MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
harm1985 schreef:
Iemand anders problemen met bestellen bij Amazon UK?

Kennelijk is sinds februari 2-staps autorisatie verplicht in Europa voor creditcards, met als gevolg dat creditcard betalingen voor pre-order van voor die tijd niet geautoriseerd kunnen worden op het moment van verschepen.

Wat bedoel je precies? Dat je de pincode van je credit card alsnog moet invoeren? Of dat je een code die je per sms hebt ontvangen moet bevestigen?

Heb het het hele proces doorlopen zonder problemen tot aan betaling bevestigen. En als ik dan klik zit ik aan de koop vast

Nou, als je een betaling plaatst dan moet je die verifiëren in je ICS app (of op een andere wijze) voordat de betaling definitief is. Voorheen hoefde dat niet, maar omdat Amazon pas afschrijft op het moment van verschepen in het geval van een pre order, zit daar dus een synchronisatie fout als de pre order is geplaatst voor deze wettelijke verplichting.

Uiteindelijk opgelost door te cancelen en opnieuw te bestellen.

harm1985 schreef:
Nou, als je een betaling plaatst dan moet je die verifiëren in je ICS app (of op een andere wijze) voordat de betaling definitief is. Voorheen hoefde dat niet, maar omdat Amazon pas afschrijft op het moment van verschepen in het geval van een pre order, zit daar dus een synchronisatie fout als de pre order is geplaatst voor deze wettelijke verplichting.

Uiteindelijk opgelost door te cancelen en opnieuw te bestellen.

Aha - ik wist wel dat zoiets eraan zat te komen, toen je een aantal jaren geleden (naast de bestaande 4-cijferige code voor betalingen in da real world) die 5-cijferige code kreeg (die speciaal voor e-commerce doeleinden), maar ik heb nog maar zelden gebruikt, waarschijnlijk ook omdat ik heel weinig pre-order. Eenmaal heb ik via een label iets besteld - en dat wel geleverd, maar nooit geïncasseerd; waarschijnlijk omdat ze niet het proces daarvoor 'in place' hadden.

Let je er bij dat soort orders uit de UK wel op dat je bij bedragen boven de 22 euro (en de portokosten tellen mee!) wel btw moet betalen, aan de postnl-bezorger, aan de deur.
Zie ook: Kan ik ook na de Brexit online aankopen doen bij webwinkels in het Verenigd Koninkrijk (VK)? | Rijksoverheid.nl

De levertijd wordt er ook niet beter op bij PlatoMania. Bestelde ik aanvankelijk CD's die op 3-5 werkdagen stonden, een weekend later staat de ene helemaal niet meer in het assortiment (Brits label SoulJazz) en de ander van Drag City op 38 werkdagen (praktisch onleverbaar).

Heb twee weken geleden, vooruitlopend op een vrije week, twee LP's bij Dodax besteld. Die geven geen track & trace dus is het na bericht van verzending afwachten welke dag en op welk tijdstip de waar geleverd wordt. Nou plofte er dinsdag onverwachts een eveneens bestelde CD op de deurmat en mijn account raadplegende verzond men zonder verzendbevestiging. Een van de twee albums werd gistermiddag geleverd, de ander, als het meezit, maandag.

Tweede bestelde LP van Dodax zonet geleverd, drie weken na bestelling met vertraging van circa zes dagen. Ik ben natuurlijk vrij om bij een ander meer te betalen voor track & trace en snellere levering

Ik krijg net van dodax een verzendbevestiging een paar dagen nadat ik het product heb ontvangen...

Idem met Dodax; een verzendbevestiging van meerdere (afzonderlijk bestelde) ontvangen albums in één bericht...

dix
Ha ha, hier ook. Drie verzendberichten van items die half maart al werden ontvangen.

Kennelijk zat de outbox een week of twee verstopt

Ben benieuwd of iemand nog recente aankopen uit de UK heeft ontvangen en wat daarvan de financiële consequenties waren.

Opvallend hoeveel moeite je moet doen om uit te vinden hoe hoog de verzendkosten zijn bij Amazon - initieel ca 4 GBP per order en dan vervolgens ca 0,50 GBP per kilo - marketplace is nog lastiger, maar geen enkele vermelding over mogelijke importbelasting.

Elders vind je dat er soms afgerekend moest worden bij de bezorger: invoerrechten en btw: boeken 0 - 9%; cd's 5 - 21%. Tot 22,- is vrij; btw betaal je trouwens ook over de verzendkosten

Er schijnen al mensen te zijn die op grond daarvan een pakker weigeren, omdat ze anders 60,- extra moeten betalen, voor iets waarvoor ze al 115,- hadden betaald.

Ervaringen?

Mjuman schreef:
Ervaringen?

Recentelijk niet heel veel, maar ik heb de afgelopen maanden wel tot drie keer toe een pakketje CD's laten overkomen uit Engeland (en 1x een LP), en die zijn probleemloos bij mij afgeleverd. Wel had die LP een opvallend lange levertijd; ik heb het idee dat die vrij lang bij de Nederlandse douane heeft gelegen. Maar het ging allemaal om pakketjes - allemaal bestellingen via eBay - waarvan de nominale waarde onder de 22 euro lag - dat laatste houd ik altijd wel in de gaten.

Het VK is nu officieel een land dat, net als bijvoorbeeld China, buiten de EU valt, en dus gelden de wereldwijde importregels dat je extra BTW en accijns betaalt als je pakketje boven de 22 euro uitkomt. Bij pakketjes boven de - als ik het goed heb onthouden - 150 euro komen er invoerrechten bovenop, en dat kan aardig oplopen.

Mijn laatste bestelling bij Amazon UK was boven de 22 euro, maar hem btw of invoer rechten hoeven aftikken bij de postbode.

Begin maart de Boots No. 2 box besteld via de website van Gillian Welch, 10 verzonden en sinds 17 maart de status Dispatched by US Carrier. Verzonden via Asendia.

Soledad
Ik heb inmiddels meerdere pakketten uit de UK mogen ontvangen. Meestal met een waarde onder de 22 euro maar ook een enkele keer er boven. De gemiddelde Discogs verkoper noteert een lager bedrag op het douaneformulier en zo schieten ze er wel doorheen. Ik zou dus niet snel meer kopen van officiële partijen zoals Amazon of Juno omdat zij wel de actuele waarde vermelden.

Bij nader inzien had ik zelf in februari https://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/lost-horizons-in-quiet-moments/hnum/10409399 besteld via het label - wilde graag deze uitvoering hebben en dat kostte me (pre-order) 37,74. Hoefde niets bij te bestellen toen ie eind februari werd geleverd.

Album is idd nu leverbaar voor hetzelfde bedrag via JPC (excl verzendkosten). Vind het wel opvallend hoeveel aanbieders in de UK 'greyed-out' zijn op Discogs. Voor mij was die naheffing bij de bezorging aan de deur destijds dé reden om te stoppen met bestellingen uit de US. Moest toen voor 1 van de (fraaie) Miles Davis Boxjes nog eens 40 euro extra aftikken aan de bezorger.

Verzending uit de UK was rond de jaarwisseling een serieus drama - gelukkig wel alles ontvangen dat ik in nov/dec had besteld. Dat van die 150 euro (invoerrechten) klopt inderdaad en dat maakt het onaantrekkelijk om tweedehands hifi uit de UK te bestellen; deed ik het verleden regelmatig

Soledad schreef:
Ik heb inmiddels meerdere pakketten uit de UK mogen ontvangen. Meestal met een waarde onder de 22 euro maar ook een enkele keer er boven. De gemiddelde Discogs verkoper noteert een lager bedrag op het douaneformulier en zo schieten ze er wel doorheen.

Ik had er nog geen aandacht aan besteed, maar ik zie nu dat mijn pakketje uit Londen dat ik via Bandcamp had besteld bij een platenlabel ook (flink) lager ingeschaald is dan het totaalbedrag. Het leverde verder geen moeilijkheden op, maar het geeft wel te denken.

Mjuman schreef:
Ben benieuwd of iemand nog recente aankopen uit de UK heeft ontvangen en wat daarvan de financiële consequenties waren.

Opvallend hoeveel moeite je moet doen om uit te vinden hoe hoog de verzendkosten zijn bij Amazon - initieel ca 4 GBP per order en dan vervolgens ca 0,50 GBP per kilo - marketplace is nog lastiger, maar geen enkele vermelding over mogelijke importbelasting.

Elders vind je dat er soms afgerekend moest worden bij de bezorger: invoerrechten en btw: boeken 0 - 9%; cd's 5 - 21%. Tot 22,- is vrij; btw betaal je trouwens ook over de verzendkosten

Er schijnen al mensen te zijn die op grond daarvan een pakker weigeren, omdat ze anders 60,- extra moeten betalen, voor iets waarvoor ze al 115,- hadden betaald.

Ervaringen?

Mijn zoon had een fenomenale bluray box met daarin alle Clint Eastwood films besteld, voor een mooie prijs van 200 euro, doorgaans (flink) duurder.....helaas moest hij dus iets van 53 euro betalen om het pakket te mogen ontvangen. Balen, maar hij maakte de keuze om het toch maar te doen omdat het per saldo nog steeds een goeie deal was en hij de box echt graag wilde hebben.
Het is dus inderdaad oppassen wat dat betreft nu.

Soledad
Choconas schreef:
(quote)

Ik had er nog geen aandacht aan besteed, maar ik zie nu dat mijn pakketje uit Londen dat ik via Bandcamp had besteld bij een platenlabel ook (flink) lager ingeschaald is dan het totaalbedrag. Het leverde verder geen moeilijkheden op, maar het geeft wel te denken.

Wees hem dankbaar zou ik zeggen! Wat valt er te denken dan?

Dankbaar ben ik zeker! Maar ik bedoel: hij heeft een verklaring ondertekend die, nou ja, toch wel een loopje met de waarheid neemt. Ik zou niet willen dat hij (of ik) daarmee op enig moment in de problemen komt.

Soledad
Jij als koper kunt er sowieso niet mee in knoei komen. De verkoper kan er mee in de knoei komen als het pakket zoek raakt en het verzekerd is. Die krijgt dan het aangegeven bedrag vergoed. Uiteraard neemt de douane niet de tijd om te kijken of jouw cd’tje nou echt 15 euro of 30 euro waard is.

Daarnaast vind ik waarde van vooral 2e hands spul nog relatief. Is zo’n tweedehands plaat echt 50 euro waard alleen omdat die verkoper het ervoor wilt hebben? Zeker met tweedehands gaat vaak de vlieger ook niet op dat je een Nederlandse verkoper benadeelt omdat ie toch nergens verkrijgbaar is.

Soledad schreef:
Daarnaast vind ik waarde van vooral 2e hands spul nog relatief. Is zo’n tweedehands plaat echt 50 euro waard alleen omdat die verkoper het ervoor wil hebben?

Ik heb de laatste tijd op Discogs meerdere keren als reactie op mijn lagere prijsvoorstel teruggekregen, dat verkopers van met name vinyl het ook een hoge prijs vinden die ze vragen, maar dat ze nou eenmaal het verkoopadvies van Discogs volgen. Sorry. Beetje laf indekken / excuus verzinnen voor de hoge prijzen. De vinyl gekkies die de soms belachelijke vraagprijzen wel betalen, maak regelmatig mee dat vinyl albums in mijn winkelmandjes opeens verdwenen zijn terwijl ik nog aan het onderhandelen denk te zijn, houden deze ellende ook nog in stand ook.

Nou wordt het helemaal mooi, twee niet thuis berichten van PostNL met een niet werkende code en ineens is de status van mijn Gillian Welch box veranderd in bezorgd op 9 April (gisteren stond er nog Dispatched by US carrier). Maar niks gezien nog.

Mjuman schreef:
Ervaringen?
Niet met muziek maar wel 3 Blu-Rays besteld via Arrow. Totaalwaarde van zo'n 28 euro en ik zou daarbovenop 34 euro aan douanekosten (24 euro invoerrechten + 10 euro verwerkingskosten) moeten betalen. Dat is me wat te gortig eerlijk gezegd, dus ik ga weigeren om te betalen en dan zouden ze (in theorie) het pakketje netjes moeten terugzenden. Ondertussen ook al contact opgenomen met Arrow dat ze hun pakketje terug kunnen verwachten maar nog geen antwoord.

Wel België trouwens, misschien dat dat iets uitmaakt. Vanaf 1 juli wordt (in België opnieuw, geen idee of dat in Nederland ook zo is) de ondergrens van 22 euro trouwens afgeschaft. Dan mag je op eender welk bedrag invoerrechten verwachten.

metalfist schreef:
(quote)
Niet met muziek maar wel 3 Blu-Rays besteld via Arrow. Totaalwaarde van zo'n 28 euro en ik zou daarbovenop 34 euro aan douanekosten (24 euro invoerrechten + 10 euro verwerkingskosten) moeten betalen. Dat is me wat te gortig eerlijk gezegd, dus ik ga weigeren om te betalen en dan zouden ze (in theorie) het pakketje netjes moeten terugzenden. Ondertussen ook al contact opgenomen met Arrow dat ze hun pakketje terug kunnen verwachten maar nog geen antwoord.

Wel België trouwens, misschien dat dat iets uitmaakt.
DINGFLOFBIPS toch! Weigeren is je goed recht.

harm1985 schreef:
Nou wordt het helemaal mooi, twee niet thuis berichten van PostNL met een niet werkende code en ineens is de status van mijn Gillian Welch box veranderd in bezorgd op 9 April (gisteren stond er nog Dispatched by US carrier). Maar niks gezien nog.

Als het niet gedropt is bij je buren - hebben ze je nodig óf voor een handtekening, óf voor duiten

Mjuman schreef:
(quote)

Als het niet gedropt is bij je buren - hebben ze je nodig óf voor een handtekening, óf voor duiten

Ja, maar waarom werkt mijn niet thuis code dan niet terwijl daar op staat dat het bij een PostNL punt is bezorgd?

harm1985 schreef:
(quote)

Ja, maar waarom werkt mijn niet thuis code dan niet terwijl daar op staat dat het bij een PostNL punt is bezorgd?

Heb je wel eens gezien in wat voor rush die lui tegenwoordig moeten werken? Als er bij mij wordt gebeld, moet ik me naar de deur haasten, zie ik 'em nog net naar zijn busje rennen en staat het pakket bij de voordeur. Heb zelf wel eens gehad dat ik een briefje vond dat het pakket was afgeleverd op .... zonder huisnummer, tja - kan je de straat afgaan.

metalfist schreef:
Wel België trouwens, misschien dat dat iets uitmaakt. Vanaf 1 juli wordt (in België opnieuw, geen idee of dat in Nederland ook zo is) de ondergrens van 22 euro trouwens afgeschaft. Dan mag je op eender welk bedrag invoerrechten verwachten.

Gaat in Nederland ook gebeuren, heb ik al gelezen. Al is er naar mijn gevoel opvallend weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Kan ook komen doordat ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd ben in dit soort zaken. Maar inderdaad, het is een Europese regeling, die dus geldt voor alle EU-landen. Profiteer er dus maar van tot 1 juli, daarna is het prijstechnisch echt niet interessant meer om een paar LP's of CD's van buiten de EU te importeren. Leve de vrije wereldhandel...

Nieuwe douanewetgeving | Online verkopen goederen buiten EU - BDO

Zo krijgt die Brexit voor ons internationale platenkopers dus toch nog een vervelend staartje. Een paar jaar geleden konden we de VS al afschrijven, omdat UPSP de tarieven in 1x fors omhoog gooide, straks is ook bestellen vanuit het VK nauwelijks meer een optie.

Dat is toch werkelijk niet te geloven!

Soledad
Nee zeker niet maar die invoerrechten zijn tot daar aan toe. Het is vooral het volslagen idiote bedrag dat ons PostNL rekent voor het uitdraaien van een papiertje. Laatst kreeg ik een cd'tje uit Japan binnen van 30 euro. Daar moest ik zo'n 3,90 euro rechten over betalen (best fair) maar ook nog even 12 euro 'behandelingskosten' voor PostNL. Schandalig!

Bestellen vanuit de UK wordt ook voor de platenzaak lastig(er). Voorbeeldje? Dit album Andy Stott - Never the Right Time (2021) kwam jongstleden vrijdag uit. Andy Stott is normaal gesproken verkrijgbaar via Kompakt (Keulen); albums (1 lp) kosten daar zo'n 20,-, cd's iets goedkoper. Welnu dit album stond bij Kompakt niet in de pre-orderlijst, ook niet bij andere leveranciers (in NL); sterker nog bij Plato stond het album niet eens in het ordersysteem.

Ok, dan bestel je toch gewoon via Boomkat, denk je dan. Ok, dan gaat dat dubbelalbum dus op zijn minst (£23 + porto + btw, ook over de porto) * 1,2 (omrekenkoers op PayPal) = minimaal 37,- kosten.

Niet om te mrn - maar een download, via Boomkat (Flac) is maar £5,99 - driemaal raden wat ik heb gedaan.

Bestellen uit de US was al lastig en kostbaar - dank zij Boris de Boef komt daar de UK nu nog bij; wij, Kwik, Kwek en Kwak moeten nu van onze oom Donald meer zakgeld gaan vragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:13 uur

geplaatst: vandaag om 23:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.