menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: 2000)

zoeken in:
aerobag schreef:
Whatskebeurt zaaf, geen lange album rollouts meer?
drukke tijden. komt mss wel weer

zaaf schreef:
2000, het jaar van Den en Dal

1. Deltron 3030 - Deltron 3030
2. Automator - A Much Better Tomorrow
3. Common - Like Water for Chocolate
4. Jedi Mind Tricks - Violent By Design
5. OutKast - Stankonia
6. Masters of Illusion - Kutmasta Kurt Presents Masters of Illusion
7. Slum Village - Fantastic Vol. 2
8. Ghostface Killah - Supreme Clientele
9. dead prez - Let's get free
10. Quasimoto - The Unseen

HMS
Aesop Rock - Float
Binary Star - Masters Of The Universe
Del Tha Funkee Homosapien - Both Sides Of The Brain
DJ Krush - Code4109
Grammatik - Światła Miasta
Jurassic 5 - Quality Control
People Under The Stairs - Question In The Form Of An Answer
Reflection Eternal - Train Of Thought
Ugly Duckling - Journey to Anywhere
Zion I - Mind Over Matter

Uhum...waar is Matthew??

We gaan na het jaar 2000 ook weer een decade lijstje doen van de 00s?

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Uhum...waar is Matthew??
in jouw lijst?

Flipm0de schreef:
We gaan na het jaar 2000 ook weer een decade lijstje doen van de 00s?
Uiteraard

MAS
1. Jedi Mind Tricks - Violent by Design
2. Eminem - The Marshall Mathers LP
3. dead prez - Let's Get Free
4. Quasimoto - The Unseen
5. M.O.P. - Warriorz
6. KMD - Black Bastards
7. Binary Star - Masters of the Universe
8. Jurassic 5 - Quality Control
9. Wu-Tang Clan - The W
10. Osdorp Posse - Kernramp

zaaf schreef:
(quote)
in jouw lijst?

Je stelt me ernstig teleur, als het nu een matig album was. Spankmaster vernoem je wel en Matthew niet... Ach ja, verstand komt met de jaren zeggen ze...of ehh...laat maar!

Helaas teveel albums die ik nog moet checken uit dit jaar, waardoor ik geen fatsoenlijke top 10 kan maken. Zal nog wel vaker voor gaan komen. Mijn absolute nummer één Violent by Design zal ook zonder mijn inbreng hoog gaan eindigen.

Wel een tip voor dit jaar: geen (puur) hiphopalbum, maar wel een album met een hiphopvibe door de vele vele samples: The Avalanches - Since I Left You. Bekend album, maar wellicht nog niet voor iedereen. Check it out!

1. KMD - Black Bastards
2. Del the Funky Homosapien - Both Sides of the Brain
3. Jedi Mind Tricks - Violent by Design
4. Deltron 3030 - Deltron 3030
5. Talib Kweli & Hi-Tek - Train of Thought
6. Eminem - The Marshall Mathers LP
7. Binary Star - Masters of the Universe
8. Aesop Rock - Float
9. Quasimoto - The Unseen
10. Kazi - Down for the Kaz

HM:
Ugly Duckling - Journey to Anywhere
Jurassic 5 - Quality Control
Sole - Bottle of Humans
Common - Like Water for Chocolate

Met de kanttekening dat The Marshall Mathers LP waarschijnlijk voornamelijk uit nostalgie op zo'n hoge plek staat. Het is het eerste album dat ik fysiek in mijn bezit heb gehad, en ik heb hem destijds helemaal grijsgedraaid op mijn discman. Als ik destijds bijv. één van mijn HM's had gehoord, was ik waarschijnlijk al veel eerder naar meer gave underground hiphop op zoek gegaan...

Je stelt me ernstig teleur, als het nu een matig album was. Spankmaster vernoem je wel en Matthew niet... Ach ja, verstand komt met de jaren zeggen ze...of ehh...laat maar!
solli Pete, ik vrees dat mijn verstand met de jaren langzaam (nou ja...) verdwijnt. dat ik het nog in me heb om jou teleur te stellen, geeft me nog enig vertrouwen.

1. Ghostface Killah - Supreme Clientele (2000)
2. Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
3. Three 6 Mafia - When the Smoke Clears: Sixty 6, Sixty 1 (2000)
4. Kazi - Down for the Kaz (2000)
5. Big Moe - City of Syrup (2000)
6. Big L - The Big Picture (2000)
7. Jay-Z - The Dynasty (2000)
8. Scarface - The Last of a Dying Breed (2000)
9. Eminem - The Marshall Mathers LP (2000)
10. MC Eiht - N' My Neighborhood (2000)

Moeilijke keuze tussen de nummer 1 en 2, maar uiteindelijk is Supreme Clientele wel het meest "complete" album. Neemt niet weg dat Violent by Design een van de beste hardcore hiphopplaten is. Het kwartje is helemaal gevallen enige tijd terug, sindsdien zijn er een aantal tracks die standaard dienen als oplader.

Lekker zuiders getinte toplijst verder, met een degelijke Scarface, het heerlijk melodieuze geweld van Big Moe en de beste Three 6 Mafia-plaat. Breinloos gebeuk op die laatste, gaat het horen. Gelukkig nog een beetje Kazi en Big L voor de scenepoints. The Dynasty is een top 3 Jay-Z-plaat hierzo. Eminem en MC Eiht zouden het in betere jaren niet halen, maar dat neemt niets weg van hun degelijkheid.

Met mijn grote mond had ik het over top 40's. Ik kwam dit jaar al tot 40 albums waarvan ik vond dat ze genoemd moesten worden en dan ben ik er vast wel een paar vergeten... Ach, je weet hoe het gaat!~

40. Analog Brothers - Pimp to Eat
39. The Pharcyde - Plain Rap
38. Slum Village - Fantastic, vol. 2
37. Scienz of Life - Coming Forth by Day: The Book of the Dead
36. The Shapeshifters - Know Future
35. Screwball - Y2k: The Album
34. Lyricist Lounge 2
33. Phi-Life Cypher - Millennium Metaphors
32. Rah Digga - Dirty Harriet
31. The Dwellas - The Last Shall Be First
30. Ghostface Killah - Supreme Clientele
29. Common - Like Water for Chocolate
28. Hip Hop 101 (waarvan het artwork op de site niet klopt)
27. Mykill Miers - It's Been a Long Time Coming
26.Mark B & Blade - The Unknown
25. Tony Touch - The Piecemaker
24. Afu-Ra - Body of the Life Force
23. Jedi Mind Tricks - Violent By Design
22. Dan the Automator - A Better Tomorrow
21. Foreign Legion - Kidnapper Van: Beats to Rock While Bike-Stealin'

20. Ugly Duckling - Journey to Anywhere
19. Prodigy - H.N.I.C.
18. Zion I - Mind Over Matter
17. People Under the Stairs - Question in the Form of an Answer
16. Jurassic 5 - Quality Control
15. Dead Prez - Let's Get Free
14. Micranots - Obelisk Movements
13. Cali Agents - How the West Was One
12. M.O.P. - Warriorz
11. Kutmasta Kurt Presents: Masters of Illusion

De top 10 dan maar...

10. Bumpy Knuckles/Freddie Foxxx - Industry Shakedown
Hard album, veel valt er voor de rest niet over te zeggen behalve dan dat het tekstueel in een bepaalde lijn veel overeenkomsten heeft met de #2! Even mijn favo track van het album blazen!

9. Big L - The Big Picture
Het post mortum sophomore album van Big L. Klinkt niet echt als een geheel, waarom staat die dan toch zo hoog?? Omdat Big L top 5 DOA is voor mij! Ik doe nog even deze jointwat ik een heerlijke storytelling joint vindt, iets wat L niet zo vaak deed op deze manier... Luckily heb ik hem gezien in Nijmegen, aan de andere kant baal ik wel dat ik hem niet in Amsterdam heb gezien...

8. D.I.T.C. - D.I.T.C.
Zag deze nog weinig voorkomen in de lijstjes, maar we zijn natuurlijk net gestart. Het dopeste collectief ooit in Hip Hop met een album samen, dat zou garant moeten staan voor een banging 5 mic album. Toen ik het hoorde vond ik het dope, maar mijn sokken bleven hangen jwz... Toch een erg fijn album en vanwege nostalgische redenen in mijn top 10! Dit Tribute aan L is echt erg dope. Ik krijg er nog steeds kippenvel van, nu ben ik wel sowieso een overgevoelige head...

7. KMD - Bl_ck B_st_rds
Wat te zeggen, veel doper wordt het niet...weet zelf ook niet waarom deze slechts op 7 staat. Op de top3 na had alles anders kunnen staan wat veel dingen betreft. What A NiNJA Know? is wel de bekendste en voor mij de dopeste joint (ik als Philadelphia-verwant persoon hoor jawn te zeggen dus vanaf nu...jwz) op dit album.

6.Dilated Peoples - The Platform
Hip Hop in zijn puurste vorm, dope collectiefje van extreem getalenteerde mensen. Waar Babu en Ev er wel uitschieten imho... En zoals bijna gebruikelijk de voor mij dopeste jawn in deze modderfokker.

5. Deltron 3030 - Deltron 3030
Een van de laatste undoubted klassiekers in Hip Hop. Voor mij gaat er wel minimaal 12-15 jaar overheen voordat een album als klassieker bestempled kan worden. Een instant classic is daarom ook imho een contradictio in terminis. Deze jawn is imho ook de dopeste track van het album, en niet het bijna net zo dope titelnummer...

4. Canibus - 2000 B.C.
Voor de oplettende kijker, ik had hier per ongeluk Afu-Ra voor de 2de keer neer gezet. Het stond zo in mijn notities dacht ik, maar ik keek niet goed. Verblind door Whirlwind Thru Cities dacht ik dat het wel zou kloppen. Maar nee, het was het eerste album van Canibus dat ik ooit kocht en wat mijn GOAT en mijn favoriete lyricist combineert op deze te zieke jawn.

3. Binary Star - Masters of the Universe
Ontdekte dit album in mijn oplevingsperiode tijdens mijn sedatie...Ik was gelijk verliefd toen ik Reality Check langs hoorde komen niet wetende dat het voor mij nog sterkere Slang Blade nog zou komen, en dit is dan ook de grens naar de 5 micers. Dit is er een voor mij en #1 en #2 ook, al zal daar zeker bij #2 veel commentaar op zijn als je het de gemiddelde head vraagt.

2. Kool Keith - Matthew
Een van de sterkste soloprojecten van Keith lyrically. Net als op Dr.Dooom geeft hij hier de industrie een pak slaag en zelfs een voor veel mensen onbekende subliminal diss naar Nas zit er in. Ik geniet enorm als ik deze op zet. Keith hoort mensen te dissen of gekke klets uit te slaan. Met dat laatste zit het meestal wel goed (iets te eigenlijk), een album als Matthew is wat zijn carriere nu wel zou kunnen gebruiken. Even 27 Shots een van de dopere tracks op dit album.

1. Quasimoto - The Unseen
Een van de laatste albums die ik nog kocht voordat ik in sedatie geraakte. In het begin was het wel wennen aan het stemmetje, maar ach...het kennende van het Lootpack album was ik er wel op voorbereid. Maar in het begin mezelf wel geërgerd. Echter de productie op dit album, yoooooooo...Madlib zijn Magnum Opus op het productielevel. MoneyHungryBitches all up in my face!

zaaf schreef:
(quote)
solli Pete, ik vrees dat mijn verstand met de jaren langzaam (nou ja...) verdwijnt. dat ik het nog in me heb om jou teleur te stellen, geeft me nog enig vertrouwen.

Jij stelt nooit teleur, ik vind jou een prachtig authentiek mannetje hier tussen al het MuMe-volk. Niet dat die het niet zijn, maar ja...Jij bent zaaf, de zaaf, het gezaafte, zaafsel, zaafinius, zaafodopoulos, zaafski, de Koning van MuMe als je het mij vraagt. Ik saluut je, ouwe opperbaas!

if you don't like abbreviations

JayM schreef:
(quote)
Uiteraard

Kan ik dan al mijn lijstjes aangeleverd krijgen?

(quote)

Kan ik dan al mijn lijstjes aangeleverd krijgen?
Hoe goed ik jouw lijstjes ook vindt, ik bewaar geen individuele lijsten. Slechts de verzamelde. Gelukkig kun je bij MuMu gewoon teruglezen en zijn ze in al hun glorie te bewonderen.

JayM schreef:
(quote)
Hoe goed ik jouw lijstjes ook vindt, ik bewaar geen individuele lijsten. Slechts de verzamelde. Gelukkig kun je bij MuMu gewoon teruglezen en zijn ze in al hun glorie te bewonderen.

Hoe slecht jouw spelling ook is, ik vind dit wel jammer. Koning zaaf leverde ze me destijds in een of andere tracks troep top tien wel aan. JayMinpuntje

(quote)

Hoe slecht jouw spelling ook is, ik vind dit wel jammer. Koning zaaf leverde ze me destijds in een of andere tracks troep top tien wel aan. JayMinpuntje
Searchfunctie: Hip Hop Album Top 10s (nu: 2000) - MusicMeter.nl

kan je die kletspraatjes er nog ff tussenuit filteren bennerd?

weet je wat ook kan, ForWhomThePeteTolls? een dikke playlist maken met die toplijsten heb ik ook gedaan is plezant en overzichtelijk

Ik heb er al eens 2 gemaakt op verzoek voor een head uit New Orleans, in de tijd dat jij die single top 20's deed!

Zal 2000 ook eens aftrappen:

10. Dilated Peoples - The Platform
Standaard boombap headnod shit van de bovenste plank als Dilated Peoples samen aan het werk zijn. Dit debuut bevatte ook al toppertjes zoals Work the angels, Ear drums pop en de titeltrack. Ik geloof dat ik Babu, Evidence en Rakaa samen zo'n beetje zie als de definitie van hiphop.

9. dead prez - Let's Get Free
Geen idee hoe ik nu deze plaat zou ontvangen, maar destijds als tiener vond ik dit fantastisch. Sfeervol, revolutionary album met maatschappijkritiek die er toen bij mij inging als zoete koek. De track Hip hop is sowieso een keiharde classic die op menig feestje gedraaid werd altijd.

Ik heb er al eens 2 gemaakt op verzoek voor een head uit New Orleans, in de tijd dat jij die single top 20's deed!

Heb je niet ergens een top 100 tracks playlist ofzo op Spotify staan? Ben wel eens benieuwd naar de ekte Pete-toppers met waarschijnlijk een groot aantal tracks uit de donkerste hoekjes in de ondergrond.

Flipm0de schreef:
(quote)

Heb je niet ergens een top 100 tracks playlist ofzo op Spotify staan? Ben wel eens benieuwd naar de ekte Pete-toppers met waarschijnlijk een groot aantal tracks uit de donkerste hoekjes in de ondergrond.

Ik hou helemaal geen toplijsten bij, ooit een keer een zooi toplijstjes met underground ish enzo op YT gezet, en dat er na 2 jaar afgehaald omdat ik de views teleurstellend vond. Nu ben ik alle filmpjes kwijt, spijt enzo. Ik heb hier wel eens een top 100 tracks gedaan, maar dat was niet helemaal representatief. Ik denk ook dat ik mezelf voor een revisited top 100 Hip Hop-tracks wil aanmelden in dat topic. Sindsdien is er een hoop veranderd wat dat betreft namelijk.

Ja de euro is ingevoerd!

zaaf schreef:
Ja de euro is ingevoerd!

Dat was in 2002, beste zaafonisius.

8. Reflection Eternal - Train Of Thought
Meesterlijke samenwerking tussen Talib Kweli en Hi-Tek. Soulvol, sterke lyrics en heel fijn sfeervol geheel. Meest gedraaide cd'tje destijds tijdens m'n bijbaantje.

7. Common - Like Water For Chocolate
Ook al zo'n geweldige plaat, een van m'n favorieten van Common. The Sixth Sense was ik als Premier fan altijd weg van en The Light is ook een favoriet, maar album als geheel staat als een huis.

(quote)

Ik heb hier wel eens een top 100 tracks gedaan, maar dat was niet helemaal representatief. Ik denk ook dat ik mezelf voor een revisited top 100 Hip Hop-tracks wil aanmelden in dat topic. Sindsdien is er een hoop veranderd wat dat betreft namelijk.

Zeker doen, dat mooie topic kan wel wat leven gebruiken - bij deze in ieder geval een volger

Prachtig jaar.

1. Binary Star - Masters Of The Universe
2. Deltron 3030 - Deltron 3030
3. Reflection Eternal - Train Of Thought
4. Common - Like Water For Chocolate
5. Jedi Mind Tricks - Violent By Design
6. Quasimoto - The Unseen
7. Ghostface Killah - Supreme Clientele
8. Slum Village - Fantastic, Vol. 2
9. OutKast - Stankonia
10. Jurassic 5 - Quality Control

16. Big L - The Big Picture
15. Zion-I - Mind Over Matter
14. Dilated Peoples - The Platform
13. Jurassic 5 - Quality Control
12. People Under the Stairs - Question in the Form of an Answer
11. KMD - Black Bastards

10. dead prez - Lets Get Free
Blijf dit een tof album vinden met heerlijke beats en een thematiek die op momenten zowel net te ver gaat als pijnlijk actueel is.

9. Binary Star - Masters Of The Universe
Heel dik album, waarbij de opener nog steeds de kroon spant.

8. Del the Funky Homosapien - Both Sides of the Brain
Veel te vaak nog in de schaduw van zijn andere topper van dat jaar of, nog erger, compleet genegeerd. Ook hier is het volle bak genieten.

7. Jedi Mind Tricks - Violent By Design
JMT op hun best.

6. Ghostface Killah - Supreme Clientele
Enigszins teleurgesteld bij de release, omdat ie niet dezelfde impact op mij had als Ironman destijds, maar is uiteindelijk uitgegroeid tot een waardige opvolger.

5. Deltron 3030 - Deltron 3030
Of Both Sides of The Brain of Deltron op deze plek had gestaan had mij weinig uitgemaakt, maar vindt Deltron als geheel net een tikkeltje beter, dus die krijgt nu de voorkeur.

4. Quasimoto - The Unseen
Fenomenaal productiewerk van Madlib en Lord Quas weet altijd een glimlach op mijn gezicht te toveren.

3. Slum Village - Fantastic, Vol. 2
Net als mijn #4 is het de productie die het album maakt. Waar Madlib experimenteel uit de hoek komt, is het Dilla die de tracks een ziel geeft.

2. Common - Like Water For Chocolate
De hoogtijdagen van de Soulquarians die 3 klassiekers in 1 (!) jaar afleveren, Voodoo, Mama's Gun en deze. Veruit mijn favoriete Common album.

1. Reflection Eternal - Train of Thought
Voor mij is de run Black Star, Black On Both Sides en Train of Thought één van de beste runs in de hip hop geschiedenis. Perfect gebalanceerd album, zowel tussen de productie en de rap, als in variatie tussen
knallers en introspectieve tracks.

6. Ghostface Killah - Supreme Clientele
Heel vet album van mijn favoriete Wu-member. Op het voor mij irritante Stroke of death na een voltreffer.

5. M.O.P. - Warriorz
Oh yes. Keihard. Deze heb ik jarenlang gedraaid als album onderweg naar uitwedstrijden van m'n voetbalteam om mezelf op te laden haha. Kan de agressieve bangers op deze wel dromen, is m'n favoriet van Billy en Lil Fame.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:13 uur

geplaatst: vandaag om 01:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.