Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)
zoeken in:
1
geplaatst: 16 december 2016, 13:06 uur
Ik had een gezelligheidsteam.

Ik vond het wel leuk om een team samen te stellen met studiegenoten. Nou studeer ik Muziekwetenschap, dus dan verwacht je als outsider misschien een ontzettend sterk team, maar de gemiddelde student Muziekwetenschap heeft eigenlijk helemaal niet zo'n grote kennis van popmuziek. Een hoop zijn bijv. meer met klassieke muziek bezig, of hebben vooral verstand van het technische aspect (zo vertelde een teamgenoot dat Merry Xmas Everybody van Slade normaal in 6/8e maat is maar de bluegrass-band hem anders speelde, en het viel ze op hoe knap het is dat de band als het ware voor zijn eigen geluidsmix zorgde aangezien de geluidsman voor ons helemaal niks deed).
Het was dus eigenlijk best een andere ervaring!
0
geplaatst: 16 december 2016, 13:11 uur
Ik herinner me trouwens dat ik die zanger van de Bluegrass Boogiemen vorig jaar ook al in een popquiz tegenkwam: bij ACU speelde hij toen solo wat nummers. Hilarisch leuke popquiz was dat trouwens, gemaakt door ene Bob (Utrechters zullen hem ongetwijfeld kennen).
0
geplaatst: 16 december 2016, 13:25 uur
Arrie schreef:
Ik vond het wel leuk om een team samen te stellen met studiegenoten. Nou studeer ik Muziekwetenschap, dus dan verwacht je als outsider misschien een ontzettend sterk team, maar de gemiddelde student Muziekwetenschap heeft eigenlijk helemaal niet zo'n grote kennis van popmuziek. Een hoop zijn bijv. meer met klassieke muziek bezig, of hebben vooral verstand van het technische aspect (zo vertelde een teamgenoot dat Merry Xmas Everybody van Slade normaal in 6/8e maat is maar de bluegrass-band hem anders speelde, en het viel ze op hoe knap het is dat de band als het ware voor zijn eigen geluidsmix zorgde aangezien de geluidsman voor ons helemaal niks deed).
(quote)

Ter verduidelijking, hij wist dus wel dat Merry Xmas Everybody in 6/8e maat was, maar niet dat het Merry Xmas Everybody heet, of dat het van Slade is, laat staan dat de zanger Noddy Holder heet (ook een vraag). En daarom heb je niks aan de meeste muziekwetenschappers bij popquizzen.

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 16 december 2016, 19:38 uur
herman schreef:
Nee hoor, we waren 4e. Maar meestal eindigen we hoger.
Soms heb je dat je alles waar je over twijfelt precies de verkeerde kant uit valt en dit was zo'n avond met 1 ronde waarin we ineens 7 punten lieten liggen, maar de 1e plek was sowieso onhaalbaar geweest.
Trouwens ook knap van Arrie om op nagenoeg eigen kracht 5e te worden!
(quote)
Nee hoor, we waren 4e. Maar meestal eindigen we hoger.
Soms heb je dat je alles waar je over twijfelt precies de verkeerde kant uit valt en dit was zo'n avond met 1 ronde waarin we ineens 7 punten lieten liggen, maar de 1e plek was sowieso onhaalbaar geweest.Trouwens ook knap van Arrie om op nagenoeg eigen kracht 5e te worden!
Rob gewonnen?
0
geplaatst: 17 december 2016, 08:43 uur
Volop in training voor De Posthoornkerk... (de selectie is nog niet compleet - wie zoekt er nog een team?)
NOG EVEN RECLAME MAKEN: Morgen een quizmarathon in Zuid-Scharwoude voor het goede doel:
Van 13:00 tot 21:00 - elk uur een andere presentator volgens het Odeon-concept.
https://nl-nl.facebook.com/events/213139492467544/
NOG EVEN RECLAME MAKEN: Morgen een quizmarathon in Zuid-Scharwoude voor het goede doel:
Van 13:00 tot 21:00 - elk uur een andere presentator volgens het Odeon-concept.
https://nl-nl.facebook.com/events/213139492467544/
0
geplaatst: 18 december 2016, 16:43 uur
Kwartet Kees Kwist inmiddels gehalveerd voor de Korsakoff quiz. Gezocht: nog 2 kiezers (m/v) voor morgenavond!
0
geplaatst: 18 december 2016, 20:34 uur
Als jullie nogmaals halveren kan die helft met Vinyl Young meedoen 

2
geplaatst: 18 december 2016, 21:44 uur
Gefeliciteerd motel matches met het winnen van de laatste Leidse Popquiz! Outsiders tweede en het team van herman derde.
1
geplaatst: 18 december 2016, 21:56 uur
Zondag 18-12-2016: De Leidse Popquiz, De Burcht, Leiden / 4,25*
Volgens mij deed ik in 2002 voor de grap eens mee met de popquiz in de bovenzaal van de Burcht. We waren maar met zijn tweeën en eindigden ergens onderin. Niet zo gek want muziek van voor 1990 kenden we bijna niet, op een handvol bands na. En daarmee kom je niet ver. Nu 14 jaar en heel wat plaatjes draaien en quizzen later was dan helaas de laatste quiz (al komt er wellicht een vervolg (maar dat moet de toekomst nog leren)).
De laatste quiz vandaag was het weer volle bak met 34 teams (en daarmee is de zaal aangenaam vol). Verder een gezellige en leuke gevarieerde quiz met beelden bij alle fragmenten. Zowat alle genres kwamen wel voorbij. Verder leuke vergeten nummertjes, een paar artiesten en titels die uit de tenen kwamen (Knife Party en Bonnie Rait) en sommige die ook net niet uit de tenen kwamen (Bryan Hyland, Chicken Shack, Bob Dylan). Helaas net niet kunnen winnen, maar Burcht-regulars Blind Vertrouwen was een overwinning ook zeker gegund. En nu maar hopen op een vervolg...
Volgens mij deed ik in 2002 voor de grap eens mee met de popquiz in de bovenzaal van de Burcht. We waren maar met zijn tweeën en eindigden ergens onderin. Niet zo gek want muziek van voor 1990 kenden we bijna niet, op een handvol bands na. En daarmee kom je niet ver. Nu 14 jaar en heel wat plaatjes draaien en quizzen later was dan helaas de laatste quiz (al komt er wellicht een vervolg (maar dat moet de toekomst nog leren)).
De laatste quiz vandaag was het weer volle bak met 34 teams (en daarmee is de zaal aangenaam vol). Verder een gezellige en leuke gevarieerde quiz met beelden bij alle fragmenten. Zowat alle genres kwamen wel voorbij. Verder leuke vergeten nummertjes, een paar artiesten en titels die uit de tenen kwamen (Knife Party en Bonnie Rait) en sommige die ook net niet uit de tenen kwamen (Bryan Hyland, Chicken Shack, Bob Dylan). Helaas net niet kunnen winnen, maar Burcht-regulars Blind Vertrouwen was een overwinning ook zeker gegund. En nu maar hopen op een vervolg...
1
geplaatst: 18 december 2016, 22:19 uur
Ik had er eigenlijk ook bij willen zijn, omdat het popquizzen voor mij ooit in De Burcht is begonnen. Maar hé, nu heb ik mijn deadlines kunnen halen, ook wat waard. 

0
geplaatst: 18 december 2016, 22:27 uur
We hebben je gemist arrie. Luuk heeft laatst trouwens de vorige quiz nagespeeld met Herman. Ik zal maar niet zeggen dat met Luuk er bij jullie dik hadden gewonnen 

0
geplaatst: 18 december 2016, 22:39 uur
da_smiek schreef:
We hebben je gemist arrie. Luuk heeft laatst trouwens de vorige quiz nagespeeld met Herman. Ik zal maar niet zeggen dat met Luuk er bij jullie dik hadden gewonnen
Dat verbaast me niks, ik ben op de hoogte van de enorme kennis van Luuk.
Wij misten hem toen ook zeker. Even teruggezocht, maart 2010 in De Burcht was voor mij de eerste popquiz ooit. Samen met o.a. Herman. Ik geloof niet dat ik toen veel heb kunnen bijdragen. Maar het was een prachtbelevenis.

Je zei toch dat er wel popquizzen georganiseerd blijven worden, of is dat nu toch onzeker?
0
geplaatst: 18 december 2016, 22:51 uur
Arrie schreef:
Je zei toch dat er wel popquizzen georganiseerd blijven worden, of is dat nu toch onzeker?
Dat is onzeker. Is ten eerste afhankelijk van de nieuwe bestemming van de Burcht. Als de tuinzaal een deel vh restaurant wordt dan is er geen ruimte meer voor quizzen. En we zouden evt een nieuwe locatie kunnen zoeken, maar dat is ook lastig
0
geplaatst: 19 december 2016, 01:13 uur
Arrie schreef:
Merry Xmas Everybody van Slade normaal in 6/8e maat? Volgens mij is het gewoon 4/4 maat. Ik had een gezelligheidsteam.

Luister maar naar het intro van het nummer. Je hoort voordat de drums beginnen 16 akkoorden. Ideaal voor de 4/4 maat.
Sommige kerstliedjes zoals "Stille nacht" en de "herdertjes lagen bij nachte", die zijn in 6/8 maat. Zou jouw teamgenoot daarmee in de war zijn geweest?
Arrie schreef:
Ter verduidelijking, hij wist dus wel dat Merry Xmas Everybody in 6/8e maat was, maar niet dat het Merry Xmas Everybody heet, of dat het van Slade is, laat staan dat de zanger Noddy Holder heet (ook een vraag). En daarom heb je niks aan de meeste muziekwetenschappers bij popquizzen.
Lijkt mij in ieder geval zeker een heel erg leuke ervaring, zo'n muziekwetenschappersgezelligheidsteam. Ter verduidelijking, hij wist dus wel dat Merry Xmas Everybody in 6/8e maat was, maar niet dat het Merry Xmas Everybody heet, of dat het van Slade is, laat staan dat de zanger Noddy Holder heet (ook een vraag). En daarom heb je niks aan de meeste muziekwetenschappers bij popquizzen.

0
geplaatst: 19 december 2016, 11:15 uur
Hmm, wellicht speelde de band het live dan in 6/8e maat. Of hij zat gewoon onzin uit te kramen, en ik nam het allemaal maar voor waar aan. 

1
geplaatst: 19 december 2016, 12:58 uur
Arrie schreef:
Hmm, wellicht speelde de band het live dan in 6/8e maat.
Ik zie dat ik wellicht aanmatigend overkom met die andere kerstliedjes (en dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling Hmm, wellicht speelde de band het live dan in 6/8e maat.
), want jouw teamgenoot heeft wel een punt. Het is misschien wat off-topic maar het gaat om de rehabilitatie van de muziekwetenschappers bij pop-quizzen en dat valt volgens mij binnen dit topic.

Als we kijken naar de diverse bronnen van dit nummer in bladmuziek dan kan ik hem nergens vinden in 6/8 maat maar bijna altijd in 4/4. Bekijk bijvoorbeeld deze.
Maar als je deze in 6/8 maat speelt dan wordt die wel wat makkelijker.
Je kan de zang op de eerste tel na een maatstreep laten invallen en niet op bijna de laatste tel zoals nu gebeurd. Je pakt dan 15 akkoorden vooraf.
En je kan daarna de balk met bassleutel laten bestaan uit 1/8 noten en een 1/16 noten en omdat 1/8 noot in een 6/8 maat 1 tel krijgt krijg je met 4 1/8 noten (=4 tellen) en 4 1/16 (=2 tellen) noten de maat vol (=6 tellen).
Bij de 4/4 maat gaat het om een 1/4 noot per tel en zie je dat de bas bestaat uit 1/8 noot met punt (gepuncteerd = 3/16) en 1/16 noot. Je hebt dus 4 3/16 noten (=3 tellen) en 4 1/16 (= 1 tel) nodig om de maat vol (=4 tellen) te krijgen.
Oei, ik hoop dat ik nog begrepen wordt.

Kortom 6/8 maat telt en speelt in dit nummer makkelijker maar je haalt alleen wel de shuffle er wat meer uit en het gaat daarmee iets statischer klinken.
Ik denk dat de band inderdaad in 6/8 maat gespeeld heeft en vind het bijzonder knap dat jouw teamgenoot dat eruit heeft weten te halen.
Ik kijk dankzij hem nu ook weer heel anders tegen dit nummer aan.
Het is precies wat je zegt: "best een andere ervaring!"

2
geplaatst: 20 december 2016, 11:46 uur
Was leuk gister in de Posthoornkerk met de Korsakoffquiz. Over het algemeen erg leuke muziek, leuke thema's ook, mooie locatie, goede sfeer en gezelligheid, een leuke tijd dus.
Verder best tevreden met de 5e plaats, in ieder geval beter dan het team van Poekgate. Een mooie 4e plek voor Wir Sind Armand van Helden en een felicitatie ook voor de 2e plek van Leiden Calling, die lange tijd uitzicht had op de overwinning, maar t helaas net niet haalde, toch goed gespeeld
Wat mij betreft volgend jaar weer
Ontdekking van de avond voor mij: Adult Net
Verder best tevreden met de 5e plaats, in ieder geval beter dan het team van Poekgate. Een mooie 4e plek voor Wir Sind Armand van Helden en een felicitatie ook voor de 2e plek van Leiden Calling, die lange tijd uitzicht had op de overwinning, maar t helaas net niet haalde, toch goed gespeeld

Wat mij betreft volgend jaar weer

Ontdekking van de avond voor mij: Adult Net

4
geplaatst: 20 december 2016, 12:05 uur
Zondag 19-12-2016: Korsakoff Popquiz, Posthoornkerk, Amsterdam, 19-12-16 / 4*
Bovenstaande kan ik aardig bijtreden. Foo Yong Hai Fighters zijn toch wel een klasse apart in de Korsakoff-quiz, volgens mij hebben ze van de laatste 6 edities er 5 gewonnen (wij met Leiden Calling 1 keer 2 jaar geleden als ik het goed heb). Verder veel topteams in een prachtige locatie.
De quiz zelf vonden we wel erg lastig met weinig popmuziek uit de laatste 25 jaar. Daar stond dan wel aardig wat alternatief spul tegenover (Scraping Foetus Off the Wheel kom je toch niet vaak tegen in een popquiz, props aan Lukas die de titel wist).
Uiteindelijk lieten we het wel erg liggen in ronde 5, één van de Alex-rondes. Die zit beter in zijn Peter Maffay rarities dan wij.
Het nummer van Adult Net vond ik overigens ook wel een leuke ontdekking.
Ben trouwens wel benieuwd of iemand The Rules goed had bij Ouwe lullen moeten weg. Op het singletje staat gewoon Van Kooten & De Bie.
Bovenstaande kan ik aardig bijtreden. Foo Yong Hai Fighters zijn toch wel een klasse apart in de Korsakoff-quiz, volgens mij hebben ze van de laatste 6 edities er 5 gewonnen (wij met Leiden Calling 1 keer 2 jaar geleden als ik het goed heb). Verder veel topteams in een prachtige locatie.
De quiz zelf vonden we wel erg lastig met weinig popmuziek uit de laatste 25 jaar. Daar stond dan wel aardig wat alternatief spul tegenover (Scraping Foetus Off the Wheel kom je toch niet vaak tegen in een popquiz, props aan Lukas die de titel wist).
Uiteindelijk lieten we het wel erg liggen in ronde 5, één van de Alex-rondes. Die zit beter in zijn Peter Maffay rarities dan wij.
Het nummer van Adult Net vond ik overigens ook wel een leuke ontdekking.
Ben trouwens wel benieuwd of iemand The Rules goed had bij Ouwe lullen moeten weg. Op het singletje staat gewoon Van Kooten & De Bie.
1
geplaatst: 20 december 2016, 12:11 uur
Het scheelt dat ik voor mijn studie al de beginselen van muziektheorie heb gehad, daar kom ik een heel eind mee.
Interessante post hoor!Ik denk dat ik de Tivoli-quiz gewoon lekker met een studiegenotenteam blijf doen (waarbinnen we kunnen rouleren, ook leuk). Dan zal ik vermoedelijk niet snel meer winnen, maar dan is er wel de uitdaging om de top 5 te halen.

4
geplaatst: 20 december 2016, 12:46 uur
Ik vond het een fijne quiz, best afwisselend ook.
Elke quiz met The Monochrome Set of Adult Net verdient sowieso al een compliment
Ik vond het eigenlijk wel goed vergelijkbaar met Robs quizzen qua niveau.
De MuMe-teams waren aan elkaar gewaagd, alleen Leiden Calling stak er dit keer iets bovenuit.
Veel meer zat er voor ons niet in, want we hebben niet echt wat laten liggen (misschien Scraping Foetus of Bebe Rexha...)
Benieuwd naar de winterquiz van Wir Sind Armand van Helden volgende keer
Elke quiz met The Monochrome Set of Adult Net verdient sowieso al een compliment

Ik vond het eigenlijk wel goed vergelijkbaar met Robs quizzen qua niveau.
De MuMe-teams waren aan elkaar gewaagd, alleen Leiden Calling stak er dit keer iets bovenuit.
Veel meer zat er voor ons niet in, want we hebben niet echt wat laten liggen (misschien Scraping Foetus of Bebe Rexha...)
Benieuwd naar de winterquiz van Wir Sind Armand van Helden volgende keer

1
geplaatst: 20 december 2016, 13:32 uur
Wat ons betreft had ronde 3 er dan wel weer uitgelaten kunnen worden. Daar lagen we opeens tien punten onder het gemiddelde van de overige ronden. Nu eindigden we zelfs onder Luigi!
Wel weer een leuke quiz met een paar klap-voor-de-kopmomenten en aardig alternatieve muziek (Hazes jr & zus).
WSAvH in januari, dus?
Wel weer een leuke quiz met een paar klap-voor-de-kopmomenten en aardig alternatieve muziek (Hazes jr & zus).
WSAvH in januari, dus?
1
geplaatst: 20 december 2016, 13:32 uur
Was gisteravond inderdaad een uitstekende quiz. Het niveau van de deelnemende teams was hoog. Foo Yong Hai Fighters met een score boven de 240 heb ik niet eerder gezien.
2
geplaatst: 20 december 2016, 13:37 uur
Maar waarschijnlijk onder een nieuwe teamnaam
(nieuw jaar, nieuwe naam, zelfde teamleden).
0
geplaatst: 20 december 2016, 13:48 uur
Remcodulac en ik werden met Chris (niet op Mume) nog wel het beste drietal, maar we werden wat gehinderd door het slechte geluid (door een uitgevallen box) waardoor we veel titels niet konden verstaan (vooral in ronde 3). Dat koste ons wel wat punten en waarschijnlijk de derde of vierde plaats. Maar nu klink ik misschien als een voetbaltrainer die klaagt over een niet gegeven penalty...
Beste nummers uit de quiz: Eat for two van 10000 Maniacs, Thirteen van Big Star en When love breaks down van Prefab Sprout.
Beste nummers uit de quiz: Eat for two van 10000 Maniacs, Thirteen van Big Star en When love breaks down van Prefab Sprout.
4
geplaatst: 20 december 2016, 14:19 uur
Was weer gezellig gisteren. En ronde 3 lag ons juist heel goed met wat hardere plaatjes (o.a Ill Nino) die onze kant opvielen, zeker ten opzichte van ronde 5. Er zaten zeker leuke nrs in de quiz, maar ik vond hem persoonlijk niet bijzonder goed gevarieerd. Weinig nieuwe muziek, bijna geen pop, hier en daar een hiphop plaatje. Maar verder weer grotendeels gitaarmuziek. Het wordt inmiddels wel voorspelbaar dat The Replacements, Pixies, Teenage Fanclub, Monochrome Set in de quiz zitten. Ik kan me voorstellen dat zo'n quiz voor veel "gelegenheidsteams" niet echt leuk is. We doen volgend jaar uiteraard weer mee, maar ik heb toch hoop voor iets meer balans in deze quiz.
1
geplaatst: 20 december 2016, 14:33 uur
* denotes required fields.