MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Televisieprogramma's over muziek (aankondigingen)

zoeken in:
Inderdaad zeg.. laten we Child in time van nummer 3 op nummer 1 zetten, dat zal de top2000 flink wakker schudden

herman schreef:
Herken me daar wel in... er is zoveel goede muziek en dan komt ned3 steeds weer met die afgezaagde namen op de proppen.
Running On Empty schreef:
Alsof we bij de diverse festival reportages niet elke keer weer worden doodgegooid met Killers, Kaiser Chiefs, Coldplay etc.

Alsof dat geen afgezaagde namen zijn.

Ik vind het ook wel eens leuk hoor, zo'n Hall of Fame iets op TV. Maar zend dan ook eens iets anders uit, iets met moderner spul en iets dat van de gebaande paden afwijkt. Het Gesprek zend nota bene nog meer muziek uit dan de gehele publieke omroep bij elkaar.

LocoHermano
herman schreef:
iets dat van de gebaande paden afwijkt.|

Vrije Geluiden (VPRO), zondagochtend 10.30 uur

Je hebt helemaal gelijk (al lig ik op zondag meestal nog in bed rond die tijd), niet aan gedacht. Nu nog op prime time, zoiets.

herman schreef:
(quote)
(quote)

Alsof dat geen afgezaagde namen zijn.

OK dat is dan tenminste duidelijk

Eigenlijk vind ik dat er sowieso wat meer culturele programma's zouden moeten zijn op de publieke televisie. Niet of jouw muziek of mijn muziek, maar allebei. En dan ook nog een goed programma over kunst, literatuur, films, etc.

Ik zou wel eens willen weten hoe de verdeelsleutel die de omroepen krijgen opgelegd precies is, iemand een idee?

hdk-nl
Eigenlijk zou de Nederlandse publieke omroep zich enkel en alleen met informatieve thema's moeten bezighouden. Oftewel de kunst, wetenschap en (onderzoeks)journalistiek. Desnoods één zender weg en twee echt goede zenders.

Ook zou de afhankelijkheid van de STER drastisch omlaag moeten, de afhankelijkheid van de opbrengsten hiervan werkt te veel commerciële belangen in het publieke bestel in de hand. Het is jammer dat het zo enorm vastgeroest is en er waarschijnlijk niet veel zal veranderen binnen afzienbare tijd.

Maar goed, wat ik tegen kwam:
YouTube - Modern Minimalists With Bjork - Part 1 Of 2
YouTube - Modern Minimalists With Bjork - Part 2 Of 2

Ik geloof dat het interview met Part al ergens op de site stond maar in zijn geheel nog niet.

orbit schreef:
Inderdaad zeg.. laten we Child in time van nummer 3 op nummer 1 zetten, dat zal de top2000 flink wakker schudden

En daarvoor Somebody to Love van Queen... Is er nou niemand die iets nieuws, verrassends erin wil hebben?

@hdk: helemaal mee eens! Laat het gros van de amusementsprogramma's maar aan de commerciëlen over. Er komt trouwens nog wel veel muziek op TV, nu ik er zo over nadenk. De TROS zendt immers voortdurend concerten uit van Jan Smit, BZN, ed.

Mooie Bjork-docu. Heb nog een videoband met Het Uur van de Wolf (ook uit '97) over Bjork, misschien eens digitaliseren en uploaden.

Zit ik toevallig dat ingekakte a gogo 2000 te kijken en natuurlijk laten Matthijs en billenmaat Leo het publiek weer luidkeels "Led Zeppelin" meeschallen ("jongens, WIJ weten het wel he?") Welke suggestie er ook is genoemd tot nog toe, alles is beter dan dit voorgekleurde debiliserende programma'tje.

Ik krijg vaag het idee dat je de Top 2000 en het bijbehorende tv-programma niet echt leuk vindt orbit....

Die kleine portretjes en verhaaltjes vind ik overigens best interessant. Jammer dat ze vandaag niet deze versie van "Try a Little Tenderness" even lieten horen. Maar die onderdelen in het café mogen wel iets minder overdreven (Matthijs) en wat diepgaander.

Yup, het TV-programma vind ik ook nog best aardig, op de café-onderdelen na. Maar staat Laura Veirs ook in de top 2000?

Bij de quiz is het leuker als ze gasten hebben met iets bredere kennis; ik bedoel Whole Lotta Love niet herkennen?
De meest eenvoudigste vraag ooit.

Viel me erg tegen van Paul Groot.

En dat zelfingenomen slechte barpraat gehalte.. alsof het over echte feitjes gaat Vraag dan eens wat moeilijks of iets dat of the track is. Het zou best leuk kunnen zijn, maar laat het dan doen door mensen die zich echt hun hele leven hebben verdiept in muziek en niet van die relnichten die met elkaar op het schoolpleintje heb staan airplayen op Zeppelin en dat niveau nooit meer zijn ontstegen.

Inderdaad.
Frits Barend die 25 jaar later Michael Jackson ontdekt.
Wat heeft hij gedaan in de jaren 80.
Winterslaap gehouden of zo?

Wezen shoppen voor een nieuwe toupet denk ik.

deric raven schreef:

Viel me erg tegen van Paul Groot.

Stijn_Slayer
Ik vind het niveau daar ook niet bepaald hoog.

Twee van die gasten die dan vertellen dat ze Willy DeVille in een café hebben gezien, nou nou nou! Interessant zeg! En dat vindt Matthijs dan zo'n schitterend verhaal.

En als ik dat zelfingenomen hoofd van Leo Blokhuis zie ga ik al haast over m'n nek, ik kan die vent echt niet uitstaan. Een dezer dagen komt hij natuurlijk weer met het verhaal over Phil Spector en Paul McCartney......

herman schreef:
Yup, het TV-programma vind ik ook nog best aardig ,,,,,

Die Top 2000 op de radio is natuurlijk gewoon het uitbraaksel van de promotie carrousel die Radio 2 genaamd is. Het is een echte luisteraars Top 2000 en heeft in zijn geheel niets te maken met een Top 2000 aller tijden of iets dergelijks. De hoeveelheid Blof, Katie Melua, Guus Meeuwis, Borsato en het aantal Trijntje Oosterhuis covers komt je werkelijk je neus uit. Natuurlijk ook de nodige verplichte kost in die lijst maar te veel van die ellende.

Het TV programma vind ik nog best wel vermakelijk. Sommige items (zoals met Lou Reed) worden alleen veel te veel afgerammeld terwijl er iets veel mooiers van te maken is. Zonde. Tja die lijstduwers zijn inderdaad wel lachwekkend net als die Quiz-ellende. Barend Van Dorp met zijn Michael Jackson, vreselijk.

Leo Klokluis zou op zich prachtige programma's kunnen maken maar juist door het Jip & Janneke niveau van sommige items wordt het nogal slap. Top 2000 a Go Go is een prototype massaproduct en dat straalt het in alle opzichten uit. Het wachten is natuurlijk op het moment dat zoals elk jaar 'God Only Knows' van The Beach Boys ter sprake komt. Een prachtnummer natuurlijk, maar niet om dat elk jaar weer opnieuw tot vervelens toe te bespreken.

Gelukkig is al die ellende volgende week weer voorbij

Die quiz en de zogenoemde voetnoot bij de popmuziek vind ik ook verschrikkelijk. Hoe makkelijk is het om Yvonne Jaspers weer uit te nodigen. Wel een erg makkelijk één tweetje met DWDD.

Wel enigszins interessant zijn de kleine reportages. De geschiedenis achter de song 'Killing me softly with his song' of van de zangeres Martha Reeves van Motown. Dergelijke reportages zie je niet vaak op de buis, jammer genoeg.

Ik kijk het elke dag met veel plezier. Die items van de Bosnische accordeonist bij Grace Jones en het verhaal achter de MASH-theme vond ik weer erg leuk.

Mooiste was wel het verhaal van die bassiste die o.a. Mission Impossible en Good Vibrations had gedaan

hdk-nl schreef:

Ook zou de afhankelijkheid van de STER drastisch omlaag moeten, de afhankelijkheid van de opbrengsten hiervan werkt te veel commerciële belangen in het publieke bestel in de hand.

Ik wil het hier even grondig mee oneens zijn. Zonder reclame-inkomsten zou de publieke omroep helemaal afhankelijk zijn van belastinggeld, en dus van politieke belangen. Dat is volgens mij nog veel erger.

MrGuitar240
Verschrikkelijk. Die quiz. Sorry maar als ze na moeten denken wie de zanger van Metallica is. of van wie Whola lotta love is. En dat ze dan komen met Hendrix. Pfffffff...... En dan vragen ze het aan het publiek en dan komen hun natuurlijk gelijk met het antwoord. En dan die mensen die zich boos maken over de nummers die te laag staan. CHILD IN TIME!!! Kom op zeg. Er zijn zoooo veel nummers die ik mis.

LocoHermano
T.O. schreef:
Ik kijk het elke dag met veel plezier.

De muziek die aan bod komt kan me vaak niet boeien, maar je ziet duidelijk dat het programma met liefde wordt gemaakt. En Van Nieuwkerk is duidelijk een vakman wanneer 'veel' in een krap uurtje moet worden gepropt. De man heeft echter wat muziek betreft een bijzonder slechte smaak.

MrGuitar240 schreef:
Verschrikkelijk. Die quiz. Sorry maar als ze na moeten denken wie de zanger van Metallica is.

Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Verder vind ik het juist leuk dat ze het met iemand als Wouter Bos doen. Dat hij niet alles weet, is natuurlijk niet gek. Hij is veel minder met muziek bezig dan de gemiddelde Musicmeteraar. Maar erg leuk om hem eens in een luchtig muziekquizje te zien, in plaats van in de politiek, en om hem dan enthousiast met liedjes mee te zien zingen.

hdk-nl
Sandokan-veld schreef:
(quote)

Ik wil het hier even grondig mee oneens zijn. Zonder reclame-inkomsten zou de publieke omroep helemaal afhankelijk zijn van belastinggeld, en dus van politieke belangen. Dat is volgens mij nog veel erger.

Ja, stel dat dit zo zou zijn, (wat niet zo is aangezien omroepen ook leden hebben die contributie aandragen) waarom dan? Er wordt jaarlijks een bedrag vrij gemaakt voor de gehele NPO. Daar moeten alle omroepen dus deels gefinancierd van worden. Hoe zouden politieke belangen hier dan een rol in kunnen spelen? Alle omroepen krijgen namelijk een hoeveelheid zendtijd aangewezen die gelieerd is aan het aantal leden. Het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat er flink gesneden wordt in de jaarlijkse begroting en dat de NPO dan voor een groter deel afhankelijk is van overheidsgeld. Dat zou ook geen probleem mogen zijn, aangezien de omroepen die zich het meest profileren op het gebied van de eerder aangehaalde thema's, het toch al met de kleinste budgetten voor elkaar krijgen.
De BBC doet het toch ook prima? Die verdienen hun geld op andere manieren: bijv. door het maken van kwalitatief hoogstaande producties en deze doorverkopen. Iedereen weet dat de BBC prachtige dingen maakt. Werkt veel dynamischer op die manier.

Tot slot: afschaffen van de STER heb ik nooit gezegd, maar het moet een minder prominente rol spelen wat betreft de financiering van de NPO.

Bij U2 - No Line on the Horizon (2009):

Prachtig vond ik hun optreden in de hall of fame, totdat de gasten kwamen en U2 zich beleefd in een bijrol manoeuvreerde. Bijna nederig plaatste Bono een voetnoot bij de concertzaal waarin zij hun optreden gaven, en de plek die deze in de muziekgeschiedenis had verworven. Ze maakten zich ondergeschikt en stelden zich in dienst van van die andere megasterren die tijdens hun optreden te gast waren. Mick Jagger wist niet hoe gek hij moest doen om de aandacht maar naar zich toe te trekken. De chemie tussen de bandleden leek verstoort, het ongemak was van hun gezichten af te lezen wat tot uitdrukking kwam in klungelige onhelzingen. Magnificence is het woord dat voor deze bandleden geldt. Blind voelen zij elkaar, het optreden had naar een veel hoger plan getild kunnen worden zonder haar gasten en met meer eigen repertoire.

BBC speelt het inderdaad wél klaar om geniale muziekprogramma's te maken, zoals legendary albums (met een aantal van de sleutelalbums in de geschiedenis in de hoofdrol) en the age of rock, van punk tot aan britpop.. erg leuke programma's met alle musici aan het woord van hun tijd. Dat ontstijgt die top2000 promotie borrelpraat met alleen maar vergeelde helden van van Nieuwhuis en Blokkerk verre en is nog eens leerzaam en interessant ook.

orbit schreef:
BBC speelt het inderdaad wél klaar om geniale muziekprogramma's te maken, zoals legendary albums (met een aantal van de sleutelalbums in de geschiedenis in de hoofdrol) en the age of rock, van punk tot aan britpop.. erg leuke programma's met alle musici aan het woord van hun tijd. Dat ontstijgt die top2000 promotie borrelpraat met alleen maar vergeelde helden van van Nieuwhuis en Blokkerk verre en is nog eens leerzaam en interessant ook.

Vergelijkbaar met de Classic Albums programma's is de leuke serie Singe Luck. Een Nederlands product voor zover ik weet dus het kan wel.

Antonio
Nicolette Kluijver keek bij het beluisteren van Bob Dylan vanavond alsof ze in een lege vitrine staarde...

Toch weer typisch dat ze zo'n draak van een song uitkiezen van deze meester, terwijl hij zoveel parels heeft uitgepoept !

Gast
geplaatst: vandaag om 01:21 uur

geplaatst: vandaag om 01:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.