menu

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
Heb vorige maand 'Shepherd in a Sheepskin Vest' van Bill Callahan op Dodax gevonden voor de spotprijs van 9,50 euro.

Gisteren de volgende mail ontvangen:

Vanwege een voorraadtekort hebben we geprobeerd de titel -0781484074748 / Shepherd in a Sheepskin Ves- bij een andere leverancier te verkrijgen, tot onze spijt is dit niet gelukt en moet daarom uw bestelling worden geannuleerd. Onze welgemeende verontschuldigingen voor het ongemak.

Ik vermoed dat ze die verkoopprijs gewoon niet konden waarmaken. Gewoon té goedkoop.

De terugbetaling heb ik wel meteen ontvangen.

Drag City is ook een label met een hele beperkte voorraad heb ik het idee. Via de reguliere platenzaak (1 vd grootste in NL) heb ik Puple Mountains besteld en de re-issue van Knock Knock nota bene gereserveerd vóór release. Op beiden wacht ik inmiddels al zo'n week of 2.

Zal inderdaad met een beperkte voorraad bij Drag City te maken hebben. Ik heb vorige week bij dodax de nieuwe van Opeth op cd besteld voor maar € 9,84. Gisteren verzendbevestiging gekregen.

Venceremos schreef:
Drag City is ook een label met een hele beperkte voorraad heb ik het idee. Via de reguliere platenzaak (1 vd grootste in NL) heb ik Puple Mountains besteld en de re-issue van Knock Knock nota bene gereserveerd vóór release. Op beiden wacht ik inmiddels al zo'n week of 2.

Informeerde laatst bij een platenzaak hier in Leeds naar Purple Mountains, en vernam dat er (wederom) wat vertraging is met het bijpersen van dit album (CD en LP), de plaat zou eigenlijk eind september al weer beschikbaar moeten zijn maar is dat dus nog niet.

B.Robertson (crew)
Valt mij bij Dodax op dat bij zoeken op label het anders goed geoutilleerde aanbod van Self-Made God gereduceerd is tot een goede handvol producten. Ook bij andere labels kunnen de resultaten gering of nihil zijn, Willowtip uitgezonderd. Bij zoeken op bands is het aanbod Antigama en Agathocles ernstig geslonken. En dat is dus de extreme metal-hoek. Heb een slag om de arm gehouden en nog één album besteld.

De zoekfunctie werkt gewoon niet goed. Als je voor de nieuwe van Opeth 'opeth in cauda venenum' ingeeft krijg je alleen T-shirts te zien. Als je 'opeth' ingeeft krijg je alles te zien. Behalve het nieuwe album. Probeer nu eens met enkel 'in cauda venenum'. En hopla, daar is het nieuwe album.

B.Robertson (crew)
Dat zal het euvel zijn. Bij Collision krijg ik de CD Satanic Surgery niet te zien, maar bij zoeken op titel wel (zonder label bij productinformatie).

Kronos schreef:
De zoekfunctie werkt gewoon niet goed. Als je voor de nieuwe van Opeth 'opeth in cauda venenum' ingeeft krijg je alleen T-shirts te zien. Als je 'opeth' ingeeft krijg je alles te zien. Behalve het nieuwe album. Probeer nu eens met enkel 'in cauda venenum'. En hopla, daar is het nieuwe album.

Dat is ook mijn ervaring. Als je een bepaald album niet vindt, is het dikwijls de moeite om eens te zoeken op de titel, een deel van de titel, enz.

Eindelijk:

'Amazon gaat vanaf volgend jaar producten verkopen via Amazon.nl' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

...en dus meer dan alleen boeken, zoals tot dusver het geval is. Ben benieuwd of dit nog invloed heeft op de prijzen. Misschien dat verzenden goedkoper wordt dan vanuit Duitsland of de UK. Qua prijsstelling van de producten zal het vermoedelijk niet veel gaan uitmaken, al kun je op alle Amazon-sites wel eens tegen een onverwacht koopje aanlopen.

Bruno_6 schreef:
(quote)

Dat is ook mijn ervaring. Als je een bepaald album niet vindt, is het dikwijls de moeite om eens te zoeken op de titel, een deel van de titel, enz.

Je kunt een filter instellen, bv cd, boek of vinyl

Voor wie nog betaalt met Paypal... een ervaring van deze morgen.

Ik kreeg een "echt" uitziende e-mail van Paypal dat ik een betaling van 120 eur had uitgevoerd naar ene xxx en dat ik de betaling nog kon annuleren met een link natuurlijk. In mijn Belgenland kun je zoiets doorsturen naar [email protected] (wat ik heel vaak doe) maar ook Paypal heeft zijn e-mailadres voor dergelijke nonsens: [email protected] Die rotmail was afkomstig van het adres [email protected], dus dat zegt genoeg. Paypal heeft al een standaardmail gestuurd om te zeggen dat ze ermee bezig zijn dus wordt vervolgd. Ik wil toch onze gemeenschap hierop wijzen.

En wanneer ga ik de tijd vinden om die ondertussen 500 miljoen dollar op te halen in Nigeria?

Nou, daar is-t-ie dan: Amazon.nl: Groot aanbod, kleine prijzen in o.a. Elektronica, boeken, sport en meer

Eerste indruk: lijkt qua prijsstelling en aanbod een beetje op de Duitse Amazon. En daar kocht ik de laatste twee jaar al weinig wegens overwegend te duur.
Bij enig zoeken merk ik toch dat het aanbod aanzienlijk beperkter is dan in Duitsland of Engeland. Maar kennelijk zijn ze nog in de opstartfase en wordt het assortiment verder aangevuld. Zo te zien moet ook de hoeveelheid externe verkopers nog groeien.

Gratis verzenden is bovendien niet standaard: een of twee CD's (verstuurd door Amazon zelf) kost je 2,49 euro extra. Pas boven de 20 euro is de standaardverzending gratis. Op zich wel te doen, maar dat maakt Amazon.nl prijstechnisch niet echt aantrekkelijk voor mij. Toch is het mooi dat er weer een serieuze speler in de online-markt staat naast Dodax, Wow HD, eBay, Platomania en Kroese. Weer iets meer mogelijkheden tot vergelijken.

Ik ben dus nog niet razend enthousiast. Maar volgens de kenners gaat het grote gevolgen hebben voor de re- en e-tail in Nederland. En voor de consumenten. We zullen zien...

Het is zo ver: amazon.nl van start met “100 miljoen producten” | RetailDetail

Amazon.nl officieel van start - ecommercenews.nl

Het is leuk en aardig, maar ik mis de "moordende" concurrentie voor cd's in met name de 2e hands markt.
Die er bij Amazon Engeland wel is.
Of een nieuwe cd voor weinig.

Ik zie dus nog niet de voordelen van het kopen van cd's via Amazon in Nederland.

Het is net een dag online, geef het wat tijd. Amazon UK bestaat al 20 jaar.

Wat heb je als laatste gekocht? #2

Aan deze bestelling hangt een verhaal vast: late levering met Mevrouw de Postbode die aan mijn deur belde zaterdagmorgen met de droge melding: "Meneer, ik heb een lege doos voor u." Lang verhaal, kort verhaal: vandaag zaten ze netjes verpakt in mijn brievenbus met een verzoek van haar: "Bel mij!". Een verhaal met een goed einde.

Gek genoeg was dit de tweede maal dat ik bestelde via Amazon.nl en telkens liep iets mis. De eerste keer was de verpakking open en waren twee cd's foetsie, wat later na een telefonisch contact met Amazon vliegensvlug werd opgelost.

Sir Spamalot schreef:
Voor wie nog betaalt met Paypal... een ervaring van deze morgen.

Ik kreeg een "echt" uitziende e-mail van Paypal dat ik een betaling van 120 eur had uitgevoerd naar ene xxx en dat ik de betaling nog kon annuleren met een link natuurlijk. In mijn Belgenland kun je zoiets doorsturen naar [email protected] (wat ik heel vaak doe) maar ook Paypal heeft zijn e-mailadres voor dergelijke nonsens: [email protected] Die rotmail was afkomstig van het adres [email protected], dus dat zegt genoeg. Paypal heeft al een standaardmail gestuurd om te zeggen dat ze ermee bezig zijn dus wordt vervolgd. Ik wil toch onze gemeenschap hierop wijzen.

En wanneer ga ik de tijd vinden om die ondertussen 500 miljoen dollar op te halen in Nigeria?

Is Paypal dan uit de gratie?

Al mijn discogs- en bandcamp aankopen lopen via paypal.

Soledad (moderator)
Onlangs weer eens wat via Dodax besteld. Ik snap echt niet hoe zij hun bedrijf in de running kunnen houden. Ze hebben veruit de laagste prijs (die zit vaak nauwelijks boven inkoopprijs volgens mij), de verzending is gratis, ze versturen ook nog eens alles los. En volgens mij komen de pakketjes uit Zwitserland met priority mail? Hoeveel blijft er dan nog over, vraag ik me weleens af.

Even over die verzending vanuit het buitenland. Ik zie nu ook dat ze de waarde vermelden op een douaneformulier. Heeft iemand weleens importkosten moeten betalen voor een pakketje van Dodax?

Soledad schreef:
Onlangs weer eens wat via Dodax besteld. Ik snap echt niet hoe zij hun bedrijf in de running kunnen houden. Ze hebben veruit de laagste prijs (die zit vaak nauwelijks boven inkoopprijs volgens mij), de verzending is gratis, ze versturen ook nog eens alles los. En volgens mij komen de pakketjes uit Zwitserland met priority mail? Hoeveel blijft er dan nog over, vraag ik me weleens af.

Even over die verzending vanuit het buitenland. Ik zie nu ook dat ze de waarde vermelden op een douaneformulier. Heeft iemand weleens importkosten moeten betalen voor een pakketje van Dodax?

En dan kun je ook nog eens de Engelse en de Duitse site er naast leggen ter vergelijking. Hierin verschillen de prijzen ook. Zo ben je vaak nóg goedkoper uit als je geluk hebt.

Soledad schreef:

Zwitserland behoort *niet* tot de EU. Het behoort wél tot de zgn "Schengen-landen" net als o.m. Noorwegen en er zijn wel allerlei bilaterale verdragen (inzake vrij verkeer van goederen en personen in Europa) mee afgesloten. Geen invoerrechten dus. Overigens is dit één van de hete hangijzers in het zgn Brexit-dossier. Veel Britse e-tailers, affiliates van Amazon, vrezen omzetverlies door die heffingen en hebben daarom al 1-2 jaar geleden een Europees (veelal Duits) filiaal geopend.

Soledad schreef:
Bedankt voor de tip! Kende de site niet maar ook eens een cdtje besteld, zat toch een verschil van 15 euro op met Amazon en op een bol.com was die überhaupt niet meer leverbaar..

Bol heeft voor mij afgedaan, absurde prijzen en vaak niet meer leverbaar. Ik bestel nu weer bij Dodax of Large.

Ik heb wel goede ervaringen met Konkurrent.nl. Distributeur van de wat kleinere labels (https://www.konkurrent.nl/labels/) , maar wat ik besteld heb was altijd de volgende dag in huis.

Mjuman schreef:
Geen invoerrechten dus. Overigens is dit één van de hete hangijzers in het zgn Brexit-dossier. Veel Britse e-tailers, affiliates van Amazon, vrezen omzetverlies door die heffingen en hebben daarom al 1-2 jaar geleden een Europees (veelal Duits) filiaal geopend.

Ik kocht nog wel eens wat in Engeland, bij engelse verkopers van Amazon en ebay (niet alleen muziek) maar dat gaat daar slecht aflopen.
Verzendkosten zijn door de Brexit omhoog gegaan van een paar pond naar zes pond en van de week zag ik voor het eerst ook ruimte opgenomen voor "invoerrechten", waar dus na 1 januari eveneens een bedrag zal worden ingevuld, nu staat er nog 0.

Dat maakt Engeland, om er (tweedehands) cd's e.a. uit vandaan te halen, een onmogelijke optie. Het is daarom begrijpelijk, dat Amazon via Duitsland een nieuwe lijn voor tweedehands geluidsdragers heeft opgezet.
Qua kosten heeft Engeland voor Europa "de markt" daarmee inderdaad verlaten. En dan gaat het alleen nog over aankopen van muziek. Niet zo snugger, toch blijven er populistische partijen in Nederland praten over het "verlaten van de EU" en het "afschaffen van de euro". Maar bij hen zou ik ook zeker het woord "snugger" niet gebruiken. Maar ja, alles voor de nietswetende kiezer natuurlijk.

Dat is echt slecht nieuws voor de engelse bandcamp artiesten.

Ik bestelde gisteren nog: SOURCE | Nubya Garcia - nubyagarcia.bandcamp.com

Prijs £30
Verzendkosten £27

Totaal £57

Op mijn paypal-afrekening staat alles in USD, maar totaal kost die plaat mij nu 50 euro.
Dat ga ik toch echt anders aanpakken, anders ben ik zo arm.

Maar bol.com doe ik dus ook niet meer.

Ik bestel weleens via Sounds Haarlem, Concerto Amsterdam, en verder Discogs (ships from Netherlands) en Marktplaats.

Wat is nu echt een goede lp-webshop?

Mssr Renard schreef:

Wat is nu een goede lp-webshop?

Nieuw binnengekomen | Muziekafdeling Vanderveen - muziekvanderveen.nl

Ook voor CD's, DVD's en muziek op Blu Ray....

MM'ers die in het verleden muziek bij Vanderveen hebben besteld via Bol.com hoeven dit niet meer zo te doen. De kosten die hiermee bespaard worden zijn in het voordeel van de klant!
'Dankzij' de Coronacrisis is het uitbreiden en verbeteren van de website in een stroomversnelling geraakt.

Ok - even mijn 5 centen. Nicolas Negroponte stelde n.a.v het verschijnen van zijn boek Being Digital uit 1995 in de inleiding daar al de vraag naar de reden van shipping atoms when shipping bytes is so much easier. En al waren daar toen goede redenen voor, heeft hij wel een punt.

Ik denk dat het zo'n 10 jaar geleden is dat ik ben gestopt met bestellen in de US - simpele reden: de verzendkosten, plus de kosten die ik aan de deur (BTW) moest betalen voor invoer (gebaseerd op de waarde, het groene stickertje op het pakket).

Als ik toch iets wilde uit de US, moest ik daarvoor iets bedenken. US verkopers (op Discogs) kregen die additionele kosten ook in de gaten en daarom zien je vaak dat US verkopers "greyed out" zijn voor Europa.

Zo'n 5 jaar geleden - schat ik - las ik in een analyse dat Amazon in toenemende als "hub" (bijenkorf) wilde gaan functioneren van andere partijen - dan zouden ze een zgn kick-back fee (per transactie) en een jaarlijkse fee overhouden van alle handel via Amazon. Vanaf toen zag je al differentiatie in verzendkosten, met als gevolg dat het verschil uitmaakte waar (.de, .co.uk, of .fr) je wat bestelde. Andere e-tailers namen die differentiatie over. Soms kon je wel een half uur aan het vergelijken zijn om netto uiteindelijk 0,35 te besparen

Je kon ook op rare dingen stuiten: zoals die Kate Bush remaster boxen (4 delen) die soms voor slechts ca 40,- werden verkocht en elders gewoon 70,- of meer. Inmiddels zijn die alle weer 80,- of daarboven.

Verzendkosten zijn een 'oneigenlijk' iets, omdat ze in je ogen eigenlijk niets toevoegen. Waarom moet een Zweedse pocket die ik in Stockholm voor 80 kronor koop (ca 8,-) opeens 12 - 13 euro kosten als ik 'em hier wil ontvangen. Ik bedoel: in hoeverre is een opslag van 50 - 60% acceptabel; ok, even in album-termen: wanneer ik een dubbel-lp van het Kompakt-label koop in Keulen (220 km van hier) betaal ik 17,- maar bij de lokale platenboer (3,5 km) betaal ik 29,50. Anyone can do the math

Vwb boeken ben ik een typische analoge lezer - maar toch die kostenopslag heeft ertoe geleid dat ik begin deze maand mijn allereerste Zweedse e-book heb besteld om dat te lezen op mijn tablet. Het was zelfs iets goedkoper dan het analoge boek en ik kon het in 2 minuten bestellen, betalen en ontvangen.

Kom ik weer terug bij het begin: in ons hart vinden we - als het erop aankomt - fysieke albums, zeker lp's, het allermooiste, maar waarom zouden we ons laten opzadelen met een kostenopslag van ca 50 - 60% om het fysieke album te kunnen verwerven?

Shipping bytes is so much easier of anders platenbeurzen. En - no offence intended - zo'n noordelijke platenzaak cum webshop zal in mijn geval, interesse en focus, en in het geval van Mssr Renard, idem, weinig soelaas bieden. Ik ken Duitse platenzaken die daar meer aan zouden voldoen en wanneer we weer eens een trip die kant uit maken is ie welkom.

Veel van de platenzaken die ik noemde (Sounds, Concerto, maar ook duitse, deense, vlaamse, etc. webwinkels) hebben gewoon discogs account. Dat communiceert fijn. Er is een community die er op toeziet dat Mint ook echt mint is, door de concurrentie zijn de prijzen overal hetzelfde. Je kan privéberichten sturen, etc. etc.

Tot nu toe heeft niets mij overtuigd dat het beter en makkelijker is dan Discogs.

Mssr Renard schreef:
Maar bol.com doe ik dus ook niet meer.

Ik bestel weleens via Sounds Haarlem, Concerto Amsterdam, en verder Discogs (ships from Netherlands) en Marktplaats.

Wat is nu echt een goede lp-webshop?

Variaworld is erg goed en betrouwbaar. Veel keuze ook.

Von Helsing schreef:
Veel keuze ook.

Niet voor mij. Sounds is me ook veel te duur geworden.

Nee, ik vergelijk de prijzen op Discogs incl. verzendkosten met Dodax (soms is Dodax nieuw goedkoper dan de scherpste aanbieding gebruikt op Discogs) en dat bepaalt waar ik mijn Cd's en Lp's koop. Heel af en toe koop ik op cd japan (Japanse jazz uitgaves uiteraard, omdat ze nergens anders zijn uitgebracht of voor de werkelijk sublieme geluidskwaliteit, Chet Baker The Last Great Concert, bijvoorbeeld...) of heb ik dikke vette mazzel op Marktplaats, zoals deze week...

Dat is het wel zo'n beetje. Ik vind alles wat ik zoek.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:20 uur

geplaatst: vandaag om 11:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.