menu

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
geplaatst:
Arrie schreef:
. Ik vind het alleen maar handig dat ik geen cd's meer hoef te draaien en ik ben persoonlijk niet zo gehecht aan fysieke dragers.

Ik vind het zo fijn dat ik bedenk dat ik een bepaald album wil horen en hem meteen kan opzetten, zonder hem in bezit te hoeven hebben of hem nog te moeten downloaden.

Modern times

geplaatst:
Na 2 jaar lang Deezer gebruikt te hebben (vooral vanwege de geprezen hogere geluidskwaliteit), ben ik deze maand toch weer op het oude nest van Spotify teruggekeerd.

Hoofdreden zijn toch de kinderziektes die Deezer nog steeds heeft, voornamelijk:
- Liedjes die ik verwijder uit playlists waar ik later achter kom dat ze toch miraculeus blijven staan
- Spontaan veranderen van volgorde van playlists
- Sommige nieuwe releases die op vrijdag niet op de artiestenpagina staan maar alleen via onmogelijke omwegen te vinden zijn
- Aantal keren gemerkt dat liedjes/albums aan de verkeerde artiesten toegeschreven worden
En de druppel was dat mijn scrobbles naar last.fm allemaal niet meer doorkwamen afgelopen maand.

Spotify premium weer maandje gebruikt en is voor mij toch weer een verademing, zeker bij intensief dagelijks gebruik

geplaatst:
Arrie schreef:
Klinkt alsof je gewoon het repeatknopje aangevinkt hebt staan?
Grapjas

Hoe je omgaat met het feit dat je alle muziek binnen handbereik hebt, is je eigen keuze natuurlijk. Daardoor hoef je niet minder van muziek te genieten.
Dat vraag ik me af. Ik weet niet zeker of ik alles wel zo makkelijk binnen handbereik wil hebben. Ik merk dat ik vroeger veel meer van een album kon genieten dan tegenwoordig. We zullen zien, met één druk op de knop staat het weer aan..

geplaatst:
... en daar is alweer de volgende update voor de desktop 1.1.10.540 en hier wel opvallende visuele veranderingen.

Voor elk nummer staat nu een leeg hartje en nummers die je ooit aan je bibliotheek hebt toegevoegd hebben een wit ingekleurd hartje.

Onder het kopje Bibliotheek stond een sectie Nummers, die hete vroeger favorieten en stonden op een andere plek, namelijk onder Home. Nu heet deze sectie "Nummers die je leuk vind"

Vroeger was er een limiet aan aantal favorieten die je kon toevoegen aan je bibliotheek (2000 nummers?). Het lijkt dat dit in een andere gedaante teruggekeerd is en ik vermoed met een veel ruimere limiet

geplaatst:
Oei, het lijkt erop alsof het met de nieuwe update niet mogelijk is om een playlist in omgekeerde volgorde af te spelen. Voorheen deed ik dat door de playlist te sorteren op datum / recently added. Maar wanneer je een lijst in bulk hebt toegevoegd, dan gaat ie nu de nummers compleet random sorteren.

Als ik nu een playlist wil maken die je op beide volgordes kunt luisteren, dan zal ik nu elk nummer één voor één moeten toevoegen

Eens kijken of het wel lukt via de telefoon. EDIT: Helaas ook op iOS onmogelijk

EDIT: Ik probeer te vinden of er meer mensen met dit probleem zijn / ergens een oplossing te vinden is, maar Spotify krijgt de laatste tijd zoveel klachten dat het een oerwoud aan problemen is, waar onmogelijk iets te vinden is.

geplaatst:
Teunnis Wat bedoel je met in bulk toevoegen? Bedoel je de ene afspeellijst aan de andere toevoegen.

Want als ik 60 nummers uit mijn wachtrij toevoeg aan een bestaande afspeellijst dan kan ik die nummers in de afspeellijst gewoon in omgekeerd volgorde afspelen.

Edit: ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Als er aan een bestaande afspeellijst een nieuwe hoeveelheid nummers toevoegt dan lijkt Spotify inderdaad daar een probleem mee te hebben. Het in omgekeerd volgorde spelen gaat dan grotendeels niet meer.

Zo te zien houdt Spotify niet tot op de seconden nauwkeurig bij wanneer een nummer is toegevoegd. Dus nummers die in dezelfde minuut zijn toegevoegd vormen groepjes.

geplaatst:
Er zijn inderdaad de laatste weken meer kleine en irritante problemen die voorkomen.

Vorige week vrijdag kreeg ik in mijn Release Radar een nummer aangeboden dat nog niet officieel vrijgegeven was, dat zou pas gisteren plaatsvinden. Dit op zich is al een bug. Het nummer betrof Never Tear Us Apart (mystify version) INXS / Michael Hutchinson / Mylene Farmer

Maar dit nummer was bovendien leeg maar Spotify gaf aan dat het wel afgespeeld kon worden, een tweede bug.

Bij het proberen af te spelen van dit nummer stopt Spotify, waarschijnlijk omdat er geen beginpunt van het nummer kan worden gevonden. Een derde bug. Het correct gedrag voor een nummer dat niet afgespeeld kan worden is dat het automatisch door Spotify probleemloos wordt geskipt.

Na een bepaalde periode (minuut?) vervolgt Spotify het afspelen van de wachtrij. Maar blijkt dat de instelling van Spotify in Last.fm (connection) verbroken te zijn zonder foutmelding. Dat zijn bugs vier en vijf. Er zou tenminste een foutmelding moeten komen of waarschuwing.

Alles wat je nu luistert via Spotify wordt niet meer gescrobbled en dus moet je die nadien handmatig toevoegen. Als je pech heb moet je dus uren aan muziek / scrobbles toevoegen.

Pas de derde keer dat ik dit nummer probeerde af te spelen merkte ik dat het juist en uitsluitend dit nummer was die de problemen veroorzaakten. Dit gemeld bij Last.fm op woensdag maar doordat communicatie traag verliep hebben ze niet alles kunnen controleren. Het problematische was dat dit in MIJN Release Radar stond en dit een lijst is die niet publiek gemaakt kan worden en dus het reproduceren van het probleem bemoeilijkt.

Bovendien werd dit nummer in de loop van donderdag door iemand (op Spotify) aangepast ter voorbereiding van de officiële release gisteren. Zodoende waren de oorspronkelijke omstandigheden waaronder een probleem zit voordeed niet meer gereproduceerd kunnen worden.

Mocht iemand dus een vergelijkbare situatie meemaken of nu hebben dan kunnen ze die aanmelden op dit forum Spotify Scrobbling (Beta) | Last.fm Support Community in dat specifieke topic.

geplaatst:
Op de mobiel is het ook een stuk minder geworden. 1. Albums die langer laden na het klikken op het album. 2. Na het klikken op bibliotheek rechts onderin kom je direct bij de afspeellijsten in plaats van voorheen het scherm met meest recente afgespeelde albums (die overigens helemaal lijkt te zijn verdwenen). 3. Albums in bibliotheek zijn één lange lijst geworden in plaats van voorheen dat er alfabetisch een stuk ruimte tussen zat.

Het is allemaal niet het einde van de wereld, maar irriteert wel. Achja, veranderingen

geplaatst:
Als ik het goed heb, kan je nu dus geen losse nummers meer downloaden? Ik wilde laatst een album downloaden, maar van deze specifieke plaat was alleen exclusive deluxe special edition met 3 miljoen overbodige bonustracks beschikbaar. Dan gaat het toch wel hard met je aantal gedownloade nummers.

geplaatst:
crosskip schreef:
Als ik het goed heb, kan je nu dus geen losse nummers meer downloaden? Ik wilde laatst een album downloaden, maar van deze specifieke plaat was alleen exclusive deluxe special edition met 3 miljoen overbodige bonustracks beschikbaar. Dan gaat het toch wel hard met je aantal gedownloade nummers.

Hoezo? Niet meer downloaden? Ik plaats losse nummers die ik goed vind in een eigen afspeellijst, vervolgens kan ik deze afspeellijst downloaden.

geplaatst:
ohmusica schreef:
(quote)

Hoezo? Niet meer downloaden? Ik plaats losse nummers die ik goed vind in een eigen afspeellijst, vervolgens kan ik deze afspeellijst downloaden.

Dat werkt inderdaad, maar 'vroegâh/voor die verlepte update van laatst' kon je losse nummers downloaden zonder ze eerst in een specifieke playlist te zetten. Oftewel voor de user die playlists gebruikt is het ideaal, voor iemand als ik die naast af en toe een playlist vooral albums luistert is het allemaal flink verlept.

geplaatst:
crosskip schreef:
(quote)

Dat werkt inderdaad, maar 'vroegâh/voor die verlepte update van laatst' kon je losse nummers downloaden zonder ze eerst in een specifieke playlist te zetten. Oftewel voor de user die playlists gebruikt is het ideaal, voor iemand als ik die naast af en toe een playlist vooral albums luistert is het allemaal flink verlept.

Dan gooi je de reguliere nummers in een afspeellijst en download je die? Ik deed dat altijd al, ik wist niet eens dat je losse nummers kon downloaden.

geplaatst:
Arrie schreef:

Dan gooi je de reguliere nummers in een afspeellijst en download je die? Ik deed dat altijd al, ik wist niet eens dat je losse nummers kon downloaden.

Dat kan ook, maar dat is imo nogal omslachtig =p Daarnaast komt het album dan alleen in je playlist te staan en is het niet terug te vinden onder de betreffende artiest in de artists-lijst.

geplaatst:
Die download-knop bij individuele nummers viel me laatste ook op maar kan niet meer terugvinden waar dat was. Nu alleen nog de download knop bij de afspeellijst.

Anyhoe... Spotify, maakt überhaupt een cache-folder aan van circa 10% van de schijf waar Spotify op geïnstalleerd staat. Ik neem aan gevuld met nummers die onlangs afgespeeld zijn, want als de internet-verbinding uitvalt dan zijn sommige nummers wel en andere niet meer af te bespelen.

geplaatst:
Hey E-Clect-Eddy, kan jij bevestigen dat het maximum van de Spotify bibliotheek is verhoogd? Kan er namelijk niks over terug vinden op de Spotify website.

geplaatst:
wvv89 ik ga er wel van uit maar ook ik heb het nergens kunnen vinden. In het verleden was er een maximum aan wat je in één afspeellijst kon stoppen (dat was toen nog onderdeel van je bibliotheek maar sinds een paar jaar is dat 'slechts' een afspeellijst. Dat maximum is volgens nog steeds hetzelfde: 10 duizend nummers, dus circa 1000 complete albums.

Volgens mij is de werking van Spotify in de loop der tijd verandert, internet is nu sneller en stabieler en is er dus minder behoefte om lokaal muziek op te slaan in het cache van het programma. Dat cache wordt nog steeds automatisch aangemaakt en gevuld maar de noodzaak vanuit continuïteit van service is vermindert. Wel is het zo dat het cache zorgt voor minder netwerk-verkeer. Dus logisch dat er een cache is en dat die gevuld wordt met nummers die vaak afgespeeld worden. Ik neem aan dat lokaal wordt bijgehouden welke nummers dat zijn en dat die per apparaat en gebruiker varieert.

Dus ik ga er vanuit dat de noodzaak om limieten in te stellen door Spotify aan de bibliotheek op vaste computers met een stabiele internetverbinding steeds minder belangrijk is. Op mijn pc reserveert Spotify circa 10-12 GB voor cache. Er is ook een speciale Download folder waar nummers komen die je graag lokaal wilt bewaren. Ik vermoed dat die telkens opnieuw gevuld moet worden als je je pc opnieuw installeert dan wel op de desktop een schone installatie doet van Spotify. Heb dat zelf nooit getest, maar kan me dat om copyright redenen wel zo bedenken.

Dus vermoedelijk is je bibliotheek afhankelijk van de ruimte op je harde schijf. Als dat waar is dan zou je Spotify moeten installeren op de grootste harde schijf (of eigenlijk de schijf met de meeste vrije ruimte) en dus waarschijnlijk NIET de schijf waar je besturingssysteem < Windows > op staat (standaard is dat wel het geval).

geplaatst:
nieuwe bug ontdekt: New Music Friday > sorteren op artiestennaam werkt niet voor A>Z maar wel andersom

bovendien krijg ik twee lijsten te zien, die van vorige week vrijdag en die van vandaag (zojuist aangepast)

blijkt een visuele bug, want na afsluiten opnieuw openen van Spotify is dit bug verdwenen.

Voor de liefhebbers: Tool nu ook op Spotify

Vlak voor ze een nieuw album hebben, ja ja.

Welke grote namen ontbreken zo nog op Spotify? De La Soul, Aaliyah?

Van heel veel acts ontbreken er wel één of meerdere albums, maar dat hoeft niet bewust de keus van de artiest te zijn. Misschien is die niet de rechthebbende op diens eigen werk.

Kan ook gewoon zijn dat de originele masters niet meer bestaan, zoals die van vele acts die slachtoffer werden van de brand in 2008 bij Universal, daar komen steeds meer details over naar buiten... ruim 10 jaar na dato. 2008 Universal fire - Wikipedia

Dit is mijn persoonlijke lijstje van wat er nog ontbreekt:
* Hydroboyz - Hindabuilding
* Porcupine Tree - Fear of a blank planet
* Porcupine Tree - The incident
* Mafia K'1 Fry - La cerise sur le ghetto
* The God Machine - Scenes from the second storey
* Tool - Salival
* Bert en Ernie
* The Mars Volta - Tremulant ep
* Tindersticks - Simple pleasures
* Gravediggaz - 6 Feet deep
* Gravediggaz - The pick, the sickle and the shovel
* The Posies - Amazing disgrace
* De la soul - oude albums

dumb_helicopter schreef:
Welke grote namen ontbreken zo nog op Spotify? De La Soul, Aaliyah?

Joanna Newsom en wel meer van het Drag City-label. Hier bestaat trouwens wel al een topic over.

E-Clect-Eddy schreef:
Kan ook gewoon zijn dat de originele masters niet meer bestaan, zoals die van vele acts die slachtoffer werden van de brand in 2008 bij Universal, daar komen steeds meer details over naar buiten... ruim 10 jaar na dato. 2008 Universal fire - Wikipedia

Dan ga je ervan uit dat alle albums die op Spotify staan - of die op CD of LP zijn uitgebracht - afkomstig zijn van de originele masters. Helaas, was het maar waar... Vaak gaat het om dubs of kopieën of zelfs derde of vierde generaties van kopieën. En soms zijn CD's met oudere muziek - en dus ook de Spotify-versies - gewoon van een LP overgezet.

Die brand heeft weliswaar verschrikkelijke gevolgen - je kunt voor een heruitgave van veel opnamen nooit meer terugvallen op de originele mastertape en eventueel onuitgebracht materiaal is ook voorgoed verloren gegaan - maar heeft geen invloed op de beschikbaarheid op Spotify en aanverwanten. Er zijn altijd wel kopieën beschikbaar. Vaak komt de muziek op Spotify - zeker als het om oudere titels gaat - gewoon rechtstreeks van de CD-versie die op dat moment in de handel is.

Je hebt wel gelijk dat van heel veel artiesten niet de volledige discografie beschikbaar is. Er ontbreken vaak wel een paar platen. Soms is dat inderdaad een rechtenkwestie, maar ik verbaas me er af en toe ook wel over dat sommige albums wel en andere niet beschikbaar zijn, hoewel ze ooit bij dezelfde platenmaatschappij verschenen. In de loop der jaren willen de eigendomsrechten nog wel eens verschuiven en soms kan de artiest ze terugkopen. Dan hangt het dus van hem- of haarzelf af of een bepaald album al dan niet beschikbaar is.

Arrie schreef:
(quote)

Joanna Newsom en wel meer van het Drag City-label. Hier bestaat trouwens wel al een topic over.

https://www.musicmeter.nl/forum/6/10201

gaucho klopt allemaal. Maar ik ging er voor het gemak er even van uit van het oorspronkelijke label (dan wel de huidige moedermaatschappij die dat label nu in bezit heeft) en de gebruikelijke wens om een heruitgave opnieuw te masteren. Dan heb je de originele masters nodig, zover ik weet.

De brand bij Universal had alleen de masters kunnen vernietigen die toen nog beschikbaar waren, er zullen natuurlijk ook act/labels zijn die toen al niet meer over de originele banden konden beschikken. Zeker de opnames van voor de WWII.

En ja er zijn vele vage labels op Spotify (en andere streaming-platforms) die vinyl-rips online zetten. Soms is dat professioneel gedaan en klinkt dat prima, maar er zijn er ook genoeg amateuristische labels die rotzooi aanleveren. Vaak te herkennen aan de cheapo hoezen.

Van bepaalde opnames van Bing Crosby kan je duidelijk horen dat ze van vinyl zijn geript en daarna digitaal opgepoetst. Gelukkig worden ze daar steeds beter in, maar ja dan krijg je weer opnames die zo mooi stereo klinken dat het gaat vloeken met je herinneringen aan de originelen.

Als er een album van een bepaalde act niet beschikbaar is kan dat ook nog eens aan de regio liggen. Bijvoorbeeld wel in de VS en UK maar niet in de rest van de wereld. Soms vraag ik aan acts via Facebook waarom een bepaald album ontbreekt, dan kan het zijn dat het zelf niet weten. Doordat waar zij zijn Spotify of iTunes dat album wel heeft.

Ik vermoed dat het ontbreken van werk vaak het een rechtenkwestie is. Ik meen dat elke rechthebbende een album kan tegenhouden. Kan me voorstellen dat Spotify bij geschillen liever daar buiten wil blijven en dan een album NIET online zet ook als de overige rechthebbende daar geen probleem mee hebben.

Dat laatste klopt volgens mij ook. Rechtenkwesties in de muziekwereld zijn enorm gecompliceerd, daarom is er ook zo vaak wat over te doen. Niet alleen omdat er vaak verschillende songwriters/publishers en andere rechthebbenden aan te pas komen, maar ook omdat het auteursrecht onderscheid maakt tussen rechten van componisten/arrangeurs en rechten van geluidsopnamen.

Dit voorbeeldje legt het haarfijn uit:

Take, for example, the song “I Will Always Love You ” from the 1992 soundtrack for “The Bodyguard.” That version of the song was performed by Whitney Houston, the recording of which is owned Sony Music Entertainment division Arista Records. However the song was written by Dolly Parton, who owns the composition, including the lyrics and melody.

Spotify would have to pay Sony to license the recording, who would then give Houston’s estate a percentage of the stream. It would also have to pay the music publisher and songwriter. In this case, Parton is both.

(meer info: https://www.cnbc.com/2018/02/28/how-spotify-licenses-and-pays-for-music-rights.html)

En dat is nog een redelijk overzichtelijk voorbeeld; het kan een stuk gecompliceerder liggen. Er hoeft in dat verhaal maar één schakel te ontbreken (of niet mee te willen werken) en de licentie kan worden geblokkeerd. Soms inderdaad zelfs per regio, want de publisher kan bijv in de VS en Canada een andere zijn dan in Europa. Je leest dat soms wel eens op de achterkant van LP-hoezen.

Een heel gedoe om dat per album of per nummer uit te zoeken, laat staan om de geldstromen in goede banen te leiden. Wat dat betreft moet ik Spotify toch de 'kudos' geven. Misschien hebben ze het niet in alle gevallen goed voor elkaar, maar ik ga ervan uit dat het bij het leeuwendeel van de muziek die op Spotify staat goed geregeld is. Het is echt een monnikenwerk om dat goed uit te zoeken.

Ik heb eindelijk een premium account voor Spotify, maar het irriteert mij dat 1). Spotify random nummers gaat afspelen als jouw nummer is afgelopen en 2). Dat je dan vervolgens ook niet makkelijk dat random nummer kan wegdrukken en kan teruggaan naar het eerdere nummer (dat wil zeggen: zonder dat je de app moet openen). Vooral dat tweede vind ik echt heel ergerlijk.

Ronduit belachelijk dat je gewoon een betalende klant bent en dat er vervolgens alsnog dingen door je strot worden geduwd. Het is dat het een familieaccount is die ik niet direct betaal maar anders zou ik overstappen naar Apple Music of Tidal.

Daarnaast vind ik dat er toch nog regelmatig albums of nummers ontbreken.

NewYorkCityLight schreef:
Ik heb eindelijk een premium account voor Spotify, maar het irriteert mij dat 1). Spotify random nummers gaat afspelen als jouw nummer is afgelopen en 2). Dat je dan vervolgens ook niet makkelijk dat random nummer kan wegdrukken en kan teruggaan naar het eerdere nummer (dat wil zeggen: zonder dat je de app moet openen). Vooral dat tweede vind ik echt heel ergerlijk.

Autoplay uitzetten in de instellingen. Staat standaard aan idd, vind ik ook vervelend.

Arrie schreef:
(quote)

Autoplay uitzetten in de instellingen. Staat standaard aan idd, vind ik ook vervelend.

Ik vind het juist een hele fijne optie. Ik ontdek zo heel veel leuke muziek tegenwoordig.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:57 uur

geplaatst: vandaag om 13:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.