Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 20:25 uur
Thnx, woon zelf niet ver van Rotterdam vandaan dus kom er regelmatig langs.
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 20:45 uur
HugovdBos schreef:
(quote)
Duco zal zijn baas vast wel vragen een paar vette flappen naar je over te maken voor de handhaving van het goede werk (je site) en de 'onbedoelde' promo voor de Schijfcrimineel

0
geplaatst: 6 oktober 2014, 20:49 uur
Mjuman schreef:
Duco zal zijn baas vast wel vragen een paar vette flappen naar je over te maken voor de handhaving van het goede werk (je site) en de 'onbedoelde' promo voor de Schijfcrimineel
(quote)
Haha
, kan ik wel gebruiken aangezien het toch al een uit de hand gelopen hobbyproject is geworden.
0
Ponty Mython
geplaatst: 11 oktober 2014, 16:39 uur
Jammer genoeg is voor Xango Music (Utrecht) nu ook het doek definitief gevallen.
http://i.imgur.com/EUcs37U.jpg
http://i.imgur.com/EUcs37U.jpg
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 01:58 uur
Ponty Mython schreef:
Jammer genoeg is voor Xango Music (Utrecht) nu ook het doek definitief gevallen.
Ja, inderdaad een droevig gezicht. Doodzonde dat Utrecht nu helemaal geen wereldmuziekwinkel meer heeft, waar we er eens nog twee hadden. Daarmee en met RASA als enig echt wereldmuziekpodium was Utrecht toch een beetje de wereldmuziekhoofdstad van Nederland. En nu ...
Utrecht was altijd een stad die ook in haar CD-winkelaanbod liet zien dat vele, ook niet-pop-, muziekstijlen hier bloeien. We hadden goede speciaalzaken in klassieke en oude muziek, jazz en wereldmuziek. Het was allemaal overvloedig leverbaar, wat van lang niet elke stad gezegd kan worden. Maar met de sluiting van eerst Boudisque en nu Xango is dit in hoog tempo aan het verarmen.
Het is allemaal de vraag of Plato, sterk in popmuziek, dit allemaal kan of wil opvangen. Xango gaat door met het ontdekken met kleine maar interessante labeltjes van over de wereld om te distribueren via gewone platenzaken, maar hun aantal neemt snel af en de vraag is in hoeverre de weinige overblijvende zaken geïnteresseerd zijn om zo de diepte in te gaan als Xango deed. En wat niet meer vindbaar is in de platenzaken, wordt ook steeds minder verkocht, vrees ik, hoe goed het in principe ook nog bestelbaar mag wezen via bv. Xango's website.
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 14:50 uur
Afgelopen zaterdag in Utrecht geweest. Helaas moet ik concluderen dat het qua vinyl aanbod nogal tegenvalt. Zeker voor zo'n grote stad. De zaakjes die er nog wél zitten zijn gelukkig nog wel de moeite waard. Met name de Grammophoonwinkel aan de Oude Gracht vond ik een erg leuke zaak. Verder nog in de Plato geweest. Dat was niet veel. Althans, niet in mijn beleving. Wel veel nieuw vinyl. Alleen is me dat te prijzig op dit moment. En als laatste de Plaatboef. Die was dan wel weer aardig. Veel 2e hands vinyl alleen weinig van mijn gading (metal/hardrock). Maar dat is bij met name 2e hands zaakjes altijd de vraag; wat hebben ze liggen? Nee, in Utrecht moet je niet (meer) zijn om een hele dag vinyl te shoppen. Gelukkig was het mooi weer en konden we nog uren doorbrengen op één van de vele mega gezellige terrasjes!
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 16:09 uur
vielip schreef:
Met name de Grammophoonwinkel aan de Oude Gracht vond ik een erg leuke zaak!
Klopt, alleen jammer dat al het vinyl daar op de vloer staat onder de CD rekken en geen lampen of zo onder die bakken. Ik krijg er echt een kromme rug van als ik er ben.Met name de Grammophoonwinkel aan de Oude Gracht vond ik een erg leuke zaak!
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 16:21 uur
Vroeger zat op dat deel van de Oude Gracht nog Da Capo - Michiel, met een encyclopedische kennis van 60s en gitaarrock, is still sadly missed; er zaten richting Potterstraat 2 wat alternatievere zaken (1 verkocht ook smart mushrooms en festivalkaarten). Richting Plaatboef zitten aan de OG dan wel twee curiosazaken met een paar bakken lp's, maar dat mag geen naam hebben. Utrecht is idd vinylistisch gezien a wasteland, grote vinylbeurs 2 * p.j. uitgezonderd.
De gewone algemene markt - wo en za op Vreeburg - heeft Adri's platenstand tegenover de Zara. Soms ...
De gewone algemene markt - wo en za op Vreeburg - heeft Adri's platenstand tegenover de Zara. Soms ...
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 17:06 uur
vielip schreef:
Afgelopen zaterdag in Utrecht geweest. Helaas moet ik concluderen dat het qua vinyl aanbod nogal tegenvalt.
Afgelopen zaterdag in Utrecht geweest. Helaas moet ik concluderen dat het qua vinyl aanbod nogal tegenvalt.
Maartenn loopt altijd op te scheppen over zijn fantastische collectie.
Vraag ik me nu toch af waar hij zijn vinyl scoort...

0
geplaatst: 21 oktober 2014, 17:21 uur
Stalin schreef:
(quote)
Tja, on-line, op reis of anders 2* p.j. heel veel scoren
Voor mainstraimers, metalo's, proggers en beginnend verzamelaars is de beurs een uitkomst. Vind zelf de spoeling steeds dunner worden en de prijzen steeds hoger. Overweeg zelfs dit maal (nov) weer eens niet te gaan 
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 17:53 uur
Bij mij staan de vinylaankopen ook even op de pauzetoets. Vorige week even bij Plato geweest maar inderdaad een bijzonder schraal 2e hands aanbod.
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 18:41 uur
Running On Empty schreef:
Bij mij staan de vinylaankopen ook even op de pauzetoets. Vorige week even bij Plato geweest maar inderdaad een bijzonder schraal 2e hands aanbod.
(quote)
Ook Plaatboef is niet veel beter: dat assortiment tweedehands wijzigt nauwelijks. Het probleem is alleen dat je nooit vooraf weet wanneer je iets moois kunt vinden; de vondst van één mooi item tegen een prijs van zeg 3,50 maakt veel zoektijd goed.
Het probleem is dat steeds meer zaken Discogs kennen en hun prijzen daarop afstemmen (zo ook Velvet Amersfoort), terwijl je bij Discogs hele ruime bandbreedtes kunt tegenkomen. Op de platenbeurs in april stond bijv een Deen, met veel mooi spul (90s Creation label), maar die hanteerde een vraagprijs die 1,5 * de max. prijs van Discogs was - en al komen er dan nog verzendkosten (en aantekenen in sommige gevallen) bij - en dat niveau is dusdanig dat ik met zo iemand niet eens in gesprek ga.
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 20:15 uur
Running On Empty schreef:
(quote)
Klopt, alleen jammer dat al het vinyl daar op de vloer staat onder de CD rekken en geen lampen of zo onder die bakken. Ik krijg er echt een kromme rug van als ik er ben. Jep, dat is daar inderdaad een nadeel. Al had ie wel een paar krukjes staan waar je redelijk zittend op kon zoeken.
0
geplaatst: 21 oktober 2014, 21:15 uur
Mjuman schreef:
Het probleem is dat steeds meer zaken Discogs kennen en hun prijzen daarop afstemmen (zo ook Velvet Amersfoort), terwijl je bij Discogs hele ruime bandbreedtes kunt tegenkomen.
Het probleem is dat steeds meer zaken Discogs kennen en hun prijzen daarop afstemmen (zo ook Velvet Amersfoort), terwijl je bij Discogs hele ruime bandbreedtes kunt tegenkomen.
Ja ik heb een NL vinyl website (die ik eerst echt prima vond) zijn prijzen in het afgelopen jaar bjjna zien verdubbelen maar koop zelf inmiddels ook wel af en toe via Discogs. Velvet Amersfoort kom ik niet meer, bizarre prijsopdrijving daar. Op de grote verzamelaarsbeurzen heb ik geen ervaring met vinyl.
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 10:10 uur
Moet zeggen dat je soms via Marktplaats nog best mazzel kan hebben wat betreft vinyl.
''Onwetenden'' die hun vinyl voor weinig te koop aanbieden en geen rekening houden met de Discogs-index.
Niet gaan bieden, maar direct mailtje naar verkoper sturen waarin je scherpe prijs inclusief verzendkosten afspreekt.
''Onwetenden'' die hun vinyl voor weinig te koop aanbieden en geen rekening houden met de Discogs-index.
Niet gaan bieden, maar direct mailtje naar verkoper sturen waarin je scherpe prijs inclusief verzendkosten afspreekt.
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 10:45 uur
Stalin schreef:
Moet zeggen dat je soms via Marktplaats nog best mazzel kan hebben wat betreft vinyl.
Spreading the word zorgt er vanzelf voor dat die groep allengs kleiner wordt

Stalin schreef:
Way to go! Alleen heb zelf ook wel menig mispeer gehad via Markplaats en afgaand op berichten hier en elders denk ik dat je al moeite hebt om een gelijkspel te realiseren. Denk dat de tijd van vinylkoopjes inmiddels achter ons ligt. Is een verkoper niet altijd even actief geweest met nazoeken en beperkt zijn kennis/handel zich tot hoofdzakelijk 1-2 genres, dan kun je met de andere (sub)genres nog mazzel hebben. Bij sommige genres, bijv jazz, is dat bijv inmiddels ondenkbaar - niet alleen is dat zo uitgekristalliseerd, ook het veeltal verschillende (her)persingen zorgt ervoor dat je geen goed overzicht kunt hebben. Ook bij albums van Jimi Hendrix kunnen bij verschillende (1e) persingen van bijv Electric Ladyland (wel/niet bloot) fikse prijsverschillen ontstaan en dan kan je denken een koopje te hebben gedaan, heb je dus een kat in de zak gekocht

0
geplaatst: 23 oktober 2014, 10:52 uur
Mjuman schreef:
Ook bij albums van Jimi Hendrix kunnen bij verschillende (1e) persingen van bijv Electric Ladyland (wel/niet bloot) fikse prijsverschillen ontstaan en dan kan je denken een koopje te hebben gedaan, heb je dus een kat in de zak gekocht
Ook bij albums van Jimi Hendrix kunnen bij verschillende (1e) persingen van bijv Electric Ladyland (wel/niet bloot) fikse prijsverschillen ontstaan en dan kan je denken een koopje te hebben gedaan, heb je dus een kat in de zak gekocht
Afgelopen week nog iemand die ''eerste UK persing'' van Dylan's Blonde on Blonde te koop had staan.
Na een bezoekje aan Discogs bleek dit dus om een her-uitgave uit 1975 te gaan...
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 10:59 uur
Stalin schreef:
Afgelopen week nog iemand die ''eerste UK persing'' van Dylan's Blonde on Blonde te koop had staan.
Na een bezoekje aan Discogs bleek dit dus om een her-uitgave uit 1975 te gaan...
(quote)
Wat dacht je van deze: Young Marble Giants - Colossal Youth (Rough 8 ), gekocht op beurs zonder goed naar label te kijken - haast, niet lastig willen doen
- thuisgekomen bleek het een Spaanse persing 
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:00 uur
Stalin schreef:
Zo heb ik ook de basis voor mijn Zappa platencollectie gelegd. 30 platen voor 165 euro, inclusief Freak Out!, Absolutely Free en Weasels Ripped My Flesh (met de muizenval). Toen was ik echt spekkoper

0
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:12 uur
Maartenn schreef:
Zo heb ik ook de basis voor mijn Zappa platencollectie gelegd. 30 platen voor 165 euro, inclusief Freak Out!, Absolutely Free en Weasels Ripped My Flesh (met de muizenval). Toen was ik echt spekkoper
(quote)
Nog steeds beste aankoop ooit, want €5,50 per plaat is geen geld

Trouwens, iemand verkoopt nu in een keer 27 platen van de Snor voor €400...
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:36 uur
Stalin schreef:
(quote)

Afhankelijk van wat erbij zit en in welke staat wellicht de moeite waard.
Bedacht met net dat ik hetzelfde ook eens met Beatlesplaten heb gehad. Die mensen verkochten uit erfenis prachtige kwaliteit Beatlesplaten 11 voor 45 euro... Ja, dat kan je niet laten liggen natuurlijk

0
geplaatst: 23 oktober 2014, 15:27 uur
Betreurenswaardig dat er de laatste jaren vele platenzaken in Utrecht zijn verdwenen, waardoor er nu alleen nog enkele rondom de Oudegracht te vinden zijn. Bracht laatst nog een bezoek aan de stad waarbij ik langs de nog overgebleven platenwinkels ben gegaan. Aanbod in vinyl was redelijk beperkt, de Grammophoonwinkel en de Plaatboef hadden nog wel een collectie op dit gebied.
Blog over platenzaken in Utrecht is te vinden op Plaatboef.
Blog over platenzaken in Utrecht is te vinden op Plaatboef.
0
geplaatst: 25 oktober 2014, 23:36 uur
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 08:55 uur
Meet The Aussie Who Built A House For His Gigantic Record Collection
Australier koopt 30.000 platen van radiostation en bouwt nieuw huis om de collectie in onder te brengen...
http://blogs.abc.net.au/.a/6a00e0097e4e68883301a511b8b762970c-pi
Sta-link
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 11:28 uur
Wat zou hij betaald hebben, voor die 30.000 albums?
Ik las in hetzelfde artikel dat de grootste album collectie bij iemand in Pittsburgh staat. Dat gaat om 3 miljoen platen.
Als iemand gemiddeld 80 wordt, leeft hij iets meer dan 42 miljoen minuten.
Een gemiddelde LP duurt 40 minuten. Keer 3 miljoen is dat 120 miljoen. Om al die LP's te kunnen horen moet je dus zo'n beetje 240 jaar non stop luisteren. Dat is al onmogelijk maar met een ruimte van 12 uur per dag moet je dus bijna 500 jaar oud worden om alles te kunnen beluisteren. En dan heb je het nog maar 1 x gehoord......
Ik las in hetzelfde artikel dat de grootste album collectie bij iemand in Pittsburgh staat. Dat gaat om 3 miljoen platen.

Als iemand gemiddeld 80 wordt, leeft hij iets meer dan 42 miljoen minuten.
Een gemiddelde LP duurt 40 minuten. Keer 3 miljoen is dat 120 miljoen. Om al die LP's te kunnen horen moet je dus zo'n beetje 240 jaar non stop luisteren. Dat is al onmogelijk maar met een ruimte van 12 uur per dag moet je dus bijna 500 jaar oud worden om alles te kunnen beluisteren. En dan heb je het nog maar 1 x gehoord......

0
geplaatst: 31 oktober 2014, 11:29 uur
Hij heeft het grootste gedeelte van de collectie van een radiozender gekocht. Dus dat was 1 koop, veel materiaal zal wellicht niet meer zo heel mooi zijn door het gebruik en opslag bij het betreffende radiostation. Ik denk dat hij er max 10.000 euro voor heeft betaald.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 11:36 uur
Maar had zich nog niet gerealiseerd dat de collectie bij nader inzien niet in zijn huis paste 
Wat moet je er eigenlijk mee. Gekrast, uitgewoond, mee gesmeten en al bij zo'n radiostation. Het meeste wil je niet eens draaien. Het lijkt mij vooral een duur behangetje ....

Wat moet je er eigenlijk mee. Gekrast, uitgewoond, mee gesmeten en al bij zo'n radiostation. Het meeste wil je niet eens draaien. Het lijkt mij vooral een duur behangetje ....
* denotes required fields.