Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak
zoeken in:
0
Dj2Jelle
geplaatst: 21 maart 2009, 17:44 uur
Is het niet interessant omdat je MBO doet?
Misschien is het volgende onderzoek dat intelligentie niets heeft te maken met welke opleiding of school je doet.
Misschien is het volgende onderzoek dat intelligentie niets heeft te maken met welke opleiding of school je doet.
0
geplaatst: 21 maart 2009, 17:52 uur
Geen juiste observatie, het ging namelijk dit keer niet om intelligentie maar om het niveau van de opleiding.
Daarnaast kan een opleiding inderdaad los staan van de intelligentie; maar dat weet iedereen.
Daarnaast kan een opleiding inderdaad los staan van de intelligentie; maar dat weet iedereen.
0
geplaatst: 21 maart 2009, 19:07 uur
gemaster schreef:
Dat lijkt me vrij makkelijk te staven als je kijkt naar het publiek wat op concerten van deze artiesten af komt. Bij Frans staan nu niet bepaald dokters en advocaten op de eerste rij.
Dat lijkt me vrij makkelijk te staven als je kijkt naar het publiek wat op concerten van deze artiesten af komt. Bij Frans staan nu niet bepaald dokters en advocaten op de eerste rij.
Ik denk dat je je daar nogal vies in kan vergissen.
0
geplaatst: 22 maart 2009, 13:32 uur
GrafGantz schreef:
Vandaag in het AD de, m.i. vrij voorspelbare, resultaten van een recent onderzoek:
Klik voor het hele artikel
Vandaag in het AD de, m.i. vrij voorspelbare, resultaten van een recent onderzoek:
(quote)
Klik voor het hele artikel
Ik heb sterk het gevoel dat de "jazz" die hier bedoeld wordt, de "Arrows Jazz" jazz is. Er is een vrij grote groep die deze muziek als "kijk mij eens hippe jazz luisteren" gebruikt.
beetje blue note trip en jazzanova en Madelaine Peyroux dingetjes. Dit heeft niet zozeer met de intelligentie van die personen te maken. Maar wel met het milieu waarin ze verkeren.
Dit geld ook voor de wereldmuziek categorie. Dat zijn dan de "Putumayo`s, Nienke Laverman en Cafe del mar cd`tjes.
Ik denk dat je dit soort onderzoeken niet al te serieus moet nemen. We luisteren en waarderen de muziek waar we doorgaans binnen ons milieu mee geconfronteerd worden. uitzonderingen daar gelaten.
Overigens denk ik dat dit voor veel musicmeter gebruikers niet op gaat. Hier op deze site zitten veel mensen die zelf op zoek zijn naar muziekjes en dat geld maar voor een heel klein deel van de bevolking. Voor de meeste mensen is muziek een toevallige bijzaak.
0
Antonio
geplaatst: 22 maart 2009, 17:30 uur
Heb niet echt een hoge hoed op van mijn eigen intelligentie (heb nooit een test gedaan, dus het kan nog alle kanten op
), maar ondanks dat mag ik graag luisteren naar (volgens sommige mensen althans) ''moeilijke'' muziek.
Kan iemand mij dat verklaren ?
), maar ondanks dat mag ik graag luisteren naar (volgens sommige mensen althans) ''moeilijke'' muziek.Kan iemand mij dat verklaren ?
0
Gallow
geplaatst: 22 maart 2009, 17:31 uur
Antonio schreef:
Sommige mensen zijn niet intelligent.
0
Antonio
geplaatst: 22 maart 2009, 21:46 uur
Gallow schreef:
(quote)
Ik snap je niet...

0
Odelay
geplaatst: 1 april 2009, 03:07 uur
Ik zag een paar keer een vooraankondiging van het programma ´Down met Johnny´, met Johnny de Mol. Hij vermaakt zich daarin met (voor een deel?) verstandelijk gehandicapten (is de titel van het programma dubbelzinnig?). Nogal een politiek correct programma wellicht (en we weten toch allang dat ook verstandelijk gehandicapten waardevolle mensen kunnen zijn, dat bijv. mensen met het Down-syndroom vaak het zonnetje in huis zijn?
) Enfin, in die vooraankondiging zie je o.m. een stel rockfans. Een draagt een Nirvana-trui of shirt of wat dan ook. Ik weet niet zeker of ze verstandelijk gehandicapt zijn, maar het zou best kunnen. Nou zag ik een aantal jaren terug iets over hoogbegaafde jongeren of wat dan ook precies en over een van die hoogbegaafden werd gezegd dat ze graag naar muziek luistert van o.m. Nirvana of wat er ook precies gezegd werd. Martin Bril en Menno Pot houden van Nevermind en hebben een universitaire opleiding gedaan. Ik heb (HAVO-)Atheneum gedaan (niet afgerond, zelfs in negen jaar niet
) en volgens de laatste IQ-test die ik heb gedaan en het kan zijn ook die daarvoor is mijn IQ 126.
Nirvana trekt een uiteenlopend publiek?
) Enfin, in die vooraankondiging zie je o.m. een stel rockfans. Een draagt een Nirvana-trui of shirt of wat dan ook. Ik weet niet zeker of ze verstandelijk gehandicapt zijn, maar het zou best kunnen. Nou zag ik een aantal jaren terug iets over hoogbegaafde jongeren of wat dan ook precies en over een van die hoogbegaafden werd gezegd dat ze graag naar muziek luistert van o.m. Nirvana of wat er ook precies gezegd werd. Martin Bril en Menno Pot houden van Nevermind en hebben een universitaire opleiding gedaan. Ik heb (HAVO-)Atheneum gedaan (niet afgerond, zelfs in negen jaar niet
) en volgens de laatste IQ-test die ik heb gedaan en het kan zijn ook die daarvoor is mijn IQ 126.Nirvana trekt een uiteenlopend publiek?
0
geplaatst: 1 april 2009, 10:35 uur
Nee Nirvana trekt "alternatieve" mensen aan.

Ik denk dus neit dat er een verband is tussen intilligentie en muzieksmaak. waar het wel van afhangt weet ik ook niet.

Ik denk dus neit dat er een verband is tussen intilligentie en muzieksmaak. waar het wel van afhangt weet ik ook niet.
0
geplaatst: 1 april 2009, 10:50 uur
Het lijkt me ook sterk.. ik heb zelfs een doctorstitel en luister naar Corry Konings en de rekels 

0
geplaatst: 1 april 2009, 18:38 uur
orbit schreef:
Het lijkt me ook sterk.. ik heb zelfs een doctorstitel en luister naar Corry Konings en de rekels
Zo ben je het Heikrekels-stadium al uit? En waar zit je dan op de schaal als je daarnaast ook nog waardering hebt voor EBM, Cocteau Twins en Dead Can Dance?
Wat een komkommerverhaal. Vorig jaar stond er in het NRC nog een artikel over een Brits onderzoek naar de relatie tussen muziek en (jawel) seks!
Wat een open deuren - rap en oestrogeen; vrouwen die Go-Tan draaien om aan te geven dat ze 'in the mood' zijn.
Tsjonge, jonge - allemaal van dat dikke hout waarvan men planken zaagt - ook wel bekend als het OHCB (het oud-Hollands clichéboek) .
0
Sietse
geplaatst: 1 april 2009, 22:20 uur
orbit schreef:
Vette shit, jij ook al?
0
Father McKenzie
geplaatst: 2 april 2009, 18:58 uur
LucM schreef:
Ik herinner mij dat Jos Van Oosterwijk (van 10 om te zien) zich in een interview druk maakte dat mensen die naar Radiohead luisteren als intelligent worden omschreven en mensen die Frans Bauer graag horen als dom.
Man kan alleszins niet ontkennen dat de muziek van Radiohead complexer is dan die van Frans Bauer. Ik denk dat minder begaafde mensen eerder kiezen voor eenvoudiger muziek, maar dat hoeft niet persé minderwaardige muziek te zijn.
Ik denk dat de opvoeding, leeftijd en culturele achtergrond een veel grotere rol spelen. Zo ben ik opgegroeid met rock, maar kreeg ook een scheut chanson en klassieke muziek mee. Aan het stemmengedrag merk dat mensen met zowat dezelfde leeftijd als mij vrijwel dezelfde muzieksmaak hebben als ik. Terwijl tieners meer kiezen voor hedendaagse bands of wat in de huidige top-40 staat, al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen.
Uit studies blijkt dat allochtonen van Marokkaanse afkomst zich zelden op rockfestivals (Werchter) begeven omdat rock geen deel uitmaakt van hun culturele achtergrond.
Ik herinner mij dat Jos Van Oosterwijk (van 10 om te zien) zich in een interview druk maakte dat mensen die naar Radiohead luisteren als intelligent worden omschreven en mensen die Frans Bauer graag horen als dom.
Man kan alleszins niet ontkennen dat de muziek van Radiohead complexer is dan die van Frans Bauer. Ik denk dat minder begaafde mensen eerder kiezen voor eenvoudiger muziek, maar dat hoeft niet persé minderwaardige muziek te zijn.
Ik denk dat de opvoeding, leeftijd en culturele achtergrond een veel grotere rol spelen. Zo ben ik opgegroeid met rock, maar kreeg ook een scheut chanson en klassieke muziek mee. Aan het stemmengedrag merk dat mensen met zowat dezelfde leeftijd als mij vrijwel dezelfde muzieksmaak hebben als ik. Terwijl tieners meer kiezen voor hedendaagse bands of wat in de huidige top-40 staat, al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen.
Uit studies blijkt dat allochtonen van Marokkaanse afkomst zich zelden op rockfestivals (Werchter) begeven omdat rock geen deel uitmaakt van hun culturele achtergrond.
Ik kan me redelijk vinden in deze uiteenzetting.
Ik wil er nog aan toe voegen, dat dit topic redelijk... pretentieus klinkt.
Waarom zou muziek waarvan IK hou beter of hoger aangeschreven moeten zijn dan de muziek waar vele anderen naar luisteren?
Ik vind jazz niet verheven boven schlager, bij wijze van spreken. Het is maar waar je van houdt, trouwens het ene genre sluit het andere geheel niet uit.
Ik vind dat er in ontzettend véél genres zowel hemelse dingen als pure stront gemaakt wordt, dus dat hangt er nogal van af.
Het hangt ook van je gemoedsgesteldheid uit, de ene keer ben je in de mood voor The Bee Gees, de andere keer voor Led Zeppelin of André Hazes, of voor klassieke muziek, alles kan, toch?
Neen, ik wil het verband tussen intelligentie, of vermeende intelligentie en je muzieksmaak niet zo meteen zien, ik vind dat een "gevaarlijke" stelling, voor je het weet loop je als je liefhebber bent van Krezip of zo met een verplichte ster op je borst.... waar hebben we dat nog gezien....

0
fastpulseboy
geplaatst: 2 april 2009, 22:44 uur
Father McKenzie schreef:
Waarom zou muziek waarvan IK hou beter of hoger aangeschreven moeten zijn dan de muziek waar vele anderen naar luisteren?
Ik vind jazz niet verheven boven schlager, bij wijze van spreken. Het is maar waar je van houdt, trouwens het ene genre sluit het andere geheel niet uit.
Ik vind dat er in ontzettend véél genres zowel hemelse dingen als pure stront gemaakt wordt, dus dat hangt er nogal van af.
Het hangt ook van je gemoedsgesteldheid uit, de ene keer ben je in de mood voor The Bee Gees, de andere keer voor Led Zeppelin of André Hazes, of voor klassieke muziek, alles kan, toch?
Neen, ik wil het verband tussen intelligentie, of vermeende intelligentie en je muzieksmaak niet zo meteen zien, ik vind dat een "gevaarlijke" stelling, voor je het weet loop je als je liefhebber bent van Krezip of zo met een verplichte ster op je borst.... waar hebben we dat nog gezien....
(quote)
ahhh neeee je kan pubers toch niet met een ster op hun jas laten rondlopen? Mensen met dire straits, toto of bon jovi cd's thuis vind ik een ander verhaal. Ik wil het wel instellen.
0
Gallow
geplaatst: 2 april 2009, 22:51 uur
LucM schreef:
, weinig te maken met culture achtergrond lijkt mij zo, eerder het groepsverband waarin de meeste Marokanen zich in begeven. Alsof je dan even zegt tegen je matties dat je niet meer naar Kempie luistert, dan lig je zo op straat... of stonden ze daar al?
0
geplaatst: 3 april 2009, 17:02 uur
Ik zit op een VWO school en het overgrote deel van mijn klasgenoten vind rock 1 van de betere genres muziek, 2 mensen vinden carnavalsmuziek leuk en ik ken er maar een paar die van trance/dance/hardcore etc. houden. Het is wel zo dat er geen allochtonen in mijn klas zitten. misschien iets te generaliserend maar ik denk dat je muzieksmaak zeker iets te maken met je intelligentie.
0
Odelay
geplaatst: 4 april 2009, 00:26 uur
Misschien moet je kijken naar zowel IQ als EQ, en de mensen indelen in negen groepen (het lijkt me duidelijk wat voor groepen). Zou het zo zijn dat alle mensen in een bepaalde groep een sterk overeenkomende muzieksmaak hebben?
Ik had Mozart opstaan. Een deel vind ik mooi of zelfs prachtig, een deel niet of minder mooi. Maar ik was ook niet de hele tijd gefocused aan het luisteren.
Ik had Mozart opstaan. Een deel vind ik mooi of zelfs prachtig, een deel niet of minder mooi. Maar ik was ook niet de hele tijd gefocused aan het luisteren.
0
Nicci
geplaatst: 4 april 2009, 16:12 uur
Opvallend is dat veel mensen smaak in genres vertalen. Dat lijkt me in deze discussie erg onhandig. De smaak van 2 Rockliefhebbers kan net zoveel verschillen als van één Jazzliefhebber en één HipHopliefhebber.
0
lambf
geplaatst: 4 april 2009, 16:24 uur
Als je zwanger bent en je de hele dag naar Xanopticon, Peter Brötzmann en John Zorn luistert, krijg je dan slimme kinderen ?
0
geplaatst: 4 april 2009, 17:26 uur
Ik dacht juist dat je kinderen 'intelligenter' werden als ze tijdens de eerste levensjaren naar Bach en dergelijke luisterden. Wist niet dat het ook tijdens de zwangerschap van de moeder was.
Het schijnt ook dat intelligentere jongeren meer geneigd zijn naar heavy metal en dergelijke te luisteren.
Het schijnt ook dat intelligentere jongeren meer geneigd zijn naar heavy metal en dergelijke te luisteren.
0
geplaatst: 4 april 2009, 17:50 uur
lambf schreef:
Als je zwanger bent en je de hele dag naar Xanopticon, Peter Brötzmann en John Zorn luistert, krijg je dan slimme kinderen ?
dikke kans dat ze ADHD ontwikkelen.
0
Sietse
geplaatst: 4 april 2009, 17:57 uur
bennerd schreef:
Uhm, waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb nl. het tegenovergestelde gehoord.
0
geplaatst: 4 april 2009, 17:57 uur
Father McKenzie schreef:
Is het verband er niet, of wil je het niet zien omdat het zogenaamd gevaarlijk zou zijn ? Sowieso is het laatste deel van je betoog nogal onzinnig, bij de endlösung werd niet naar intelligentie of muzikale voorkeur gekeken. Integendeel : juist de aanhangers van bepaalde muziekstromingen doen tegenwoordig geheel uit eigen beweging allerlei emblemen op hun kleding, om herkenbaar te worden.
0
Gallow
geplaatst: 4 april 2009, 18:13 uur
bennerd schreef:
Dat vind ik ook wel opvallend te zien op scholen, vwo stikt van de rock fans en vmbo luisteren voornamelijk hiphop. Natuurlijk ga ik geen conclusies trekken want ik heb ook wat vmbo'ers gekend die rock luisterden.
0
geplaatst: 4 april 2009, 18:20 uur
Gallow schreef:
Dat vind ik ook wel opvallend te zien op scholen, vwo stikt van de rock fans en vmbo luisteren voornamelijk hiphop. Natuurlijk ga ik geen conclusies trekken want ik heb ook wat vmbo'ers gekend die rock luisterden.
(quote)
Trek maar niet te veel conclusies nee, zelf merk ik andere dingen. Ik zit op een Havo/vwo school en het merendeel van de metal-luisteraars werkt op Havo-niveau. De meeste vwo-ers houden meer van klassieke muziek of videogamegeluidjes. Het is wel een school voor jeugddelinquenten, autisten, ADHD'ers en dergelijke pechvogels, misschien maakt dat iets uit.
0
geplaatst: 4 april 2009, 18:40 uur
Sietse schreef:
Uhm, waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb nl. het tegenovergestelde gehoord.
(quote)
Eén of ander onderzoek in de krant

0
Sietse
geplaatst: 4 april 2009, 20:11 uur
laat ik stellen dat ik aan de universiteit bijzonder weinig metal fans tegen ben gekomen in de 8 jaar dat ik daar heb rondgelopen.
Je hebt er altijd wel een paar, maar veel zijn het er iig niet.
Je hebt er altijd wel een paar, maar veel zijn het er iig niet.
* denotes required fields.