Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 7 juli 2021, 11:52 uur
Simon Smith schreef:
Ik las dat Dodax een Zwitsers bedrijf is en je daarom vanaf 1 juli voor elke bestelling btw en 4 euro inklaringskosten moet gaan betalen. Flink balen!
Ik las dat Dodax een Zwitsers bedrijf is en je daarom vanaf 1 juli voor elke bestelling btw en 4 euro inklaringskosten moet gaan betalen. Flink balen!
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar, maar ik denk dat het mee gaat vallen. Zwitserland behoort weliswaar niet tot de EU, maar heeft wel twee bilaterale handelsverdragen gesloten, waardoor vrije im- en export van de meeste goederen (niet alle, en niet altijd) gewaarborgd is. Ik weet het niet 100 procent zeker, maar ik heb de proef op de som genomen door gisteravond maar weer eens een CD'tje te bestellen bij Dodax. Weigeren aan de deur kan altijd nog als er een fiks bedrag bij blijkt te komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Importeren vanuit Zwitserland [Wat u moet weten] - Transporteca
Import/Export in the European Union - kmu.admin.ch.
Voor het overige is die nieuwe EU-maatregel flink balen. Vooral het feit dat die kostenloze importdrempel van 22 euro voor bestellingen van buiten de EU is komen te vervallen. Het lukte me bij de meeste bestellingen wel om daaronder te blijven, maar dat is dus niet meer aan de orde bij import uit bijvoorbeeld Japan, de UK of de VS.
Ik zou het daarom eens te meer balen vinden als pakketjes van Dodax uit Zwitserland onder die beperking vielen. Het is naar mijn idee zo'n beetje de laatste online aanbieder die CD's en LP's voor redelijk schappelijke prijzen aanbiedt. Als we straks helemaal afhankelijk worden van de prijzen van Bol.com, Platomania of Amazon.nl zie ik het somber in...
Je zou zeggen dat dit onderwerp een flinke slag is voor het internationale handelsverkeer, met name voor sites als Ebay en - in het geval van onze liefhebberij - Discogs. Toch lees ik er heel weinig over, en wat ik lees heeft dan voornamelijk betrekking op het feit dat goedkope Chinese rommel ineens een stuk duurder wordt. Dat boeit mij dan weer een stuk minder.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 juli 2021, 13:49 uur
Dodax rekent toch gewoon btw en dan is er toch niets aan de hand? Tenzij je boven 22 euro uitkomt. Ik heb dat incidenteel wel eens gehad in het verleden en toen is 'ie er of doorheen geslipt of er was überhaupt niets aan de hand.
0
geplaatst: 7 juli 2021, 14:43 uur
De crux van de berichten hierboven is dat die 22 euro-grens dus per 1 juli is afgeschaft. Die vrijstelling voor kliene pakketjes gold tot die datum. Nu betaal je sowieso (extra) BTW en invoerrechten voor elk pakketje dat van buiten de EU komt.
Btw-vrijstelling invoer goederen vervalt per 1 juli 2021 - Dibevo
Maar naar mijn idee verandert er niets voor zendingen uit Zwitserland (Dodax dus). Dat land heeft een afzonderlijke regeling met de EU-landen afgesloten.
Maar naar mijn idee verandert er niets voor zendingen uit Zwitserland (Dodax dus). Dat land heeft een afzonderlijke regeling met de EU-landen afgesloten.
0
geplaatst: 8 juli 2021, 00:42 uur
Mijn Dodax bestelling van 29 juni is vandaag gewoon in de bus gevallen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 juli 2021, 12:00 uur
gaucho schreef:
De crux van de berichten hierboven is dat die 22 euro-grens dus per 1 juli is afgeschaft. Die vrijstelling voor kliene pakketjes gold tot die datum. Nu betaal je sowieso (extra) BTW en invoerrechten voor elk pakketje dat van buiten de EU komt.
Invoerrechten betaal je alleen vanaf € 150,00.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar als de webwinkel btw vordert/aangesloten is bij IOSS betaal je verder geen inklaringskosten:
AliExpress invoerrechten en BTW 2021: de complete gids - chinafans.nl
Nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land | PostNL
Dus in principe kun je bestellen bij Dodax en bijv. AliExpress en betaal je alleen 21% meer dan voorheen.
0
geplaatst: 19 juli 2021, 12:14 uur
Stijn_Slayer schreef:
Invoerrechten betaal je alleen vanaf € 150,00.
Dat klopt zeker niet, zie ook mijn bericht: Het grote webwinkeltopic Op MovieMeter zijn er nog gevallen (zie Filmforum - MovieMeter.nl) waar er meer dan 30 euro extra kosten bij zijn gekomen. Ik heb sindsdien geen online bestelling meer gedaan (enkel via Amazon.nl) en mijn voorbeelden zijn Belgisch maar ik zou er toch mee oppassen Invoerrechten betaal je alleen vanaf € 150,00.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik absoluut niet thuis ben in dat wereldje dus misschien is er een nuance in je overige links die me ontgaat.
0
geplaatst: 19 juli 2021, 13:43 uur
Beter te duur dan niet te koop 
Soms heb je als muziekliefhebber weinig alternatieven dan in het buitenland bestellen. Mijn Gillian Welch Boots No. 2 box moest dus uit de VS kopen. Na al een astronomisch bedrag te hebben afgetikt voor de verzendig, raakte de post het ook nog eens kwijt. Tweemaal is in dit geval scheepsrecht en omdat de mensen van Acony het als boek met waarde van 10 dollar hadden aangeduid kwam het met 'service' kosten van PostNL net boven de 4 euro.
Voor mijn pakketje met CD's en DVD's van Neil Young was de schade 13 euro. De les die ik daaruit leerde is dat ik er alleen zaken moet bestellen die elders niet te koop zijn. In Young's geval dus DVD en Deluxe box-sets. Normale CD's komen maar weer via reguliere kanalen.

Soms heb je als muziekliefhebber weinig alternatieven dan in het buitenland bestellen. Mijn Gillian Welch Boots No. 2 box moest dus uit de VS kopen. Na al een astronomisch bedrag te hebben afgetikt voor de verzendig, raakte de post het ook nog eens kwijt. Tweemaal is in dit geval scheepsrecht en omdat de mensen van Acony het als boek met waarde van 10 dollar hadden aangeduid kwam het met 'service' kosten van PostNL net boven de 4 euro.
Voor mijn pakketje met CD's en DVD's van Neil Young was de schade 13 euro. De les die ik daaruit leerde is dat ik er alleen zaken moet bestellen die elders niet te koop zijn. In Young's geval dus DVD en Deluxe box-sets. Normale CD's komen maar weer via reguliere kanalen.
0
geplaatst: 27 juli 2021, 12:18 uur
Bij Dodax zijn er twee 'verkopers'; Dodax en Dodax EU. Dodax EU heeft BTW inbegrepen, dit zie je ook tijdens het afrekenen. In principe zou je met aankopen bij Dodax EU geen last moeten hebben van de nieuwe regels. Iemand die ook bij de reguliere 'Dodax' (zonder EU) heeft besteld sinds 1 juli?
0
geplaatst: 28 juli 2021, 13:31 uur
Bij de producten die door Dodax (zonder EU) worden verkocht staat ook gewoon inclusief BTW.
Ik heb zojuist een flinke bestelling (boven € 150) ontvangen maar had de bestelling, toevallig, op 30 juni geplaatst. In het verleden heb ik nooit extra kosten hoeven te betalen, ook niet bij grote bestellingen.
Ik heb zojuist een flinke bestelling (boven € 150) ontvangen maar had de bestelling, toevallig, op 30 juni geplaatst. In het verleden heb ik nooit extra kosten hoeven te betalen, ook niet bij grote bestellingen.
0
geplaatst: 29 juli 2021, 12:03 uur
Weet iemand of er binnenkort weer gratis verzending is bij www.jpe.de?
Ze hebben wel vaker een weekendje gratis verzenden. Maandelijks? Weet het niet precies.
Iemand?
Ze hebben wel vaker een weekendje gratis verzenden. Maandelijks? Weet het niet precies.
Iemand?
0
geplaatst: 29 juli 2021, 13:55 uur
trebremmit schreef:
1 keer in de maand. De vorige keer was van 7 tot 11 juli.
1 keer in de maand. De vorige keer was van 7 tot 11 juli.
Merci! Dan wacht ik nog een paar weekjes.
0
geplaatst: 29 juli 2021, 16:15 uur
Geen idee of je het over cd's of lp's hebt, maar ik maak telkens bij lp's mee dat als ik een lp eenmaal in het mandje heb liggen, de verzendkosten opeens verdwenen zijn. Ik heb een account bij jpc en bestel zeer regelmatig lp's - misschien maakt dat ook uit. Mijn laatste bestelling was trouwens van 19/7, gisteren geleverd.
0
geplaatst: 29 juli 2021, 19:13 uur
Bestelling van lp’s bij JPC is altijd vrij van verzendkosten. Boeken overigens ook. Cd’s idd (ongeveer) eens per maand vrij van verzendkosten. Vaste klanten krijgen wel met regelmaat een aanbieding via mail om met 10% korting te bestellen. Prima bedrijf en een goede service.
0
geplaatst: 30 juli 2021, 08:04 uur
Mjuman, ik koop cd's. Zoals Broem zegt, zijn lp's altijd zonder verzendkosten.
Dank beiden (en trebremmit) voor jullie reactie. In mijn geval dus nog even wachten op het weekend waarin geen verzendkosten worden gerekend. Ik heb daar vaker cd's gekocht. Inderdaad, een prima bedrijf met een prima service.
Dank beiden (en trebremmit) voor jullie reactie. In mijn geval dus nog even wachten op het weekend waarin geen verzendkosten worden gerekend. Ik heb daar vaker cd's gekocht. Inderdaad, een prima bedrijf met een prima service.
1
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 4 augustus 2021, 11:06 uur
Rogyros, vanaf vandaag tot en met zondag eerstkomende: geen verzendingskosten bij JPC.
https://www.jpc.de/jpcng/home/static/-/page/campaign
https://www.jpc.de/jpcng/home/static/-/page/campaign
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 9 augustus 2021, 21:34 uur
Dank U Brexit. In Juli CD besteld van ISLAND - Yesterday Park via bandcamp bij de band zelf (zeker in deze tijd is dat voor hun beter om alle inkomsten zelf te krijgen), deze kostte in totaal met verzendkosten 21 pond. Komt er in Nederland bijna 20 euro inklaring bovenop. Dus in totaal 43 euro. Bye bye bandcamp op deze manier.
Toch maar gaan streamen??
1
geplaatst: 11 augustus 2021, 11:24 uur
DjFrankie schreef:
Ja, dat ga ik ook steeds meer overwegen, ook al ben ik lange tijd een fervent streamer-hater geweest.
Maar de lol van een fysieke aanschaf, zeker van wat minder voor de hand liggende albums, gaat er de laatste tijd wel van af. Die importheffing van de EU per 1 juli is natuurlijk vooral bedoeld om die goedkope spullen van Alibaba en consorten tegen te gaan, maar als voormalig veelbesteller uit de VS, UK en Japan word je er ook door geraakt als je lastig verkrijgbare CD's of LP's wilt bestellen uit landen buiten de EU.
De VS was vanwege de hoge verzendkosten al langere tijd geen optie meer, maar nu gaan ook bestellingen uit de UK en Japan prijstechnisch behoorlijk oplopen. Hetzelfde geldt voor Bandcamp en items die je rechtstreeks bij de artiest wilt bestellen. Nog blij dat ik de laatste van Fish kort voor deze nieuwe maatregel heb ingeslagen.
Dodax is nu, naast Amazon, JPC en soms Platomania - waar ik bestellingen in een nabijgelegen winkel kan ophalen - de enige overgebleven optie die prijstechnisch nog een beetje aantrekkelijk is. Ik heb mijn aankopen de laatste jaren sowieso al zien slinken, mede omdat mijn verzameling eigenlijk wel groot genoeg vind. Misschien is dit inderdaad wel het juiste moment om me te laten meevoeren met de ontwikkelingen van deze tijd. Toch jammer, want ik merk wel dat, wanneer ik een muzikaal momentje voor mezelf inruim, ik toch meestal naar fysieke albums grijp. Maar misschien slijt die behoefte wel naarmate in langer van Spotify gebruik ga maken.
3
geplaatst: 11 augustus 2021, 14:59 uur
gaucho schreef:
Ja, dat ga ik ook steeds meer overwegen, ook al ben ik lange tijd een fervent streamer-hater geweest.
Ik ook. Maar dat webwinkelen vond ik zo al niks. De deur uitgaan om een paar rijkelijk gevulde platenwinkels te bezoeken en er tientallen euro's armer buiten stappen maar wel met een buit nieuwe muziek in je handen, dat was voor mij deel van de hobby. Maar sinds de coronacrisis stelt het aanbod op veel plaatsen niks meer voor. Een verandering die me tot een andere aanpak dwingt.
Tegenwoordig, met de 'oortjes' die ik toch permanent in heb, gebruik ik steeds meer Spotify. Voorlopig wel enkel om muziek te beluisteren die deel uitmaakt van mijn cd en lp collectie. Lijsten aanmaken binnen een bepaald thema, met honderden nummers, er kruipt best wat tijd in. Maar ik haal er echt veel luisterplezier uit, altijd en overal. Het voelt als een ontdekkingstocht doorheen mijn muziekverzameling. Heerlijk.
1
geplaatst: 17 augustus 2021, 16:24 uur
gaucho schreef:
Maar misschien slijt die behoefte wel naarmate in langer van Spotify gebruik ga maken.
Maar misschien slijt die behoefte wel naarmate in langer van Spotify gebruik ga maken.
Dat dacht ik ook, en ik heb een aantal jaar flink gebruik gemaakt van streaming en daarvoor vooral torrents. Dat vond ik efficiënt, maar er miste iets. Inmiddels wordt mijn afkeer van streaming eigenlijk alleen maar groter! Ik ben relatief veel thuis en luister vooral naar mijn CD's. Veel betere geluidskwaliteit dan Spotify en ik hoef niet mijn telefoon ervoor aan te houden. Die gaat vaak uit, zodat ik me volledig kan richten op de muziek. Muziek luisteren doe ik nu met een stuk meer aandacht, haast enkel volledige albums van A tot Z. Het 'album van de dag' kiezen gaat nu ook met een stuk meer aandacht dan via streaming.
Overigens vind ik het ook jammer dat muziek van buiten de EU nu duurder wordt, maar ik heb wel een plan voor mezelf. CD's uit Japan spaar ik op een verlanglijst en koop ik uiteindelijk één grote verzending. Dat is niet eens veel duurder dan de CD's 1 voor 1 bestellen, want dan betaal je iedere keer apart voor de verzending. Natuurlijk komt er btw bovenop, maar dat neem ik voor lief. Eigenlijk dwingen de nieuwe regels me vooral om alleen albums te kopen die een hoge prioriteit hebben voor mijn collectie.
0
geplaatst: 17 augustus 2021, 18:09 uur
gorbeh schreef:
Muziek luisteren doe ik nu met een stuk meer aandacht, haast enkel volledige albums van A tot Z.
Muziek luisteren doe ik nu met een stuk meer aandacht, haast enkel volledige albums van A tot Z.
Misschien deed je dat eerder niet. Hoe aandachtig ik naar muziek luister hangt niet van het medium af maar of ik op dat moment niks anders aan het doen ben. Geluidskwaliteit van Spotify Premium, afgespeeld op de stereo, is heel goed.
1
geplaatst: 18 augustus 2021, 09:18 uur
gorbeh schreef:
Inmiddels wordt mijn afkeer van streaming eigenlijk alleen maar groter! Ik ben relatief veel thuis en luister vooral naar mijn CD's. Veel betere geluidskwaliteit dan Spotify en ik hoef niet mijn telefoon ervoor aan te houden. Die gaat vaak uit, zodat ik me volledig kan richten op de muziek. Muziek luisteren doe ik nu met een stuk meer aandacht, haast enkel volledige albums van A tot Z. Het 'album van de dag' kiezen gaat nu ook met een stuk meer aandacht dan via streaming.
Inmiddels wordt mijn afkeer van streaming eigenlijk alleen maar groter! Ik ben relatief veel thuis en luister vooral naar mijn CD's. Veel betere geluidskwaliteit dan Spotify en ik hoef niet mijn telefoon ervoor aan te houden. Die gaat vaak uit, zodat ik me volledig kan richten op de muziek. Muziek luisteren doe ik nu met een stuk meer aandacht, haast enkel volledige albums van A tot Z. Het 'album van de dag' kiezen gaat nu ook met een stuk meer aandacht dan via streaming.
Nou ja, dat is - naast het gebrek aan context en het gegeven dat 'alle' muziek voor een tientje per maand het idee van een vluchtige wegwerpcultuur versterkt - altijd mijn belangrijkste bezwaar geweest tegen streaming. Ik voel me weliswaar als een kind in de snoepwinkel, maar het gevolg is dat ik de neiging heb om snel van nummer naar nummer te skippen, en dat ongeduld en gebrek aan focus bespeur ik bij veel andere muziekliefhebbers ook.
Nou ben ik van een leeftijd dat ik al veertig jaar muziek verzamelde voordat streamingdiensten überhaupt van de grond kwamen, maar ik blijf het een wat oppervlakkige luisterervaring vinden. Ik moet zeggen dat dat al minder wordt dan in het begin, dus misschien komt er nog progressie in. Maar voorlopig zie ik Spotify vooral als aanvulling en niet als vervanging van mijn fysieke collectie LP's, CD's en singles.
Ik gebruik de gratis versie. Op de telefoon of iPad werkt dat prima, maar aangesloten op de stereo vind ik het verschil met een CD of LP toch wel hoorbaar. Toegegeven, de betaalde versie schijnt een hogere bitrate te kennen, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om er maandelijks 10 euro uit te trekken. Ondanks de soms mega-irritante reclames, vooral van Spotify zelf. Ik merk dat ik de meeste muziek nog altijd via mijn eigen collectie consumeer.
0
Simon Smith (crew)
geplaatst: 24 augustus 2021, 18:41 uur
Ruben Janse schreef:
Bij Dodax zijn er twee 'verkopers'; Dodax en Dodax EU. Dodax EU heeft BTW inbegrepen, dit zie je ook tijdens het afrekenen. In principe zou je met aankopen bij Dodax EU geen last moeten hebben van de nieuwe regels. Iemand die ook bij de reguliere 'Dodax' (zonder EU) heeft besteld sinds 1 juli?
Al meer ervaringen over Dodax bekend, sinds 1 juli? Wel of geen inklaring e.d.?
0
geplaatst: 24 augustus 2021, 20:41 uur
Volgens mij maakt het niet uit of je bij de 'gewone' Dodax of Dodax.eu bestelt. Alweer een paar bestellingen gedaan sinds begin juli, worden allemaal probleemloos afgeleverd, zonder extra kosten. Duurt wel vrij lang, maar dat was volgens mij altijd al zo. Ik heb niet zo gelet op de verschillen tussen die twee, eerlijk gezegd. Ik heb wel het idee dat de 'gewone' Dodax vrijwel altijd goedkoper is dan de EU-variant.
0
geplaatst: 24 augustus 2021, 20:54 uur
Heb ook meerdere bestellingen gedaan bij de 'gewone' Dodax en die zijn met variabele wachttijd zonder extra kosten afgeleverd. Soms leveren ze binnen een week en soms kan je je afvragen of de CD nog gemaakt moet worden. Er zijn gevallen dat ik liever iets meer aan Large betaal als ik de waar snel wil horen. Laatste tijd lijkt Dodax wat duurder te worden, alsof het bezoeken van items aandacht genereert en het prompt duurder wordt.
0
geplaatst: 24 augustus 2021, 22:17 uur
Bij Dodax kan ik de wat langere levertijd wel accepteren. Maar ik maak me wel zorgen over de levertijden van de Nederlandse platenzaken met webshop. Levertijden van recente releases bij Platomania:
- Chrissie Hynde, Standing in the Doorway: gemiddeld 45 werkdagen
- Watchhouse, Watchhouse: 11 à 14 werkdagen
- Tropical Fuckstorm, Deep States: 3 à 5 werkdagen
- David Crosby, For Free: 3 à 5 werkdagen
- Los Lobos, Native Sons: 15 à 21 werkdagen
Wat gaat hier mis, vraag ik me af. Weet jij dat, Ducoz?
- Chrissie Hynde, Standing in the Doorway: gemiddeld 45 werkdagen
- Watchhouse, Watchhouse: 11 à 14 werkdagen
- Tropical Fuckstorm, Deep States: 3 à 5 werkdagen
- David Crosby, For Free: 3 à 5 werkdagen
- Los Lobos, Native Sons: 15 à 21 werkdagen
Wat gaat hier mis, vraag ik me af. Weet jij dat, Ducoz?
0
geplaatst: 24 augustus 2021, 22:59 uur
Renoir
Hoe het per specifieke platenzaak zit week ik natuurlijk nirt precies. Wij als Plaatboef verkopen alleen wat we in huis hebben, dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
Wat ik wel weet is dat bij Platomania bv het systeem gekoppeld is aan het ordersysteem van de geoothandel, waar ook wij onze nieuwe items bestellen. Die is eigenlijk in de basis voor alle Nederlandse platenzaken hetzelfde. Daarom zal je onderling ook geen echt groot afwijkende prijzen zien.
Wat mij ten hede dagen opvalt (en frustreert) is dat de groothandel steeds minder betrouwbaar wordt. Het begint ook een beetje irrelevant te worden op een bepaalde manier en ik ben bang dat dit daarvan een beetje de eerste signalen van zijn, al weet ik dat niet zeker. Steeds vaker valt mij op dat de groothandel gewoon niet kan leveren wat zij in hun ordersysteem aanbieden. Om de verwachte levertijden maar niet aan te halen. Voor het reguliere spul gaat het vaak wel goed, maar kom je in een gebied dat wat minder voor de handliggend zal zijn merk je dat het lastiger wordt. De groothandel neemt geen risicos meer en houdt de voorraad expres beperkt. Dat uit zich in het feit dat ool zij alles moeten bestellen en als doorsluizer loopt de wachttijd daarmee erg op. Waar dat precies aan ligt snap ik niet. Het is van de zotte dat ik anno 2021 een plaat in een dag via Amazon binnen kan hebben, in een week uit de US via een label maar via de officiele weg daar ruim 2 weken tot een maand op moet gaan zitten wachten. Sterker, vaak deleten ze het item ook nog uit backorder omdat ze het niet meer kunnen leveren... terwijl het bv overal op internet zo te krijgen is. Vreemde toestanden.
Wat ik wel kan zeggen is dat Plato(mania) hier helaas -even als wij- gewoon weg geen grip op hebben en dus helemaal niks aan kunnen doen. Het staat ongelofelijk onprofessioneel en het is logisch dat je dan als koper bij de platenzaak waar je besteld uit komt. Voor ons als retailer deste frustrerend want je bied je klant service, maar kan er niets mee; buiten de teleurstelling e.d. ontvangen. Blijft heel raar. Neem je dan contact op met de groothandel schuiven zij het weer af op de labels. Kortom heb je helemaal niets aan.
Ik noem de groothandel expres niet bij naam, jw weet nooit wie er mee leest. Maar je wil niet weten hoe vaak ik spullen voor mensen heb besteld die nooit werden geleverd door ze. Heel frustrerend.
Of de labels verkiezen de webshops van henzelf boven de fysieke handel. Dat kan natuurlijk ook...
45 werkdagen betekend eigenlijk gewoon niet leverbaar, wijst de ervaring vaak uit.
Iets anders waar ik me groen en geel (pun intended) aan erger zijn alle INDIE ONLY vinyl uitgaves. Die ze vervolgens 9/10 keer ook weer niet kunnen leveren. Dan heb je ons als 1 van de laatste indie platenzaken(Velvet, Plato vallen allemaal onder de MANIA groep en zijn dus gewoon een keten).. kan je ze niet leveren. Bv de laatste Billie Eilish. Iedereen wil dat op gekleurd ltd vinyl. Bestel je er 50, leveren ze er 0. Ja 25 zwarte, die niet te verkopen zijn omdat iedereen de gekleurde wil. Maak het de platenzaken vooral zo lastig mogelijk ipv een beetje tegemoed komen haha... pfft
Hoe het per specifieke platenzaak zit week ik natuurlijk nirt precies. Wij als Plaatboef verkopen alleen wat we in huis hebben, dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
Wat ik wel weet is dat bij Platomania bv het systeem gekoppeld is aan het ordersysteem van de geoothandel, waar ook wij onze nieuwe items bestellen. Die is eigenlijk in de basis voor alle Nederlandse platenzaken hetzelfde. Daarom zal je onderling ook geen echt groot afwijkende prijzen zien.
Wat mij ten hede dagen opvalt (en frustreert) is dat de groothandel steeds minder betrouwbaar wordt. Het begint ook een beetje irrelevant te worden op een bepaalde manier en ik ben bang dat dit daarvan een beetje de eerste signalen van zijn, al weet ik dat niet zeker. Steeds vaker valt mij op dat de groothandel gewoon niet kan leveren wat zij in hun ordersysteem aanbieden. Om de verwachte levertijden maar niet aan te halen. Voor het reguliere spul gaat het vaak wel goed, maar kom je in een gebied dat wat minder voor de handliggend zal zijn merk je dat het lastiger wordt. De groothandel neemt geen risicos meer en houdt de voorraad expres beperkt. Dat uit zich in het feit dat ool zij alles moeten bestellen en als doorsluizer loopt de wachttijd daarmee erg op. Waar dat precies aan ligt snap ik niet. Het is van de zotte dat ik anno 2021 een plaat in een dag via Amazon binnen kan hebben, in een week uit de US via een label maar via de officiele weg daar ruim 2 weken tot een maand op moet gaan zitten wachten. Sterker, vaak deleten ze het item ook nog uit backorder omdat ze het niet meer kunnen leveren... terwijl het bv overal op internet zo te krijgen is. Vreemde toestanden.
Wat ik wel kan zeggen is dat Plato(mania) hier helaas -even als wij- gewoon weg geen grip op hebben en dus helemaal niks aan kunnen doen. Het staat ongelofelijk onprofessioneel en het is logisch dat je dan als koper bij de platenzaak waar je besteld uit komt. Voor ons als retailer deste frustrerend want je bied je klant service, maar kan er niets mee; buiten de teleurstelling e.d. ontvangen. Blijft heel raar. Neem je dan contact op met de groothandel schuiven zij het weer af op de labels. Kortom heb je helemaal niets aan.
Ik noem de groothandel expres niet bij naam, jw weet nooit wie er mee leest. Maar je wil niet weten hoe vaak ik spullen voor mensen heb besteld die nooit werden geleverd door ze. Heel frustrerend.
Of de labels verkiezen de webshops van henzelf boven de fysieke handel. Dat kan natuurlijk ook...
45 werkdagen betekend eigenlijk gewoon niet leverbaar, wijst de ervaring vaak uit.
Iets anders waar ik me groen en geel (pun intended) aan erger zijn alle INDIE ONLY vinyl uitgaves. Die ze vervolgens 9/10 keer ook weer niet kunnen leveren. Dan heb je ons als 1 van de laatste indie platenzaken(Velvet, Plato vallen allemaal onder de MANIA groep en zijn dus gewoon een keten).. kan je ze niet leveren. Bv de laatste Billie Eilish. Iedereen wil dat op gekleurd ltd vinyl. Bestel je er 50, leveren ze er 0. Ja 25 zwarte, die niet te verkopen zijn omdat iedereen de gekleurde wil. Maak het de platenzaken vooral zo lastig mogelijk ipv een beetje tegemoed komen haha... pfft
0
geplaatst: 24 augustus 2021, 23:10 uur
Dank voor je uitgebreide uitleg Ducoz; ik stel het zeer op prijs.
Tsja, wat heb je aan releasedatum, als de release niet geleverd kan worden, vraag ik me dan af. Het vervelende is dat je als besteller een stuk voorzichtiger gaat worden, of toch maar bij een van de "reuzen" of bij onze vrienden in Zwitserland aanklopt.
Tsja, wat heb je aan releasedatum, als de release niet geleverd kan worden, vraag ik me dan af. Het vervelende is dat je als besteller een stuk voorzichtiger gaat worden, of toch maar bij een van de "reuzen" of bij onze vrienden in Zwitserland aanklopt.
* denotes required fields.