MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Ik vind jullie allemaal mooi.

Ik vind alleen mn vrouw en mn dochter mooi. Ik vind jullie en mezelf maar lelijke mannetjes. Maar wel aardig.

Mooie top 100 inderdaad, hoe nu verder?

- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
- nedbed
- shadowboxer
- Revo
- Ulfat-e-Zulmat
-_Pjotr_
- Elohim

Harco is. Ik stuur hem een PM. Als die niet wil mag jij. Dan weer gewoon de volgorde van het lijstje. Lijkt mij okee toch?

Ik stel voor dat we gewoon een dag of twee wachten op een antwoord van Harco. Als die niet reageert, dan is het aan de volgende in de lijst.

Fijn dat jullie m'n lijst allemaal goed kunnen waarderen.

nedbed
En wat gaat er nu gebeuren...

Zomerstop.

nedbed
Oke cool.

Hopelijk warm.

Ach ik wil mijn lijst best droppen, das altijd beter dan dat deze topic 'braak' blijft liggen.

We trekken ons niets meer aan van de originele lijst? Lijkt me ook niet de bedoeling. Maar goed, van mij mag je Revo.

Het lijkt me beter om gewoon even een pauze te houden.

Begin maar met droppen Revo, ben benieuwd naar je lijst.

In deze periode is het zo rustig op MuMe (in het bijzonder het hiphopgedeelte) dat ik denk dat een zomerstop zinvol is. Maar goed, als Revo wil dan mag hij. Ik zal in ieder geval wel een aantal reacties plaatsen op zijn lijst.

Ok, thanks voor het vertrouwen. Ik hou deze topic namelijk graag levend. Er is al heel wat voorbij gekomen, en ik heb besloten om mijn top 100 een beetje in teken te stellen van wat minder bekende nummers, ook om het niet allemaal een herhaling van zetten te laten worden (al maak ik een uitzondering voor mijn top 10). Dus het worden vooral artiesten die hier nog niet genoemd zijn. Ik luister ook geregeld naar Franse HipHop dus dat gaat zeker terugkomen. Nu stonden er in deze topic vaak van die mainstreamclassics denk aan nummers als
Warren G – Regulate, Snow – Informer, Coolio – Gangsters Paradise, veel nummers van Will Smith. Ik wilde eerst gaan voor Ini Kamoze – Here comes the hotstepper omdat iedereen die wel kent maar hij toch langzaam weer in de vergetelheid raakt. Maar met Skee Lo – I Wish komt er jeugdsentiment bij kijken. Ik kocht een ‘dance’ album voor een gulden of 5 op de gok, en dat was de tijd dat er nog hiphoptrackts op dancealbums stonden. De rest was bagger maar hier kon ik als 12 jarig jochie heel blij van worden. Speciaal voor Rhytem & Poetry een zomers! nummer.

Bonustrack: Skee-Lo – I Wish

Straks 100 tot 90

Nu al de beste track van je top 100.

8,5

100. Pauly Paps – War Scarz
Typisch jaren ’90 productie van een van die vele groepen die dus niet bekend zijn geworden met hun muziek. Vaak wordt er dan een duister eastcoast sfeertje opgeroepen en de een is daar beter dan de ander. De beats doen in de verte wel wat denken aan de eerste Mobb Deep albums.

99. I self Devine -Sunshine

Melig beatje en dan I Self Devine erover heen. Kan dat? Natuurlijk wel. Dit nummer komt er in vanwege de positieve boodschap die mij toch wel kan raken/motiveren.

98. Comp - Harder

Ik had hoge verwachtingen van Comp toen hij dit uitbracht. Een nieuwe topproducer die was opgestaan? Helaas is dit een typisch geval van een eendagsvlieg, het andere materiaal wat Comp releast is een heel andere stijl. De kracht van dit nummer zit hem voor mij in de perfecte afstemming van de backingvocalsample op de raps.

97. Louis Logic – Dos Foctatum

Ongecompliceerde Hip Hop, zomers gitaarje erbij. Het nummer wordt overigens afgesloten met vrij aparte humor..:)

96. Mech - 46]and church

East Flatbush Project met Tried by Twelve was al gedropt dus daarom iets anders uit Flatbush, Mech. Natuurlijk, de beat is hartsikke gejat, maar dat maakt het nummer niet minder leuk. Ik weet niet of ik een heel album van Mech zou trekken. Dit blijft in zekere zin ook een forbidden pleasure omdat het hetzelfde glazuurlaagje heeft als veel gladde hiphop die door ubercommercielen als The Game en 50 Cent uitgebracht zijn. Bij tijd en wijle echter heel lekker om op te zetten.

95. Spearhead - hole in the bucket

Micheal Frante is een van die mensen waarvan je zijn stem meteen herkent op een track. Ik vond zijn project met Disposable Heroes of Hiphoprisy erg goed, maar zijn solo album is nog beter. Natuurlijk je krijgt door een trechter een portie maatschappijkritiek toegediend op zowat elk nummer, maar zolang dat door mensen als Frante gebeurt vind ik dat niet erg. De laidbackvibe gecombineerd met een heel serieuze inhoud is een tegenstelling die hier prima samengaat.

94. NAP -jeux de guerre

Tijd voor weer eens een Frans nummer in deze topic en hier is de eerste van mijn kant. Het lijkt natuurlijk een schaamteloze rip-off van O.C. – Times Up. Om die beat kun je moeilijk heen en dat dachten de mannen van NAP ook. Maar in plaats van wat veel artiesten doen en een beat kaal jatten hebben ze wel wat toegevoegd, en daar kan ik dan wel weer sympathie voor opbrengen. Voor wie geen 9 jaar Frans op school gehad heeft zoals ik, het nummer gaat over de grote oorlogen die op deze wereld plaatsvinden. De strijd om drinkwater, ecologie, mensenrechten,...

93. Company Flow - Corners’94
Het heeft lang geduurd eer ik deze mannen kon waarderen, maar het kwartje is dan ook goed gevallen. Bij uitzondering drop ik een groep die hier al meermaals langskwam, de reden is coners ’94 een nummer dat ze ergens op een EP hebben uitgebracht nog voor Funchrusher Surplus als album. Ik blijf me eigenlijk verbazen hoe ver deze mannen in ’94 al waren met het ontwikkelen van hun eigen stijl. De gretigheid en plezier gaf de doorslag om deze toch toe te voegen in mijn lijst.

92. Ja Rule – So much pain

Een van die artiesten die aan de haal is gegaan met de erfenis van 2pac. Normaal stoor ik me eraan, maar dit is gewoon goed gedaan. Zelfs al is het door Ja Rule. De clip moet je eigenlijk niet kijken want dan wordt het nummer direct minder.

91. DMX – Drug shit

Bij toeval ooit een underground tape van DMX gevonden waarop hij (voor hij doorbrak) op allerlei mid jaren ’90 beats losging. Ik beschouw het nog steeds als het beste werk van X wat ik ken. Het origineel van The Cella Dwella’s heb ik altijd een stuk minder gevonden. DMX kan de sfeer op een nummer ultiem neerzetten en dat maakt hem een topper.

Ok dit word boeiend! Morgen eens wat nummers checken.

Oh, dit gaat toch niet zo'n vieze obscure top 100 worden met zo nu en dan een excuus mainstreamer omdat het moet?

Ik heb de tracks die ik niet ken gecheckt, zit niet echt een leuk nummer tussen. Snap wel waarom ik ze nog niet ken. Leukste nummers zijn van DMX, Ja Rule en Company Flow.

Door omstandigheden kan ik vandaag niets posten maar dat zal ik morgen meer dan goed maken.

Toch nog even snel dan:

90. Cintamtic Orchestra -All things to all men
Cinetmatic Orchestra maakt prachtige Jazz albums, laat ze samenwerken met Roots Manuva en je krijgt deze plaat.

89. MC Solaar- Zoom
Altijd al een fan van MC Solaar geweest, voor mij een artiest die altijd in staat is geweest om gedurende zijn loopbaan een constant hoog niveau te halen. In de zomer is Solaar een plus omdat het net lijkt alsof hij zijn albums op Martinique heeft opgenomen.

88 Opgeduveld -Ze gaan het krijgenl
Afzonderlijk zijn ze wel al langsgekomen maar als duo nog niet. Voor mij is deze samenwerking een hoogtepunt in de Nederlandse hiphopgeschiedeni, zelden zoveel creativiteit bij elkaar gehoord.

87. Cali Agents – Fuck what you heared
Rasco is niet zo heel mainstream terwijl hij daar wel de kwaliteiten voor heeft. Zijn eerste soloalbum is zeker de moeite waard, maar deze samenwerking met Planet Asia is toch wel het neusje van de zalm.

86. Jel – No Solution
Op het randje van wat hiphop is. Het werk van Jel doet wat denken aan UNKLE, de sfeer heeft wat ambients.

85. Real Live – Ain’t no love
Mid nineties hiphop met R&B sample.

84. Godfather Don – Properties of Steel
Geen top 100 zonder een DJ Premier productie.

83. Blackalicious – Swan Lake
Nummer staat zowel op het labum van Blackalicious als op de eerste Quanum artists. Hoogtepuntje blijft:
‘A baller ain't a baller if he ain't got balls
A scholar ain't a scholar if he ain't got scho-lastic
education, and if not that, then learn from life
Beyond all of the material crap
A human ain't a human if he doesn't make mistakes
And the name of this song is Swan Lake’

82. Arts the beatdoctor – Progressions
Geweldige instrumentale hiphop van Nederlandse bodem.

81. Tommy Tee – Horizon
Tommy Tee had eind jaren 90 bescheiden internationaal success met zijn album Bonds, Beats and Belief). Met een nummer kwam hij ook in de Amerikaanse hiphophitlijsten terecht hoewel het gehele album nooit in USA uitgebracht is. Noorwegen is dan ook niet direct een hiphopland. Als producer ondersteunt hij The High and Mighty hier uitstekend.

All things to all men is met afstand de sterkste track van deze update. De andere nummers doen mij wederom weinig, hoewel Arts the Beatdoctor, Real Live, Cali Agents en Blackalicious nog wel op een voldoende kunnen rekenen.

panjoe (moderator)
Die CoFlow track kende ik nog niet, vette track! Daarnaast nog een groot aantal nummers die ik nog niet ken, waaronder de Franse tracks. Veel duistere shit, maar wel met een dikke vibe. En van wat ik al wel kende is All Things to All Men inderdaad met afstand de beste track .

Sterk nummer inderdaad. Dit wordt de eerste lijst waarvan ik maar weinig nummers ken denk ik trouwens. Binnenkort maar even wat gaan luisteren (nu weinig tijd).

80. MED – Can’t Hold on
Stones throw en MED passen hier prima bij elkaar.

79. KRS One – Rappaz R in Danja
King Chris klapt er hier weer hard in.

78. Shabazz the Disciple Crime Sage
Storytelling Wu-Style.

77. Remedy – Never again
Geen geweldige rapper (het is dan ook een advocaat) maar zijn enthousiasme maakt dat hier meer dan goed.

76. Akhenathon – Un brain de haine
Erg indrukwekkende storytelling maar dan op zijn Frans. Nummer wat je wel een aantal keer moet luisteren, is een groeier.

75. Atmosphere – God’s bathroom floor
Atmosphere was in 2004 mijn eerste kennismaking met echte underground hiphop, dit was toen een van die nummers en die is altijd blijven hangen.

74. Flying Lotus – Recoiled
Nummer dat zweeft tussen HipHop. Electronic en Jazz. Ook mijn drie favoriete genres

73. DJ Honda – Troubles in the water
Als Honda nog versterking krijgt van De La Soul weet je het wel = topnummer.

72. Looptroop – Fly Away
Laidback Zweedse Hip-Hop, Promoe mag zich tot een van de beste producers van Europa rekenen.

71. Jenova 7 – Introspect
HipHop, TripHop en een vleugje Jazz. Jenova 7’s album was voor mij de ontdekking van het jaar.

Komt er nog meer Solaar voorbij?
Enige franse rapper waar ik cd van heb.

Nee wel andere Franse hiphop nog:).

Het wordt al iets beter, maar tot nu toe geniet ik nog maar weinig van je top 100. I Wish blijft het beste nummer.

Hello?..

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.