Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
1
geplaatst: 10 december 2021, 00:31 uur
Ik zie dat zowel Pete als ik ‘m in onze ‘99 lijst hebben staan 

0
geplaatst: 10 december 2021, 00:39 uur
Shit, heb ik toen liggen slapen. Graag een vervanger daarvoor Pete
1
geplaatst: 10 december 2021, 00:44 uur
JayM schreef:
Volgens mij heeft ForWhomThePeteTolls gelijk mbt Scaramanga. Eerste fysieke releases (cd en vinyl) zijn gereleased in ‘98. Maar Diabolique alsnog de cut niet gehaald?
Volgens mij heeft ForWhomThePeteTolls gelijk mbt Scaramanga. Eerste fysieke releases (cd en vinyl) zijn gereleased in ‘98. Maar Diabolique alsnog de cut niet gehaald?
Diabolique staat niet tussen de 98 releases in welk van mijn lijstjes dan ook...dus simpelweg vergeten...Een vervanger waarvoor?? Deze of wat?? Hier staat 1998 op Discogs, dat ik wel serieus neem...
0
geplaatst: 10 december 2021, 00:47 uur
Kalikula schreef:
Mooie lijst Pete, maar ik ben wakker. Scaramanga is van ‘99 en Tha Beginning van ‘97 (die staat al klaar voor mijn lijst van ‘97).
Ga tegelijk jouw nr. 10 checken.
Mooie lijst Pete, maar ik ben wakker. Scaramanga is van ‘99 en Tha Beginning van ‘97 (die staat al klaar voor mijn lijst van ‘97).
Ga tegelijk jouw nr. 10 checken.
Dan ben je Tha Beginning vorig jaar vergeten, idd geen 1998... check
1
geplaatst: 10 december 2021, 00:51 uur
Yes voor Scaramanga. Die stond al in jouw top 10 van 1999 (en die van Kalikula):
Die had ik dus eigenlijk voor 1999 moeten afkeuren maar is er tussendoor geglipt. My bad.
ForWhomThePeteTolls schreef:
10. Scaramanga - Seven Eyes, Seven Horns
Ontiegelijk underrated MC, eigenlijk de protegé van Kool Keith als je t simpel ziet. Ik had besloten bij elke top 10 inzending iets te schrijven dus bij deze. Nog even deze track.
10. Scaramanga - Seven Eyes, Seven Horns
Ontiegelijk underrated MC, eigenlijk de protegé van Kool Keith als je t simpel ziet. Ik had besloten bij elke top 10 inzending iets te schrijven dus bij deze. Nog even deze track.
Die had ik dus eigenlijk voor 1999 moeten afkeuren maar is er tussendoor geglipt. My bad.
0
geplaatst: 10 december 2021, 01:06 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
Ik ben abuis met weer een ander Tha Beginning. Excuus.
In tha Beginning ...There Was Rap by Various Artists (Album, Hip Hop): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
1
geplaatst: 10 december 2021, 01:28 uur
Dat zou nooit in de buurt van mijn top 10 komen tbh...Ik zei nog tussen haakjes underground... Dus dat past niet echt...
5
geplaatst: 12 december 2021, 11:06 uur
Nostalgisch jaar. Beastie Boys Hello Nasty is een van de eerste hiphop albums die ik kocht. Als 14 jarig jochie was ik verkocht door de single 'Intergalactic' met bijbehorende coole clip. Ik vond de kartonnen hoes van het album prachtig met de lyrics die ik aandachtig doornam.
Dit geweldige album heeft nog steeds mijn muzieksmaak overleeft en staat op 5*.
1998
01. Beastie Boys - Hello Nasty
02. Gang Starr - Moment of Truth
03. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star
04. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
05. Hieroglyphics - Third Eye Vision
06. Delinquent Habits - Here Come the Horns
07. People Under the Stairs - The Next Step
08. The Dynospectrum - The Dynospectrum
09. The Grouch - Fuck the Dumb
10. Cypress Hill - IV
Dit geweldige album heeft nog steeds mijn muzieksmaak overleeft en staat op 5*.
1998
01. Beastie Boys - Hello Nasty
02. Gang Starr - Moment of Truth
03. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star
04. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
05. Hieroglyphics - Third Eye Vision
06. Delinquent Habits - Here Come the Horns
07. People Under the Stairs - The Next Step
08. The Dynospectrum - The Dynospectrum
09. The Grouch - Fuck the Dumb
10. Cypress Hill - IV
6
geplaatst: 12 december 2021, 15:14 uur
De lijnen zijn gesloten en de balans is opgemaakt. Onze 20 favorieten platen van 1998 zijn geworden:
20. People Under the Stairs - The Next Step
/ 12 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, Osiris Apis
19. Styles of Beyond - 2000 Fold
/ 14 pnt / genoemd door Rene1979, -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls
18. The Coup - Steal This Album
/ 16 pnt / genoemd door JayM, panjoe, Koenr
17. Postmen - Documents
/ 17 pnt / nummer 1 van MAS, genoemd door Nr.4, Gyzzz
16. Aceyalone - A Book of Human Language
/ 18 pnt / nummer 1 van aerobag, genoemd door JayM, Koenr
15. Killah Priest - Heavy Mental
/ 20 pnt / genoemd door Rene1979, Flipm0de, Harderwiek, zaaf, Gyzzz, aerobag
14. A Tribe Called Quest - The Love Movement
/ 26 pnt / genoemd door Ralph., lowieke, Kalikula, Silky & Smooth, MAS, JayM, Nr.4
13. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz
/ 27 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, -SprayIt-, Ralph., Flipm0de, Kalikula, Nr.4
12. Beastie Boys - Hello Nasty
/ 29 pnt / nummer 1 van Osiris Apis, genoemd door -SprayIt-, lowieke, Nr.4, Gyzzz
11. DMX - It's Dark and Hell Is Hot
/ 34 pnt / genoemd door bennerd, Ralph., Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, Harderwiek
20. People Under the Stairs - The Next Step
/ 12 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, Osiris Apis
19. Styles of Beyond - 2000 Fold
/ 14 pnt / genoemd door Rene1979, -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls
18. The Coup - Steal This Album
/ 16 pnt / genoemd door JayM, panjoe, Koenr
17. Postmen - Documents
/ 17 pnt / nummer 1 van MAS, genoemd door Nr.4, Gyzzz
16. Aceyalone - A Book of Human Language
/ 18 pnt / nummer 1 van aerobag, genoemd door JayM, Koenr
15. Killah Priest - Heavy Mental
/ 20 pnt / genoemd door Rene1979, Flipm0de, Harderwiek, zaaf, Gyzzz, aerobag
14. A Tribe Called Quest - The Love Movement
/ 26 pnt / genoemd door Ralph., lowieke, Kalikula, Silky & Smooth, MAS, JayM, Nr.4
13. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz
/ 27 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, -SprayIt-, Ralph., Flipm0de, Kalikula, Nr.4
12. Beastie Boys - Hello Nasty
/ 29 pnt / nummer 1 van Osiris Apis, genoemd door -SprayIt-, lowieke, Nr.4, Gyzzz
11. DMX - It's Dark and Hell Is Hot
/ 34 pnt / genoemd door bennerd, Ralph., Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, Harderwiek
6
geplaatst: 12 december 2021, 15:17 uur
En de 10 die de rest (ruim) achter zich lieten:
10. Extince - Binnenlandse Funk
/ 35 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, Kalikula, MAS, Nr.4
9. Dälek - Negro Necro Nekros
/ 36 pnt / nummer 1 van Koenr, niels94, genoemd door Gyzzz, aerobag
8. The Dynospectrum - The Dynospectrum
/ 38 pnt / nummer 1 van Harderwiek
genoemd door Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, niels94, Osiris Apis
7. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
/ 42 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, -SprayIt-, Kalikula, MAS, Harderwiek, zaaf, Gyzzz, aerobag, Osiris Apis
6. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill
/ 58 pnt / nummer 1 van principal2000, genoemd door Ralph., lowieke, MAS, Nr.4, zaaf, Johnny Marr, aerobag, Koenr
5. Hieroglyphics - Third Eye Vision
/ 61 pnt / genoemd door -SprayIt-, Flipm0de, Kalikula, Harderwiek, JayM, zaaf, aerobag, panjoe, Koenr, Osiris Apis
4. Big Pun - Capital Punishment
/ 76 pnt / nummer 1 van Rene1979, ForWhomThePeteTolls, genoemd door principal2000, -SprayIt-, bennerd, Ralph., Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, Harderwiek, JayM
3. OutKast - Aquemini
/ 118 pnt / nummer 1 van -SprayIt-, Ralph., zaaf, Johnny Marr, genoemd door Rene1979, bennerd, lowieke, Flipm0de, Kalikula, Harderwiek, JayM, Nr.4, Gyzzz, aerobag, Koenr, niels94
2. Gang Starr - Moment of Truth
/ 142 pnt / nummer 1 van Kalikula, Silky & Smooth, Nr.4, genoemd door -SprayIt-, bennerd, Ralph., Flipm0de, Harderwiek, JayM, zaaf, Gyzzz, aerobag, panjoe, Koenr, niels94, ForWhomThePeteTolls, Osiris Apis
1. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are..
/ 154 pnt / nummer 1 van bennerd, lowieke, Flipm0de, JayM, Gyzzz, panjoe, genoemd door Rene1979, principal2000, Kalikula, Silky & Smooth, Harderwiek, Nr.4, zaaf, Johnny Marr, aerobag, Koenr, niels94, Osiris Apis
10. Extince - Binnenlandse Funk
/ 35 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, Kalikula, MAS, Nr.4
9. Dälek - Negro Necro Nekros
/ 36 pnt / nummer 1 van Koenr, niels94, genoemd door Gyzzz, aerobag
8. The Dynospectrum - The Dynospectrum
/ 38 pnt / nummer 1 van Harderwiek
genoemd door Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, niels94, Osiris Apis
7. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP
/ 42 pnt / genoemd door Rene1979, principal2000, -SprayIt-, Kalikula, MAS, Harderwiek, zaaf, Gyzzz, aerobag, Osiris Apis
6. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill
/ 58 pnt / nummer 1 van principal2000, genoemd door Ralph., lowieke, MAS, Nr.4, zaaf, Johnny Marr, aerobag, Koenr
5. Hieroglyphics - Third Eye Vision
/ 61 pnt / genoemd door -SprayIt-, Flipm0de, Kalikula, Harderwiek, JayM, zaaf, aerobag, panjoe, Koenr, Osiris Apis
4. Big Pun - Capital Punishment
/ 76 pnt / nummer 1 van Rene1979, ForWhomThePeteTolls, genoemd door principal2000, -SprayIt-, bennerd, Ralph., Flipm0de, Silky & Smooth, MAS, Harderwiek, JayM
3. OutKast - Aquemini
/ 118 pnt / nummer 1 van -SprayIt-, Ralph., zaaf, Johnny Marr, genoemd door Rene1979, bennerd, lowieke, Flipm0de, Kalikula, Harderwiek, JayM, Nr.4, Gyzzz, aerobag, Koenr, niels94
2. Gang Starr - Moment of Truth
/ 142 pnt / nummer 1 van Kalikula, Silky & Smooth, Nr.4, genoemd door -SprayIt-, bennerd, Ralph., Flipm0de, Harderwiek, JayM, zaaf, Gyzzz, aerobag, panjoe, Koenr, niels94, ForWhomThePeteTolls, Osiris Apis
1. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are..
/ 154 pnt / nummer 1 van bennerd, lowieke, Flipm0de, JayM, Gyzzz, panjoe, genoemd door Rene1979, principal2000, Kalikula, Silky & Smooth, Harderwiek, Nr.4, zaaf, Johnny Marr, aerobag, Koenr, niels94, Osiris Apis
0
geplaatst: 12 december 2021, 15:23 uur
Lekkere lijst hoor. Trots op jullie dat The Dynospectrum de top 10 in gestemd is ✌
Benieuwd naar de ‘97 lijstjes
Benieuwd naar de ‘97 lijstjes
8
geplaatst: 12 december 2021, 15:26 uur
1997 zal rond/net na kerst afgerond zijn. Mijn voorstel om daarna het jaar af te sluiten/ te starten met het beste van 2021 alvorens we starten met de topjaren van de 90's. Eens?
3
zaaf
geplaatst: 12 december 2021, 15:58 uur
ik trap '97 af met een rijtje bekenden, als HM's
Bone Thugs-N-Harmony - The Art Of War
Nate Dogg - G-Funk Classics Vol. 1
The Notorious B.I.G. - Life After Death
Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
Bone Thugs-N-Harmony - The Art Of War
Nate Dogg - G-Funk Classics Vol. 1
The Notorious B.I.G. - Life After Death
1
geplaatst: 12 december 2021, 17:21 uur
Mooie nummer 1 en 2, met twee artiesten in de top 10 waarvan ik nog nooit gehoord had. Met dank aan dit forum nieuwe dingen kunnen checken. Leuk!
4
geplaatst: 12 december 2021, 17:26 uur
Mooi lijstje geworden weer hoor, jullie hebben er kijk op 
Ben ik voor in.
Verder zal ik hier waarschijnlijk wat stiller worden, want er komen nu jaren waar ik te weinig platen van ken die ik in een top zoveel zou willen zetten. Voor 1997 kom ik zelfs maar tot vier, jammer dan voor Company Flow. Daarna lukken goede top 5s trouwens nog wel een tijdje.
De grote klassiekers uit dit decennium ken ik allemaal wel zo'n beetje, maar waar ik vanaf de jaren nul allerlei hoekjes en scenes door heb gespeurd, heb ik dat voor de jaren negentig beduidend minder gedaan. Kortom: ik ga weer lekker wat tips uit jullie lijstjes pikken de komende tijd

JayM schreef:
1997 zal rond/net na kerst afgerond zijn. Mijn voorstel om daarna het jaar af te sluiten/ te starten met het beste van 2021 alvorens we starten met de topjaren van de 90's. Eens?
Ben ik voor in.
Verder zal ik hier waarschijnlijk wat stiller worden, want er komen nu jaren waar ik te weinig platen van ken die ik in een top zoveel zou willen zetten. Voor 1997 kom ik zelfs maar tot vier, jammer dan voor Company Flow. Daarna lukken goede top 5s trouwens nog wel een tijdje.
De grote klassiekers uit dit decennium ken ik allemaal wel zo'n beetje, maar waar ik vanaf de jaren nul allerlei hoekjes en scenes door heb gespeurd, heb ik dat voor de jaren negentig beduidend minder gedaan. Kortom: ik ga weer lekker wat tips uit jullie lijstjes pikken de komende tijd

0
Rene1979
geplaatst: 12 december 2021, 17:39 uur
Yes Dan doen we nog 97 en Dan 2021 daarna weer 96
Ik zal vanavond mijn 97 lijst inleveren
Ik zal vanavond mijn 97 lijst inleveren

0
geplaatst: 12 december 2021, 19:13 uur
JayM schreef:
Goed plan!
5
geplaatst: 12 december 2021, 19:25 uur
1997 HM's:
Hurricane Presents: Killertape Vol: 1 (1997)
Nederlandse compilatie samengesteld door Hurricane AKA sugacane, vol met Engelstalige kwaliteitshiphop van eigen bodem door o.a. Rowdy en U-Niq)
Master P - Ghetto D
Geniale cover en op zich een redelijk album van hiphop mogul Master P. Vooral een HM, omdat Master P toch een keer genoemd moet worden in dit topic.
Missy Elliott - Supa Dupa Fly
Oke debuut van Missy, al werd het op de albums daarna stukken beter. Hier staat wel de banger 'The Rain' op.
Capone-n-Noreaga - The War Report
De vibe van dit album is geniaal, helaas duurt het me iets te lang om mijn top 10 te halen (waar overigens wel Life After Death en Wu-Tang Forever in staan).
Hurricane Presents: Killertape Vol: 1 (1997)
Nederlandse compilatie samengesteld door Hurricane AKA sugacane, vol met Engelstalige kwaliteitshiphop van eigen bodem door o.a. Rowdy en U-Niq)
Master P - Ghetto D
Geniale cover en op zich een redelijk album van hiphop mogul Master P. Vooral een HM, omdat Master P toch een keer genoemd moet worden in dit topic.
Oke debuut van Missy, al werd het op de albums daarna stukken beter. Hier staat wel de banger 'The Rain' op.
Capone-n-Noreaga - The War Report
De vibe van dit album is geniaal, helaas duurt het me iets te lang om mijn top 10 te halen (waar overigens wel Life After Death en Wu-Tang Forever in staan).
6
Rene1979
geplaatst: 12 december 2021, 19:54 uur
1997, het comeback jaar van Rakim en hoe!
1997, het jaar waarin het dubbelalbum van Wu-Tang (nog steeds mijn favoriete groep ooit) uitkwam
1997, het jaar waarin postuum het 2e album van mijn favoriete MC ever uitkwam... RIP
1997, het jaar met klappers van OC, CNN, Killarmy enz...
1997, was ook het jaar van The Firm, het album waar het meeste van verwacht werd maar tegelijkertijd velen teleurstelde, op mij na dan
1. Rakim - The 18th Letter (1997)
2. O.C. - Jewelz (1997)
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever (1997)
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death (1997)
5. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars (1997)
6. Capone-n-Noreaga - The War Report (1997)
7. The Firm - The Album (1997)
8. Boogiemonsters - God Sound (1997)
9. Rascalz - Cash Crop (1997)
10. Artifacts - That's Them (1997)
1997, het jaar waarin het dubbelalbum van Wu-Tang (nog steeds mijn favoriete groep ooit) uitkwam
1997, het jaar waarin postuum het 2e album van mijn favoriete MC ever uitkwam... RIP
1997, het jaar met klappers van OC, CNN, Killarmy enz...
1997, was ook het jaar van The Firm, het album waar het meeste van verwacht werd maar tegelijkertijd velen teleurstelde, op mij na dan
1. Rakim - The 18th Letter (1997)
2. O.C. - Jewelz (1997)
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever (1997)
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death (1997)
5. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars (1997)
6. Capone-n-Noreaga - The War Report (1997)
7. The Firm - The Album (1997)
8. Boogiemonsters - God Sound (1997)
9. Rascalz - Cash Crop (1997)
10. Artifacts - That's Them (1997)
4
geplaatst: 12 december 2021, 20:04 uur
Teleurstellend genoeg (voor mijzelf) geraak ik maar aan 7 platen. Gelukkig wel 5 echt leuke, dus toch nog een top vijfje:
1. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
2. Rakim - The 18th Letter
3. Lil' Keke - Don't Mess Wit' Texas
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death
5. Company Flow - Funcrusher Plus
1. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
2. Rakim - The 18th Letter
3. Lil' Keke - Don't Mess Wit' Texas
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death
5. Company Flow - Funcrusher Plus
0
geplaatst: 12 december 2021, 20:46 uur
JayM schreef:
Yessir
3
geplaatst: 12 december 2021, 20:56 uur
Ik ga ook meteen maar eens beginnen met 1997.
10. Busta Rhymes - When Disaster Strikes
Zoals in 1998 aangegeven ben ik wel Busta fan. Ook in 1997 haalt ie weer m'n top 10. Hele toffe unieke rapper met een rauwe stijl. The Whole World Lookin at Me, Dangerous, Put your hands... en We could take it outside met de Flipmode Squad zijn voor mij de toppers op deze plaat.
9. Jay-Z - In My Lifetime Vol.1
Een paar echte baggertracks zorgen ervoor dat dit album van Jay-Z niet nog hoger staat, maar kan nog altijd genieten van deze plaat. Heerlijk nonchalance/arrogantie die ik bij sommige rappers niet zou trekken, maar die het bij Jay altijd laten klinken alsof het niet anders had gekund dan dat ie rapper werd. Zeker bij die eerste platen had ik dat gevoel altijd, ondanks een soms karige beatkeuze. Intro/million and one questions, Streets is watching, Friend or Foe 98, classic Jay-Z voor mij.
10. Busta Rhymes - When Disaster Strikes
Zoals in 1998 aangegeven ben ik wel Busta fan. Ook in 1997 haalt ie weer m'n top 10. Hele toffe unieke rapper met een rauwe stijl. The Whole World Lookin at Me, Dangerous, Put your hands... en We could take it outside met de Flipmode Squad zijn voor mij de toppers op deze plaat.
9. Jay-Z - In My Lifetime Vol.1
Een paar echte baggertracks zorgen ervoor dat dit album van Jay-Z niet nog hoger staat, maar kan nog altijd genieten van deze plaat. Heerlijk nonchalance/arrogantie die ik bij sommige rappers niet zou trekken, maar die het bij Jay altijd laten klinken alsof het niet anders had gekund dan dat ie rapper werd. Zeker bij die eerste platen had ik dat gevoel altijd, ondanks een soms karige beatkeuze. Intro/million and one questions, Streets is watching, Friend or Foe 98, classic Jay-Z voor mij.
6
geplaatst: 13 december 2021, 12:18 uur
Een jaar waarin de usual suspects wat minder omhoog komen, maar daardoor voor mij zeker geen slecht jaar. De gehele top 10 kan rekenen op een dikke 4* + en ik luister veel tracks van de diverse albums regelmatig.
HM en sterke verzamelaars:
Tha Alkaholiks - Likwidation
Bring da Ruckus
DJ Muggs - Presents the Soul Assassins, Chapter I
Warren G - Take a Look over Your Shoulder (Reality)
20. Gravediggaz - The Pick, the Sickle and the Shovel
19. Rakim - The 18th Letter
18. The Notorious B.I.G. - Life After Death
17. Common - One Day It'll All Make Sense
16. KRS-One - I Got Next
15. Atmosphere - Overcast!
14. Latyrx - The Album
13. Capone-n-Noreaga - The War Report
12. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
11. Bone Thugs-N-Harmony - The Art of War
10. Psycho Realm - The Psycho Realm
9. Artifacts - That's Them
8. O.C. - Jewelz
7. Rascalz - Cash Crop
6. Camp Lo - Uptown Saturday Night
5. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
4. Company Flow - Funcrusher Plus
3. Boogiemonsters - God Sound
Relatief onbekende boombap klapper. Duistere maar mellow sound met constant sterke raps en heerlijke samples. Stilzitten lukt niet bij deze plaat.
2. Cru - Da Dirty 30
Dit was een kringloopvondst, zo'n anderhalf jaar geleden. Thuis opgezet en het volume letterlijk opengedraaid richting 100. Niet alle nummers even sterk en het album is een beetje te lang, maar er zitten een paar keiharde tracks tussen. Een hele fijne trip!
1. Mood - Doom
Supergroep met Talib Kweli en Hi-Tek, een album waar ik vaak naar teruggrijp, voor mij echt een klassieker. Heb een zwak voor dit soort hiphop, de stemmen passen goed bij elkaar en zetten echt een sfeer neer. Heerlijke producties, met stip op 1 voor mij!
HM en sterke verzamelaars:
Tha Alkaholiks - Likwidation
Bring da Ruckus
DJ Muggs - Presents the Soul Assassins, Chapter I
Warren G - Take a Look over Your Shoulder (Reality)
20. Gravediggaz - The Pick, the Sickle and the Shovel
19. Rakim - The 18th Letter
18. The Notorious B.I.G. - Life After Death
17. Common - One Day It'll All Make Sense
16. KRS-One - I Got Next
15. Atmosphere - Overcast!
14. Latyrx - The Album
13. Capone-n-Noreaga - The War Report
12. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
11. Bone Thugs-N-Harmony - The Art of War
10. Psycho Realm - The Psycho Realm
9. Artifacts - That's Them
8. O.C. - Jewelz
7. Rascalz - Cash Crop
6. Camp Lo - Uptown Saturday Night
5. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
4. Company Flow - Funcrusher Plus
3. Boogiemonsters - God Sound
Relatief onbekende boombap klapper. Duistere maar mellow sound met constant sterke raps en heerlijke samples. Stilzitten lukt niet bij deze plaat.
2. Cru - Da Dirty 30
Dit was een kringloopvondst, zo'n anderhalf jaar geleden. Thuis opgezet en het volume letterlijk opengedraaid richting 100. Niet alle nummers even sterk en het album is een beetje te lang, maar er zitten een paar keiharde tracks tussen. Een hele fijne trip!
1. Mood - Doom
Supergroep met Talib Kweli en Hi-Tek, een album waar ik vaak naar teruggrijp, voor mij echt een klassieker. Heb een zwak voor dit soort hiphop, de stemmen passen goed bij elkaar en zetten echt een sfeer neer. Heerlijke producties, met stip op 1 voor mij!
6
geplaatst: 13 december 2021, 13:50 uur
Heeerlijk jaartje!
20. Psycho Realm - The Psycho Realm
19. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
18. Capone-n-Noreaga - The War Report
17. Royal Flush - Ghetto Millionaire
16. Diamond D - Hatred, Passions and Infidelity
15. KRS-One - I Got Next
14. Cru - Da Dirty 30
13. Organized Konfusion - The Equinox
12. Boogiemonsters - God Sound
11. Common - One Day It’ll All Make Sense
10. Example - Impulses
Redelijk obscure parel in de underground en de enige uit deze lijst die ik helaas (nog) niet origineel in het bezit heb.
9. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
Het nog te vaak genegeerde eerste deel, met één van de beste Dilla beats beats.
8. Rakim - The 18th Letter
Het blijft me een raadsel waarom één van de beste mc's op de hele aardbol, zoveel moeite had om solo hetzelfde niveau te bereiken. Deze komt in de buurt, al blijf ik wel het gevoel houden dat hier meer in had gezeten.
7. Mood - Doom
Keihard album van deze Cincinnati crew met hele dikke Hi-Tek producties en de introductie van een jonge Talib Kweli. SprayIt was me net voor met het geweldige Karma, dus nu de eer aan een andere favoriet. Voor mij is sowieso de 12 track versie van dit album meester.
6. The Notorious B.I.G. - Life After Death
Had natuurlijk veel hoger moeten staan, had ook makkelijk gekund mits er wat meer aan geschaafd zou zijn, maar laat de Diddy uitspattingen achterwege en je hebt een dijk van een plaat.
5. Camp Lo - Uptown Saturday Night
Luchini was vaste prik tijdens uitzendingen van The Pitch, maar mijn summer anthem zal altijd Coolie High blijven. Die beat alleen al is magistraal.
4. Artifacts - That's Them
Tame One en El da Sensei droppen hun 2de banger. Jammer genoeg ook gelijk hun laatste volwaardige samenwerking.
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
Nuff said!
2. O.C. - Jewelz
D.I.T.C.-lid O.C. schakelt de hulp in van Premier, waardoor de sound anders is dan het debuut. Preemo doet zijn ding goed, maar ook Mr. Walt (Da Beatminerz) en oudgediende Buckwild zorgen dat O.C. sterk uit de verf komt.
1. Company Flow - Funcrusher Plus
Baanbrekend voor de experimentele underground die nog lang niet zo ver verwijderd is van de traditionele hip hop als Def Jux later ging doen, maar zijn tijd al wel ver vooruit was. Blijf een groot zwak houden voor de early El-P releases, waarvan deze minimaal bij de beste 3 hoort.
20. Psycho Realm - The Psycho Realm
19. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
18. Capone-n-Noreaga - The War Report
17. Royal Flush - Ghetto Millionaire
16. Diamond D - Hatred, Passions and Infidelity
15. KRS-One - I Got Next
14. Cru - Da Dirty 30
13. Organized Konfusion - The Equinox
12. Boogiemonsters - God Sound
11. Common - One Day It’ll All Make Sense
10. Example - Impulses
Redelijk obscure parel in de underground en de enige uit deze lijst die ik helaas (nog) niet origineel in het bezit heb.
9. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
Het nog te vaak genegeerde eerste deel, met één van de beste Dilla beats beats.
8. Rakim - The 18th Letter
Het blijft me een raadsel waarom één van de beste mc's op de hele aardbol, zoveel moeite had om solo hetzelfde niveau te bereiken. Deze komt in de buurt, al blijf ik wel het gevoel houden dat hier meer in had gezeten.
7. Mood - Doom
Keihard album van deze Cincinnati crew met hele dikke Hi-Tek producties en de introductie van een jonge Talib Kweli. SprayIt was me net voor met het geweldige Karma, dus nu de eer aan een andere favoriet. Voor mij is sowieso de 12 track versie van dit album meester.
6. The Notorious B.I.G. - Life After Death
Had natuurlijk veel hoger moeten staan, had ook makkelijk gekund mits er wat meer aan geschaafd zou zijn, maar laat de Diddy uitspattingen achterwege en je hebt een dijk van een plaat.
5. Camp Lo - Uptown Saturday Night
Luchini was vaste prik tijdens uitzendingen van The Pitch, maar mijn summer anthem zal altijd Coolie High blijven. Die beat alleen al is magistraal.
4. Artifacts - That's Them
Tame One en El da Sensei droppen hun 2de banger. Jammer genoeg ook gelijk hun laatste volwaardige samenwerking.
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
Nuff said!
2. O.C. - Jewelz
D.I.T.C.-lid O.C. schakelt de hulp in van Premier, waardoor de sound anders is dan het debuut. Preemo doet zijn ding goed, maar ook Mr. Walt (Da Beatminerz) en oudgediende Buckwild zorgen dat O.C. sterk uit de verf komt.
1. Company Flow - Funcrusher Plus
Baanbrekend voor de experimentele underground die nog lang niet zo ver verwijderd is van de traditionele hip hop als Def Jux later ging doen, maar zijn tijd al wel ver vooruit was. Blijf een groot zwak houden voor de early El-P releases, waarvan deze minimaal bij de beste 3 hoort.
0
zaaf
geplaatst: 13 december 2021, 14:03 uur
zeer aanbevelenswaardig!
Artifacts - That's Them
Tiro de Gracia - Ser Humano!!
Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno
Artifacts - That's Them
Tiro de Gracia - Ser Humano!!
Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno
2
geplaatst: 13 december 2021, 20:17 uur
-SprayIt- schreef:
(embed)
Oh man, Karma is buitenaards goed. Ook Nuclear Hip-Hop hoort bij de beste tracks van 1997. Wat een album. Overduidelijk mijn nr. 1 dit jaar.(embed)
Deze week even de hele top 10 samenstellen, wordt een uitdaging!
0
geplaatst: 13 december 2021, 20:23 uur
JayM schreef:
10. Example - Impulses
Heerlijke plaat is dit, paar jaar geleden bij toeval ontdekt. Zoals hiphop hoort te zijn. Anyway, dit is wel een EP toch? De jaren hiervoor heb ik EP's uit mijn lijstje gelaten, doen we dat dus wel 10. Example - Impulses
?
0
geplaatst: 13 december 2021, 21:01 uur
Harderwiek schreef:
?
Is een EP idd, maar moest hiervoor een uitzondering maken(quote)
Heerlijke plaat is dit, paar jaar geleden bij toeval ontdekt. Zoals hiphop hoort te zijn. Anyway, dit is wel een EP toch? De jaren hiervoor heb ik EP's uit mijn lijstje gelaten, doen we dat dus wel
?
0
geplaatst: 13 december 2021, 21:43 uur
Ook reden voor mij om deze er uit te laten, heb 'm op 4* staan en zou op positie 10 hebben gestaan!
* denotes required fields.