MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2011

zoeken in:
Ik heb Price Tag nog niet gehoord maar als hij net zo irritant is als Do It Like a Dude dan bedank ik

catdog schreef:
Loopt niet echt storm meer hier he?

Ik weet het, ik weet het...

De laatste tijd kan ik het gewoon niet opbrengen. Er komt teveel bagger uit.
Maar ik wil het ook weer niet laten doodbloeden, want het is en blijft een goed idee.
De interesse is er gewoon even niet en veel tijd heb ik ook niet deze week.
Wellicht vrijdag, dan neem ik gelijk de Hot 100 voor het 1980-topic even mee, maar dan probeer ik er doorheen te vliegen want het aantal binnenkomers is inmiddels opgelopen tot 13...

Wat vind ik die laatste Anouk trouwens tegenvallen...

Nee Price Tag is compleet anders dan Do It Like a Dude. Die plaat is wel vreselijk. Ik zal zeer spoedig ook dan eindelijk alles gaan inhalen.

01 1 13 Rolling in the deep Adele 513,00
02 1 13 Hello Martin Solveig & Dragonette 493,00
03 2 13 Grenade Bruno Mars 490,00
04 6 13 Who's that chick Rihanna 390,00
05 6 13 Fuckin' perfect Pink 376,00
06 4 11 Hey (nah neh nah) Milk & Sugar Vs. Vaya con Dios 339,00
07 6 12 Stuck Caro Emerald 333,00
08 4 10 Only girl (in the world) Rihanna 285,00
09 4 10 The time (dirty bit) Black Eyed Peas 273,00
10 5 9 More Usher 263,00

Bovenstaande betreft de 10 grootste hits uit de eerste 13 weken (1e kwartaal) van de top 40 2011

De maximale score in 13 weken is 520, dus Adele heeft nog maar 7 punten niet gehaald... ofwel (bv) 6 weken op 1 en 7 weken op 2. Dat is ongelofelijk!

Grotendeels bagger helaas. Adele ben ik ook geen fan van, zeer irritant stemgeluid. Het enige nummer in dat lijstje waarvan ik enigzins kan begrijpen dat mensen het leuk vinden is Grenade van Bruno Mars. Had ik ook al met dat refreintje dat hij deed in Nothing on You (jammer van die rapper daar).

Inhalen dan maar:

Week 7
#24. 3J's - Je Vecht Nooit Alleen
Globaal gezien is het geen slecht nummer en vooral de leadzanger heeft gewoon een goede zangstem, alleen is dit gewoon totaal niet mijn ding. Sowieso heb ik al weinig met Nederlandstalige muziek maar hoe goed dit ook mag zijn, het pakt me gewoon niet.
Cijfer: 4,5

#27. Blof - Beter
Hetzelfde verhaal geldt voor deze nieuwe van Blof. Na enkele draken brengen ze nu wel weer een fatsoenlijke plaat uit alleen kan ik er niets mee. Gek genoeg kan ik weer wél wat met een aantal ballads van hun zoals het prachtige Liefs uit London. Dit is gewoon een typische Blof single maar iets waar ik totaal niets mee heb. Het zij zo.

#30. Diddy / Dirty Money feat. Skylar Grey - Coming Home
Twee oude bekenden en twee nieuwgedienden. Diddy scoort na 4 jaar afwezigheid (laatste hit was "Tell Me" met Christina Aguilera) weer eens een hit. En verdiend ook. Een goede rapper zal Diddy nooit worden maar qua delivery weet hij op deze plaat wel iets neer te zetten. In combinatie met de boombastische productie weet hij zijn verhaal prima over te brengen en daarin werpt Diddy een blik over het leven dat hij lijdt. Het is geen money, cars and bitches verhaal waar Diddy zo bekend om staat. Reden te meer waarom ik het waardeer. Tweede oude gezicht is dus Skylar Grey die we eerder al kennen van deze plaat: LINK. Ze zet vocaal een prima optreden neer en weet een prima sfeer te scheppen met haar sound. De twee Dirty Money girls zijn compleet nieuwe gezichten en in deze plaat krijgen ze ook niet veel te doen. We horen ze wat ad-libs doen over Skylar's refreintje en that's it. Op het album, dat ik inmiddels al beluisterd heb, is de rolverdeling daarin anders en horen we meer van de dames. Een vrij lange review, maar het is dan ook een prima plaat.
Cijfer: 7,5

#32. R.I.O. - Like I Love You
Zal ik opvulling dan maar besparen en gewoon zeggen: bagger, onorigineel en irritant.
Cijfer: 2,5

#37. Sara Bareilles - King of Anything
Prima popplaatje maar het vaart meerendeels allemaal maar langs me heen. Het mist de catchy-ness van eën "Love Song" maar is voor de rest prima, netjes en binnen de lijntjes uitgevoerd.
Cijfer: 6,0

Week 8
#18. Rihanna - S&M
Ergens in de verte heeft dit plaatje wel wat. Vocaal hoor ik dat Rihanna beter met haar stem te weg kan dan enkele albums terug en dat is een pluspunt en de track heeft een bepaalde catchy-ness over zich heen hangen (na na na come on). Maar het is de simpliciteit die gewoon stoort. Laat haar maar weer "Rude Boy"- achtige tracks maken. Niet op de wannabe house tour gaan.

#26. The Partysquad feat. Adje, Gers, Jayh en Reverse - Ik Ga Hard
Simpliciteit zet hier weer op. Alleen die tekst al en die gemaakte 'Amerikaanse beat'. Ik krijg er rillingen van en niet op de goede manier. Alles wordt voorgedragen en klinkt als een kinderrijmpje en het zal bijna op mijn lachspieren werken als ik niet had geweten dat dit een serieus project was.
Cijfer: 2,0

#33. Chris Brown - Yeah 3x
Ik dacht dat ik deze plaat net al had beluisterd? Oh nee, dat was de plaat van Rihanna. Grappig die link tussen die dame en deze heer en dan platen maken die zo op elkaar lijken en dan ook nog in dezelfde week binnenkomen. Och, de ironie. Net als bij de plaat van Rihanna heeft ook deze plaat een bepaalde catchy-ness ( Yeah yeah yeah). Tja catchyness staat niet altijd garant voor briljante woordkeuzes. Daar staat alleen tegenover dat de coupletten zo tergend slecht zijn en het nummer zo voorspelbaar is als.... tja "S&M".

Zit ik net lekker Random Album Title te luisteren van Deadmau5 buiten in de zon komt opeens ''Brazil'' langs. Wat me meteen opviel was dat dat nummer wel heel erg lijkt op ''Happiness'' van Alexis Jordan. Ik wist niet dat Alexis een sample had zitten in het nummer ''Happiness''

De Nieuwkomers

26 The Lazy Song- Bruno Mars
28 Sweat- Snoop Dogg & David Guetta
38 Drowning -Armin van Buuren

zondagskind Adele blijft allerlei records snoepen Deze week stoot ze zichzelf van de eerste plaats af in de Top 40 Set Fire to the Rain stijgt naar 1 Rolling in the deep zakt naar 2. Uitzonderlijke prestatie in Nederlands oudste hitlijst . De laatste keer was in 1974 met Mud Tigerfeet-Dynamite .. daarvoor konden alleen The Beatles dat. Happiness van dat huppelmeisje Alexis Jordan stijgt van 11 naar 3

Ik was al bang voor het stijgen van Happiness, in de top100 staat ze ook op #3.
Vind Set Fire to the Rain trouwens een betere nummer 1 dan Rolling in the Deep.

Waar vind jij trouwens de top40? Hij staat nog niet op top40web en chartbeat zie ik nu

Ik vind het trouwens belachelijk dat het afgelopen jaar dezelfde melodie in drie verschillende hits terugkomt.

Hier op 0:34.

Hier op 0:55.

Hier op 1:07.

Creatieve armoede ten top, en men pikt het nog ook. Hoe is het mogelijk? Ik heb het idee dat men zoekt naar herkenbaarheid in hits.

nou, ik pik het niet!

vooral Pink

Haha dat merk ik nu pas op. Allemaal verschillende octaven maar inderdaad overeenkomsten. Vind die van Jessie J. trouwens wel een heerlijk lenteplaatje. Sterke vocalen ook.

Top40.nl geeft maandagavond de nodige info maar deze info komt van Chartwatcher Oscar Top 40 Headlines week 14-2011 - Nonstop40 - nonstop40.webs.com via top40twitter I guess

Ah ze geven daar dus alleen de highlights en de nieuwe binnenkomers.

En @ Arnout : Ik had het nog niet eens gehoord . Price Tag kende ik overigens niet maar ik had nooit door dat Fucking Perfect en Dynamite hetzelfde melodietje hadden.
Price Tag en Dynamite zijn allebei door dr. Luke geschreven en geproduceerd dus daar ligt het waarschijnlijk aan.

Heb je deze vergelijking trouwens ergens gelezen of heb je zelf de link tussen die nummers gelegd?

Arrie schreef:
Ik vind het trouwens belachelijk dat het afgelopen jaar dezelfde melodie in drie verschillende hits terugkomt.

Hier op 0:34.

Hier op 0:55.

Hier op 1:07.

Creatieve armoede ten top, en men pikt het nog ook. Hoe is het mogelijk? Ik heb het idee dat men zoekt naar herkenbaarheid in hits.

Er is dan ook een Teletubbie-generatie ontstaan die gevormd is door het volledig ontbreken van creativiteit in de media en bij platenmaatschappijen. Rockbands die als doel hebben echte rockmuziek te vermijden en in de smaak te willen vallen bij een jong tienerpubliek met geveinsde emoties. Ook een uitwas van die generatie. Gezichtsloos en veilig. Rock 'N Roll heeft nog nooit zo weinig van doen gehad met commercie als vandaag de dag. Triest, maar waar.

Zou iemand niet eens The Script achterna kunnen gaan met een kettingzaag?

En nu ik toch niet zeker ben om met recensies terug te komen vraag ik het hier maar: Heeft Anouk het in Killer Bee in die rap aan het einde soms over papaja's? Met zo'n raar accent doe je zoiets toch niet? Echt een heel lelijk nummer en overduidelijk een kopie van Girl.

NewYorkCityLight schreef:

Heb je deze vergelijking trouwens ergens gelezen of heb je zelf de link tussen die nummers gelegd?

Zelf gehoord, ik vond het overduidelijk namelijk, maar dat valt blijkbaar wel mee...

kaztor schreef:
(quote)

Er is dan ook een Teletubbie-generatie ontstaan

Ik ben een teletubbie

Arrie schreef:
(quote)

Zelf gehoord, ik vond het overduidelijk namelijk, maar dat valt blijkbaar wel mee...

Ik moet zeggen dat het wel erg opvalt nu ik het weet (en wellicht had ik de link ook gelegd als ik Price Tag had gehoord zonder dat ik het wist).

Maar zoals kaztor zei, er ontbreekt gewoon creativiteit, ik denk dat de inspiratie een beetje op is. 'Wet' van Nicole Scherzinger is ook een kloon van S&M/Only Girl van Rihanna.
Alle drie geproduceerd door StarGate en Sandy Vee, en alle drie geschreven door Wilhelm, Eriksen en Hale. Ze proberen gewoon steeds dezelfde trucjes.

Beste artiesten, schrijf toch je eigen nummers en muziek!

Inderdaad. Mocht ik ooit de kans krijgen om een album uit te brengen, dan zou ik echt pertinent niet willen dat anderen zich daar mee gingen bemoeien.

Een producer mag wat mij betreft nog wel

Wat is daar mis mee? Je hebt songwriters die niet kunnen zingen en zangers/zangeressen die geen songs kunnen schrijven. Lijkt me dan logisch dat die gaan samenwerken. Ik ben er blij mee, anders hadden onder andere de albums van Roberta Flack en de albums van Dusty Springfield nooit bestaan.

En dan was mijn no1 album (Emmylou Harris - Wrecking Ball) er ook nooit geweest.

Ik vind wel dat je als artiest op z'n minst betrokken kan zijn bij het proces, zodat je er je eigen draai aan zou kunnen geven, dat gebeurt te weinig bij de hitlijst artiesten. Tracks worden daar gewoon random aangeboden (Hold It Against Me was bijna van Katy Perry, en Telephone was bijna door Britney overgenomen) wat ik wel apart vind, zo is het als artiest ook lastig om je eigen identiteit te ontwikkelen.

Als ik een zanger/artiest zou zijn zou ik wel graag hulp in roepen van songwriters (zou wel mee willen schrijven), want ik kan me wel redden in het Engels maar of er nou echt mooie teksten uit komen

Kom, laat ik dit topic weer in het leven roepen.

Week 11:

#27. Nick & Simon - Wijzer (Dan Je Was)
De arrangementen vind ik wel mooi maar het nummer zelf is te glad vooral wat de zang betreft. Toch vind ik dit één van de betere van dit duo.
Cijfer: 5,5

#32. Within Temptation - Faster
Van deze band bezit ik de eerste 3 albums maar ben ik uit het oog verloren. Hun bombastische sound is nauwelijks veranderd maar de zangeres klinkt minder krachtig dan toen. Het nummer zelf is mij ook te gewoontjes en voorspelbaar. Jammer ...

#34. Ilse DeLange - Carousel
Nog een vaste waarde in de top-40. Een mooie stem heeft zij zeker en past goed bij de countryrocksound maar ook dit nummer springt er niet echt uit, al zal dit vaak op de radio gedraaid worden.
Cijfer: 6

#36. Avicii - Street Dancer
Gebaseerd op deze hit uit de jaren '80. Sowieso hou niet van dit soort muziek maar daarnaast is ook nog erg inspiratieloos.
Cijfer: 2

#38. Lucy Iris - Dear Diary
Neen, dit doet mij weinig ondanks dat pianootje, de zang en vooral de melodie zijn mij te eentonig. Op zich niet slecht uitgevoerd maar het raakt mij niet.
Cijfer: 4

#39. Avril Lavigne - What the Hell
Dit doet mij ook weinig, het wil vrolijk zijn maar het nummer klinkt daarvoor te overgeproduceerd en te vlak en banaal.
Cijfer: 3,5

Arrie schreef:
Wat is daar mis mee? Je hebt songwriters die niet kunnen zingen en zangers/zangeressen die geen songs kunnen schrijven. Lijkt me dan logisch dat die gaan samenwerken. Ik ben er blij mee, anders hadden onder andere de albums van Roberta Flack en de albums van Dusty Springfield nooit bestaan.

Wat me wel een beetje tegen hoofd stoot is dat de zangers/zangeressen altijd de credits krijgen dat ze een o-zo-geweldig album hebben gemaakt. Terwijl ze vaak niets anders hebben gedaan dan een paar daagjes in een studio wat liedjes inzingen. Teksten hebben ze niet geschreven en bijbehorende muziek evenmin. En geheel 'toevallig' zien deze mensen er allemaal ook even mooi uit. ik blijf het vreemd vinden dat er maar weinig mensen door deze facade heen prikken.
Het aantal mensen dat én goed kan zingen én een goed componist is én er goed uitziet is volgens mij maar op 1 hand te tellen.

(excuses voor mijn cynisme! )

pompompom schreef:

(excuses voor mijn cynisme! )

Sandokan-Veld heeft voor onbepaalde tijd vrijaf genomen, dus we zitten voorlopig niet aan de tax.

kaztor schreef:

Sandokan-Veld heeft voor onbepaalde tijd vrijaf genomen, dus we zitten voorlopig niet aan de tax.

Sandokan laat anders op een andere locatie weer van zich horen...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:06 uur

geplaatst: vandaag om 16:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.