Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:03 uur
Naar aanleiding van de resultaten nog even een paar dingen die mij zijn opgevallen.
1. In de tweede halve finale zouden Macedonië (Kaliopi ♥) en de ‘naakte’ meneer uit Wit-Rusland zich hebben gekwalificeerd als alleen televoting zou hebben gegolden. Die relnicht uit Israël zou op basis van enkel de televoting de finale niet eens hebben gehaald want hij bungelde ergens onderaan, hij is zowel in de halve finale als in de finale massaal gered door de juries (daar baal ik van). Servië is opvallend laag geëindigd in de halve finale (10e) en deed het ook bij enkel de televoting het niet eens zo heel goed en dat verraste me wel.
2. Zonder de “vak”jury zou Nederland in de eerste halve finale alsnog op een 5e plaats zijn geëindigd en België in de tweede halve finale alsnog op een 3e plaats. Vind ik heel knap, zeker in het geval van Nederland aangezien er in onze halve finale slechts 1 westers land meestemde (Frankrijk). Landen als IJsland, Oostenrijk en Finland reken ik niet tot West-Europese landen.
3. Het feit dat gisteren tijdens de finale de “vak”juries uit zowel Rusland als Zweden 10 punten (!!!!!) hebben gegeven aan Azerbeidzjan is VOLSTREKT belachelijk. Op zich verbaast het me niet, gezien we te maken hebben met een USSR-land dat een Zweeds nummer instuurde, maar kom op zeg... what the fuck!? De EBU moet nodig eens gaan nadenken of ze niet eens wat meer criteria gaan stellen aan de mensen die in de “vak”juries terecht komen.
4. Bij de televotes is Oostenrijk gisteren hoger geëindigd dan Frankrijk (!). Ik wist dat dit zou gaan gebeuren.
5. Spanje, Duitsland en de UK alweer bottom 5.
6. Op basis van de puntentelling kunnen we concluderen dat stemmen op buurlanden en diasporastemmen weer optimaal effect hebben. Polen was het beste voorbeeld. Van de Nederlandse jury heeft Polen niets ontvangen, maar van de Nederlandse televoters 10 (!) punten. Vorig jaar zou dat hebben betekend dat hij in totaal 0 punten zou hebben gekregen gezien de punten bij elkaar opgeteld werden; nu ze afzonderlijk meetellen heeft Polen dus enorm profijt gehad van de televotes.
7. Douwe Bob heeft in de eerste halve finale van bepaalde landen bij de televotes een aantal punten ontvangen, maar van diezelfde landen heeft hij gisteren niets ontvangen bij de televotes, waardoor dus inderdaad blijkt dat onze startpositie hem de das heeft omgedaan. Zoals Cornald al zei: als wij bijv. na Georgië hadden mogen optreden i.p.v. Oostenrijk, dan hadden we het een stuk beter gedaan. De SVT/EBU heeft het voor ons verpest.
Douwe had het echt verdiend om hoger te eindigen imo.
Maar goed, hij kan trots zijn op zijn geweldige performance en zijn 11e plaats. 
1. In de tweede halve finale zouden Macedonië (Kaliopi ♥) en de ‘naakte’ meneer uit Wit-Rusland zich hebben gekwalificeerd als alleen televoting zou hebben gegolden. Die relnicht uit Israël zou op basis van enkel de televoting de finale niet eens hebben gehaald want hij bungelde ergens onderaan, hij is zowel in de halve finale als in de finale massaal gered door de juries (daar baal ik van). Servië is opvallend laag geëindigd in de halve finale (10e) en deed het ook bij enkel de televoting het niet eens zo heel goed en dat verraste me wel.
2. Zonder de “vak”jury zou Nederland in de eerste halve finale alsnog op een 5e plaats zijn geëindigd en België in de tweede halve finale alsnog op een 3e plaats. Vind ik heel knap, zeker in het geval van Nederland aangezien er in onze halve finale slechts 1 westers land meestemde (Frankrijk). Landen als IJsland, Oostenrijk en Finland reken ik niet tot West-Europese landen.
3. Het feit dat gisteren tijdens de finale de “vak”juries uit zowel Rusland als Zweden 10 punten (!!!!!) hebben gegeven aan Azerbeidzjan is VOLSTREKT belachelijk. Op zich verbaast het me niet, gezien we te maken hebben met een USSR-land dat een Zweeds nummer instuurde, maar kom op zeg... what the fuck!? De EBU moet nodig eens gaan nadenken of ze niet eens wat meer criteria gaan stellen aan de mensen die in de “vak”juries terecht komen.
4. Bij de televotes is Oostenrijk gisteren hoger geëindigd dan Frankrijk (!). Ik wist dat dit zou gaan gebeuren.
5. Spanje, Duitsland en de UK alweer bottom 5.
6. Op basis van de puntentelling kunnen we concluderen dat stemmen op buurlanden en diasporastemmen weer optimaal effect hebben. Polen was het beste voorbeeld. Van de Nederlandse jury heeft Polen niets ontvangen, maar van de Nederlandse televoters 10 (!) punten. Vorig jaar zou dat hebben betekend dat hij in totaal 0 punten zou hebben gekregen gezien de punten bij elkaar opgeteld werden; nu ze afzonderlijk meetellen heeft Polen dus enorm profijt gehad van de televotes.
7. Douwe Bob heeft in de eerste halve finale van bepaalde landen bij de televotes een aantal punten ontvangen, maar van diezelfde landen heeft hij gisteren niets ontvangen bij de televotes, waardoor dus inderdaad blijkt dat onze startpositie hem de das heeft omgedaan. Zoals Cornald al zei: als wij bijv. na Georgië hadden mogen optreden i.p.v. Oostenrijk, dan hadden we het een stuk beter gedaan. De SVT/EBU heeft het voor ons verpest.
Douwe had het echt verdiend om hoger te eindigen imo.
Maar goed, hij kan trots zijn op zijn geweldige performance en zijn 11e plaats. 
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:06 uur
Onweerwolf schreef:
Ook opmerkelijk:
(afbeelding)
Kijk eens naar het verschil tussen de jury en het publiek voor Oekraïne in Rusland.
Dat is toch logisch? Het publiek mag niet op hun eigen land stemmen.Ook opmerkelijk:
(afbeelding)
Kijk eens naar het verschil tussen de jury en het publiek voor Oekraïne in Rusland.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:09 uur
Elbsegler schreef:
Dat is gewoon je hoofd in het zand steken. De politieke lading was overduidelijk. Enkele jaren geleden werd het Georgië verboden een liedje te zingen met als titel iets als "We don't wanna put in.." Omdat dat op poetin zou wijzen. Dat hele songfestival is aan alle kanten corrupt, wie dat wil ontkennen mag dat van mij, maar om het beste liedje gaat het echt al heel lang niet meer.
(quote)
Dat is gewoon je hoofd in het zand steken. De politieke lading was overduidelijk. Enkele jaren geleden werd het Georgië verboden een liedje te zingen met als titel iets als "We don't wanna put in.." Omdat dat op poetin zou wijzen. Dat hele songfestival is aan alle kanten corrupt, wie dat wil ontkennen mag dat van mij, maar om het beste liedje gaat het echt al heel lang niet meer.
Ik en vele anderen (heb het in een bar in Polen gekeken) waren het allemaal eens dat Oekraïne het sterkste liedje had. En als je het liedje ruk vind snap ik dat het frustrerend is en dat je het afschuift op de politieke lading.
Ik geloof nog altijd dat zeker de televoters minder politiek gerelateerd stemmen in de meeste landen.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:17 uur
Opvallend: Het Nederlandse publiek gaf 7 punten aan Bosnië! Dat had ik niet zien aankomen.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:21 uur
stoepkrijt schreef:
Opvallend: Het Nederlandse publiek gaf 7 punten aan Bosnië! Dat had ik niet zien aankomen.
*Bosniërs in Nederland gaven 7 punten aan Bosnië ---> gigantische diaspora hier sinds de Balkanoorlog.
Exact hetzelfde verhaal met Armenië en Polen, ook veel diasporastemmen.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:22 uur
Joy4ever schreef:
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe manier van puntentelling echt top vind.
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe manier van puntentelling echt top vind.
Niet mee eens. Ik vond het drie keer niks.
Leuk voor de spanning ja, maar je krijgt er een raar gevoel bij. Maar goed, ik stam uit de oudheid en ben gewend dat alle puntjes één voor één werden opgenoemd. Het ene jaar zag je al snel wie er zou winnen, het andere jaar bleef het tot het laatst spannend. Dat was Songfestival. Nu bouwen ze spanning op met al dat geneuzel van de puntengevers (dat hoort er nu eenmaal bij), er wordt spanning opgebouwd, maar eigenlijk zegt het niks (zie Polen en Bulgarije die flink profiteren van de televoting, wat te verwachten is).
Als het dan toch anders moet? Laat die puntengevers maar weg. Start bij nummer 26 en werk ze zo af naar de nummers 1 en 2. Zijn we ook weer wat sneller klaar.
Dit systeem vind ik gewoon niet leuk. Er moet spanningopbouw zijn en die is er nu in feite niet, want het kan toch weer compleet op z'n kop gegooid worden. Waarom dan al die moeite met puntengeven van de vakjury?
Ik hoop dat ze dit weer afschaffen maar dat gaat vast niet gebeuren.
Overigens blijf ik erbij dat ook vakjury's aan vriendjespolitiek doen (bleek nu ook weer hier en daar) en dat is altijd al zo geweest. Het is niet dé oplossing, wel is die toevoeging in elk geval iets beter dan toen het alleen nog maar televoting was. Maar de puntentelling zo raar splitsen zoals dit jaar. Nee, ik vind het echt niks.
Of je het eens bent met de winnaar is elk jaar weer een ding. Dat vind ik dan toch weer anders (dit jaar kwam de winnaar niet in mijn top 10 voor).
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:29 uur
Aoibhin schreef:
Nu een favoriet van mij! Hopelijk is de groentetuin act minder erg dan ik gehoord had.
Groentetuin-act Nu een favoriet van mij! Hopelijk is de groentetuin act minder erg dan ik gehoord had.
Dat verklaart meteen die glitter-tuinbroek.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:40 uur
Vriendjespolitiek komt bij de vakjury inderdaad nog steeds voor maar dat was altijd zo geweest. Ik heb meer bedenkingen bij de stemmen van de vakjury dan de televoters.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:41 uur
Ik ben toch wel blij dat Rusland niet gewonnen heeft, geen slecht nummer en een prima act maar had gewoon meer met de inzending van Oekraïne.
0
beatcluster
geplaatst: 15 mei 2016, 12:49 uur
Ik ben blij dat Oekraïne gewonnen heeft! Mijn favoriet van dit jaar, en ik dacht eigenlijk ook wel dat ze zou gaan winnen. Wel zijn er enorm veel negatieve reacties op Youtube zag ik net, maar ja, het is ook gewoon niet zo'n doorsnee toegankelijk popnummer.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:50 uur
Aoibhin schreef:
Hoe slecht de camerabeelden van de andere landen zijn, zo goed is het bij Armenië. Die podiumregisseur is geniaal.
Inderdaad! Ik hoorde Cornald Maas gisteren zeggen dat Hans Pannecoucke was benaderd om de regie voor zijn rekening te nemen, maar dat hij nee heeft gezegd. (Ik dacht dat dit over Armenië ging, weet het niet meer 100% zeker). Hier had hij echt niet aan kunnen tippen!Hoe slecht de camerabeelden van de andere landen zijn, zo goed is het bij Armenië. Die podiumregisseur is geniaal.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:56 uur
Ik vond de nieuwe manier van puntentelling ook niets. Het ging veel te vlug en zeker in het tweede deel tegen dat ik goed wist welk land gekomen was waren er al vier nieuwe bij. Ik vond het ook totaal niet spannend. Vanaf Australië geweest was, wist je al dat Oekraïne gewonnen had want Polen en Rusland stonden zo veel achter dat ze dat niet meer konden inhalen. Neen ik wil graag de oude puntentelling terug. Dat was vroeger juist het leukste van de avond.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 12:59 uur
tnf schreef:
Die winnares, da's ongeveer hetzelfde geluid wat je hoort als je de kat van de buren op z'n staart gaat staan.
Ik vind die hele top 3 trouwens vrij ellendig. En helaas kon de vakjury Oostenrijk wat minder waarderen dan ikzelf.
Die winnares, da's ongeveer hetzelfde geluid wat je hoort als je de kat van de buren op z'n staart gaat staan.
Ik vind die hele top 3 trouwens vrij ellendig. En helaas kon de vakjury Oostenrijk wat minder waarderen dan ikzelf.

Exactly my thoughts. Ik vond Italië goed en Georgië zeer goed, voor de rest middelmaat troef, met als dieptepunt dat kattejank nummer van Oekraïne. Ach het is zoals de hitparade, de betere nummers eindigen doorgaans niet bovenaan.

0
Martial
geplaatst: 15 mei 2016, 13:02 uur
Elbsegler schreef:
Wat mij betreft verpestte Douwe Bob zijn 10 seconden stilte compleet door dat slijmerige "I love you". Gewoon kwallig om te zien, het mooie jongetje uit Amsterdam dat wel even alle harten zal veroveren.
Wat mij betreft verpestte Douwe Bob zijn 10 seconden stilte compleet door dat slijmerige "I love you". Gewoon kwallig om te zien, het mooie jongetje uit Amsterdam dat wel even alle harten zal veroveren.
Dat tenenkrommende "kunstje" deed hij ook al in de halve finale
en jammerlijk genoeg herhaalde hij dat in de finale, Douwe is teleurgesteld over zijn 11e plaats en dat mag natuurlijk, maar dacht Douwe nu werkelijk dat zijn Slow Down het Songfestival ging winnen?Het lied werd goed en professioneel gebracht dat zeker, maar is toch net te gewoontjes om door iedereen omarmd te worden.
Wat mij betreft mag Nederland volgend jaar eens wat meer spektakel en actie in de strijd gooien, het is de laatste jaren allemaal zo keurig binnen de lijntjes al leverde het dan weer wel 3 finaleplaatsen op in de laatste 4 jaar.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 15:25 uur
Elbsegler schreef:
(quote)
Ach, de mensen van the day after komen weer moeilijk doen op de zondag.
Wat zouden we toch zonder tradities moeten...

0
Elbsegler
geplaatst: 15 mei 2016, 15:54 uur
Snoeperd schreef:
Ik en vele anderen (heb het in een bar in Polen gekeken) waren het allemaal eens dat Oekraïne het sterkste liedje had. En als je het liedje ruk vind
(quote)
Ik en vele anderen (heb het in een bar in Polen gekeken) waren het allemaal eens dat Oekraïne het sterkste liedje had. En als je het liedje ruk vind
Lieve jongen, ik vind het liedje helemaal niet ruk. Ik heb het helemaal niet over de kwaliteit gehad. Als jij en die velen het een goed liedje vinden is dat mij best, maar ga mijn gedachten niet invullen aub.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 16:19 uur
Er schijnen mensen te zijn die vinden dat Oekraïne 'gewoon' een deel van Rusland is. 

0
Assurancetourix
geplaatst: 15 mei 2016, 16:22 uur
Slaapverwekkend festival met overwegend gladgeproduceerde anglo-amerikaanse elektropop
en dan komt Justin Timberlake om te laten zien hoe het echt moet, wat een blamage!
en dan komt Justin Timberlake om te laten zien hoe het echt moet, wat een blamage!
0
Hendrik68
geplaatst: 15 mei 2016, 16:25 uur
stoepkrijt schreef:
Er schijnen mensen te zijn die vinden dat Oekraïne 'gewoon' een deel van Rusland is.
Nou als al die landen weer samen gaan en onder de naam Sovjet Unie meedoen, en die andere balkantroep weer gewoon Joegoslavië heet, zoals het hoort, dan heb je een hoop minder discussie.Er schijnen mensen te zijn die vinden dat Oekraïne 'gewoon' een deel van Rusland is.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 16:32 uur
Toch knap trouwens dat België en Nederland allebei dik in het linker rijtje zijn geëindigd. Wie had een paar jaar terug durven denken dat we ineens weer mee zouden gaan doen op het Songfestival? Het gaat nu al een aantal jaren erg lekker. Volhouden dit!
0
geplaatst: 15 mei 2016, 16:40 uur
Ik vond het nieuwe systeem wel leuk voor de verandering, maar die jury-votes boeien me niet zo. Als ze de split erin houden zie ik het liever andersom de volgende keer: de jury-votes in 1 hoop en de televotes per land.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 16:53 uur
Assurancetourix schreef:
Slaapverwekkend festival met overwegend gladgeproduceerde anglo-amerikaanse elektropop
Dan kijk je de volgende keer toch niet

0
geplaatst: 15 mei 2016, 17:15 uur
Zwitserland is als laatste geëindigd in de tweede halve finale met 28 punten (waarvan slechts 3 van de televoters, au!). Erg pijnlijk, maar ik had het wel zien aankomen. Gelukkig heeft Estland in de eerste halve finale nóg minder punten gehaald, dus Rykka is niet de slechtste van het hele festival! 

0
geplaatst: 15 mei 2016, 19:04 uur
Elbsegler schreef:
Lieve jongen, ik vind het liedje helemaal niet ruk. Ik heb het helemaal niet over de kwaliteit gehad. Als jij en die velen het een goed liedje vinden is dat mij best, maar ga mijn gedachten niet invullen aub.
(quote)
Het spijt me zeer. Ik zal het niet meer invullen.
Maar als je het liedje erg goed had gevonden, geloof ik niet dat je hier was komen klagen
. En naar mijn idee winnen gewoon altijd nog de liedjes die de mensen en jury het beste vinden (zoals Zweden vorig jaar, maar ook Loreen en Lena bijvoorbeeld) en niet de meest politiek beladen songs. En Rusland eindigt gewoon tweede, dus blijkbaar is er niet zo'n ontzettend grote haat naar Rusland toe.
0
Hendrik68
geplaatst: 15 mei 2016, 20:00 uur
Douwe Bob kan ondertussen weer lachen. Nog een leuke tweet van hem op de overwinning van Verstappen: "Heb je nog een baantje voor me?".
0
geplaatst: 15 mei 2016, 20:20 uur
Volgend jaar een Aziatische versie van het Songfestival, heb ik gehoord.
Dat lijkt mij een heel goed idee.
Inclusief Rusland kan er zo een leuk aantal politiek beladen landen tijdens het Asian Songfestival mooi met elkaar in de slag. Bij het juiste continent dus waar ze thuis horen.
Strik er om en weg er mee.
Dat lijkt mij een heel goed idee.
Inclusief Rusland kan er zo een leuk aantal politiek beladen landen tijdens het Asian Songfestival mooi met elkaar in de slag. Bij het juiste continent dus waar ze thuis horen.
Strik er om en weg er mee.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 20:54 uur
Begijp er eerlijk gezegd helemaal niets van dat in mijn ogen serieuze muziekliefhebbers hun vrije tijd verknoeien met het kijken en luisteren naar dit zogenaamde Songfestival. Iedereen heeft uiteraard de vrijheid zijn vrije avond te verknoeien, maar het valt me wel een beetje tegen. 

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.