Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
1
geplaatst: 29 juli 2021, 17:41 uur
8. Smif N Wessun - Tek N Steele: Reloaded
De tweede van het Duckdown drieluik, deze vooral door een aantal persoonlijke favorieten net wat toffer dan de Buckshot & 9th Wonder collabo. We came up (crystal stairs) vind ik zo gruwelijk. Verder een lekker Boot Camp album zoals je dat kunt verwachten.
7. DangerDOOM - The Mouse and the Mask
Komt voor mij niet in de buurt van Madvillainy, maar andermaal een geniale DOOM plaat die erg fijn matcht met de producties van Dangermouse. Denk dat ik deze in de hele catalogus van DOOM wel op de tweede plek zou plaatsen nu ik er zo over nadenk.
De tweede van het Duckdown drieluik, deze vooral door een aantal persoonlijke favorieten net wat toffer dan de Buckshot & 9th Wonder collabo. We came up (crystal stairs) vind ik zo gruwelijk. Verder een lekker Boot Camp album zoals je dat kunt verwachten.
7. DangerDOOM - The Mouse and the Mask
Komt voor mij niet in de buurt van Madvillainy, maar andermaal een geniale DOOM plaat die erg fijn matcht met de producties van Dangermouse. Denk dat ik deze in de hele catalogus van DOOM wel op de tweede plek zou plaatsen nu ik er zo over nadenk.
2
zaaf
geplaatst: 29 juli 2021, 19:10 uur
8. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
Al is het maar voor de hoes
Lord Quas blijft voor mij een vreemde eend in de bijt, maar dat is natuurlijk ook precies de bedoeling. Madlib op zijn geniaalst en dan dat maffe stemmetje met de mix van humor en stevige onderwerpen. Hoe vaker, hoe liever!
7. Pete Rock - The Surviving Elements: From Soul Survivor II Sessions
Ik ben (nog) niet echt een fan van instumentale hiphop. Een album is me vaak te veel en te lang. Maar deze… tja, Pete is niet voor niks een grootheid.
Al is het maar voor de hoes
Lord Quas blijft voor mij een vreemde eend in de bijt, maar dat is natuurlijk ook precies de bedoeling. Madlib op zijn geniaalst en dan dat maffe stemmetje met de mix van humor en stevige onderwerpen. Hoe vaker, hoe liever!7. Pete Rock - The Surviving Elements: From Soul Survivor II Sessions
Ik ben (nog) niet echt een fan van instumentale hiphop. Een album is me vaak te veel en te lang. Maar deze… tja, Pete is niet voor niks een grootheid.
3
geplaatst: 29 juli 2021, 19:11 uur
zaaf schreef:
Maar deze… tja, Pete is niet voor niks een grootheid.
Maar deze… tja, Pete is niet voor niks een grootheid.
Idd, maar Pete Rock is ook een held.
1
geplaatst: 30 juli 2021, 11:06 uur
6. Black Market Militia - Black Market Militia
Dit rauwe collectief bracht voor mij toen uit het niets deze klapper van een underground plaat uit. Vet dreigend sfeertje, sterk album.
5. Sean Price - Monkey Barz
Hoewel ik de opvolger stiekem net wat toffer vind was dit een geniale hernieuwde kennismaking met Sean Price. Unieke rapper, zelden heeft zulke lompe shit zo tof en grappig geklonken. Flink wat bangers ook op deze beste van de drie Duck Down releases in m'n top 10.
Dit rauwe collectief bracht voor mij toen uit het niets deze klapper van een underground plaat uit. Vet dreigend sfeertje, sterk album.
Hoewel ik de opvolger stiekem net wat toffer vind was dit een geniale hernieuwde kennismaking met Sean Price. Unieke rapper, zelden heeft zulke lompe shit zo tof en grappig geklonken. Flink wat bangers ook op deze beste van de drie Duck Down releases in m'n top 10.
1
zaaf
geplaatst: 30 juli 2021, 14:43 uur
6. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Ant legt weer lekker knallende beats, maar vooral Slug is in vorm op dit album.
5. CYNE - Evolution Fight
CYNE op zijn best is zo'n natuurlijke blend van erg goede, melodieuze beats en op zijn zachtst gezegd prettige raps, en dit is een hoogstandje van ze.
Ant legt weer lekker knallende beats, maar vooral Slug is in vorm op dit album.
CYNE op zijn best is zo'n natuurlijke blend van erg goede, melodieuze beats en op zijn zachtst gezegd prettige raps, en dit is een hoogstandje van ze.
5
geplaatst: 30 juli 2021, 21:28 uur
Pfoe kwalitatief hoogstaand jaartje hoor!
01. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
02. Edan - Beauty and the Beat
03. Sage Francis - A Healthy Distrust
04. CYNE - Evolution Fight
05. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet
06. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
07. Sean Price - Monkey Barz
08. Little Brother - The Chittlin Circuit 1.5
09. Nujabes - Modal Soul
10. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
HM:
Asamov - And Now...
Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Cage - Hell's Winter
Kero One - Windmills of the Soul
Pete Philly & Perquisite - Mindstate
Zion I - True & Livin'
01. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
02. Edan - Beauty and the Beat
03. Sage Francis - A Healthy Distrust
04. CYNE - Evolution Fight
05. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet
06. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
07. Sean Price - Monkey Barz
08. Little Brother - The Chittlin Circuit 1.5
09. Nujabes - Modal Soul
10. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
HM:
Asamov - And Now...
Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Cage - Hell's Winter
Kero One - Windmills of the Soul
Zion I - True & Livin'
3
geplaatst: 31 juli 2021, 08:52 uur
Als de lijst was gebaseerd op het aantal luisteruren dan waren deze albums zonder twijfel in de top 10 gekomen.
Ondertussen is mijn smaak veranderd en hebben ze wat aan glans ingeleverd, maar heb ze grijs gedraaid en verdienen wel een mention in dit topic.
The Game - The Documentary
Lil Wayne - Tha Carter II
Juelz Santana - What The Game’s Been Missing
Slim Thug - Already Platinum
Young Jeezy - Let’s Get It: Thug Motivation 101
Ondertussen is mijn smaak veranderd en hebben ze wat aan glans ingeleverd, maar heb ze grijs gedraaid en verdienen wel een mention in dit topic.
The Game - The Documentary
Lil Wayne - Tha Carter II
Juelz Santana - What The Game’s Been Missing
Slim Thug - Already Platinum
Young Jeezy - Let’s Get It: Thug Motivation 101
6
geplaatst: 31 juli 2021, 09:22 uur
En dan de ekte toppers:
1. Common - Be
Heerlijke producties van Dilla en Kanye met een Common in zijn beste doen. Alles op deze plaat klopt van top tot teen.
2. Supastition - Chain Letters
Kwalitatief gezien had deze wellicht een paar plekken lager moeten staan, maar dit was het album dat mij overtuigde om verder in de "underground" te duiken en een belangrijke rol heeft gespeeld in mijn liefde voor Hip Hop.
3. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
Dit album lang gezien als DOOM's beste al is mijn voorkeur de laatste jaren richting Madvillainy gegaan. Toch raad ik altijd dit album aan voor degene die nog niet bekend is met DOOM. Buiten de fantastische Dumile is ook een buiging voor Danger Mouse op zijn plek, wat een producties heeft hij gebakken zeg.
4. Sean Price - Monkey Barz
Alles wat Sean Price zo goed maakt komt naar voren op Onion Head. Een unieke rapper met een enorme berg aan charisma en humor.
5. Sage Francis - A Healthy Distrust
Niet makkelijk te verteren dit album, maar als je het de verdiende aandacht geeft is dit een parel van prime Sage.
6. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
7. Nujabes - Modal Soul
8. Little Brother - The Minstrel Show
9. Kanye - Late Registration
10. Cage - Hell’s Winter
11. Dalek - Absence
12. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet
13. Blueprint - 1988
14. CYNE - Evolution Fight
15. Busdriver - Fear of a Black Tangent
1. Common - Be
Heerlijke producties van Dilla en Kanye met een Common in zijn beste doen. Alles op deze plaat klopt van top tot teen.
2. Supastition - Chain Letters
Kwalitatief gezien had deze wellicht een paar plekken lager moeten staan, maar dit was het album dat mij overtuigde om verder in de "underground" te duiken en een belangrijke rol heeft gespeeld in mijn liefde voor Hip Hop.
3. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
Dit album lang gezien als DOOM's beste al is mijn voorkeur de laatste jaren richting Madvillainy gegaan. Toch raad ik altijd dit album aan voor degene die nog niet bekend is met DOOM. Buiten de fantastische Dumile is ook een buiging voor Danger Mouse op zijn plek, wat een producties heeft hij gebakken zeg.
4. Sean Price - Monkey Barz
Alles wat Sean Price zo goed maakt komt naar voren op Onion Head. Een unieke rapper met een enorme berg aan charisma en humor.
5. Sage Francis - A Healthy Distrust
Niet makkelijk te verteren dit album, maar als je het de verdiende aandacht geeft is dit een parel van prime Sage.
6. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
7. Nujabes - Modal Soul
8. Little Brother - The Minstrel Show
9. Kanye - Late Registration
10. Cage - Hell’s Winter
11. Dalek - Absence
12. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet
13. Blueprint - 1988
14. CYNE - Evolution Fight
15. Busdriver - Fear of a Black Tangent
3
zaaf
geplaatst: 31 juli 2021, 10:58 uur
4. Cool Calm Pete - Lost
Fijne, intelligente laidback hiphop. Hoog selfmade gehalte, maar wel erg goed!
3. Edan - Beauty and the Beat
Terug in de tijd, maar toch niet. Dat flikt Edan op deze topplaat. Geen makkelijke weghappert, maar een bijzonder menu met aparte smaakjes. Eetze.
Fijne, intelligente laidback hiphop. Hoog selfmade gehalte, maar wel erg goed!
Terug in de tijd, maar toch niet. Dat flikt Edan op deze topplaat. Geen makkelijke weghappert, maar een bijzonder menu met aparte smaakjes. Eetze.
5
geplaatst: 31 juli 2021, 22:04 uur
Enorm fijne releases in 2005 vol persoonlijke favorieten en een top10 die het stuk voor stuk nog erg goed doen hier.
10. Danger Doom - The Mouse And The Mask
Hekkensluiter in mijn top5 favo Doom albums, maar dat doet natuurlijk niks af aan de kwaliteit.
9. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
Vraag me nog steedsa af welke geestverruimende middelen Madlib deze keer had gebruikt. Dit album is nog vager dan zijn voorganger.
8. Kev Brown - I Do What I Do
Een album wat vaak nog te weinig credit krijgt. Heerlijke boombap.
7. Little Brother - The Minstrel Show
Ondankts een R&B refreintje teveel een meer dan waardige opvolger van deze zwaargewichten.
6. Common - Be
Laatste in de reeks van 5 geweldige Common albums.
5. Nujabes - Modal Soul
Wederom een ontzettend fijne plaat van deze Japanse grootheid.
4. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
Misschien wel consistenter dan Masters of the Universe.
3. Sean Price - Monkey Barz
Waar ik ten tijde van Heltah Skeltah Rock de betere MC vond, bewees Sean Price hiermee dat het hoog tijd was om mijn mening te herzien. Mooi progressie heeft die man doorgemaakt en wat mis ik die lompe humor.
2. Atmosphere - You Can’t Imagine How Much Fun We’re Having
Het album van Atmosphere.
1. Edan - Beauty & The Beat
Geniale muzikale achtbaan die zijn weerga niet kent.
10. Danger Doom - The Mouse And The Mask
Hekkensluiter in mijn top5 favo Doom albums, maar dat doet natuurlijk niks af aan de kwaliteit.
9. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
Vraag me nog steedsa af welke geestverruimende middelen Madlib deze keer had gebruikt. Dit album is nog vager dan zijn voorganger.
8. Kev Brown - I Do What I Do
Een album wat vaak nog te weinig credit krijgt. Heerlijke boombap.
7. Little Brother - The Minstrel Show
Ondankts een R&B refreintje teveel een meer dan waardige opvolger van deze zwaargewichten.
6. Common - Be
Laatste in de reeks van 5 geweldige Common albums.
5. Nujabes - Modal Soul
Wederom een ontzettend fijne plaat van deze Japanse grootheid.
4. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
Misschien wel consistenter dan Masters of the Universe.
3. Sean Price - Monkey Barz
Waar ik ten tijde van Heltah Skeltah Rock de betere MC vond, bewees Sean Price hiermee dat het hoog tijd was om mijn mening te herzien. Mooi progressie heeft die man doorgemaakt en wat mis ik die lompe humor.
2. Atmosphere - You Can’t Imagine How Much Fun We’re Having
Het album van Atmosphere.
1. Edan - Beauty & The Beat
Geniale muzikale achtbaan die zijn weerga niet kent.
2
geplaatst: 1 augustus 2021, 12:45 uur
4. Supercharger Records - The Campaign
Dit was echt mijn shit toen. Godz Wrath producties van Jordan River Banks, Dirty Needlez, MOD The Black Marvel en ook Ciph Barker, TNT, Mr. Propz (toen nog Propaganda) en een hele berg US underground MC's die samen voor een onheilspellende en zware topplaat zorgen. Veel sfeervolle feestjes in Zoetermeer rond die tijd bezocht. Tracks als The Bilderberg, Nobody knows en het Nederlandstalige Fluister, gruwelijk. Sowieso Ciph Barker in het Nederlands is keihard.
3. Kanye West - Late Registration
Hoewel zijn debuut me altijd meer pakte, klinkt alles op deze volwassener en completer, met een aantal tijdloze nummers en een prachtige overall sound en sfeer. Kanye was in deze jaren en dit jaar specifiek op z'n top.
Dit was echt mijn shit toen. Godz Wrath producties van Jordan River Banks, Dirty Needlez, MOD The Black Marvel en ook Ciph Barker, TNT, Mr. Propz (toen nog Propaganda) en een hele berg US underground MC's die samen voor een onheilspellende en zware topplaat zorgen. Veel sfeervolle feestjes in Zoetermeer rond die tijd bezocht. Tracks als The Bilderberg, Nobody knows en het Nederlandstalige Fluister, gruwelijk. Sowieso Ciph Barker in het Nederlands is keihard.
Hoewel zijn debuut me altijd meer pakte, klinkt alles op deze volwassener en completer, met een aantal tijdloze nummers en een prachtige overall sound en sfeer. Kanye was in deze jaren en dit jaar specifiek op z'n top.
2
zaaf
geplaatst: 1 augustus 2021, 18:35 uur
2. Sagopa Kajmer - Romantizma
Sfeervolle middle-east hiphop, heel fijn om met een glaasje of rokertje af te spelen. Hier kan ik echt erg van genieten.
1. DangerDoom - The Mouse & The Mask
Ja! Daar issie weer! De term DUIZENDPOOT! Die is toch wel van toepassing op Mr. Pelican City. En dan een scherpe DOOM erbij, dat geeft fantastische creatieve beats en even creatieve teksten. Met humor, nou dan kan je me wegdragen
Sfeervolle middle-east hiphop, heel fijn om met een glaasje of rokertje af te spelen. Hier kan ik echt erg van genieten.
Ja! Daar issie weer! De term DUIZENDPOOT! Die is toch wel van toepassing op Mr. Pelican City. En dan een scherpe DOOM erbij, dat geeft fantastische creatieve beats en even creatieve teksten. Met humor, nou dan kan je me wegdragen

7
zaaf
geplaatst: 1 augustus 2021, 18:36 uur
en dat levert de volgende persoonlijke eindstand op
4. Cool Calm Pete - Lost
9. Kanye West - Late Registration
10. One Be Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
4. Cool Calm Pete - Lost
9. Kanye West - Late Registration
10. One Be Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
3
geplaatst: 1 augustus 2021, 18:55 uur
10. 0118-Vier - Harde Schijf
9. Sean Price - Monkey Barz
8. D.A.C. - Professioneel Chillen
7. Shad - When This Is Over
6. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
5. Nujabes - Modal Soul
4. Fort Minor - The Rising Tied
3. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
2. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
1. Jawat! - Ut Zwarte Aap
9. Sean Price - Monkey Barz
8. D.A.C. - Professioneel Chillen
7. Shad - When This Is Over
6. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
5. Nujabes - Modal Soul
4. Fort Minor - The Rising Tied
3. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
2. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
1. Jawat! - Ut Zwarte Aap
7
geplaatst: 1 augustus 2021, 20:35 uur
1. Sean Price - Monkey Barz
2. Junk Science - Feeding Einstein
3. Lil' Wayne - Tha Carter II
4. Z-Ro - Let the Truth Be Told
5. xReign of Terrorx - There's a Last Time for Everything
6. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
7. Bun B - Trill
8. 50 Cent - The Massacre
9. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
10. The Game - The Documentary
Gemiddeld jaar met enkele absolute hoogvliegers, een paar leuke platen en op het einde een beetje moeite om nuttige dingen in de top 10 te krijgen.
De hoogvliegers dan. Die vliegen bijzonder hoog. Sean Price is een van mijn favoriete mc's en Monkey Barz toont eigenhandig aan waarom. Gewoon maar denken aan de plaat geeft mij zin om het weer in rotatie te gooien en nog maar eens na te denken om er de perfecte score aan te geven. Zeer belangrijke plaat ook in het verhiphoppen van mijn smaak. Vervolgens Feeding Einstein, de plaat die ik zonder het hiphopforum van MusicMeter nooit had leren kennen. In het begin vond ik er niks aan, maar nu houd ik echt van het garagesfeertje die over die plaat heen hangt. Mijn favoriet in dit stijltje. De laatste podiumplek gaat naar de plaat waar je destijds de mensen om de oren mee kon slaan als ze beweerden dat Lil' Wayne niet kon rappen. Luister even naar dat openingsnummer.
Dan weer wat consistentie (de immer sterke Z-Ro en de immer sterke MF DOOM), met daartussen puur sentiment: xReign of Terrorx is, als ik het me goed herinner, de gitarist van de hardcore punk-band xBishopx die er een kort hiphopplaatje uit gooit. Zeer veel uren van genoten als tiener, dat nemen ze mij niet af.
De lijst wordt afgerond door enkele degelijke platen die geen straf zijn om naar te luisteren, maar heel opwindend vind ik ze ook niet echt. Bun B leverde beter werk af als UGK, 50 Cent haalde het belange niet bij GRODT, Atmosphere is Atmosphere en The Game is The Game. Toch toen.
2. Junk Science - Feeding Einstein
3. Lil' Wayne - Tha Carter II
4. Z-Ro - Let the Truth Be Told
5. xReign of Terrorx - There's a Last Time for Everything
7. Bun B - Trill
8. 50 Cent - The Massacre
9. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Gemiddeld jaar met enkele absolute hoogvliegers, een paar leuke platen en op het einde een beetje moeite om nuttige dingen in de top 10 te krijgen.
De hoogvliegers dan. Die vliegen bijzonder hoog. Sean Price is een van mijn favoriete mc's en Monkey Barz toont eigenhandig aan waarom. Gewoon maar denken aan de plaat geeft mij zin om het weer in rotatie te gooien en nog maar eens na te denken om er de perfecte score aan te geven. Zeer belangrijke plaat ook in het verhiphoppen van mijn smaak. Vervolgens Feeding Einstein, de plaat die ik zonder het hiphopforum van MusicMeter nooit had leren kennen. In het begin vond ik er niks aan, maar nu houd ik echt van het garagesfeertje die over die plaat heen hangt. Mijn favoriet in dit stijltje. De laatste podiumplek gaat naar de plaat waar je destijds de mensen om de oren mee kon slaan als ze beweerden dat Lil' Wayne niet kon rappen. Luister even naar dat openingsnummer.
Dan weer wat consistentie (de immer sterke Z-Ro en de immer sterke MF DOOM), met daartussen puur sentiment: xReign of Terrorx is, als ik het me goed herinner, de gitarist van de hardcore punk-band xBishopx die er een kort hiphopplaatje uit gooit. Zeer veel uren van genoten als tiener, dat nemen ze mij niet af.
De lijst wordt afgerond door enkele degelijke platen die geen straf zijn om naar te luisteren, maar heel opwindend vind ik ze ook niet echt. Bun B leverde beter werk af als UGK, 50 Cent haalde het belange niet bij GRODT, Atmosphere is Atmosphere en The Game is The Game. Toch toen.
7
geplaatst: 1 augustus 2021, 21:07 uur
Fantastisch jaar weer, waarin een paar van mijn favoriete hiphop albums ooit werden uitgebracht.
HM:
Kanye West - Late Registration
Cage - Hell's WInter
Top-10:
Sterk brag-and-boast album die nog niet eens zoveel aan kracht heeft ingeboet over de jaren.
09. Brother Reade - Seven Years in the Same Clothes
Brother Reade lijkt gedoemd om niet meer dan een footnote in hiphop-history te worden - ik kan zo snel geen eens tracks van dit album op YouTube vinden... Desalniettemin, een lekker plaatje
08. Shad - When This Is Over
Sterk debuut album van Shad.
07. Blackalicious - The Craft
Heb dit album nog veilig te weinig (niet?) genoemd zien worden voor 2005. Het is wat poppy, toegankelijk, met veel gezongen refreintjes... maar toch zitten er een paar echte oorwurmen tussen en blijft Gift of Gab een fantastiche rapper.
06. Sage Francis - A Healthy Distrust
Geweldig album van Sage... Het feit dat ik dit album op 6 zet komt meer door de moordende concurrentie dan iets anders; Sage is in vorm en wordt ondersteund door geweldige instrumentaties.
05. Common - Be
Alles aan dit album klopt, tot aan de hoes die warmte uitstraalt aan toe. Heb Common een tijd geleden live in Paradiso 'Testify' zien doen, en als ik dit nummer hoor moet ik daar nog steeds aan denken; wat een performance.
04. Junk Science - Feeding Einstein
Musicmeter-users die al wat langer op deze site zitten weten dat ik een voorliefde voor Junk Science heb - hier begon mijn zoektocht naar 'under the underground' (samen met de nummer 1 van dit jaar). De paar nummers die ik hiervan online kon luisteren, grepen me meteen - het klonk een beetje weird (Roads - over timetraveling), het klonk wat serieuzer (That's the Way) maar tegelijkertijd spat de lol er van af (Words of the Krayo). Toentertijd m'n vader - die voor z'n werk naar NYC moest - gevraagd of hij dit album (en Cool Calm Pete's Lost) uit de platenzaken daar kon halen... Zo geschiedde, waarna ik deze albums helemaal heb platgedraaid, en ik jarenlang alle blogjes en hiphopsites heb afgestruind voor de meeste obscure, fijne hiphopplaten... goede tijden!
03. Edan - Beauty & The Beat
Een plaat waar alles aan klopt, nog knapper omdat zowel producties als raps van Edan af komen. Hier liet Edan zien dat hij serieus kon worden genomen in de hiphopwereld (waar zijn vorige album nog wat meer komische uitstapjes bevatte). Geweldige producties, maar Edan op de mic blijft toch een genot om naar te luisteren.
02. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Underground hip-hop geweldenaren Slug en Ant sluiten hier naadloos op elkaar aan.
01. Cool Calm Pete - Lost
Tja, dit album heeft voor mij een bijna mythische status aangenomen en is mijn favoriete hiphop-plaat. Cool Calm Pete's nonchalante delivery, z'n tongue-in-cheek wordplay, de producties die ietwat ongepolijst, maar allemaal meer dan hun mannetje staan (en ook door CCP zelf geproduceerd); voor mij transformeert dit naar iets meer dan de som der delen. Zo nu en dan, in een nostalgische bui, check ik nog steeds of er nieuws is over zijn fabelachtige, nooit uitgekomen tweede album (wat eerst 'Leonard Z', en vervolgens 'Nervous Romance' zou heten), maar dat is altijd verspilde moeite. Ergens vind ik dit een eeuwige zonde (alle singles die CCP na dit album heeft uitgebracht, waren heerlijk), maar ergens houdt dit de mythe van CCP - die uit het niets een klassiek underground album dropt - alleen maar in stand.
HM:
Kanye West - Late Registration
Cage - Hell's WInter
Top-10:
Sterk brag-and-boast album die nog niet eens zoveel aan kracht heeft ingeboet over de jaren.
09. Brother Reade - Seven Years in the Same Clothes
Brother Reade lijkt gedoemd om niet meer dan een footnote in hiphop-history te worden - ik kan zo snel geen eens tracks van dit album op YouTube vinden... Desalniettemin, een lekker plaatje
08. Shad - When This Is Over
Sterk debuut album van Shad.
07. Blackalicious - The Craft
Heb dit album nog veilig te weinig (niet?) genoemd zien worden voor 2005. Het is wat poppy, toegankelijk, met veel gezongen refreintjes... maar toch zitten er een paar echte oorwurmen tussen en blijft Gift of Gab een fantastiche rapper.
06. Sage Francis - A Healthy Distrust
Geweldig album van Sage... Het feit dat ik dit album op 6 zet komt meer door de moordende concurrentie dan iets anders; Sage is in vorm en wordt ondersteund door geweldige instrumentaties.
05. Common - Be
Alles aan dit album klopt, tot aan de hoes die warmte uitstraalt aan toe. Heb Common een tijd geleden live in Paradiso 'Testify' zien doen, en als ik dit nummer hoor moet ik daar nog steeds aan denken; wat een performance.
04. Junk Science - Feeding Einstein
Musicmeter-users die al wat langer op deze site zitten weten dat ik een voorliefde voor Junk Science heb - hier begon mijn zoektocht naar 'under the underground' (samen met de nummer 1 van dit jaar). De paar nummers die ik hiervan online kon luisteren, grepen me meteen - het klonk een beetje weird (Roads - over timetraveling), het klonk wat serieuzer (That's the Way) maar tegelijkertijd spat de lol er van af (Words of the Krayo). Toentertijd m'n vader - die voor z'n werk naar NYC moest - gevraagd of hij dit album (en Cool Calm Pete's Lost) uit de platenzaken daar kon halen... Zo geschiedde, waarna ik deze albums helemaal heb platgedraaid, en ik jarenlang alle blogjes en hiphopsites heb afgestruind voor de meeste obscure, fijne hiphopplaten... goede tijden!
03. Edan - Beauty & The Beat
Een plaat waar alles aan klopt, nog knapper omdat zowel producties als raps van Edan af komen. Hier liet Edan zien dat hij serieus kon worden genomen in de hiphopwereld (waar zijn vorige album nog wat meer komische uitstapjes bevatte). Geweldige producties, maar Edan op de mic blijft toch een genot om naar te luisteren.
02. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Underground hip-hop geweldenaren Slug en Ant sluiten hier naadloos op elkaar aan.
01. Cool Calm Pete - Lost
Tja, dit album heeft voor mij een bijna mythische status aangenomen en is mijn favoriete hiphop-plaat. Cool Calm Pete's nonchalante delivery, z'n tongue-in-cheek wordplay, de producties die ietwat ongepolijst, maar allemaal meer dan hun mannetje staan (en ook door CCP zelf geproduceerd); voor mij transformeert dit naar iets meer dan de som der delen. Zo nu en dan, in een nostalgische bui, check ik nog steeds of er nieuws is over zijn fabelachtige, nooit uitgekomen tweede album (wat eerst 'Leonard Z', en vervolgens 'Nervous Romance' zou heten), maar dat is altijd verspilde moeite. Ergens vind ik dit een eeuwige zonde (alle singles die CCP na dit album heeft uitgebracht, waren heerlijk), maar ergens houdt dit de mythe van CCP - die uit het niets een klassiek underground album dropt - alleen maar in stand.
1
geplaatst: 2 augustus 2021, 13:00 uur
Afvaller: Mindstate - Pete Philly
In mijn herinnering was dit een topplaat. En ik ging het vd week uitgebreid terug luisteren maar ik trek het niet zo goed meer. Aardige liedjes en alles steekt wel goed in elkaar (behalve de rijmelarij, die is erg gemakkelijk edit: die VIND IK gemakkelijk over komen), vooral door Perquisite. Maar de productie is dan weer over het gehele album super monotoon. Ik weet niet of het de tand des tijds is of dat mijn eigen fase is, maar absoluut niet meer de topper die ik het vroeger vond.
1. Aesop Rock - Fast cars, danger, fire & knives
2. D.A.C. - Professioneel Chillen
3. Kanye - Late registration
4. Quasimoto - the further adventures of lord quas
5. Dangerdoom - the mouse and the mask
6. The Opposites - de Fik erin
Misschien wat vreemde keuze maar deze gasten kwamen uit de regio en het was het coolste wat ik mee maakte dat zulke stoere gasten überhaupt op dezelfde school hebben gezeten. Puur uit jeugdsentiment blijf ik het een lekkere plaat vinden.
7. JVT - Parels voor de zwijnen
8. Little brother - the minstrel show
9. Atmosphere - you can't imagine how much fun we're having
10. Jawat - ut zwarte aap
In mijn herinnering was dit een topplaat. En ik ging het vd week uitgebreid terug luisteren maar ik trek het niet zo goed meer. Aardige liedjes en alles steekt wel goed in elkaar (behalve de rijmelarij, die is erg gemakkelijk edit: die VIND IK gemakkelijk over komen), vooral door Perquisite. Maar de productie is dan weer over het gehele album super monotoon. Ik weet niet of het de tand des tijds is of dat mijn eigen fase is, maar absoluut niet meer de topper die ik het vroeger vond.
1. Aesop Rock - Fast cars, danger, fire & knives
2. D.A.C. - Professioneel Chillen
3. Kanye - Late registration
4. Quasimoto - the further adventures of lord quas
5. Dangerdoom - the mouse and the mask
6. The Opposites - de Fik erin
Misschien wat vreemde keuze maar deze gasten kwamen uit de regio en het was het coolste wat ik mee maakte dat zulke stoere gasten überhaupt op dezelfde school hebben gezeten. Puur uit jeugdsentiment blijf ik het een lekkere plaat vinden.
7. JVT - Parels voor de zwijnen
8. Little brother - the minstrel show
9. Atmosphere - you can't imagine how much fun we're having
10. Jawat - ut zwarte aap
1
geplaatst: 2 augustus 2021, 14:13 uur
2. The Game - The Documentary
Album vol bangers. Nog steeds een plaat die ik graag draai als ik gewoon pretentieloze knallende Westcoast hiphop wil horen. Veel leuke herinneringen ook aan.
1. Common - Be
Zoals eerder gezegd, Kanye was in topvorm deze jaren en dit meesterwerk met Common is daar het voor mij beste voorbeeld van. Die intro is echt classic en de hele sfeer en chemie tussen producties en rhymes is heerlijk. Topplaat.
Album vol bangers. Nog steeds een plaat die ik graag draai als ik gewoon pretentieloze knallende Westcoast hiphop wil horen. Veel leuke herinneringen ook aan.
1. Common - Be
Zoals eerder gezegd, Kanye was in topvorm deze jaren en dit meesterwerk met Common is daar het voor mij beste voorbeeld van. Die intro is echt classic en de hele sfeer en chemie tussen producties en rhymes is heerlijk. Topplaat.
5
geplaatst: 2 augustus 2021, 14:16 uur
Hele top 10 van mij over 2005:
10. Buckshot & 9th Wonder - Chemistry
9. GZA/Genius & DJ Muggs - Grandmasters
7. DangerDOOM - The Mouse And The Mask
4. SuperCharger Records - The Campaign
1. Common - Be
10. Buckshot & 9th Wonder - Chemistry
9. GZA/Genius & DJ Muggs - Grandmasters
7. DangerDOOM - The Mouse And The Mask
4. SuperCharger Records - The Campaign
1. Common - Be
1
geplaatst: 3 augustus 2021, 22:06 uur
2005 is alweer een flink eind onderweg. Bij deze een reminder voor panjoe, Koenr, shaadiq haynes, Gyzzz en misschien dat jordidj1, en zelfs waxs of toch ForWhomThePeteTolls zo'n mooi jaar niet willen laten schieten?
5
geplaatst: 3 augustus 2021, 22:15 uur
nou vooruit. ik had een buffer qua stemmen
1. Common - Be (2005)
2. Kanye West - Late Registration (2005)
3. Sean Price - Monkey Barz (2005)
4. The Game - The Documentary (2005)
5. DangerDOOM - The Mouse And The Mask (2005)
6. Nujabes - Modal Soul (2005)
7. Jawat! - Ut Zwarte Aap (2005)
8. Lil' Wayne - Tha Carter II (2005)
9. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having (2005)
10. Fort Minor - The Rising Tied (2005)
1. Common - Be (2005)
2. Kanye West - Late Registration (2005)
3. Sean Price - Monkey Barz (2005)
4. The Game - The Documentary (2005)
5. DangerDOOM - The Mouse And The Mask (2005)
6. Nujabes - Modal Soul (2005)
7. Jawat! - Ut Zwarte Aap (2005)
8. Lil' Wayne - Tha Carter II (2005)
9. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having (2005)
10. Fort Minor - The Rising Tied (2005)
8
geplaatst: 3 augustus 2021, 22:44 uur
1. Edan - Beauty and the Beat (2005)
2. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas (2005)
3. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having (2005)
4. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M. (2005)
5. Common - Be (2005)
6. Cormega - The Testament (2005)
7. Blackalicious - The Craft (2005)
8. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask (2005)
9. MED - Push Comes to Shove (2005)
10. The Perceptionists - Black Dialogue (2005)
2. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas (2005)
3. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having (2005)
4. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M. (2005)
5. Common - Be (2005)
6. Cormega - The Testament (2005)
7. Blackalicious - The Craft (2005)
8. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask (2005)
9. MED - Push Comes to Shove (2005)
10. The Perceptionists - Black Dialogue (2005)
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 4 augustus 2021, 00:14 uur
Zal proberen er morgen aan te denken om een lijstje te droppen.
0
zaaf
geplaatst: 5 augustus 2021, 11:43 uur
panjoe schreef:
Zal proberen er morgen aan te denken om een lijstje te droppen.
och en anders is er nog een dag...Zal proberen er morgen aan te denken om een lijstje te droppen.
7
panjoe (moderator)
geplaatst: 5 augustus 2021, 13:49 uur
Dankzij mijn nummer 1 (en eerlijk gezegd ook dankzij mijn nummer 17) zou 2005 het jaar zijn waarin mijn liefde voor hiphop, die zich tot dat moment had beperkt tot Eminem en 50 Cent, op stoom zou komen. Zie ook mijn persoonlijke essay in vier posts op de albumpagina van Demon Days hierover (dit was onderdeel van mijn bachelorscriptie over Gorillaz). Over de gehele breedte is dit misschien ook wel mijn favoriete top 10 tot nu toe in dit topic, met die klapper van Edan en de m.i. beste platen van drie artiesten met een bizar sterke catalogus - Nujabes, Atmosphere, en CYNE.
1. Gorillaz - Demon Days
2. Nujabes - Modal Soul
4. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
7. Cool Calm Pete - Lost
8. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
9. Cage - Hell's Winter
10. Junk Science - Feeding Einstein
11. Zion I - True & Livin'
12. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
13. Sage Francis - A Healthy Distrust
14. Bigg Jus - Poor People's Day
15. Shad - When This Is Over
16. Wu-tang Meets the Indie Culture
17. Relax - Odeur de Clochard
18. Blueprint - 1988
19. De Jeugd van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen
20. Sims - Lights Out Paris
1. Gorillaz - Demon Days
2. Nujabes - Modal Soul
4. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
7. Cool Calm Pete - Lost
8. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
9. Cage - Hell's Winter
10. Junk Science - Feeding Einstein
11. Zion I - True & Livin'
12. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
13. Sage Francis - A Healthy Distrust
14. Bigg Jus - Poor People's Day
15. Shad - When This Is Over
16. Wu-tang Meets the Indie Culture
17. Relax - Odeur de Clochard
18. Blueprint - 1988
19. De Jeugd van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen
20. Sims - Lights Out Paris
1
zaaf
geplaatst: 5 augustus 2021, 22:04 uur
working my way back to the beginnings... vóór 1988 lukt het me niet meer om een top 10 te maken die me bevalt, maar als we zover terug gaan, zitten we nu ongeveer op de helft.
ik kwam veel lekkere abums tegen, die ik niet helemaal meer paraat had!! #likkebaardend
ik kwam veel lekkere abums tegen, die ik niet helemaal meer paraat had!! #likkebaardend
0
geplaatst: 5 augustus 2021, 23:40 uur
zaaf schreef:
working my way back to the beginnings... vóór 1988 lukt het me niet meer om een top 10 te maken die me bevalt, maar als we zover terug gaan, zitten we nu ongeveer op de helft.
Heb m'n lijstjes ook klaar staan t/m 1988, al schuif ik af en toe nog wat bij herbeluisteren. Wat mij betreft gaan we zeker zo ver terug, leuk tijdverdrijf. En ik ben benieuwd naar albums uit 1988 - 1998, aangezien ik die allemaal later pas heb terug geluisterd en er ongetwijfeld pareltjes tussen zitten die ik niet goed ken nog.
* denotes required fields.