Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 16 augustus 2012, 16:40 uur
panjoe schreef:
Ga je hem helemaal niet meer afmaken of las je een pauze in?
Ga je hem helemaal niet meer afmaken of las je een pauze in?
Aangezien Revo hier nog niet op heeft gereageerd is het misschien verstandig om de volgende op de lijst aan de beurt te laten? Mocht hij hem nog willen afmaken, dan kan dat altijd nog.
Harco misschien eindelijck?
0
_Pjotr_
geplaatst: 1 september 2012, 03:45 uur
Dit ligt nu wel al lang stil, ik vind dit wel een bruikbaar topic over het algemeen. Bij (bijna) elke lijst zit zat om te (her)ontdekken. Ik rag hem er in een post door als het moet (die top 100). Alhoewel, ik heb pas al op een andere site een top 100 gemaakt maar veel vergeten. Zoals wel Bo$$, maar geen Shante, dat kan natuurlijk echt niet.
0
geplaatst: 3 september 2012, 20:00 uur
Lijkt mij ook wel weer leuk dat we weer verder gaan. Alleen lijkt het me dan beter dat Revo verder gaat. Als die in staat is? Ik stuur hem maar even een PM.
0
geplaatst: 6 september 2012, 18:11 uur
Ik dacht dat deze topic al lang verder was gegaan, maar er is verzocht om het af te maken, dus bij deze. (zal er tempo achter zetten want het ligt al te lang braak)
43. Jay-z & Big L - freestyle
Niveautje van twee grootheden op deze freestyle
42. Artifacts - Wrong side of the track
Classic
41. Shurik'n - Ou je vis
Geweldig album van deze man, en deze track is voor mij het hoogtepunt. De flow op deze track, de emotie,... alles is raak.
43. Jay-z & Big L - freestyle
Niveautje van twee grootheden op deze freestyle
42. Artifacts - Wrong side of the track
Classic
41. Shurik'n - Ou je vis
Geweldig album van deze man, en deze track is voor mij het hoogtepunt. De flow op deze track, de emotie,... alles is raak.
0
geplaatst: 6 september 2012, 18:24 uur
40. Detroit Experiment - Think twice
Op de grens van hiphop en electro en funk.
39. Slick Rick - All alone
Dit nummer is voor mij een van de weinige tranentrekkers in hiphop
38. Arsonists - Venom
Deze heren altijd onderschat gevonden.
37. Rasco - Gunz still hot
Blijft een heerlijke beat en met Edo G, Reks en Reks in nummer kun je moeilijk wat fout doen.
36. AZ - uncut raw
Typisch zo'n nummer wat beter wordt als je het vaker gaat draaien.
35. Hieroglypics - See Delight
Productioneel zit dit weer prima in elkaar, maar das logisch als je tracks van The Hieroglypics luistert.
34. Illogic - Hate in a puddle
Ze zijn niet heel bekend maar hun muziek is er niet minder om.
33. Relax - Callin ya name
Vergeten band, blijft een lekker nummer.
32. Rob O - Who is he
Beetje vergeten deze man
31. Typhoon - Drieluik
Nederhop van internationaal niveau
30. Jay-z - Only a customer
Ik weet niet wat deze nummer nou zo geweldig maakt, maar om een of andere reden toch een van mijn favo's van Jay-Z.
Op de grens van hiphop en electro en funk.
39. Slick Rick - All alone
Dit nummer is voor mij een van de weinige tranentrekkers in hiphop
38. Arsonists - Venom
Deze heren altijd onderschat gevonden.
37. Rasco - Gunz still hot
Blijft een heerlijke beat en met Edo G, Reks en Reks in nummer kun je moeilijk wat fout doen.
36. AZ - uncut raw
Typisch zo'n nummer wat beter wordt als je het vaker gaat draaien.
35. Hieroglypics - See Delight
Productioneel zit dit weer prima in elkaar, maar das logisch als je tracks van The Hieroglypics luistert.
34. Illogic - Hate in a puddle
Ze zijn niet heel bekend maar hun muziek is er niet minder om.
33. Relax - Callin ya name
Vergeten band, blijft een lekker nummer.
32. Rob O - Who is he
Beetje vergeten deze man
31. Typhoon - Drieluik
Nederhop van internationaal niveau
30. Jay-z - Only a customer
Ik weet niet wat deze nummer nou zo geweldig maakt, maar om een of andere reden toch een van mijn favo's van Jay-Z.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 6 september 2012, 19:04 uur
Welkom terug Revo
dit is nog steeds niet helemaal mijn lijst, de meeste nummers vind ik tot de middelmaat behoren. Toch staat er met Wrong Side of da Tracks wel een zwaar bazennummer bij, en vind ik het ook erg leuk om Relax eens in dit topic terug te zien.
dit is nog steeds niet helemaal mijn lijst, de meeste nummers vind ik tot de middelmaat behoren. Toch staat er met Wrong Side of da Tracks wel een zwaar bazennummer bij, en vind ik het ook erg leuk om Relax eens in dit topic terug te zien.
0
geplaatst: 7 september 2012, 09:04 uur
Thanks Dungeon
29. Mr Lif, Facts One & Akro - Freestyle
Dit moest er ook gewoon in...
28. Starflam - Mentalite...
De beste Belgische hiphop is nog altijd in het Frans
27. World Renown - How nice I am
Goldenage slept over..
26. DJ Shadow - Building...
De koning van de sample
25. Gravediggaz - 1 800 Suicide
De intro en opbouw van dit nummer zijn voor mij het hoogtepunt.
24. Black Sheep - Do your thing
Een van mijn eerste kennismakingen met early 90s hiphop.
23. Kanye West - Diamonds are forever
22. LL Cool J - Mama said knock you out Toen L nog even rebels oo de mic was als Chuck D.
21. 2pac - Do for love
De sentimentele kant past hem niet altijd, hier gelukkig wel...
29. Mr Lif, Facts One & Akro - Freestyle
Dit moest er ook gewoon in...
28. Starflam - Mentalite...
De beste Belgische hiphop is nog altijd in het Frans
27. World Renown - How nice I am
Goldenage slept over..
26. DJ Shadow - Building...
De koning van de sample
25. Gravediggaz - 1 800 Suicide
De intro en opbouw van dit nummer zijn voor mij het hoogtepunt.
24. Black Sheep - Do your thing
Een van mijn eerste kennismakingen met early 90s hiphop.
23. Kanye West - Diamonds are forever
22. LL Cool J - Mama said knock you out Toen L nog even rebels oo de mic was als Chuck D.
21. 2pac - Do for love
De sentimentele kant past hem niet altijd, hier gelukkig wel...
0
geplaatst: 7 september 2012, 10:01 uur
20. Buckshot Lefonque - Music Evolution
Het best bekend van 'another day', maar deze samenwerking met DJ Premier mocht er ook zijn.
19. O.C. - Story
Geniale storytelling van O.C. here
18. GZA - BIBLE
Mijn favoriet van de WU groep, alhoewel Killah Priest het meeste voor zijn rekening neemt.
17. Notorious BIG - Sky's the limit
Het enige slechte aan dit nummer is de intro
16. Outkast - Aquemini
Hun oude werk blijft het beste....
15. Main Source - Looking at the front door
Van de groep die Nas ooit zijn eerste kans gaf...
14. Organized Konfusion - Stress
Prachig gepolijste beat
13. ATCQ - Electric relaxation
Music to chill by
12. Smif N Wessun - Keep it movin
Deze toch altijd het beste gevonden van deze heren alhoewel bucktown toch de grooste classic is.
11. Common - 6th Sense
Normaal vind ik gospelinvloeden niet zo fijn maar hier kan het prima.
Het best bekend van 'another day', maar deze samenwerking met DJ Premier mocht er ook zijn.
19. O.C. - Story
Geniale storytelling van O.C. here
18. GZA - BIBLE
Mijn favoriet van de WU groep, alhoewel Killah Priest het meeste voor zijn rekening neemt.
17. Notorious BIG - Sky's the limit
Het enige slechte aan dit nummer is de intro
16. Outkast - Aquemini
Hun oude werk blijft het beste....
15. Main Source - Looking at the front door
Van de groep die Nas ooit zijn eerste kans gaf...
14. Organized Konfusion - Stress
Prachig gepolijste beat
13. ATCQ - Electric relaxation
Music to chill by
12. Smif N Wessun - Keep it movin
Deze toch altijd het beste gevonden van deze heren alhoewel bucktown toch de grooste classic is.
11. Common - 6th Sense
Normaal vind ik gospelinvloeden niet zo fijn maar hier kan het prima.
0
geplaatst: 7 september 2012, 12:33 uur
0
geplaatst: 7 september 2012, 13:20 uur
Toch blij dat de laatste updates wat beter in de smaak vallen.
10. Jay-Z - Regrets
Eigenlijk zou je heel reasonable doubt moeten kunnen nomineren, lang getwijfjeld welke ik zou kiezen maar toch voor regrets gegaan. Heb in eerdere lijsten al nummers als D'Evils voorbij zijn gekomen wat ik ook een prima keuze vind.
9. Brainpower - Je moest waarschijnlijkgaan Ben nooit echt fan van deze man geweest, maar zijn debuutalbum was voor Nederlandse begrippen sterk. In dit nummer legt Brainpower de emotie en de creativteit die hem net even een trede hoger plaatsen dan zijn doorsnee werk.
8. Showbiz - Next level
Geholpen door Premier maken ze van een pareltje een diamant.
7. Mobb Deep - Temperature is rising
Shook ones te vaak gehoord, en dat deed een beetje afbreuk. Deze is echter ook gewoon briljant.
6. Freeman - Fils du dragon
Je houdt ervan of je haat het, zelf heb ik de heren van IAM altijd een beetje als de Frans Wu-Tang Clan gezien.
5. Canibus - Poet Laureate part II
Waarschijnlijk de enige rapper die op een nummer van niveau kan rappen over zoiets saais als de scheikundige Nils Bohr.
4. Opgezwolle - Rustug
Met de openingszin 'Ik doe alsof er niets aan de hand is als Milosvic' was ik verkocht.
3. Pete Rock - TROY
Meest bijzondere nog is dat dit nummer uit '92 komt, een bewijs dat de heren hun tijd ver vooruit waren.
2. Ras Kass - Soul on ice ..remix
Misschien ben ik de enige die deze track zo goed vind, maar met deze remix wordt echt een hoog niveau gehaald.
1. Gang starr - Above the clouds
Neem de beste hiphop DJ, laat hem een sample gebruiken en zijn beste beats eronder zetten. Voeg daarbij twee MC's van niveau toe, et voila, je hebt zomaar een van de beste hiphoptracks ooit gemaakt.
10. Jay-Z - Regrets
Eigenlijk zou je heel reasonable doubt moeten kunnen nomineren, lang getwijfjeld welke ik zou kiezen maar toch voor regrets gegaan. Heb in eerdere lijsten al nummers als D'Evils voorbij zijn gekomen wat ik ook een prima keuze vind.
9. Brainpower - Je moest waarschijnlijkgaan Ben nooit echt fan van deze man geweest, maar zijn debuutalbum was voor Nederlandse begrippen sterk. In dit nummer legt Brainpower de emotie en de creativteit die hem net even een trede hoger plaatsen dan zijn doorsnee werk.
8. Showbiz - Next level
Geholpen door Premier maken ze van een pareltje een diamant.
7. Mobb Deep - Temperature is rising
Shook ones te vaak gehoord, en dat deed een beetje afbreuk. Deze is echter ook gewoon briljant.
6. Freeman - Fils du dragon
Je houdt ervan of je haat het, zelf heb ik de heren van IAM altijd een beetje als de Frans Wu-Tang Clan gezien.
5. Canibus - Poet Laureate part II
Waarschijnlijk de enige rapper die op een nummer van niveau kan rappen over zoiets saais als de scheikundige Nils Bohr.
4. Opgezwolle - Rustug
Met de openingszin 'Ik doe alsof er niets aan de hand is als Milosvic' was ik verkocht.
3. Pete Rock - TROY
Meest bijzondere nog is dat dit nummer uit '92 komt, een bewijs dat de heren hun tijd ver vooruit waren.
2. Ras Kass - Soul on ice ..remix
Misschien ben ik de enige die deze track zo goed vind, maar met deze remix wordt echt een hoog niveau gehaald.
1. Gang starr - Above the clouds
Neem de beste hiphop DJ, laat hem een sample gebruiken en zijn beste beats eronder zetten. Voeg daarbij twee MC's van niveau toe, et voila, je hebt zomaar een van de beste hiphoptracks ooit gemaakt.
0
geplaatst: 7 september 2012, 14:45 uur
Je laatste drie updates zijn over het algemeen sterk inderdaad. Mooie top drie met een super nummer één.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 7 september 2012, 17:18 uur
Wat Hessel zegt. T.R.O.Y. en Above the Clouds had ik er ook in staan, dus dat behoort voor mij ook tot de crème de la crème van de hiphop
.
Ik vond het over het algemeen, hoewel ik niet alle nummers even sterk vond, een erg leuke lijst. Naast een aantal parels kon ik het ook erg waarderen dat er veel artiesten in stonden die hier überhaupt nog niet eerder langs zijn gekomen.
.Ik vond het over het algemeen, hoewel ik niet alle nummers even sterk vond, een erg leuke lijst. Naast een aantal parels kon ik het ook erg waarderen dat er veel artiesten in stonden die hier überhaupt nog niet eerder langs zijn gekomen.
0
Mb.
geplaatst: 8 september 2012, 12:52 uur
Dat nummer van Brainpower was ik helemaal vergeten. Wat een goed nummer is dat toch, en wat een ondergewaarde rapper is Brainpower toch geweest. Nu is hij bezig met Engelstalige Hip-Hop. Het is een compliment waard dat zijn Nederlandse accent zowat weg is, maar de clichématige keuze van onderwerp en de benaderingswijze die hij hanteert in het beschrijven van deze is dan wat jammer. Eigenlijk krijg ik met Brainpower altijd het idee dat hij zich niet gewaardeerd voelde - imago van een bebrilde hollander - en naarmate zijn carriere verder zette ging hij steeds meer zoeken naar die erkenning. Brede broek, petje op en veel big-ups. Zonde, vind ik zo. Je Moest Waarschijnlijk Gaan is gewoon erg goed.
/endrant
/endrant

0
geplaatst: 8 september 2012, 20:25 uur
Mooie comeback Revo. Brain en Opgezwolle houd ik niet zo van maar met je keuze voor die nummer kan ik wel inkomen. De rest allemaal varierend van goed tot top.
0
geplaatst: 8 september 2012, 20:27 uur
Harco is, maar weet niet of die wel wil. Daarna is Sxesven en daarna ben ikke...
0
geplaatst: 8 september 2012, 21:09 uur
Harco moet gewoon gaan. Ik ben wel in de stemming voor een paar lekkere Dirty-South bangers.
0
geplaatst: 14 september 2012, 19:17 uur
Harco heeft al jaren niks meer van zich laten horen in dit topic. Wat mij betreft gaat sxesven nu.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 14 september 2012, 19:27 uur
Ja wat mij betreft ook
denk dat ik die ook wel ga kunnen waarderen.
denk dat ik die ook wel ga kunnen waarderen.
0
sxesven
geplaatst: 14 september 2012, 23:22 uur
Hopelijk dan!
Goed, ik ga er dan eens aan mogen beginnen zulle. Tof. Allereerst in ieder geval de, hopelijk niet al te teleurstellende, mededeling dat ik me beperkt heb tot 50 tracks (foei!). Nu kan ik er redelijk probleemloos 100 oplepelen, maar de variatie komt het niet ten goede. Nog een paar keer Opgezwolle, ZoMo en alle anderen die ik het tofst vind, en da's logisch, maar het zou de lijst w.m.b. minder waardevol maken omdat ik dan minder had hoeven selecteren en er minder variatie in zou zitten. Met de lijst van 50 die ik nu heb ben ik tevreden, en nogmaals, hopelijk is er voor de fanatiekere hiphopliefhebbers in dit topic ook nog lol aan te beleven.
Om de traditie te volgen en wat context te verschaffen maar kort mijn hiphopgeschiedenis: mijn eerste aanraking ermee (buiten populaire toplijstenhiphop) was toen ik 13 was en in de 2e van de middelbare zat. Nadat ik de basisschool als gabber had verlaten en op de middelbare school al de geneugten der rock en punk - toen 'mijn' genres - had leren kennen, maakte ik dankzij wat klasgenootjes ook kennis met hiphop. Redelijk blind schafte ik toen Wu-Tang Forever aan (voor een kleine 60 gulden) en ik was direct aan die plaat verslingerd. Ik ben toen een behoorlijk tijd into hiphop geweest, maar vanwege het pre-internettijdperk en beperkte gelden verliep mijn kennismaking redelijk langzaam. Via vrienden kreeg ik wat commerciëlere hiphop toegespeeld (het debuut van Ma$e vond ik fantastisch, en, unieke onthulling, Ma$e Jr. werd de mij toebedeelde nickname), terwijl ik zelf via Murth's show op TMF en The Source (dat ik af en toe kocht) wat andere dingen probeerde te ontdekken. Zo kocht ik bijvoorbeeld Mos Def & Talib Kweli Are Black Star op LP en ontdekte ik The Pharcyde via het meesterlijke Drop.
Hiphop moest echter strijden om aandacht en fondsen, en in de loop der jaren werd het een ondergeschoven kindje. Na een redelijk toegewijde hardcore-punk-periode ging mijn smaak uitwaaieren en begon ik van alles te verkennen. Hiphop kwam nog sporadisch voorbij, en dingen als Aesop Rock en Cannibal Ox konden zeker op mijn waardering rekenen. Toch mocht het feitelijk geen naam hebben tot ik vorig jaar op de gok Eigen Wereld kocht. Mijn stem en bericht aldaar mogen boekdelen spreken; het is eigenlijk pas met Nederhop dat ik geleerd heb dat hiphop ook echt heel erg iets voor mij is. Toch blijf ik een redelijk oppervlakkige liefhebber. Teveel andere genres vragen mijn aandacht, bijvoorbeeld. Bovendien kan ik met veel hiphop ook veel minder. Hoewel ik feitelijk op native niveau Engels spreek heb ik weinig met Engelstalige hiphop, en pas door Nederhop ben ik de rol van tekst binnen hiphop echt gaan waarderen.
Daar ligt denk ik één van de voornaamste redenen dat hiphop nooit echt 'mijn' genre is geworden. Hiphop is voor mij altijd - in ieder geval tot aan Eigen Wereld - een genre geweest waarin de muziek eerst kwam. Goede beats genoten - en genieten, min of meer - bij mij de voorkeur, en ik vond - en vind, min of meer - ze veel belangrijker dan goede teksten. Jaren heb ik hiphop gedraaid zonder me veel aan te trekken van de boodschappen en verhalen - een benadering die, naar ik later zou leren, voor veel hiphopliefhebbers nodeloos oppervlakkig en ontoereikend is. Toch is het zo. En doe ik er weinig aan. Klank voorop, enige boodschap er ver na. Edoch, nogmaals, mijn ontluikende liefde voor Nederhop heeft hierin dus wel degelijk enige verandering in veroorzaakt, en bij een plaat als Eigen Wereld staan beats en teksten voor mij zonder twijfel op gelijke voet.
Goed, rammelderammel - excuus voor het mogelijk wat warrige verhaaltje. Zie het - zonodig - als een klein excuus voor de mogelijke middelmaat, belabberde rhymes en wacke shit.
Tot zo!
Goed, ik ga er dan eens aan mogen beginnen zulle. Tof. Allereerst in ieder geval de, hopelijk niet al te teleurstellende, mededeling dat ik me beperkt heb tot 50 tracks (foei!). Nu kan ik er redelijk probleemloos 100 oplepelen, maar de variatie komt het niet ten goede. Nog een paar keer Opgezwolle, ZoMo en alle anderen die ik het tofst vind, en da's logisch, maar het zou de lijst w.m.b. minder waardevol maken omdat ik dan minder had hoeven selecteren en er minder variatie in zou zitten. Met de lijst van 50 die ik nu heb ben ik tevreden, en nogmaals, hopelijk is er voor de fanatiekere hiphopliefhebbers in dit topic ook nog lol aan te beleven.

Om de traditie te volgen en wat context te verschaffen maar kort mijn hiphopgeschiedenis: mijn eerste aanraking ermee (buiten populaire toplijstenhiphop) was toen ik 13 was en in de 2e van de middelbare zat. Nadat ik de basisschool als gabber had verlaten en op de middelbare school al de geneugten der rock en punk - toen 'mijn' genres - had leren kennen, maakte ik dankzij wat klasgenootjes ook kennis met hiphop. Redelijk blind schafte ik toen Wu-Tang Forever aan (voor een kleine 60 gulden) en ik was direct aan die plaat verslingerd. Ik ben toen een behoorlijk tijd into hiphop geweest, maar vanwege het pre-internettijdperk en beperkte gelden verliep mijn kennismaking redelijk langzaam. Via vrienden kreeg ik wat commerciëlere hiphop toegespeeld (het debuut van Ma$e vond ik fantastisch, en, unieke onthulling, Ma$e Jr. werd de mij toebedeelde nickname), terwijl ik zelf via Murth's show op TMF en The Source (dat ik af en toe kocht) wat andere dingen probeerde te ontdekken. Zo kocht ik bijvoorbeeld Mos Def & Talib Kweli Are Black Star op LP en ontdekte ik The Pharcyde via het meesterlijke Drop.
Hiphop moest echter strijden om aandacht en fondsen, en in de loop der jaren werd het een ondergeschoven kindje. Na een redelijk toegewijde hardcore-punk-periode ging mijn smaak uitwaaieren en begon ik van alles te verkennen. Hiphop kwam nog sporadisch voorbij, en dingen als Aesop Rock en Cannibal Ox konden zeker op mijn waardering rekenen. Toch mocht het feitelijk geen naam hebben tot ik vorig jaar op de gok Eigen Wereld kocht. Mijn stem en bericht aldaar mogen boekdelen spreken; het is eigenlijk pas met Nederhop dat ik geleerd heb dat hiphop ook echt heel erg iets voor mij is. Toch blijf ik een redelijk oppervlakkige liefhebber. Teveel andere genres vragen mijn aandacht, bijvoorbeeld. Bovendien kan ik met veel hiphop ook veel minder. Hoewel ik feitelijk op native niveau Engels spreek heb ik weinig met Engelstalige hiphop, en pas door Nederhop ben ik de rol van tekst binnen hiphop echt gaan waarderen.
Daar ligt denk ik één van de voornaamste redenen dat hiphop nooit echt 'mijn' genre is geworden. Hiphop is voor mij altijd - in ieder geval tot aan Eigen Wereld - een genre geweest waarin de muziek eerst kwam. Goede beats genoten - en genieten, min of meer - bij mij de voorkeur, en ik vond - en vind, min of meer - ze veel belangrijker dan goede teksten. Jaren heb ik hiphop gedraaid zonder me veel aan te trekken van de boodschappen en verhalen - een benadering die, naar ik later zou leren, voor veel hiphopliefhebbers nodeloos oppervlakkig en ontoereikend is. Toch is het zo. En doe ik er weinig aan. Klank voorop, enige boodschap er ver na. Edoch, nogmaals, mijn ontluikende liefde voor Nederhop heeft hierin dus wel degelijk enige verandering in veroorzaakt, en bij een plaat als Eigen Wereld staan beats en teksten voor mij zonder twijfel op gelijke voet.
Goed, rammelderammel - excuus voor het mogelijk wat warrige verhaaltje. Zie het - zonodig - als een klein excuus voor de mogelijke middelmaat, belabberde rhymes en wacke shit.

Tot zo!
0
sxesven
geplaatst: 14 september 2012, 23:45 uur
50. Boef en de Gelogeerde Aap – Echte Helden
Ernstig ondergewaardeerde plaat op MuMe, want hij heeft meer te bieden dan afgelebberde dubstepperdehop. Goed, het is geen parade aan geniale tracks, maar uitschieters zitten er zeker bij, en Echte Helden is daarvan de voornaamste. Fantastisch nummer, heerlijke beat (die snare
), en die malle rappert kan ik na zoveel luisterbeurten ook uitermate goed waarderen.49. The Streets – Geezers Need Excitement
Blanke-mannen-hiphop. Als je het doet zoals bleke Britse Mike dan doe je het uiterst goed. Ik heb een gigantische zwak voor eender welke vorm van Brits Engels, en ook de productie vind ik hier om van te smullen. Urgent, zenuwachtig spul. Fijntjes.
48. M.I.A. – Paper Planes
Dit zal wel een beetje valsspelen zijn, want hoe hiphop is M.I.A.? Voor mij genoeg om in de lijst op te nemen in ieder geval. Diplo is een fokking held en heeft zoveel fantastische producties geleverd, maar wat hij hier doet (door de één of ander ooit eens beschreven als shoe-hop, oftewel shoegazende hiphop) is wel zo heerlijk.
47. DMX – Stop Being Greedy
Hoe stoer vond ik deze man. Stop Being Greedy zag ik ergens vroeg in de nacht in Murth's hiphopshow en ik was meteen verkocht. Duistere productie, duistere DMX, duistere clip - alles klopte. Een vriend van mij en ik vroegen ons aanvankelijke nog af wie dan die andere rapper was - er stond toch alleen DMX! Redelijk briljant wel, die cleane delivery en die hondengrom. Jammer dat het hele album, noch later materiaal, eraan kon tippen.
46. Dope D.O.D. – What Happened
Goed, Nederlanders die dan Engels gaan rappen vind ik vaak een beetje tenenkrommend - halve accenten, kutvocabulaire - maar ik vergeef het deze knakkers voor de passie. Ontzettend energieke shit, uiteraard dankzij de toffe productie en de uitstekend passende clip.
45. Bone Thugs N Harmony – Down Foe My Thang
Ja, what the fuck zeg! Bone nooit zo interessant gevonden, maar die piepjes en die keiharde beat, daar kun je echt niet omheen zeg. Ubersfeervolle shit. Geweldig!
44. The Firm – I’m Leaving
Dit album is volledig de grond ingeschreven door mensen die er zonder uitzondering meer verstand van hebben dan ik - en ongetwijfeld viel het ding tegen - maar er staan toch een paar toffe tracks op, hoor. I'm Leaving is wat mij betreft de klassieker. Ook hier weer mijn klassieke argument: die productie!
43. Dr. Dre & Snoop Dogg – Nuttin’ But a G Thang
Ik kan er niets zinvollers over zeggen dan degenen voor mij die deze track al in hun lijst hadden. Old school hiphop (als dit er al onder valt?) is nooit zo mijn ding (zo hebben de old school tracks in de lijstjes in dit topic me weer duidelijk gemaakt) maar alles hieraan klopt.
42.El-P – Deep Space 9mm
El Moederketsend P.
41.Aesop Rock – Daylight
Niet eens mijn favo Aesop Rock (die komt nog), maar wel een geweldig nummer, ook al vind ik de productie net niet helemaal (het sampletje vind ik wat jammer, en ik houd niet van dit soort lichte snares). Het melodietje vind ik echter meesterlijk. Ik had vroeger op mijn Sega Megadrive een puzzelgame genaamd Columns dat precies zo'n sound had. Heerlijk. Bovendien is Aesop Rock één van de weinige Engelstalige rappers die me ook tekstueel weet te grijpen (This origami dream is beautiful / But man those wings will never leave the ground / Without a feather and a lottery ticket / Now settle down
) Tevens 'Life's not a bitch...' etcetera, briljant zeg. 
0
sxesven
geplaatst: 14 september 2012, 23:54 uur
En ja, embedjes, als iemand het irritant vind moet je maar ff roepen.
* denotes required fields.