Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2013, 13:17 uur
Ik denk dat cd-verkoop zich niet meer leent voor grootschalige retail. E-tail ontslaat een handelaar enerzijds veelal van de verplichting om (grote) voorraden aan te leggen - waarin veel geld gaat zitten - en anderzijds van de handhaving van een aantal verkooplocaties mét personeel, inrichting etc.
In de UK waar HMV er slecht voorstond, wilden de maatschappijnen toch presence hebben in grote winkelstraten en dat heeft betekend dat de hele back catalogue in consignatie naar die winkels ging - hoe dat is uitgepakt weet ik op dit moment niet. Ook geen idee of dit in NL zou werken (kleiner land, minder grote steden).
Zelf haal ik nog steeds veel fun uit goed gesorteerde (2ehands)zaken, met een afgebakend aanbod, veel kennis en reële prijzen voor coillector's items. Naar miojn overtuiging zal die niche-market wel blijven bestaan, veelal gedragen door enthousiasme, energie kennis en ook wel oevrtuiging dat fysieke muziek een mooi product is.
En het is precies dat wat je vaak miste bij FRS, de overtuiging dat men een mooi product aan het verkopen was. Kijk ik naar mijn lokale Plato (Utrecht) is die uitstraling er wel en als ik kijk naar het aanbod sinds de verhuizing (van de Steenweg naar de Voorstraat) vallen een paar dingen op: aanpassing van het assortiment - klassiek is er bij gekomen, vinyl nieuw is fiks gegroeid, cd's en lp's 2ehands zijn erbij gekomen; tijdschriften meer dan voorheen, alleen boeken is weer gekrompen. Op zaterdag is het er nog steeds erg druk. Heb geen idee wat in hoofdlijnen zorgt voor de omzet (daar ben ik wel nieuwsgierig naar), maar het lijkt goed te gaan- ik koop er iig geen nieuwe cd's meer: vanwege prijs, en de mogelijkheid dat ze binnen een half jaar de helft goedkoper zijn (en dan koop ik ze wel).
In de UK waar HMV er slecht voorstond, wilden de maatschappijnen toch presence hebben in grote winkelstraten en dat heeft betekend dat de hele back catalogue in consignatie naar die winkels ging - hoe dat is uitgepakt weet ik op dit moment niet. Ook geen idee of dit in NL zou werken (kleiner land, minder grote steden).
Zelf haal ik nog steeds veel fun uit goed gesorteerde (2ehands)zaken, met een afgebakend aanbod, veel kennis en reële prijzen voor coillector's items. Naar miojn overtuiging zal die niche-market wel blijven bestaan, veelal gedragen door enthousiasme, energie kennis en ook wel oevrtuiging dat fysieke muziek een mooi product is.
En het is precies dat wat je vaak miste bij FRS, de overtuiging dat men een mooi product aan het verkopen was. Kijk ik naar mijn lokale Plato (Utrecht) is die uitstraling er wel en als ik kijk naar het aanbod sinds de verhuizing (van de Steenweg naar de Voorstraat) vallen een paar dingen op: aanpassing van het assortiment - klassiek is er bij gekomen, vinyl nieuw is fiks gegroeid, cd's en lp's 2ehands zijn erbij gekomen; tijdschriften meer dan voorheen, alleen boeken is weer gekrompen. Op zaterdag is het er nog steeds erg druk. Heb geen idee wat in hoofdlijnen zorgt voor de omzet (daar ben ik wel nieuwsgierig naar), maar het lijkt goed te gaan- ik koop er iig geen nieuwe cd's meer: vanwege prijs, en de mogelijkheid dat ze binnen een half jaar de helft goedkoper zijn (en dan koop ik ze wel).
0
geplaatst: 25 mei 2013, 13:17 uur
starbright boy schreef:
Ik vrees voor het luchtkasteel Je idee heeft twee zwakke plekken. Voorraad is duur, winkels met veel voorraad hebben hoge exploitatiekosten en daardoor ook veel meer klanten en verkoop nodig. Tweede punt is dat winkels buiten stadscentra vaak niet succesvol zijn. Meubels en doe het zelfartikelen kopen we daar wel. En er zijn wat aardig draaiende outletwinkelcentra. Maar daar tegenover staan nogal wat mislukkingen. Zoals grote supermarkten aan de rand van steden of zoiets als The Wall in Utrecht. Ik denk niet dat het zal werken, hoe leuk ik het ook zou vinden. Daarnaast zijn er veel te weinig mensen die langer dan 30 minuten in de auto gaan zitten om naar zo'n winkel te gaan denk ik.
Ik vrees voor het luchtkasteel Je idee heeft twee zwakke plekken. Voorraad is duur, winkels met veel voorraad hebben hoge exploitatiekosten en daardoor ook veel meer klanten en verkoop nodig. Tweede punt is dat winkels buiten stadscentra vaak niet succesvol zijn. Meubels en doe het zelfartikelen kopen we daar wel. En er zijn wat aardig draaiende outletwinkelcentra. Maar daar tegenover staan nogal wat mislukkingen. Zoals grote supermarkten aan de rand van steden of zoiets als The Wall in Utrecht. Ik denk niet dat het zal werken, hoe leuk ik het ook zou vinden. Daarnaast zijn er veel te weinig mensen die langer dan 30 minuten in de auto gaan zitten om naar zo'n winkel te gaan denk ik.
Voorraad - Eens
Buiten Stadscentrum - Liefhebbers komen echt wel, maar zijn het er genoeg?
30 min in de Auto? - Ik wel en dat is een kwestie van een omslag die je maakt. Mensen gaan in LA echt wel een uurtje karren voor een middagje Amoeba. Als ik weet dat er ergens zo'n tent zit waar ik naast de deur kan parkeren en een giga muziekaanbod tref ben ik zo onderweg. Moet ik een drukke stad in, een parkeergarage zoeken op 30 min lopen? Laat maar dan

0
geplaatst: 25 mei 2013, 13:39 uur
Die vergelijking US (Amoeba) - NL gaat helemaal nergens over: Noordamerikanen worden geboren met een auto aan hun billen - cruisin' for a bruisin'- meer dan 1 km lopen is voor hen al een 'major effort'. Onze primaire winkelcultuur is lopend door een stad, niet de auto (behalve om desnoods naar de stad te komen); 'malls' is imo een geïmporteerd gezwel dat wezensvreemd is aan onze intrensieke cultuur, behalve daar waar 'shopping' tot family experience wordt aangemerkt: Koopgoot, Meubelboulevard(s), The Wall, Alexandrium en meer van de Vinexachtige instantdroefenis.
De muziekkoper is een lonely nerd die zijn verslaving 't liefst uitoefent in een vertrouwenswekkende omegeving en daar hoort imo de vinex-architrectuur van een mall niet bij. Of het zou moeten zijn dat de family muzieknerd de familie parkeert bij the big arches om vervolgens zijn time slot nuttig te besteden bij .... Saturn, MediaMarkt??? Nee toch zeker - dat is voor mij een soort voorportaal van muziekhel
De muziekkoper is een lonely nerd die zijn verslaving 't liefst uitoefent in een vertrouwenswekkende omegeving en daar hoort imo de vinex-architrectuur van een mall niet bij. Of het zou moeten zijn dat de family muzieknerd de familie parkeert bij the big arches om vervolgens zijn time slot nuttig te besteden bij .... Saturn, MediaMarkt??? Nee toch zeker - dat is voor mij een soort voorportaal van muziekhel

0
geplaatst: 25 mei 2013, 14:07 uur
Fedde schreef:
Ik bedoel het half afgebouwde kasteeltje bij Almere. Daar zou je een leuke outlet of platenbeurs in kunnen vestigen. Maar dat zal financieel wel net zo onhaalbaar zijn als het kasteeltje zelf, vrees ik.
Over de schaatstempel hebben we al strijd geleverd op het sporttopic. Ik neem mijn verlies, als Fries.
Ik bedoel het half afgebouwde kasteeltje bij Almere. Daar zou je een leuke outlet of platenbeurs in kunnen vestigen. Maar dat zal financieel wel net zo onhaalbaar zijn als het kasteeltje zelf, vrees ik.
Over de schaatstempel hebben we al strijd geleverd op het sporttopic. Ik neem mijn verlies, als Fries.

Dat kasteel is al op voorhand ergens voor gebouwd, elke zichzelf respecterende gemeente heeft een kasteel. Dat van Almere is alleen nog niet af. Al een jaar of 20 niet. Het kan ook zijn dat ze gelijk voor een ruïne zijn gegaan.
Hoe dan ook, het idee van ROE is zo gek nog niet. Dan wordt het een onderneming van de omvang Bataviastad in Lelystad. Toen daar nog een paar cd zaken zaten ging mevrouw musician richting kledingzaken, ik naar de cd's. Af en toe belden we elkaar. Nu de cd's zo'n beetje zijn weggevallen, is Bataviastad voor mij taboe.
Ben vanmorgen trouwens al bij de FRS geweest. Gezien een afscheurde hamstring moet ik op doktersadvies fietsen en ik dacht: waarom ook niet.
Een vrijwel leeg aanbiedingenvak met 50% korting. Een bak met twee voor een tientje waar niets nieuws tussen ligt, de rest bleef onaangeroerd.
En dan heb ik het over het gedeelte met de nieuwe cd's. Maar ja, alles 17,99, 18,99 of 19,99. De heruitgave van Rumours 24,99. Het faillissement lijkt mij terecht.
0
Ponty Mython
geplaatst: 25 mei 2013, 15:51 uur
Binnenkort waarschijnlijk ook geen Fame meer door het faillissement van de FRS. Extra zuur voor de medewerkers, want ze zitten net 1,5 jaar in het Magna Plaza.
Voor de medewerkers van het Amsterdamse Fame is het bericht extra pijnlijk. Fame is eigendom van de Free Record Shop, dat in 2011 de deuren moest sluiten. Een deel van het medewerkersbestand verhuisde mee naar de afgeslankte tak in het nabij gelegen Magna Plaza. Net als alle andere medewerkers van de keten is hen gevraagd door te gaan met werken totdat er meer duidelijkheid is over de vervolgstappen van het bedrijf.
Failliet Free Record Shop hoopt op doorstart | ThePostOnline - biz.thepostonline.nl
Voor de medewerkers van het Amsterdamse Fame is het bericht extra pijnlijk. Fame is eigendom van de Free Record Shop, dat in 2011 de deuren moest sluiten. Een deel van het medewerkersbestand verhuisde mee naar de afgeslankte tak in het nabij gelegen Magna Plaza. Net als alle andere medewerkers van de keten is hen gevraagd door te gaan met werken totdat er meer duidelijkheid is over de vervolgstappen van het bedrijf.
Failliet Free Record Shop hoopt op doorstart | ThePostOnline - biz.thepostonline.nl
0
Schnee
geplaatst: 25 mei 2013, 18:13 uur
Nja, die konden weten dat deze branch überhaupt geen lang leven meer had...
0
geplaatst: 25 mei 2013, 18:55 uur
Mjuman schreef:
Die vergelijking US (Amoeba) - NL gaat helemaal nergens over: Noordamerikanen worden geboren met een auto aan hun billen - cruisin' for a bruisin'- meer dan 1 km lopen is voor hen al een 'major effort'. Onze primaire winkelcultuur is lopend door een stad, niet de auto (behalve om desnoods naar de stad te komen); 'malls' is imo een geïmporteerd gezwel dat wezensvreemd is aan onze intrensieke cultuur, behalve daar waar 'shopping' tot family experience wordt aangemerkt: Koopgoot, Meubelboulevard(s), The Wall, Alexandrium en meer van de Vinexachtige instantdroefenis.
Volledig mee eens. Ik zal mijn albums nooit kopen op een sfeerloze plaats buiten de stad waar ik met de auto of metro naartoe moet. Dan kan ik ze evengoed online kopen, want aan de randverschijnselen is in zo'n geval geen enkel plezier te beleven. Het leuke van platenwinkels in de stad is dat het luisteren van platen in een wat ouder pand in een sfeervolle omgeving de muziek iets extra's kan geven en ook het bezoek zelf tot een leuke dagbesteding maakt, los van de uiteindelijke aankopen.
Hetzelfde geldt voor Free Record Shops, waar buiten een ontzettend zielig aanbod ook de inrichting, gedraaide muziek en het personeel hopeloos zijn. Ik kan er absoluut niet rouwig om zijn dat dergelijke ketens failliet gaan, hoezeer ik het kopen van fysieke geluidsdragers in echte winkels ook toejuich en blijf doen.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 20:47 uur
Gyzzz schreef:
Volledig mee eens. Ik zal mijn albums nooit kopen op een sfeerloze plaats buiten de stad waar ik met de auto of metro naartoe moet.
Volledig mee eens. Ik zal mijn albums nooit kopen op een sfeerloze plaats buiten de stad waar ik met de auto of metro naartoe moet.
Dan heb je een volledig verkeerd beeld van wat ik bedoel. Een tent als Amoeba ademt muziek voor en door liefhebbbers, zo heerlijk om een paar uurtjes in te spenderen. Daar kan geen stadscentrum tegenop, never.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 21:05 uur
Running On Empty schreef:
Dan heb je een volledig verkeerd beeld van wat ik bedoel. Een tent als Amoeba ademt muziek voor en door liefhebbbers, zo heerlijk om een paar uurtjes in te spenderen. Daar kan geen stadscentrum tegenop, never.
(quote)
Amoeba zit zowel in Hollywood als in Berkely gewoon in het 'centrum' .
In San Francisco is dat net wat 'buiten' het centrum, maar wel de enige juiste plek die ik zou kunnen bedenken,'Haight Ashbury'
Verder: Amoeba is wat mij betreft dé beste muziekwinkel ter wereld.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 21:20 uur
Ducoz schreef:
In San Francisco is dat net wat 'buiten' het centrum, maar wel de enige juiste plek die ik zou kunnen bedenken,'Haight Ashbury'
Verder: Amoeba is wat mij betreft dé beste muziekwinkel ter wereld.
Verder: Amoeba is wat mij betreft dé beste muziekwinkel ter wereld. Echt gezellig is dat deel van Hollywood zeker niet. Ze hebben wel een eigen parkeergarage onder het pand. Die in Haight Ashbury ligt leuk, de oude hippiebuurt van San Francisco maar is al wel een stuk kleiner dan het Hollywood filiaal.
0
Fedde
geplaatst: 25 mei 2013, 22:30 uur
In dit verband: Onweerwolf associeer ik met een pessimistische blik op de zaak. Terwijl dat niet zo is: je ziet het realistisch. Voor wie niet weet waar dit nu over gaat; blader even terug.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 22:49 uur
Nou, volgens mij weet je zelf ook wel wat je hier op de site schrijft, met name in dit topic: Muziek >> Nieuws >> R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2013, 22:57 uur
Wat heeft dat met mijn naam te maken?
En bovendien is het wat mij betreft helemaal niet pessimistisch. Ik vind het verdwijnen van fysieke detailhandel en het kunnen kopen van CD's online een enorme vooruitgang.
Ik kom al jaren nauwelijks meer in platenwinkels, dus wat mij betreft mogen ze morgen allemaal sluiten, daar lig ik geen minuut wakker van.
En bovendien is het wat mij betreft helemaal niet pessimistisch. Ik vind het verdwijnen van fysieke detailhandel en het kunnen kopen van CD's online een enorme vooruitgang.
Ik kom al jaren nauwelijks meer in platenwinkels, dus wat mij betreft mogen ze morgen allemaal sluiten, daar lig ik geen minuut wakker van.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 23:21 uur
Nou, als je continu (negatief) over dergelijke zaken praat, krijg je een bepaald beeld bij iemand. Ik moet zeggen dat zijn (pessimistische) beeld voor mij ook wel op gaat. Ook bv. in het Just a Joke-topic herinner ik me jou als iemand die regelmatig klaagt over hoe ongrappig dingen zijn.
Het is geen kritiek, en of het nou wel of niet zo is... zie het als feedback.
Ik zou zeggen, lees je laatste berichten eens.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 23:29 uur
Running On Empty schreef:
(quote)
Ik had nog überhaupt geen idee van wat je bedoelde, had ook niet eerder van Amoeba gehoord - nu wel

Ik reageerde slechts op het door Mjuman geschetste beeld.
0
Onweerwolf
geplaatst: 26 mei 2013, 00:59 uur
chevy93 schreef:
Nou, als je continu (negatief) over dergelijke zaken praat, krijg je een bepaald beeld bij iemand. Ik moet zeggen dat zijn (pessimistische) beeld voor mij ook wel op gaat. Ook bv. in het Just a Joke-topic herinner ik me jou als iemand die regelmatig klaagt over hoe ongrappig dingen zijn.
Godsamme zeg. Heb je je eigen gezeik wel eens terug gelezen, trutje?

Maar goed, het ging om mijn nickname, niet om mijn posts.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 12:38 uur
Tja, het is blijkbaar not done om ROE's Amoeba te bekritiseren. Zelf vaak het befaamde Tower Records en meerdere vestigingen van The Wherehouse (met name die aan de Camino) vaak bezocht; m.n. de mix van de tweedehands een nieuw en vinyl en cd vond ik aardig in de Wherehouse. Wherehouse (tegenwoordig alleen nog web presence) is - net zoals Amoeba - een zaak waar je gericht, met de auto, naar toe gaat.
Voor mij is dat een soort van 'aankoop met voorbedachte rade'. De mooiste vondsten doe ik - ik ben geen mainstreamrocker - nog steeds in kleine zaken, waar ik toevallig beland (een enkele keer na Google'n of navraag bij lokalo's) - anderzijds ga ik gericht naar bijv een Kompakt (Keulen) om daar gericht een aantal electronic albums te kopen (en dat is dan ook een 'aankoop met voorbedachte rade') - gek genoeg maakt me dat minder blij dan die aankoop van een tiental ECM-albums (lp's voor gemiddeld 6 euro) in een curiosa-winkel in Mainz een paar dagen eerder.
De laatste keer dat ik in een FNAC was - in Spanje - was ik ook daar onder de indruk van het assortiment; de prijzen waren veelal een afkoeler. Da's zeg maar de lakmoestest: welke albums worden als nieuwe releases getoond en tegen welke prijs.
Zou ik into prog en 70s zijn, zou ik zeker eens een bezoek brengen aan Noddy's Recordstore (Bonn - rechteroever, Marienstr, op de hoek); de metalo's zou ik zeker Blue Site in Bielefeld aanraden
Voor mij is dat een soort van 'aankoop met voorbedachte rade'. De mooiste vondsten doe ik - ik ben geen mainstreamrocker - nog steeds in kleine zaken, waar ik toevallig beland (een enkele keer na Google'n of navraag bij lokalo's) - anderzijds ga ik gericht naar bijv een Kompakt (Keulen) om daar gericht een aantal electronic albums te kopen (en dat is dan ook een 'aankoop met voorbedachte rade') - gek genoeg maakt me dat minder blij dan die aankoop van een tiental ECM-albums (lp's voor gemiddeld 6 euro) in een curiosa-winkel in Mainz een paar dagen eerder.
De laatste keer dat ik in een FNAC was - in Spanje - was ik ook daar onder de indruk van het assortiment; de prijzen waren veelal een afkoeler. Da's zeg maar de lakmoestest: welke albums worden als nieuwe releases getoond en tegen welke prijs.
Zou ik into prog en 70s zijn, zou ik zeker eens een bezoek brengen aan Noddy's Recordstore (Bonn - rechteroever, Marienstr, op de hoek); de metalo's zou ik zeker Blue Site in Bielefeld aanraden

0
Misterfool
geplaatst: 26 mei 2013, 12:57 uur
Mjuman schreef:
Zou ik into prog en 70s zijn, zou ik zeker eens een bezoek brengen aan Noddy's Recordstore (Bonn - rechteroever, Marienstr, op de hoek);
Zou ik into prog en 70s zijn, zou ik zeker eens een bezoek brengen aan Noddy's Recordstore (Bonn - rechteroever, Marienstr, op de hoek);
Staat genoteerd; mocht ik ooit nog eens in bonn komen, dan zal ik zeker een bezoekje wagen.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 16:24 uur
Mjuman schreef:
Tja, het is blijkbaar not done om ROE's Amoeba te bekritiseren.
Tja, het is blijkbaar not done om ROE's Amoeba te bekritiseren.
Nee nee, niet waar maar je moet het niet de naam sfeerloze tent geven. Tower (vooral op Sunset Blvd) en Wherehouse (diverse zaken) heb ik ook heel veel weggehaald. Helaas beide niet meer te bezoeken. Tower Records op Sunset was tot middernacht open, echt te gek was dat.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 19:54 uur
In Muziek > Nieuws > R.I.P.:
R.I.P Free Record Shop. Wil ik **** net m'n in januari verkregen FRS Cadeaucard gaan gebruiken (mooie selectie gemaakt), kan ik 'm niet gebruiken, omdat ze failliet zijn. Gooi dan die hele website eruit.
R.I.P Free Record Shop. Wil ik **** net m'n in januari verkregen FRS Cadeaucard gaan gebruiken (mooie selectie gemaakt), kan ik 'm niet gebruiken, omdat ze failliet zijn. Gooi dan die hele website eruit.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 19:55 uur
Nicolage Rico schreef:
Als het goed is zijn de winkels nog open, moet je morgen even kijken waar je die kan besteden.
Die kaart kan je volgensmij ook gewoon bij Fame besteden en die zijn wel open, voor zover ik weet.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 19:59 uur
Thanks voor de laatste tip.
Ik wilde inderdaad proberen langs een winkel te gaan. De FRS in ons dorp is sinds een half jaar gesloten. Toen had ik het al moeten weten.
Edit: Cadeaucard werkt ook niet bij Fame online.
Ik wilde inderdaad proberen langs een winkel te gaan. De FRS in ons dorp is sinds een half jaar gesloten. Toen had ik het al moeten weten.

Edit: Cadeaucard werkt ook niet bij Fame online.
0
geplaatst: 26 mei 2013, 20:37 uur
Hmm, ik had nog 2 euro op zo'n kaart staan, toch blij dat ik vorige maand al het grootste deel daarvan opgedaan had. Wat gebeurt er met alle filialen van FRS?
0
Cured
geplaatst: 26 mei 2013, 20:38 uur
Bij mij staat er 5 euro op, dus een drama is het nu ook weer niet,behalve dat er in in Somewhere geen cd-winkel meer te vinden is..... 

* denotes required fields.