Muziek / Algemeen / Alles is al eens gedaan en vroeger was het vooral beter
zoeken in:
0
geplaatst: 28 februari 2016, 17:09 uur
Kronos schreef:
Juist, je leeft maar een keer. Je moet dus ergens de keuze maken tussen verbreding en verdieping. Voor het zogenaamd brede perspectief betaal je dan ook even goed een prijs als voor muzikale monogamie.
Juist, je leeft maar een keer. Je moet dus ergens de keuze maken tussen verbreding en verdieping. Voor het zogenaamd brede perspectief betaal je dan ook even goed een prijs als voor muzikale monogamie.
Ach eenieder leeft naar zijn budget en zijn eigen inzichten. Het rare is dat je met muziek wél dingen moet uitleggen en met vrouwen - stel je hebt een voorkeur voor blonde vrouwen - is er geen een die je ter verantwoording roept waarom je nooit een vrouw met donker (zwart) haar hebt

En zeg nou niet dat dat komt omdat er in vrouwen geen muziek zit

0
geplaatst: 28 februari 2016, 17:26 uur
Mjuman schreef:
Ach eenieder leeft naar zijn budget en zijn eigen inzichten.
Ach eenieder leeft naar zijn budget en zijn eigen inzichten.
Met budget kan je alle kanten op, zowel de kant van verbreding als van verdieping.

Ik heb het altijd ervaren als een moeilijk te bewaren evenwicht. In tijden van verdieping beluister ik obscure muziek die me enkele jaren later misschien niet meer boeit en in tijden van verbreding mis ik de diepe connectie met een genre. Die diepe connectie heb ik al gevoeld met hardrock/metal en met klassiek (van oud tot nieuw). Ik weet dat jazz en soul voor mij dat potentieel ook hebben. Maar ik heb maar een leven.
Mjuman schreef:
Het rare is dat je met muziek wél dingen moet uitleggen en met vrouwen - stel je hebt een voorkeur voor blonde vrouwen - is er geen die je ter verantwoording roept waarom je nooit een vrouw met donker (zwart) haar hebt
Het rare is dat je met muziek wél dingen moet uitleggen en met vrouwen - stel je hebt een voorkeur voor blonde vrouwen - is er geen die je ter verantwoording roept waarom je nooit een vrouw met donker (zwart) haar hebt
Het grappige is dat oude bokken die alleen nog naar oude muziek luisteren zelden een voorkeur voor oude vrouwen hebben.

0
Fedde
geplaatst: 29 februari 2016, 10:18 uur
Kronos schreef:
Het grappige is dat oude bokken die alleen nog naar oude muziek luisteren zelden een voorkeur voor oude vrouwen hebben.
Wees gerust. Leuke jonge vrouwen hebben al helemaal geen belangstelling voor ouwe bokken die in de sixties zijn blijven hangen. Het grappige is dat oude bokken die alleen nog naar oude muziek luisteren zelden een voorkeur voor oude vrouwen hebben.
Dat brengt me op een idee voor een nieuw, ditmaal hopelijk wel succesvol topic: Waar zijn de vrouwen op MuMe?
Ach nee, dat is waar ook. Die zijn er niet. Het blijft een jongensspeeltje.
0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 10:49 uur
Het blijft maar moeilijk in dit topic het over muziek te hebben.

Leuke jonge vrouwen hebben al helemaal geen belangstelling voor ouwe bokken die in de sixties zijn blijven hangen.

0
geplaatst: 29 februari 2016, 11:30 uur
Verdulleme ik mot strak wennen aan die nieuwerwetse zmaailies - man, man d'r wat afgeneuzeld op het feedback-topic over die gevoelstekens. Alsof we te weinig woordvaardig zijn om in heldere taal te vervatten wat we bedoelen.
Ik trachtte niets meer (of minder) dan een link te leggen met andere kunsten: film en/of schilderkunst - in het ene geval is een vrouwenrug afgebeeld als een cello (ik meen Magritte) en in het andere geval krijgt in een - ik meen Spaanse - arthouse film de mannelijke hoofdrolspeler het advies om een "vrouw te bespelen zoals je een piano bespeelt".
Dat het hier voor 90% een stierenbal is en - vermoedelijk - zal blijven, wordt mede ingegeven door de onmiddelijke interesse vanuit de kudde hier wanneer zich toevallig eens een nieuw vrouwelijk lid meldt

0
Fedde
geplaatst: 29 februari 2016, 11:36 uur
Dat laatste is wel erg triest inderdaad. Kom op mannen, gedraagt u zich eens wat hoffelijker!!
(Dit bericht werd gegenereerd zonder gebruik van gele gezichtjes).
(Dit bericht werd gegenereerd zonder gebruik van gele gezichtjes).
0
geplaatst: 29 februari 2016, 12:07 uur
Zelfs het gebruiken van een vrouwelijke username genereert al de nodige aandacht. Je weet nooit wie erachter zit he. Maar nu ik weet dat vrouwen een lid hebben (of lees ik de post van Mjuman niet goed) distantieer ik me een beetje van deze Mume familie 

0
geplaatst: 29 februari 2016, 15:21 uur
Mjuman schreef:
Alsof we te weinig woordvaardig zijn om in heldere taal te vervatten wat we bedoelen.
Alsof we te weinig woordvaardig zijn om in heldere taal te vervatten wat we bedoelen.
Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zegt men.

0
geplaatst: 29 februari 2016, 16:53 uur
Om dat te beschrijven heb je wel een aantal woorden nodig. Sowieso kan je beelden alleen in woorden beschrijven 

0
geplaatst: 29 februari 2016, 22:05 uur
Broem schreef:
Zelfs het gebruiken van een vrouwelijke username genereert al de nodige aandacht. Je weet nooit wie erachter zit he. Maar nu ik weet dat vrouwen een lid hebben (of lees ik de post van Mjuman niet goed) distantieer ik me een beetje van deze Mume familie
Etta does the trick.
0
Franck Maudit
geplaatst: 18 april 2016, 21:18 uur
Nu heb je veel meer keuze.
Toen had je veel meer verbondenheid.
Toen had je veel meer verbondenheid.
Taaie stelling.
Valt zeker niet in een vingerknip vast te stellen.
Daarom neem ik dit soort uitspraken nooit serieus.
Je hebt er geen flauw idee van hoe je de huidige tijd zou ervaren als tiener of prille twintiger.
Net zoals ik niet weet hoe het was om eind jaren '70 jong te zijn.
Neemt niet weg dat ik graag verhalen over vroeger hoor. Maar om daar meteen conclusies inzake verbondenheid aan vast te koppelen...
Nostalgie is fijn. Maar voelt zich beter in de emotieve dan rationele wereld thuis

0
Assurancetourix
geplaatst: 18 april 2016, 21:20 uur
Motorhead roept bij mij geen nostalgie op, eerder walging...
0
geplaatst: 18 april 2016, 21:27 uur
Moet je tegenwoordig eens proberen met een kogelriem om een publieke ruimte te betreden of met een brommer door het bos te scheuren. Of om een volle 2 uur per week hardrockprogramma's op de publieke radio-omroep te luisteren. Kan allemaal niet meer.
Maar een kogelriem is toch ook meer iets voor carnaval of voor mensen die daadwerkelijk in het leger zitten? Zeg maar geen normaal kledingstuk waar je mee naar je werk of de supermarkt gaat.

Verder zal er overal in Nederland nog genoeg braakliggend terrein zijn waar de jeugd alsnog met de brommer kan crossen, zonder voor al teveel overlast te zorgen. Je begrijpt toch hopelijk wel dat een bosgebied niet een geschikte plek is om met gemotoriseerde voertuigen te gaan scheuren?
Of om een volle 2 uur per week hardrockprogramma's op de publieke radio-omroep te luisteren. Kan allemaal niet meer.
De publiek radio is inderdaad een enorme eenheidsworst geworden, maar daar zijn we gelukkig niet meer van afhankelijk. Met een internetverbinding kun je overal in Nederland luisteren naar wat je wilt.
0
geplaatst: 19 april 2016, 04:32 uur
Voordeel van de jaren 80/begin jaren 90-versie van 3fm (ik heb nog net de laatste 1 1/3 jaar van de verticale lappendeken-programmering bewust meegemaakt) was dat het complete programma's waren, met mensen die jou informatie gaven over wat er gedraaid werd, en hun passie op vaak intense wijze deelden. En ze konden lekker spelen met de vormgeving. Dat is een andere beleving dan een non-stop internetzender, hoe goed de muziek daar ook is. Er zijn er wel waar je veel info krijgt over de muziek, zoals Kx Radio, maar dat is een minderheid.
Nadeel is ook dat je het buitenshuis niet kunt horen, tenzij je een peperduur onbeperkt abonnement hebt. Maar uiteindelijk ben ik erg blij met die internetradio's in huis, want de reguliere zenders 'voeden' me muzikaal al meer dan een decennium niet meer. Tenzij je Studio Brussel ook als 'reguliere zender' telt, maar die komt hier alleen via het web door. Nu alleen nog een zender vinden die in Ninja Tune-stijl draait (nu Laid Back Radio klinisch dood is).
De hedendaagse versie van 3fm doet me helaas weinig. Dj's die zichzelf leuker vinden dan ze zijn en die vooral geleerd wordt de überpositivo uit te hangen, en muzieksamenstellers die te conformistisch denken.
Nadeel is ook dat je het buitenshuis niet kunt horen, tenzij je een peperduur onbeperkt abonnement hebt. Maar uiteindelijk ben ik erg blij met die internetradio's in huis, want de reguliere zenders 'voeden' me muzikaal al meer dan een decennium niet meer. Tenzij je Studio Brussel ook als 'reguliere zender' telt, maar die komt hier alleen via het web door. Nu alleen nog een zender vinden die in Ninja Tune-stijl draait (nu Laid Back Radio klinisch dood is).
De hedendaagse versie van 3fm doet me helaas weinig. Dj's die zichzelf leuker vinden dan ze zijn en die vooral geleerd wordt de überpositivo uit te hangen, en muzieksamenstellers die te conformistisch denken.
0
buizen
geplaatst: 19 april 2016, 09:30 uur
Gretz schreef:
Met een internetverbinding kun je overal in Nederland luisteren naar wat je wilt.
Met een internetverbinding kun je overal in Nederland luisteren naar wat je wilt.
Het is precies zoals tnf zegt. Totaal niet te vergelijken dus met radiouitzendingen van vroeger, dat waren programma's: daar wil ik naar luisteren. In het Nederlands liefst.
Hier een lijst met bijna 200 radiostations die hardrock en metal uitzenden, continue de hele dag door zodat je 'kunt luisteren waarnaar je maar wilt' (in de moderne redenering).
Heavy Metal Radio Stations - internet-radio.com
Ik zal er nog geen middag naar luisteren
0
geplaatst: 19 april 2016, 09:45 uur
tnf schreef:
Dat geldt tegenwoordig voor zowat elke radiozender die ook maar een beetje op een jeugdiger/jongvolwassen publiek mikt. Altijd maar weer dat gemaakt fantastisch/hip/waauw/geweldig/wat zijn we hier toch cool bezig... 1 van de hoofdredenen waarom ik gewoon niet meer naar de radio luister.
0
Franck Maudit
geplaatst: 19 april 2016, 09:58 uur
buizen zijn bericht is gevaporiseerd. Zo wordt het wel een abstract zootje natuurlijk.
0
geplaatst: 19 april 2016, 10:11 uur
buizen schreef:
Hier een lijst met bijna 200 radiostations die hardrock en metal uitzenden, continue de hele dag door zodat je 'kunt luisteren waarnaar je maar wilt' (in de moderne redenering).
Anders richt je een eigen radiostation op dat zich focust op metal en hard rock? Misschien is er nog wel een markt voor.
Ik ben zelf ook totaal niet tevreden met het aanbod in de Nederlandse ether (alleen nieuwszenders BNR en Radio 1 voldoen mijns inziens), maar gezien de hevige concurrentie is het waarschijnlijk logisch dat ze allemaal op elkaar willen lijken en niet teveel uit de bocht durven te vliegen.
0
geplaatst: 19 april 2016, 11:34 uur
En in het geval van de commerciëlen hebben de meesten zich compleet blauw betaald om een etherfrequentie te mogen krijgen. Op de een of andere manier moet die terug verdiend worden.
Ik herinner me Id&T Radio nog, waar ik in 2002/het eerste gedeelte van 2003 nogal veel naar luisterde (destijds was ik fanatiek danceliefhebster). Ergens in de zomer van 2003 kreeg het station een etherfrequentie, daarna is het nog heel eventjes blijven klinken zoals het was, maar daarna werd het steeds vlakker. Om een jaar of wat later vervolgens in het platte Slam FM te veranderen.
In de oude versie kon het station helaas niet overleven.
Gelukkig zijn er online zenders zoals de Radio FG- en Paris One-kanalen (neem in het geval van FG de 'Underground' en 'Chic' versies, de reguliere FG kan wat plat zijn), en Deep FM voor als ik iets wil horen wat op de oude ID&T Radio lijkt. Die eersten zijn Frans, ik luister sowieso vaak Belgische en Franse zenders.
Sommigen kan je niet eens uit elkaar houden. Woon je in Brabant, zap in de ochtend dan eens tussen 8FM en Decibel. Het lijkt wel alsof er op beide zenders in de ochtenduren dezelfde mensen zitten, zo'n vrolijk figuur met zo'n bijdehand meisje ernaast. Er zijn slechtere mensen op de radio dan deze, maar het lijkt net alsof zij samen met vele, véle andere dj's/sidekicks van dezelfde lopende band zijn gerold. 25 jaar geleden had bijna elke dj die iets op een (redelijk) grote zender deed een eigen smoel.
Een mp3-speler heb ik wel geprobeerd voor het buitenshuis luisteren naar muziek, dan hoor je alleen maar dingen die je zelf mooi vindt, en tóch is het niet m'n ding. Soms gebruik ik hem nog voor podcasts, die uiteindelijk vaak radioprogramma's zijn, of daar veel van weg hebben.
Ik herinner me Id&T Radio nog, waar ik in 2002/het eerste gedeelte van 2003 nogal veel naar luisterde (destijds was ik fanatiek danceliefhebster). Ergens in de zomer van 2003 kreeg het station een etherfrequentie, daarna is het nog heel eventjes blijven klinken zoals het was, maar daarna werd het steeds vlakker. Om een jaar of wat later vervolgens in het platte Slam FM te veranderen.

In de oude versie kon het station helaas niet overleven.
Gelukkig zijn er online zenders zoals de Radio FG- en Paris One-kanalen (neem in het geval van FG de 'Underground' en 'Chic' versies, de reguliere FG kan wat plat zijn), en Deep FM voor als ik iets wil horen wat op de oude ID&T Radio lijkt. Die eersten zijn Frans, ik luister sowieso vaak Belgische en Franse zenders.
SirNoodle schreef:
Dat geldt tegenwoordig voor zowat elke radiozender die ook maar een beetje op een jeugdiger/jongvolwassen publiek mikt. Altijd maar weer dat gemaakt fantastisch/hip/waauw/geweldig/wat zijn we hier toch cool bezig... 1 van de hoofdredenen waarom ik gewoon niet meer naar de radio luister.
(quote)
Sommigen kan je niet eens uit elkaar houden. Woon je in Brabant, zap in de ochtend dan eens tussen 8FM en Decibel. Het lijkt wel alsof er op beide zenders in de ochtenduren dezelfde mensen zitten, zo'n vrolijk figuur met zo'n bijdehand meisje ernaast. Er zijn slechtere mensen op de radio dan deze, maar het lijkt net alsof zij samen met vele, véle andere dj's/sidekicks van dezelfde lopende band zijn gerold. 25 jaar geleden had bijna elke dj die iets op een (redelijk) grote zender deed een eigen smoel.
Een mp3-speler heb ik wel geprobeerd voor het buitenshuis luisteren naar muziek, dan hoor je alleen maar dingen die je zelf mooi vindt, en tóch is het niet m'n ding. Soms gebruik ik hem nog voor podcasts, die uiteindelijk vaak radioprogramma's zijn, of daar veel van weg hebben.
0
geplaatst: 19 april 2016, 12:08 uur
Ik mis zelf ook wel een radiozender die zich richt op de betere zwarte muziek van de tegenwoordig, zoals de hiphop en R&B. Radio 6 is verdwenen maar daar draaiden ze ook maar weinig hiphop en R&B, en FunX en Juize zijn het ook niet voor me.
Ik mis inderdaad ook de kennis bij dj's. Ik heb altijd het gevoel dat ze nauwelijks meer weten van muziek dan de gemiddelde luisteraar. Sommige dj's kan ik om de haverklap op fouten betrappen, maar ze vertellen ook niet echt interessante dingen over de muziek.
Tegenwoordig heb je bij 3FM trouwens Annemiek, haar vind ik wel goed te doen, best een fijne dj.
Ik mis inderdaad ook de kennis bij dj's. Ik heb altijd het gevoel dat ze nauwelijks meer weten van muziek dan de gemiddelde luisteraar. Sommige dj's kan ik om de haverklap op fouten betrappen, maar ze vertellen ook niet echt interessante dingen over de muziek.
Tegenwoordig heb je bij 3FM trouwens Annemiek, haar vind ik wel goed te doen, best een fijne dj.

0
geplaatst: 19 april 2016, 12:54 uur
Tja, zelfs op het ínternet is het moeilijk. M'n lievelingszender op dat vlak is zoals eerder gezegd klinisch dood (zie ook recente posts in het 'ik zoek meer in de trant van'-topic), en een goede vervanger is niet te vinden. Zijn er zó weinig liefhebbers van - hedendaagse - underground hiphop en mengvormen van dergelijke muziek met jazz, soul, wereldmuziek en/of electronica, dat mensen het niet tot een radiozender willen verwerken, zelfs al is het alleen maar op het internet? Lefto draait het nog, maar dat zijn twee uurtjes op Studio Brussel ipv een volledige zender die 24/7 aan te zetten is.
Deze zender komt tot nu toe (na een lange zoektocht) nog het dichtstbij het Laid Back Radio-geluid en zou je kunnen proberen als je goede zwarte muziek zoekt, al is het nog geen volwaardig alternatief. LBR voelde meer als een doordacht concept ipv anonieme jukebox, en had er meer 'pareltjes' tussen zitten. --> Radionomy ? All Underground Hip Hop Radio | free online radio station
--------------
Wat betreft het hebben van muziekkennis van dj's: ik denk dat dat juist een blokkade is als je tegenwoordig goed mee wilt draaien op een mainstream zender. Dan gaat het format-jasje voor jou al snel te strak zitten (je mag tegenwoordig tenslotte verdomde weinig meer), tenzij je zo professioneel bent dat je ermee kunt leven dat je jezelf muzikaal niet mag uiten.
Maar daar kan je als oprecht muziekliefhebbende radiomaker eventueel een eigen website oid voor opstarten.
Deze zender komt tot nu toe (na een lange zoektocht) nog het dichtstbij het Laid Back Radio-geluid en zou je kunnen proberen als je goede zwarte muziek zoekt, al is het nog geen volwaardig alternatief. LBR voelde meer als een doordacht concept ipv anonieme jukebox, en had er meer 'pareltjes' tussen zitten. --> Radionomy ? All Underground Hip Hop Radio | free online radio station
--------------
Wat betreft het hebben van muziekkennis van dj's: ik denk dat dat juist een blokkade is als je tegenwoordig goed mee wilt draaien op een mainstream zender. Dan gaat het format-jasje voor jou al snel te strak zitten (je mag tegenwoordig tenslotte verdomde weinig meer), tenzij je zo professioneel bent dat je ermee kunt leven dat je jezelf muzikaal niet mag uiten.
Maar daar kan je als oprecht muziekliefhebbende radiomaker eventueel een eigen website oid voor opstarten.
0
Fedde
geplaatst: 19 april 2016, 14:31 uur
Zoals gezegd: vroeger was alles beter. Althans, op de radio. Van 1972 tot 1989 bijvoorbeeld luisterde ik graag naar Radio Caroline, ' Europe's first and only.album station' . Dat kwam vanaf een schip op de Noordzee. Fijne rockzender, steeds 3 albumtracks non-stop, de hele nacht door. Ik woonde langs de kust en had dus het geluk hiervan mee te kunnen genieten. Heeft mijn muzikale smaak en interesse wel voor een groot deel bepaald. Het schip lag voortdurend te zinken, dj's kwamen in opstand, werden niet betaald en hadden niks te eten, masten en ankerkettingen braken af, maar de sfeer bleef geweldig. Topstation. Een schim daarvan vinden we nu nog op internet trouwens. Ik mis het zoute water op de radio.
2
Fedde
geplaatst: 31 augustus 2016, 10:46 uur
Fedde schreef:
Ik mis het zoute water op de radio.
Ik mis het zoute water op de radio.
Vandaag is het 31 augustus. Enkele 50-plussers zullen bij die datum nog denken aan 1974. Door de veranderde wetgeving moesten de vanuit Nederland opererende 'piratenzenders' de ether verlaten op straffe van vervolging.
Voor de 50-minners leg ik het maar even uit. De piratenzenders opereerden vanaf een schip buiten de territoriale wateren. Daar waren ze onschendbaar voor de Nederlandse wet die het radiootje spelen streng verbood. Meewerken aan zo'n zender mocht wel, totdat ook Nederland het Verdrag van Straatsburg ging ratificeren waarin geregeld was dat meewerken aan zendschepen in internationale zee verboden was.
Radio Veronica was zo'n piratenzender. Gestart in 1960, in navolging van de Deense pionier Radio Mercur. In 1970 kwam daar, zeer tegen de zin van de Veronica-directie, een concurrent bij: de Mebo II, het bontgekleurde zendschip van de Zwitserse zakentechneuten Meister en Bollier. Tegen de afspraak met Veronica in, begonnen ook zij met op Nederland gerichte programma's, onder de naam Radio Noordzee. Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer, stapte over van Veronica naar het nieuwe station. De zender van Noordzee 220 was 10 maal zo sterk als die van Veronica. 100 kilowatt tegenover 10 kilowatt. Veel programma's werden live vanaf het schip uitgezonden en dat zorgde voor een vrolijk en fris geluid. Goed gebekte DJ's en een internationale muziekkeuze, het klonk als een klok. De slag om de luisteraar was begonnen.
Het idee van vrije concurrentie was aan Veronica niet besteed. Ze bedachten een list. Directeur Bull Verweij en aandeelhouder Norbert Jurgens huurden voor 100.000 gulden drie duikers in om Noordzee voorgoed te laten zwijgen. De duikers moesten een bom plaatsen op de brandstofleiding van de Mebo II, maar, ze kozen per abuis de waterleiding en daardoor was er wel brand, maar vloog het schip niet de lucht in. De directieleden en de duikers werden gepakt en mochten een tijdje zitten en spijt betuigen. Terreuraanslag, zou je zoiets vandaag noemen en ze kwamen er genadig vanaf. Bull ging diep door het stof, ook in zijn afscheidstoespraak in dat laatste uur op 31 augustus 1974. Het zendkristal werd er, na een uur dramatiek en pathetisch gejammer door Rob Out, om 18.00 uur uitgetrokken en het werd stil op de 538 meter.
Radio Noordzee ging om 20.00 uur uit de lucht, minder dramatisch, met een altijd vrolijk klinkende Ferry Maat. Het was gewoon rot, maar het kon niet anders, zo besloot directeur John de Mol sr. Ze gehoorzaamden de wet.
Eén station bleef gewoon doorgaan met uitzenden, alsof er niets gebeurd was: Radio Mi Amigo.
Het krakkemikkige zendschip werd versleept naar een rustiger stukje Noordzee voor de Engelse kust en Mi Amigo en Caroline konden hun programma's blijven uitzenden op 259 meter, dankzij een connectie in Spanje, een land dat niet meedeed met het Verdrag van Straatsburg. Veronica-coryfee Stan Haag (1920-2001) verhuisde zelfs met zijn gezin en verzoekplatenprogramma De Jukebox naar Playa de Aro om aan vervolging te ontkomen. Erg gezellig bleef het daar niet, onder de vleugels van Mi Amigo baas Sylvain Tack. In 1978 hield het station ermee op door de slechte technische staat van het zendschip. Radio Caroline bleef als zeezender in de lucht tot 1989.
Ik zat bij de radio met mijn cassetterecorder op die 31 augustus 1974. Een vreemd gevoel. The Day The Music Died, werd wel gezegd. Zwaar overdreven natuurlijk. Maar Hilversum 3 was echt belabberd en oerconservatief in die dagen. Dat werd in de jaren daarna wel beter, met Felix Meurders en Frits Spits, bijvoorbeeld. Respect heb ik voor Caroline en Mi Amigo. Het waren boefjes natuurlijk. Listig wisten ze jarenlang de wet te ontlopen. Stormde het flink op zee, dan hield je je hart vast. Zou de ankerketting het houden? Je leefde mee met 'de jongens aan boord'. Begaafde presentatoren als Marc Jacobs en Frank v.d. Mast, die we nu beter kennen als RTL-ontbijtnieuws presentator Jan de Hoop. Toen nog broekjes van amper 20.
Honderden uren aan opnames heb ik in mijn archief, vooral van Mi Amigo. Vreselijke reclames, matige programma's vaak, maar er gebeurde wat op de radio. De warmte en betrokkenheid van deze radiomakers was groot. Sorry voor Q-Music en Veronica van nu, dat hoor ik zo vandaag de dag niet meer.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 16:39 uur
Waar een romantische blik op het verleden al niet goed voor is. Zelf ooit al eens het belang van de Veronica Top40 gememoreerd in De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis.
Wel een paar kanttekeningen:
1. met het schrijden der jaren nam het belang van de BBC - met name John Peel - toe; eind 70s/begin 80s kwamen we wekelijks bijeen in een centraal gelegen Utrechts bruin café, thans gepimpt tot restaurant, om daar onze meest recente vinylistische aankopen te tonen, te toepen, de competitie (voetbal in general) te bespreken, te drinken én bandjes van de Peel-shows uit te wisselen.
Dat was ook de tijd van compilatie-cassettes (veelal gratis meegeleverd met muziekbladen uit de UK) en postorders, veelal via de grote roze postwissel.
2. in die tijd was er ook het zgn REM-eiland, commerciële tv vanuit zee; ook wel voorloper voor de TROS, die gewoon binnen de publiek omroep de Grootste Familie van Nederland werd
3. Veronica werd omroeporganisatie, opgenomen in het oproepbestel; net als de TROS. Leidde dat in eerste geval tot vertrossing (vervlakking: alles moest gezellig zijn), in het tweede geval tot vervo(o)zing, tv kon niet plat genoeg zijn: tv-content moest smeuïg, vlot en niet complex zijn; denk aan "Op losse groeven" en "Op volle toeren": gezellige muziek voor gezellige mensen.
Rob Out werd later - omdat hij dictatoriale trekjes vertoonde, wel eens Rob Fout genoemd. Iemand die Veronica 'groot' had gemaakt, maar absoluut geen tegenspraak duldde. Deed zelf ook mee aan de Veronica Drive in Show die op veel plaatsen - er waren meerdere teams - in het land draaide. Ooit met een kennis - die een van de dj's kende - meegegaan. Op een gegeven moment beloofde Rob O. als iedereen zou gaan liggen VOO T-shirts uit te delen. Sommigen hadden daarin geen zin. Rob O. zei: "ik deel ze alleen uit als iedereen gaat liggen en dan bedoel ik iedereen". Er ontstond een nare sfeer en dat was voor mij echt het moment om te nokken. Nee, niet echt alleen positieve gevoelens bij Veronica en Paul de Leeuw ging daarin mee
In Media, cultuur en burgerschap van Liesbet van Zoonen, die ook spreekt van "endemollisering", vond ik de volgende omschrijving voor dit verschijnsel: "programma's aanpassen aan de smaak van het grote publiek en derhalve slechts waardevrij, oppervlakkig amusement brengen met weinig informatie en educatie; vervolgens in ruimer gebruik: oppervlakkig worden, niet diepgravend.
Zie ook:
https://books.google.nl/books?id=2dWns1kC_rsC&pg=PA184&lpg=PA184&dq=liesbeth+van+zoonen+media+cultuur+en+burgerschap&source=bl&ots=6cRJKFm7pG&sig=jCC9OXG45JgTptoYC8SAuMudBk0&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwigoe_y8-vOAhXBPxQKHfQwAf4Q6AEIKDAC#v=onepage&q=liesbeth%20van%20zoonen%20media%20cultuur%20en%20burgerschap&f=false
Wel een paar kanttekeningen:
1. met het schrijden der jaren nam het belang van de BBC - met name John Peel - toe; eind 70s/begin 80s kwamen we wekelijks bijeen in een centraal gelegen Utrechts bruin café, thans gepimpt tot restaurant, om daar onze meest recente vinylistische aankopen te tonen, te toepen, de competitie (voetbal in general) te bespreken, te drinken én bandjes van de Peel-shows uit te wisselen.
Dat was ook de tijd van compilatie-cassettes (veelal gratis meegeleverd met muziekbladen uit de UK) en postorders, veelal via de grote roze postwissel.
2. in die tijd was er ook het zgn REM-eiland, commerciële tv vanuit zee; ook wel voorloper voor de TROS, die gewoon binnen de publiek omroep de Grootste Familie van Nederland werd
3. Veronica werd omroeporganisatie, opgenomen in het oproepbestel; net als de TROS. Leidde dat in eerste geval tot vertrossing (vervlakking: alles moest gezellig zijn), in het tweede geval tot vervo(o)zing, tv kon niet plat genoeg zijn: tv-content moest smeuïg, vlot en niet complex zijn; denk aan "Op losse groeven" en "Op volle toeren": gezellige muziek voor gezellige mensen.
Rob Out werd later - omdat hij dictatoriale trekjes vertoonde, wel eens Rob Fout genoemd. Iemand die Veronica 'groot' had gemaakt, maar absoluut geen tegenspraak duldde. Deed zelf ook mee aan de Veronica Drive in Show die op veel plaatsen - er waren meerdere teams - in het land draaide. Ooit met een kennis - die een van de dj's kende - meegegaan. Op een gegeven moment beloofde Rob O. als iedereen zou gaan liggen VOO T-shirts uit te delen. Sommigen hadden daarin geen zin. Rob O. zei: "ik deel ze alleen uit als iedereen gaat liggen en dan bedoel ik iedereen". Er ontstond een nare sfeer en dat was voor mij echt het moment om te nokken. Nee, niet echt alleen positieve gevoelens bij Veronica en Paul de Leeuw ging daarin mee

In Media, cultuur en burgerschap van Liesbet van Zoonen, die ook spreekt van "endemollisering", vond ik de volgende omschrijving voor dit verschijnsel: "programma's aanpassen aan de smaak van het grote publiek en derhalve slechts waardevrij, oppervlakkig amusement brengen met weinig informatie en educatie; vervolgens in ruimer gebruik: oppervlakkig worden, niet diepgravend.
Zie ook:
https://books.google.nl/books?id=2dWns1kC_rsC&pg=PA184&lpg=PA184&dq=liesbeth+van+zoonen+media+cultuur+en+burgerschap&source=bl&ots=6cRJKFm7pG&sig=jCC9OXG45JgTptoYC8SAuMudBk0&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwigoe_y8-vOAhXBPxQKHfQwAf4Q6AEIKDAC#v=onepage&q=liesbeth%20van%20zoonen%20media%20cultuur%20en%20burgerschap&f=false
0
Fedde
geplaatst: 31 augustus 2016, 17:43 uur
Mooi stuk, Mjuman. Over Rob Out kwam ik dit nog tegen:
In het op 28 augustus 1976 door de Haagse Post gepubliceerde artikel 'Veronica: het schrikbewind van Rob Out' schrijft journalist Michiel Berkel dat Out een personeelslid, dat zojuist 36 uur achtereen in touw was geweest, op staande voet ontsloeg omdat ze geen pakje sigaretten voor hem wilde halen. Ook bekende namen als Henk Terlingen en John de Mol moesten het veld ruimen. Schertsend werd zijn organisatie de Veronica Ontslag Organisatie genoemd.
Hier nog even de afscheidsrede van Rob Out in het Laatste Uur van Veronica. Op dit moment precies 42 jaar geleden uitgezonden. Het is populisme ten top. De geschiedenis van de hele mensheid gezien vanuit het perspectief van Mister Veronica. Huiveringwekkend.
‘Duizenden jaren geleden ontdekte de eerste mens hoe hij vuur kon maken. Hij is waarschijnlijk verbrand door zijn medemens. Hij was een boosdoener, een piraat. Maar vanaf dat moment beschikten mensen over vuur om zich warm te houden, licht te maken en zelfs voedsel te koken. Eeuwen later vond iemand het wiel uit. Hij is waarschijnlijk gevierendeeld op de pijnbank. Hij liet een geschenk na dat niet begrepen werd, maar de wegen naar alle delen van de wereld opende. Door alle eeuwen heen zijn er mensen geweest die de stoot gaven tot nieuwe ontwikkelingen. Met als enig wapen hun denkvermogen en creativiteit. Het antwoord daarop was altijd hetzelfde … haat en afgunst. Ieder nieuw idee of ontwikkeling wordt aangevochten door een groep mensen die streven naar behoudendheid en machtsconcentratie. Het vliegtuig was onmogelijk, narcose zondig, ruimtevaart godslastering. Radio Veronica een misdaad.
Radio Veronica … ontstaan uit het initiatief van enkele Nederlanders. Vermoord door een groep andere Nederlanders omdat het een bedreiging voor hun macht is. De populariteit van Veronica bij het Nederlandse volk is de reden waarom het verdwijnen moet. Ons omroepsysteem is een ratjetoe van belangen, in stand gehouden door een klein aantal mensen dat geen oog wil hebben voor de belangen van de luisteraar of kijker. Radio Veronica is een bedreiging voor dat systeem en daarom moeten we verdwijnen.
En toch … toch kan dit slechts een tijdelijke verdwijning zijn. Idealisme is een wapen waar moeilijk tegen te vechten is. Niet gebonden aan politieke belangen, machtswellust of angst, zal Veronica doorgaan. Moet ze doorgaan. Mensen hebben vuur, stoom en elektriciteit bedwongen. Oceanen overgestoken in een zeilboot, vliegtuigen en stuwdammen gebouwd. De aarde kunnen verlaten door hun denkvermogen, creativiteit en wilskracht. Veronica is opgebouwd door idealisten. Verslagen door hen die dat als een bedreiging ondergingen. Het is aan u als Nederlander met gevoel voor rechtvaardigheid daar een antwoord op te vinden.
Er moet nog veel gezegd worden … Ik heb de tijd niet … En ik kan het ook niet meer … Het is tijd geworden om afscheid te nemen … Een verschrikkelijk gevoel … Een periode wordt afgesloten … Er sterft iets … Met het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland … Dat spijt mij … voor Nederland…’
In het op 28 augustus 1976 door de Haagse Post gepubliceerde artikel 'Veronica: het schrikbewind van Rob Out' schrijft journalist Michiel Berkel dat Out een personeelslid, dat zojuist 36 uur achtereen in touw was geweest, op staande voet ontsloeg omdat ze geen pakje sigaretten voor hem wilde halen. Ook bekende namen als Henk Terlingen en John de Mol moesten het veld ruimen. Schertsend werd zijn organisatie de Veronica Ontslag Organisatie genoemd.
Hier nog even de afscheidsrede van Rob Out in het Laatste Uur van Veronica. Op dit moment precies 42 jaar geleden uitgezonden. Het is populisme ten top. De geschiedenis van de hele mensheid gezien vanuit het perspectief van Mister Veronica. Huiveringwekkend.
‘Duizenden jaren geleden ontdekte de eerste mens hoe hij vuur kon maken. Hij is waarschijnlijk verbrand door zijn medemens. Hij was een boosdoener, een piraat. Maar vanaf dat moment beschikten mensen over vuur om zich warm te houden, licht te maken en zelfs voedsel te koken. Eeuwen later vond iemand het wiel uit. Hij is waarschijnlijk gevierendeeld op de pijnbank. Hij liet een geschenk na dat niet begrepen werd, maar de wegen naar alle delen van de wereld opende. Door alle eeuwen heen zijn er mensen geweest die de stoot gaven tot nieuwe ontwikkelingen. Met als enig wapen hun denkvermogen en creativiteit. Het antwoord daarop was altijd hetzelfde … haat en afgunst. Ieder nieuw idee of ontwikkeling wordt aangevochten door een groep mensen die streven naar behoudendheid en machtsconcentratie. Het vliegtuig was onmogelijk, narcose zondig, ruimtevaart godslastering. Radio Veronica een misdaad.
Radio Veronica … ontstaan uit het initiatief van enkele Nederlanders. Vermoord door een groep andere Nederlanders omdat het een bedreiging voor hun macht is. De populariteit van Veronica bij het Nederlandse volk is de reden waarom het verdwijnen moet. Ons omroepsysteem is een ratjetoe van belangen, in stand gehouden door een klein aantal mensen dat geen oog wil hebben voor de belangen van de luisteraar of kijker. Radio Veronica is een bedreiging voor dat systeem en daarom moeten we verdwijnen.
En toch … toch kan dit slechts een tijdelijke verdwijning zijn. Idealisme is een wapen waar moeilijk tegen te vechten is. Niet gebonden aan politieke belangen, machtswellust of angst, zal Veronica doorgaan. Moet ze doorgaan. Mensen hebben vuur, stoom en elektriciteit bedwongen. Oceanen overgestoken in een zeilboot, vliegtuigen en stuwdammen gebouwd. De aarde kunnen verlaten door hun denkvermogen, creativiteit en wilskracht. Veronica is opgebouwd door idealisten. Verslagen door hen die dat als een bedreiging ondergingen. Het is aan u als Nederlander met gevoel voor rechtvaardigheid daar een antwoord op te vinden.
Er moet nog veel gezegd worden … Ik heb de tijd niet … En ik kan het ook niet meer … Het is tijd geworden om afscheid te nemen … Een verschrikkelijk gevoel … Een periode wordt afgesloten … Er sterft iets … Met het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland … Dat spijt mij … voor Nederland…’
* denotes required fields.