MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren 80

zoeken in:
stuart
De jaren 80 (met name de eerste helft) betekent voor mij vooral muziekherinneringen uit de top 40; qua stroming had ik weinig met de New/Wave, Postpunk e.d. en ook niets met de New Romantics (Duran Duran, Spandau Ballet e.d.). De drie bands waar ik het meeste mee had , waren U2 (met name tot TUF), The Smiths en Simple Minds ('82-'86). De 2e helft van de jaren 80 heb ik eigelijk helemaal niets mee, behalve een handvol albums die toen uitkwamen.
Het 'aparte' is wel dat aardig wat mensen wel veel met muziek uit hun tienertijd hebben, i.t.t. de minderheid (I Guess).

In de jaren '80 volgde ik het meest de new wave en dan vooral U2, the Cure, Talking Heads en Simple Minds. Daarnaast ook solo-artiesten als Bruce Springsteen, Elvis Costello en Joe Jackson en louter gitaarbands als the Smiths, R.E.M. en Dire Straits. Maar ook de top-40-materiaal in die tijd kon ik best appreciëren : Michael Jackson, Prince, UB40, synthipopbands als OMD, Depeche Mode en Human League en in mindere mate de New Romantics als Duran Duran, Wham! en Culture Club. Al werd de muziek in de hitlijsten alsmaar gladder naarmate de 80's verstreken, met die Stock, Aitken & Waterman-producties heb ik weinig.

stuart
Voor de duidelijkheid; ik vond sommige singles van bovengenoemde stromingen best wel mooi, maar hele abums waren eigenlijk niet aan mij besteed.

Waar ik het moeilijk mee heb was het vaak misplaatste gebruik van synthesizers en gladde productie van vele jaren '80-albums, met name die van de grote namen uit de popmuziek zoals Elton John, Queen, David Bowie, Paul McCartney, Neil Young ... waardoor hun jaren '80-werk minder te smaken is dan hun werk voordien.

stuart
Dat ben ik wel met je eens; ik voel dat ook wel zo.

Interessante new wave-bands in de jaren '80 die echter nooit het grote verdiende succes hebben behaald zijn XTC, Echo & the Bunnymen en the Sound (van die laatste zoek ik tevergeefs een CD). De Nederpop was in de eerste helft van de jaren '80 in volle glorie met Doe Maar en Frank Boeijen Groep, in België hadden wij T.C. Matic en de Kreuners.

stuart
Wat betreft The Sound; ik las ergens bij een album van hen dat er íets' aan de hand was bij het willen uitgeven van CD's, een of andere ruzie bij hun platenmaatschappij (naar ik meen) en/of de band.

Zie ivm heruitgaven van de CD's van The Sound:

hier

Soms moet ik hier gewoon even iets kwijt omdat het zoooooooo 80's is.

Wat een heerlijke clip. Echt opwindend gewoon haha...

Ik vind dat zo enorm cool om al die oude nummers met clips op youtube te kunnen zien. Allemaal uit de tijd dat ik opgroeide. Dat was toch de tijd dat ik nog naar de top 40 luisterde. Vaak weet ik niet eens hoe de artiest en het nummer heten maar ken ik het nummer nog zo goed.

Als kind vond ik dit zo enorm mooi! Volgens mij was ik verliefd.... Kan me vaag herinneren dat ze toen bij toppop was en ik die vrouw enorm mooi vond. Als ik die clip zie kan ik me dat niet meer zo goed voorstellen...
Het is toch wel bizar hoe sterk sommige nummers me weer terug naar vroeger kunnen brengen. Ik voel me bijna weer als dat jongetje van vroeger, was een jaar of 9 toen dit in de top 40 stond.

Lin
reptile71 schreef:

Als kind vond ik dit zo enorm mooi! Volgens mij was ik verliefd.... Kan me vaag herinneren dat ze toen bij toppop was en ik die vrouw enorm mooi vond. Als ik die clip zie kan ik me dat niet meer zo goed voorstellen...

Ben ik heel arrogant als ik opmerk dat je smaak in de loop der jaren, wat vrouwen betreft zeker, verbeterd is?

Lin
maar het is wel waar

on topic: die clipjes zijn echt wel hilarisch om naar te kijken

Ik had op MuMe graag wat ruimte gezien
om eens echt door te kletsen over singletjes uit de jaren 80.

Ik heb er een paar duizend liggen en die hoesjes en b-kantjes
geven de hit in kwestie zoveel meer uitstraling ...

Ik zoek alleen nog naar een vorm of idee om eraan te beginnen.

Een voorbeeld zou kunnen zijn dat we per jaar van de 80s
een topic openen waar iedereen die wil een single naar keuze
kan bespreken: dwz ... hoesje opsporen, youtube videolinkje
leggen ... label en b-kantje vermelden en kort situeren.

open en gij zult oogsten

Dan zou ik de drempel wat lager leggen anders ben je hier straks met 2 man single'tjes aan het bespreken, ben ik bang....

Hoe kan je die drempel verlagen?Jaren 70 meenemen? Toen lagen de meeste hiero nog in de luier of op de tekentafel van de chef genetische productie. Zit je een beetje genetisch jeugdsentiment te reconstrueren.

Nee, ik bedoel dat je ook gewoon een bepaald nummer kan bespreken zonder daar het label, B-kantje en hoesje van de single persé bij te halen. Als ik naar mezelf kijk ken ik 1001 nummers uit de jaren 80, maar ik heb maar enkele single'tjes in het echt. Ze roepen vaak een bepaald gevoel op. Wat het label is boeit mij niet zo. Ik vind het interessant wat voor herinneringen bepaalde nummers oproepen e.d. Wat ik er destijds van vond en wat nu. Dat soort dingen maakt het volgens mij voor een groter publiek leuk om eens een nummer te bespreken. Dat is tenminste wat ik denk.... uiteraard kan ik het volkomen mis hebben.

Goed idee Dazzler, hopelijk heb ik het goed uit gewerkt.

deric raven schreef:

Mijn idee was meer een soort databank aanleggen,
waaraan iedereen die wil kan bijdragen, zonder in discussie
te gaan over kutnummer of fout nummer of kots emoticons.

Maar jouw invalshoek lijkt me een interessant alternatief.
Vergeten hits van de jaren 80 met bijhorende clip en/of hoesje.
Ik weet niet of hij juist staat tussen de toplijstjes of de spelletjes.

Maar hopelijk wordt het wat.
Ik bezin me nog even verder over die databank in topic stijl.

Toch een soort van spel; iedereen mag vrij zijn nummers toevoegen.
Ik weet niet waar ik het anders onder moet plaatsen.

waar?

Lin
dazzler schreef:
(quote)

Mijn idee was meer een soort databank aanleggen,
waaraan iedereen die wil kan bijdragen, zonder in discussie
te gaan over kutnummer of fout nummer of kots emoticons.

Maar jouw invalshoek lijkt me een interessant alternatief.
Vergeten hits van de jaren 80 met bijhorende clip en/of hoesje.
Ik weet niet of hij juist staat tussen de toplijstjes of de spelletjes.

Maar hopelijk wordt het wat.
Ik bezin me nog even verder over die databank in topic stijl.

Ik denk dat je het erg moeilijk toegankelijk maakt voor veel users...als het gaat om b-kantjes en labels enzo...veel mensen kennen de nummers wel en hebben er heus wel wat zinnigers over te zeggen dan of het leuk is of niet, maar niet iedereen is in het bezit van de singles
. Zo'n spelvorm is wel leuk maar er zou wel wat meer lijn in moeten komen (zie topic)

stuart
reptile71 schreef:
Singles roepen vaak een bepaald gevoel op. Ik vind het interessant wat voor herinneringen bepaalde nummers oproepen e.d. Wat ik er destijds van vond en wat nu. Dat soort dingen maakt het volgens mij voor een groter publiek leuk om eens een nummer te bespreken. Dat is tenminste wat ik denk.... uiteraard kan ik het volkomen mis hebben.

Dat lijkt mij ook leuk; ik had van het weekend iets dergelijk geopend, maar dat is (wel terecht denk ik) verplaatst naar artitistieke/ favoriete videoclips. Het was de bedoeling een favoriet single/videoclip te noemen en daar iets over te vertellen en eventueel de link van de videoclip/opname te plaatsen of een combinatie ervan. Je zou het per decennium kunnen doen of (qua aanloop) aller tijden. Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik denk wel dat je iets moet bedenken wat meer users trekt om het ineressant te maken.

Ik zag het niet als een spelvorm,
maar als een recensie bank voor singles.

De bijdrage van de user beperkt zich tot het invoeren van singles
die hij/zij de moeite waard vindt om toe te voegen. Het zou niet de bedoeling
zijn om over deze singles ook nog eens te discussiëren.

Dat gebeurt volgens mij al uitvoerig in de topics
die door bijvoorbeeld door stuart en deric raven zijn opgestart.

b-kantjes en label zouden best optioneel kunnen zijn.
Leuk als extra info, maar geen must ... ik brainstorm maar wat.

Ik kom later terug met een voorbeeldje.

Per saldo vind ik de jaren 80 maar 3 sterren waard, om in Musicmeter termen te blijven.

De gevestigde orde heeft matig tot slecht werk afgeleverd (Paul McCartney, Rolling stones, Neil Young, Genesis, Pink floyd, Rod Stewart e.a.) en aan de andere kant is er van de electronica ook niet veel blijven hangen.

Wie draait er nog veelvuldig Thomas Dolby, The The, Human league, Howard jones, Orchestral manoeuvres in the dark, Ultravox e.a.?

En dat was dan nog het betere werk. Wat te denken van Duran duran, Culture club, Wham en vergelijkbare trends?

Nee, per saldo wordt ik niet erg gelukkig van de jaren 80.

Ja, de jaren 70 kende ook veel troep in de hitlijsten. Het grote voordeel van de jaren 70 is echter, dat in die periode heel veel grootheden met hele grote cd's kwamen, klassiekers waar hier op Musicmeter nog steeds kantje na kantje mee wordt gevuld.

Natuurlijk, je kunt nooit zeggen dat er helemaal niets is terug te vinden dat leuk was in de jaren 80 en dat niet is blijven hangen. Maar alles bij elkaar opgeteld niet meer dan een magere 3 sterren.

Nee musician, je zit er hier wel heel erg naast hoor. De jaren tachtig waren juist zeer rijk aan muziek. Door toedoen van de punk was ineens alles mogelijk. Uit elke hoek kwamen wel leuke geluiden. Het clubcircuit was enorm groot. Elke stad of dorpje had zijn eigen jongerencentrum en daar speelden elke week bandjes. Nee, op de radio vanuit hilversum gebeurde niet veel, maar daarnaast gebeurde het allemaal wel. Ik ben bang dat je in de jaren tachtig hebt liggen slapen als je op zoek was naar de oude jaren zeventig artiesten en naar hilversum 3 luisterde.
In de jongerencentra gebeurde het allemaal.

New Wave, Neue welle, hardcore, hiphop, house (hoezo geen electro?), 2e generatie punk, avant garde en experimentele muziek als Bad Seeds, Laibach, einsturzende neubauten. en laat ik de opkomst van de grunge niet vergeten.

Nochtans zijn er erg veel jaren 80 klassiekers hoor, denk maar aan Purple Rain en Sign O The Times(Prince), The Joshua Tree(U2), Thriller(Michael Jackson), Stone Roses(Stone Roses), Nebraska en Born In The Usa(Bruce Springsteen), Closer(Joy Divison) en zo kan ik nog even doorgaan. De jaren 70 mochten dan wel beter zijn, de jaren 80 zijn nog steeds top!

platedraaier schreef:
Nee musician, je zit er hier wel heel erg naast hoor. De jaren tachtig waren juist zeer rijk aan muziek. Door toedoen van de punk was ineens alles mogelijk. Uit elke hoek kwamen wel leuke geluiden. Het clubcircuit was enorm groot. Elke stad of dorpje had zijn eigen jongerencentrum en daar speelden elke week bandjes.

Het spijt me, dat zegt me helemaal niets, dat er overal bandjes speelden.
Ik heb het over grote zaken, grote cd's (waar we het nu nog over hebben).

Nee, op de radio vanuit hilversum gebeurde niet veel, maar daarnaast gebeurde het allemaal wel. Ik ben bang dat je in de jaren tachtig hebt liggen slapen als je op zoek was naar de oude jaren zeventig artiesten en naar hilversum 3 luisterde.
In de jongerencentra gebeurde het allemaal.

Ik heb helemaal niet liggen slapen. Je had de teloorgang van de grote bands en artiesten en je had de opkomst van een nieuwe generatie pop/rock muzikanten, die waren te volgen via uitgave van cd's en top 40.
En als in de jongerencentra alles blijkbaar gebeurde, had het bij verre niet de impact van de grote dingen in bijvoorbeeld de jaren 70.

New Wave, Neue welle, hardcore, hiphop, house (hoezo geen electro?), 2e generatie punk, avant garde en experimentele muziek als Bad Seeds, Laibach, einsturzende neubauten. en laat ik de opkomst van de grunge niet vergeten.

Je kunt wel alles opnoemen waarvan er tussen de 1500 en 2500 cd's zijn verkocht, maar naar deze lijst ben ik niet op zoek. Ze hebben ongetwijfeld hun best gedaan, maar de geschiedenis heeft uitgewezen, dat het niet tot historische krakers, klasskiekers, heeft geleid.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:44 uur

geplaatst: vandaag om 06:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.