MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Ik zeg wel downloaden! Ik bedoel, hoe ontdek je nieuwe bands op een goedkope manier. Zo dus. En als ik een album goed vind koop ik het gewoon en zo koop ik heel veel origineel. Dus van mij mag het. De laatste tijd zijn er ook meer artiesten die hun albums gewoon gratis op het internet zetten en legaal. Een voorbeeld is Smashing Pumpkins.

@Fake_world: touché

Beeswax schreef:
@Fake_world: touché

Een inside joke van mijn nonkel al de groenen zijn zo voor het milieu, maar ze lopen wel alles groen te verven (de meest milieuvervuilende kleur).

m3LL3
Het stoort me dat een aantal van jullie vinden dat de manier waarop ik mijn muzikale kennis vergaar moreel verwerpelijk is. Zij die dit menen zijn mijns inziens moreel verplicht een paar producten die in de rechterbalk aangeprezen worden in huis te halen.

We kunnen echter moreel verwerpen wat we willen: het zal goddank niet veel opleveren. Gratis muziek is in grote aantallen bereikbaar en er zijn weinig vooruitzichten dat dit zal veranderen. Het enige dat de muziekindustrie doet is met zeer onsmakelijke voorstellen komen. De weg naar gratis muziek zal hooguit moeilijker worden.

Als de muziekindustrie zijn zin zou hebben gekregen had ik nu nog steeds Muse of Coldplay geluisterd. Lang leve het vrije internet dat dit niet het geval is

Ik heb nog nooit enige belemmering of juist verplichting vanuit de muziekindustrie vernomen om wat voor albums dan ook wel of niet aan te schaffen. Dat debiele idee zit in je hoofd.

Je bent blijkbaar niet van plan om op wat voor manier dan ook te betalen aan de artiesten waar je gratis muziek van download.

Als je consequent bent, vertel je je werkgever vandaag (of je toekomstige werkgever als je nu nog niet werkt) dat je ook volledig afziet van salaris omdat je vind dat je je werk, net zoals je dat vind bij muzikanten, gratis moet verrichten.

Omdat andere mensen nog wel normaal betalen voor muziek en de industrie daardoor nog blijft bestaan, ben je eigenlijk niet anders dan een profiteur, een parasiet. Had het aan mensen als jou gelegen, dan waren er sowieso geen nieuwe albums meer verschenen.

Dus ik hoop maar dat je ook af en toe een cd-tje koopt, naast al dat gratis downloaden, want ik zou mij hier niet meer durven vertonen.

De manier waarop de muziekindustrie met haar (potentiële) klanten omspringt, verdient geen schoonheidsprijs. Geluidsdragers zijn veel te duur geworden. Het bestaat vaak uit onhandige verpakkingen, overbodig bonusmateriaal, niet te verwijderen stickers etcetera. Dat is al jaren een doorn in mijn oog.
De industrie zou wat vaker met haar afnemers in contact kunnen treden. En niet alleen via rechtszaken.

Dat neemt niet weg dat ik Musicians verhaal vrijwel volledig onderschrijf.

Het kost geld om een album in elkaar te knutselen. Het kan dan niet zo zijn dat iedereen het maar voor niks op zijn ipod kan plempen.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik wel eens wat binnensleep om te beluisteren.
Maar ik moet zeggen dat via bijvoorbeeld Myspace door artiesten zelf genoeg impressies van hun muziek wordt aangeboden. Daarmee komt het argument dat men niets nieuws leert kennen ook te vervallen.
Dat impliceert dat ik er niet rouwig om zou zijn als het downloaden van bijvoorbeeld nieuwsgroepen vanaf nu niet meer mogelijk zou zijn.

Zo'n pakweg twintig jaar geleden maakte ik er een hobby van een muziekwinkel binnen te stappen om albums te gaan beluisteren en mocht ik hem goed vinden het gewoon te kopen. Dat beluisteren in muziekwinkels doe ik niet meer, dat doe ik op mijn pc door albums gratis te downloaden. Vind ik ze goed, dan stap ik naar de winkel en koop ze gewoon zoals ik gisteren gedaan heb. (Zero 7, Editors)
Dus, internet heeft wat het beluisteren van muziek betreft de plaats in genomen van de muziekwinkel en daar is niets mis mee. Mits iedereen zo consequent is de CD ook werkelijk te kopen als hij het door hem beluisterde album goed vindt. In dat geval heeft de muziekindustrie er alleen maar voordeel bij.

Leuke reacties hierboven op de post van M3LL3. Heel veel dingen herken ik en daar geef ik mijn voorgangers ook gelijk in.

Alleen - wat doe je als je weinig geld hebt, en het typen van een query in Google is zo eenvoudig: ****** bandnaam, album. En dan vind je het album. Kan je het binnenhalen via de bekende sites (waarvan ik de naam niet wil noemen), beluisteren in mp3 kwaliteit.

En dan, on top of it all kan je een ripperik ervan branden via Windows Mediaplayer!!! Even op een rijtje zetten, zodat u mij goed begrijpt: ik download (en dat is NOG niet illegaal) en brand m.b.v. dat fijne Windows Mediaplayer een ripperik.

Nog niet zo heel lang geleden was MS ook in de markt voor DRM (Digital Rights Management) software en via hun eigen WMP kan je dus dus cd-tjes branden

Dus tot een bepaald punt kan ik M3LL3 best begrijpen: geef een kind een volle snoepdoos (want dat is de hoeveelheid muziek op internet) en zeg tegen dat kind dat ie per week maar een snoepje mag hebben (bij wijze van spreken); gaat dat lukken - dacht 't niet.

Alleen m.n. de youngsters moeten terug naar het idee waar het allemaal begon: mensen die vanuit 3 i's (inspiratie, inspanning en instinct) muziek zijn gaan maken; die mensen willen/moeten betaald worden. Waar content (zo noem je dat) gemaakt wordt door mensen, moet dat mensenwerk ook worden betaald. Op grote schaal alleen downloaden en niets kopen is - ehh, ehh - idd niet alleen moreel verwerpelijk, het is erg lelijk al die gebrande cd's met zelfgefrutselde hoesjes, en is ook nog dom, zie de volgende alinea.

Gisteravond bij het concert van Trentemöller geweest in Tivoli (en dat was met 20 euro geen duur concert) en ik vroeg me af, hoeveel concertgangers nog echt een album van hem hadden gekocht - ik kon er geen sticker op plakken; navraag bij een tiental mensen (interesse) wees uit dat het ongeveer 40 - 50% was.

Tien jaar geleden was dat echt anders. Het gekke is dat de concertprijzen juist gestegen zijn, omdat de artiesten geld willen verdienen - met de cd-verkoop alleen lukt het niet meer; en dat was vroeger anders: toen hadden bands sponsors nodig (Volkswagen - Pink Floyd) om überhaupt quitte te spelen bij hun tours.

Nog geen 3% van mijn collectie bestaat uit downloads, bevalt een album me echt, koop ik het tzt, meestal via internet of anders in de winkel, wanneer de albumprijs na een half jaar of gedaald is; ik ben niet graag een dief van mijn eigen portemonnee.

En de muziekindustrie in zijn huidige vorm is op sterven na dood.

Fake_world schreef:
Eventjes nog over de shuffle functie: gehaat tot in zijn kleinste vorm.

Ik luister al mijn cd's en platen liefst in hun volledigheid en in de volgorde zoals die door de artiest bedoelt was. Want door de shuffle functie leer je de hele plaat niet meer waarderen, enkel die liedjes die je na 2-3 keer nog goed vond. Wat is daar nu aan?

De industrie heeft gewoon de fout gemaakt om muziek als puur entertainment te zien, waardoor bijna niemand nog de waarde ervan inziet, maar het slechts ziet als achtergrondmuziek.

Helaas is de hap-slik-kijkevolutie zo ver gevorderd in de mensheid, en zal het helaas nooit meer veranderen. (vb. Ik ben een van de weinigen die muziek nog echt in zijn waarde waardeert, tot mijn grote spijt.)

Wij zijn de mensen die de industrie nog geld verschaft, en juist ons zijn ze hard aan het wegjagen. Gelukkig bestaat er nog iets als deze site waar je werkelijk de beste muziek buiten mijn vakgebied vind, zodat ik ook de niet-metalengebieden verken en beluister.

En zo heb ik dus een hekel aan best-of CD's. Heb alle CD's van the Eagles en vind het behoorlijk storend dat ik van sommige album een paar nummers al heel goed ken en andere minder, wordt wel moeilijk om een album dan als geheel te waarderen.

Mjuman schreef:

Ik denk dat een premium-lidmaatschap van (een fanclub van) een band de volgende stap in on-line muziek zal zijn. Je abonneert je op een online content-feed van U2 (bijv.) en dan kan je de verschillende milestones/versies van hun nieuwe materiaal horen, repetities 'virtueel' bijwonen en evt concerten zien. Het prijsmodel zal variëren van eenmalig tot een abonnement (met opslagfee voor bijzondere dingen). Dit zal - naar mijn inschatting 1 - 1,5 jaar duren (techniek is niet de grootste hinderpaal).

Toolarmy bestaat al sinds 2002, kan je tickets krijgen in de voorverkoop enzo.

Gajarigon schreef:
Toolarmy bestaat al sinds 2002, kan je tickets krijgen in de voorverkoop enzo.

Dat bedoelde ik niet - wacht maar af wat er gaat komen

@Mjuman: ik wacht ook met het kopen van CD's tot ze betaalbaar zijn. Neem nu Pink Floyd. Ik heb een hoop van hun albums op LP, maar ook alles op gebrande CD met een lelijk gekopieerd hoesje. Ik heb wel het voornemen om ze ooit origineel te kopen, want als ik iets goed vind, wil ik het ook origineel hebben. Een 'echte' CD gaat nu eenmaal langer mee dan een CD-R (zie CD-rot), ook al kun je tegenwoordig overal lossless bestanden downloaden zodat je het verschil sowieso niet meer hoort. Maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee, ik weiger simpelweg 20 euro te betalen van Dark Side of the Moon of the Wall, albums waarvan er tientallen miljoenen van zijn verkocht. Zelfs als dat niet het geval is, weiger ik het hoor, maar nu beginnen de albums van Pink Floyd weer betaalbaar te worden, dus ik zal er toch aan moeten geloven binnenkort.

Ik weiger ook meerdere keren dezelfde CD te kopen. Ik heb Sigh no More gekocht, en ik ben een casual liefhebber van ze, dus die nieuwe versie met bonus tracks laat ik links liggen. Maar je zal maar fan zijn, dan koop je die dus wel... kassa! Breng em dan als lossle Live LP uit.

Om die reden heb ik als groot Neil Young fan Le Noise niet in huis. Er was sprake van een CD/DVD versie met de film Le Noise op de DVD. Die versie is er (nog) niet en de Blu-Ray laat ook op zich wachten. Is prima, dan wacht ik nog ff, op YouTube kan ik de film gratis bekijken en is nog legaal ook.

Moet overigens wel zeggen dat dankzij sites als CD-WOW je niet meer een half jaar hoeft te wachten op een prijsdaling. Die twee weken extra wachten zijn dan ook niet erg.

Casartelli (moderator)
harm1985 schreef:
Maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee, ik weiger simpelweg 20 euro te betalen van Dark Side of the Moon of the Wall, albums waarvan er tientallen miljoenen van zijn verkocht. Zelfs als dat niet het geval is, weiger ik het hoor, maar nu beginnen de albums van Pink Floyd weer betaalbaar te worden, dus ik zal er toch aan moeten geloven binnenkort.

Het "Oh By the Way"-boxje met daarin alle studioalbums van Pink Floyd is tegenwoordig vrij algemeen onder de 100 euro te krijgen, dus als je 'alle' cd's nog moet, is dat alleszins schappelijk.

Mjuman schreef:
(quote)

Dat bedoelde ik niet - wacht maar af wat er gaat komen

Hoezo dat bedoelde je niet? Repetities enzo zijn er ook op te vinden. Naar het schijnt, want ik ben er geen lid van. Ik koop dan toch liever de cd's dan te betalen om een website te mogen bezoeken.

Ja en op Wolfgangs Vault (kijk daar maar eens naar) kan je veel materiaal van grote (oudere) bands gratis vinden en streamen (en wat je kan streamen kan je ook ...)

Forrester heeft een rapport (vertrouwelijk, betaald - ik heb het kunnen inzien) opgesteld en daarin staat een aantal aanbevelingen tav de muziekindustrie - ik heb die aanbevelingen hier al eens beschreven.

Je betaalt voor de feed/frequentie, niet voor de website. En ja beveiliging/afgrendeling van die muziek-content is wel een issue. Ze leren het nooit

harm1985 schreef:
Maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee, ik weiger simpelweg 20 euro te betalen van Dark Side of the Moon of the Wall, albums waarvan er tientallen miljoenen van zijn verkocht.

[...]

Moet overigens wel zeggen dat dankzij sites als CD-WOW je niet meer een half jaar hoeft te wachten op een prijsdaling.

En DSOTM kost daar tien euro, en volgens mij kun je met wat goed zoekwerk dit album ook wel voor een euro of acht kopen.

Vind het altijd zo jammer als mensen niet de moeite nemen om goed te shoppen en vervolgens de 'industrie' verwijten maken over de prijzen...

Edwynn schreef:
De manier waarop de muziekindustrie met haar (potentiële) klanten omspringt, verdient geen schoonheidsprijs. Geluidsdragers zijn veel te duur geworden. Het bestaat vaak uit onhandige verpakkingen, overbodig bonusmateriaal, niet te verwijderen stickers etcetera. Dat is al jaren een doorn in mijn oog.
De industrie zou wat vaker met haar afnemers in contact kunnen treden. En niet alleen via rechtszaken.

Van de vier punten ben ik het bijvoorbeeld met drie niet eens, mijn mening over bonusmateriaal verschilt per album. Met wie zou 'de industrie' dan in contact moeten treden?

Ja, dat bonusmateriaal dat is inderdaad een persoonlijke opvatting. Zelf zit ik niet te wachten op onbeduidende dvd opnamen bij een cd. Liever betaal ik iets minder voor een album. Soms komt een album op meerdere formats uit, maar het kost ook weer geld om dat in productie te nemen.

Voor mijn gevoel staat de industrie mijlenver van het platenkopende publiek af. Iedereen weet dat het anders moet en kan en het enige wat de industrie doet, is rechtens verboden op downloadactiviteiten afdwingen.

@Edwynn en Brunniepoo

De platenindustrie is heel duidelijk voorbeeld van push denken: kijk eens wat ik voor jou heb, wat jij (consument) van mij mag kopen, en kijk eens wat je dan allemaal krijgt.

Dan verklaart soms de dubbelop/extra/teveel van bonus- en remaster-uitvoeringen.

Het tegengestelde van push is pull: ik consument, wil, zoek, vraag - daarop is men niet ingesteld; hoogstens aan de retail-kant om te vragen wat je dan zoekt (voor cadeau, alternatief, soort muziek etc.). Een heel enkele keer vond je bij een cd een inlay-card met wat vragen - meestal gingen die over het album/band/mechandising - en altijd moest je er zelf een postzegel op plakken. Ook een verwijzing naar een website met enquetes heb ik nog nooit gezien, ook niet van de meer progressieve labels zoals Domio en Rough Trade.

De platenindustrie is heel hardleers en blijft vertrouwen op een business model dat 10 jaar geleden al versleten was (eigenlijk al achterhaald in 1993 door de creatie van het mp3-formaat). Dat formaat heeft eigenlijk 10 jaar min of meer 'in de koelkast' gelegen omdat de infrastructuur ontbrak om het en massa tot een succes te maken: pas in 2003 kwam breedband wat algemener beschikbaar.

En platenmaatschappijen moeten niet zielig doen: ze hadden het kunnen en moeten weten: vroeger maakten we caassettebandjes met albums erop en die wisselden we uit op het schoolplein. Het peer-2-peer mechaniek (gratis ruilen van muziek) bestond altijd al, na de creatie van het mp3-formaat was het wachten op een infrastructuur die de wereld in staat zou stellen er en masse ervan te profiteren.

Er wordt thans volop gewerkt op Europees niveau iig p2p file sharing tegen te gaan; de grootste Ierse ISP (Eircom) steunt al een "three strikes you're out beleid" en beetje vergelijkbaar met het politieke beleid in Frankrijk.

En wij in NL kunnen ons hart vasthouden - binnen het CDA zijn er voorstanders van een aanpakken van het downloaden, identiek met Frankrijk. Men wil evenwel een uniform Europees beleid.

@Mjuman,

Dank voor het onderbouwen van mijn gedachteflard.

Limewire is sinds 26 oktober niet meer beschikbaar. Dweilen met de kraan open, als je het mij vraagt.

Spottify is toch een mooi alternatief? Heb me er zelf nog niet in verdiept, weet ook niet of het aanbod goed genoeg is - zeker wat betreft de wat obscuurdere muziek -, maar het idee om tegen een schappelijke vergoeding on line een enorme database met muziek tot je beschikking te hebben, is toch niet zo gek? En wat je echt goed vindt, koop je.

Spotify is een overnamekandidaat voor Apple - er gaan volop geruchten!

Eerder deze week ging al het gerecht dat Apple in was voor overname van Sony! Vroegah noemden we MS al "the evil empire" - nu dient een andere kandidaat zich aan.

Edwynn schreef:
Geluidsdragers zijn veel te duur geworden. zijn.

De tropenjaren voor cd's was zo halverwege de jaren 90. Toen betaalde je voor cd's 39,99 a 42,99 (in guldens). Iedereen betaalde dat er grif voor. Tegenwoordig is dat bijna standaard voor een nieuwe cd 14,99 (in euro's) maar vaak ook minder. Dus volgens mij is het eerder goedkoper geworden.

Mjuman schreef:
Spotify is een overnamekandidaat voor Apple - er gaan volop geruchten!

Eerder deze week ging al het gerecht dat Apple in was voor overname van Sony! Vroegah noemden we MS al "the evil empire" - nu dient een andere kandidaat zich aan.

Kan zijn. Maar is het initatief van Spottify niet een belangrijke sleutel tot oplossing van het "download probleem"?

Alleen begrijp ik dat de formule van Spottify nog niet winstgevend is en dat moet het natuurlijk wel worden.

@ vigil

Begrijp mij niet verkeerd. Ik koop alles wat ik wil hebben.

Als je een beetje zoekt op internet, kun je ze uiteraard voor iets acceptabelere prijzen krijgen.

In winkels liggen prijzen van nieuwe cd's toch veelal tussen de 17 en de 21 euro. Geen wonder dat veel winkels kapot gaan.

Daar zit hem wat mij betreft de kneep. Voor liefhebbers zoals ik en wellicht jij ook, is het geen moeite om wat te gaan speuren. Mensen die daar wat makkelijker over denken, komen als eerste de duurdere varianten tegen.

Wanneer het cd kopen ook voor de massa weer iets aantrekkelijker wordt, zou het klimaat zich ook voor liefhebbers weer wat kunnen verbeteren.

Daar valt volgens mij best nog wel wat te winnen.

Chameleon Day schreef:
[Kan zijn. Maar is het initatief van Spottify niet een belangrijke sleutel tot oplossing van het "download probleem"?
Alleen begrijp ik dat de formule van Spottify nog niet winstgevend is en dat moet het natuurlijk wel worden.

Spotify ligt goed op koers volgens berichten die ik vorige week las - ze streven ernaar om met 2 jaar winstgevend te zijn, eerder hoeft niet.

Ga zelf na wat het betekent als Apple hen zou overnemen. De prijs voor downloads is nl grotendeels bepaald en vastgezet door iTunes. En ik geloof niet dat de muziekwereld zit te wachten op een steeds machtiger wordende monopolist, hoe mooie spulletjes die ook maakt (iPod, iBook).

Het hele idee van spottify staat of valt natuurlijk met de vraag of de consument het aanbod aantrekkelijk genoeg vindt, het gebruiksgemak van de aangeboden dienst en natuurlijk de hoogte van de daarvoor te betalen prijs.

Dat zijn uiteraard open deuren, maar het gaat mij om de vraag of het bedrijfsconcept van Spottify niet een belangrijk antwoord is op de download-problematiek. Iemand hier ervaringen met Spottify? Is het wat?

@Vigil - zoek op Google maar eens naar marketing en product life cycle, evt i.c.m. Kotler; dan vind je een zgn 'bell-shaped curve - ben even de NL term kwijt. Welnu, de cd zit aan het eind daarvan - in marketing-termen gesproken is de cd ('kaal') geen 'cashcow' meer, maar eerder een 'dog'.

En de prijs in de NL retail is écht te hoog in vergelijk met andere aanbieders op het web. Voor service en directe beschikbaarheid wil ik echt wel betalen, maar niet het dubbele!

Slechts 5 -10% van mijn nieuwe cd's komt uit de NL retail; de rest: 80% Amazon.

m3LL3
Mjuman schreef:
Waar content (zo noem je dat) gemaakt wordt door mensen, moet dat mensenwerk ook worden betaald.

Maar het wórdt toch ook betaald? Muziek wordt deels betaald door de mensen die graag een CD of plaat omarmen (en die mensen zullen er áltijd blijven) en door de mensen die naar de concerten gaan, maar daarnaast doen ook de partijen die muziek voor commerciële doeleinden gebruiken een aardige duit in het zakje.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:47 uur

geplaatst: vandaag om 01:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.