MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
ClassicProgRock1
ClassicProgRock1 schreef:
Wish They Were Here?

Een oproep aan alle muziekliefhebbers!

Help mee om Pink Floyd's Wish You Were (van de band staat alleen deze track nog maar op Spotify) één miljoen keer te streamen om er de volledige PF-catalogus toegankelijk te maken!

Als het goed is, krijg je de oproep na inloggen rechtsboven in beeld.

Kill_illuminati schreef:
Gaat we lukken hoor. Ik ga hem zo even op repeat zetten. Wel moeilijk omdat er zich meteen andere topnummers zich aandiende om geluisterd te worden.

So ya, thought ya, might like listen to Spotify...

Pink Floyd staat er op!

ArthurDZ schreef:
Meestal verdwijnen er ook geen nummers plotsklaps uit een playlist. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Jawel, Genesis' The Lamb Lies Down on Broadway is (al enige tijd) niet meer aanwezig. Niet in de catalogus, dus ook niet in mijn Genesis-playlist.

chevy93 schreef:
Dat heeft overigens weinig te maken met verdwijnen uit een playlist, die artiesten/albums verdwijnen dan volledig van Spotify.

Juist ja, dat bedoelde ik: catalogus. De soep van de dag!

chevy93 schreef:
Nee, natuurlijk niet. Dan zou je voor 5 (of 10) euro per maand duizenden albums legaal kunnen downloaden... Dan verdwijnt het hele verdienmodel, in hoeverre het al verdient.

Zoals het mogelijk is om bij het rippen van een cd copyright protection ongedaan te maken, moet het toch ook realiseerbaar zijn, om hier een mouw aan te passen?

Ongetwijfeld, maar het verschil met Spotify en een cd is dat Spotify een stream is en bij een cd heb je de bron fysiek aanwezig.

Je zou via opnameprogramma's nummers kunnen opnemen, om maar wat te noemen.

So ya, thought ya, might like listen to Spotify...

Pink Floyd staat er op!
Een mooie dag in de geschiedenis van Spotify.

Onweerwolf
Zoals het mogelijk is om bij het rippen van een cd copyright protection ongedaan te maken, moet het toch ook realiseerbaar zijn, om hier een mouw aan te passen?

Waarom download je niet gewoon torrents?

Nee. Er was wel iemand die een gat in de beveiliging had gevonden, waardoor je alles kon downloaden, maar dat was binnen no-time wel weer gedicht.

Wat Chevy zegt ook. De rechthebbende artiesten en labels zullen er ook niet heel blij van worden als je de muziek gratis kon downloaden bij Spotify.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Omdat torrents downloaden wél illegaal is?

Nja, het downloaden ervan niet, alleen bestaat er - voor zover ik weet - enkel torrentsoftware waarbij je ook automatisch upload. Genoeg alternatieven voor torrents waar dit niet het geval is (en die dan gebruik maken van rapidgator, mediafire, etc.).

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Omdat torrents downloaden wél illegaal is?

Nee, dat is niet illegaal.

Zie maar wat Teunnis zegt. Het is onmogelijk om niet te uploaden als je ook download. Niet meer sinds uTorrent ook gezorgd heeft dat als je de uploadsnelheid weghaalt, de downloadsnelheid ook drastisch omlaag gaat.

Je uploadsnelheid op 0 kb/s zetten, levert een downloadsnelheid van iets van 1 kb/s op.

In theorie zou je alleen downloads kunnen kiezen die geen leechers hebben, dat klopt.

Teunnis schreef:
Genoeg alternatieven voor torrents waar dit niet het geval is (en die dan gebruik maken van rapidgator, mediafire, etc.).
Dat zijn vooral uploadsites zoals megaupload waarbij je betaalde accounts moet hebben om een beetje een degelijke downloadsnelheid te halen. Zelf zou ik eerder denken aan nieuwsgroepen of Soulseek.

ClassicProgRock1
Onweerwolf schreef:

Omdat ik dan veelal aangewezen ben op de inferieure kwaliteit van gecomprimeerde MP3-bestanden. Oké, FLAC-files zijn ook gecomprimeerd, maar daarbij treed geen kwaliteitsverlies op.

Via onofficiële fansites download ik wel regelmatig torrents van concerten en rarities van favoriete artiesten. Omdat ik daarnaast veel geld uitgeef aan officiële releases en concerten van diezelfde artiesten, hoef ik me hierbij geen gemene pikkeboef te voelen.

herman schreef:
Wat Chevy zegt ook. De rechthebbende artiesten en labels zullen er ook niet heel blij van worden als je de muziek gratis kon downloaden bij Spotify.

Nee, zij worden betaald per afgespeelde track (€0,001 per afspeelbeurt geloof ik).

chevy93 schreef:
Zelf zou ik eerder denken aan nieuwsgroepen of Soulseek.

Bij welke nieuwsgroep valt tegenwoordig het meeste te halen voor liefhebbers van rockmuziek?

Kijk eens hier zou ik zeggen: <modknip>

ClassicProgRock1
Dat zeg je goed, ik ga er zeker eens uitgebreid buurten.

Onweerwolf
(quote)

Omdat ik dan veelal aangewezen ben op de inferieure kwaliteit van gecomprimeerde MP3-bestanden. Oké, FLAC-files zijn ook gecomprimeerd, maar daarbij treed geen kwaliteitsverlies op.

De meeste torrents zijn van veel betere kwaliteit dan de Spotify files hoor.

Nee, zij worden betaald per afgespeelde track (€0,001 per afspeelbeurt geloof ik).

En als je de files zou downloaden dus niet meer.

chevy93 schreef:
(quote)
Dat zijn vooral uploadsites zoals megaupload waarbij je betaalde accounts moet hebben om een beetje een degelijke downloadsnelheid te halen. Zelf zou ik eerder denken aan nieuwsgroepen of Soulseek.

Soulseek begrijp ik nooit en nieuwsgroepen (EDIT: ook daar begrijp ik geen snars van als ik jouw link volg ) moet je voor betalen toch? Ik heb trouwens helemaal geen problemen met uploadsites, genoeg te vinden waar je binnen 10-30 seconde je je downloadje op een aardige snelheid mag doen.

Soulseek niet begrijpen? Dat is zo'n beetje het makkelijkste programma dat er is.

<modknip> (Uitleg over downloaden met soulseek en nieuwsgroepen verwijderd.)

Tsja, waarschijnlijk doe ik nooit de moeite om het te begrijpen omdat daar ook geen reden voor is, gaat prima op de manier zoals ik het nu doe.

Onweerwolf
Ik snap ook niets van Soulseek. Ik kan er wel opkomen en files zien maar downloaden is me nog nooit gelukt.

Gelukkig is er een fijne Russische site.

Spotify is wel enorm veranderd niet zo lang geleden. Weet niet welke versie je gebruikt?

Persoonlijk vind ik het een heerlijk programma, gebruik het al sinds 2002 (of misschien nog langer).
Nadeel van torrents is dat er weinig te vinden is, tenzij je toegang hebt tot besloten communities zoals vroeger Oink (nu heb ik dat wel, dat scheelt).

herman schreef:
Spotify ... gebruik het al sinds 2002 (of misschien nog langer).

Da's knap!

Onweerwolf
herman schreef:
Spotify is wel enorm veranderd niet zo lang geleden. Weet niet welke versie je gebruikt?

Persoonlijk vind ik het een heerlijk programma, gebruik het al sinds 2002 (of misschien nog langer).
Nadeel van torrents is dat er weinig te vinden is, tenzij je toegang hebt tot besloten communities zoals vroeger Oink (nu heb ik dat wel, dat scheelt).

Je bedoelt Soulseek?

Ik heb het vroeger eens geprobeerd en twee jaar geleden of zo nog eens, maar het ging mij boven m'n pet.

Ik gebruik soms nog wel eens DC++ voor losse nummers en vage genres zoals noise en ambient.

Qua torrents, betreffende Russische site heeft van zo'n beetje van elke noemenswaardige band volledige disco's in 320 en .flac in torrents die ook daadwerkelijk volledig geseed worden. Je moet je alleen wel even registreren en aangezien het in het Russisch is dat even wat geklooi, maar dan heb je ook wat. Ik gebruik het al jaren, absoluut perfect.

Onweerwolf
Het enige wat ik lastig te vinden vind zijn nieuwe releases van Nederlandse en Belgische underground bands.

Ik bedoelde Soulseek inderdaad...

Nederlandse en Belgische underground is vaak wel te vinden op een torrentsite waarvan ik hier het adres niet mag posten. Al denk ik dat jij weer van andere underground houdt dan ik. Eigenlijk is de database daar groter dan die van bv. Discogs of RateYourMusic (laat staan MusicMeter).

ClassicProgRock1
Onweerwolf schreef:
De meeste torrents zijn van veel betere kwaliteit dan de Spotify files hoor.

Ja, maar sommige torrents zijn ook van veel mindere kwaliteit. Als torrents kwalititatief hoogwaardiger zijn, én compleet artwork bevatten, dan prefereer ik deze boven Spotify, anders niet.

Onweerwolf schreef:
En als je de files zou downloaden dus niet meer.

Neen! Maar wellicht dat het een goed idee is om - voor liefhebbers die een album daadwerkelijk in bezit willen hebben - tegen betaling van €1 per album, het onbeperkt downloaden van albums van Spotify mogelijk te maken.

Vroeger kon je albums downloaden van Spotify, tegen betaling, maar dat is recentelijk in Nederland stopgezet.

Onweerwolf
(quote)

Ja, maar sommige torrents zijn ook van veel mindere kwaliteit. Als torrents kwalititatief hoogwaardiger zijn, én compleet artwork bevatten, dan prefereer ik deze boven Spotify, anders niet.

Als je torrents niet kunt vinden van betere kwaliteit dan Spotify dan zoek je echt niet goed of het is iets heel onbkends.

(quote)

Neen! Maar wellicht dat het een goed idee is om - voor liefhebbers die een album daadwerkelijk in bezit willen hebben - tegen betaling van €1 per album, het onbeperkt downloaden van albums van Spotify mogelijk te maken.

Dan kan al via iTunes store, bandcamp, e.d.

Onweerwolf
herman schreef:
Nederlandse en Belgische underground is vaak wel te vinden op een torrentsite waarvan ik hier het adres niet mag posten. Al denk ik dat jij weer van andere underground houdt dan ik. Eigenlijk is de database daar groter dan die van bv. Discogs of RateYourMusic (laat staan MusicMeter).

Ik ben dan wel ff benieuwd, Herman...

Zo was ik onder meer op zoek naar deze plaat: Walrus - Op De Valreep

Is dat het type album dat op die site van jou staat?

Nee, toch te obscuur blijkbaar.

Er staan wel een aantal andere bands op die Walrus heten.

Onweerwolf
herman schreef:

Ik wist het!

ClassicProgRock1
Onweerwolf schreef:
Als je torrents niet kunt vinden van betere kwaliteit dan Spotify dan zoek je echt niet goed of het is iets heel onbkends.

Ik kan die prima vinden, maar ben voldoende in m'n nopjes met de geluidskwaliteit van Spotify Premium. Voor een album dat op Spotify staat, en ik nog niet als kwalitatief hoogwaardige torrent bezit, neem ik niet meer de moeite om het nog te downloaden.

Onweerwolf schreef:
Dan kan al via iTunes store, bandcamp, e.d.

Ja, maar daar móét je een album eerst downloaden alvorens je het kunt beluisteren, is het niet?

herman schreef:

Gevonden! I Am the Walrus! goo goo g'joob goo goo g'joob goo goo g'joob.
Goo goo g'joob goo

Onweerwolf
(quote)

Ik kan die prima vinden, maar ben voldoende in m'n nopjes met de geluidskwaliteit van Spotify Premium. Voor een album dat op Spotify staat, en ik nog niet als kwalitatief hoogwaardige torrent bezit, neem ik niet meer de moeite om het nog te downloaden.

Nou, dat staat dan haaks op je bovenstaande stelling dat sommige torrents van mindere kwaliteit zijn. Maar goed, jouw feestje natuurlijk.

(quote)

Ja, maar daar móét je een album eerst downloaden alvorens je het kunt beluisteren, is het niet?

Geen idee bij iTunes, dat gebruikt ik niet. Bij bandcamp kun je meen ik wel alles luisteren maar die hebben niet zo'n grote catalogus.

Onweerwolf
Anyway, het grote nadeel van Spotify is dat je zelf nooit controle krijgt over de files. Sommige mensen vinden dat niet erg. Ik wel, voor mij is het een reden om geen Spotify te gebruiken anders dan om te samplen. Voor jou is het blijkbaar ook een probleem. De enige optie die je dan hebt is het gewoon te downloaden vanuit een andere bron.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.