynamIC schreef:
(embed)

(embed)
Zou een prachtige stunt zijn!
Bij hem op het podium geen dansers, maar zijn band – al waren de instrumenten niet ingeplugd. Zo zijn de regels. Wel live zingen, geen live muziek.
Weet iemand hier waarom de regels zo zijn? Is dit puur omdat de nummers elkaar zo snel kunnen opvolgen op hetzelfde podium?
0
buizen
geplaatst: 11 mei 2016, 23:56 uur
Ben momenteel helemaal into the Eurovision Song Contest 2016 en de kansen van Douwe Bob enzo,
helemaal niet bezig eigenlijk met guilty pleasures uit 2003.
Morgen de volgende halve finale.
Wel echt supergoed van Emile93 dat ie álles ('door') goed had voorspeld!!
helemaal niet bezig eigenlijk met guilty pleasures uit 2003.
Morgen de volgende halve finale.
Wel echt supergoed van Emile93 dat ie álles ('door') goed had voorspeld!!
0
geplaatst: 12 mei 2016, 00:10 uur
Aoibhin schreef:
In 1983 won Corinne Hermes met Si la vie est cadeau voor Luxemburg. Dat vind ik nog altijd een prachtig nummer en een verdiende winnaar
In 1983 won Corinne Hermes met Si la vie est cadeau voor Luxemburg. Dat vind ik nog altijd een prachtig nummer en een verdiende winnaar
Dat vind ik niet. Ofra was torenhoog favoriet bij mij en had moeten winnen. Ik heb jaren het winnende nummer niet aan kunnen horen. Eigenlijk pas de laatste paar jaar ben ik het beter gaan waarderen.
Sowieso een bijzonder jaar. Ik kan me er ook veel van herinneren. Het festival ging elk jaar steeds meer leven bij mij. Het leverde ook een aantal hits op in Nederland (Corinne, Ofra, Carola, Danijel), ik vond Bernadette erg leuk (ook al had Vulcano moeten gaan natuurlijk), maar ook België was geniaal met Pas de Deux.
0
Onweerwolf
geplaatst: 12 mei 2016, 00:11 uur
aERodynamIC schreef:

Remember jouw favoriet?!
(embed)
(quote)

Remember jouw favoriet?!
(embed)
(quote)

Haha, maar itt Bobo had Joan een geweldig leuk liedje dus deed haar act en oogopslag voor mij niet ter zake.

0
Onweerwolf
geplaatst: 12 mei 2016, 00:15 uur
Aoibhin schreef:
En ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, want ik heb nooit beweerd dat landen in Europa moeten liggen en dat het continent het criterium is. Volgens mij heb ik dat best duidelijk uitgelegd.
Australië ligt niet in de Eurovision Broadcasting Area (die ook delen van Azië en Afrika beslaat), wat weldegelijk een criterium is om actief lid te worden en alleen actieve leden mogen meedoen aan het Songfestival.
(quote)
Ik dacht dat je dat bedoelde omdat je de technisch niet Europese landen verdedigde op grond van historische en culturele verbondenheid. Hetgeen allemaal natuurlijk geen criteria zijn. Australië heeft immers ook een zeer sterke historische link met Europa.
0
buizen
geplaatst: 12 mei 2016, 00:24 uur
Hij doet wel heel erg zijn best om hetero over te komen (".Ik zit hier nu naast een heel aantrekkelijke dame in de taxi..") dus het zou kunnen. Stockholm is denk ik nu een soort Sodom en Gomorra dienaangaande.
Die tattoo in zijn hals vind ik veel erger.
0
Onweerwolf
geplaatst: 12 mei 2016, 00:28 uur
Die snap ik ff niet. Hij komt hetero over dus is hij homo? Que?
Maar is het niet gewoon toevallig bekend of hij het wel of niet is? Ik doel met de 'juist hij' van aERo natuurlijk op het homofobe beleid van oom Vladimir.
Maar is het niet gewoon toevallig bekend of hij het wel of niet is? Ik doel met de 'juist hij' van aERo natuurlijk op het homofobe beleid van oom Vladimir.
0
buizen
geplaatst: 12 mei 2016, 00:44 uur
Als Douwe Bob werkelijk zou gaan crowdsurfen dan schat ik zijn kansen op de eindoverwinning hoog (nog hoger dan nu al het geval is) in.
Country en punk en energie kunnen best samen gaan.
Country en punk en energie kunnen best samen gaan.
0
geplaatst: 12 mei 2016, 00:47 uur
aERodynamIC schreef:
Dat vind ik niet. Ofra was torenhoog favoriet bij mij en had moeten winnen. Ik heb jaren het winnende nummer niet aan kunnen horen. Eigenlijk pas de laatste paar jaar ben ik het beter gaan waarderen.
Sowieso een bijzonder jaar. Ik kan me er ook veel van herinneren. Het festival ging elk jaar steeds meer leven bij mij. Het leverde ook een aantal hits op in Nederland (Corinne, Ofra, Carola, Danijel), ik vond Bernadette erg leuk (ook al had Vulcano moeten gaan natuurlijk), maar ook België was geniaal met Pas de Deux.
(quote)
Het lijkt mij wel leuk om een keer alle nummers van een oud festival achter elkaar te horen, want er zijn echt nog heel veel nummers van voor mijn tijd die ik nooit gehoord heb. Op de een of andere manier is 1983 een jaar waarvan ik dan wel vrij veel nummers ken, o.a. degenen die je hier aanhaalt. Ik heb ze echter nooit achter elkaar gehoord en met elkaar vergeleken, maar Hi is wel echt mijn favoriet. Ik vind Si la vie est cadeau echter ook heel mooi en ondanks dat ik liever naar Hi luister zit ik niet echt met de uitslag.
Het speelt misschien wel mee bij mij dat ik dit festival nooit live heb gezien. Ik heb het hele wedstrijdelement nooit mee gekregen en daardoor ben ik ook niet echt teleurgesteld over een bepaalde uitslag. Van de afgelopen jaren had ik favorieten waar ik nog steeds een beetje over in zit dat ze niet gewonnen hebben, maar bij oudere jaren heb ik dit niet. Ik denk dan hoogstens 'wat een verschrikkelijke winnaar' (1989 is daar een goed voorbeeld van), maar waardeer dan vervolgens de nummers die ik wel goed vind en zit er verder niet zo over in. Ik kan me voorstellen dat dit anders is als je erbij bent geweest en je het je kunt herinneren.
Leuk om het perspectief te lezen van iemand die alles wel live gezien heeft en het zich nog goed herinnert. Het is toch altijd anders om later oude inzendingen terug te horen dan wanneer je het echt meegemaakt hebt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 12 mei 2016, 00:52 uur
De winst van Riva was inderdaad vrij bizar. Dat jaar had toch wel een aantal fijne inzendingen.. België, Israël, Zweden, Oostenrijk en ook Nederland.
0
Onweerwolf
geplaatst: 12 mei 2016, 00:54 uur
2002 had ook zo'n slechte winnaar maar dat jaar was sowieso matig. Slechts de Franse inzending staat op het nippertje in mijn all-time top 250.
0
geplaatst: 12 mei 2016, 01:23 uur
Douwe Bob is biseksueel en daar behoorlijk open over.
Valt trouwens wel op dat een succesvolle oud-deelnemer weer sturen echt bijna altijd lijkt te leiden tot stranden in de halve finale. Dit jaar gewoon weer (Met Malta lukte het dan wel, maar IJsland, Bosnie, Montenegro alledrie niet)
Valt trouwens wel op dat een succesvolle oud-deelnemer weer sturen echt bijna altijd lijkt te leiden tot stranden in de halve finale. Dit jaar gewoon weer (Met Malta lukte het dan wel, maar IJsland, Bosnie, Montenegro alledrie niet)
0
geplaatst: 12 mei 2016, 01:30 uur
Onweerwolf schreef:
Ik dacht dat je dat bedoelde omdat je de technisch niet Europese landen verdedigde op grond van historische en culturele verbondenheid. Hetgeen allemaal natuurlijk geen criteria zijn. Australië heeft immers ook een zeer sterke historische link met Europa.
(quote)
Oh, zo. Nu snap ik het.
Ik had het inderdaad over de verbondenheid van Israël en de Kaukasische landen met Europa, maar meer omdat sommige mensen vinden dat het Songfestival alleen Europees moet zijn en dat Israël en de Kaukasus daar niet onder vallen en dat het daarom dus geen Europa is. Aan de ene kant wordt het argument geleverd dat alles niet-Europees niet aan het Songfestival mag deelnemen want 'niet in Europa liggend', maar er is vervolgens geen onderbouwing van wat Europa nou eigenlijk is. Armenië is bijvoorbeeld lid van de Raad van Europa. Is dat dan totaal geen Europees land, ondanks de ligging? Ik erger me juist altijd heel erg aan het commentaar dat niet-Europese landen niet mee mogen doen, terwijl dat commentaar vaak enkel gefocust is op de ligging en niet op de verdere cultuur. Voor de toelatingsschap maakt dit natuurlijk verder niets uit, maar het is iets waar ik me wel eens aan erger bij discussies.Dat kader is een geografisch criteria dat ook delen van Afrika en Azië omslaat, maar daarnaast zijn er ook heel veel andere criteria. Kosovo probeert ook al heel lang EBU rechten te krijgen, maar ondanks dat het land in Europa ligt hebben ze deze alsnog niet gekregen omdat ze weer niet aan andere criteria voldoen.
In principe is een land dat dichtbij het opgestelde kader ligt, maar geen recht heeft op een actief EBU lidmaatschap vanwege de ligging, op grond daarop gelijk aan Australië. Geen actief EBU lid is immers geen actief EBU lid, waar het land ook ligt. Alleen vind ik persoonlijk dat als er voor Australië een uitzondering wordt gemaakt (dat aan de andere kant van de wereld ligt), het in de toekomst nergens op zal slaan als een land deelname geweigerd wordt op grond van de ligging, terwijl deze altijd dichter bij het gebied zal liggen. Landen als Kosovo en Liechtenstein liggen in Europa, maar hebben nog altijd geen actieve EBU rechten. Ook is Qatar ooit geweigerd op grond van de ligging buiten de European Broadcasting Area, toen ze interesse toonden om deel te nemen aan het Songfestival. Ik vind het dan van de zotte dat Australië maar lekker mee mag doen ondanks de ligging aan de andere kant van de wereld en geen actief EBU lid, terwijl Kosovo en Liechtenstein binnen het kader liggen maar dat privilege niet krijgen; weliswaar om andere redenen, maar het feit blijft dat Australië net als hen gewoon geen actief EBU lid is en er dus echt landen lidmaatschap wordt geweigerd om de ligging. En wat als bijv. straks Chili, Zuid-Afrika of India aanklopt met 'Weet je wat? Wij vinden dat Songfestival ook tof en willen ook graag meedoen.' Het zou nergens op slaan om die landen dan deelname te verbieden op grond van de ligging, want bij Australië wordt dit ook maar zomaar door de vingers gezien.
Uiteindelijk deed Australië vorig jaar alleen mee op grond van het 60-jarig bestaan vanwege de enorme populariteit in Australië. Dat vond ik een tof initiatief en het zou toch maar eenmalig zijn. Echter vind ik het een ander verhaal als het land verder sowieso mee mag doen, waardoor er belangrijke criteria voor aan de kant worden geschoven. Dit jaar is de deelname enkel gebaseerd op 'oh iedereen vond het vorig jaar zo leuk, dus dan doen we het nu nog een keer'.
Mijn probleem met de deelname van Australië dit jaar (en ongetwijfeld komende jaren) is niet eens zozeer de ligging buiten Europa, maar meer dat het EBU een kader heeft opgesteld waarbinnen de landen (deels) moeten vallen om actief lied te worden en daardoor mee te mogen doen aan het Songfestival. Ik vind niet dat Australië op een voetstuk moet worden geplaatst vanwege hun enthousiasme. Als de geografische ligging meespeelt tot toetreding tot de EBU dan vind ik het onzin dat dit voor Australië maar lekker wordt weggewuifd.
0
geplaatst: 12 mei 2016, 01:47 uur
starbright boy schreef:
Ja precies. De nieuwssites zaten ook al met 'Douwe Bob komt uit de kast', maar toen hij geïnterviewd werd was het van 'je kunt alleen uit de kast komen als je er ooit in hebt gezeten'. Hij is er inderdaad heel open over.
Oud-deelnemers scoren vaak lager dan eerder, dat klopt. Of je moet Valentina Monetta uit San Marino zijn. Ik heb dan wel nog steeds goede hoop voor Kaliopi morgen, maar ik vrees er wel voor. Ik heb niet echt het idee dat haar nummer zo goed ontvangen wordt.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.