Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
1
geplaatst: 16 december 2021, 13:40 uur
Deze is mij onbekend en lijkt helemaal in m'n straatje te passen. Thanks!
1
geplaatst: 16 december 2021, 17:06 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik doe dit jaar een top 1 JayM:
1. The Cenobites - The Cenobites LP
(afbeelding)
Haha goed bezig Pete. Weet zeker dat jij beter kan. Een top5 moet voor jou toch geen probleem zijnIk doe dit jaar een top 1 JayM:
(afbeelding)
0
geplaatst: 16 december 2021, 19:43 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
mm deze ken ik niet. Ga ik eens achteraan. Kool Keith en Godfather Don kan niet misgaan lijkt me.
3
geplaatst: 16 december 2021, 19:54 uur
1. Will Smith - big Willie style
Ja.. echt sorry, ik weet het.... Maar dit is ultieme jeugdsentiment. Eerste wat in de buurt kwam van en de sleutel was naar hiphop voor mij.
Volledig grijsgedraaid. Kan het nu nog waarderen uit nostalgische waarden maar ook om het feelgoodvaandel dat Will draagt.
Eigenlijk begint nu mijn lijst maar ik wil Will de credits geven.
2. Missy Elliott - supa supa fly
3. Wu tang forever
4. Notorious BIG - life after death
5. Jurassic 5 - Jurassic 5
Ja.. echt sorry, ik weet het.... Maar dit is ultieme jeugdsentiment. Eerste wat in de buurt kwam van en de sleutel was naar hiphop voor mij.
Volledig grijsgedraaid. Kan het nu nog waarderen uit nostalgische waarden maar ook om het feelgoodvaandel dat Will draagt.
Eigenlijk begint nu mijn lijst maar ik wil Will de credits geven.
2. Missy Elliott - supa supa fly
3. Wu tang forever
4. Notorious BIG - life after death
5. Jurassic 5 - Jurassic 5
0
geplaatst: 16 december 2021, 19:57 uur
Ken eigenlijk weinig uit dit jaar... Maar zie veel tips langskomen. Dank maar weer allemaal!
2
zaaf
geplaatst: 16 december 2021, 20:01 uur
MAS schreef:
mm deze ken ik niet. Ga ik eens achteraan. Kool Keith en Godfather Don kan niet misgaan lijkt me.
ja ik kan m je van harte aanbevelen(quote)
1
geplaatst: 16 december 2021, 20:12 uur
MAS schreef:
(quote)
Zelfs Bobbito kickt leuke verses.
1
geplaatst: 16 december 2021, 21:52 uur
JayM schreef:
(quote)
Haha goed bezig Pete. Weet zeker dat jij beter kan. Een top5 moet voor jou toch geen probleem zijn Het was een protestpost tegen dat nare gezaafte met zijn dubieuze keuze! Mijn lijstje volgt nog wel
Top 25 zonder moeite...
5
zaaf
geplaatst: 17 december 2021, 10:08 uur
6. Camp Lo - Uptown Saturday Night
Chill en upbeat album. Klinkt nog steeds fris.
5. Mood - Doom
Sfeervol album met een shinende Talib. Productie van Hi-Tek is geweldig.
Chill en upbeat album. Klinkt nog steeds fris.
5. Mood - Doom
Sfeervol album met een shinende Talib. Productie van Hi-Tek is geweldig.
6
geplaatst: 17 december 2021, 13:07 uur
1. Common - One Day It'll All Make Sense
2. Atmosphere - Overcast!
3. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death
5. Rakim - The 18th Letter
6. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
7. Company Flow - Funcrusher Plus
8. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
9. Mood - Doom
10. The Firm - The Album
2. Atmosphere - Overcast!
3. Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1
4. The Notorious B.I.G. - Life After Death
5. Rakim - The 18th Letter
6. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
7. Company Flow - Funcrusher Plus
8. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
9. Mood - Doom
10. The Firm - The Album
6
geplaatst: 17 december 2021, 22:38 uur
1997:
1. The Notorious B.I.G. - Life After Death
2. Wu-Tang Clan - Wu Tang Forever.
3. Kool Keith - Sex Style
4. Atmosphere - Overcast!
5. O.C. - Jewelz
6. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
7. Camp Lo - Uptown Saturday Night
8. KRS-One - I Got Next
9. Busta Rhymes - When Disaster Strikes
10. Company Flow - Funcrusher Plus
1. The Notorious B.I.G. - Life After Death
2. Wu-Tang Clan - Wu Tang Forever.
3. Kool Keith - Sex Style
4. Atmosphere - Overcast!
5. O.C. - Jewelz
6. Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro Magnetic Manipulation of Human Consciousness
7. Camp Lo - Uptown Saturday Night
8. KRS-One - I Got Next
9. Busta Rhymes - When Disaster Strikes
10. Company Flow - Funcrusher Plus
3
geplaatst: 17 december 2021, 23:49 uur
4. Common - One Day It'll All Make Sense
Dit is een heel fijne soulvolle Common plaat. In mijn beleving wat ondergesneeuwd door met name Be (m'n favoriet van Common), maar verdient meer aandacht. Met name No I.D. levert goed werk hier.
3. Frankie Cutlass - Politics & Bullshit
Banger van een album. Dikke producties en vele hiphophelden verzameld op dit producersalbum. You and you and you en The cypher pt 3 zijn mijn favorieten.
Overigens staat dit album van Frankie Cutlass op MuMe op 1996, maar ik zie overal 11 februari 1997 (ook op de cd) als releasedatum. Mocht de jury menen dat het toch bij 96 hoort, ga ik een nieuwe nummer 10 uitzoeken en alles doorschuiven.
Dit is een heel fijne soulvolle Common plaat. In mijn beleving wat ondergesneeuwd door met name Be (m'n favoriet van Common), maar verdient meer aandacht. Met name No I.D. levert goed werk hier.
3. Frankie Cutlass - Politics & Bullshit
Banger van een album. Dikke producties en vele hiphophelden verzameld op dit producersalbum. You and you and you en The cypher pt 3 zijn mijn favorieten.
Overigens staat dit album van Frankie Cutlass op MuMe op 1996, maar ik zie overal 11 februari 1997 (ook op de cd) als releasedatum. Mocht de jury menen dat het toch bij 96 hoort, ga ik een nieuwe nummer 10 uitzoeken en alles doorschuiven.
1
geplaatst: 18 december 2021, 00:09 uur
Ik dacht hetzelfde en had correctie doorgevoerd hier op MuMe. Maar eerste releases blijkt toch echt 1996 te zijn. Maar echt duidelijk krijg ik het ook niet.
Frankie Cutlass - Politics & Bullsh*t | Releases | Discogs
Frankie Cutlass - Politics & Bullsh*t | Releases | Discogs
0
geplaatst: 18 december 2021, 08:40 uur
Dit is weer zo’n lekker twijfelgeval. Lees ook veelal februari 1997 als releasedatum terug, maar er staan ook 6 fysieke release uit ‘96 op Discogs. In dat geval zou ik dan ook ‘96 aanhouden voor deze.
2
geplaatst: 18 december 2021, 08:42 uur
Okido. Dan maakt Soundbombing op plek 10 zn opwachting. Schuif ik de rest door.
8
geplaatst: 18 december 2021, 09:30 uur
M'n eerste post hier. Vond 't lastiger dan verwacht, hoop platen waarvan ik dacht dat ze dat jaar uit waren gekomen bleken toch uit 96 of 98 te komen. Dusjeh. Vond 1997 overal geen heel denderend jaar. Naar een beetje puzzelen ben ik hier op uitgekomen.
10. DJ Muggs - Soul Assassins pt. 1
Niet z'n beste producersalbum (dat blijft deel 2 voor me), maar wel ongelooflijk goed. Klinkt lekker stoffig en moody. Die KRS One track had van mij niet gehoeven, maar dat ben ik. Wat mij betreft t album wat Isaac Hayes - hyperbolicnogwatnogiets het beste sampled.
09. IAM - L'ecole du Micro Argent.
Ben geen groot IAM-fan, maar dit is gewoon goed. Gewoon tof geproduceerd. Alles klopt eraan. Die track Nous sont la meme etoile ofzoiets is wel een van m'n favoriete Franse tracks aller tijde.
08. Busta Rhymez - When disaster strikes.
Bietje Busta op z'n tijd is altijd prima he.
07. Alkoholikz - Likwidation.
Hiphop drunkies blijft classic. En die cover is zo karig dat 't goed is.
06. Gravediggaz - The pick, the sickle and the shovel.
Vind de eerste overal als album toffer denk ik, maar dit album heeft wel zulke godsgruwelijk harde beats. Fairytalez is zwaar underrated.
05. Company Flow - Funcrusher Plus
Hoewel ik die plaat zelden in een zit uit kan zitten zonder te skippen, is 't wel een belangrijk album. Veel harde tracks, maar ook paar tracks waar ik minder mee kan. Klassiek voorbeeld van de Ensoniq EPS16+ sound. "Rugged like Rwanda" is wel top 10 openingsline.
04. Capone N Noreaga - The War Report.
Eén van de beste QB platen. Harde beats, harde raps, ongelooflijk veel ignorance, ik mag dit wel. Die traitor in t boekje blijft ook classic.
03. Camp Lo - Uptown Saturday Night.
Kan ik van begin tot eind draaien, fijn album.
02. Psycho Realm - Psycho Realm.
Absolute klassieker. Heel toffe beats, heel tof sfeertje en ongelooflijk goed gesequenced. Contrast tussen stemmen en flows is zo goed. The Big Payback is in mijn ogen het beste nummer over gang shit ever. Maar die plaat is zoveel meer dan gaat, gaat over politiek, drugs, conspiracy shit. Dit kan ik gerust de hele dag draaien en doe ik ook nog steeds regelmatig. Plus misschien wel de beste outro ever. Wil die originele track daarvan (Friends of Distinction - Going in Circles) op m'n uitvaart. Schitterend nummer.
01. Wu-Tang Clan - Forever.
Wat mij betreft de enige hiphop dubbelaar die ik uit kan zitten. Die solotracks van Tekhita (geen idee hoe dat ding heet) en U-God hadden wat mij betreft eraf gemogen, maar voor de rest? Ruim 22 harde tracks. Heel veel toffe herinneringen aan deze plaat. Was een van de eerste platen die ik van m'n zakgeld kocht in de discman tijd, en twee cds voor 50 piek was een betere deal dan één voor 40 piek. Lange vakantieritjes naar Frankrijk met m'n ouders en dit uren achter elkaar luisteren terwijl je 't landschap zag veranderen. Mooi stukje nostalgie. Tevens plaat die ik door corona en het thuiswerken weer heb herontdekt. Zowel intro's van beide cd's zijn on point. Raps zijn altijd on point. Die verse van Streetlife op Hellz Wind Staff is easily top 5 verse ever. The City sowieso top 5 track ever. Productie is gigantisch hard en goed. Dit klinkt als pure Wu, hoewel ze zowel hiervoor als hierna nooit meer dit soort beats gedaan hebben. Dit album maakte voor mij Wu-Tang larger dan life. En daarom staatie met stip op 1.
10. DJ Muggs - Soul Assassins pt. 1
Niet z'n beste producersalbum (dat blijft deel 2 voor me), maar wel ongelooflijk goed. Klinkt lekker stoffig en moody. Die KRS One track had van mij niet gehoeven, maar dat ben ik. Wat mij betreft t album wat Isaac Hayes - hyperbolicnogwatnogiets het beste sampled.
09. IAM - L'ecole du Micro Argent.
Ben geen groot IAM-fan, maar dit is gewoon goed. Gewoon tof geproduceerd. Alles klopt eraan. Die track Nous sont la meme etoile ofzoiets is wel een van m'n favoriete Franse tracks aller tijde.
08. Busta Rhymez - When disaster strikes.
Bietje Busta op z'n tijd is altijd prima he.
07. Alkoholikz - Likwidation.
Hiphop drunkies blijft classic. En die cover is zo karig dat 't goed is.
06. Gravediggaz - The pick, the sickle and the shovel.
Vind de eerste overal als album toffer denk ik, maar dit album heeft wel zulke godsgruwelijk harde beats. Fairytalez is zwaar underrated.
05. Company Flow - Funcrusher Plus
Hoewel ik die plaat zelden in een zit uit kan zitten zonder te skippen, is 't wel een belangrijk album. Veel harde tracks, maar ook paar tracks waar ik minder mee kan. Klassiek voorbeeld van de Ensoniq EPS16+ sound. "Rugged like Rwanda" is wel top 10 openingsline.
04. Capone N Noreaga - The War Report.
Eén van de beste QB platen. Harde beats, harde raps, ongelooflijk veel ignorance, ik mag dit wel. Die traitor in t boekje blijft ook classic.
03. Camp Lo - Uptown Saturday Night.
Kan ik van begin tot eind draaien, fijn album.
02. Psycho Realm - Psycho Realm.
Absolute klassieker. Heel toffe beats, heel tof sfeertje en ongelooflijk goed gesequenced. Contrast tussen stemmen en flows is zo goed. The Big Payback is in mijn ogen het beste nummer over gang shit ever. Maar die plaat is zoveel meer dan gaat, gaat over politiek, drugs, conspiracy shit. Dit kan ik gerust de hele dag draaien en doe ik ook nog steeds regelmatig. Plus misschien wel de beste outro ever. Wil die originele track daarvan (Friends of Distinction - Going in Circles) op m'n uitvaart. Schitterend nummer.
01. Wu-Tang Clan - Forever.
Wat mij betreft de enige hiphop dubbelaar die ik uit kan zitten. Die solotracks van Tekhita (geen idee hoe dat ding heet) en U-God hadden wat mij betreft eraf gemogen, maar voor de rest? Ruim 22 harde tracks. Heel veel toffe herinneringen aan deze plaat. Was een van de eerste platen die ik van m'n zakgeld kocht in de discman tijd, en twee cds voor 50 piek was een betere deal dan één voor 40 piek. Lange vakantieritjes naar Frankrijk met m'n ouders en dit uren achter elkaar luisteren terwijl je 't landschap zag veranderen. Mooi stukje nostalgie. Tevens plaat die ik door corona en het thuiswerken weer heb herontdekt. Zowel intro's van beide cd's zijn on point. Raps zijn altijd on point. Die verse van Streetlife op Hellz Wind Staff is easily top 5 verse ever. The City sowieso top 5 track ever. Productie is gigantisch hard en goed. Dit klinkt als pure Wu, hoewel ze zowel hiervoor als hierna nooit meer dit soort beats gedaan hebben. Dit album maakte voor mij Wu-Tang larger dan life. En daarom staatie met stip op 1.
6
zaaf
geplaatst: 18 december 2021, 09:38 uur
Tekstueel sterke opvolger van zijn klapper. Eenduidige (coherente) plaat met fijne beats en een altijd goed presterende Common.
3. Company Flow - Funcrusher Plus
Baanbrekende plaat destijds, terwijl El-P hier nog relatief subtiel te werk gaat. Kille undergroundplaat met goeie teksten. Wel is ie voor mij iets te lang.
Tekstueel sterke opvolger van zijn klapper. Eenduidige (coherente) plaat met fijne beats en een altijd goed presterende Common.
Baanbrekende plaat destijds, terwijl El-P hier nog relatief subtiel te werk gaat. Kille undergroundplaat met goeie teksten. Wel is ie voor mij iets te lang.
0
geplaatst: 18 december 2021, 11:32 uur
Leuke albums zaaf, maar of ze Cenobites-leuk zijn...tja, das een ander verhaal!
1
zaaf
geplaatst: 19 december 2021, 07:25 uur
2. Kool Keith - Sex Style
Geile Keith op zijn best. Maf, met zijn typische Keith-flow over fijne Kutmasta en TR producties.
1. Rascalz - Cash Crop
Tja ik vind deze helemaal fantastisch. Voor mij de gaafste '97, hiphop zoals hiphop bedoeld is.
Geile Keith op zijn best. Maf, met zijn typische Keith-flow over fijne Kutmasta en TR producties.
1. Rascalz - Cash Crop
Tja ik vind deze helemaal fantastisch. Voor mij de gaafste '97, hiphop zoals hiphop bedoeld is.
6
zaaf
geplaatst: 19 december 2021, 07:26 uur
1997, toch wel een lekker jaartje
1. Rascalz - Cash Crop
5. Mood - Doom
7. O.C. - Jewelz
8. Rakim - The 18th Letter
9. Us3 - Broadway & 52nd
10. Ballers - A Day Late And A Dollar Short
1. Rascalz - Cash Crop
5. Mood - Doom
7. O.C. - Jewelz
8. Rakim - The 18th Letter
9. Us3 - Broadway & 52nd
10. Ballers - A Day Late And A Dollar Short
0
geplaatst: 19 december 2021, 11:52 uur
zaaf schreef:
1. Rascalz - Cash Crop
1. Rascalz - Cash Crop
Ik wilde je post rapporteren, niet dat ik Cash Crop niet geweldig vind... Maar Keith had wel op 1 gemoeten als gebaar naar diezelfde Keith voor het eruit laten van Cenobites. En wederom daalt zaaf in achting, het is misschien nog maar viering. Edit: Vierendeling van het gezaafte is meer op zijn plek!
1
zaaf
geplaatst: 19 december 2021, 12:25 uur
als ik Pete was had ik dat zeker gedaan, daarom zijn jouw lijstjes ook zoveel beter.
0
geplaatst: 19 december 2021, 12:34 uur
zaaf schreef:
als ik Pete was had ik dat zeker gedaan, daarom zijn jouw lijstjes ook zoveel beter.
Toch wijzer dan ik dacht, die zaafitovskiy! Alleen herkent hij berichten met een knipoog blijkbaar niet...
1
zaaf
geplaatst: 19 december 2021, 13:31 uur
er wordt de laatste tijd zoveel naar me geknipoogd, ik word er verlegen van
0
geplaatst: 19 december 2021, 14:48 uur
Nou Pete en Zaaf, mocht al dat geknipoog ergens toe leiden, dan zou ik vanaf dag 1 een relatietherapeut erbij betrekken 
JayM, doen we straks na deze ook nog even 2021? Ik heb heel misschien al een lijstje klaarstaan

JayM, doen we straks na deze ook nog even 2021? Ik heb heel misschien al een lijstje klaarstaan
2
geplaatst: 19 december 2021, 16:00 uur
JayM schreef:
1997 zal rond/net na kerst afgerond zijn. Mijn voorstel om daarna het jaar af te sluiten/ te starten met het beste van 2021 alvorens we starten met de topjaren van de 90's. Eens?
jazeker aerobag1997 zal rond/net na kerst afgerond zijn. Mijn voorstel om daarna het jaar af te sluiten/ te starten met het beste van 2021 alvorens we starten met de topjaren van de 90's. Eens?
0
geplaatst: 19 december 2021, 17:30 uur
Voor 2021 doe ik niet mee JayM, te weinig noemenswaardige albums.
0
geplaatst: 19 december 2021, 19:50 uur
Ik heb voor zo ver ik weet geen 2021 hiphop geluisterd, so count me out.
1
geplaatst: 19 december 2021, 21:58 uur
Misschien toch een top 10, ik sta standby... Heb het eens nagekeken, moet lukken!
* denotes required fields.