MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
Mssr Renard
Toch even gekeken bji jpc.de en alhoewel ik gek ben op de duitse taal en graag ook daar bestel, merk ik dat ze niet veel jazz op lp hebben (raar genoeg). Maar goed, we hebben het geprobeerd.

Sowieso blijft tweedehands de manier van zoeken (platenzaken genoeg in Amsterdam), maar ik kan online ook nog eens Velvet of Sounds proberen. Wie weet hebben zij nog wat.

Sir Spamalot (crew)
Tot middernacht 7 november 2021 opnieuw geen verzendingskosten bij JPC.de.

Men zegge het voort.

Ik heb op 19 oktober een bestelling gedaan bij Dodax. Elf cd's. Op een na heb ik ze allemaal binnen. En geen extra kosten (was ik ook niet bang voor) bij aankomst. Tien van de elf tussen één en twee weken na bestelling binnen. Vind ik een prima score.

Op 26 oktober heb ik nog een kleine bestelling gedaan, twee albums. Die heb ik nog niet binnen.

Dodax was meer de albums die ik heb gekocht goedkoper dan anderen die ik heb gecheckt (jpc, bol, Amazon, Plato, Sounds en Kroeze; allemaal online). Ik heb er niet echt lang op hoeven wachten.

Daarvoor had ik een kleine bestelling gedaan bij jpc.de. Die had heb ik allemaal binnen een week na bestelling in ontvangst kunnen nemen.

Vandaag lagen ook mijn Dodax pakketjes in de brievenbus en geen extra kosten (was in totaal een bestelling van om en bij de 40 euro) moeten betalen. Jammer genoeg is mijn ervaring met Dodax zelf weer wat minder, maar het heeft deze keer niets met de levering te maken. Ik had me deze bootleg boxset aangeschaft: Box | Dodax.nl en via wat online gepuzzel te weten gekomen uit welke 3 concerten de tracklist gehaald werd.

Ik doe het pakketje open en zie op de achterkant van de box een compleet andere tracklist staan, dus in plaats van 2 volledige concerten en eentje waar een paar tracks ontbraken, zit ik nu met 4 shows waarvan er maar eentje volledig is. Op zich geen man overboord, want ik kan het wel aanvullen met de audience recordings van archive.org (en de box was wel erg goedkoop voor 6 schijfjes) maar toch vervelend dat ze iets basis zoals een correcte tracklist niet juist kunnen krijgen.

Voornaamste reden waarom ik alleen officiële releases koop. Er zijn ook tal van Neil Young boxjes te koop met dubieuze geluidskwaliteit of pauzes tussen nummers zonder fade outs.

En dan had je een paar jaar nog Immortal...

Bwah, van de 14 onofficiele releases die ik van de Grateful Dead in huis heb, is dit de tweede waar het misloopt. De eerste heb ik gekocht zonder beter weten in MediaMarkt, maar je mist veel interessant materiaal als je je enkel baseert op officiële releases. Zo'n Snack Benefit Concert waar je een embryonale versie van Blues for Allah hoort zul je dus nooit horen en bij mij is dat net mijn nummer 1 plaat.

Bij Bob Dylan bijvoorbeeld is dan weer Hard Rain officieel uitgebracht en dat blijkt een mengelmoes van verschillende concerten te zijn. Ik heb de Shelter from a Hard Rain broadcast, die wel een volledig concert is, en ik zou echt niet zonder kunnen. Het is soms een beetje het Wilde Westen maar om het nooit te doen? Neen, dan dubbelcheck ik in de toekomst liever de gegevens van Dodax vooraleer ik bestel.

Mssr Renard
Ik heb nu 3 Blue Note Classics op vinyl voor 22 euro per stuk besteld bij JPC (Morgan, Shorter en McCoy).
Geen verzendkosten ook. Fantastisch, kan niet wachten!

metalfist schreef:
Het is soms een beetje het Wilde Westen maar om het nooit te doen? Neen, dan dubbelcheck ik in de toekomst liever de gegevens van Dodax vooraleer ik bestel.

Met die semi-officiële releases is het soms inderdaad een 'lucky shot' in vergelijking met wat je uiteindelijk binnenkrijgt. Bij officiële releases helpt het vaak als je gebruik maakt van de EAN-code die de meeste online leveranciers doorgaans wel vermelden. Bij Dodax heet dat ding trouwens gek genoeg de GTIN-code, maar het is dezelfde cijferreeks onder de streepjescode.

Google die reeks nummers in combinatie met artiest of titel en je vindt vaak wel meer informatie of de juiste afbeeldingen (vaak via Discogs of vergelijkbare sites) van de versie die je dan opgestuurd krijgt. Want die EAN-code, in combinatie met het jaartal, is de basis van de informatie die je krijgt op een website. Helpt doorgaans vrij aardig om uit te vogelen om welke release het gaat, zeker bij oudere albums die vaker heruitgegeven zijn.

Mssr Renard
metalfist en gaucho, van Allman Brothers Band en Jethro Tull spaar ik echt livereleases en verzamelaars die niet- of half-officieel zijn. Tegenwoordig gewoon te koop bij normale platenzaken zoals Sounds of Velvet.

Ergens niet eerlijk omdat je bootleggers betaalt en de artiesten geen cent zien, maar vaak zitten er ook heel gave concerten tussen.

Het grootste gevaar zit 'm erin dat deze semibootlegs vaak onder verschillende namen zijn uitgegeven, en je snel per ongeluk iets dubbel koopt.

Vandaar dat ik nauwlettend discogs in de gaten houd. Daar reviewen mensen ook de niet officiele releases en worden releases met verschillende namen geclusterd. Uiteindelijk best wel wat gaafs (ook via dodax) binnen weten te halen.

Discogs dus goed checken!

Ja, verschillende naamgevingen is inderdaad ook soms nog lastig. Bij livereleases heb ik dan ook een lijstje gemaakt met de datum(s) van het concert en indien nodig/mogelijk welke songs van welke datum komen. Dat is een beetje werk, maar maakt het filteren wel wat makkelijker.

Voor verzamelaars doe ik niet zoveel moeite, maar daar kunnen inderdaad ook nog wel leuke dingetjes tussen zitten. Zo kwam ik er een tijd geleden achter dat ik al jaren de Life is a Long Song EP van Jethro Tull in huis had zonder het te weten

Mssr Renard
metalfist schreef:

Voor verzamelaars doe ik niet zoveel moeite, maar daar kunnen inderdaad ook nog wel leuke dingetjes tussen zitten. Zo kwam ik er een tijd geleden achter dat ik al jaren de Life is a Long Song EP van Jethro Tull in huis had zonder het te weten

Dit 'label' heeft wel gave verzamelplaten. Vaak cd-bonustracks: Verne Records Label | Releases | Discogs

Sir Spamalot (crew)
Tot middernacht 21 november 2021 opnieuw geen verzendingskosten bij JPC.de.

Men zegge het voort.

Ik heb bij Jpc.de voor het eerst een lp besteld , hoe lang duurt dat gemiddeld? Wacht al een week of 3!

Er staat altijd info bij als ‘item In stock’, ‘1-3 days‘, ‘2-4 weeks’. Dus het ligt eraan. Ze sturen altijd mail op moment dat item verstuurd wordt.

Ja het was meteen verstuurd daar kreeg ik een mail over , maar das inmiddels al behoorlijk lang geleden

Oh. Dat is vreemd. Hier valt net een CD in de bus die de 16e verstuurd is.

steven schreef:
Ja het was meteen verstuurd daar kreeg ik een mail over , maar das inmiddels al behoorlijk lang geleden

JPC verstuurt zonder track & trace. Om een of andere onduidelijke reden doen verzendingen uit Duitsland via DHL er tegenwoordig meer dan een week over voor ze aankomen. Je krijgt overigens nog steeds een briefje in de bus, wanneer ze langs zijn geweest en je niet thuis was - nu met een code en een weblink (dan kun je lezen dat je 'evt bij de buren kunt afhalen of dat je naar het pakketstation moet gaan), voorheen stond er op welk huisnummer het was afgeleverd.

Idd zowiezo verschil tussen CD (PostNL) en LP’s (DHL pakketje)

Mssr Renard
Pakketbezorgers doen niet meer aan briefjes. Ik merk dat ik continu in de gaten moet houden op de sites van genoemde pakketbezorgers of er niet toevallig iets aan komt, of dat ik niet thuis was etc.
Vaak loop ik ook gewoon eens in mijn vrije tijd naar een pakketpunt in mijn buurt, en ligt er al dagen of weken een pakket voor mij, zonder dat ik het weet.

Het is wat het is. Een puinhoop dus.
Als ik geluk heb ben ik thuis of neemt mijn vrouw of buurvrouw een pakket aan. Het is in elk geval niet lekker georganiseerd (meer) en altijd een verrassing.

Via discogs verstuur ik als verkoper ook lp's naar het buitenland. Ik heb al een paar keer de lp's retour gekregen omdat ze niet waren opgehaald door de koper. Als ik ze dan mail, dan zeggen ze hetzelfde: dat ze geen bericht van de pakketdienst hebben gekregen.

Zonder track and trace ben je helemaal aan het lot overgelaten.

maar eens een mailtje aan gewaagd , heb dat met dodax ook wel gehad dat het echt meer dan 4 weken duurde ofzo , ben geneigd maar een paar euro meer te gaan betalen bij platomania , velvet of amazon ( als ze daar echt veel goedkoper zijn

Mssr Renard schreef:
Pakketbezorgers doen niet meer aan briefjes. Ik merk dat ik continu in de gaten moet houden op de sites van genoemde pakketbezorgers of er niet toevallig iets aan komt, of dat ik niet thuis was etc.
Vaak loop ik ook gewoon eens in mijn vrije tijd naar een pakketpunt in mijn buurt, en ligt er al dagen of weken een pakket voor mij, zonder dat ik het weet.

Het is wat het is. Een puinhoop dus.
Als ik geluk heb ben ik thuis of neemt mijn vrouw of buurvrouw een pakket aan. Het is in elk geval niet lekker georganiseerd (meer) en altijd een verrassing.

Via discogs verstuur ik als verkoper ook lp's naar het buitenland. Ik heb al een paar keer de lp's retour gekregen omdat ze niet waren opgehaald door de koper. Als ik ze dan mail, dan zeggen ze hetzelfde: dat ze geen bericht van de pakketdienst hebben gekregen.

Zonder track and trace ben je helemaal aan het lot overgelaten.

PostNL (en andere providers ook) staan een beetje op een tweesprong (zeg knooppunt Ouderijn): het linkerbeen wil A'dam (denk: efficiency) en het rechterbeen naar Arnhem (denk: service). Bezorgers (veeal zzp) hebben nl geklaagd dat het huidige bezorgproces (soms wel bij 3 deuren aanbellen om pakketje af te leveren) tijdrovend is (ze krijgen nl per 'drop' betaald) en hun te weinig oplevert. Voeg daarbij de consequenties van de Brexit (betaling verschuldigd voor pakketten uit de UK) en het zal duidelijk zijn dat de huidige move van PostNL (min of meer gevolgd door DHL) van alerts per mail op dit moment nog niet echt succesvol is, to say the least. Of het verandert - who knows, op dit moment brengt de afhandeling (het logistieke tyraject zeg maar) van e.e.a. de groei van de e-tail in gevaar.

Bij e-tailers is het sowieso slim om te kijken naar de werkelijke voorraad - anders ben je bij bestellen én direct betalen eigenlijk hun bestelproces aan het voorfinancieren - en dat kan nooit de bedoeling zijn

Mssr Renard schreef:
Pakketbezorgers doen niet meer aan briefjes.
Hier onlangs nog een pakje van de buurman gekregen, hij was er zo snel bij dat ik het briefje in de bus nog niet gevonden had. Het kan dus wel! Sowieso zeer weinig tot geen klachten hier (ik denk dat ik in totaal misschien twee pakketjes in z'n geheel niet heb ontvangen - en toen kreeg ik van de ene een nieuwe toegestuurd). Een briefje in de bus als het nodig is, dat het bij de buren is afgegeven of dat je 't kan ophalen bij een afhaalpunt. Handigste is nog wanneer je kan kiezen het te laten afleveren bij zo'n punt, dan kan je op je eigen tijd gaan.
Een minpunt met zavvi (dan gaat het over films idd) is dat ik behoorlijk lang moet wachten soms. Maar als het dan maar een keer komt, maak ik daar geen punt van...

Bij PostNL vind ik het hier in Deventer prima gaan. Altijd briefjes in de brievenbus als we een keer niet thuis zijn. We merken wel dat als iemand in de buurt niet thuis is, de lokale pakketbezorger bijna standaard naar ons toegaat, omdat mijn vrouw meestal thuis is. Wij snappen dat en vinden dat prima.

Bij DHL gaat het een stuk slechter. We hebben regelmatig meegemaakt dat we dan een melding kregen dat er was aangebeld, maar dat we niet thuis waren. Nou, dat bleek meer dan eens niet te kloppen. En dat we de deurbel niet horen, kan ook niet want onze hond laat ons altijd luid en duidelijk weten dat er aangebeld wordt.

Ik had via bol.com een PS4 game besteld bij BCC en die grappenmakers deden dat dus in een doos die zo groot was dat hij niet door de brievenbus kon. En bij de buren afleveren doen ze niet aan bij DHL, blijkbaar, dus dan maar een nieuw bezorgmoment uitgekozen. PostNL is wat dat betreft veel pragmatischer.

Ik kreeg overigens zowel van DHL als bol.com mails over de voortgang.

Saillant detail, de DHL man reed in een busje van de Bo-Rent.

Inmiddels ook weer het e.e.a. bij Dodax in bestelling staan. De vreugde van een lage prijs is bij mij nog steeds groter dan de ergernis over de trage levering. Komt omdat ik toch meestal via Spotify luister overdag. Ik 'mis' dus niks.

Vandaag kreeg ik mijn 1e bestelling via Dodax.nl binnen, helaas is de plaat dubbelgevouwen. Verpakking laat ook wel te wensen over vind ik voor een elpee. Ben benieuwd hoe ze hierop reageren. Retourzending net aangemaakt.

Edit:
Ik krijg net een mailtje dat ze een nieuwe gaan versturen en dat ik de oude plaat niet hoef te retourneren. Klinkt goed, ik wacht het af.

Een lp dubbelgevouwen?

trebremmit schreef:
Een lp dubbelgevouwen?

Ja alsof ze hem eerst door de brievenbus hebben geprobeerd te proppen, echt niet normaal.

Gelukkig krijg je een nieuwe, hopelijk wel bezorgd door iemand anders.

Mssr Renard
Hoe de hel vouw je een plaat dubbel? Daar moet je toch nog best wel kracht voor zetten? En dat hoor je dan toch ook? Dat moet een flinke krak zijn. Wat voor postbode doet zoiets?

Soledad
Mr. B schreef:
Vandaag kreeg ik mijn 1e bestelling via Dodax.nl binnen, helaas is de plaat dubbelgevouwen. Verpakking laat ook wel te wensen over vind ik voor een elpee. Ben benieuwd hoe ze hierop reageren. Retourzending net aangemaakt.

Edit:
Ik krijg net een mailtje dat ze een nieuwe gaan versturen en dat ik de oude plaat niet hoef te retourneren. Klinkt goed, ik wacht het af.

Ze lossen het meestal wel netjes op. Ik vind de verpakkingen van bol.com altijd beroerd bij vinyl. Dun kartonnen doosje. Gelukkig valt de schade (meestal) mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.