Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
5
geplaatst: 14 december 2021, 01:26 uur
35 Stuks voor dit jaar. De zogenaamde tussenjaren waarin de glimmende pakken van Puffy en consorten een hoop commerciële meuk hebben voortgebracht. Maar in retrospectie, kijkend naar wat ik hieronder heb samengesteld (en deze week met veel plezier voor het eerst in jaren weer eens heb geluisterd) zeker geen slecht jaar.
35 The Firm - The Album
34 Muggs Presents... The Soul Assassins, Chapter I
33 Teflon - My Will
32 Scarface - The Untouchable
31 EPMD - Back in Business
30 The X-Ecutioners - X-Pressions
29 Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
28 Nate Dogg - G-Funk Classics Vol. 1 (Ik ben G-Funk Classics, Vol. 1 & 2 uit ’98 helemaal vergeten voor dat jaargang. Dan nu maar deel 1 voor ’97).
27 Royal Flush - Ghetto Millionaire
26 Tha Alkaholiks - Likwidation
25 Rampage - Scout's Honor... by Way of Blood
24 Rakim - The 18th Letter
23 Rob Swift - Soulful Fruit
22 Boot Camp Clik - For the People
21 The Notorious B.I.G. - Life After Death
20 No I.D. - Accept Your Own & Be Yourself (The Black Album)
19 Artifacts- That's Them
18 Beats & Lyrics - Various Artists
17 Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
16 Diamond D - Hatred, Passions and Infidelity
15 The Beatnuts - Stone Crazy
14 Busta Rhymes - When Disaster Strikes...
13 Organized Konfusion - The Equinox
12 O.C. - Jewelz
11 The Cenobites - The Cenobites LP
10 Common - One Day It'll All Make Sense
Common (Sense) is niet stijlvast. En dat is een goed ding. Zijn albums zijn elke keer weer anders. En samen met No I.D. (die zelf plaatsje 20 heeft bemachtigd) maakt Common hier misschien wel een van zijn beste albums. Daar zal niet iedereen het over eens zijn, maar over smaak valt niet te twisten.
9 Soul in the Hole - Various Artists
Soundtrack van een film die ik nog nooit heb gezien en eerste verzamelaar in deze top 10. Alleen maar top-mc's. Een enkel nummer staat al op het eigen album van de betreffende artiest. Maar dat mag de pret niet drukken. Harde, rauwe shit op een dikke East Coast-sound.
8 Kool Keith - Sex Style
Ja, de cover is twijfelachtig. Maar de skills getoond op dit album zijn dat zeker niet. KutMasta Kurt produceert het leeuwendeel, en Kool Keith toont zich een viezerik als Too Short in zijn beste dagen. Ook verliest hij zich niet in al te moeilijkdoenerij zoals in latere projecten. 'Keep it real, represent what? My nuts!'
7 KRS One - I Got Next
The teacher dropt zijn derde solo-album. Met Puffy. En voor iemand die een carrière lang wack mc’s terecht heeft gewezen is die keuze onbegrijpelijk. Het zal de tijdsgeest zijn. Maar hier staat vette shit op hoor. 'A dope mc is a dope mc!'
6 Boogiemonsters - God Sound
Heerlijk album met onderkoelde mc’s en dito producties. Bahamadia is van de partij, wat wil je nog meer? Een baken van freshness in een tijd waarin dat zeer welkom was. Gewoon even lekkere raps op lekkere beats.
5 Cru - Da Dirty 30
Een eendagsvlieg, ja. Maar dit is boombap van de hoogste plank. Volledig geproduceerd door Yogi (wat is die gast vet), is dit een feest voor de East-Coast-oren. Dit is lekker als een bak Ben & Jerry’s, je blijft doorvreten!
4 Rascalz - Cash Crop
Geen lijst zonder een album uit Canada. Een sprankje licht in de oppervlakkigheid die hiphop destijds in zijn houdgreep hield. De noorderbuurtjes van de VS maken hiphop zoals hoort. Geen fratsen, beats en rhymes!
3 Company Flow- Funcrusher Plus
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze niet heb, maar wel Funcrusher zonder de Plus. De samenstelling is dus niet hetzelfde, maar dat maakt niet uit. We zien (horen) hier de eerste glimp van El-P, en wat was dit anders, anders goed!! 8 Steps to Perfection is zo hemels!
2 Camp Lo - Uptown Saturday Night
Het is jazzy, het is funky, Ski is op de beats. Sonny Cheeba en Geechi Suede zorgen voor de coole flows. Klassiek werk als je het mij vraagt.
1 Soundbombing - Various Artists
‘My flow is over your head, I enjoy the aerial view’. Een verzamelaar op nummer 1! Fondle ‘Em was er iets eerder bij, Rawkus complementeerde de boel. Dit album is een staalkaart van alles wat hiphop destijds nodig had. En laat alles zien wat Rawkus in zijn stal had. Alleen maar dope mc’s, op alleen maar dope producties. 'Evil Dee is on the mix, c’mon kick it!'
35 The Firm - The Album
34 Muggs Presents... The Soul Assassins, Chapter I
33 Teflon - My Will
32 Scarface - The Untouchable
31 EPMD - Back in Business
30 The X-Ecutioners - X-Pressions
29 Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
28 Nate Dogg - G-Funk Classics Vol. 1 (Ik ben G-Funk Classics, Vol. 1 & 2 uit ’98 helemaal vergeten voor dat jaargang. Dan nu maar deel 1 voor ’97).
27 Royal Flush - Ghetto Millionaire
26 Tha Alkaholiks - Likwidation
25 Rampage - Scout's Honor... by Way of Blood
24 Rakim - The 18th Letter
23 Rob Swift - Soulful Fruit
22 Boot Camp Clik - For the People
21 The Notorious B.I.G. - Life After Death
20 No I.D. - Accept Your Own & Be Yourself (The Black Album)
19 Artifacts- That's Them
18 Beats & Lyrics - Various Artists
17 Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
16 Diamond D - Hatred, Passions and Infidelity
15 The Beatnuts - Stone Crazy
14 Busta Rhymes - When Disaster Strikes...
13 Organized Konfusion - The Equinox
12 O.C. - Jewelz
11 The Cenobites - The Cenobites LP
10 Common - One Day It'll All Make Sense
Common (Sense) is niet stijlvast. En dat is een goed ding. Zijn albums zijn elke keer weer anders. En samen met No I.D. (die zelf plaatsje 20 heeft bemachtigd) maakt Common hier misschien wel een van zijn beste albums. Daar zal niet iedereen het over eens zijn, maar over smaak valt niet te twisten.
9 Soul in the Hole - Various Artists
Soundtrack van een film die ik nog nooit heb gezien en eerste verzamelaar in deze top 10. Alleen maar top-mc's. Een enkel nummer staat al op het eigen album van de betreffende artiest. Maar dat mag de pret niet drukken. Harde, rauwe shit op een dikke East Coast-sound.
8 Kool Keith - Sex Style
Ja, de cover is twijfelachtig. Maar de skills getoond op dit album zijn dat zeker niet. KutMasta Kurt produceert het leeuwendeel, en Kool Keith toont zich een viezerik als Too Short in zijn beste dagen. Ook verliest hij zich niet in al te moeilijkdoenerij zoals in latere projecten. 'Keep it real, represent what? My nuts!'
7 KRS One - I Got Next
The teacher dropt zijn derde solo-album. Met Puffy. En voor iemand die een carrière lang wack mc’s terecht heeft gewezen is die keuze onbegrijpelijk. Het zal de tijdsgeest zijn. Maar hier staat vette shit op hoor. 'A dope mc is a dope mc!'
6 Boogiemonsters - God Sound
Heerlijk album met onderkoelde mc’s en dito producties. Bahamadia is van de partij, wat wil je nog meer? Een baken van freshness in een tijd waarin dat zeer welkom was. Gewoon even lekkere raps op lekkere beats.
5 Cru - Da Dirty 30
Een eendagsvlieg, ja. Maar dit is boombap van de hoogste plank. Volledig geproduceerd door Yogi (wat is die gast vet), is dit een feest voor de East-Coast-oren. Dit is lekker als een bak Ben & Jerry’s, je blijft doorvreten!
4 Rascalz - Cash Crop
Geen lijst zonder een album uit Canada. Een sprankje licht in de oppervlakkigheid die hiphop destijds in zijn houdgreep hield. De noorderbuurtjes van de VS maken hiphop zoals hoort. Geen fratsen, beats en rhymes!
3 Company Flow- Funcrusher Plus
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze niet heb, maar wel Funcrusher zonder de Plus. De samenstelling is dus niet hetzelfde, maar dat maakt niet uit. We zien (horen) hier de eerste glimp van El-P, en wat was dit anders, anders goed!! 8 Steps to Perfection is zo hemels!
2 Camp Lo - Uptown Saturday Night
Het is jazzy, het is funky, Ski is op de beats. Sonny Cheeba en Geechi Suede zorgen voor de coole flows. Klassiek werk als je het mij vraagt.
1 Soundbombing - Various Artists
‘My flow is over your head, I enjoy the aerial view’. Een verzamelaar op nummer 1! Fondle ‘Em was er iets eerder bij, Rawkus complementeerde de boel. Dit album is een staalkaart van alles wat hiphop destijds nodig had. En laat alles zien wat Rawkus in zijn stal had. Alleen maar dope mc’s, op alleen maar dope producties. 'Evil Dee is on the mix, c’mon kick it!'
0
zaaf
geplaatst: 14 december 2021, 09:40 uur
En de laatste tips van mij:
Murder Inc. - Let's Die 2-Gether
The Beat Fleet - Ping-pong
The Cenobites - The Cenobites LP
0
geplaatst: 14 december 2021, 12:54 uur
Kalikula schreef:
11 Darc Mind - Symptomatic of a Greater Ill (Zou in ’97 voor Loud Records uitkomen. Is pas in 2006 op Anticon gereleased. Ik weet niet wat de regels zijn, maar heb ‘m daarom maar op nummer 11 gezet om moeilijkheden te voorkomen).
Regel is eerste officiële release. In dit geval dus 200611 Darc Mind - Symptomatic of a Greater Ill (Zou in ’97 voor Loud Records uitkomen. Is pas in 2006 op Anticon gereleased. Ik weet niet wat de regels zijn, maar heb ‘m daarom maar op nummer 11 gezet om moeilijkheden te voorkomen).
2
geplaatst: 14 december 2021, 13:26 uur
Helder.
Dan wissel ik die om met The Cenobites, want die ben ik straal vergeten.
1
geplaatst: 14 december 2021, 13:42 uur
zaaf schreef:
Cenobites niet eens in je top 10, laat staan je top 3?? Yo wat heb ik gemist man??
Ik vind dat je ook minnetjes moet kunnen drukken bij posts, van de zaafitius verwacht ik kwaliteit... Niet het eervol vernoemen van Pete zn #1 van '97! Mijn lijstje volgt nog, maar Cenobites 1 is een zekerheidje...
0
geplaatst: 14 december 2021, 13:50 uur
Op dit moment vind ik Prins Pils aka Koning Koekkruimelkaak met zijn gele ongepoetste bakkes nog een heerser ivm jou. Zo ver ben je gezakt!
0
geplaatst: 14 december 2021, 15:15 uur
Ze zullen niet in de buurt van de top 10 komen, maar volgens mij ben ik de enige die No Way Out van Puffy en Harlem World van Ma$e wel kan waarderen. Sowieso staat "Feel So Good" in elke zomer playlist van mij 

3
geplaatst: 14 december 2021, 16:03 uur
Ik weet, standaard JM zijn posts minnen...dat klinkt als een heerlijk iets!
3
panjoe (moderator)
geplaatst: 14 december 2021, 16:06 uur
1. Company Flow - Funcrusher Plus
2. Camp Lo - Uptown Saturday Night
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
Sorry, meer kan ik echt niet voor jullie betekenen.
2. Camp Lo - Uptown Saturday Night
3. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
Sorry, meer kan ik echt niet voor jullie betekenen.

1
geplaatst: 14 december 2021, 17:03 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
2 minnen = 1 plus. Net als 2 rappers in rokken = 1 Pete in broek met bouwvakkersdecolleté(quote)
1
geplaatst: 14 december 2021, 17:08 uur
JayM schreef:
(quote)
2 minnen = 1 plus. Net als 2 rappers in rokken = 1 Pete in broek met bouwvakkersdecolleté Ik draag mijn onderbroeken tot aan mijn oksels, jwz!
3
geplaatst: 14 december 2021, 22:36 uur
8. The Notorious B.I.G. - Life After Death
Heeft te lijden onder het zijn van een dubbelalbum, maar over het algemeen een sterke plaat van toch een van de meest begenadigde rappers. Kick in the door!
7. Rakim - The 18th Letter
Als ik It's been a long time hoor is het puur genieten. Zo staan er nog een aantal pareltjes op deze plaat van Rakim, maar er had meer in gezeten. Grijp toch vaker naar zijn werk met Eric B.
Heeft te lijden onder het zijn van een dubbelalbum, maar over het algemeen een sterke plaat van toch een van de meest begenadigde rappers. Kick in the door!
7. Rakim - The 18th Letter
Als ik It's been a long time hoor is het puur genieten. Zo staan er nog een aantal pareltjes op deze plaat van Rakim, maar er had meer in gezeten. Grijp toch vaker naar zijn werk met Eric B.
1
geplaatst: 14 december 2021, 22:38 uur
Is er trouwens iemand die een overzicht heeft van onze jaarlijstjes? Dus van de gezamenlijke top 10 of 20 per jaar? Ik heb in de rustige Kerstperiode wel zin om een en ander te checken wat ik nog niet ken. Merendeel is me wel bekend, maar af en toe zat er wat tussen wat ik niet of niet vaak heb geluisterd.
0
zaaf
geplaatst: 14 december 2021, 22:44 uur
Ik niet, mss Jay
de meeste tips zitten overigens niet in de samenlijstjes (zo zal Cenobites de '97 lijst niet halen)
de meeste tips zitten overigens niet in de samenlijstjes (zo zal Cenobites de '97 lijst niet halen)
1
geplaatst: 15 december 2021, 09:11 uur
Nr.4 schreef:
Is er trouwens iemand die een overzicht heeft van onze jaarlijstjes? Dus van de gezamenlijke top 10 of 20 per jaar? Ik heb in de rustige Kerstperiode wel zin om een en ander te checken wat ik nog niet ken. Merendeel is me wel bekend, maar af en toe zat er wat tussen wat ik niet of niet vaak heb geluisterd.
Alle gezamenlijke top10’s heb ik overzichtelijk, maar met een klein beetje speurwerk kun je hier alle top20’s terugvinden (minus de 3 jaar die Zaaf heeft gehost).Is er trouwens iemand die een overzicht heeft van onze jaarlijstjes? Dus van de gezamenlijke top 10 of 20 per jaar? Ik heb in de rustige Kerstperiode wel zin om een en ander te checken wat ik nog niet ken. Merendeel is me wel bekend, maar af en toe zat er wat tussen wat ik niet of niet vaak heb geluisterd.
5
geplaatst: 15 december 2021, 20:05 uur
Kom tot een mooie top 25. Goed jaar wel hoor, met paar flinke hoogtepunten. Helaas behoorde Rakim daar bij mij niet toe. Prima album, maar in z'n geheel niet waar hij toe in staat is in mijn ogen. Verder heb ik nooit begrepen waarom het album van The Firm zo slecht wordt gevonden. Wat mij betreft een ontzettend kwalitatieve release met daarop de beste verse uit '97. Wel jammer dat Affirmative action er niet op staat. Tot mijn verbazing nog niemand IAM zien nog volgens mij?
Van sommige albums luister ik die nog regelmatig in hun geheel (Doom, Life After Death, Fan-Tas-Tic Vol. 1), van andere vooral de sterke tracks. Vooral Luchini AKA This Is It, Da Joint, 8 steps to perfection, I Who Have Nothing en Scapegoat worden hier vaak opgezet.
1. Mood - Doom
2. IAM - L'École du Micro d'Argent
3. The Notorious B.I.G. - Life After Death
4. Company Flow - Funcrusher Plus
5. Atmosphere - Overcast!
6. O.C. - Jewelz
7. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
8. The Cenobites - The Cenobites L.P.
9. Psycho Realm - The Psycho Realm
10. The Firm - The Album
11. Artifacts - That's Them
12. The Beatnuts - Stone Crazy
13. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
14. Royal Flush - Ghetto Millionaire
15. Cru - Da Dirty 30
16. Latyrx - The Album
17. Camp Lo - Uptown Saturday Night
18. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social LP
19. EPMD - Back in Business
20. Rakim - The 18th Letter
21. Gravediggaz - The Pick, the Sickle and the Shovel
22. Capone-n-Noreaga - The War Report
23. Common - One Day It'll All Make Sense
24. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
25. Mack 10 - Based on a True Story
Van sommige albums luister ik die nog regelmatig in hun geheel (Doom, Life After Death, Fan-Tas-Tic Vol. 1), van andere vooral de sterke tracks. Vooral Luchini AKA This Is It, Da Joint, 8 steps to perfection, I Who Have Nothing en Scapegoat worden hier vaak opgezet.
1. Mood - Doom
2. IAM - L'École du Micro d'Argent
3. The Notorious B.I.G. - Life After Death
4. Company Flow - Funcrusher Plus
5. Atmosphere - Overcast!
6. O.C. - Jewelz
7. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
8. The Cenobites - The Cenobites L.P.
9. Psycho Realm - The Psycho Realm
10. The Firm - The Album
11. Artifacts - That's Them
12. The Beatnuts - Stone Crazy
13. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
14. Royal Flush - Ghetto Millionaire
15. Cru - Da Dirty 30
16. Latyrx - The Album
17. Camp Lo - Uptown Saturday Night
18. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social LP
19. EPMD - Back in Business
20. Rakim - The 18th Letter
21. Gravediggaz - The Pick, the Sickle and the Shovel
22. Capone-n-Noreaga - The War Report
23. Common - One Day It'll All Make Sense
24. Killarmy - Silent Weapons for Quiet Wars
25. Mack 10 - Based on a True Story
4
zaaf
geplaatst: 15 december 2021, 21:31 uur
10. Ballers - A Day Late And A Dollar Short
Lekkere smoothe plaat uit Florida. De kracht zit m in de beats en het (jazz-)samplegebruik.
9. Us3 - Broadway & 52nd
Een 'gewoon lekkere' US3plaat. No more no less.
Lekkere smoothe plaat uit Florida. De kracht zit m in de beats en het (jazz-)samplegebruik.
9. Us3 - Broadway & 52nd
4
geplaatst: 15 december 2021, 22:29 uur
6. EPMD - Back In Business
Het begint een beetje een jaar te worden waarop ik vooral albums van grootheden heb staan in de top 10 die een goed album afleveren, maar zeker niet hun beste werk. Gold voor Biggie, Rakim, Jay-Z en nu ook EPMD. Wel gewoon echt een lekker recht toe recht aan hiphopalbum zonder al te veel toeters en bellen. Met Da Joint ook een totale klassieker en ik word altijd blij van de combi met Keith Murray en Redman.
5. Camp Lo - Uptown Saturday Night
Weet nog dat ik Camp Lo eens live zag en het toen vrij saai vond. Om die reden heel lang gewacht met hun album Uptown Saturday Night eens goed luisteren. Dat heb ik vrij recent wel gedaan en meteen aangeschaft, keivette plaat. Vooral qua beats ook een stuk strakker dan ik had verwacht. Black Connection is naast Luchini mijn favoriet op deze.
Het begint een beetje een jaar te worden waarop ik vooral albums van grootheden heb staan in de top 10 die een goed album afleveren, maar zeker niet hun beste werk. Gold voor Biggie, Rakim, Jay-Z en nu ook EPMD. Wel gewoon echt een lekker recht toe recht aan hiphopalbum zonder al te veel toeters en bellen. Met Da Joint ook een totale klassieker en ik word altijd blij van de combi met Keith Murray en Redman.
5. Camp Lo - Uptown Saturday Night
Weet nog dat ik Camp Lo eens live zag en het toen vrij saai vond. Om die reden heel lang gewacht met hun album Uptown Saturday Night eens goed luisteren. Dat heb ik vrij recent wel gedaan en meteen aangeschaft, keivette plaat. Vooral qua beats ook een stuk strakker dan ik had verwacht. Black Connection is naast Luchini mijn favoriet op deze.
1
geplaatst: 15 december 2021, 22:30 uur
JayM schreef:
(quote)
Alle gezamenlijke top10’s heb ik overzichtelijk, maar met een klein beetje speurwerk kun je hier alle top20’s terugvinden (minus de 3 jaar die Zaaf heeft gehost). Dat ga ik doen, thanks!
6
geplaatst: 15 december 2021, 22:36 uur
1. Camp Lo - Uptown Saturday Night
2. Company Flow - Funcrusher Plus
3. Mood - Doom
4. IAM - L'école du micro d'argent
5. Kool Keith - Sex Style
6. Slum Village - Fan-tas-tic
7. Del the Funkee Homosapien - Future Development
8. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro-Magnetic Manipulation of Human Consciousness
9. Wu-Tang Forever - Wu-Tang Clan
10. Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno
2. Company Flow - Funcrusher Plus
3. Mood - Doom
4. IAM - L'école du micro d'argent
5. Kool Keith - Sex Style
6. Slum Village - Fan-tas-tic
7. Del the Funkee Homosapien - Future Development
8. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro-Magnetic Manipulation of Human Consciousness
9. Wu-Tang Forever - Wu-Tang Clan
10. Racionais MC's - Sobrevivendo No Inferno
5
zaaf
geplaatst: 16 december 2021, 11:58 uur
8. Rakim - The 18th Letter
Ja! Na een pauze volgend op de collab met Eric B kwam Rakim the rapgod met the 18th letter. Een prima geproduceerde plaat maar de productie haalt het niet bij het niveau van Ra. Zonder 1 swear scoort hij soepeltjes punt na punt. Nooit meer overtroffen, maar laten we hier van blijven genieten.
7. O.C. - Jewelz
Tweede van OC. Tja het debuut is natuurlijk onnavolgbaar, maar OC heeft zoveel kwaliteit dat hij een iets meer uitwapperend album als deze (en mss iets meer trachtend te pleasen) met gemak ownt. En My World…

Ja! Na een pauze volgend op de collab met Eric B kwam Rakim the rapgod met the 18th letter. Een prima geproduceerde plaat maar de productie haalt het niet bij het niveau van Ra. Zonder 1 swear scoort hij soepeltjes punt na punt. Nooit meer overtroffen, maar laten we hier van blijven genieten.
7. O.C. - Jewelz
Tweede van OC. Tja het debuut is natuurlijk onnavolgbaar, maar OC heeft zoveel kwaliteit dat hij een iets meer uitwapperend album als deze (en mss iets meer trachtend te pleasen) met gemak ownt. En My World…
2
geplaatst: 16 december 2021, 13:20 uur
zaaf schreef:
9. Us3 - Broadway & 52nd
9. Us3 - Broadway & 52nd
Deze voor mij onbekende plaat en deze kringloopklassieker allebei boven Cenobites...Ik wil wel even een gesprek van man tot zaaf!
1
geplaatst: 16 december 2021, 13:22 uur
Ik doe dit jaar een top 1 JayM:
1. The Cenobites - The Cenobites LP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/53000/53887.jpg
1. The Cenobites - The Cenobites LP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/53000/53887.jpg
* denotes required fields.