Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 21 juli 2012, 02:40 uur
Voor het slapen gaan nog even een update.
70. Eminem – Criminal
De meest geniale track van Eminem. Het is gedeeltelijk ook jeugdsentiment dat de reden vormt dat deze track in de lijst staat, maar Em spit hier heel wat geniale lines waar je altijd een glimlach van krijgt. En die verschillende stemmetjes die hij opzet, prachtig. Weet niet wat ik zou moeten quoten, bekijk de tekst zelf maar zou ik zeggen en luister!
69. Army Of The Pharaohs – Battle Cry
Fantastisch energiek nummer van deze underground bazen. Hun beste, trouwens. Ja, Seven wordt na verloop slecht. Deze blijft dope, gewoon door die zieke beat! Je vraagt je al snel af waar zo'n melodie nou opeens vandaan komt. Zoals de maker van die video op youtube zegt:
The first time the melody appeared was in 1976.
Electric Light Orchestra
Tightrope
(in the beginning of the song),
Then, in 1999 someone made a real beat and after that everyone sampled it.
68. Warren G ft. Nate Dogg – Regulate
Dit blijft dé G-Funk anthem. Toch? Altijd als ‘ie opstaat alles meerappen, heerlijk.
67. Pete Rock & C.L. Smooth – In The House
Check it out, give me my ‘spect
M’n favoriet van The Main Ingredient. Die beat is gewoon te relaxed en de 3 verses zijn ook erg goed.
66. Madvillain – Accordion
Ik zei bij de vorige update bij het nummer Doomsday dat het kwartje nog niet helemaal is gevallen bij het werk van MF Doom en bij zijn samenwerkingen. Met Madlib heeft hij Madvillainy gemaakt, dat vaak wordt beschouwd als één van de beste underground albums ooit. Ik kan me daar helaas maar moeilijk in vinden, maar misschien komt dat nog. Echter, er zijn een aantal tracks op dat album die me wél de meteen wisten te overtuigen, en Accordion is daar mijn favoriet van. Alhoewel hij (helaas) net 2 minuten duurt. De productie vind ik erg dope en Doom spit met zijn aparte flow 2 goede verses!
65. Dr. Dre ft. Snoop Dogg – Nuthin' But A G Thang
O, nee 3 nummers verder staat er dan toch een G-Funk track die beter is. Eerst was ik opeens alleen maar ‘lyrical – hiphop’ gaan luisteren en schreef ik platen als deze af, maar dat is natuurlijk belachelijk. Het gaat er niet altijd om wie de slimste/beste teksten heeft, het gaat er ook en juist vooral eigenlijk om hoe het overkomt, de delivery, de vorm, hoe het klinkt. De productie hier is fantastisch en erg vernieuwend voor die tijd. De verses van Snoop en Dre weten toch overtuigend over te komen, terwijl het op zich niet veel hoogstaands is. Ik las ooit in dat How To Rap boek hoe de meeste MC’s met rhyme schemes werken en hoe ze vaak proberen zo veel mogelijk lettergrepen achtereenvolgend op elkaar te laten rijmen, wat je bij dit nummer ook goed merkt. Het komt toch goed over doordat het allemaal zo goed op elkaar rijmt.
64. Felt – Woman Tonight
Die productie van Ant is weer erg goed! En goede verses van Slug en Murs. De discografie van Felt is zeker de moeite waard voor degenen die daar nog niet aan zijn begonnen! Staan vaak erg leuke nummers tussen, zoals deze.
63. Eric B. & Rakim – Paid In Full
2e keer dat ze voorbijkomen, en niet de laatste keer. Een track van hun debuut vind ik hier een verplichting. Net als bij Follow The Leader is het hier ook de titeltrack die voor mij het beste is. Voor die tijd een super vette beat, en een 19-jarige Rakim die zonder enige moeite even wat legendarische bars spit.
Met Paid In Full hebben ze zo ongelooflijk veel invloed uitgeoefend op de rapscene, daar moet je respect voor hebben.
62. Masta Ace ft. Apocalypse – Da Grind
Mijn favoriet van A Long Hot Summer, hét hiphopalbum voor in de zomer. Kan blijven genieten van die beat van Khrysis. En Ace komt uiteraard met een mooie verse, en Apocalypse levert ook een prima verse af. Die sample van Nas op het einde is ook nice.
61. Big L – Put It On
So put it on Big L put it on! Wat een dope nummer blijft dit, ook al draai je ‘m 1000 keer. Big L, altijd super dope verses en punchlines. Moet er altijd om lachen die lines van ‘m. Geweldige MC, zo zonde dat hij zonder reden 9 kogels door zich heen kreeg. It’s a shame. Want Big L was misschien wel de meest getalenteerde MC ooit. Hij had de flow, wordplay, delivery, punchlines, inhoud, alles. En wat was hij een goede freestyler. R.I.P.!
If you battle well you picked the wrong head
I smash mics like cornbread, you can't kill me I was born dead
And I'm known to pull steel trigs and kill pigs
I run with I'll kids and real nigs who peel wigs

70. Eminem – Criminal
De meest geniale track van Eminem. Het is gedeeltelijk ook jeugdsentiment dat de reden vormt dat deze track in de lijst staat, maar Em spit hier heel wat geniale lines waar je altijd een glimlach van krijgt. En die verschillende stemmetjes die hij opzet, prachtig. Weet niet wat ik zou moeten quoten, bekijk de tekst zelf maar zou ik zeggen en luister!

69. Army Of The Pharaohs – Battle Cry
Fantastisch energiek nummer van deze underground bazen. Hun beste, trouwens. Ja, Seven wordt na verloop slecht. Deze blijft dope, gewoon door die zieke beat! Je vraagt je al snel af waar zo'n melodie nou opeens vandaan komt. Zoals de maker van die video op youtube zegt:
The first time the melody appeared was in 1976.
Electric Light Orchestra
Tightrope
(in the beginning of the song),
Then, in 1999 someone made a real beat and after that everyone sampled it.
68. Warren G ft. Nate Dogg – Regulate
Dit blijft dé G-Funk anthem. Toch? Altijd als ‘ie opstaat alles meerappen, heerlijk.
67. Pete Rock & C.L. Smooth – In The House
Check it out, give me my ‘spect
M’n favoriet van The Main Ingredient. Die beat is gewoon te relaxed en de 3 verses zijn ook erg goed.
66. Madvillain – Accordion
Ik zei bij de vorige update bij het nummer Doomsday dat het kwartje nog niet helemaal is gevallen bij het werk van MF Doom en bij zijn samenwerkingen. Met Madlib heeft hij Madvillainy gemaakt, dat vaak wordt beschouwd als één van de beste underground albums ooit. Ik kan me daar helaas maar moeilijk in vinden, maar misschien komt dat nog. Echter, er zijn een aantal tracks op dat album die me wél de meteen wisten te overtuigen, en Accordion is daar mijn favoriet van. Alhoewel hij (helaas) net 2 minuten duurt. De productie vind ik erg dope en Doom spit met zijn aparte flow 2 goede verses!
65. Dr. Dre ft. Snoop Dogg – Nuthin' But A G Thang
O, nee 3 nummers verder staat er dan toch een G-Funk track die beter is. Eerst was ik opeens alleen maar ‘lyrical – hiphop’ gaan luisteren en schreef ik platen als deze af, maar dat is natuurlijk belachelijk. Het gaat er niet altijd om wie de slimste/beste teksten heeft, het gaat er ook en juist vooral eigenlijk om hoe het overkomt, de delivery, de vorm, hoe het klinkt. De productie hier is fantastisch en erg vernieuwend voor die tijd. De verses van Snoop en Dre weten toch overtuigend over te komen, terwijl het op zich niet veel hoogstaands is. Ik las ooit in dat How To Rap boek hoe de meeste MC’s met rhyme schemes werken en hoe ze vaak proberen zo veel mogelijk lettergrepen achtereenvolgend op elkaar te laten rijmen, wat je bij dit nummer ook goed merkt. Het komt toch goed over doordat het allemaal zo goed op elkaar rijmt.
64. Felt – Woman Tonight
Die productie van Ant is weer erg goed! En goede verses van Slug en Murs. De discografie van Felt is zeker de moeite waard voor degenen die daar nog niet aan zijn begonnen! Staan vaak erg leuke nummers tussen, zoals deze.
63. Eric B. & Rakim – Paid In Full
2e keer dat ze voorbijkomen, en niet de laatste keer. Een track van hun debuut vind ik hier een verplichting. Net als bij Follow The Leader is het hier ook de titeltrack die voor mij het beste is. Voor die tijd een super vette beat, en een 19-jarige Rakim die zonder enige moeite even wat legendarische bars spit.
Met Paid In Full hebben ze zo ongelooflijk veel invloed uitgeoefend op de rapscene, daar moet je respect voor hebben.
62. Masta Ace ft. Apocalypse – Da Grind
Mijn favoriet van A Long Hot Summer, hét hiphopalbum voor in de zomer. Kan blijven genieten van die beat van Khrysis. En Ace komt uiteraard met een mooie verse, en Apocalypse levert ook een prima verse af. Die sample van Nas op het einde is ook nice.
61. Big L – Put It On
So put it on Big L put it on! Wat een dope nummer blijft dit, ook al draai je ‘m 1000 keer. Big L, altijd super dope verses en punchlines. Moet er altijd om lachen die lines van ‘m. Geweldige MC, zo zonde dat hij zonder reden 9 kogels door zich heen kreeg. It’s a shame. Want Big L was misschien wel de meest getalenteerde MC ooit. Hij had de flow, wordplay, delivery, punchlines, inhoud, alles. En wat was hij een goede freestyler. R.I.P.!
If you battle well you picked the wrong head
I smash mics like cornbread, you can't kill me I was born dead
And I'm known to pull steel trigs and kill pigs
I run with I'll kids and real nigs who peel wigs

0
geplaatst: 21 juli 2012, 11:32 uur
De update komt wat moeilijk op gang, maar met Felt, Madvillain, Dr. Dre en Warren G staat er meer dan genoeg fraais in. 

0
geplaatst: 21 juli 2012, 11:50 uur
Oké, weer een update zodat we alweer op de helft zitten!
60. Jay-Z – D'Evils
Lyrically toch wel het beste van Jay-Z, ondersteund met een erg dope productie. Alhoewel ik het nog steeds vaag vind wat hij nou met ‘’D’Evils’’ bedoelt.
59. Wu-Tang Clan – C.R.E.A.M.
Kwalitatief niet de beste van de Clan, maar deze beat is echt heilig voor mij. En de verses van Rae en Deck zijn uiteraard ook erg goed, en Method Man met een hook die je voor altijd bij blijft. Dit is typisch zo’n track die ik honderden keren kan blijven draaien en er nog geen genoeg van krijg. Deze heeft nét de voorkeur gekregen boven Protect Ya Neck, die is ook erg dope. Er is één track van ze als groep die we later nog tegenkomen.
58. Nas – One Mic
Ja hier kan ik niet veel over kwijt, gewoon weer een geweldige track van Nasty Nas.
57. Canibus ft. Rakim – I'll Buss 'Em U Punish 'Em
2 geweldige lyricists samen op 1 track! Supervette beat en de verses van Bis en Ra zijn top. Ra killed it, again! En dat terwijl Bis hier erg goed werk verricht. Vaak realiseer je je pas als je Ra als een feature hoort, hoe goed zijn rhyming skills zijn. Het lijkt allemaal zo simpel in elkaar te zitten maar dat is het totaal niet, het is geniaal!
56. Mos Def ft. Pharoahe Monch & Nate Dogg – Oh No
Volume op de hoogste stand! Want wat een fantastische energieke beat, zeer goede verses van Mos maar vooral die van Pharoahe
en een nice hook van wie anders dan de hookman Nate Dogg!
55. Jedi Mind Tricks ft. R.A. The Rugged Man – Uncommon Valor
Één van de meest grimmige producties ooit. Props naar Stoupe! Als Vinnie klaar is met z’n verse denk je al, zo dat was een goede verse, en dan rapt R.A. even een legendarische verse, één van de beste van laatste jaren. Of één van de beste ooit? In ieder geval een kippenveltrack.
54. Kanye West – Through The Wire
Een prachtig, emotioneel nummer van Kanye. Mooie verses en wat een productie zeg, fantastisch. Je zou er zowaar tranen van krijgen.
53. Opgezwolle – Gekkenhuis
Beste nummer van Opgezwolle. Hoe Delic die beats toch altijd zo goed in elkaar zet, snap ik echt niet. Echt een geweldig nummer, erg goede verses en wat een dope outro ook weer!
52. A Tribe Called Quest – Push It Along
De eerste track van hun eerste album, en wat voor eentje! Heerlijk, rustig, jazzy, relaxed track. En Q-Tip met erg goede verses.
51. Raekwon ft. Ghostface Killah, Nas – Verbal Intercourse
Beste track op OB4CL. Nas dropt hier even een legendarische verse en die van Rae en Ghost mogen er ook wezen. Ik blijf erbij dat de beat echt onder doet aan de verses, helaas. Desondanks dus toch een erg fijne track.
Straks weer een update!
60. Jay-Z – D'Evils
Lyrically toch wel het beste van Jay-Z, ondersteund met een erg dope productie. Alhoewel ik het nog steeds vaag vind wat hij nou met ‘’D’Evils’’ bedoelt.
59. Wu-Tang Clan – C.R.E.A.M.
Kwalitatief niet de beste van de Clan, maar deze beat is echt heilig voor mij. En de verses van Rae en Deck zijn uiteraard ook erg goed, en Method Man met een hook die je voor altijd bij blijft. Dit is typisch zo’n track die ik honderden keren kan blijven draaien en er nog geen genoeg van krijg. Deze heeft nét de voorkeur gekregen boven Protect Ya Neck, die is ook erg dope. Er is één track van ze als groep die we later nog tegenkomen.
58. Nas – One Mic
Ja hier kan ik niet veel over kwijt, gewoon weer een geweldige track van Nasty Nas.
57. Canibus ft. Rakim – I'll Buss 'Em U Punish 'Em
2 geweldige lyricists samen op 1 track! Supervette beat en de verses van Bis en Ra zijn top. Ra killed it, again! En dat terwijl Bis hier erg goed werk verricht. Vaak realiseer je je pas als je Ra als een feature hoort, hoe goed zijn rhyming skills zijn. Het lijkt allemaal zo simpel in elkaar te zitten maar dat is het totaal niet, het is geniaal!
56. Mos Def ft. Pharoahe Monch & Nate Dogg – Oh No
Volume op de hoogste stand! Want wat een fantastische energieke beat, zeer goede verses van Mos maar vooral die van Pharoahe
en een nice hook van wie anders dan de hookman Nate Dogg!55. Jedi Mind Tricks ft. R.A. The Rugged Man – Uncommon Valor
Één van de meest grimmige producties ooit. Props naar Stoupe! Als Vinnie klaar is met z’n verse denk je al, zo dat was een goede verse, en dan rapt R.A. even een legendarische verse, één van de beste van laatste jaren. Of één van de beste ooit? In ieder geval een kippenveltrack.
54. Kanye West – Through The Wire
Een prachtig, emotioneel nummer van Kanye. Mooie verses en wat een productie zeg, fantastisch. Je zou er zowaar tranen van krijgen.
53. Opgezwolle – Gekkenhuis
Beste nummer van Opgezwolle. Hoe Delic die beats toch altijd zo goed in elkaar zet, snap ik echt niet. Echt een geweldig nummer, erg goede verses en wat een dope outro ook weer!
52. A Tribe Called Quest – Push It Along
De eerste track van hun eerste album, en wat voor eentje! Heerlijk, rustig, jazzy, relaxed track. En Q-Tip met erg goede verses.
51. Raekwon ft. Ghostface Killah, Nas – Verbal Intercourse
Beste track op OB4CL. Nas dropt hier even een legendarische verse en die van Rae en Ghost mogen er ook wezen. Ik blijf erbij dat de beat echt onder doet aan de verses, helaas. Desondanks dus toch een erg fijne track.
Straks weer een update!
0
geplaatst: 21 juli 2012, 11:52 uur
57,55 en 52 vind ik niet zo goed (in het geval van 52: ATCQ heeft echt tig betere tracks gemaakt vind ik). Maar de overige nummers zijn wel weer erg sterk. De tracks van Jay-Z, Nas, Raekwon, Wu-Tang en Kanye West behoren tot mijn favorieten.
0
geplaatst: 21 juli 2012, 11:58 uur
Geef ik je gelijk in, maar we zitten pas op de helft. ATCQ komt heus nog wel voorbij met betere tracks. Push It Along vind ik de beste van hun debuut. Is echt een favoriet van me geworden.
En van 57 snap ik niet dat 'ie nog niet eerder voorbij is gekomen. Die beat is toch geweldig en de verses zijn super! Maar goed, smaken verschillen
.
En van 57 snap ik niet dat 'ie nog niet eerder voorbij is gekomen. Die beat is toch geweldig en de verses zijn super! Maar goed, smaken verschillen
.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 21 juli 2012, 12:10 uur
Over het algemeen weer twee leuke updates, al worden toppers onterecht afgewisseld door m.i. veel minder werk. De tracks van Wu en Madvillain zijn mijn favorieten, maar Da Grind, Gekkenhuis en Put It On mogen er natuurlijk ook wezen.
0
geplaatst: 21 juli 2012, 14:06 uur
Dat kan dat je dat vindt. Ik heb geprobeerd om het een zo veel mogelijk veelzijdige top 100 te maken, van zoveel mogelijk verschillende artiesten van alles wat ik ken en van mijn favoriete albums maar 1 of misschien 2 tracks erin. Dus dan moet je er hier en daar toch echt wat toppers uitlaten voor de variatie. Maar ik vind het zelf natuurlijk allemaal toppers.
0
geplaatst: 21 juli 2012, 18:37 uur
Dikke shizzle. En zijn 'd'evils' niet gewoon 'the evils', maar dan op zo'n manier geschreven dat er 'devils' staat?
0
geplaatst: 22 juli 2012, 00:34 uur
En weer verder!
50. Crooklyn Dodgers 95 – Return Of The Crooklyn Dodgers
Een track als deze kun je er gewoon niet uitlaten, met zo’n geweldige Preemo beat en zo’n verses (Jeru!).
49. 2pac – Keep Your Head Up
Blijft een prachtig nummer waarin hij respect uit naar vrouwen en ze moed geeft. En de productie is erg mooi.
48. Common – Love Is...
J Dilla, wat een held. Be is een van m’n favoriete hiphopplaten geworden. Die plaat is vrijwel perfect. Bijna alle nummers zijn geproduceerd door Kanye West, niets op aan te merken, maar die enkele producties van J Dilla stelen toch de show. Dit is er eentje van. Heerlijk rustig plaatje, met lekkere verses van Common.
47. Mobb Deep – Shook Ones Pt. 2
Daar is ‘ie dan, de Mobb Deep track die ik alsnog heb verkozen boven Hell On Earth. De productie is legendarisch en die verses zijn zo dope! Classic.
46. Boogie Down Productions – My Philosofy
Leukste track van BDP. Deze classic lines zijn al tig keren gesampled in tracks van jaren later, dat zegt genoeg.
45. Geto Boys – My Mind Playin' Tricks On Me
Nog zo'n onmisbare klassieker. Maar niet de beste van deze G's!
44. 2pac ft. E.D.I., Khadafi – Starin' Through My Rearview
Nog een keer 2pac in deze update, dit keer z’n beste. Wijze woorden van Pac en een mooie productie.
43. Gang Starr – Above The Clouds
Deze is toch wel m’n favoriet geworden van Moment Of Truth. Productie gaat nooit vervelen en Guru en vooral Inspectah Deck leveren erg goede verses.
42. Black Star – Thieves In The Night
Geweldige track blijft dit. Talib Kweli begint met een erg goede verse, maar dan, die van Mos… echt een van m’n favoriete verses ooit. Filosofische, wijze woorden.
41. Big L – Ebonics
Ik vind dit z’n vetste track. Lamont ript alles met zijn punchlines. Damn. Wat een eindbaas was het.
Morgen weer 2 updates!
50. Crooklyn Dodgers 95 – Return Of The Crooklyn Dodgers
Een track als deze kun je er gewoon niet uitlaten, met zo’n geweldige Preemo beat en zo’n verses (Jeru!).
49. 2pac – Keep Your Head Up
Blijft een prachtig nummer waarin hij respect uit naar vrouwen en ze moed geeft. En de productie is erg mooi.
48. Common – Love Is...
J Dilla, wat een held. Be is een van m’n favoriete hiphopplaten geworden. Die plaat is vrijwel perfect. Bijna alle nummers zijn geproduceerd door Kanye West, niets op aan te merken, maar die enkele producties van J Dilla stelen toch de show. Dit is er eentje van. Heerlijk rustig plaatje, met lekkere verses van Common.
47. Mobb Deep – Shook Ones Pt. 2
Daar is ‘ie dan, de Mobb Deep track die ik alsnog heb verkozen boven Hell On Earth. De productie is legendarisch en die verses zijn zo dope! Classic.
46. Boogie Down Productions – My Philosofy
Leukste track van BDP. Deze classic lines zijn al tig keren gesampled in tracks van jaren later, dat zegt genoeg.
45. Geto Boys – My Mind Playin' Tricks On Me
Nog zo'n onmisbare klassieker. Maar niet de beste van deze G's!
44. 2pac ft. E.D.I., Khadafi – Starin' Through My Rearview
Nog een keer 2pac in deze update, dit keer z’n beste. Wijze woorden van Pac en een mooie productie.
43. Gang Starr – Above The Clouds
Deze is toch wel m’n favoriet geworden van Moment Of Truth. Productie gaat nooit vervelen en Guru en vooral Inspectah Deck leveren erg goede verses.
42. Black Star – Thieves In The Night
Geweldige track blijft dit. Talib Kweli begint met een erg goede verse, maar dan, die van Mos… echt een van m’n favoriete verses ooit. Filosofische, wijze woorden.
41. Big L – Ebonics
Ik vind dit z’n vetste track. Lamont ript alles met zijn punchlines. Damn. Wat een eindbaas was het.
Morgen weer 2 updates!

0
geplaatst: 22 juli 2012, 11:45 uur
Laat ik de tracks eens een cijfer geven.
Crooklyn Dodgers 95 – Return Of The Crooklyn Dodgers 9,75
2pac – Keep Your Head Up 6,5
Common – Love Is... 7,25
Mobb Deep – Shook Ones Pt. 2 8,5
Boogie Down Productions – My Philosofy 6,75
Geto Boys – My Mind Playin' Tricks On Me 8,25
2pac ft. E.D.I., Khadafi – Starin' Through My Rearview 5
Gang Starr – Above The Clouds 8,75
Black Star – Thieves In The Night 9
Big L – Ebonics 7
Crooklyn Dodgers 95 – Return Of The Crooklyn Dodgers 9,75
2pac – Keep Your Head Up 6,5
Common – Love Is... 7,25
Mobb Deep – Shook Ones Pt. 2 8,5
Boogie Down Productions – My Philosofy 6,75
Geto Boys – My Mind Playin' Tricks On Me 8,25
2pac ft. E.D.I., Khadafi – Starin' Through My Rearview 5
Gang Starr – Above The Clouds 8,75
Black Star – Thieves In The Night 9
Big L – Ebonics 7
0
geplaatst: 22 juli 2012, 12:54 uur
Leuk dat je ze cijfers geeft!
Maar 1 onvoldoende haha, maar denk dat wel meer mensen hier die onvoldoende zullen geven. Heb die track al zo vaak gedraaid en hij blijft prachtig. 
Maar 1 onvoldoende haha, maar denk dat wel meer mensen hier die onvoldoende zullen geven. Heb die track al zo vaak gedraaid en hij blijft prachtig. 
0
geplaatst: 22 juli 2012, 13:58 uur
Het is volgens mij een beetje komkommertijd hier op dit forum. Maar jij doet je best en ik geniet van je updates.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 14:01 uur
Het is al een paar jaar komkommertijd op het hiphopgedeelte van de site.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 15:03 uur
Thanks, Dungeon.
Weer verder met de lijst. Vanaf nu zijn het echt bijna allemaal kippenveltracks voor mij.
40. Inl – Center Of Attention
Één van Pete Rock’s beste producties. Puur genieten die beat. Als de raps van een wat hoger niveau waren, zou deze makkelijk in de top 10 staan. Helaas is dat niet het geval. Maar toch nog een hoge notering op 40!
39. The Notorious B.I.G. – Juicy
Zonder enige twijfel Biggie’s beste track. Gaat nooit vervelen deze!
38. Sticks & Delic – Broodje Aap
Deze beat is echt buitenaards mooi, vooral de laatste 2 minuten is echt een ‘eargasm’. En Sticks is #1 lyricist, van de Nederlandse MC’s. Of Rico? Moeilijk. Zij zijn in ieder geval de besten, en Typhoon is ook zeker het vermelden waard. M’n favoriete track van alle Nederhop.
37. Public Enemy – Black Steel In The Hour Of Chaos
Beste Public Enemy track. Die beat is super dope, vooral voor het jaar ‘88 en de heren komen met legendarische verses.
36. Scarface – I Seen A Man Die
Klassiekertje van Scarface. Lekker chill-plaatje.
35. Kool G Rap – It's A Shame
Afkomstig van G Rap’s eerste soloplaat. Daar staan toch een paar legendarische tracks op, damn! Dit is er eentje van. Vind toch wel dat hij één van de allerbeste flows, zo niet de beste flow heeft van alle MC’s. En wat een heerlijke beat hierop.
34. Common – I Used To Love H.E.R.
Common doet hier een erg leuk stukje storytelling op een heerlijke beat.
33. Masta Ace – No Regrets
Mijn favoriete Ace track. Die beat… en Masta Ace met weer een mooie tekst. Dit was eigenlijk zijn afscheidsnummer, zou een goede aflsluiter zijn geweest. Gelukkig ging hij nog door want wat een held is het!
32. OutKast – Ms. Jackson
Alles klopt aan dit nummer. Productie, hook, verses. Kippenvel altijd. Natuurlijk ook een beetje jeugdsentiment. Misschien wel de eerste track waarmee ik in aanraking kwam met hiphop. Toen was ik dus 5.
31. Jeru The Damaja – Ain't The Devil Happy
Met Jeru zit je altijd goed. Geniale, unieke MC. Geweldige flow, altijd inhoudelijke teksten, kan rhymen en storytellen als geen ander. Het enige wat je nodig hebt is een fatsoenlijke productie. Bij deze dus, van Premier. Echt vet ook die sample van dat lachje van RZA in Tearz.
Weer verder met de lijst. Vanaf nu zijn het echt bijna allemaal kippenveltracks voor mij.
40. Inl – Center Of Attention
Één van Pete Rock’s beste producties. Puur genieten die beat. Als de raps van een wat hoger niveau waren, zou deze makkelijk in de top 10 staan. Helaas is dat niet het geval. Maar toch nog een hoge notering op 40!
39. The Notorious B.I.G. – Juicy
Zonder enige twijfel Biggie’s beste track. Gaat nooit vervelen deze!
38. Sticks & Delic – Broodje Aap
Deze beat is echt buitenaards mooi, vooral de laatste 2 minuten is echt een ‘eargasm’. En Sticks is #1 lyricist, van de Nederlandse MC’s. Of Rico? Moeilijk. Zij zijn in ieder geval de besten, en Typhoon is ook zeker het vermelden waard. M’n favoriete track van alle Nederhop.
37. Public Enemy – Black Steel In The Hour Of Chaos
Beste Public Enemy track. Die beat is super dope, vooral voor het jaar ‘88 en de heren komen met legendarische verses.
36. Scarface – I Seen A Man Die
Klassiekertje van Scarface. Lekker chill-plaatje.
35. Kool G Rap – It's A Shame
Afkomstig van G Rap’s eerste soloplaat. Daar staan toch een paar legendarische tracks op, damn! Dit is er eentje van. Vind toch wel dat hij één van de allerbeste flows, zo niet de beste flow heeft van alle MC’s. En wat een heerlijke beat hierop.
34. Common – I Used To Love H.E.R.
Common doet hier een erg leuk stukje storytelling op een heerlijke beat.
33. Masta Ace – No Regrets
Mijn favoriete Ace track. Die beat… en Masta Ace met weer een mooie tekst. Dit was eigenlijk zijn afscheidsnummer, zou een goede aflsluiter zijn geweest. Gelukkig ging hij nog door want wat een held is het!
32. OutKast – Ms. Jackson
Alles klopt aan dit nummer. Productie, hook, verses. Kippenvel altijd. Natuurlijk ook een beetje jeugdsentiment. Misschien wel de eerste track waarmee ik in aanraking kwam met hiphop. Toen was ik dus 5.
31. Jeru The Damaja – Ain't The Devil Happy
Met Jeru zit je altijd goed. Geniale, unieke MC. Geweldige flow, altijd inhoudelijke teksten, kan rhymen en storytellen als geen ander. Het enige wat je nodig hebt is een fatsoenlijke productie. Bij deze dus, van Premier. Echt vet ook die sample van dat lachje van RZA in Tearz.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 22 juli 2012, 18:02 uur
Ik ga ze allemaal even lekker luisteren tijdens het koken. Dit vind ik net zoals jij de beste update tot nu toe
.
.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 18:54 uur
Rico > Sticks, zonder het geringste beetje twijfel. Neemt niet weg dat ook Sticks briljant is. Maar Rico staat denk ik wel in mijn top 5 van favoriete rappers ooit.
Ook verder is dit best een heldenupdate.
Ook verder is dit best een heldenupdate.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 20:05 uur
Dank voor de waardering! Ben benieuwd wat jullie van mijn top 30 gaan vinden.
Hm. Rico zonder twijfel beter? Wow. Ik denk dat ik Sticks z'n flow iets meer digg dan die van Rico.
Hm. Rico zonder twijfel beter? Wow. Ik denk dat ik Sticks z'n flow iets meer digg dan die van Rico.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 22:04 uur
Beste update tot nu toe (jammer dat Sticks tussen deze grootheden staat). Maar ach, persoonlijke favorieten. Er stonden ook tig nummers in mijn lijst die verschillende users niet kunnen waarderen (of in mindere mate). Dus je bent goed bezig Illmaticly IlI, ga zo verder!
0
geplaatst: 22 juli 2012, 22:04 uur
Daar gaan we dan! Als nummer dertig een mooie underground track:
30. Cyne – 400 Years
Erg mooie productie en de MC’s rappen ook erg nice! Goede teksten zeg. Ken nog niet heel veel van Cyne, maar moet ze zeker eens meer gaan checken want tracks als deze zijn echt heerlijk.
Verder met Mos Def's beste solotrack:
29. Mos Def – Ms. Fat Booty
Great piece of storytelling right here! En een geweldige productie
. Mos Def heeft toch zo’n aparte flow, die me erg goed ligt!
En nog eentje uit '99:
28. Nas – Nas Is Like
Op dat I Am... album staan redelijke tot goede tracks, en dan staat er opeens zo’n megaclassic tussen. Een te dope productie van wie anders dan Preemo, en wat een verses weer van Esco.
27. Eric B. & Rakim – Don't Sweat The Technique
De beste van dit duo, althans, mijn favoriet van ze. Lekkere jazzy productie. Ja hier hoef ik het er eigenlijk ook niet meer bij te vermelden, we weten allemaal wat voor een skills Ra heeft.
26. A Tribe Called Quest – Check The Rime
Het hele Low End Theory album is classic, maar deze track blijft daarvan toch de beste voor mij. Deze track heeft de beste productie van het album, en weer mooie woorden van Phife en Tip.
25. Common – The Light
Een prachtig, emotioneel nummer van dat geweldige album Like Water For Chocolate. De productie is erg goed, natuurlijk vooral door het sampelen van Bobby Caldwell. Perfect voor een MC als Common om zijn verhaal erop te spitten. Velen irriteren zich blijkbaar aan zijn stem, ik heb er geen last van, kan er altijd van genieten.
24. Black Moon – Who Got The Props?
Deze geeft me nog altijd het meest relaxte gevoel van alle tracks van Enta Da Stage, vandaar een welverdiende hoge notering op 24.
Dan komt nu de jongste track uit m'n hele lijst, van het jaar 2008:
23. Atmosphere – The Waitress
Toen ik dit voor ‘t eerst hoorde kon ik m’n oren niet geloven. Eerst hoor je 3 keer die piano en dan komt opeens die geweldige beat (die fluit erbij is perfect
), en Slug rapt hier weer fantastisch, hoe doet ‘ie ‘t toch. Dan verdwijnt de beat opeens weer als Slug z’n verhaal heeft gedaan, meteen kippenvel. En weer 3 keer die piano. Erg mooi.
22. Pharoahe Monch feat. Common & Talib Kweli - The Truth
Alleen al door de productie is deze track geweldig. 3 erg goede verses erop, en je hebt weer een pareltje.
21. Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You
Ook voor mij de beste van dit duo. De productie is te relaxed, hoe jazzy kan het zijn
. En C.L. rapt hier ook weer nice.
30. Cyne – 400 Years
Erg mooie productie en de MC’s rappen ook erg nice! Goede teksten zeg. Ken nog niet heel veel van Cyne, maar moet ze zeker eens meer gaan checken want tracks als deze zijn echt heerlijk.
Verder met Mos Def's beste solotrack:
29. Mos Def – Ms. Fat Booty
Great piece of storytelling right here! En een geweldige productie
. Mos Def heeft toch zo’n aparte flow, die me erg goed ligt!En nog eentje uit '99:
28. Nas – Nas Is Like
Op dat I Am... album staan redelijke tot goede tracks, en dan staat er opeens zo’n megaclassic tussen. Een te dope productie van wie anders dan Preemo, en wat een verses weer van Esco.
27. Eric B. & Rakim – Don't Sweat The Technique
De beste van dit duo, althans, mijn favoriet van ze. Lekkere jazzy productie. Ja hier hoef ik het er eigenlijk ook niet meer bij te vermelden, we weten allemaal wat voor een skills Ra heeft.
26. A Tribe Called Quest – Check The Rime
Het hele Low End Theory album is classic, maar deze track blijft daarvan toch de beste voor mij. Deze track heeft de beste productie van het album, en weer mooie woorden van Phife en Tip.
25. Common – The Light
Een prachtig, emotioneel nummer van dat geweldige album Like Water For Chocolate. De productie is erg goed, natuurlijk vooral door het sampelen van Bobby Caldwell. Perfect voor een MC als Common om zijn verhaal erop te spitten. Velen irriteren zich blijkbaar aan zijn stem, ik heb er geen last van, kan er altijd van genieten.

24. Black Moon – Who Got The Props?
Deze geeft me nog altijd het meest relaxte gevoel van alle tracks van Enta Da Stage, vandaar een welverdiende hoge notering op 24.
Dan komt nu de jongste track uit m'n hele lijst, van het jaar 2008:
23. Atmosphere – The Waitress
Toen ik dit voor ‘t eerst hoorde kon ik m’n oren niet geloven. Eerst hoor je 3 keer die piano en dan komt opeens die geweldige beat (die fluit erbij is perfect
), en Slug rapt hier weer fantastisch, hoe doet ‘ie ‘t toch. Dan verdwijnt de beat opeens weer als Slug z’n verhaal heeft gedaan, meteen kippenvel. En weer 3 keer die piano. Erg mooi.22. Pharoahe Monch feat. Common & Talib Kweli - The Truth
Alleen al door de productie is deze track geweldig. 3 erg goede verses erop, en je hebt weer een pareltje.
21. Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You
Ook voor mij de beste van dit duo. De productie is te relaxed, hoe jazzy kan het zijn
. En C.L. rapt hier ook weer nice.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 22:06 uur
En nu is dit weer de beste update.
Ik zal morgen even mijn cijfers geven, zal alvast verklappen dat mijn favoriete nummer uit deze update T.R.O.Y. is. En Nas is Like. En die tracks van Mos Def, CYNE, Atmosphere en Pharaohe Monch. En die van Black Moon, Eric B & Rakim en ATCQ niet te vergeten.
Ik zal morgen even mijn cijfers geven, zal alvast verklappen dat mijn favoriete nummer uit deze update T.R.O.Y. is. En Nas is Like. En die tracks van Mos Def, CYNE, Atmosphere en Pharaohe Monch. En die van Black Moon, Eric B & Rakim en ATCQ niet te vergeten.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 22:14 uur
Ja ja ze worden steeds beter!
Dat sorteren is erg moeilijk, maar heb ze uiteindelijk toch allemaal wel ongeveer op de juiste plaats gekregen.
Als het goed is kan ik morgen nummers 20 t/m 1 plaatsen. Dan zou dinsdag Revo verder kunnen gaan als de rest daarmee instemt, en anders gewoon weer volgens het lijstje.
Dat sorteren is erg moeilijk, maar heb ze uiteindelijk toch allemaal wel ongeveer op de juiste plaats gekregen.Als het goed is kan ik morgen nummers 20 t/m 1 plaatsen. Dan zou dinsdag Revo verder kunnen gaan als de rest daarmee instemt, en anders gewoon weer volgens het lijstje.
0
geplaatst: 22 juli 2012, 22:15 uur
Of we doen een zomerstop. Tenzij Revo heel graag wil. Dan niet. IJsvrij lijkt mij dan weer wat overdreven.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 17:33 uur
Fijn dat jullie het allemaal kunnen waarderen.
Terwijl het buiten eindelijk weer eens zomers warm is, post ik even nummers 20 t/m 11.
20. CunninLynguists – Mindstate
Het hele ‘Will Rap For Food’ album is te ziek voor woorden, qua zowel beats als teksten. Dit nummer is m’n favoriet, en meteen ook van alles van CunninLynguists. De productie is zo ziek en perfect bij die grimmige verses van Deacon en Kno. Respect. Hier Deacon z’n verse, tenslotte de reden dat dit op zo hoog op 20 staat (die van Kno mag er ook wezen hoor):
19. Ol’ Dirty Bastard – No More
Een unreleased track van ODB die niet voor iedereen bekend zal zijn. Een vrij triest, emotioneel, mooi nummer. Één van de mooiste en triestste producties aller tijden. Man, je voelt echt hoe triest ‘ie hier is. Zo triest dat ‘ie dood ging.
18. Canibus – Poet Laureate II
Canibus behoort tot hiphop’s beste lyricists. Deze track is echt te ziek, Stoupe levert hier één van zijn beste producties ooit af en Canibus gaat 7:17 minuten lang als een gek tekeer, hij blijft maar doorgaan met z’n zieke rhymes. Mind=blown
Heb overigens wel bijna al m’n respect verloren voor Canibus nadat ‘ie zo ongelooflijk hard faalde vorige maand in een battle. Belachelijk. Voor degenen die hier niet van op de hoogte zijn, zoek het maar op en zie hoe hij ten onder gaat.
17. Organized Konfusion – Fudge Pudge
Mooi klassiekertje dit! Heerlijk die pianobeat en Pharoahe en Prince Po plus O.C. als gast goed op dreef.
16. Jeru the Damaja – You Can’t Stop The Prophet
Lyrically weer erg sterk, Jeru blinkt hier echt uit in storytelling. M’n favoriet van de klassieker The Sun Rises In The East. Wát een beats leverde Preemo in dat jaar af. En zoals ik al eerder zei, wat een geniale MC is Jeru.
15. GZA ft. Inspectah Deck, Life – Cold World
Na tig keer Liquid Swords doorluisteren kan ik er niet omheen dat ik Cold World kwalitatief het beste vind. De titeltrack was overigens wel erg close. In ieder geval. Dit is op papier al een perfecte track voor mij: RZA als producer, en m’n 2 favoriete MC’s van de Clan. En dan ook nog een passend refrein van Life. De verses van GZA en Deck zijn uiteraard weer erg goed.
14. Rakim – It’s Been a Long Time
Deze beat is zo mooi, niet te beschrijven. Gooi daar weer zieke verses van Ra overheen en je hebt weer een ware kippenveltrack!
13. Scarface/Geto Boys – Street Life
Mijn favoriet van de Geto Boys. Heerlijk achterover hangen en genieten van die plaat. Perfect bij dit weer.
12. A Tribe Called Quest – Electric Relaxation
Het ultieme relax-nummer. Hoogtepunt van Midnight Marauders, en m’n favoriet van ATCQ.
11. Gang Starr – Mass Appeal
Klassieker van Gang Starr. Guru, DJ Premier, het jaar 1994. You can't go wrong with that.
Terwijl het buiten eindelijk weer eens zomers warm is, post ik even nummers 20 t/m 11.
20. CunninLynguists – Mindstate
Het hele ‘Will Rap For Food’ album is te ziek voor woorden, qua zowel beats als teksten. Dit nummer is m’n favoriet, en meteen ook van alles van CunninLynguists. De productie is zo ziek en perfect bij die grimmige verses van Deacon en Kno. Respect. Hier Deacon z’n verse, tenslotte de reden dat dit op zo hoog op 20 staat (die van Kno mag er ook wezen hoor):
My familiarity makes you scared to see
The beauty in front of your eyes
You're thinkin' merrily
Everything isn't a predictable occurrence
If you've experienced everything except a purpose
Then you've missed everything that was meant to be caught
Life sessions aren't lessons that can be simply taught
You gotta feel the matter
Build the data
You gotta strengthen self or your shield will shatter
In the field, we choose to scatter like lice
instead of coming together and keeping it tight
It's hard to be alone, deep in the night
I try to avoid the dark life and be seeking the light
But so many times I fall in between the lines
Of what is a devilish sign and what is divine
If you base your life on wasted nights with no faith in sight
You might as well free base on pipes
I've fallen down but I got up friend
Fell twice
Three times
Got up again and again
And again, it's nobodies but my own it didn't end
You only don't win when you give in
The days we live in
Send shit that'll break the strongest
I put on my body armor and remain the calmest
Being peaceful at heart
Helps me see through the dark
? walk it's hard for evil people to start
Bullshit
Was a literally cool kid
Whose only form of battlin' is through music
If you hold yourself tight you can't lose it
Life or death
It's up to you who you cruise with
Exercise knowledge to increase your wealth
If you know yourself you'll be shown your wealth
The beauty in front of your eyes
You're thinkin' merrily
Everything isn't a predictable occurrence
If you've experienced everything except a purpose
Then you've missed everything that was meant to be caught
Life sessions aren't lessons that can be simply taught
You gotta feel the matter
Build the data
You gotta strengthen self or your shield will shatter
In the field, we choose to scatter like lice
instead of coming together and keeping it tight
It's hard to be alone, deep in the night
I try to avoid the dark life and be seeking the light
But so many times I fall in between the lines
Of what is a devilish sign and what is divine
If you base your life on wasted nights with no faith in sight
You might as well free base on pipes
I've fallen down but I got up friend
Fell twice
Three times
Got up again and again
And again, it's nobodies but my own it didn't end
You only don't win when you give in
The days we live in
Send shit that'll break the strongest
I put on my body armor and remain the calmest
Being peaceful at heart
Helps me see through the dark
? walk it's hard for evil people to start
Bullshit
Was a literally cool kid
Whose only form of battlin' is through music
If you hold yourself tight you can't lose it
Life or death
It's up to you who you cruise with
Exercise knowledge to increase your wealth
If you know yourself you'll be shown your wealth
19. Ol’ Dirty Bastard – No More
Een unreleased track van ODB die niet voor iedereen bekend zal zijn. Een vrij triest, emotioneel, mooi nummer. Één van de mooiste en triestste producties aller tijden. Man, je voelt echt hoe triest ‘ie hier is. Zo triest dat ‘ie dood ging.
18. Canibus – Poet Laureate II
Canibus behoort tot hiphop’s beste lyricists. Deze track is echt te ziek, Stoupe levert hier één van zijn beste producties ooit af en Canibus gaat 7:17 minuten lang als een gek tekeer, hij blijft maar doorgaan met z’n zieke rhymes. Mind=blown
Heb overigens wel bijna al m’n respect verloren voor Canibus nadat ‘ie zo ongelooflijk hard faalde vorige maand in een battle. Belachelijk. Voor degenen die hier niet van op de hoogte zijn, zoek het maar op en zie hoe hij ten onder gaat.
17. Organized Konfusion – Fudge Pudge
Mooi klassiekertje dit! Heerlijk die pianobeat en Pharoahe en Prince Po plus O.C. als gast goed op dreef.
16. Jeru the Damaja – You Can’t Stop The Prophet
Lyrically weer erg sterk, Jeru blinkt hier echt uit in storytelling. M’n favoriet van de klassieker The Sun Rises In The East. Wát een beats leverde Preemo in dat jaar af. En zoals ik al eerder zei, wat een geniale MC is Jeru.
15. GZA ft. Inspectah Deck, Life – Cold World
Na tig keer Liquid Swords doorluisteren kan ik er niet omheen dat ik Cold World kwalitatief het beste vind. De titeltrack was overigens wel erg close. In ieder geval. Dit is op papier al een perfecte track voor mij: RZA als producer, en m’n 2 favoriete MC’s van de Clan. En dan ook nog een passend refrein van Life. De verses van GZA en Deck zijn uiteraard weer erg goed.
14. Rakim – It’s Been a Long Time
Deze beat is zo mooi, niet te beschrijven. Gooi daar weer zieke verses van Ra overheen en je hebt weer een ware kippenveltrack!
13. Scarface/Geto Boys – Street Life
Mijn favoriet van de Geto Boys. Heerlijk achterover hangen en genieten van die plaat. Perfect bij dit weer.
12. A Tribe Called Quest – Electric Relaxation
Het ultieme relax-nummer. Hoogtepunt van Midnight Marauders, en m’n favoriet van ATCQ.
11. Gang Starr – Mass Appeal
Klassieker van Gang Starr. Guru, DJ Premier, het jaar 1994. You can't go wrong with that.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 18:33 uur
Cijfertijd:
CunninLynguists – Mindstate 7 (hebben betere nummers gemaakt)
Ol’ Dirty Bastard – No More 7 (heeft betere nummers gemaakt, blijft een baas)
Canibus – Poet Laureate II 5,5 (was ik ook fan van, inmiddels ben ik de track helemaal beu. Mijn fout)
Organized Konfusion – Fudge Pudge 8 (classic)
Jeru the Damaja – You Can’t Stop The Prophet 7,5 (idd een van zijn betere tracks, maar zal nooit echt fan worden)
GZA ft. Inspectah Deck, Life – Cold World 8 (alleen maar lekkere tracks op dat album)
Rakim – It’s Been a Long Time 8,5 (sowieso een fijne combinatie met Primo)
Scarface/Geto Boys – Street Life 7,5 (Scarface is altijd fijn)
A Tribe Called Quest – Electric Relaxation 9,5 (beste nummer van ATCQ samen met Can I Kick It?)
Gang Starr – Mass Appeal 9 (Primo op zijn best, Guru op zijn best)
CunninLynguists – Mindstate 7 (hebben betere nummers gemaakt)
Ol’ Dirty Bastard – No More 7 (heeft betere nummers gemaakt, blijft een baas)
Canibus – Poet Laureate II 5,5 (was ik ook fan van, inmiddels ben ik de track helemaal beu. Mijn fout)
Organized Konfusion – Fudge Pudge 8 (classic)
Jeru the Damaja – You Can’t Stop The Prophet 7,5 (idd een van zijn betere tracks, maar zal nooit echt fan worden)
GZA ft. Inspectah Deck, Life – Cold World 8 (alleen maar lekkere tracks op dat album)
Rakim – It’s Been a Long Time 8,5 (sowieso een fijne combinatie met Primo)
Scarface/Geto Boys – Street Life 7,5 (Scarface is altijd fijn)
A Tribe Called Quest – Electric Relaxation 9,5 (beste nummer van ATCQ samen met Can I Kick It?)
Gang Starr – Mass Appeal 9 (Primo op zijn best, Guru op zijn best)
0
geplaatst: 23 juli 2012, 20:21 uur
Bij Jeru had ik dat eerst ook, dacht dit klinkt me allemaal veel te rauw enzo. Maar na een tijdje is dat veranderd, nu vind ik het geniaal.
* denotes required fields.