MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren 80

zoeken in:
Phil Collins vond ik in de jaren '80 wel goed maar nadien heel wat minder. Artiesten kunnen beter stoppen met albums uitbrengen als ze geen inspiratie meer hebben. Maar zelfs het slechtste van Phil Collins vind ik nog altijd beter dan bv. Scooter.

Helemaal mee eens. Zoiets als Scooter is volkomen ruk, helemaal vergeleken bij iemand als Phil Collins die tot diep in de jaren '90 de ene na de andere fenomenale single uitbracht. Ik pink nog altijd een traantje weg bij Another Day in Paradiso. In de jaren '80 had je tenminste nog popmuziek van hoog niveau, zoals Culture Club, Kayagoogoo, Rick Astley, Jefferson Starship en Barnes & Barnes.

Ik denk dat het verschil tussen de hitparade in de jaren, 80 en de hitparade in de jaren,90 en jaren,00 is dat in de laatste decennia de leeftijdsdoelgroep van 12 tot 24 jaar is verlaagd naar 8 naar 14 jaar. Ik denk dat de afgelopen 20 jaar vooral de resultaten daarvan goed hoorbaar zijn.
met veel van die eurohouse-troep heb ik ook nooit wat gehad.
En happy hardcore: ook verschrikkelijk.
Ik vond de eerste gabber-muziek best redelijk interresant.
Een soort platte stamp-variant op de industrial/EBM
ben wel eens iemand tegengekomen die vroeger een gabberinnetje was. En nu luistert ze naar norah jones!

Barnes en barnes: daar heb ik overigens nog nooit van gehoord!

Rick astley en starship vind ik een van de meest slaapverwekkende acts die er in de jaren,80 waren.
Kajageegogo was een leuk fris bandje.
En wat culture club betreft:hun eerste 2 platen waren fantastisch.
Maar zowel die platen daarna als de soloplaten van boy george daarna waren een inspiratieloze overbodige herhalingsoefening.
En wat phill collins betreft kan ik me geheel bij Luc M aansluiten: begin jaren,80 heeft hij een paar behoorlijke platen gemaakt. Maar wat hij later in de jaren,90 maakte was inderdaad echt pure bagger.

Het is inderdaad zo dat de hitparadepop zich steeds meer richt tot jonge kinderen. Zij zijn het gemakkelijkst te beïnvloeden en oudere muziekliefhebbers kopen eerder full-CD's.
In de jaren '70 had je in de hitlijsten muziek voor de jeugd van 7 tot 77 jaar (bij wijze van spreken) met bv. Slade en Deep Purple aan de ene kant en Demis Roussos en Zangeres Zonder Naam aan de andere kant.
De laatste jaren zie je in de hitlijsten vooral K3-achtige toestanden, Schnappys, Britney Spears of Rihanna etc.

De debilisatiefactor heeft flink toegeslagen in de loop van de jaren 90, en houdt volgens mij nog steeds aan. Alhoewel A short dick man niet meer gehaald wordt wat dat betreft

wat is a short dick man!?

Stiekem best een leuk nummer uit de 90's:

Dit vind ik echt HELEMAAL NIET LEUK.
wat een zeikerige meligheid. BAH!

Dat zeg ik.. Mel en Kim die vieze dingen zeggen, oelalala

Dat zijn geen Mel en Kim hoor. Mel was al een tijdje dood toen dit nummer een hit werd.

Dan maar eens een jaren '80 hoogtepuntje:

Ik bedoel, het lijkt sprekend op Mel & Kim (of Salt n Peppa).. was het niet de CC Peniston factory ofzo?

Nee, je had wel de Sissy Penis Factory die met Everybody Fuck Now een parodie maakte op C&C Music Factory's Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now). Die van C&C was een van mijn eerste singletjes overigens.

Short Dick Man is van 20 Fingers.

Die 80s clip is tenminste wel leuk.

edit: herman, je klinkt als een rechtgeaard kind uit de 90s

Ja, ik ging pas na de zomer van '89 naar muziek luisteren. Heb de eerste paar jaar van de jaren '90 zowat elke week naar de top 40 enzo geluisterd.

Mijn condoleances

Hair metal, we hadden het er al over in het jaren 90 topic.

Hair Metal/ Glam Metal; Het foutste wat er bestaat. typische jaren 80.
Alles kan, alles mag... geen grenzen.

Onderstaande nummers komen serieuzer over zonder videoclip. Soms vraag je het af of die artiesten hun vak serieus nemen.

Lizzy Borden - Me against the world (deze clip moet je echt gezien hebben )

Twisted Sister - I Wanna Rock

Poison - Talk dirty To Me

WASP - Wild Child

WASP was trouwens de enigste van de 4 bovengenoemden die die periode wist te overleven, en uitpakte met sterke albums die geen hair metal meer waren. De andere bands bestaan volgend mij nu nog steeds, maar daar is achteraf niets meer uit voort gekomen.

Germ (crew)
Onderschat Twisted Sister niet hoor AGE-411. Ik heb deze band een paar jaar geleden nog Live aan het werk mogen zien, en ze weten nog steeds een festival publiek van 70.000+ volledig los te krijgen.
Nummers als Destroyer en Under The Blade zijn dan ook erg sterke nummers en van I Wanna Rock en We're Not Gonna Take It kan iedereen de teksten meezingen.
Garantie voor een goede avond!

Je hebt overigens wel gelijk wat betreft WASP, deze zwaar onderschatte band heeft echt top albums afgeleverd met Headless Children, Dying For The World en (vooral) The Crimson Idol.

Ik vind jaren 80 muziek leuk. Ook als ik op een feestje ben en ze zetten een oude plaat op ga ik helemaal uit mijn dak. Ik kan me niet voorstellen dat mensen over 20 jaar uit hun dak gaan op komop konijntje doe maar wiebelen wiebelen. Dus de muziek van toen is zeker beter dan nu. Ach ja, vroeger was alles beter.

Ik heb net een docu op de bbc gezien over de dreadfull 70s.. mijn ogen zijn geopend wederom.. waar bands begin jaren 80 hun eigen ding deden en ondanks dat hits hadden of niet, werden de glammy jaren 70 toch wel gedomineerd door de vraag: kunnen we er een hit uit slepen? Er werden hele teams aangerukt om artiesten als Suzie Quattro haar hit te bezorgen, en zo zijn er voorbeelden te over. Daarin waren de jaren 80 toch wel verfrissend, de undeground had in elk geval een tijdje grip op de zaak en bands werden populair vanwege hun kwaliteiten, beetje zoals het in de jaren 60 ook verliep.. Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen hier en daar, maar mijn gevoel erover werd weer eens fijntjes bevestigd. De jaren 80 stonden ook voor een deel uit het losrukken uit verouderde en verstarde zienswijzen. Niet voor niks vinden veel jaren 80 liefhebbers de jaren 70 vaak een gedrocht van een muziekdecennium.

orbit schreef:
Niet voor niks vinden veel jaren 80 liefhebbers de jaren 70 vaak een gedrocht van een muziekdecennium.

Haha, hier herken ik mij in. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook in de jaren 80 hele teams werden aangerukt om de succesformule te ontwikkelen voor een hit. Nog geraffineerder dan in de 70s. Denk aan al die 'Stock, Aitken en kots'-troep en die in elkaar geknutselde meisjes- en jongensgroepjes. Maar daarnaast was er ook een goed ontwikkelde 'underground' die hun eigen ding deed, zeker in het begin van de jaren 80.

Stijn_Slayer
Wat betreft popmuziek vind ik de jaren 80 ook vreselijk. Al die lelijke synths bah.. Maar de jaren 80 zijn ook de jaren waarin de Death Metal opkwam, zo rond '83 tot '87 nog erg underground en dan met Human van Death in '91 de echte doorbraak. Maar ook bijvoorbeeld de échte Thrash Metal speelde zich in die periode af.. Ja, er zijn genoeg klassiekertjes verschenen in de 80ies

Edit:

Wat te denken van Stevie Ray Vaughan of Joe Satriani ?

Zelf vind ik zowel de jaren '70 als de jaren '80 interessant, hoewel wat minder dan de jaren '60. In beide decennia werden prima albums en singles uitgebracht en waren er toonaangevende of vernieuwende artiesten.

Minpunt in de jaren '70 was de verheerlijking en dominantie van de schlagercultuur van Vlaamse of Nederlandse artiesten.

Minpunt in de jaren '80 was dan weer dat heel wat artiesten die in de jaren '70 heel wat prachtig werk uitbrachten, in de jaren '80 er weinig van bakten (Neil Young bv.). In de jaren '80, vooral op het eind van dat decennium kwam ook meer (door producers ontworpen) wegwerppop in de hitlijsten zoals die Stock, Aitken & Waterman-producties, Milli Vanilli, Bros en Modern Talking. In de jaren '70 had je dat zo nog niet, tenzij foute acts als Boney M en Bacarra die tegelijk ook leuk waren.

Die nu soms gedateerde synths waar Stijn_Slayer het over heeft, gooien ook roet in het eten bij sommige jaren '80-albums.

En Orbit, zoals de liefhebbers van de jaren '80 neerkijken op de jaren '70, zo kijken de liefhebbers van de jaren '90 neer op de jaren '80. Veel jaren '70-liefhebbers vinden hun decennium ook beter dan de jaren '60. Ik redeneer niet in decennia en in elk decennia werd goede muziek uitgebracht, maar de jaren '60 vind ik wel de boeiendste periode vanwege de voortdurende evolutie.

LucM schreef:
In beide decennia werden prima albums uitgebracht en waren er toonaangevende of vernieuwende artiesten.

Dat is natuurlijk ook zo. Verder is het vooral een kwestie van persoonlijke smaak (pfff, wat een dooddoener zeg )

Chameleon Day schreef:
(quote)

Haha, hier herken ik mij in. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook in de jaren 80 hele teams werden aangerukt om de succesformule te ontwikkelen voor een hit. Nog geraffineerder dan in de 70s. Denk aan al die 'Stock, Aitken en kots'-troep en die in elkaar geknutselde meisjes- en jongensgroepjes. Maar daarnaast was er ook een goed ontwikkelde 'underground' die hun eigen ding deed, zeker in het begin van de jaren 80.

Nouja, je merkt aan mijn toon ook wel dat ik het over een gedeelte van de jaren 80 heb (voornamelijk het eerste gedeelte).. Tuurlijk waren er hitfabriekjes. Ik kreeg van die docu eerder het idee dat de jaren 70 ook bands die gewoon een beetje aan het rocken waren op een gegeven moment werden gepusht om een hit te maken. In de jaren 80 had je volgens mij een betere tweedeling: ofwel de ziekelijke hitmachientjes die bijna als formule werden opgericht en bands die hun eigen ding deden en daardoor succesvol werden of relatief onbekend bleven.

@LucM: ik kan er dus niet zo bij dat mensen BoneyM, Luv of Abba tegelijkertijd ook leuk vinden.. ik vind het gewoon afgrijselijke formuletroep en huiverend slecht. Ik luister dan nog liever naar de zgn. "foute" dingen van de 80s zoals Spandau Ballet oid.

The Beatles en the Rolling Stones kon je in de jaren '60 ook hitfabriekjes noemen, maar ze deden hun eigen ding. Hetzelfde geldt voor Abba en Queen in de jaren '70 en U2 en Simple Minds in de jaren '80. Inderdaad worden bands door platenmaatschappijen vaak gepusht om een hit te scoren, en meestal worden bands vaak ook bekend bij een groot publiek door een hit te scoren. Op zich is daar niets mis mee.

Wel worden hoe langer hoe meer hits door producers of platenmaatschappijen gecreëerd en zijn de artiesten louter de invulling (prefab). Boney M in de jaren '70 was daar het begin van, in de jaren '80 werd dat nog meer een formule met o.a. Milli Vanilli en die Stock, Aitken & Waterman-producties en vanaf de jaren '90 was het grootste gedeelte van de hitparadepop prefab hitfabriekjes (de meeste house, boysbands en later al die bubblegumpop zoals Britney Spears en Rihanna).

@ Orbit : met Abba is absoluut niets mis, het waren 4 getalenteerde muzikanten die hun muziek zelf schreven en produceerden en popsongs voor de eeuwigheid brachten. Boney M en Luv' zijn inderdaad foute acts die ik niet serieus neem, maar sommige nummers waren wel guilty pleasures voor mij, ik kan dit alleszins beter aanhoren dan de meeste huidige hitparadetroep. En waarom zijn 'foute' dingen uit de jaren '80 per definitie beter dan die uit de jaren '70 (tussen haakjes : ook Spandau Ballet schat ik hoger in dan wat de laatste jaren in de hitlijsten te horen is)?

Ik zeg niet dat het per definitie beter is, ik persoonlijk kan er gewoon beter tegen. Ik vind weinig muziek stomzinniger dan disco, tenzij het inderdaad die achterlijke eurohouse troep uit de jaren 90 is, die minstens zo randdebiel was. M.i. altijd een beetje vreemd dat mensen dat stiekem leuk vinden, ik doe er de grootste moeite voor om die muziek ten alle tijden te vermijden. Maargoed, ieder zijn smaak.
Ik denk overigens dat het verschijnsel van bands die doorbreken terwijl ze hun eigen ding doen van alle tijden is, gelukkig. Maar ik had het meer over de bands die uitdrukkelijk werden gepusht met allerlei producers e.d. om maar een hit uit te poepen. Daar onttrokken veel bandjes uit de jaren 80 zich toch wel aan hoor.

Het belang van een hitsingle is hoe langer hoe minder geworden. In de jaren '60 waren singles nog erg belangrijk, vandaar dat the Beatles en the Stones in die periode constant in de hitlijsten vertoefden. Ook the Doors en Jimi Hendrix die in hun tijd toch zeer revolutionair waren scoorden hits. Vanaf eind jaren '60 wonnen albums steeds meer aan belang, waardoor rockbands zich steeds meer toespitsten op het uitbrengen van albums en slechts incidenteel een hit scoorden (Pink Floyd bv.).

Halverwege de jaren '80 zat de platenverkoop echter door de economische crisis in een dip, vandaar dat bands als U2, Simple Minds en the Cure (hit)singles uitbrachten om de verkopen op peil te houden. Toen werden albums vaak uitgemolken.

Wanneer zowat iedereen eind jaren '80, begin jaren '90 overstapte op CD werd het belang van hitsingles nog minder, waardoor de hitlijsten steeds meer werden gevuld met vergankelijke pop. Huidige bands als Radiohead en Sigur Ros verkopen heel wat albums zonder hits te scoren en brengen alleen singles uit ter promotie van hun album.

House beschouw ik als de elektronische variant van disco dat in de jaren '70 ontstond.

Hallo allemaal!

Hoe is het hier met iedereen?? Ik heb een aantal compilaties gemaakt op het net...dat wel bij dit topic past..

Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

Ik hoop dat jullie dit leuk vinden! Veel plezier!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:23 uur

geplaatst: vandaag om 03:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.