Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)
zoeken in:
0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:04 uur
Wind mee zeker
Lekker om de laatste Bossche quiz ever te winnen. Gefeliciteerd.DISCOHEN - Ring My Bell - YouTube
0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:16 uur
Bedankt voor de felicitaties.
Het waren 6 fantastische uren.
Het waren 6 fantastische uren.
0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:17 uur
Troost je met de gedacht dat wij er ook maar 1 goed hadden...

20% goed in die ronde...

Was een uitstekende en toegankelijke quiz! Respect voor Maarten, Bert en de rest!
Ook vanuit Alkmaar dank voor alle felicitatie's!

0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:18 uur
Yes, gefeliciteerd mannen! Ik en mijn vriend hebben ons nog aangesloten bij een ander duo, maar eerlijk gezegd hebben wij alles moeten invullen. Dus met een 17e plek enorm tevreden! En 3 juiste doedelzaknummers 

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 10 januari 2016, 22:19 uur
Was zeker een leuke kwis, Ivo Niehe, Herman de Scherman.
Die The Scene ronde heeft ons punten gekost voor een top 3 notering
Enige minpunt de bediening om een biertje te halen, dat had anders gemoeten.
2 Juiste doedelzakkers by the way
Die The Scene ronde heeft ons punten gekost voor een top 3 notering
Enige minpunt de bediening om een biertje te halen, dat had anders gemoeten.
2 Juiste doedelzakkers by the way
0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:28 uur
da_smiek schreef:
Yes, gefeliciteerd mannen! Ik en mijn vriend hebben ons nog aangesloten bij een ander duo, maar eerlijk gezegd hebben wij alles moeten invullen. Dus met een 17e plek enorm tevreden! En 3 juiste doedelzaknummers
Tof dat je toch nog kon meequizzen

0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:38 uur
DjFrankie schreef:
Vorig jaar deed mijn naamgenoot mee, nu mocht hij een vraag stellen.

0
geplaatst: 10 januari 2016, 23:06 uur
da_smiek schreef:
Dat U toch nog mee kon doen!!
0
geplaatst: 10 januari 2016, 23:28 uur
�� Zeker omdat het de laatste was. Kan iemand de Nationale weer wat nieuw leven inblazen? :-?
Ik ben overigens wel benieuwd wat de nieuwe makers er van maken.Ik hoop stiekem op (don't shoot me) wat meer hiphop, electro, hardere muziek en wat minder folk rock en singer songwriter. Daar vond ik de Nationale Popquiz altijd wat beter in: meer balans tussen genres en decennia.
Ik ben overigens wel benieuwd wat de nieuwe makers er van maken.Ik hoop stiekem op (don't shoot me) wat meer hiphop, electro, hardere muziek en wat minder folk rock en singer songwriter. Daar vond ik de Nationale Popquiz altijd wat beter in: meer balans tussen genres en decennia.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 10:29 uur
Misschien vinden jullie dit leuk. Ik maak iedere donderdag een popquiz op mijn Youtube-Kanaal Nathans Popquiz. Een kort filmpje waaruit artiest EN titel te halen valt.
Dit is de quiz van deze week!
Nathans Popquiz: Aflevering #23 - YouTube
Meer popquizen zijn hier te vinden:
Nathans Popquiz - YouTube
Dus als je even geen zin hebt in werk/studie. Speel een quizje.
Oja! Ik hou de antwoorden altijd een week verborgen zodat het niet voorgezegd wordt
Dit is de quiz van deze week!
Nathans Popquiz: Aflevering #23 - YouTube
Meer popquizen zijn hier te vinden:
Nathans Popquiz - YouTube
Dus als je even geen zin hebt in werk/studie. Speel een quizje.
Oja! Ik hou de antwoorden altijd een week verborgen zodat het niet voorgezegd wordt

0
geplaatst: 15 januari 2016, 12:17 uur
Ik moet overigens wel lachen om "teveel nieuwe muziek", alsof het een bejaardensoos is. En dat Grootveld een stempel heeft 

0
geplaatst: 15 januari 2016, 14:16 uur
da_smiek schreef:
Ik moet overigens wel lachen om "teveel nieuwe muziek", alsof het een bejaardensoos is. En dat Grootveld een stempel heeft
Heb ineens echt zo'n beeld voor me van zo'n mega-bingo-middag waar iedereen ook met een stempel z'n vakjes af zit te tikken.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 14:27 uur
De organisatie worstelt daarnaast met wat ze zelf een "versplinterend muzieklandschap" noemen. Er komt te veel muziek uit in te veel verschillende stijlen. En ze zeggen geen zin meer te hebben dat allemaal bij te houden.
Het is helaas wel een feit dat in veel popquizzen de recente muziek er relatief bekaaid van af komt, waarschijnlijk omdat de makers niet meer zo goed mee zijn. En vaak wordt er dan gemakzuchtig gekozen voor de bekende radiohits in plaats van de minder bekende alternatieve muziek. Als het om nieuwe muziek gaat die voorbij komt hoor ik zelden hiphop, electronica en indie folk.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 14:40 uur
da_smiek schreef:
Klopt ook niet helemaal wat Grootveld zegt. Hij heeft het gevoel dat er elke week veel nieuwe nummers in de Top 40/Tipparade terecht komen, maar dat is juist met de jaren minder geworden. Het is tegenwoordig makkelijker om op de hoogte te zijn van alle grote hits.
In z'n totaliteit komt er waarschijnlijk wel meer muziek uit, maar het grootste deel daarvan zal hij nooit horen op de radio of op popquizzen.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 14:41 uur
Marco dB schreef:
Heb ineens echt zo'n beeld voor me van zo'n mega-bingo-middag waar iedereen ook met een stempel z'n vakjes af zit te tikken.
(quote)
Popquizzen is het nieuwe bingo'en.
Ik zou er gaarne eens een leverworst mee winnen.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 15:43 uur
Gretz schreef:
Hij heeft het gevoel dat er elke week veel nieuwe nummers in de Top 40/Tipparade terecht komen, maar dat is juist met de jaren minder geworden.
(quote)
Hij heeft het gevoel dat er elke week veel nieuwe nummers in de Top 40/Tipparade terecht komen, maar dat is juist met de jaren minder geworden.
Dan ben je echt nauwelijks op de hoogte. Ik zou altijd oppassen met zulke uitspraken over iets waar je geen verstand van hebt. Want inderdaad, de lijst is juist trager dan ooit. In 2015 hebben er slechts 180 platen in de top 40 gestaan, en dat zou zomaar een historisch dieptepunt kunnen zijn. Dertig jaar eerder, in 1985, waren het er bijvoorbeeld 310.
Ik vraag me wel af waar zo'n gevoel op gebaseerd is, als hij klaarblijkerlijk nooit de top 40 bekijkt. De radio draait ook maanden- en maandenlang dezelfde nummers.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 15:51 uur
Ik denk dat het een beetje krom geformuleerd is.
Grootveld is slim genoeg om te weten dat er wekelijks geen vijf- tot zeshonderd nieuwe nummers in een top 30 passen.
Het gaat gewoon om het totale aanbod. En daar heeft-ie gelijk in, vroegah zonder het interwebs hoefde je minder nieuwe muziek te onthouden.
Grootveld is slim genoeg om te weten dat er wekelijks geen vijf- tot zeshonderd nieuwe nummers in een top 30 passen.
Het gaat gewoon om het totale aanbod. En daar heeft-ie gelijk in, vroegah zonder het interwebs hoefde je minder nieuwe muziek te onthouden.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 16:01 uur
StopMakingSenseo schreef:
Ik denk dat hij op een leeftijd waarop zijn smaak niet of nauwelijks meer verandert en waarop hij weinig interesse heeft om zich nog actief bezig te houden met het nieuwe muziekaanbod. Het totale aanbod doet er volgens mij niet zo toe in deze context (popquizzen), omdat de gemiddelde organisator gewoon niet veel verder kijkt dan de hitlijsten. Het is voor een brede muziekliefhebber echt niet zoveel werk om bij te houden water scoort in de Top 40, zie ook dit topic. 2 tot 4 nieuwe hits per week, waar praten we dan over.

0
geplaatst: 15 januari 2016, 16:07 uur
Je was me net voor. Het totale aanbod lijkt mij ook niet zo relevant, aangezien 90 % toch nooit in een popquiz komt. Als je gewoon wil weten wat er speelt, is dat best bij te houden. Maar je moet het wel leuk vinden en er affiniteit mee hebben. En bij veel popquizzers is de affiniteit met moderne (hitparade)muziek verdwenen, waardoor het er zelden inkomt (alleen de echt voor de hand liggende dingen) en als je het er dan instopt, slecht geraden wordt.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 16:20 uur
Dat de jammere vicieuze cirkel inderdaad. Wanneer de reacties op moderne muziek tegenvallend zijn krabben organisators zich waarschijnlijk achter de oren en zullen ze bij een volgende editie er weer meer oude muziek in stoppen, immers bekender en geliefder bij de gemiddelde popquizzer. Die affiniteit komt er dan nooit. Hulde wel voor dit soort succesvolle initiatieven die de popquizzer hopelijk wel warm kunnen maken voor al die prachtige muziek die de laatste jaren wordt gemaakt.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 16:38 uur
StopMakingSenseo schreef:
Zo is dat. Tegenwoordig is het segment nieuwe muziek dat je in een popquiz kunt verwachten vrij willekeurig, naast voor de hand liggende artiesten als Justin Bieber, Taylor Swift, etc. In Den Bosch kwamen bv. Hooton Tennis Club (wist ik) en Dawes (nooit van gehoord) voorbij, artiesten die je prima gemist kunt hebben ook al ben je behoorlijk goed op de hoogte.
Zie alleen in de MusicMeter-afrekening waar de afgelopen week 180 verschillende nummers gechart hebben.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 16:44 uur
herman schreef:
Zie alleen in de MusicMeter-afrekening waar de afgelopen week 180 verschillende nummers gechart hebben.
(quote)
Wel flink meer dan dat, bijna 300 zelfs.
Maar ik zou artiesten als Hooton Tennis Club en Dawes ook niet snel in een popquiz stoppen...
Er zit zeker een kern van waarheid in hoor. Maar dan nog vind ik dat er best wat meer moderne muziek in de gemiddelde popquiz mag zitten, en dan niet alleen de Avicii's en Dotan. Er is nog een heel groot gebied tussen zulke artiesten en Hooton Tennis Club/Dawes.
En dan heb ik het nog niet eens over hiphop/dance/electronic.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 17:19 uur
De grote alternatieve namen die zelden hits scoren en/of op de radio gedraaid worden maar wel bij de muziekliefhebber bekend zijn. Zeg maar de artiesten die het traditioneel goed doen in de jaarlijsten en op MuMe ook goed scoren in de diverse laddertopics. Die kunnen volgens mij prima in een popquiz, maar die kom je helaas niet snel tegen.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 18:03 uur
Arrie schreef:
Maar dan nog vind ik dat er best wat meer moderne muziek in de gemiddelde popquiz mag zitten, en dan niet alleen de Avicii's en Dotan. Er is nog een heel groot gebied tussen zulke artiesten en Hooton Tennis Club/Dawes.
Maar dan nog vind ik dat er best wat meer moderne muziek in de gemiddelde popquiz mag zitten, en dan niet alleen de Avicii's en Dotan. Er is nog een heel groot gebied tussen zulke artiesten en Hooton Tennis Club/Dawes.
Mee eens! Er is zoveel nieuwe muziek waar je naar kunt vragen. Probleem ligt denk ik ook bij het referentiekader van de makers. Als je zelf geen nieuwe, diverse muziek luistert, kom je al snel uit bij een top40 "excuusronde". Dit gebeurt op zich ook elk jaar bij de BPQ. Genoeg Snob2000 materiaal, zelden iets wat hier vanaf wijkt.
Maar ik heb dit zelf ook als ik quizzen maak. Ik zal er wellicht niet iets heel obscuurs instoppen uit de jaren 60, omdat ik dit gewoonweg niet tegenkom. Oplossing? Eventueel met een divers team een quiz samenstellen. En anders accepteren dat sommige quizzen je wat meer liggen dan andere.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 17 januari 2016, 12:03 uur
Gretz schreef:
De grote alternatieve namen die zelden hits scoren en/of op de radio gedraaid worden maar wel bij de muziekliefhebber bekend zijn. Zeg maar de artiesten die het traditioneel goed doen in de jaarlijsten en op MuMe ook goed scoren in de diverse laddertopics. Die kunnen volgens mij prima in een popquiz, maar die kom je helaas niet snel tegen.
Zaten er bij ons toch zeker genoeg in, evenals de ouwe old school hip hop.
0
geplaatst: 17 januari 2016, 12:04 uur
DjFrankie schreef:
(quote)
Yes, jullie quiz vond ik een positieve uitzondering wel. Ik vernam ook dat jij de meeste rondes hebt samengesteld.

* denotes required fields.