MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
Helaas inderdaad, beetje een sneeuwbaleffect.

Mssr Renard
Ik heb van de week voor het eerst een bestelling bij Dodax gedaan.
En mijn god wat duurt dat lang, en intussen geen bericht of een update.

Bij Sounds, Plato, etc. zelfs Bol.com is er een indicatie, maar bij Dodax dus niet.
Hebben ze de platen waarvoor ik heb betaald eigenlijk wel?

Als je platen besteld bij Dodax kan je je lol op want bij het verzendbericht zit geen track & trace. Na verzendbevestiging duurt het ongeveer drie dagen dat de waar bezorgd wordt. Als ze het niet hebben krijg je je geld terugbetaald of ze ondernemen een tweede bestelpoging en geven je de gelegenheid tot annuleren.

Bol.com houdt je veel beter op de hoogte al bestel ik daar niet zo gekke veel, ik ga eerder naar Large.

Mssr Renard
Het is dat Discogs geen bootlegs mag/wil verkopen, maar ik moest een bepaalde Allman Brothers hebben, plus nog wat. Mijn vermoeden is dat ze liegen over hun aanbod. Dat die platen die ik wil, nog moeten worden geïmporteerd. Maar daar heb ik hen niet voor nodig. Zij claimden 'op voorraad'. Nu voel ik mij in de aap gelogeerd.

Toch maar mijn toevlucht tot Discogs en Ebay blijven nemen. Mensen daar doen hun uiterste best voor een goede feedback. Ik denk dat ik mijn bestelling maar ga cancelen.

Obscuur livemateriaal wil Dodax nog wel eens hebben en leveren ze ook wel, van dat 'unofficial release' spul of die semi-officiële labeltjes die helft van de tijd niet op MuMe mogen. Heb wel wat voorbeelden dat je het uiteindelijk wel krijgt als je het nodige geduld uitoefent. Kon idd. wel eens geïmporteerd moeten worden bij een tussenleverancier gezien de wachttijden.

Mssr Renard, mijn persoonlijke ervaringen met dodax: tientallen CD's, twee DVD's en één langspeelplaat besteld, altijd alles geleverd. Aan de pluskant: zeer lage prijzen (althans voor de CD's), aan de minkant: gemiddeld drie weken op je bestelling wachten. Zelf heb ik het laatste wel voor het eerste over.

Mssr Renard
Dan wacht ik nog even. Ik ben gewoon de snelheid van Plato gewend. En discogs (behalve uit Spanje en Italie) is ook gewoon snel.

Soledad
Ik vind de prijzen op Dodax helemaal niet meer zo laag. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Sir Spamalot (crew)
Een groot prijsverschil is niet meer te verwachten want de onderlinge concurrentie kan best stevig zijn, hun probleem, niet de mijne. Zoals B.Robertson al heeft gemeld hebben zij nog soms albums die anders niet of tamelijk prijzig te verkrijgen zijn. Mijn recentste voorbeeld is het album Disclosure van The Gathering, besteld op 03/08/2021 voor de milde prijs van 9,91 en deze kwam afgelopen maandag binnen. De langere leveringstijden moet je erbij nemen. Ik heb de voorbije weken best stevig besteld bij Amazon onder haar/zijn Europese gedaantes. JPC is qua kwaliteit van "uitvoering" voorbeeldig maar niet de goedkoopste, maar ik heb het afgeleerd om uren tijd te besteden in het zoeken "naar die euro minder".

Aan dit tempo wordt het binnenkort zoeken naar een tweede kast en het heeft al jaren knarsetanden en twijfelen gekost om die eerste te kopen. Betalend Spotify abonnement in mijn bezit maar het hebben vind ik nog altijd beter dan het streamen. Ouderwets, misschien. Ik leef maar één keer en nu.

Mssr Renard
Sir Spamalot schreef:

Aan dit tempo wordt het binnenkort zoeken naar een tweede kast en het heeft al jaren knarsetanden en twijfelen gekost om die eerste te kopen. Betalend Spotify abonnement in mijn bezit maar het hebben vind ik nog altijd beter dan het streamen. Ouderwets, misschien. Ik leef maar één keer en nu.

Ik heb Brothers and Sisters van Allman Brothers in verschillende gedaanten in mijn leven tot mij genomen.

Maar het vinyl op de platenspeler leggen, en de binnenkant van de Gatefold bekijken naar die lieve mensen en de achterkant van de hoes waar je dan Brittany Oakly ziet (dochter van Berry), dat kan niet met een spotify-abonnement. De streamers zien alleen de zoon van Butch Trucks (Vaylor) en dan nog in het klein. Nee niks daarvan, daarvoor hebben ze niet zo een moeite gedaan voor zo een prachthoes.

En het geluid? Vinyl is gewoon lossless zoals dat heet. En dat is streaming gewoon niet. Het verschil met de cd weet ik dan weer niet. Daar heb ik geen verstand van. Behalve dat ook daar het artwork ook verkleind is. Het enige nadeel van vinyl is dat er geen bonustrack op kunnen (behalve als je er een dubbelaar van maakt, wat ook wel eens gebeurd).

Soledad schreef:
Ik vind de prijzen op Dodax helemaal niet meer zo laag. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Nee, dat is sinds enkele maanden ook mijn indruk. In het verleden kwam je nog wel eens superkoopjes van rond de 3 of 4 euro tegen, waarbij je haast vermoedde dat een artikel gewoon verkeerd geprijsd was. Tegenwoordig begint het, uitzonderingen daargelaten, al gauw rond de 6, 7 euro, en vaak rond 15 tot 18 euro voor recenter materiaal, terwijl de prijsverschillen met conculega's ook niet zo groot meer zijn. Soms is Dodax zelfs aanmerkelijk duurder.

En dan heb ik het alleen nog maar over CD's. Prijzen voor LP's zijn, net als elders, soms echt een drama. Begin ik me net een beetje te verzoenen met de gedachte dat een gemiddeld vinylalbum 22 à 23 euro moet kosten, zie ik veel albums de laatste tijd aanmerkelijk hoger geprijsd staan, niet zelden in de richting van 30 tot zelfs 40 euro. De lol gaat er wel een beetje af zo...

Ik heb het idee dat Dodax, maar ook andere aanbieders, de laatste tijd de prijzen omhoog getrokken hebben, enerzijds vanwege de coronaperikelen, grondstoftekorten en onvoorspelbare levertijden van de producenten, anderzijds omdat er gewoon weinig vraag meer is naar fysieke items. En dus ligt ook de productie lager, want het valt me ook op dat veel items, ook bij Dodax, maar korte tijd leverbaar zijn. En wat schaars is, wordt duurder, zo luidt een ijzeren economische wet...

Simon Smith (crew)
Nog niemand die inklaringskosten e.d. heeft moeten betalen bij Dodax? Ik ben benieuwd hoe dat nu gaat...

Simon Smith schreef:
Nog niemand die inklaringskosten e.d. heeft moeten betalen bij Dodax? Ik ben benieuwd hoe dat nu gaat...

Ik lees deze vraag nu pas, maar kan er wel op antwoorden: sinds juli een vijftal bestellingen gedaan, en die allemaal probleemloos en zonder extra kosten binnengekregen. Op basis van die score durf ik de stelling wel aan dat levering door Dodax geen extra kosten met zich meebrengt. Wel twee maren: zo goedkoop zijn ze niet meer, ik heb de indruk dat ze de meerkosten van de nieuwe regeling geruisloos in hun prijsstelling hebben doorberekend. En soms zit er wel érg veel tijd (lees: meer dan een maand) tussen bestellen en ontvangen.

Simon Smith (crew)
Dank voor je antwoord, dan durf ik ook wel weer een bestelling te plaatsen

Zelfde hier, tot nu toe geen meerkosten bij Dodax. Vooral vinyl is flink in prijs gestegen recentelijk en ja, je moet af en toe geduld hebben. Een mailtje wil nog wel eens helpen om hoger op de prioriteitenlijst te komen. Of ze cancellen je order meteen, ook al meegemaakt.

Wat opslag aangeschaft voor het maken van back ups.
USB stick met 512GB geheugen kopen? - DataIO - Bestel nu!

Simon Smith schreef:

Steeds meer producten bij Dodax worden geleverd door Dodax EU, dan zit het wel snor. Maar ook ik heb bij 'de gewone' Dodax recent geen extra kosten hoeven te betalen.

Dodax is van origine een Zwitsers bedrijf en voorheen (voor 1 juli) hoefde je geen BTW te betalen over bestellingen onder €22. Dat is denk ik een van de redenen dat ze sindsdien (wat) duurder zijn geworden. Destijds veel cd's daar gekocht tegen zeer interessante prijzen, zoals van Dream Theater, Metallica, Opeth, Van der Graaf Generator, Soft Machine, Al di Meola, Neal Morse, Gentle Giant, Jean-Luc Ponty, Pendragon, Mahavishnu Orchestra en Jean-Michel Jarre. Alles is geleverd al duurde het soms vrij lang. Ik bestel altijd 1 item per bestelling dat geeft de kleinste kans op complicaties.

Dat ze daarom duurder zijn geworden zou goed kunnen. Bedrijven buiten de EU hebben twee mogelijkheiden. De plaatselijke BTW omzetten naar de BTW van Nederland in ons geval of de plaatselijke BTW kwijtschelden. Bij het eerste heb je geen extra kosten meer onderweg. Bij het tweede betaal je minder aan de winkel maar krijg je die kosten wel. Het eerste is klantvriendelijker en daar zijn voor webwinkels gewoon mogelijkheden voor om dat zo te regelen.

Interessant, dat wist ik niet. Nu snap ik de verschillen tussen webwinkels.

Mijn recente ervaring met Dodax is ook dat ik nog niet geconfronteerd ben met extra kosten, maar dat cd's veel langer onderweg zijn. Snelle levering én goedkoop kan bij fijnecd.nl. Het assortiment is helaas niet heel groot, maar het webwinkeltje is snel en betrouwbaar.

Herkenbaar die (extra) lange levertijd bij Dodax. Heb nu na 2,5 week verzendbericht van een item waar 2 weken levertijd voor stonden en een simpele CD remaster van Rush kost ook al 2 weken om te leveren. Dit en de recente prijsstijgingen maakt dat ik steeds meer vergelijk met Large en Bol en, verrassend genoeg, steeds meer naar laatstgenoemde verschuif mbt. scherp geprijsde items uit soms onverwachte hoek (Godflesh live bv.).

Mssr Renard
Ik bestel toch het meeste direct bij de labels zelf.

Ik heb alleen nog (steeds) geen goede manier gevonden om bij Blue Note te bestellen zonder in dollars te moeten afrekenen en via de VS.
Die Blue Note platen worden toch ook in de EU geperst? Of moet ik dan op zoek naar de Europese distributeur met welke Blue Note samenwerkt. Universal?

Mssr Renard schreef:
Ik bestel toch het meeste direct bij de labels zelf.

Ik heb alleen nog (steeds) geen goede manier gevonden om bij Blue Note te bestellen zonder in dollars te moeten afrekenen en via de VS.
Die Blue Note platen worden toch ook in de EU geperst? Of moet ik dan op zoek naar de Europese distributeur met welke Blue Note samenwerkt. Universal?

Blue Note Store France - store-bluenote.fr

De Franse site lijkt me inderdaad de handigste en meest voordelige route als je rechtstreeks van het label wilt importeren. Er is ook een Britse Blue Note-store, maar ik ben bang dat je dan te maken krijgt met de importbeperkingen en -kosten die sinds halverwege dit jaar gelden vanwege de Brexit en nieuwe EU-regels.

Niet voor het een of ander, maar kun je de meeste Blue Note-releases niet gewoon via de Nederlandse of Europese platenzaken of websites verkrijgen? Ik ben er zelf niet zo mee bezig, maar een bedrijf als Platomania biedt vrijwel de gehele Tone Poet-serie aan. Voor stevige prijzen, dat wel. Maar die vragen ze overal.

Een hoop ellende tegenwoordig met het bestellen van buiten de EU, maakt de keus voor mij wel een stuk kleiner en uiteindelijk duurder. Wilde nogal eens bij WOWHD bestellen en ook op Amazon UK en Discogs. Is niet meer te doen. Buiten de hoge kosten komen cd's vaak niet aan. Nee, dat werkt echt niet meer.

Bestel nu vaak bij deze MBM Music Buy Mail - The Power of Rock - Mailorder Shop - musicbuymail.com

CD's nog voor rond de 15 euro en de verzendkosten zijn 5 euro, ook voor meerdere cd's. Dus als je het een btje opspaart en dan een aantal cd's tegelijk koopt daar, is het nog lekker goedkoop.

Plato vraagt in de regel 39,- voor een single lp. Jpc.de is in de regel goedkoper en heeft bepaalde titels afgeprijsd, afhankelijk van order geen verzendkosten.
Het goede nieuws is dat er nu nog een serie met remasters is, classic vinyl, voor ca 22 per stuk, Plato 24,-

Mssr Renard
Ik vind Platomania/Concerto eigenlijk gewoon te duur. Daar ben ik eerlijk in.

Discogs is echt een bos met veel teveel bomen, waardoor ik spreekwoordelijk niet meer kan zien wat ik wil. Vooral nieuw vinyl is op discogs ook erg scherp geprijsd. Vaak wil ik ook meer dan 1 plaat bestellen (ivm verzendkosten), dan is het echt zoeken in de inventaris van de aanbieder tot ik een ons weeg, en kies ik een niemendalletje als tweede album erbij, die ik eigenlijk niet wil.

In Den Haag is (was) een speciale jazz-zaak. Zoiets zoek ik, maar dan web-based. Heeft iemand hier een tip voor?

Mssr Renard schreef:
In Den Haag is (was) een speciale jazz-zaak. Zoiets zoek ik, maar dan web-based. Heeft iemand hier een tip voor?

Mjuman noemde hem al: jpc.de. Een zeer breed assortiment, maar die J in de bedrijfsnaam staat wel degelijk voor jazz, dus ook daarin zijn ze goed thuis. Verwacht geen koopjes, maar standaardprijzen, soms naar mijn smaak wat aan de hoge kant.

Groot pluspunt voor vinylliefhebbers: zwarte schijven versturen ze standaard gratis - en goed verpakt - naar Nederland, in tegenstelling tot CD's, gek genoeg. Al hebben ze elke maand ergens halverwege de maand wel een actieweek waarin ze ook die gratis versturen.

Een aanrader, ook wat betreft betrouwbaarheid. Mijn bestellingen zijn tot dusver altijd perfect aangekomen, al blijken ze een enkele keer de aangeboden geluidsdrager uiteindelijk niet te kunnen leveren (geldt niet voor wat ze in voorraad hebben, dat staat er altijd netjes bij). In dat geval krijg je snel je geld teruggestort.

Lang geleden - en dan heb ik het echt wel over een jaar of tien - was ik nog erg enthousiast over het Zwitserse grooves.inc. Destijds lage tot redelijke prijzen en gratis verzending (ook vinyl, hoewel dat toen overal slechts spaarzaam leverbaar was) vanaf 20 euro.
Maar ook die is tamelijk duur geworden, nog afgezien van het feit dat ik hun site vaak niet eens kan bereiken. Ligt dat laatste aan mij of hebben meer mensen daar last van? Ik zie dat hun facebookpagina al sinds 2019 niet meer is ge-update, dus dus spreekt waarschijnlijk boekdelen...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:36 uur

geplaatst: vandaag om 13:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.