menu

Muziek / Algemeen / Welk nummer op de radio haalt nou het bloed onder je nagels vandaan?

zoeken in:
geplaatst:
Titmeister schreef:
[Zal ik je wat vertellen? Ik speel Songpop en daarin heb ik de speellijst 80's Synth Stars. Omdat ik best een liefhebber ben van 80's synthpop, dacht ik daarmee wel te kunnen scoren. Blijkt dat het toch moeilijker is dan verwacht om te onderscheiden of het nou een synthlijn van Erasure, Visage, Human League of Thompson Twins is...

Huh - ik was een tijdje geleden op een 'elektro-feestje' - wat dacht je wat, daarit de dj van dienst bijv Ladytron - Seventeen (check), maar ook Blur - Girls and Boys ehhh elektro?

geplaatst:
Ach ja, dj's doen over het algemeen maar wat. Zo lang het maar aanslaat bij het publiek toch?

geplaatst:
(quote)

Luistert Generatie Z (en het wat jongere deel van Generatie Y) dat eigenlijk ook? En dan niet alleen de internetradio-aanhangsels van Q/Sky/538/enzovoort, maar ook minder mainstream (of buitenlandse) zenders?

Of geldt internetradio voor deze groep eveneens als lineaire, dus ouderwetse radio?

Ik ben zelf nogal fanatiek wat betreft deze vorm van audio (zie ook de link in m'n profiel), maar ja, ik heb ik nog een leeftijd waarop ik van oudsher vertrouwd ben met lineaire radio.

Eerlijk gezegd denk ik dat internet-radio een heel duidelijk voorbeeld is van een "Long tail" (boek Chris Anderson) verschijnsel: uitermate geschikt voor een specifiek genre en luisteraars die niet op lineaire (traditionele) radio aan hun trekken kwamen, omdat daarvoor geen economische justificatie (niet betaalbaar) te vinden was.

Net als hier is er onder hifi-liefhebbers aardig wat belangstelling voor internetradio. Het is een manier om (nieuwe) muziek te leren kennen. Ook de zgn boiler room sessies (YouTube) genieten aardig wat belangstelling van electronic liefhebbers.

tnf
geplaatst:
Maar in hoeverre zitten daar ook jonkies tussen?

Ik ben trouwens in het radio-topic verder gegaan over dit onderwerp (had de post naar daar verplaatst), vanwege het gevoel hier off-topic te gaan. Je was net te snel.

--> Radio

Weer ontopic: Dit klinkt als niks. Weer zo'n bewerkte, knijpende rotstem. En gezien het enorme succes ervan in combinatie met het feit dat het op de playlist van elk mainstream station past (veel van die bagger-Nederhop-plaatjes hebben weliswaar miljoenen views, maar halen de grote zenders godzijdank niet), komen we er nóóit meer vanaf. Over tig jaar hoor je het nog, maar dan als gouwe ouwe.

Shawn Mendes, Camila Cabello - Señorita - YouTube

geplaatst:
Titmeister schreef:

Gelukkig stip je het zelf al aan... Zal ik je wat vertellen? Ik speel Songpop en daarin heb ik de speellijst 80's Synth Stars. Omdat ik best een liefhebber ben van 80's synthpop, dacht ik daarmee wel te kunnen scoren. Blijkt dat het toch moeilijker is dan verwacht om te onderscheiden of het nou een synthlijn van Erasure, Visage, Human League of Thompson Twins is... In de jaren '80 spraken de 70's rockers trouwens ook al zo over synthesizers als jij over moderne muziek praat. Blijkt het toch een generatiedingetje te zijn...

Ik stipte de creativiteit ook niet voor niks aan. Het gaat niet om de techniek, maar wat je er mee doet.

Die hedendaagse, nog immer onuitroeibare, ratelslang (ofwel trapbeat) vind ik precies zo irritant als de fietspomp van de jaren 90. Maar het gaat natuurlijk om het geheel. Als de andere elementen ook ontbreken zoals een goede menselijk klinkende zang, een fatsoenlijke bas (laat staan een baslijn), gevoel, creativiteit, spontaniteit.. dan krijg je de zielloze wegwerp troep die nu de radio domineert. En radio bestaat nog steeds mensen. Op veel kantoren bijvoorbeeld. En iedereen (oud, jong, muziekkenners of smaak vormers) krijgt het mee. Dat ik mijn muziek ergens anders kan vinden weet ik gelukkig.

tnf
geplaatst:
Geen probleem met een trapbeat. Maar doe er dan wel wat leuks mee (of is dat dubstep, in het grijsgedraaide nummer onder die link? Het kan aardig dicht bij elkaar liggen).

En dat 'wat leuks', daar gaat het dus idd vaak mis.

geplaatst:
tnf schreef:

Weer ontopic: Dit klinkt als niks. Weer zo'n bewerkte, knijpende rotstem. En gezien het enorme succes ervan in combinatie met het feit dat het op de playlist van elk mainstream station past (veel van die bagger-Nederhop-plaatjes hebben weliswaar miljoenen views, maar halen de grote zenders godzijdank niet), komen we er nóóit meer vanaf. Over tig jaar hoor je het nog, maar dan als gouwe ouwe.

Shawn Mendes, Camila Cabello - Señorita - YouTube

En laat ik dat nummer nou een 8 hebben gegeven in het Nieuw in de Top 40-Meter-topic. Heerlijke vocalen ook. Ik ben echt verrast dat je van alle hits precies met één van m'n favorieten aankomt.

geplaatst:
En laat ik trap-hiphop nou ook weer net erg waarderen.

geplaatst:
Arrie schreef:

De eerste 577868909 nummers gingen nog wel.. Ik vind het bijzonder dat zelfs de kleinste vondst al een stijl wordt.

tnf
geplaatst:
Arrie schreef:

Recent vond ik nog deze, waar dan nog iets trap-achtigs in zit. Die vind ik iig niet slecht.

Maar die is aan de subtiele kant, met een niet heel bewerkt lijkende stem, en dat trekt mij dan weer aan.

geplaatst:
Vanmiddag hoorde ik Chasing Cars van Snow Patrol, ik had dat nummer al een beetje uit mijn geheugen gewist, maar blijkbaar vond iemand het een goed idee om dat weer eens te draaien.
Vreselijke band, afschuwelijk pathetisch nummer, en een reden om direct te zappen.

geplaatst:
Ach ja, ik vind al die sixties-bandjes ook hetzelfde klinken en moeilijk uit elkaar te houden.

Dat is hoe het met genres gaat: het wordt populair, wordt vervolgens volop geïmiteerd en op een gegeven moment krijg je de verzadiging.

geplaatst:
trebremmit schreef:
Vanmiddag hoorde ik Chasing Cars van Snow Patrol, ik had dat nummer al een beetje uit mijn geheugen gewist, maar blijkbaar vond iemand het een goed idee om dat weer eens te draaien.
Vreselijke band, afschuwelijk pathetisch nummer, en een reden om direct te zappen.

Was ik 'm net vergeten, tot jij erover begint en een naar stemmetje in mijn hoofd 'If I lay here / If I just lay here / Would you lie with me and just forget the world?' begint te zingen. Je wordt bedankt!

geplaatst:
Slowgaze schreef:
(quote)

Was ik 'm net vergeten, tot jij erover begint en een naar stemmetje in mijn hoofd 'If I lay here / If I just lay here / Would you lie with me and just forget the world?' begint te zingen. Je wordt bedankt!

Echt uit de pre(MuMe)historie, net als Maroon 5 - gauw flossen met een klassieker uit vorige eeuw

Missy Elliott ft. Nicole Wray & MC Solaar - All N My Grill (Video) - YouTube

geplaatst:
Mjuman schreef:
(quote)

Echt uit de pre(MuMe)historie, net als Maroon 5 - gauw flossen met een klassieker uit vorige eeuw

Missy Elliott ft. Nicole Wray & MC Solaar - All N My Grill (Video) - YouTube

Bij MC Solaar denk ik liever aan Nouveau Western

tnf
geplaatst:
Minneapolis schreef:
(quote)

Bij MC Solaar denk ik liever aan Nouveau Western

Of Le bien le mal.

geplaatst:

Guru!
Over goed samplen gesproken..

geplaatst:
Pietro schreef:
In tegenstelling tot een aantal andere users hier, ben ik van mening dat de hitlijsten door de jaren heen sterk gedevalueerd zijn. In de jaren ’70 had je inderdaad George Baker en The Sweet (volgens mij is het overigens Sweet, dus zonder The, maar dat terzijde ), maar dat had nog een bepaalde spontaniteit en soms ook kneuterigheid die ik totaal mis bij de eindeloze reeks and remixes van dj’s van de laatste jaren of het massale gebruik van autotune. Enige originaliteit of creativiteit is ver te zoeken, hoewel er ook anno 2019 nog ontzettend veel interessante muziek wordt gemaakt die je zelden of nooit op de mainsteam radiostations hoort. Het kost mij bijvoorbeeld weinig moeite om een single top 50 op te stellen van de laatste vijf jaar, maar daar zit vrijwel niets tussen dat je op Q Music of 538 hoort.

Daar kan ik mij in vinden ware het niet dat de hitlijsten in de jaren '70 ook zijn rommel had in de vorm van (carnaval)schlagers. De hits van George Baker en The Sweet (of toch de meeste) vind ik best te pruimen maar daarnaast had je ook topsongs van o.a. Abba, David Bowie, Queen ... Dat niveau vind je niet terug in de huidige hitlijsten.
Pietro schreef:
Wat me in mijn eigen lijst opvalt, is dat de hoofdmoot wordt gevormd door de jaren ’80, voor mij nog steeds met afstand het beste decennium waarin muzikale vernieuwing ook doordrong tot de hitlijsten.

Het is juist in de jaren '80 en dan met name in de tweede helft dat het gehalte aan prefabpop met mechanische, zielloze productie in de hitlijsten snel toenam. Zo had je Bros, Modern Talking, de Stock, Aitken & Waterman-producties (men sprak voor het eerst over fabriekspop) ... en toen werden ook al vaak oudere nummers geremixt of gecoverd.

geplaatst:
Arrie schreef:
Ach ja, ik vind al die sixties-bandjes ook hetzelfde klinken en moeilijk uit elkaar te houden.

Dat is hoe het met genres gaat: het wordt populair, wordt vervolgens volop geïmiteerd en op een gegeven moment krijg je de verzadiging.

The Beatles, Rolling Stones, The Kinks, The Who en The Hollies (om maar de populairste te noemen) verschilden toch wel danig van sound al werden ze destijds gemakshalve onder beat geklasseerd. Ik ben het wel eens dat kopieergedrag van alle tijden is. In de jaren '50 had je al Elvis-klonen, nadien Beatles-klonen, in de jaren '70 kreeg je flauwe Abba-aftreksels en in de jaren '90 kopieën van Eurohouse-hits.

geplaatst:
tnf schreef:

Ook weer het breekpunt ergens midden jaren 00 (net als bij mij).

Íets lijkt er toen mis gegaan. Inderdaad, o.a. de platgeslagen producties.

Ik vind de hitlijsten op zijn slechtst rond 2000, toen had je vele platte housedreunen, platte covers, boys- en girlbands. En ook de rock was op het dieptepunt met Kane, Limp Bizkit en Nickelback.

tnf
geplaatst:
Toen was de teruguitgang ook al ingezet, ja. De populaire muziek van pakweg 1999/2000 had die overstuurde productie en/of onnatuurlijke stemmen nog niet zo, maar klonk wel aalglad. Ook al die stadiontrance en clubtrance van toen... Maar toen zat ik nog nét in de fase dat ik van die platheid genoot.

De mogelijkheden van het internet hebben me kort erna anders laten luisteren.

LucM schreef:

Het is juist in de jaren '80 en dan met name in de tweede helft dat het gehalte aan prefabpop met mechanische, zielloze productie in de hitlijsten snel toenam. Zo had je Bros, Modern Talking, de Stock, Aitken & Waterman-producties (men sprak voor het eerst over fabriekspop) ... en toen werden ook al vaak oudere nummers geremixt of gecoverd.

Daar stond wel een hoop interessants tegenover; o.a. vroege dance, vroege hiphop en een aardig deel van de min of meer alternatieve muziek van toen, waarvan sommigen gewoon de Top 40 haalden. Het leek er zo'n beetje 1987/1988-1992 op dat je met dingen uit zo ongeveer elk genre kon scoren, en ook als het daadwerkelijk goede muziek was.

Zelfs tussen de SAW-producties zitten - naast een hoop lopende band-nummers - een aantal hele leuke.

geplaatst:
Er stonden inderdaad ook prima singles in de hitlijsten (en sommige SAW-producties waren best te pruimen), dat is nu veel minder het geval.

Ik hoor nu die vervelende laatste single van Krezip voorbijkomen, 'How Would You Feel'. Het niveau Engels is na al die jaren nog steeds brugklas. Zorgelijk.

Ik had eens een top 10 gemaakt van nummers die ik echt niet kan uitstaan.
Ik ben een beetje kwijt welke nummers ik er in had gezet, maar één ding weet ik wel, op nummer 1 staat:

Billy Joel - Piano Man

Vampire Weekend - Sunflower

Ik vond dit vroeger een toffe band maar 'Harmony Hall' was al knap matig en 'Sunflower' is gewoon ronduit irritant.

Younotus, Janieck and Semtex - Narcotic, nou is het origineel al een vervelend nummer, maar dit slaat echt alles.

trebremmit schreef:
Younotus, Janieck and Semtex - Narcotic, nou is het origineel al een vervelend nummer, maar dit slaat echt alles.

Uit morbide nieuwsgierigheid opgezocht, daar moet ik ook echt eens mee stoppen..

trebremmit schreef:

In Nieuw in de Top 40-meter worden over het algemeen veel lage cijfers gegeven. Dit nummer weet het te presteren daar laatste te staan.

Fijn, wat reclame voor mijn topic. Ik vroeg me al af waar OWW en Arbeidsdeskundige ineens vandaan kwamen.

trebremmit schreef:

Het is Senex, niet Semtex. Dit is overigens de leadzanger van Liquido.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.