MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
Is Dodax aan het afbouwen? Het lijkt wel of het assortiment gehalveerd is?!

Die nieuwe import regelingen zijn trouwens al meer dan een jaar bekend. Eigenlijk had het begin dit jaar al in werking moeten zijn maar door de epidimie hebben ze dat naar achter verplaatst. Wij weten er inderdaad van. Het wachten is op die legio huismoeders die dat 3 euro shirtje van Wish haalt. 3 euro + 1 euro btw en dan nog die 12 euro importkosten. Dan ben je 16 euro kwijt. Ik heb al meerdere mensen aangegeven dat ze moeten stoppen met Ali en Wish omdat het een duur geintje kan worden als je veel besteld. Dovemans oren. Niets van gehoord dus dan is het niet.

Maar uiterst zonde dat de UK nu afvalt. De problemen kwam ik al tegen bij meerdere Kickstarters. Waar ze claimden dat het in Europa zonder kosten geleverd word maar al een distributie in de UK hadden gekozen. Honderden claims van mensen die soms meer dan 100 euro terug wilden. Echt het idee dat ze dit nieuws onder de mat hebben geschoven.

Voor Amazon cd aankopen geen problemen (ligt ook aan de betreffende partij, ik bestel voornamelijk via momox uk) maar ik kan me voorstellen dat vinyl niet te doen is met bijkomende kosten

Heeft iemand ervaring met Sounds in Venlo?

De prijzen, zeker voor sommige LP's, zijn redelijk te noemen.

Sounds Recordshop Venlo - sounds-venlo.nl

Alleen maar goede ervaringen, Von Helsing. Ik bestel er regelmatig cd's, en de service is uitstekend.

Soledad
Oh jeeh wat is dit nu? Heb ik wat besteld op Amazon.de blijkt het pakket verzonden te gaan worden uit de UK. Mag ik nu straks nog even vrolijk inklaringskosten gaan betalen? Ik bestel toch niet voor niets in Duitsland?

Soledad schreef:
Oh jeeh wat is dit nu? Heb ik wat besteld op Amazon.de blijkt het pakket verzonden te gaan worden uit de UK. Mag ik nu straks nog even vrolijk inklaringskosten gaan betalen? Ik bestel toch niet voor niets in Duitsland?

Gebeurt wel vaker. Mijn ervaring was positief. Niet lang geleden iets besteld bij Amazon.fr en Amazon.it en zowat de volgende dag al binnen, geleverd vanuit de UK (waar ik woon). Geen extra kosten dus voor mij en een razendsnelle service. Hoop dat je geen extra kosten hoeft te betalen, geen idee hoe het in jouw geval in de praktijk werkt...

Soledad
Ok dan hoop ik op het beste

iemand onlangs nog bij dodax besteld ? Duurt het nog steeds zo lang met leveren ? wil een wat duurder item bestellen , maar heb geen zin om twee maanden te wachten

Ik bestel nog vrij regelmatig bij Dodax en ik vind ze de laatste tijd best snel. Het verschilt uiteraard van item tot item, maar het duurt gemiddeld een week tot een maand of zo. Dat het twee maanden duurt heb ik recent niet meegemaakt, wel een annulering die lang duurde omdat het product niet leverbaar was (dat kan altijd gebeuren natuurlijk).

oke thanks , dat lijkt al wat beter te gaan dus

Ik heb tot nu toe via Amazon UK nog niks hoeven bijbetalen. Laatst was het wel prijs bij een pakketje uit de VS. 27.95 mocht ik aftikken. Maar ja, het was of dat, of geen zeer moeilijk te verkrijgen CD's, of een schandalig bedrag via Discogs. Ik bereken het tegenwoordig per minuut. Alles rond of onder de 25 ct/min vind ik een acceptabele prijs voor een CD.

Mijn Gillian Welch Boots No. 2 Box lijkt in het niets verdwenen te zijn. Na het mysterie met twee niet thuis berichten waarvan de code niet herkend werd en een track & trace code die niet in het systeem stond heb ik de moed maar opgegeven. Mocht het alsnog ooit zijn aangekomen in Nederland bij een PostNL punt dan is het na 7 dagen retour gegaan. De webshop van Mevrouw Welch stuurt nu een nieuw exemplaar op. Hopelijk komt deze wél aan.

Von Helsing schreef:
Heeft iemand ervaring met Sounds in Venlo?

De prijzen, zeker voor sommige LP's, zijn redelijk te noemen.

Sounds Recordshop Venlo - sounds-venlo.nl

Ik bestel er ook eens als ik iets vind dat ze uit voorraad leverbaar is en makkelijker en goedkoper te doen is dan via elders. Helaas kunnen ze het dan 9 van de 10 keer nirt vinden in de winkel en wordt de order gecancelled. 1x wat ontvangen, 4 keer geld terug.

steven schreef:
iemand onlangs nog bij dodax besteld ? Duurt het nog steeds zo lang met leveren ? wil een wat duurder item bestellen , maar heb geen zin om twee maanden te wachten

16 cd's besteld een weekje geleden en de eerste 3 zijn onderweg. Ze leveren sneller dan voorheen heb ik het idee. Ik heb alleen maar goede ervaringen met Dodax eigenlijk.

Stijn_Slayer
Ik heb recent een twintigtal cd's besteld bij Dodax. Bij sommige duurde het een week voor ze verzonden werdener. Na verzending gemiddeld binnen vier dagen binnen. Ben er behoorlijk tevreden over.

Eéntje kwam met een vouw in het hoesje. Melding van gemaakt en kon kiezen uit de helft terug of terugsturen en een nieuwe toegezonden krijgen. Prima service dus.

Jewelcases komen niet altijd ongeschonden aan als je bij Dodax besteld. Dodax compenseert dat wel eens met €2,- bij mij, maar vaak is het me, gezien hun tarieven, niet de moeite om achteraan te gaan. Ik rip desnoods wel een jewelcase van een Nederlandstalige CD die ik in vlaag van verstandsverbijstering heb gekocht o.i.d.

In ieder geval; laatst kreeg ik een voucher voor 10% korting vanaf €39,- bij een bestelling. Eenmalig per klant te benutten. Ben op hun aanbod ingegaan en heb in één klap Rush gecompleteerd.

Verder is platen opsturen een drama of kwestie van inschatten want dan krijg je geen track & trace. Soms komt een item binnen een week en soms kan het haast een maand duren, maar tot nu toe is alles altijd aangekomen.

Soledad
Wat betreft lever tijd vaak uitmaakt is of het product op voorraad is. Als er onder de artiest in grijze letters 2 nieuw of 1 nieuw staat is het product op voorraad. Dan wordt het meestal na 3 dagen verzonden en heb je het na 1 of 2 weken in huis. Staat dat er niet moet het nabesteld worden en dat kan lang duren. Ik blijf het een prima winkel vinden. Ze zijn echt super goedkoop. Als je dan niet eens bereid bent 2-3 weken te wachten op je plaatje kun je beter gewoon het dubbele uitgeven bij Bol.

De laatste tijd is Amazon trouwens vaak weer goedkoper. Maar probeer ook regelmatig wat te bestellen bij de lokale zaak. Die kan het beter gebruiken dan Jeff Bezos

B.Robertson schreef:
Jewelcases komen niet altijd ongeschonden aan als je bij Dodax besteld.

Ligt niet aan Dodax, maar aan die flinterdunne lichtgewicht plasticjes wat ik de titel jewelcase niet zou willen toekennen. Drama, maar ja, het weegt niks. Zal wel met portokosten te maken hebben, die je bij heel veel webshops niet hoeft te betalen.

En het hangt ook van de mate van bestellen bij Dodax af t.o.v. andere webshops, en aan het genre misschien want het zijn vooral metal CD's waarvan de jewelcase wel eens beschadigt is. Ben overigens wel eens achter Bol aangegaan omdat een nota bene voor iemand anders bestelde CD een beschadigde jewelcase had. Verder zit ik in een aflopend premiumlidmaatschap bij Large, heb je voor een tientje een jaar gratis verzenden. Die besteden nog het meeste zorg aan hun verpakkingen. Ook daar wel eens een jewelcase gehad dat de tandjes van het binnenwerk afgebrokkeld waren. Kan alleen hopen dat ik het zelf goed doe, want ben mijn collectie gedeeltelijk aan het ontbinden op Marktplaats en verzend altijd in geplastificeerde enveloppen. Net zoals Dodax dat doet.

B.Robertson schreef:
ben mijn collectie gedeeltelijk aan het ontbinden op Marktplaats

Welk gedeelte is dat dan B.? Het Alle 13 Goed Hollandse Schlagerhits deel of het Horror Slaughter End of the World Metal deel van je collectie?

Tony schreef:
(quote)

Welk gedeelte is dat dan B.? Het Alle 13 Goed Hollandse Schlagerhits deel of het Horror Slaughter End of the World Metal deel van je collectie?

Van die eerste categorie rip ik goede doosjes voor defecte van de tweede. Thrash metal verkoopt als een tierelier. Daar is al een punt bereikt van zelf ook wat overhouden. Grindcore is meer onbekend en heeft niet zo'n historische overlevering. Dat gaat er mondjesmaat wat uit. Vind ik ook niet erg als ik met bakken blijf zitten.

Klaus Schulze is ook nogal gewild, meer van verkocht dan Jean Michel Jarre, Vangelis en Tangerine Dream bij elkaar.

En dan is er nog de rock. Een veel omvattend begrip dat van hardrock naar progrock gaat. Dat is de tweede fase van verkoop die beduidend minder hard gaat en wat mij eigenlijk ook wel best is.

Een slotfase zou zijn enige dozen CD's naar stichting Dorcas te brengen voor kringloop verkoop.

Het was een tijdje geleden dat ik er had besteld, maar ik merk nu dat gratis verzenden bij Amazon.de (vanuit Duitsland dus) sinds enige tijd kennelijk geen optie meer is. In een ver verleden was dat het geval bij bestellingen van minimaal 20 euro, later werd dat verhoogd naar 30 euro en nu kom ik achter dat het dus helemaal niet meer op gaat. Je betaalt standaard 3,50 euro verzendkosten. Dat zuigt toch wel een beetje, zeker nu andere buitenlandse opties de laatste jaren ook minder aantrekkelijk zijn geworden.

Kennelijk wil Amazon ons massaal naar de Nederlandse tak hebben, want daar is verzenden vanaf 20 euro gratis. Helaas is het aanbod op de Nederlandse site een stuk kleiner en heb ik het idee dat de prijzen net wat minder voordelig zijn (al kan dat sterk wisselen, heb ik ook al gemerkt...).

gaucho schreef:
Het was een tijdje geleden dat ik er had besteld, maar ik merk nu dat gratis verzenden bij Amazon.de (vanuit Duitsland dus) sinds enige tijd kennelijk geen optie meer is. In een ver verleden was dat het geval bij bestellingen van minimaal 20 euro, later werd dat verhoogd naar 30 euro en nu kom ik achter dat het dus helemaal niet meer op gaat. Je betaalt standaard 3,50 euro verzendkosten. Dat zuigt toch wel een beetje, zeker nu andere buitenlandse opties de laatste jaren ook minder aantrekkelijk zijn geworden.

Kennelijk wil Amazon ons massaal naar de Nederlandse tak hebben, want daar is verzenden vanaf 20 euro gratis. Helaas is het aanbod op de Nederlandse site een stuk kleiner en heb ik het idee dat de prijzen net wat minder voordelig zijn (al kan dat sterk wisselen, heb ik ook al gemerkt...).

Het dateert al van enige tijd geleden dat Amazon aangaf een groot deel van de inkomsten uit het "platform" te willen halen, ook wel het hub (bijenkorf)model genoemd: Amazon krijgt dan van een elke "affiliate" een jaarlijkse fee, plus van elke transactie die via Amazon verloopt een "kick-back" percentage. In ruil daarvoor mag platform en infrastructuur worden gebruikt. Amazon schrijft de (strikte) regels voor: o.m. geen reclame voor de eigen site, en ieder album is een aparte order (regel) - dit ivm de trace-ability; je kunt bij een affiliate dus nooit een voordeel behalen door drie cd's ineens te bestellen.

Simon Smith (crew)
Ik las dat Dodax een Zwitsers bedrijf is en je daarom vanaf 1 juli voor elke bestelling btw en 4 euro inklaringskosten moet gaan betalen. Flink balen!

Stijn_Slayer
Maakt het in geval van Dodax nog uit dat je bij een Nederlandse site bestelt?

Simon Smith (crew)
Stijn_Slayer schreef:
Goeie vraag, maar geen idee hoe dat werkt.

Soledad
Stijn_Slayer schreef:
Dit maakt volgens mij geen verschil. De pakketjes die ik heb ontvangen van Dodax kwamen altijd allemaal uit Zwitserland. Om precies te zijn uit een kanton waar grote belastingvoordelen zijn, vandaar de lage prijzen. Ik vraag me wel af of die rembourskosten ook gaan gelden voor Zwitserse pakketjes. Ik heb namelijk nog nooit douane kosten hoeven betalen voor pakketjes uit Zwitserland, ook niet als de waarde hoger was dan 25 euro. Vallen zij niet onder een speciale economische zone?

Simon Smith schreef:
Ik las dat Dodax een Zwitsers bedrijf is en je daarom vanaf 1 juli voor elke bestelling btw en 4 euro inklaringskosten moet gaan betalen. Flink balen!

Is dat echt zo? De prijzen op de site zijn inclusief btw.

Soledad
Iemand die weet hoe lang het duurt voordat een cd’tje van JPC arriveert na verzending?

Sir Spamalot (crew)
Soledad, het is al van september 2020 geleden maar ik dacht nooit langer dan twee weken voor items op voorraad. Ik denk zelfs dat de meeste zaken een week onderweg zijn (voor verzending naar mijn Belgenland).

Amazon.nl is ook heel snel: box op voorraad van Herbert Von Karajan (https://www.amazon.nl/gp/product/B06W59KZVN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1), besteld op 23/06, deze morgen al binnen, via gewone verzending dus geen Prime of zoiets.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.