menu

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
geplaatst:
Tsja sommige mensen wagen graag een gokje, laat ze. Ik heb er destijds de hele Pearl Jam studio discografie voor een euro of zestig/zeventig besteld... dat scheelde 50 euro met dodax en 150 euro met bol..... alles kwam binnen 3 weken aan. Je zal het vast ook slecht kunnen treffen maar ik was meer dan tevree.

WowHD is hetzelfde bedrijf als een aantal verkopers op eBay en op Discogs. Ze zijn allen gevestigd in Sheperdsville, Kentucky. Vroeger bestelde ik daar het gros van mijn cd’s via eBay. Vaak gratis verzending of hele lage verzendkosten. Hoe de constructie precies werkt weet ik niet maar net als dodax komt het uit het buitenland, is het toch heel goedkoop, bevatten de pakketten van nauwelijks poststickers en zit het retouradres in NL. Net als dodax verzenden ze ook vaak alles los.

Bovendien: natuurlijk is het handig om trustpilot te checken, zoiets zegt altijd wel iets maar niet alles. Als je op trustpilot af gaat is er in Nederland geen enkel betrouwbaar kabelbedrijf te vinden. Je gaat ten slotte vooral schrijven als je het drie keer kut vindt.

geplaatst:
Hier vind je alle info over WOWHD, WOW HD - Wikipedia - en.wikipedia.org - thans Australisch. In het verleden (ook met voorganger cdwow),meerdere slechte ervaringen gehad die niet tot tevredenheid werden opgelost.

Iets van ezel en steen - al bestel/koop ik sowieso bijna geen cd's meer online, alleen om "gaatjes te dichten" en/of als hi-res download net zo duur is/fractioneel goedkoper; voorbeeldje: download van Greg Haines box (Denovali) kostte 23,- en boxje incl verzending 27,-

Magpie (affiliate van Amazon UK en De) verstuurt trouwens vanaf de Kanaaleilanden ...

geplaatst:
Large heeft momenteel voor korte tijd geen verzendkosten bij bestellingen vanaf €40,- Daarentegen zijn veel koopjes-CD's weer een stuk duurder geworden. Hun CD's zijn echter strakker ingepakt dan bij Dodax en worden, indien op voorraad, sneller geleverd.

Kom wel eens krasjes op Dodax' jewel-cases tegen. Heb al eens foto's opgestuurd van een fors beschadigde J.M. Jarre en daarvoor €2,- compensatie gekregen. Ook die prijzen van hun kunnen met de dag wisselen; het is niet ongebruikelijk dat geluidsdragers met de dag in prijs kunnen verschillen.

geplaatst:
Rogyros schreef:
Ik heb ik even op de link geklikt die Kronos plaatste. Maar wat ik zo zag is dat de laatste negatieve recensie op trustpilot van augustus 2018 was. Geen recente negatieve ervaringen zijn daar gedeeld als ik goed gekeken heb.

Precies, dat had ik ook gezien en daarom de gok maar weer eens gewaagd. Is een goede keuze gebleken

geplaatst:
Ik kreeg zonet bericht van Dodax dat mijn bestelling onderweg is. En een kwartier later kreeg ik nog eens bericht dat die bestelling onderweg is. Zou ik 'm nu twee keer krijgen?

geplaatst:
Ja, ik krijg ook wel eens dubbele verzendbevestigingen van Dodax, dat moet een foutje zijn in hun systemen. Geen consistente fout, het gebeurt soms wel, soms niet. Het is niettemin een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren, toen kreeg ik eigenlijk nooit een verzendbevestiging. Verder valt het me op dat Dodax een stuk sneller levert dan voorheen, ik kreeg nu zelfs een verzendbevestiging binnen een etmaal!

geplaatst:
Choconas schreef:
Ja, ik krijg ook wel eens dubbele verzendbevestigingen van Dodax, dat moet een foutje zijn in hun systemen.

Nope - misschien moet je in zo'n geval gewoon de mail-header even uitgebreid weergeven: dan zul je zien dat het op dezelfde mail gaat die je via twee kanalen bereikt - internet-mail ondervangt nl de single-point-of failure en soms kun je dan een mail via twee verschillende 'wegen' ontvangen - in de uitgebreide mailheader valt dat af te lezen uit de verschillende mail-nodes in de (routing-)keten.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Het blijft toch opletten, hoor. Gisteren zag ik het album Illuminations van Wishbone Ash voor 8,17 eur liggen: Illuminations | Dodax.nl. Ik heb dan maar eens een controle gedaan op Discogs: DUIN-nummer O3MOLH7HRJ8 gaf geen resultaat, GTIN-nummer 5028479001224 gaf een ander verhaal: Wishbone Ash - Illuminations (CD, Album, Reissue, Unofficial Release) | Discogs. Een officieuze Russische versie dus.

geplaatst:
Sir Spamalot schreef:
Een officieuze Russische versie dus.

Dat zou me verbazen. Die Russen nemen dat nummer natuurlijk gewoon over. Deze cd is met hetzelfde nummer ook bij bol.com en andere webwinkels te vinden. En zelfs ook op Discogs, als officiële versie (zie foto achterkant cd). Gewoon bestellen, dat ding.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Wat mag je dan nog vertrouwen? Eerst eens werk maken van de huidige voorraad!

geplaatst:
Sir Spamalot schreef:
Eerst eens werk maken van de huidige voorraad!

Dat zeg ik ook altijd. Nadat ik weer eens wat gekocht heb.

Het eerste deel van mijn laatste bestelling (Living Death - Protected from Reality) bij Dodax was bijzonder snel. Binnen de week in de brievenbus.

geplaatst:
Teren op de huidige voorraden kan ik maanden tot jaren. Een Dodax-sabbatical zou me welkom zijn. Liever nog een keer geprikkeld worden door Large met een 'iets vergeten'-bon t.w.v. €6,66 en de nieuwste Loudness via Bol.com bestellen.

geplaatst:
Sir Spamalot schreef:
Het blijft toch opletten, hoor. Gisteren zag ik het album Illuminations van Wishbone Ash voor 8,17 eur liggen: Illuminations | Dodax.nl. Ik heb dan maar eens een controle gedaan op Discogs: DUIN-nummer O3MOLH7HRJ8 gaf geen resultaat, GTIN-nummer 5028479001224 gaf een ander verhaal: Wishbone Ash - Illuminations (CD, Album, Reissue, Unofficial Release) | Discogs. Een officieuze Russische versie dus.

Hmm, ik ga mee in Kronos' veronderstelling dat de Russen dat EAN-nummer gewoon overnemen als ze er een fake van maken. Ik heb bij Dodax nog nooit een Russische editie gehad, in al die jaren dat ik er bestel. En ik bestel er nogal eens een CD'tje (of LP, want die vallen ook wel eens goedkoop uit bij Dodax).

Wat me wel eens opvalt, is dat ze soms CD-albums aanbieden die al lang out-of-print zijn en elders niet meer langs de reguliere kanalen verkrijgbaar zijn. Of oudere versies van bestaande albums waarvan alleen de remaster nog te krijgen is. Soms vragen ze er belachelijk hoge prijzen voor en andere keren is het goed te doen. Ik heb er een paar keer zo'n album besteld, en dan blijkt het te gaan om oude CD's in nieuwe doosjes, die gereseald zijn.

Maar ik moet zeggen: de kwaliteit van die dingen is tot dusver vrijwel altijd als nieuw. Zal wel overstock zijn uit de magazijnen. Al sluit ik ook niet uit dat het daadwerkelijk tweedehandsjes zijn die ze in zo'n goede staat binnenkrijgen dat ze ze als nieuw verkopen. Want ze bieden soms (gek genoeg alleen via de Duitse en Italiaanse site) ook wel eens 'gebrauchte' of 'usato' CD's aan voor heel kleine prijsjes, dus waarschijnlijk kopen ze die ook in.

Het grenst aan oplichting, maar eerlijk is eerlijk: ik ben tot dusver nog niet teleurgesteld in de kwaliteit van de geleverde waar.

En inderdaad, dat EAN-nummer (of GTIN, zoals dat bij Dodax heet) is een goede methode om erachter te komen welke versie je krijgt. Even dat nummer googlen in combinatie met de artiestennaam en het wordt snel duidelijk om welke versie het gaat.

geplaatst:
Er staat bij het item bij dodax toch bij of het nieuw is, of vergis ik me daarin?

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Bovenstaande berichten herstellen voorlopig niet mijn vertrouwen in Dodax. Ik denk nog altijd aan die godverdomse Argentijnse uitgaven van het Icarus label die ze mij destijds aangesmeerd hebben. Voorlopig blijf ik bij jpc.de, amazon.de en amazon.fr. Daar heb ik het gevoel meer zekerheid te hebben van land / contintent van uitgave. Door mij gebruikte hulpmiddelen zijn Discogs en Barcode Lookup, 100% zeker ben je helaas nooit.

geplaatst:
gigage schreef:
Er staat bij het item bij dodax toch bij of het nieuw is, of vergis ik me daarin?

Dat staat er inderdaad bij. Wel iets waar je op moet letten.

Sir Spamalot schreef:
Ik denk nog altijd aan die godverdomse Argentijnse uitgaven van het Icarus label die ze mij destijds aangesmeerd hebben.

Ben je zeker dat die van Dodax komen? Ik heb ook enkele cd's van het Icarus label maar die komen allemaal nog van cdwow (wowhd). Bij Dodax heb ik dat nooit meegemaakt. Altijd Europese of Amerikaanse persingen.

geplaatst:
Dat laatste beaam ik. Ik heb er ook een paar, maar die kwamen dan altijd van WoW HD. Die hadden daar een tijdlang nogal een handje van, het leveren van Zuid-Amerikaanse of Aziatische CD's. Heb ik bij Dodax nooit meegemaakt.

geplaatst:
Aan Russische nepspullen geraak je ook niet zo snel per ongeluk lijkt me. Bij de Rocking Bull in Antwerpen is het wel uitkijken. Je vindt er albums die nooit op cd zijn uitgekomen (waarop je de lp hoort kraken), cd's die al lang out of print zijn en zelfs van nieuwe albums liggen er soms zowel de neppe goedkopere versies als de officiële uitgaven. Maar een beetje serieuze (web)winkel houdt zich daar niet mee bezig. Als iemand er controle op afstuurt hangen ze.

Mijn collectie is inmiddels helemaal ingegeven op Discogs. Een kleine 7000 stuks. Behalve enkele cd's waarvan ik bij aankoop wist dat ze niet officieel waren zit er niks namaak tussen.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Kronos, je hebt gelijk, het was inderdaad Dodax niet maar Wowhd.

geplaatst:
Ja, dat dacht ik ook al. Maar voor het overige heb je gelijk, Sir Spamalot: het kan nooit kwaad om eventjes wat nader onderzoek in te stellen voordat je op de bestelknop van een online verkoper drukt.

Waar ik me zelf altijd wild aan erger, zijn die zogeheten Manufactured On Demand, oftewel MOD-CD's, die je de laatste jaren overal ziet opduiken. Dodax heeft ze volgens mij niet in het assortiment, voorzover ik kan overzien. En dat pleit voor ze, want Wow HD, Amazon en tal van andere online-verkopers bieden ze wel aan. Vaak staat het er in kleine letters wel bij (en dus moet je goed kijken), maar ook lang niet altijd. Kan dus geen kwaad om vooraf even te checken of specifiek te informeren, zeker bij verkopers op Discogs of third party sellers op Amazon, die er vaak geen idee van hebben.

MOD-CD's zijn herpersingen van met name oudere en al eerder vervallen titels, maar dat zijn dus geen echte CD's, maar - zoals de naam al aangeeft - CD-R's die op verzoek worden bijgeperst, of beter gezegd: gebrand.
De nadelen van CD-R's mogen als bekend worden verondersteld: ze gaan doorgaans veel minder lang mee dan 'echte' CD's, omdat ze sneller beschadigen, en het boekje is vaak ook flinterdun, en dunner - en soms zichtbaar slechter van drukkwaliteit - dan de originelen. En voor een verzamelaar hebben ze eigenlijk geen waarde. Bovendien zijn ze vaak stevig aan de prijs: van 10 tot 15 euro. Een tweedehands origineel is vaak goedkoper.

Ik snap eigenlijk niet dat dit legaal is en toegestaan wordt. Ik ga ervan uit dat de rechthebbenden een deel van de verkoopprijs ontvangen, maar het vervuilt natuurlijk gewoon de markt en is in dat opzicht nauwelijks minder kwalijk dan die gepirateerde CD's waar vroeger zoveel om te doen was.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
gaucho, bij bovenstaand bericht denk ik meer dan ooit: "100 procent zeker ben je nooit."

geplaatst:
Laatst voor het eerst eens wat LP's bij jpc.de besteld (aangezien ze een fikse korting hadden op de boxset in kwestie). Alles prima en vrij snel aangekomen (in de UK). Daarna stuurden ze me via email een slimme Gutschein t.w.v. 20%, waardoor ik nog een bestelling heb geplaatst.

Twee van de artikelen waren niet op voorraad, met een geschatte levertijd van 4 weken. Las vrij veel negatieve reviews over hun klantenservice, vooral tegenover niet-Duitse klanten.

Zijn ze doorgaans goed in het naleveren van artikelen (en het je als klant op de hoogte houden van de status van de bestelling), of is er een kans dat ze niet meer geleverd worden en/of het een stuk langer dan 4 weken gaat duren?

geplaatst:
Poles Apart schreef:
Laatst voor het eerst eens wat LP's bij jpc.de besteld ...

Zijn ze doorgaans goed in het naleveren van artikelen (en het je als klant op de hoogte houden van de status van de bestelling), of is er een kans dat ze niet meer geleverd worden en/of het een stuk langer dan 4 weken gaat duren?

In principe wel; bij een deellevering sturen ze eenmaal een bericht (van uitstel) en vervolgens pas wanneer het album is verzonden. In het geval van The Delines (The Imperial) kon dus de limited release (met single) niet geleverd worden (na 4-5 weken) en heb ik zelf de order geannuleerd en geld teruggekregen. Bij limited en special releases zelf goed de voortgang bewaken.

geplaatst:
Poles Apart schreef:
Dat laatste. Ik heb via jpc nu een aantal keer meegemaakt dat een artikel helemaal niet meer geleverd bleek te kunnen worden. Ze hebben me hier nooit over bericht, het was altijd gewoon maar wachten, wachten, wachten. Maar, op de momenten dat ik aan de bel trok en mijn bestelling wilde annuleren was dit nooit een probleem en ik had steeds binnen een paar dagen mijn geld terug.

geplaatst:
Ja, dat laatste kan ik ook beamen. Ook enkele keren eerder meegemaakt dat een CD niet meer geleverd kon worden. Ik wacht momenteel zelfs op een Japanse CD uit 2015 die bij hen nog in de catalogus staat, maar die elders niet meer te vinden is. Inmiddels ook alweer bijna een maand in bestelling zonder enig bericht, dus ik vrees het ergste.

Je moet dat zelf een beetje in de gaten houden, maar zodra je zelf besluit tot annuleren, is het geld binnen enkele dagen teruggestort.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Dodax, een nieuwe ervaring rijker... maar dan in positieve zin.

Wishbone Ash - Stranger Affair (1991) (cd):
- besteld op maandag 13/05/2019 om 6u55 bij Dodax
- bericht van verzending ontvangen op woensdag 15/05/2019 om 14u22
- vandaag ontvangen
Dit is de versie: Wishbone Ash Featuring Robbie France & Ray Weston - Strange Affair (CD, Reissue) | Discogs.

Wishbone Ash - Illuminations (1996) (cd)
- besteld op maandag 13/05/2019 om 6u55 bij Dodax
- bericht van verzending ontvangen op woensdag 15/05/2019 om 20u17 én 20u39
- wellicht morgen in de bus?

Als het goed is, zeg ik het ook natuurlijk!

geplaatst:
Sir Spamalot schreef:
Dodax, een nieuwe ervaring rijker... maar dan in positieve zin.

Als het goed is, zeg ik het ook natuurlijk!

Niet om te zeuren, maar eigenlijk is het van de zotte dat we de vlag willen uithangen als een e-tailer gewoon zijn werk doet en (snel) levert. We hebben zelf nl al afstand gedaan van onze duiten toen we het product bestelden.

Die backlog - of de deellevering - ontstaat natuurlijk ook doordat ze niet alles in voorraad hebben en de business regels in het systeem gebaseerd zijn op normale vlotte levering door toeleverancier. En in het geval van spec. ed. en vergelijkbaar zijn de leveringen vaak one off (en niet opnieuw te bestellen). Ze zouden in dat geval gewoon het systeem anders moeten opzetten.

geplaatst:
Dodax schiet momenteel sneller dan z'n eigen schaduw : op 2 juni heb ik een CD besteld die op 8 juni onaangekondigd is binnengekomen maar waarvoor ik op 14 juni drie verzendbevestigingen heb ontvangen.

geplaatst:
Een bijzondere ervaring met dodax: ik had de dubbel-cd The Lamb Lies Down on Broadway van Genesis besteld. Die kwam aan in een jewel klapcase met op de achterkant geprint: Made in Mexico. Okee... opengemaakt, blijkt het boekje beschadigd: scheuren erin, hoekjes eraf. Als klap op de vuurpijl zat cd2 er helemaal niet in. Nog nooit meegemaakt. Gemaild, foto's gestuurd, binnen een week een ander exemplaar ontvangen (en niet uit Mexico). Prima opgelost, al kon de eerste levering echt niet door de beugel.

geplaatst:
Ik vind dit echt een positieve ervaring, Rumour! Toch? Dodax is afhankelijk van hun leveranciers, en daar gaat wat mis. Kan niet, maar gebeurt toch. Dodax levert vervolgens een goede service. Voor mij is vooral dat een belangrijke maatstaf.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.