MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
tnf schreef:
En daar ging er weer een...

Ik dacht gisteren in Antwerpen al 'kijk ik nou verkeerd', toen ik in die straat stond. Maar nee, dus.

Het enige irritante aan afdingen is dat ik er zo slecht in ben

Mjuman schreef:
Be real guys - je betaalt toch ook niet de vraagprijs bij een tweedehandse auto of een huis en op Marktplaats breng je toch ook een bod uit als je daar iets koopt?

Ik denk toch dat jij hier niet real bent en het feit dat je daar nooit succes had wijst ook al in die richting. De dame daar achter de toog, die rekende gewoon de prijs af die op de lp of cd staat en ze had daar helemaal geen inspraak over. Als je dan toch wilde afdingen had je bij die leuke baas zelf moeten zijn.
Over wat gênant is zullen de meningen verschillen. In een winkel afdingen doe ik nooit, op een beurs of markt wel.

Onweerwolf
Mjuman schreef:
(quote)

Voor jou geldt ook "kan je niet lezen" aangezien je uiterst selectief antwoord geeft: je negeert mijn opmerking over aankoop van huis, auto en andere grotere roerende goederen compleet, net zoals die over het feit dat ik beroepsmatig er bijna altijd mee wordt geconfronteerd ("kan het niet goedkoper").

Ik zie niet in hoe beroepsmatig ergens mee geconfronteerd worden een argument is om het dan zelf ook maar te doen. Je zult maar strafrechter zijn...

Qua auto's en huizen e.d. zie ik ook niet in waarom het daar gebeurt.. Bij huizen is het klaarblijkelijk standaard dat er teveel wordt gevraagd. Ik snap niet waarom maar dat is een gegeven waar je dan maar mee moet leren leven. En als ik een huis koop mag een makelaar zich met die onzin bezighouden.

Daarnaast denk ik dat je ook de essentie van een markplaats niet ziet: aanbod en vraag ontmoeten elkaar tegen een prijs die voor beide partijen acceptabel is.

Mijn acceptabele prijs is dus 20 Euro. Dat stond er duidelijk. De enige logische conclusie die je dan kunt trekken is dat 15 Euro te weinig is en dus niet acceptabel.

Hoe denk je anders dat prijzen van koffie, olie en aandelen tot stand komen? De beurs is het duidelijkste voorbeeld: je ziet over een dag de prijs van een bepaald aandeel schommelen. Sommige handelaren zijn pas 'in de markt' bij een bepaalde prijs en dat ventileren ze ook duidelijk.

Het gaat daarbij niet om prijsvaste producten. Iemand wil zijn partij koffie per se direct verkopen. Zelfs als de maximale prijs een verlies betekent, want niet verkopen betekent een nog groter verlies.

Ik heb de indruk dat jij weinig met onderhandelen te maken hebt (gehad).

Klopt, niet mijn hobby.

Opeens besef ik dat ik in m'n lijstje van smurfen er één vergeten ben - al begrijp ik het wel: Intrigosmurf

Kronos schreef:
terwijl ik ook een innerlijke rust ervaar

Nieuwstad schreef:
Dat straal je hier op MuMe niet echt uit vind ik.

Succes in België is immers alleen voor Belgen weggelegd - en voor PSV, tegen Zulte-Waregem

Poging tot persoonlijke aanval bij acuut gebrek aan inhoudelijke reactie?

Stijn_Slayer
Onweerwolf schreef:
Het is gewoon gênant ja.

Als ik op Marktplaats een prijs zie die me niet bevalt dat koop ik het object gewoon niet. Dan ga ik niet mailen met de vraag of het voor minder mag. Kom nou.

Ik had laatst ook iets te koop staan op marktplaats voor 20 Euro exclusief. Krijg ik een mail van een of andere aap die '15 inclusief' biedt. Ik heb hem teruggemaild met de vraag of 'ie niet kon lezen. Er staat 20 Euro, dan ga ik het object dus niet voor 15 Euro verkopen anders had ik het direct wel voor 15 kunnen aanbieden want dat scheelt moeite.

Wat dat betreft is eBay een stuk fijner.

Meestal staat er 'vrij bieden', 'bieden vanaf...' en de site heet Marktplaats, en wat doe je ook alweer op de markt? Neemt niet weg dat sommige gelukzoekers erg vervelend zijn, maar het hele idee van de website ontgaat jou kennelijk.

In een winkel afdingen vind ik wel raar.

Onweerwolf
Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Meestal staat er 'vrij bieden', 'bieden vanaf...' en de site heet Marktplaats, en wat doe je ook alweer op de markt? Neemt niet weg dat sommige gelukzoekers erg vervelend zijn, maar het hele idee van de website ontgaat jou kennelijk.

Als dat er staat is het prima. Maar zoals je hebt kunnen lezen stond er in mijn voorbeeld een minimumbedrag.

Daarnaast is vrij bieden (eigenlijk een 'veiling') niet hetzelfde als afdingen. Immers, in het laatste geval is er al een prijs bepaald en probeert men die te veranderen terwijl in het eerste geval geen prijs is bepaald.

De suggestie die je opmerking dat het idee achter Marktplaats mij ontgaat wekt is dat je vindt dat er altijd vrij moet worden geboden en dat het vooraf bepalen van een prijs niet toegestaan zou zijn. Vind je dat echt?

Dat is in ieder geval aantoonbaar niet het idee achter Marktplaats. Anders zou ik immers niet een vooraf bepaalde prijs kunnen invoeren.

Stijn_Slayer
Je kan natuurlijk ook gewoon een paar euro bovenop je gewenste prijs invoeren, omdat je van tevoren weet dat mensen gaan afdingen.

Onweerwolf
Stijn_Slayer schreef:
Je kan natuurlijk ook gewoon een paar euro bovenop je gewenste prijs invoeren, omdat je van tevoren weet dat mensen gaan afdingen.

En dan komt er een normaal persoon langs die denkt "oh jammer, ik had dat object voor 20,- Euro wel willen kopen maar 25,- vind ik teveel." en die vertrekt vervolgens weer.

Maar goed. Ik zie steeds vaker advertenties langs komen waar bij staat "X is een vaste prijs, onderbieden wordt niet gewaardeerd." Dat doe ik dan voortaan ook maar. Vervelend dat het zo moet maar helaas heeft elke aap tegenwoordig toegang tot Internet en dus tot mijn advertentie.

Inderdaad gratis Wifi in Diergaarde Blijdorp!

Sir Spamalot (crew)
Ik snap dat afdingen ook niet. Staat de prijs mij aan, dan koop ik het. In het andere geval laat ik het liggen. Soms ondervind ik wel op rommelmarkten en platenbeurzen dat ze voor mij naar beneden afronden als het stapeltje hoog genoeg is.

Onlangs had ik een Zappa op vinyl in mijn handen op een platenbeurs in Stekene, maar de hoes en de plaat waren er zo erg aan toe. De aanbieder stelde zelfs vijf euro voor maar wat ben ik met een plaat die ik nauwelijks kan afspelen?

Nog iets over de Record Collector (RIP) in Antwerpen, dat was voor mij altijd de voornaamste reden om naar Antwerpen te gaan, alleen of met MuMe collega's.

GrafGantz schreef:
Het enige irritante aan afdingen is dat ik er zo slecht in ben

Ik ook.
Alleen koop ik iets niet als ik het geld er niet voor wil betalen. Dan kijk ik wel ergens anders.

Ik was ooit in Afrika en betaalde, tot verbazing van de gids, het volle pond voor (toen nog) muiscassettes. Hij zei later, dat ik mij liet afzetten en minimaal twee keer zoveel betaalde als dat het waard was.

Maar ik geneerde mij een ongeluk: zelfs zonder afdingen was de prijs omgerekend welgeteld twee gulden..... Ik moet er altijd aan denken dat iemand toch altijd ook z'n vaste lasten heeft.

Alleen bij rommelmarkten weet je zeker dat onderhandelingen deel zijn van de aankoop.

Onweerwolf
musician schreef:
(quote)

Maar ik geneerde mij een ongeluk: zelfs zonder afdingen was de prijs omgerekend welgeteld twee gulden..... Ik moet er altijd aan denken dat iemand toch altijd ook z'n vaste lasten heeft.

Dat is sowieso wel een interessant punt. Als je blij bent met iets voor een bepaalde prijs dan is het toch prima? Boeiend dat het duurder is dan gemiddeld of dat je buurman hetzelfde object voor de helft van de prijs heeft gekocht.

Sir Spamalot schreef:
Ik snap dat afdingen ook niet. Staat de prijs mij aan, dan koop ik het. In het andere geval laat ik het liggen.

Op een beurs vragen vele verkopers toch wat meer omdat ze ervan uitgaan dat er afgedongen zal worden. Voor laaggeprijsde lp's of cd's geldt dat meestal niet en daar houd ik me ook niet mee bezig, maar als het een wat zeldzamer duurder album is en de prijs is hoger dan wat ik eraan kwijt wil, dan vraag ik wel eens of er eventueel wat van de prijs af kan. Nee is dan nee. Dan koop ik het niet en ik ga niet aandringen. Maar meestal wil de verkoper maar graag genoeg 10 á 15 % van de prijs afdoen, als hij de lp of cd daarmee verkocht heeft.

Sir Spamalot schreef:
Nog iets over de Record Collector (RIP) in Antwerpen, dat was voor mij altijd de voornaamste reden om naar Antwerpen te gaan, alleen of met MuMe collega's.

Alleen nog maar daar binnenkomen en de geur van die tienduizenden vinyl albums ruiken was al een genot. Ik denk niet dat ze failliet gegaan zijn of zo, maar er gewoon mee gestopt zijn. Die baas was al niet meer van de jongsten en een tijd terug ook ziek geweest. Die niet zo dankbare dame aan de kassa is zijn zuster denk ik. Ze lijken nogal op elkaar. Een takkewijf zou ik haar niet noemen. Tegen mij deed ze best gewoon vriendelijk toen ik daar regelmatig kwam.

Dat afdingen op marktplaats.. Toen we op zoek waren naar een grammofoon voor mijn opa, stond m'n opa er op (ondanks het feit dat er verder geen concurrentie voor de platenspeler was) om een tientje boven de gestelde vraagprijs te bieden, omdat-ie 'm zoo graag wilde. We hebben het niet uit z'n hoofd kunnen praten, leuke vent

Onweerwolf
Dat soort dingen doe ik ook wel eens.

Casartelli (moderator)
Ik heb me laten vertellen dat dat in restaurants zelfs vrij gangbaar is.

Mjuman schreef:
@OWW - Bakema: afdingen, genant?

Be real guys - je betaalt toch ook niet de vraagprijs bij een tweedehandse auto of een huis en op Marktplaats breng je toch ook een bod uit als je daar iets koopt?

Bovendien vind ik het getuigen van een zeker wereldvreemdheid waneer je in je werk constant word geconfronteerd met om korting vragende klanten dat je het zelf als je klant bent het niet doet. Overigens hangt het wel af van de manier waarom je erom vraagt.

Deel wel de ervaring van Bakema dat je soms helemaal maf wordt in Turkije als je over de prijs van een paar nep-Lacoste polo's eindeloos moet soebatten. En over nieuw ga ik idd niet onderhandelen, alhoewel ik het eenmaal mee heb gemaakt dat ik ergens aardig wat afgerond toen ik een 12-tal nieuwe lp's meenam.

Wereldvreemd is dat niet.....ik vind het wereldvreemd dat je zoiets vraagt in een winkel dat nieuwe goederen aanbiedt. Zoals ik al zei is het publiek overwegend van allochtoonse afkomst en die nemen dat hele gedrag dus mee....maar we zijn niet op eender welke markt in Turkije.

Een aankoop van een auto of huis vind ik alvast weer van een wat andere orde. En ook dan vind ik het een verschrikking dat vervelende onderhandelen.....met huizen gelukkig nooit gedaan, op een auto staat een prijs, vind ik het die prijs waard betaal ik het. Ik haat het echt dat gedoe om een prijs. En waarom is een prijs dan steevast te hoog dat er ruimte is voor onderhandelen? Het is dus eigenlijk allemaal overbodige kolder, niks meer, niks minder......zet er maar een hogere prijs op en dan kunnen we tot zover zakken.....wat een ongelooflijke onzin zeg en tijdverspilling.

Ik heb zo'n collega gehad die dat ook in bijna elke winkel deed waar hij wat kocht....kost dat zoveel....nee laat dan maar, krijg het daar en daar wel goedkoper, weglopen....en later terugkomen, etc....walgelijk gedrag. En gewoon vragen of er van de prijs af kan. Ik vind dat ook echt genant ja. En dan helemaal gelukkig als hij het kreeg ook. "Het kost "daar" een tientje goedkoper"........nou, haal het dan ook "daar".

Het afronden op een (groot) totaal aan het eind is gewoon een mooi gebaar vind ik. Zo werd ik op de platenbeurs ook gematst toen ik 4 cd's kocht (waarvan 1 een triple cd)....de man wist zelf ook niet zo goed wat te doen, want op zijn prijsbordjes stond 1 cd voor 4 euro, 3 voor 10 euro........tja, wat kost die triple cd dan? Zichtbaar stond hij daar dus ook mee in tweestrijd...was het nou 4 euro dat hij moest vragen voor die triple of 3 x 4.....tsja. Uiteindelijk maakte hij de prijs af op 20 euro voor een stapeltje.....vond de prijs toch al goed en had die triple ook wel 3 x 4 betaal, zal mij een zorg zijn, elders moet ik meer betalen. Ik ga daar echt niet staan neuzelen om dat ding goedkoper te krijgen....ik hoor de prijs en neem het of niet, klaar.

Ben het zeker met je eens dat de toon de muziek maakt om in de geest van dit forum te blijven .
Ik vind het van een zekere professionaliteit en klantvriendelijkheid getuigen dat een winkelier dat onderhandelen voor is en zelf al een aanbod doet tijdens het afrekenen van een grote hoeveelheid bv. Dat is te waarderen, zonder dat oeverloze geneuzel om eurootjes over en weer.

Marktplaats vind ik echt om te lachen vaak......maar nog meer vind ik het een trieste verzamelplaats van lieden die denken dat ze met sommige dingen iets ongelooflijk bijzonders in huis te hebben......1e druk dit en dat...yeah right en een oplage van honderdduizenden dus geen flikker waard. Al die sites waar ik moet bieden die mijd ik als de pest, wat heb ik daar een hekel aan.

Ik heb op marktplaats een keer een stapel Batman strips gezet die ik dubbel had. Het was een erg goede prijs die ik vroeg, zeker niet teveel. En toch dus al die sukkelige handelaartjes die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met hun zielige bod zwaar onder de prijs die toch al bijzonder goed was. En dat weten die losers ook. Ik heb me bijzonder vermaakt met sarcastische mails naar hen om te vertellen wat voor grijpstuivers het waren en dat de prijs al meer dan goed was en dat ze het dus konden vergeten. Niks onderhandelen, dit is de prijs, take it or leave it. Ik verbrand het nog liever dan iets aan dat soort stakkers te verkopen.
Ik kwam aan die dubbelaars doordat ik iemand zijn verzameling had overgenomen.....zelf de krentjes er uit halen die ik nog miste en de rest dus in de verkoop (jaren later eens een keer). Die jongen had het ook voor een belachelijk goede prijs aangeboden en wilde in eerste instantie geen zaken met me doen want hij had al diverse mensen die kwamen kijken en vond het lullig dat af te zeggen.....alleen wilden ze niet zijn prijs betalen. Ik zei meteen dat hij met handelaartjes te maken had en dat zijn prijs gewoon goed was, zagen die boeken er goed uit, betaalde ik gewoon zijn prijs, klaar. Heeft hij me dus later toch teruggebeld (voor de mobieltjes tijd) dat ik kon komen kijken, want hij verkocht liever aan een verzamelaar dan een handelaar. Ik heb met alle liefde zijn meer dan goede prijs betaald, dat geld haalde ik er toch wel makkelijk uit met doorverkopen van de dubbele nummers. Hij blij, ik blij....en niet zo'n handelaar die hem een oor wil aannaaien.

Zelfs op koninginnedag presteren mensen het om gewoon af te staan dingen.....bij kleine kinderen ook!!! Ze schamen zich werkelijk nergens voor, hoe haal je dat in je hoofd, het ligt er allemaal al bijna gratis. Dat is gewoon nog genanter dan genant. Een kind dat voor je staat en iets koopt waar je 5 euro voor wilde hebben, maar 4 euro heeft....dat is wat anders, dan is het leuk om zo'n kind blij te maken, klaar. Maar zo'n volwassene die om een kwartje gaat lopen zeiken......grrrrr, nee dus.

dix
Wat voor een wereldvreemde types huizen er in dit topic? Mensen, het hele kapitalistische systeem van voor en na de 21ste eeuwse saturatie is gebaseerd op onderhandelen. Ik doe niet anders. En ja, het is genant. Voor fixed prices moet je bij Melodia zijn, kameraden

Ik snap niet dat het gênant is om onder de prijs te gaan zitten, het ergste dat kan gebeuren is dat je de vraagprijs betaalt. Ik ding niet af bij de supermarkt ofzo maar bij speciaalzaken vraag ik zeker of er ruimte voor korting is, of dat bij een uitverkocht product, het showmodel mee te nemen valt voor een zachter prijsje. Vraag bij een nieuwe TV om een hdmi kabel, en je zult zien dat ze hem erbij gooien. Dit zijn (meestal) grote franchises waar je mee te maken hebt, schuldgevoel van een klant is compleet misplaatst.

Haha, als iedereen maar stevig vasthoudt aan zelfbedachte vraagprijzen gaan de centen vanzelf wel rollen. Onderhandelen kan dingen die buiten budget liggen binnen het budget brengen. En je kunt niet in andermans portemonnaie kijken. Wat voor de één bijna gratis is, is voor de ander net wat teveel. Zo kon ik toch net die wat mooiere kraan bij mijn nieuwe keuken krijgen etcetera. Op marktplaats doe ik het ook gewoon. Je merkt vanzelf of aanbieders het onderste uit de kan willen of gewoon snel van hun rotzooi af willen. Prijzen staan nooit vast. Ook prijzen in supermarkten zijn het gevolg van soms harde onderhandelingen. Al zal ik daar ook niet snel zeuren of er wat af kan. Maar als ik tien of twintig cd's koop, een nieuwe entertainmentinstallatie of een complete keuken dan probeer ik het wel. Tenzij ik de prijs van zichzelf heel billijk vind natuurlijk. In boekenwinkels wil ik ook nog wel eens zeuren. Nieuwe boeken vind ik vaak veel te duur. Ik krijg het nooit voor elkaar, maar wie weet wordt er in elk geval even over nagedacht.
Wil je per se je zelfbedachte, zogenaamd heel redelijke prijs toch hebben, ga je gewoon lekker niet in op 'apen' die het in hun harses halen om af te gaan staan dingen. Niets om moeilijk over te doen. Gewoon vrije markt.

Casartelli (moderator)
Edwynn schreef:
In boekenwinkels wil ik ook nog wel eens zeuren. Nieuwe boeken vind ik vaak veel te duur. Ik krijg het nooit voor elkaar, maar wie weet wordt er in elk geval even over nagedacht.

Tja, die vaste boekenprjis he...

Dat hoeft toch niet te betekenen dat ik er geen mening over mag hebben?

Casartelli (moderator)
Integendeel!

Maar om daar iets mee te doen, zul je de politiek in moeten. O wacht...

Prijzen staan niet letterlijk vast, nee. Maar wel dusdanig dat er eigenlijk niet van kan worden afgeweken.
Een winkelier die platen besteld voor in de winkel betaald al gauw 12,50 euro ex. Btw (er vanuitgaande dat de plaat 20 euro moet gaan kosten). inc. btw zit je dan al op 15,10. De winstmarge is dan nog 4,90. Dat is nog ruim, want vaak hebben we het over 2 a 3 euro per CD of Plaat. Die verkoopprijzen worden aangegeven door de leverancier, die kan je volledig opvolgen of er iets van afwijken(in ons geval zitten wij lager) er blijft ongeveer zo'n 40% van de prijs over dat echt in de kassa verdwijnt.

Op CDs is dat helemaal erg. Die kosten vaak nieuw 10,99 x 1,21 = 13,30. Die worden verkocht voor 15 euro, daar blijft 1,70 van over... als er dan een euro wordt afgedingt dan blijft heulemaal niets over.
Maar met 2ehands is dat natuurlijk totaal anders.

Aan de verkoper is het dan om te bepalen of er afgeweken kan worden of niet. Niet aan de morele inborst van de klant. Die is altijd subjectief. Als je een grotere partij koopt, wordt de onderhandelingsruimte automatisch weer iets groter. Ik weet van een elektronicawinkel dat het personeel aan codes op de prijskaarten kan zien wat de marge is. Ergo, sommige branches calculeren onderhandelingsruimte in. Pak je de minimale winst of probeer je het maximale te halen? Natuurlijk leent niet elk product zich daarvoor. Maar in het geval van de smalle marges op geluidsdragers zou je kunnen denken dat er toch ergens in de schakels iets scheef zit qua prijzen.

Edwynn schreef:
Maar in het geval van de smalle marges op geluidsdragers zou je kunnen denken dat er toch ergens in de schakels iets scheef zit qua prijzen.

Helemaal juist: in het geval van e-tailers is de keten heel kort, aangezien die rechtstreeks bij de maatschappij (de major) of een volle dochter ervan bestellen - er zitten weinig schakels tussen. Indies worden vaak op een slikken-of-stikken manier geconfronteerd met een bepaalde inkoopprijs - en guess what, half ei of lege dop, wat kies je?

Ik heb R.E.M. - Accelerate op vinyl (incl cd) uit de US kunnen laten komen voor een prijs die lager lag dan inkoop van retail hier. Voor internet was de prijs van een cd in diverse landen of via diverse kanalen zeg maar gerust intransparant. Internet heeft voor transparantie gezorgd - dat is killing voor de verkoop van full price nieuw repertoire. In goed NL: je bent een dief van je eigen portemonnaie als je een cd voor 18 euro koopt, terwijl je 'em voor 9 euro door de klepperdeklep kunt laten glijden. Die rare praat van ik steun de retail is echt bizar - de retail zou eigenlijk gewoon eens op moeten staan tegen die enorme prijsongelijkheid.

Ik ga nog steeds graag en vaak naar de platenzaak: voor lp's, en voor afgeprijsde (soms al na 3 maanden) en/of 2e handse cd's.

Overigens is in bepaalde opzichten de situatie in de boekhandel redelijk vergelijkbaar: op NL wetenschappelijke boeken wordt aan de retail een korting verleend tussen 25 - en 35%; andere titels tussen 30 en 50%. De grotere ketens kunnen dan vaak de hogere korting bedingen. Een belangrijk verschil met de platenhandel is evenwel dat bij boeken tot nu toe recht op retourzending bestond. Er wordt al een tijd over gesproken dat af te schaffen t.g.v. een horgere korting bij inkoop. Ook de boekhandel moet het - relatief gezien tov kledinghandel - met 'weinig' doen. Bij kleding kom je een factor van 2,5 tegen (op de inkoopprijs) - en al is daar dan weer geen recht op retour. Maar ook bij 50% afprijzen wordt er op kleding nog winst gemaakt.

Stijn_Slayer
Onweerwolf schreef:
(quote)

En dan komt er een normaal persoon langs die denkt "oh jammer, ik had dat object voor 20,- Euro wel willen kopen maar 25,- vind ik teveel." en die vertrekt vervolgens weer..

Sorry hoor, maar

Normatief denken is trouwens achterhaald sinds Foucault.

Onweerwolf
Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Sorry hoor, maar

Normatief denken is trouwens achterhaald sinds Foucault.

Oh ik dacht dat je een grapje maakte.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:56 uur

geplaatst: vandaag om 15:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.