Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
1
geplaatst: 23 juli 2012, 20:36 uur
Illmaticly Ill schreef:
Heb overigens wel bijna al m’n respect verloren voor Canibus nadat ‘ie zo ongelooflijk hard faalde vorige maand in een battle. Belachelijk. Voor degenen die hier niet van op de hoogte zijn, zoek het maar op en zie hoe hij ten onder gaat.
Heb overigens wel bijna al m’n respect verloren voor Canibus nadat ‘ie zo ongelooflijk hard faalde vorige maand in een battle. Belachelijk. Voor degenen die hier niet van op de hoogte zijn, zoek het maar op en zie hoe hij ten onder gaat.
Ik vind het al tijden een zielig ventje, maar voor tracks als Poet Laureate II en Genabis blijf ik respect hebben. Heerlijke nummers.
Verder heb ik gemerkt dat ik de toplijsten absoluut niet meer gevolgd heb door tijdgebrek, zal eens een inhaalslag moeten doen.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 23:43 uur
Zo, nu nog even nummers 10 t/m 4. Even kijken of ik dadelijk nog de top 3 post, of morgenmiddag/avond.
We beginnen met een westcoastklassieker, die perfect is bij de weersomstandigheden die we nu hebben in Nederland.
10. Dr. Dre ft. Snoop Dogg, Daz & Kurupt – Lil’ Ghetto Boy
Na Regulate en Nuthin’ But A G Thang is dit de 3e en laatste G-Funk track in de lijst. Of het kwalitatief het beste G-Funk nummer is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar voor mij is dit de absolute top. Die productie hier is zo geweldig en tijdloos, al die samples, die fluit die je steeds hoort, Snoop en Dre die er op los flowen, wat wil je nog meer?
9. Immortal Technique – You Never Know
7:49 minuten lang genieten. Ofja, genieten. Het is best een triest nummer eigenlijk, maar ook heel mooi. Technique vertelt over zijn grote liefde, z'n meest persoonlijke nummer. Dat laat zien dat 'ie niet alleen over complot, corruptie en racisme rapt, maar ook over persoonlijke shit. Fantastische tekst, een passende beat en een mooi refrein van Jean Grae. Heel triest voor ‘m hoe dat is afgelopen.
8. Wu-Tang Clan – Bring da Ruckus
BRING DA MUTHAFUCKING RUCKUS! BRING DA MUTHAFUCKING RUCKUS!
Het eerste en gelijk het beste nummer dat ooit is voortgekomen uit het gehele Wu-euvre. Ik zag er overigens pas na lange tijd de genialiteit van in, eerst was het altijd C.R.E.A.M. die ik het beste vond maar na een tijdje begon ik de rest ook geweldig te vinden, en uiteindelijk vond ik deze het beste. Dit is toch één van de rauwste producties die ik ooit heb gehoord! Respect RZA, wat een beats heeft de man afgeleverd. Elke beat was op zich uniek en geniaal van 93 t/m 95, en hij wist voor ieder lid van de Clan een unieke sound te creëren met de beats. Hier Ghost, Rae, Deck en GZA allen met legendarische bars en Meth als hookman. Wie steelt de show weer? Juist ja, Rebel INS. GZA was wel erg close. Ofja ze hebben allebei gewoon weer bazenverses. Deck z’n flow is gewoon buitenaards. Hoe hij die lines brengt, en ook de energie die hij in z’n raps gooit! Maar, eerlijk, voor GZA geldt ook wel hetzelfde. Hij is ook een legende. Alleen vind ik hoe Deck overkomt nog beter.
Verder met heel wat ander soort hiphop!
7. Atmosphere - Little Man
Tijdloos nummer van Atmosphere. Wat moet je hier nog over zeggen. Ant die een mislukte productie van het nummer ‘Your World Don’t Stop’ op het album Doe Or Die van AZ omzet in een zeer geslaagde productie en Slug die 3 fantastische verses spit, aan z’n zoon, hem zelf, en aan z’n pa.
6. Cannibal Ox – Pigeon
Vooraf dank aan panjoe, omdat je die nummers van Cannibal Ox zo hoog in je lijst had staan heb ik ze toch maar geluisterd, en werd mijn interesse gewekt in The Cold Vein. En ik moet zeggen, wat een geweldige plaat. Erg ontoegankelijk en obscuur. Uniek en geniaal.
Eerlijk, deze heren hebben voor zo ver ik weet de meest intellectuele, slimme lyrics in de rapscene. Na keer op keer te hebben geluisterd met de tekst erbij heb ik nog steeds een beetje moeite met het begrip van de teksten op The Cold Vein. Hoe kom je met zo’n lyrics vraag ik me hier bij af, met een en al doordachte metaforen. Ook s/o naar El-P voor zo’n fantastische productie. Hier de tekst: luister, lees en rap mee, en vertel mij maar eens even waar het over gaat.
Mind=blown
We knallen door naar nummer 5!
5. Common – A Song for Assata
De zoveelste keer Common in deze lijst. Zijn beste eigen track. Mooi verhaal over Assata Shakur. De fantastische soulvolle productie en de prachtige hook van Cee-Lo ondersteunen dit erg goed. In de top 10 van deze lijst is het bijna alleen maar kippenvel voor mij. Hier ook bijna iedere keer bij die hook van Cee-Lo. En ook op het einde als je Assata hoort praten. Één van de mooiste hiphoptracks ooit gemaakt.
4. Deltron 3030 – 3030
Mijn favoriet van dat vreemde, maar meesterlijke album 3030. Dit is één van de beste producties aller tijden, en zoals altijd een zeer goed flowende Del met hoogintellectuele, filosofische teksten. Het lijkt hem allemaal zonder enige moeite af te gaan, knap hoor. Wat een album toch voor die tijd, de producties en teksten zijn hun tijd ver vooruit. Misschien stiekem wel m’n favoriete beat ooit. En misschien heeft Del stiekem wel de beste flow die er bestaat.
We beginnen met een westcoastklassieker, die perfect is bij de weersomstandigheden die we nu hebben in Nederland.
10. Dr. Dre ft. Snoop Dogg, Daz & Kurupt – Lil’ Ghetto Boy
Na Regulate en Nuthin’ But A G Thang is dit de 3e en laatste G-Funk track in de lijst. Of het kwalitatief het beste G-Funk nummer is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar voor mij is dit de absolute top. Die productie hier is zo geweldig en tijdloos, al die samples, die fluit die je steeds hoort, Snoop en Dre die er op los flowen, wat wil je nog meer?
9. Immortal Technique – You Never Know
7:49 minuten lang genieten. Ofja, genieten. Het is best een triest nummer eigenlijk, maar ook heel mooi. Technique vertelt over zijn grote liefde, z'n meest persoonlijke nummer. Dat laat zien dat 'ie niet alleen over complot, corruptie en racisme rapt, maar ook over persoonlijke shit. Fantastische tekst, een passende beat en een mooi refrein van Jean Grae. Heel triest voor ‘m hoe dat is afgelopen.
Hold the person that you love closely if they're next to you
The one you love, not the person that'll simply have sex with you
Appreciate them to the fullest extent, and then beyond
'Cause you never really know what you got, until it's gone
The one you love, not the person that'll simply have sex with you
Appreciate them to the fullest extent, and then beyond
'Cause you never really know what you got, until it's gone
8. Wu-Tang Clan – Bring da Ruckus
BRING DA MUTHAFUCKING RUCKUS! BRING DA MUTHAFUCKING RUCKUS!
Het eerste en gelijk het beste nummer dat ooit is voortgekomen uit het gehele Wu-euvre. Ik zag er overigens pas na lange tijd de genialiteit van in, eerst was het altijd C.R.E.A.M. die ik het beste vond maar na een tijdje begon ik de rest ook geweldig te vinden, en uiteindelijk vond ik deze het beste. Dit is toch één van de rauwste producties die ik ooit heb gehoord! Respect RZA, wat een beats heeft de man afgeleverd. Elke beat was op zich uniek en geniaal van 93 t/m 95, en hij wist voor ieder lid van de Clan een unieke sound te creëren met de beats. Hier Ghost, Rae, Deck en GZA allen met legendarische bars en Meth als hookman. Wie steelt de show weer? Juist ja, Rebel INS. GZA was wel erg close. Ofja ze hebben allebei gewoon weer bazenverses. Deck z’n flow is gewoon buitenaards. Hoe hij die lines brengt, en ook de energie die hij in z’n raps gooit! Maar, eerlijk, voor GZA geldt ook wel hetzelfde. Hij is ook een legende. Alleen vind ik hoe Deck overkomt nog beter.
Verder met heel wat ander soort hiphop!
7. Atmosphere - Little Man
Tijdloos nummer van Atmosphere. Wat moet je hier nog over zeggen. Ant die een mislukte productie van het nummer ‘Your World Don’t Stop’ op het album Doe Or Die van AZ omzet in een zeer geslaagde productie en Slug die 3 fantastische verses spit, aan z’n zoon, hem zelf, en aan z’n pa.
6. Cannibal Ox – Pigeon
Vooraf dank aan panjoe, omdat je die nummers van Cannibal Ox zo hoog in je lijst had staan heb ik ze toch maar geluisterd, en werd mijn interesse gewekt in The Cold Vein. En ik moet zeggen, wat een geweldige plaat. Erg ontoegankelijk en obscuur. Uniek en geniaal.
29 mei 2012, 19:26 uur
Wow die nummers van Cannibal Ox klinken dope! Tijd dat ik dat album eens ga checken!
Wow die nummers van Cannibal Ox klinken dope! Tijd dat ik dat album eens ga checken!
Eerlijk, deze heren hebben voor zo ver ik weet de meest intellectuele, slimme lyrics in de rapscene. Na keer op keer te hebben geluisterd met de tekst erbij heb ik nog steeds een beetje moeite met het begrip van de teksten op The Cold Vein. Hoe kom je met zo’n lyrics vraag ik me hier bij af, met een en al doordachte metaforen. Ook s/o naar El-P voor zo’n fantastische productie. Hier de tekst: luister, lees en rap mee, en vertel mij maar eens even waar het over gaat.
Birds of the same feather flock together
Congested on a majestic street corner
That’s a short time goal for most of 'em
Cuz most of 'em
Would rather expand their wings and hover over greater things
That's what we call inspired flight
By the pigeons that gotta eat pizza crust every night
And "Let there be light" was understood
When a mic-stand descended from up-and-above into the hood
And if my face is worth a thousand words when it's scarred
I would only hope that two of those are coco and butta
To heal the wounds of the tissue scarred that mark the death of my womb
But I've graduated, got my wings
And you've got to let go of my constructed Lego egg-o-waffle halo
Eh yo, I'm a black man with an African
Drum in my chest that beats in the opposite of the right
Let me know I got a breath left
In this frigid fragile capsule
That allows you to fly south before the winter winds trap you
I wrap my "hell I made it" wetsuit stitch
So I can swim in elevators crazy wet through piss
I'm just a pigeon with one mile left
That doggy-paddles through this bullshit ocean of death
And these rags-to-riches words will break bones
Like the assassination of two birds with one stone
That's why I don't associate with bird brains with their beaks in the air
Pelicans with wide jaws yap names for fish heads
You'll get tossed in the flames
Where some archaeologist will find your skeletal frame
Eskimo me-dal doctrine locked in oxygen shell
Words shot plated metal lung which spun kids' carrousel
Mega alarm technoloid these boys fight four arms swinging two toes very well
Terror toys jubilated mega noise when iron works
Bullet shot animated mad windows with fireworks
Shinin' summer-time hydrants
Splash passing cars, now run ghetto tyrants
These faces carry scars (mega large)
Pigeons turn penguins talk fables cellular
Detached Christ's Word
But freeze-frame gold chain swing Son of God
Iceberg gem shines on the neck of ghetto flight bird
Getting fly like word
Let it settle
I remember cats snatched off the pedal (stealin' bike days)
Doo-rags worn tight (Piranha bite waves)
Smoke cheeba through the lung Arabian camel
Fastlike a cheeta now I'm knocked off my African sandal
God damn you! Ethiopian skin mechanical
Trapped in ghetto's mega-yard where mega-hard
Arms swingin' metal palms iron skin leopard
Holding evil metal eagle attach the desert
Paranoid fingertips stitched with three-fifty plus seven metal shit
Tucked behind the belt ghetto style like delicate street etiquette
Never lacked toast metal cow got milk in the gut settlin'
Cats gotta eat swallow beef horribly melanin mahogany
Black boys feed face arachnoid
Eight arms working short circuit manufactured crack melted
Slinging shot gun through the mouth of cracked helmets, black felt it
Cats who pop flows shot heavy through the nostril
Brain sizzle grab the pistol and get hostile
He caught you alone fuse blown
Unemployed screaming "That's why I robbed you!"
Tired of the Medicaid, debted by the car, Novocains filled with lemonade
"You better get a job!" mother talked, just another hawk
Humiliated, bodega food stamp transaction
Left me in corners buckled me accompanied by evil hands clappin'
Rockin' my "hell I made it" wetsuit stitch
I rock my simulated air tank bit
So I can leave pressures of oxygen where my mic's lit
I'm just a pigeon
Congested on a majestic street corner
That’s a short time goal for most of 'em
Cuz most of 'em
Would rather expand their wings and hover over greater things
That's what we call inspired flight
By the pigeons that gotta eat pizza crust every night
And "Let there be light" was understood
When a mic-stand descended from up-and-above into the hood
And if my face is worth a thousand words when it's scarred
I would only hope that two of those are coco and butta
To heal the wounds of the tissue scarred that mark the death of my womb
But I've graduated, got my wings
And you've got to let go of my constructed Lego egg-o-waffle halo
Eh yo, I'm a black man with an African
Drum in my chest that beats in the opposite of the right
Let me know I got a breath left
In this frigid fragile capsule
That allows you to fly south before the winter winds trap you
I wrap my "hell I made it" wetsuit stitch
I'm just a pigeon with one mile left
That doggy-paddles through this bullshit ocean of death
And these rags-to-riches words will break bones
Like the assassination of two birds with one stone
That's why I don't associate with bird brains with their beaks in the air
Pelicans with wide jaws yap names for fish heads
You'll get tossed in the flames
Where some archaeologist will find your skeletal frame
Eskimo me-dal doctrine locked in oxygen shell
Words shot plated metal lung which spun kids' carrousel
Mega alarm technoloid these boys fight four arms swinging two toes very well
Terror toys jubilated mega noise when iron works
Bullet shot animated mad windows with fireworks
Shinin' summer-time hydrants
Splash passing cars, now run ghetto tyrants
These faces carry scars (mega large)
Pigeons turn penguins talk fables cellular
Detached Christ's Word
But freeze-frame gold chain swing Son of God
Iceberg gem shines on the neck of ghetto flight bird
Getting fly like word
Let it settle
I remember cats snatched off the pedal (stealin' bike days)
Doo-rags worn tight (Piranha bite waves)
Smoke cheeba through the lung Arabian camel
Fastlike a cheeta now I'm knocked off my African sandal
God damn you! Ethiopian skin mechanical
Trapped in ghetto's mega-yard where mega-hard
Arms swingin' metal palms iron skin leopard
Holding evil metal eagle attach the desert
Paranoid fingertips stitched with three-fifty plus seven metal shit
Tucked behind the belt ghetto style like delicate street etiquette
Never lacked toast metal cow got milk in the gut settlin'
Cats gotta eat swallow beef horribly melanin mahogany
Black boys feed face arachnoid
Eight arms working short circuit manufactured crack melted
Slinging shot gun through the mouth of cracked helmets, black felt it
Cats who pop flows shot heavy through the nostril
Brain sizzle grab the pistol and get hostile
He caught you alone fuse blown
Unemployed screaming "That's why I robbed you!"
Tired of the Medicaid, debted by the car, Novocains filled with lemonade
"You better get a job!" mother talked, just another hawk
Humiliated, bodega food stamp transaction
Left me in corners buckled me accompanied by evil hands clappin'
Rockin' my "hell I made it" wetsuit stitch
I rock my simulated air tank bit
So I can leave pressures of oxygen where my mic's lit
I'm just a pigeon
Mind=blown

We knallen door naar nummer 5!
5. Common – A Song for Assata
De zoveelste keer Common in deze lijst. Zijn beste eigen track. Mooi verhaal over Assata Shakur. De fantastische soulvolle productie en de prachtige hook van Cee-Lo ondersteunen dit erg goed. In de top 10 van deze lijst is het bijna alleen maar kippenvel voor mij. Hier ook bijna iedere keer bij die hook van Cee-Lo. En ook op het einde als je Assata hoort praten. Één van de mooiste hiphoptracks ooit gemaakt.
4. Deltron 3030 – 3030
Mijn favoriet van dat vreemde, maar meesterlijke album 3030. Dit is één van de beste producties aller tijden, en zoals altijd een zeer goed flowende Del met hoogintellectuele, filosofische teksten. Het lijkt hem allemaal zonder enige moeite af te gaan, knap hoor. Wat een album toch voor die tijd, de producties en teksten zijn hun tijd ver vooruit. Misschien stiekem wel m’n favoriete beat ooit. En misschien heeft Del stiekem wel de beste flow die er bestaat.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 23:47 uur
Dr. Dre ft. Snoop Dogg, Daz & Kurupt – Lil’ Ghetto Boy 7,5 (Een van de betere nummers van Dre, maar hij heeft nog een aantal die nog fijner zijn. Echter is dit een leuke keuze)
Immortal Technique – You Never Know 7 (als ik in de juiste stemming ben kan ik dit goed waarderen, echter: soms wordt het mij allemaal te emo en prekerig.)
Wu-Tang Clan – Bring da Ruckus 7 (niet mijn favoriet van het album uit '93, nog altijd een fijne track. Geen filler, maar de topper is het zeker niet)
Atmosphere - Little Man 7,5 (wederom een wat opvallende keuze, maar een fijne track blijft het wel)
Cannibal Ox – Pigeon 8,5 (wel een redelijk logische keuze
, strakke El-P productie en goede raps)
Common – A Song for Assata 6,5 (een track die op het sterke album van Common mij nauwelijks opvalt, bijdrage van Cee Lo geeft het toch nog iets speciaals)
Deltron 3030 – 3030 9,25 (Del the Funky Homosapien op zijn best, heerlijk)
Immortal Technique – You Never Know 7 (als ik in de juiste stemming ben kan ik dit goed waarderen, echter: soms wordt het mij allemaal te emo en prekerig.)
Wu-Tang Clan – Bring da Ruckus 7 (niet mijn favoriet van het album uit '93, nog altijd een fijne track. Geen filler, maar de topper is het zeker niet)
Atmosphere - Little Man 7,5 (wederom een wat opvallende keuze, maar een fijne track blijft het wel)
Cannibal Ox – Pigeon 8,5 (wel een redelijk logische keuze
, strakke El-P productie en goede raps)Common – A Song for Assata 6,5 (een track die op het sterke album van Common mij nauwelijks opvalt, bijdrage van Cee Lo geeft het toch nog iets speciaals)
Deltron 3030 – 3030 9,25 (Del the Funky Homosapien op zijn best, heerlijk)
0
geplaatst: 23 juli 2012, 23:51 uur
Zo, dat is een snelle reactie. Welke tracks van Dre vind jij dan nog beter?
0
geplaatst: 23 juli 2012, 23:55 uur
Van The Chronic vind ik Nuthin' But a "G" Thang en Fuck Wit Dre Day (And Everybody's Celebratin') beter. Van zijn latere werk Fuck You, What's the Difference en Forgot About Dre. En dan nog wat bijdrages aan andere albums. Zoals bijvoorbeeld zijn productie op Busta Rhymes' Get You Some. Maar denk ook aan wat producties die hij voor The Game heeft gemaakt.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 23:57 uur
Dr. Dre en Wu-Tang Clan. Illmaticly Ill weet duidelijk hoe het moet. Jammer van Immortal Technique.
0
geplaatst: 24 juli 2012, 01:27 uur
Hm. Ik zal toch nog even nummers 3 en 2 plaatsen. Kunnen jullie in alle spanning afwachten tot morgen, en raden wat de nummer 1 zou kunnen zijn. 
3. Mos Def & Talib Kweli ft. Common – Respiration
3 voortzetters van The Native Tongues samen op 1 track met zo’n legendarische beat, de beste van Hi-Tek. Vrij vernieuwend voor '98. Het is goed mogelijk dat dit het hiphopnummer is dat ik het allervaakst heb gedraaid. Gaat nooit vervelen. Altijd weer genieten van die wijze woorden en die relaxte vibe. Mos killt deze trouwens. Zo’n dope verse en wat een energie legt ‘ie er in! De verses van Talib en Common mogen er uiteraard ook wezen. Geen stoere praat, pure wijsheid!
2. Atmosphere – The Woman With The Tattooed Hands
Albumversie:
Liveversie:
Het allerbeste van Atmosphere. Geweldige productie van Ant en wat een ongelooflijk mooie verse van Slug. Kippenvel. Eigenlijk gewoon het mooiste wat hiphop te bieden heeft.

3. Mos Def & Talib Kweli ft. Common – Respiration
3 voortzetters van The Native Tongues samen op 1 track met zo’n legendarische beat, de beste van Hi-Tek. Vrij vernieuwend voor '98. Het is goed mogelijk dat dit het hiphopnummer is dat ik het allervaakst heb gedraaid. Gaat nooit vervelen. Altijd weer genieten van die wijze woorden en die relaxte vibe. Mos killt deze trouwens. Zo’n dope verse en wat een energie legt ‘ie er in! De verses van Talib en Common mogen er uiteraard ook wezen. Geen stoere praat, pure wijsheid!
2. Atmosphere – The Woman With The Tattooed Hands
Albumversie:
Liveversie:
Het allerbeste van Atmosphere. Geweldige productie van Ant en wat een ongelooflijk mooie verse van Slug. Kippenvel. Eigenlijk gewoon het mooiste wat hiphop te bieden heeft.
I used to know this woman who had the most beautiful
tattoos on the top sides of both of her hands
she was forty three years old and as far as I know
had never yet been with a man
it’s not that she wasn't attractive she was beatiful
but it’s the way that she interacted
she was aggressively passive to the point where she
would of intimidated any mitt that ever tried to catch her
on the right hand she had a tattoo of a nude girl
she claimed it is what God resembled
but on the left she had a mirrored image of the same female
and this one she explained looked like the devil
I remember once watching her touch her own breasts
how the tattoos smiled as they stared down her stomach
as if anticipating would they be allowed to caress
the sweet flower that they both seemed to hunger (sweet flower)
now maybe I was high but it felt so right
heaven and hell both take to this womans womb
it didn't make sense how she could commence
touching herself with me wide awake in the same room
now if I've learned anything in my years (my years)
I learned I no longer believe in surprise (in surprise)
but what happened next damn near stole my tears
the tattoos came alive right in front of my eyes
they both slowly stood up and climbed off her hands
and showed me why she never took some time with a man
they climbed deep inside of this woman's garden
she closed her eyes and she gently bit her bottom lip
I stepped I left and I don't regret leaving
and I'll never forget all the things I saw that evening
a glimpse of religion a piece of coming closer
to understanding more about what intrigues me most
I didn't get turned on I just got turned
I wasn't as aroused as I was concerned
for each one of em I've hurt
and every time I've been burned
I've got a lot to teach but even more to learn
so now I keep my eyes open hoping to take in all I can
about Woman taking in all she can
and for as long as I breath i'll save a seat in my memory
for that woman with the tattooed hands
There's good and evil in each individual fire
identifies needs and feeds our desires
as long as we keep our spirit inspired
she can bite her bottom lip all she wants
tattoos on the top sides of both of her hands
she was forty three years old and as far as I know
had never yet been with a man
it’s not that she wasn't attractive she was beatiful
but it’s the way that she interacted
she was aggressively passive to the point where she
would of intimidated any mitt that ever tried to catch her
on the right hand she had a tattoo of a nude girl
she claimed it is what God resembled
but on the left she had a mirrored image of the same female
and this one she explained looked like the devil
I remember once watching her touch her own breasts
how the tattoos smiled as they stared down her stomach
as if anticipating would they be allowed to caress
the sweet flower that they both seemed to hunger (sweet flower)
now maybe I was high but it felt so right
heaven and hell both take to this womans womb
it didn't make sense how she could commence
touching herself with me wide awake in the same room
now if I've learned anything in my years (my years)
I learned I no longer believe in surprise (in surprise)
but what happened next damn near stole my tears
the tattoos came alive right in front of my eyes
they both slowly stood up and climbed off her hands
and showed me why she never took some time with a man
they climbed deep inside of this woman's garden
she closed her eyes and she gently bit her bottom lip
I stepped I left and I don't regret leaving
and I'll never forget all the things I saw that evening
a glimpse of religion a piece of coming closer
to understanding more about what intrigues me most
I didn't get turned on I just got turned
I wasn't as aroused as I was concerned
for each one of em I've hurt
and every time I've been burned
I've got a lot to teach but even more to learn
so now I keep my eyes open hoping to take in all I can
about Woman taking in all she can
and for as long as I breath i'll save a seat in my memory
for that woman with the tattooed hands
There's good and evil in each individual fire
identifies needs and feeds our desires
as long as we keep our spirit inspired
she can bite her bottom lip all she wants
0
geplaatst: 24 juli 2012, 10:30 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Van The Chronic vind ik Nuthin' But a "G" Thang en Fuck Wit Dre Day (And Everybody's Celebratin') beter. Van zijn latere werk Fuck You, What's the Difference en Forgot About Dre. En dan nog wat bijdrages aan andere albums. Zoals bijvoorbeeld zijn productie op Busta Rhymes' Get You Some. Maar denk ook aan wat producties die hij voor The Game heeft gemaakt.
NEEN. Alles op The Chronic is 10 punten waard. Hoe leuk Chronic 2001 ook is, de echte pure liefde voor muziek en genialiteit van The Chronic is niet terug te vinden op Chronic 2001....wat ik fuckin vet vind, maar gewoon een clubalbum is.
Owja...is MIJn mening, maar is een feit dat The Chronic beter is hihi
0
geplaatst: 24 juli 2012, 10:44 uur
The Chronic is gewoon zwaar overschat, de eerste helft van de plaat is leuk. Daarna wordt het een saaie brei aan veel te veel van hetzelfde.
Mos Def & Talib Kweli ft. Common – Respiration 8,5 (tip: probeer ook eens de heerlijke remix met Black Thought. YouTube - Black Star & Black Thought - Respiration (Flying High Remix) (Prod. By Pete Rock)
Atmosphere – The Woman With The Tattooed Hands 9 (een van de beste nummers van Atmosphere, geweldig verhaal)
Mos Def & Talib Kweli ft. Common – Respiration 8,5 (tip: probeer ook eens de heerlijke remix met Black Thought. YouTube - Black Star & Black Thought - Respiration (Flying High Remix) (Prod. By Pete Rock)
Atmosphere – The Woman With The Tattooed Hands 9 (een van de beste nummers van Atmosphere, geweldig verhaal)
0
geplaatst: 24 juli 2012, 11:55 uur
Saaie brei?
Natuurlijk; die 2 skits zijn overbodig en ik snap best dat je The Roach misschien te lang kan vinden, maar ik vind het een heerlijk funky outro. Ideaal om af te koelen na het geniale 'Stranded On Deathrow'. Hardste Dre beat ever??? En dan als tractatie het melige 'Bitches Ain't Shit'. 'Lyrical Gangbang' & 'High Powered' zijn gewoon lekkere tracks. Vergeleken met de rest wel van een wat minder hoog niveau, maar alles behalve saai of slecht. Maar die eerste 9 nummers.......
. Serieus als Dre 25 minutenlang kotsgeluiden had geplaatst na die 9 nummers dan nog zou dit nummer 5 sterren krijgen. Want die 9 tracks behoren tot het beste wat je oren ooit zullen horen. 
Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk alle 22 tracks luisteren van Chronic 2001. Tot track 13 is het heel leuk, maar daarna kakt het ook in met veel onnodige skits en tracks 19 - 22 zijn leuk, maar echt niet geniaal.
Natuurlijk; die 2 skits zijn overbodig en ik snap best dat je The Roach misschien te lang kan vinden, maar ik vind het een heerlijk funky outro. Ideaal om af te koelen na het geniale 'Stranded On Deathrow'. Hardste Dre beat ever??? En dan als tractatie het melige 'Bitches Ain't Shit'. 'Lyrical Gangbang' & 'High Powered' zijn gewoon lekkere tracks. Vergeleken met de rest wel van een wat minder hoog niveau, maar alles behalve saai of slecht. Maar die eerste 9 nummers.......
. Serieus als Dre 25 minutenlang kotsgeluiden had geplaatst na die 9 nummers dan nog zou dit nummer 5 sterren krijgen. Want die 9 tracks behoren tot het beste wat je oren ooit zullen horen. 
Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk alle 22 tracks luisteren van Chronic 2001. Tot track 13 is het heel leuk, maar daarna kakt het ook in met veel onnodige skits en tracks 19 - 22 zijn leuk, maar echt niet geniaal.
0
geplaatst: 24 juli 2012, 12:32 uur
Wat mij betreft ook. Alleen vind ik op The Chronic maar 6 trakcs overtuigend, op 2001 zijn er dat toch heel wat meer.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 juli 2012, 12:57 uur
Nog steeds een hele mooie lijst Roger! Met Little Man en Pigeon (graag gedaan) ook twee van mijn allerfavorietste tracks ertussen, maar Bring da Ruckus, 3030 (waarom ik die in godsnaam niet in mijn toplijst had staan is mij nog steeds een mysterie) en Respiration zijn zeker ook een eervolle vermelding waard. Je vorige update vond ik wat minder dan de nummers 30 t/m 21 en 10 t/m 2, maar had met Electric Relaxation ook een toptiennummer van mij en die track van Rakim, die ik nog niet kende, is ook niet te versmaden.
Op één komt misschien een track van Illmatic, omdat je Nas zeer kan waarderen en van dat album volgens mij alleen nog Life's a Bitch langs is gekomen, of van CunninLynguists...
Op één komt misschien een track van Illmatic, omdat je Nas zeer kan waarderen en van dat album volgens mij alleen nog Life's a Bitch langs is gekomen, of van CunninLynguists...
0
geplaatst: 25 juli 2012, 01:14 uur
Excuses voor de late post, was bijna de hele dag weg.
Nu dan toch de absolute nummer 1! Het is inderdaad een track van Illmatic. Life's A Bitch was trouwens niet langsgekomen. Geen enkel nummer van Illmatic was eerder langsgekomen. Ik heb inderdaad geprobeerd maar 1 track per album te doen om het gevariëerd te houden, dat is bij zo'n 4 albums uiteindelijk toch niet gelukt.
1. Nas – Memory Lane
In principe had normaal gesproken vrijwel heel Illmatic, en een gedeelte van de rest van de discografie van Nas, zeker in de top 100 gestaan, maar helaas gaat de diversiteit dan verloren, dus heb ik maar enkele tracks van Nas erin gezet. En maar één van Illmatic. Je kunt het eigenlijk zo stellen: heel Illmatic staat bij mij op 1. Memory Lane is dan toch de absolute nummer 1 geworden, uiteindelijk blijft het mijn favoriete nummer van het naar mijn mening beste hiphopalbum aller tijden. Nog steeds blijft het voor mij de #1. Ik heb nu ongeveer 250 tot 300 hiphopalbums beluisterd, en nog steeds overtreft niets Illmatic. Tekstueel misschien wel, zoals een paar van die undergroundalbums zoals The Cold Vein, 3030, Black Star, en natuurlijk classics zoals die van ATCQ, Eric B. & Rakim, The Sun Rises In The East van Jeru The Damaja en ga zo maar door, maar de hele vibe die hier omheen hangt en die je voelt vind ik nog steeds het best. Nas z'n flow, stemgeluid, lyrics, alles is perfect. En de producties zijn fantastisch. 1994 was ook zo'n perfect jaar voor hiphop. Maar het komt ook door iets anders. Dit album is de reden geweest dat ik mij verder in hiphop ben gaan verdiepen. Leerde het zo’n 2 jaar geleden kennen, via een vriend van een vriend van me. We zaten bij iemand thuis te relaxen en iemand zette even wat hiphop op. En iemand zei toen: 'Ey, zet Memory Lane van Nas eens op die is pas dope man', het overweldigde me helemaal. Ik dacht wow die gast kan goed rappen en wat een vette productie! Kende toen alleen nog maar het gebruikelijke onder de jeugd: The Game, Eminem, 50 Cent, Dr. Dre, Snoop Dogg. En van de 2 laatstgenoemde natuurlijk alleen het werk van laatste jaren. Ik ben daarna alles van Nas gaan beluisteren, en heb me zodoende in het genre verdiept. En ik draai het nog steeds erg vaak, en Nas is waarschijnlijk nog steeds m'n favoriete MC. Daarom dus, ik blijf hier aan vasthouden. Maar naarmate ik me meer heb verdiept, komen er zoals ik al zei vele albums die vaak wat minder bekend zijn toch aardig in de buurt. Over het nummer Memory Lane: de beat en samples zijn erg dope, van wie anders dan, naar mijn mening nog steeds, de #1 producer DJ Premier. Nas’ 1e verse is al legendarisch, maar de 2e verse behoort zeker tot de allerbeste verses in de geschiedenis van hiphop, in ieder geval tot mijn favorieten. Maar het is ook hoe Nas dit flowt, hoe ‘ie het brengt:
Dat was het dan! Het was me een plezier om m'n lijst aan jullie te presenteren. Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten en bedankt voor het volgen van de lijst, en voor jullie reacties.
Nu dan toch de absolute nummer 1! Het is inderdaad een track van Illmatic. Life's A Bitch was trouwens niet langsgekomen. Geen enkel nummer van Illmatic was eerder langsgekomen. Ik heb inderdaad geprobeerd maar 1 track per album te doen om het gevariëerd te houden, dat is bij zo'n 4 albums uiteindelijk toch niet gelukt.
1. Nas – Memory Lane
In principe had normaal gesproken vrijwel heel Illmatic, en een gedeelte van de rest van de discografie van Nas, zeker in de top 100 gestaan, maar helaas gaat de diversiteit dan verloren, dus heb ik maar enkele tracks van Nas erin gezet. En maar één van Illmatic. Je kunt het eigenlijk zo stellen: heel Illmatic staat bij mij op 1. Memory Lane is dan toch de absolute nummer 1 geworden, uiteindelijk blijft het mijn favoriete nummer van het naar mijn mening beste hiphopalbum aller tijden. Nog steeds blijft het voor mij de #1. Ik heb nu ongeveer 250 tot 300 hiphopalbums beluisterd, en nog steeds overtreft niets Illmatic. Tekstueel misschien wel, zoals een paar van die undergroundalbums zoals The Cold Vein, 3030, Black Star, en natuurlijk classics zoals die van ATCQ, Eric B. & Rakim, The Sun Rises In The East van Jeru The Damaja en ga zo maar door, maar de hele vibe die hier omheen hangt en die je voelt vind ik nog steeds het best. Nas z'n flow, stemgeluid, lyrics, alles is perfect. En de producties zijn fantastisch. 1994 was ook zo'n perfect jaar voor hiphop. Maar het komt ook door iets anders. Dit album is de reden geweest dat ik mij verder in hiphop ben gaan verdiepen. Leerde het zo’n 2 jaar geleden kennen, via een vriend van een vriend van me. We zaten bij iemand thuis te relaxen en iemand zette even wat hiphop op. En iemand zei toen: 'Ey, zet Memory Lane van Nas eens op die is pas dope man', het overweldigde me helemaal. Ik dacht wow die gast kan goed rappen en wat een vette productie! Kende toen alleen nog maar het gebruikelijke onder de jeugd: The Game, Eminem, 50 Cent, Dr. Dre, Snoop Dogg. En van de 2 laatstgenoemde natuurlijk alleen het werk van laatste jaren. Ik ben daarna alles van Nas gaan beluisteren, en heb me zodoende in het genre verdiept. En ik draai het nog steeds erg vaak, en Nas is waarschijnlijk nog steeds m'n favoriete MC. Daarom dus, ik blijf hier aan vasthouden. Maar naarmate ik me meer heb verdiept, komen er zoals ik al zei vele albums die vaak wat minder bekend zijn toch aardig in de buurt. Over het nummer Memory Lane: de beat en samples zijn erg dope, van wie anders dan, naar mijn mening nog steeds, de #1 producer DJ Premier. Nas’ 1e verse is al legendarisch, maar de 2e verse behoort zeker tot de allerbeste verses in de geschiedenis van hiphop, in ieder geval tot mijn favorieten. Maar het is ook hoe Nas dit flowt, hoe ‘ie het brengt:
I rap for listeners, blunt heads, fly ladies and prisoners
Hennessey holders and old school niggas, then I be dissin a unofficial that smoke woolie thai
I dropped out of Kooley High, gassed up by a cokehead cutie pie
Jungle survivor, fuck who's the liver
My man put the battery in my back, a differencem from Energizer
Sentence begins indented with formality
My duration's infinite, moneywise or physiology
Poetry, that's a part of me, retardedly bop
I drop the ancient manifested hip-hop, straight off the block
I reminisce on park jams, my man was shot for his sheep coat
Chocolate blunts make me see him drop in my weed smoke
It's real, grew up in trife life, did times or white lines
The hype vice, murderous nighttimes, and knife fights invite crimes
Chill on the block with Cognac, hold strap
with my peeps that's into drug money, market into rap
No sign of the beast in the blue Chrysler, I guess that means peace
For niggas no sheisty vice to just snipe you
Start off the dice-rolling mats for craps to cee-lo
With sidebets, I roll a deuce, nothing below (peace God!)
Peace God -- now the shit is explained
I'm taking niggas on a trip straight through memory lane
It's like that you all it's like that you all it's like that you all
One for the money
Two for pussy and foreign cars
Three for Alize niggaz deceased or behind bars
I rap divine, God, check the prognosis, is it real or showbiz?
My window faces shootouts, drug overdoses
Live amongst no roses, only the drama, for real
A nickel-plate is my fate, my medicine is the ganja
Here's my basis, my razor embraces, many faces
Your telephone blowin, black stitches or fat shoelaces
Peoples are petro, dramatic automatic fo'-fo' I let blow
and back down po-po when I'm vexed so
my pen taps the paper then my brain's blank
I see dark streets, hustlin brothers who keep the same rank
Pumpin for somethin, some'll prosper, some fail
Judges hangin niggaz, uncorrect bails, for direct sales
My intellect prevails from a hangin cross with nails
I reinforce the frail, with lyrics that's real
Word to Christ, a disciple of streets, trifle on beats
I decipher prophecies through a mic and say peace.
I hung around the older crews while they sling smack to dingbats
They spoke of Fat Cat, that nigga's name made bell rings, black
Some fiends scream, about Supreme Team, a Jamaica Queens thing
Uptown was Alpo, son, heard he was kingpin, yo
Fuck 'rap is real', watch the herbs stand still
Never talkin to snakes cause the words of man kill
True in the game, as long as blood is blue in my veins
I pour my Heineken brew to my deceased crew on memory lane
Hennessey holders and old school niggas, then I be dissin a unofficial that smoke woolie thai
I dropped out of Kooley High, gassed up by a cokehead cutie pie
Jungle survivor, fuck who's the liver
My man put the battery in my back, a differencem from Energizer
Sentence begins indented with formality
My duration's infinite, moneywise or physiology
Poetry, that's a part of me, retardedly bop
I drop the ancient manifested hip-hop, straight off the block
I reminisce on park jams, my man was shot for his sheep coat
Chocolate blunts make me see him drop in my weed smoke
It's real, grew up in trife life, did times or white lines
The hype vice, murderous nighttimes, and knife fights invite crimes
Chill on the block with Cognac, hold strap
with my peeps that's into drug money, market into rap
No sign of the beast in the blue Chrysler, I guess that means peace
For niggas no sheisty vice to just snipe you
Start off the dice-rolling mats for craps to cee-lo
With sidebets, I roll a deuce, nothing below (peace God!)
Peace God -- now the shit is explained
I'm taking niggas on a trip straight through memory lane
It's like that you all it's like that you all it's like that you all
One for the money
Two for pussy and foreign cars
Three for Alize niggaz deceased or behind bars
I rap divine, God, check the prognosis, is it real or showbiz?
My window faces shootouts, drug overdoses
Live amongst no roses, only the drama, for real
A nickel-plate is my fate, my medicine is the ganja
Here's my basis, my razor embraces, many faces
Your telephone blowin, black stitches or fat shoelaces
Peoples are petro, dramatic automatic fo'-fo' I let blow
and back down po-po when I'm vexed so
my pen taps the paper then my brain's blank
I see dark streets, hustlin brothers who keep the same rank
Pumpin for somethin, some'll prosper, some fail
Judges hangin niggaz, uncorrect bails, for direct sales
My intellect prevails from a hangin cross with nails
I reinforce the frail, with lyrics that's real
Word to Christ, a disciple of streets, trifle on beats
I decipher prophecies through a mic and say peace.
I hung around the older crews while they sling smack to dingbats
They spoke of Fat Cat, that nigga's name made bell rings, black
Some fiends scream, about Supreme Team, a Jamaica Queens thing
Uptown was Alpo, son, heard he was kingpin, yo
Fuck 'rap is real', watch the herbs stand still
Never talkin to snakes cause the words of man kill
True in the game, as long as blood is blue in my veins
I pour my Heineken brew to my deceased crew on memory lane
Dat was het dan! Het was me een plezier om m'n lijst aan jullie te presenteren. Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten en bedankt voor het volgen van de lijst, en voor jullie reacties.

0
geplaatst: 25 juli 2012, 10:01 uur
. Mooie nummer 1!Stond niet in mijn lijst. Volgens mij slechts 1 nummer van Illmatic in mijn lijst.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 juli 2012, 10:30 uur
Illmaticly Ill schreef:
Life's A Bitch was trouwens niet langsgekomen. Geen enkel nummer van Illmatic was eerder langsgekomen.
Life's A Bitch was trouwens niet langsgekomen. Geen enkel nummer van Illmatic was eerder langsgekomen.
Oh, dat was dan in de K.O. n.a.v. dit topic, mijn excuses. Toch goed voorspeld
, en een fijne track van een nagenoeg feilloos album. Op naar Harco...?
0
geplaatst: 25 juli 2012, 15:35 uur
Wel een van mijn favorieten van Nas dit. Hoewel Illmatic mijn favoriete plaat van hem is, vind ik bepaalde tracks op latere albums wel wat harder.
8,5
8,5
0
geplaatst: 25 juli 2012, 17:23 uur
mooie muziek, te eentonig gerap. Een 7. Totale top 100 een dikke 8.
* denotes required fields.