MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
Running On Empty schreef:
(quote)

Leg eens uit dan ...

Ik heb wel vaker gehad dat WowHd mijn cd's in pakket deed versturen. Dan ga je natuurlijk nu de uk uit de EU is nat. Oftewel de invoerkosten komen erbij. En verzendkosten duurder doordat douane scherper word, want geen vrij handelsverkeer. Dat moet ergens van betaald worden. De pond is nu iets goedkoper maar die krabbelt wel weer terug. Op deze manier ben je in bulk veel meer geld kwijt.

Dan moet je dus de momenten van je bestelling zó aanpassen dat WowHD ze niet tegelijk kán versturen.

Hoe verzendkosten hoger worden door een scherpere douanecontrole zie ik overigens nog niet helemaal. Dat kan m.i. hoogstens leiden tot een grotere kans op het moeten betalen van B.T.W. en inklaringskosten (en brievenbuspakketjes uit de VS glippen er ook vaker wel dan niet doorheen, dus daar maak ik me eigenlijk ook niet echt zorgen over).

Volgens mij leidt het in eerste instantie alleen maar tot goedkopere CD's. Ik heb voor de gein de afgelopen weken - en vooral dagen - gevolgd wat de koers van het pond deed voor CD's in mijn winkelmandje bij Amazon.co.uk. Gisteren waren ze nog op hun hoogst, en die stijgingen van de afgelopen dagen gingen soms met 10 cent of meer per dag. En vandaag? Meteen merkbaar: een dramatische koersval. Om een voorbeeld te geven: een enkele CD uit dat winkelmandje ging 'overnight' van 8,20 euro naar 7,84, terwijl de prijs in GBP gelijk was gebleven. Zal nog wel verder zakken de komende dagen.

Inderdaad gelden CD's uit het VK nu als import uit een niet-EU-land, dus zul je moeten opletten dat je niet teveel tegelijk bestelt. Maar via Wow HD is dat gemakkelijk te regelen, lijkt me: eerst ff wachten dat ze CD's onder een totale waarde van 22 euro hebben verzonden. Overigens verandert er voor bestellen via Wow HD en Dodax niks volgens mij. Die CD's komen niet uit de UK. Wel uit andere niet-EU-landen, maar dat was altijd al zo.

Van 'goedkoop CD's inkopen uit de UK', waar chansadres het over heeft, was bij mij al enkele jaren geen sprake meer. Nadat Amazon het gratis verzenden schrapte bestelde ik er al nauwelijks meer, en de hoge koers van het Britse Pond t.o.v. de euro deed de rest.

Op de iets langere termijn zouden er niettemin wel eens gekke dingen kunnen gaan gebeuren: importbeperkingen, hogere verzendkosten etc. Bovenstaande lijkt me dan ook het enige (en bescheiden) voordeel dat ik zie aan die Brexit.

Ik heb me er niet bijzonder goed in verdiept, maar ik neem aan dat dat 'nu' pas is als het hele onderhandelingsproces over de uittreding is afgerond (en daarvan lees ik dat dat wel twee jaar kan duren)?

Daar heb je gelijk in, Brunniepoo. Het 'nu' in mijn vorige post moet je niet al te letterlijk nemen. Geen idee van de termijn, maar voordat de officiele uittreding volledig is bekrachtigd zijn we idd minstens een jaar verder. De door mij en anderen geconstateerde prijsdalingen zijn echter wel onmiddellijk van kracht. Get them while you can

Brunniepoo schreef:
@ ROE: waarom zouden de verzendkosten omhoog gaan?

Porto buiten EU is hoger dan porto binnen EU.

gaucho schreef:
Daar heb je gelijk in, Brunniepoo. Het 'nu' in mijn vorige post moet je niet al te letterlijk nemen. Geen idee van de termijn, maar voordat de officiele uittreding volledig is bekrachtigd zijn we idd minstens een jaar verder. De door mij en anderen geconstateerde prijsdalingen zijn echter wel onmiddellijk van kracht. Get them while you can

Ja, dat is ook mijn strekking van vanmorgen. En je ziet inderdaad cd's die je (op lange termijn) in je bestellingen hebt staan mooi zijn gekelderd, in euro's.

Overigens is het wel/niet gratis verzenden door Amazon natuurlijjk geen reden om niet bij één van de retailers niets meer te kopen. Je kunt voor zulke lage prijzen (vanaf 0,01) cd's kopen, daar maakt 1 pond 26 verzendkosten natuurlijk niets op uit.

chansadres schreef:
Oppassen dus als je gaat kopen via WowHd en Dodax.

Dodax is toch een Zwitsers bedrijf? En verzenden die niet vanuit Duitsland?

west schreef:
(quote)

Dodax is toch een Zwitsers bedrijf? En verzenden die niet vanuit Duitsland?

Als je via Amazon.co.uk bestelt, heb je (het voordeel van) de bescherming die Amazon biedt (en dat is erg handig in het geval van een claim), maar zul je wel onderworpen zijn aan de (te verwachten) nieuwe regels tav levering vanuit de UK naar het buitenland.

Hoe raar dat ook moge klinken, maar je bestelt wel via Amazon.co.uk. Ben wel bang dat een aantal buitenlandse partners daarom zal afhaken. Officieel is het buitenlandse partners zoals Dodax verboden om reclame te maken voor hun eigen websites bij bestelling via Amazon.co.uk

Mjuman, als ik je goed begrijp, zeg je nu eigenlijk dat bestellingen bij Dodax die je via Amazon.co.uk regelt, straks onderhevig zijn aan nieuwe wetgeving mbt de douane. Ik vraag me af of dat zo is. Volgens mij kijkt de douane bij de invoer voornamelijk naar de plaats van herkomst (in het geval-Dodax vnl. Zwitserland en Duitsland) en niet naar het land waar je die bestelling gedaan hebt. Ik heb dat ooit met CD Wow ook een keer meegemaakt. Het omgekeerde eigenlijk - een dure Japanse import-CD besteld via hun Nederlandse site, maar verstuurd vanuit Hong Kong en dus moest ik extra invoerrechten afdragen.

Ik ben het met je eens dat bestellen via Amazon net wat veiliger is, maar toch gaan mijn bestellingen bij Dodax meestal rechtstreeks via hun eigen site, omdat dat per saldo soms toch nog flink scheelt. Soms wil vergelijken met dodax.nl en dodax.de ook nog wel eens een paar eurodubbeltjes uitmaken. Maar het kan best zijn dat straks bestellen via Amazon.co.uk prijstechnisch weer interessant wordt.

Ik ben het met musician eens dat ik die ultra-goedkope tweedehands CD´s van een eurocent en dergelijke nog wel eens via partners van Amazon bestelde. Maar de dure CD´s liet ik de laatste jaren altijd links liggen bij Amazon, want die werden extra duur door de koers van het Britse Pond. Dat zou nu best eens kunnen veranderen.

gaucho schreef:
Mjuman, als ik je goed begrijp, zeg je nu eigenlijk dat bestellingen bij Dodax die je via Amazon.co.uk regelt, straks onderhevig zijn aan nieuwe wetgeving mbt de douane. Ik vraag me af of dat zo is. Volgens mij kijkt de douane bij de invoer voornamelijk naar de plaats van herkomst (in het geval-Dodax vnl. Zwitserland en Duitsland) en niet naar het land waar je die bestelling gedaan hebt.

Daar heb je gelijk in, maar dat geeft daardoor precies aan wat voor rare situatie zal ontstaan: stel je doet een aankoop via Amazon UK bij Dodax en er gaat iets fout; dan wend je je tot Amazon i.v.m. de garantieregeling. Je hebt het immers via hen (in de UK) gekocht (op die aankoop is dus het UK-recht, vestigingsplaats van Amazon UK, van toepassing), terwijl de bestelling goed vanuit Duitsland wordt geleverd EU-regels gelden. Dan zouden dus voor aankoop en bestelling verschillende regelsystemen gelden

Overigens is de situatie nu al zo dat 'partners' regelmatig goedkoper zijn (voor nieuwe dingen) dan Amazon.co.uk zelf en dat zal dus alleen maar toenemen. Is de dalende koers nu al waarneembaar, de uiteindelijke impact van eea kunnen we pas op langere termijn beoordelen. Net als jij ben ik ook minder gaan bestellen toen het gratis verzenden van bestellingen boven 25 GBP verdween. Denk dat hogere verzendkosten en inklaringsrechten een fikse impact zullen hebben.

Running On Empty schreef:
(quote)

Porto buiten EU is hoger dan porto binnen EU.

Ik zie vaak de opties 'UK', 'Europe', Rest of the world' staan bij bestelling uit het VK. Volgens mij verandert daar niet heel veel aan?

Brunniepoo schreef:
Ik zie vaak de opties 'UK', 'Europe', Rest of the world' staan bij bestelling uit het VK. Volgens mij verandert daar niet heel veel aan?

Misschien heb je gelijk. Ik hoop het

Op het moment dat Schotland uit het Verenigd Koninkrijk stapt en weer lid wordt van de Europese Unie wordt het nog leuker

En dat is een zeer reëel scenario....

Divided Kingdom, heb ik al gelezen...

Her en der lees je inmiddels allerlei interessante analyses: de Schotten stemden in meerderheid voor 'remain', net als de Londense City en jongeren in het algemeen. Vooral in de landelijke gebieden (met name ook in Wales) en onder ouderen heerste een sterke voorkeur voor een exit. En de Britse onderklasse rekent af met de gevestigde orde, kopt De Volkskrant. De kwestie heeft het land inderdaad tot op het bot verdeeld.

Maar goed, back op topic maar weer...

Sir Spamalot (crew)
Nieuwe eigenaardigheid bij Dodax.nl betreffende de te betalen prijs en de invloed hiervan op de lijst "opgeslagen artikelen" en de lijst "winkelmandje". Er zijn vaak twee prijzen: de Dodax prijs en de Dodax EU prijs die meestal hoger ligt.

Prijscorrecties naar beneden duiden ze met plezier aan in bovengenoemde lijsten, prijscorrecties naar boven daarentegen. Zelf heb ik meegemaakt hoe de cd The Astonishing van Dream Theater in beide lijsten plots 2,50 eur steeg in prijs omdat de duurdere Dodax EU prijs werd gehanteerd. Een verlanglijst aanleggen in Excel of andere spreadsheet lijkt mij nog altijd het beste.

beatcluster
Sir Spamalot schreef:
Nieuwe eigenaardigheid bij Dodax.nl betreffende de te betalen prijs en de invloed hiervan op de lijst "opgeslagen artikelen" en de lijst "winkelmandje". Er zijn vaak twee prijzen: de Dodax prijs en de Dodax EU prijs die meestal hoger ligt.

Prijscorrecties naar beneden duiden ze met plezier aan in bovengenoemde lijsten, prijscorrecties naar boven daarentegen. Zelf heb ik meegemaakt hoe de cd The Astonishing van Dream Theater in beide lijsten plots 2,50 eur steeg in prijs omdat de duurdere Dodax EU prijs werd gehanteerd. Een verlanglijst aanleggen in Excel of andere spreadsheet lijkt mij nog altijd het beste.

Inderdaad, daar kwam ik pas ook achter. Ontzettend irritant. Maar ja, ze willen verkopen hè...

Trouwens, nog iets anders over Dodax. Laatst ontving ik via hen de Zuidoost-Aziatische editie van Aurora's debuutalbum. Ben er absoluut niet blij mee, heb gelukkig na lang zoeken elders voor een paar euro meer de Europese editie besteld en warempel, er is duidelijk verschil in kwaliteit van het artwork/de inkt (buitenkant in ieder geval; zit namelijk nog in seal). Gelukkig heb ik een deel van mijn geld terug kunnen krijgen - en Marktplaats doet wonderen.
Weet iemand of Dodax meestal wel gewoon de Europese edities levert bij nieuwe releases die wereldwijd zijn uitgebracht? De prijzen voor nieuwe albums liggen soms rond de 10 euro, dus nu heb ik wel mijn twijfels. (Dat album van Aurora kostte me overigens ook maar 13 euro, terwijl 'ie elders toch echt 20 euro of zelfs meer kost...)

Sir Spamalot (crew)
@ beatcluster
Wat ik altijd heel handig vind bij het bestellen is Barcode Lookup: https://www.barcodelookup.com. Dan is het even verder zoeken: Discogs, Amazon, website artiest. Ik ben daar mee begonnen naar aanleiding van de ontvangst van enkele Zuid-Amerikaanse albumversies via het door mij al lang vermaledijde Wowhd. En inderdaad, ze willen verkopen.

beatcluster
Sir Spamalot schreef:
@ beatcluster
Wat ik altijd heel handig vind bij het bestellen is Barcode Lookup: https://www.barcodelookup.com. Dan is het even verder zoeken: Discogs, Amazon, website artiest. Ik ben daar mee begonnen naar aanleiding van de ontvangst van enkele Zuid-Amerikaanse albumversies via het door mij al lang vermaledijde Wowhd. En inderdaad, ze willen verkopen.

Ah ja, dat had ik achteraf gedaan voor dit album, maar kennelijk zijn de barcodes van deze twee Europese en Aziatische edities compleet identiek. En op Discogs staat geen Maleisische editie ingevoerd. Het was in dit geval dus niet te achterhalen, maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden voor een eventuele volgende aankoop daar.

Sinds einde van de maand augustus is Rakuten gestopt. Erg jammer want ik kocht er graag muziek.

Stijn_Slayer
Jammer, begon net weer ergens op te lijken. Toen het nog Play was, kocht ik daar echt heel veel.

Ja, in de tijd van Play kocht ik daar ook nog regelmatig.

Keramiek
Ik ben zeer onder de indruk van Dodax. Alles wordt keurig geleverd en is netjes verpakt. Soms is het iets te laat, maar bijna altijd is de bestelling op tijd binnen. De klantenservice reageert binnen een dag op een vraag. De cd’s zijn vaak aantrekkelijk geprijsd en de persingen zijn bij mij prima. Regelmatig bestel ik een cd. Ik vind het leuker dan me te abonneren op een streaming muziekdienst. Dat heeft voor mij een bibliotheek-gevoel.

Keramiek schreef:
Ik ben zeer onder de indruk van Dodax. Alles wordt keurig geleverd en is netjes verpakt. Soms is het iets te laat, maar bijna altijd is de bestelling op tijd binnen. De klantenservice reageert binnen een dag op een vraag. De cd’s zijn vaak aantrekkelijk geprijsd en de persingen zijn bij mij prima. Regelmatig bestel ik een cd. Ik vind het leuker dan me te abonneren op een streaming muziekdienst. Dat heeft voor mij een bibliotheek-gevoel.
Nou, ik vind de klantenservice eigenlijk beroerd. Ik heb ze twee keer een klacht gestuurd over een beschadigd product en krijg totaal geen reactie. Misschien reageren ze als je een vraag hebt over een aankoop maar bij een klacht laten ze het afweten.

Keramiek
Shangri-la schreef:
Nou, ik vind de klantenservice eigenlijk beroerd. Ik heb ze twee keer een klacht gestuurd over een beschadigd product en krijg totaal geen reactie. Misschien reageren ze als je een vraag hebt over een aankoop maar bij een klacht laten ze het afweten.

Ik snap niet wat u bedoeld. Wat is het probleem?

Op de site van Dodax staat:
De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgave van redenen ontbinden en terug sturen. Kapotte of verkeerd geleverde producten worden , indien mogelijk, door Dodax omgeruild. Is ruilen niet mogelijk, dan mogen beide partijen de transactie ongeldig verklaren.

Het retouradres is een Nederlands adres.

Ponty Mython
Keramiek schreef:
(quote)

Op de site van Dodax staat:
De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgave van redenen ontbinden en terug sturen. Kapotte of verkeerd geleverde producten worden , indien mogelijk, door Dodax omgeruild. Is ruilen niet mogelijk, dan mogen beide partijen de transactie ongeldig verklaren.

Het retouradres is een Nederlands adres.

Wat heeft dit te maken met het bericht van Shangri-la?

Keramiek schreef:
(quote)

Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was. Als je een product koopt en een klacht indient mag je toch op zijn minst verwachten dat ze een reactie geven.

Shangri-la schreef:
(quote)

Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was. Als je een product koopt en een klacht indient mag je toch op zijn minst verwachten dat ze een reactie geven.

Ik heb twee keer een klacht over een product ingediend en steeds snel een reactie gehad. Ook steeds een gedeeltelijke terugbetaling, 1x na foto's gemaild te hebben. Ben ook zeer tevreden over Dodax.

Als je ziet dat zij de Rolling Stones LP voor 21,99 thuisgestuurd verkopen en bijvoorbeeld Nederlandse webwinkels vanaf 30,99, tja...

Ja, dat ze goedkoop zijn is een feit, maar ik vind het vreemd dat de een snel een reactie krijg en dat ze bij mij in alle talen zwijgen. Doet mij wel een beetje achter de oren krabben of ik daar ooit nog wat bestel.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:48 uur

geplaatst: vandaag om 02:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.