Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 15 september 2012, 04:28 uur
Goed gevarieerd lijstje, maar de eerste acht doen mij niet zo veel - het zijn dan ook niet echt artiesten die mij aanspreken. Wel een paar nummers die leuk zijn om weer eens te horen - met name Paper Planes. En de laatste twee, tja, dat zijn voor mij gewoon moddervette klessiks
.
.
0
sxesven
geplaatst: 15 september 2012, 09:19 uur
Weettog.
40. Sway & King Tech – The Anthem
Coole productie en een waslijstje aan vette featurings. Erg tof hoe elke verse ook in productie iets eigens ademt (het teruggrijpen naar Triumph in RZA's verse bijvoorbeeld, en het sinister kinderdeuntje in de verse van Eminem).
39. Outkast – B.O.B.
Geweldig zo hyperactief en ADHD als deze track is.
38. Jaylib – The Official
De documentaire Stussy opende met een stukje van een live cut van deze track. Meteen raak. Heel tof. Niet echt het hoekje hiphop waar ik me doorgaans in begeef, maar dit trek ik erg goed.
37. High & Mighty ft. Mos Def & Mad Skillz – B-Boy Anthem ‘99
Home Field Advantage is wel ok, deze track kreeg de meeste exposure (clipje, zat in THPS2) en w.m.b. terecht. Wederom heerlijke productie, en de featuring van Mos - die toen mijn favoriete rapper was - maakte het af.
36. Extince – Viervoeters
Sowieso is heel Binnenlandse Funk echt fantastisch, en kiezen vind ik echt lastig nog. Maar Viervoeters vind ik om de toffe productie en de bij vlagen hilarische tekst wel de uitschieter. Eigenlijk wel mijn eerste Nederhop, maar door Extince is het kwartje toen nog niet verder gevallen.
35. Fakkelbrigade - Kosmos
Onbegrijpelijk, de teleurstelling/haat die deze plaat en A.R.T. nogal eens ten deel vallen.
Staan zoveel meesterlijke dingen op en dit is mijn op één na favorietste. Die ronkende gabberbassen en mijn lievelingsrapperts, natuurlijk.
34. Cypress Hill – Illusions
Destijds III van een vriend op de middelbare school geleend en was compleet overdonderend. De heerlijke, rokerige, walmende laid back producties, B-Real's snerpende stem, en hier wel zo nu en dan een punchline die er voor 13-jarige ik uitsprong (Some people tell me that I need help / Some people can fuck off and go to hell).
33. Black Star – Thieves in the Night
Jarenlang is Black Star mijn favoriete hiphopplaat geweest. Ik kocht 'm blind op LP en was vanaf seconde één verkocht. Hoe vaak ik deze LP, op mijn krakerige oude platenspeler, wel niet in mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis heb gedraaid. Ik vind hier zoveel geweldige nummers op staan, ben me er terdege van bewust dat Respiration de grote publieksfavoriet is, maar die komt niet in mijn lijst voor. Thieves in the Night, niet in de laatste plaats om het fantastische refreintje, doet slechts onder voor één andere track op deze plaat, die nog langskomt natuurlijk.
32. Lost Boys – Jeeps, Lex Coups, Bimas & Benz
Wederom dankzij Murth. Ontdekken was nog niet zo makkelijlk. De Lost Boys kwamen voorbij en meteen moest ik de plaat waarvan deze track kwam hebben, maar natuurlijk verkochten de platenzaken in de buurt hem niet. Andere tijden dus. Gelukkig had ik deze op video opgenomen en kon ik 'm zo nu en dan eens terugkijken. Zou de plaat eindelijk eens moeten checken... dat kan toch wel eens, 14 jaar na dato.
31. Dizzee Rascal – Live O
Grime, hiphop, whatevz. Boy in da Corner is briljant en dit is voor mij de uitschieter. Vette beat en piepjes, dan heb je mij direct te pakken. Tevens: Brits. Tevens: uitermate grappig.

40. Sway & King Tech – The Anthem
Coole productie en een waslijstje aan vette featurings. Erg tof hoe elke verse ook in productie iets eigens ademt (het teruggrijpen naar Triumph in RZA's verse bijvoorbeeld, en het sinister kinderdeuntje in de verse van Eminem).
39. Outkast – B.O.B.
Geweldig zo hyperactief en ADHD als deze track is.
Challenge of the Day: listen to this song in the car and go the speed limit.
38. Jaylib – The Official
De documentaire Stussy opende met een stukje van een live cut van deze track. Meteen raak. Heel tof. Niet echt het hoekje hiphop waar ik me doorgaans in begeef, maar dit trek ik erg goed.
37. High & Mighty ft. Mos Def & Mad Skillz – B-Boy Anthem ‘99
Home Field Advantage is wel ok, deze track kreeg de meeste exposure (clipje, zat in THPS2) en w.m.b. terecht. Wederom heerlijke productie, en de featuring van Mos - die toen mijn favoriete rapper was - maakte het af.
36. Extince – Viervoeters
Sowieso is heel Binnenlandse Funk echt fantastisch, en kiezen vind ik echt lastig nog. Maar Viervoeters vind ik om de toffe productie en de bij vlagen hilarische tekst wel de uitschieter. Eigenlijk wel mijn eerste Nederhop, maar door Extince is het kwartje toen nog niet verder gevallen.
35. Fakkelbrigade - Kosmos
Onbegrijpelijk, de teleurstelling/haat die deze plaat en A.R.T. nogal eens ten deel vallen.
Staan zoveel meesterlijke dingen op en dit is mijn op één na favorietste. Die ronkende gabberbassen en mijn lievelingsrapperts, natuurlijk.34. Cypress Hill – Illusions
Destijds III van een vriend op de middelbare school geleend en was compleet overdonderend. De heerlijke, rokerige, walmende laid back producties, B-Real's snerpende stem, en hier wel zo nu en dan een punchline die er voor 13-jarige ik uitsprong (Some people tell me that I need help / Some people can fuck off and go to hell).
33. Black Star – Thieves in the Night
Jarenlang is Black Star mijn favoriete hiphopplaat geweest. Ik kocht 'm blind op LP en was vanaf seconde één verkocht. Hoe vaak ik deze LP, op mijn krakerige oude platenspeler, wel niet in mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis heb gedraaid. Ik vind hier zoveel geweldige nummers op staan, ben me er terdege van bewust dat Respiration de grote publieksfavoriet is, maar die komt niet in mijn lijst voor. Thieves in the Night, niet in de laatste plaats om het fantastische refreintje, doet slechts onder voor één andere track op deze plaat, die nog langskomt natuurlijk.
32. Lost Boys – Jeeps, Lex Coups, Bimas & Benz
Wederom dankzij Murth. Ontdekken was nog niet zo makkelijlk. De Lost Boys kwamen voorbij en meteen moest ik de plaat waarvan deze track kwam hebben, maar natuurlijk verkochten de platenzaken in de buurt hem niet. Andere tijden dus. Gelukkig had ik deze op video opgenomen en kon ik 'm zo nu en dan eens terugkijken. Zou de plaat eindelijk eens moeten checken... dat kan toch wel eens, 14 jaar na dato.
31. Dizzee Rascal – Live O
Grime, hiphop, whatevz. Boy in da Corner is briljant en dit is voor mij de uitschieter. Vette beat en piepjes, dan heb je mij direct te pakken. Tevens: Brits. Tevens: uitermate grappig.
I don't wanna screw
but nothin aint new
I'll educate your whole crew when i come through
And you know its true
So what you gonna do?
You aint got the foggiest aint got a clue
Got a little fame Yea i got game
Get my way with your dame just on my name
All i gotta say, get out the way
Dizzee Rascal's hot like summer bay
but nothin aint new
I'll educate your whole crew when i come through
And you know its true
So what you gonna do?
You aint got the foggiest aint got a clue
Got a little fame Yea i got game
Get my way with your dame just on my name
All i gotta say, get out the way
Dizzee Rascal's hot like summer bay

0
sxesven
geplaatst: 15 september 2012, 13:01 uur
30. Cannibal Ox – Iron Galaxy
Na Black Star was het lang The Cold Vein dat mijn favoriete hiphopplaat mocht heten. Ik heb er eens een korte recensie geschreven waarin ik me nog steeds goed kan vinden.
Iron Galaxy vind ik, denk ik, de uitschieter, maar de hele plaat is dermate consistent dat dat verder moeilijk kiezen is. Vast Aire is hier natuurlijk wel eventjes legendarisch briljant:

29. Nas, DMX, Method Man & Ja Rule – Grand Finale
Mooi rijtje namen zo, hoewel Ja Rule er een beetje de odd duck is. Dikke productie en met DMX en Method Man twee rappers die ik in mijn puberteit tot de absolute top vond horen. Hoewel het plezier dat ik hieraan beleef deels uit nostalgie voortvloeit, vind ik dit ook gewoon nog een uitstekend nummer. Heerlijke productie met dat quasiduistere pianoloopje.
28. Busta Rhymes ft. Ol’ Dirty Bastard – Woo Hah! Remix
Hehe
Pure vernaggelde mafkeesheid 
27. Gang Starr – Full Clip
Big L rest in peace
Hierom Premier 
26. Cypress Hill ft. Fat Joe – Tequila Sunrise (Remix)
Het origineel is leuk, de remix is fantastisch. Geweldige beat zeg
25. 2Pac – Made Niggaz
Ook typisch zo'n trackje dat ik destijds eens opgepikt heb in Murths hiphopshow op TMF. Nooit veel met Tupac gehad, maar vond en vind dit echt een geniaal sfeervolle track. Toffe productie met dat melancholische pianootje dat vrij luid ingemixed is en toffe featurings van Outlawz. Trackje staat op de soundtrack van Gang Related, waarin Tupac zelf ook zat. Film nooit gezien, maar misschien eens doen. Clipje werkt ook als een tiet - beelden passen goed en zetten een tof geheel neer. Nog altijd een fantastische track wmb.
24. Opgezwolle - Park
Zo'n heerlijk duistere track, meesterlijk. Ik zou zo 14, 15 tracks van Eigen Wereld alleen al in m'n top 50 kunnen zetten, maar ik heb me een beetje ingehouden en alleen mijn absolute favorieten gekozen. Alles hier klopt. Hoe de track zo ingetogen donker opent met die terughoudende beat en een kalme Rico, dan dat bloedstollende refrein - en dan knalt de beat er recht in met Sticks, om weer terug te schakelen tot ingetogen en intens - alles hier is een plezier. Nogmaals, meesterlijk.
23. Aesop Rock – Kill Em All
Aesops beste imo. Stond op zo'n Def Jux verzamelaar. Die biet
22. Company Flow – Fire in Which You Burn
Wederom beatheid
Precies waarom ik eerst Rawkus en later Def Jux zo tof vond. En serieus inderdaad deze line 

21. Zo Moeilijk – Nijmeegse Modo
Mijn kennismaking met ZoMo die daarmee na Opgezwolle mijn favo hiphopkru werden. Zo geweldig. Rosco verdient een standbeeld.

Na Black Star was het lang The Cold Vein dat mijn favoriete hiphopplaat mocht heten. Ik heb er eens een korte recensie geschreven waarin ik me nog steeds goed kan vinden.
Want wát een gruwelijk geniale beats - ongeëvenaard wat mij betreft, met uitzondering van wat Company Flow en zulks. En tja, Vast Aire - geniale gast (Vordul ook, overigens). Zoals waxs al opmerkt: scherpe poëtische teksten, en zijn flow vind ik zachtjes briljant, vooral zoals 'ie zich soms lijkt te verslikken in zijn eigen lines - prachtig. Daarnaast vind ik de hele atmosfeer van het album (ik bedoel, die titel alleen al) machtig mooi; intrigerende thematiek, symbolisme en productie doen deze plaat klinken als uit een wellicht nabije toekomst, als muziek die het geesteskind is van de drukkende sfeer van de back alleys van New York, het dreigende van het onbekende en het organisch-mechanische van industrie in verval.
Iron Galaxy vind ik, denk ik, de uitschieter, maar de hele plaat is dermate consistent dat dat verder moeilijk kiezen is. Vast Aire is hier natuurlijk wel eventjes legendarisch briljant:
You were a still born baby
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figure
That chalky outline on the ground is a father figure
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figure
That chalky outline on the ground is a father figure

29. Nas, DMX, Method Man & Ja Rule – Grand Finale
Mooi rijtje namen zo, hoewel Ja Rule er een beetje de odd duck is. Dikke productie en met DMX en Method Man twee rappers die ik in mijn puberteit tot de absolute top vond horen. Hoewel het plezier dat ik hieraan beleef deels uit nostalgie voortvloeit, vind ik dit ook gewoon nog een uitstekend nummer. Heerlijke productie met dat quasiduistere pianoloopje.
28. Busta Rhymes ft. Ol’ Dirty Bastard – Woo Hah! Remix
Hehe
Pure vernaggelde mafkeesheid 
27. Gang Starr – Full Clip
Big L rest in peace
Hierom Premier 
26. Cypress Hill ft. Fat Joe – Tequila Sunrise (Remix)
Het origineel is leuk, de remix is fantastisch. Geweldige beat zeg

25. 2Pac – Made Niggaz
Ook typisch zo'n trackje dat ik destijds eens opgepikt heb in Murths hiphopshow op TMF. Nooit veel met Tupac gehad, maar vond en vind dit echt een geniaal sfeervolle track. Toffe productie met dat melancholische pianootje dat vrij luid ingemixed is en toffe featurings van Outlawz. Trackje staat op de soundtrack van Gang Related, waarin Tupac zelf ook zat. Film nooit gezien, maar misschien eens doen. Clipje werkt ook als een tiet - beelden passen goed en zetten een tof geheel neer. Nog altijd een fantastische track wmb.
24. Opgezwolle - Park
Zo'n heerlijk duistere track, meesterlijk. Ik zou zo 14, 15 tracks van Eigen Wereld alleen al in m'n top 50 kunnen zetten, maar ik heb me een beetje ingehouden en alleen mijn absolute favorieten gekozen. Alles hier klopt. Hoe de track zo ingetogen donker opent met die terughoudende beat en een kalme Rico, dan dat bloedstollende refrein - en dan knalt de beat er recht in met Sticks, om weer terug te schakelen tot ingetogen en intens - alles hier is een plezier. Nogmaals, meesterlijk.
23. Aesop Rock – Kill Em All
Aesops beste imo. Stond op zo'n Def Jux verzamelaar. Die biet

22. Company Flow – Fire in Which You Burn
Wederom beatheid
Precies waarom ik eerst Rawkus en later Def Jux zo tof vond. En serieus inderdaad deze line 
on the mic I got more presence than attendance in a class of schizophrenics

21. Zo Moeilijk – Nijmeegse Modo
Mijn kennismaking met ZoMo die daarmee na Opgezwolle mijn favo hiphopkru werden. Zo geweldig. Rosco verdient een standbeeld.
R-O-S-Co jongen ik ben waus / Nikes beats klappen als een fokking applaus

0
geplaatst: 15 september 2012, 14:07 uur
Lekker hoor. Zal straks alles even luisteren, maar de nummers die ik ken zijn sterk.
0
sxesven
geplaatst: 15 september 2012, 20:49 uur
20. Rumi - Bourei Puppy
Spookachtige hiphop uit Japan. Rumi is een dame en haar stem past de sfeer op de plaat erg goed - bij vlagen hoog als bezeten of waanzinnig over duistere producties. Bourei Puppy klinkt als een tiet. Ik versta er geen reet van, maar deren doet dat niet.
19. Typhoon - Vlieger
Ik ben niet zo lyrisch over Tussen Licht en Lucht als veel anderen, hoewel ik het wel een goede plaat vind verder. Toch vind ik de producties vaak niet sterk genoeg. Gelukkig is daar af en toe Delic. Wanneer hij zijn beats onder Typhoon legt wordt de potentie zichtbaar. Vlieger is daar wel het ultieme voorbeeld van. Meesterlijke track.
18. Kubus & Sticks – Nix te Verliezen
Na Delic vind ik Kubus de beste producer van Nederland, en vooral zijn werk uit deze periode (Buitenwesten, Microphone Colossus) is geweldig. Zijn vaak minimale stijl bevalt me heel goed, en dit is zondermeer één van zijn briljantste producties. Prachtige, aparte beat, mooi melancholisch melodietje - super. Sticks is gewoon een held, natuurlijk. Petje af.
17. Scarface ft. Master P & Tupac - Homies & Thuggs (Remix)
Loller wat, Master P? Tja, niks aan te doen. My Homies kocht ik op reputatie en ik vond en vind het maar een wisselvallig ding. Maar vanaf de eerste second was deze track raak. Heerlijk melancholisch.
16. Cocoa Brovaz ft. Tony Touch & Hurricane G - Spanish Harlem
Zulke lekkere lome shit. Quasispaans dat niet zo grappig is als Let's Get Spanish maar dat wel degelijk een paar grappige vondsten herbergt (Tony Toca is zo lekker kurkdroog
). Puur om zijn zo zo zo aanstekelijk basloopje al een gigantische favoriet, maar het hele ding klinkt gewoon zo lekker.
15. Spank Rock – Backyard Betty
B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-Backyard Betty.
14. Opgezwolle – Gebleven
Onderschatte track. Voor mij sowieso één van de hoogste hoogtepunten van Eigen Wereld. Rico en Sticks op hun sterkst en een belachelijk geweldige productie. Vooral waar de twee elkaar ondersteunen en versterken tolt je hoofd van de evidente genialiteit (En ik hang met Kubus / Ja, die met één been in de techno; en dan klapt die doffe bas erin). Fantastico.
13. Winne – W.I.N.N.E.
Lotgenoot is natuurlijk de uitverkoren klassieker, maar de grootste zwak heb ik toch voor deze track. Sowieso is de hele plaat bij mij ontzettend gegroeid - vond ik het eerst iets te homogene shit, nu geniet ik er met volle teugen van, en vooral de eerste 7, 8 tracks zijn een aanschakeling van masterlijkheid. W.I.N.N.E. draai ik graag heel hard in de auto en rap ik van voor tot achter mee. Zie die witte boy cruisen.
12. A Tribe Called Quest – 1nce Again
Ook hier: mijn zwakte voor goede producties. Dit vind ik wel zo'n fantastische. Heerlijke snaresound. Daarnaast vind ik de stemmen van zowel Phife als Q-Tip zowel qua geluid als qua flow om te genieten.
11. Fakkelbrigade – Colucci
A.R.T.'s meesterwerk. Wat een sfeertje. Dit had toch zo Wu-Tang Forever-era RZA kunnen zijn ofzo? Jezus. Ook leveren de mannen hier stuk voor stuk geniale verses af. Hoe Rico opent, jezus, zo heeft 'ie Sticks van de eerste plaats verstoten bij mij (en dan komt Sticks, hoor: 'Er is genoeg voor je behoefte, niet voor hebzucht / Aldus Mahatma Gandhi dus m'n achterban ontspant zich'
). Sanders geweldig. Bazenshit dit. Was heel Colucci Era maar zo.
Spookachtige hiphop uit Japan. Rumi is een dame en haar stem past de sfeer op de plaat erg goed - bij vlagen hoog als bezeten of waanzinnig over duistere producties. Bourei Puppy klinkt als een tiet. Ik versta er geen reet van, maar deren doet dat niet.
19. Typhoon - Vlieger
Ik ben niet zo lyrisch over Tussen Licht en Lucht als veel anderen, hoewel ik het wel een goede plaat vind verder. Toch vind ik de producties vaak niet sterk genoeg. Gelukkig is daar af en toe Delic. Wanneer hij zijn beats onder Typhoon legt wordt de potentie zichtbaar. Vlieger is daar wel het ultieme voorbeeld van. Meesterlijke track.
18. Kubus & Sticks – Nix te Verliezen
Na Delic vind ik Kubus de beste producer van Nederland, en vooral zijn werk uit deze periode (Buitenwesten, Microphone Colossus) is geweldig. Zijn vaak minimale stijl bevalt me heel goed, en dit is zondermeer één van zijn briljantste producties. Prachtige, aparte beat, mooi melancholisch melodietje - super. Sticks is gewoon een held, natuurlijk. Petje af.
17. Scarface ft. Master P & Tupac - Homies & Thuggs (Remix)
Loller wat, Master P? Tja, niks aan te doen. My Homies kocht ik op reputatie en ik vond en vind het maar een wisselvallig ding. Maar vanaf de eerste second was deze track raak. Heerlijk melancholisch.
16. Cocoa Brovaz ft. Tony Touch & Hurricane G - Spanish Harlem
Zulke lekkere lome shit. Quasispaans dat niet zo grappig is als Let's Get Spanish maar dat wel degelijk een paar grappige vondsten herbergt (Tony Toca is zo lekker kurkdroog
). Puur om zijn zo zo zo aanstekelijk basloopje al een gigantische favoriet, maar het hele ding klinkt gewoon zo lekker. 15. Spank Rock – Backyard Betty
B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-Backyard Betty.
14. Opgezwolle – Gebleven
Onderschatte track. Voor mij sowieso één van de hoogste hoogtepunten van Eigen Wereld. Rico en Sticks op hun sterkst en een belachelijk geweldige productie. Vooral waar de twee elkaar ondersteunen en versterken tolt je hoofd van de evidente genialiteit (En ik hang met Kubus / Ja, die met één been in de techno; en dan klapt die doffe bas erin). Fantastico.
13. Winne – W.I.N.N.E.
Lotgenoot is natuurlijk de uitverkoren klassieker, maar de grootste zwak heb ik toch voor deze track. Sowieso is de hele plaat bij mij ontzettend gegroeid - vond ik het eerst iets te homogene shit, nu geniet ik er met volle teugen van, en vooral de eerste 7, 8 tracks zijn een aanschakeling van masterlijkheid. W.I.N.N.E. draai ik graag heel hard in de auto en rap ik van voor tot achter mee. Zie die witte boy cruisen.

12. A Tribe Called Quest – 1nce Again
Ook hier: mijn zwakte voor goede producties. Dit vind ik wel zo'n fantastische. Heerlijke snaresound. Daarnaast vind ik de stemmen van zowel Phife als Q-Tip zowel qua geluid als qua flow om te genieten.
A.R.T.'s meesterwerk. Wat een sfeertje. Dit had toch zo Wu-Tang Forever-era RZA kunnen zijn ofzo? Jezus. Ook leveren de mannen hier stuk voor stuk geniale verses af. Hoe Rico opent, jezus, zo heeft 'ie Sticks van de eerste plaats verstoten bij mij (en dan komt Sticks, hoor: 'Er is genoeg voor je behoefte, niet voor hebzucht / Aldus Mahatma Gandhi dus m'n achterban ontspant zich'
0
geplaatst: 17 september 2012, 18:25 uur
sxesven schreef:
). Sanders geweldig. Bazenshit dit. Was heel Colucci Era maar zo. Wu-Tang Forever is een van mijn favoriete platen allertijden, vind hem er totaal niet op lijken. De vibe niet, de sample ook niet echt
De beat op Forever zijn ook wel duidelijk van hoger niveau imo, geen disrespect naar ART maar RZA's beats daarop zijn erg sterk en ook 4th Disciple met Cash Still Rules en True Master met Heaterz zitten op een heel ander niveau.
0
sxesven
geplaatst: 17 september 2012, 20:47 uur
Beetje gechargeerd van mijn kant misschien, maar Colucci is voor mijn gevoel een soort zielsverwant van bijvoorbeeld Reunited. Natuurlijk zou je een A.R.T.-productie als deze, of uberhaupt een A.R.T.-productie, nooit verwarren voor een RZA-productie, en natuurlijk is het niveau moeilijk te vergelijken (al is dat een subjectieve kwestie). Maar A.R.T., en heel de FB, doen hier aan een soort mytheschepping, al is het op kleinere schaal, die ik heel erg Wu vind. Natuurlijk, het is allemaal mening, maar ik druk mijn gevoel uit in mijn lijst, toch?
10. Wu-Tang Clan – Wu-Tang Clan Ain’t Nothing to F’ Wit
Ik had m'n toplijst met veel meer Wu kunnen bevolken, en het is maar de vraag of ik niet evengoed, of beter, wat Wu-cuts had kunnen plaatsen in de lagere regionen, maar omdat ik me tot 50 tracks beperkt heb en wat variatie heb nagestreefd is het bij eentje gebleven. Ain't Nothing to F' Wit is veruit mijn favo Wu-track, hoeveel competitie er ook is. Weinig beter dan hoe de beat er met RZA inklapt: 'I'll be tossin', enforcin', my style is awesome'. Tiger style!
9. Black Star – Twice Inna Lifetime
Zoals ik al zei zou het niet Respiration worden dat deze top 10 haalt. Twice Inna Lifetime is voor mij altijd de geweldigste track op Black Star geweest. Prachtig donkere productie, supertoffe featurings, en de altijd briljante Mos Def en Kweli. 'Niggas take my name in vain/vein like I was cocaine'
8. The Pharcyde - Drop
Jarenlang is dit wel mijn favo hiphoptrack geweest. Ook hier is het de productie waarvoor ik gevallen ben. Perfecte beat, heerlijke snaresound. Meesterlijke clip ook. En de eerste track waarvan ik heel bewust de lyrics op ben gaan zoeken omdat ik wel erg benieuwd was. Van begin tot eind doe ik nog mee. Pure fantastischheid.
7. Long Arm ft. Teknical Development – The Branches
Tja, ongetwijfeld is de hele plaat meer triphop, maar deze moet er toch bij. Sowieso vind ik heel The Branches meesterlijk - de warmte in Long Arms producties is wmb nauwelijks geëvenaard. Hoe prachtig alle instrumentale tracks ook zijn, het hoogtepunt van de hele plaat ligt voor mij toch hier. Ontzettend episch nummer, toch bijna tranen bij die hemelse, hartverscheurende melodietjes. Heerlijk.
6. Kubus en Rico, Kebap, Azrael & Sticks – Zwolsche Boys
Tja, dat heerlijke 'dus pak een mic, en kom eruit' gevoel, fantastisch
Meesterlijke productie, fok it! Zo heerlijk hè. 
5. Zo Moeilijk – Nachtwakers
Tja, Nikes z'n beste productie, Rosco, Nosa, Rico, Sticks. Shiiiiiiiiiiiiiit. Wat wil je nog meer.
4. Mobb Deep – Hell On Earth (Front Lines)
Episch desolate, melancholische productie en je hebt me, weettog. Zo kaal en puur. En tja: 'The God P walk with a limp see, but simply / To simplify shit, no man can go against me / Test me you must be bent G, don't tempt me / I had this full clip for so long, it needs to empty / The reason why it full for so long, cause I don't waste shit / You properly hit, blood in your mouth, so you could taste it'
3. Sticks & Delic ft. Jawat! – Water/Vuur
DIt is nog even de contender voor #1 geweest - want die track en deze komen van dezelfde plaat. Aanvankelijk had ik het wat moeilijk met Fakkelteit, want zo geweldig als ik Delic vond op Eigen Wereld, zo vond ik 'm tegenvallen op Fakkelteit. Mijn mening daarover is wel bijgedraaid, en vooral de tweede helft van de plaat vind ik meesterlijk. Compleet kippenvel deze track. Productie, tekst, het refrein, echt zo'n intense track.
2. Opgezwolle - Balans
Tja, jezus, wat een productie zeg. Modderfokker. Heel de compositie hier - want zoveel meer dan een beat is het - ontwikkelt zich zo geniaal. Rico subliem, Sticks subliem. Shyrocks bijdrage vind ik ronduit meesterlijk. Ik kan hier wenig woorden neergooien die het nummer eer aan doen. Ik doe m'n dans...
1.
10. Wu-Tang Clan – Wu-Tang Clan Ain’t Nothing to F’ Wit
Ik had m'n toplijst met veel meer Wu kunnen bevolken, en het is maar de vraag of ik niet evengoed, of beter, wat Wu-cuts had kunnen plaatsen in de lagere regionen, maar omdat ik me tot 50 tracks beperkt heb en wat variatie heb nagestreefd is het bij eentje gebleven. Ain't Nothing to F' Wit is veruit mijn favo Wu-track, hoeveel competitie er ook is. Weinig beter dan hoe de beat er met RZA inklapt: 'I'll be tossin', enforcin', my style is awesome'. Tiger style!
9. Black Star – Twice Inna Lifetime
Zoals ik al zei zou het niet Respiration worden dat deze top 10 haalt. Twice Inna Lifetime is voor mij altijd de geweldigste track op Black Star geweest. Prachtig donkere productie, supertoffe featurings, en de altijd briljante Mos Def en Kweli. 'Niggas take my name in vain/vein like I was cocaine'

8. The Pharcyde - Drop
Jarenlang is dit wel mijn favo hiphoptrack geweest. Ook hier is het de productie waarvoor ik gevallen ben. Perfecte beat, heerlijke snaresound. Meesterlijke clip ook. En de eerste track waarvan ik heel bewust de lyrics op ben gaan zoeken omdat ik wel erg benieuwd was. Van begin tot eind doe ik nog mee. Pure fantastischheid.

7. Long Arm ft. Teknical Development – The Branches
Tja, ongetwijfeld is de hele plaat meer triphop, maar deze moet er toch bij. Sowieso vind ik heel The Branches meesterlijk - de warmte in Long Arms producties is wmb nauwelijks geëvenaard. Hoe prachtig alle instrumentale tracks ook zijn, het hoogtepunt van de hele plaat ligt voor mij toch hier. Ontzettend episch nummer, toch bijna tranen bij die hemelse, hartverscheurende melodietjes. Heerlijk.
6. Kubus en Rico, Kebap, Azrael & Sticks – Zwolsche Boys
Tja, dat heerlijke 'dus pak een mic, en kom eruit' gevoel, fantastisch
Meesterlijke productie, fok it! Zo heerlijk hè. 
5. Zo Moeilijk – Nachtwakers
Tja, Nikes z'n beste productie, Rosco, Nosa, Rico, Sticks. Shiiiiiiiiiiiiiit. Wat wil je nog meer.
4. Mobb Deep – Hell On Earth (Front Lines)
Episch desolate, melancholische productie en je hebt me, weettog. Zo kaal en puur. En tja: 'The God P walk with a limp see, but simply / To simplify shit, no man can go against me / Test me you must be bent G, don't tempt me / I had this full clip for so long, it needs to empty / The reason why it full for so long, cause I don't waste shit / You properly hit, blood in your mouth, so you could taste it'

3. Sticks & Delic ft. Jawat! – Water/Vuur
DIt is nog even de contender voor #1 geweest - want die track en deze komen van dezelfde plaat. Aanvankelijk had ik het wat moeilijk met Fakkelteit, want zo geweldig als ik Delic vond op Eigen Wereld, zo vond ik 'm tegenvallen op Fakkelteit. Mijn mening daarover is wel bijgedraaid, en vooral de tweede helft van de plaat vind ik meesterlijk. Compleet kippenvel deze track. Productie, tekst, het refrein, echt zo'n intense track.
2. Opgezwolle - Balans
Tja, jezus, wat een productie zeg. Modderfokker. Heel de compositie hier - want zoveel meer dan een beat is het - ontwikkelt zich zo geniaal. Rico subliem, Sticks subliem. Shyrocks bijdrage vind ik ronduit meesterlijk. Ik kan hier wenig woorden neergooien die het nummer eer aan doen. Ik doe m'n dans...
1.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 17 september 2012, 20:47 uur
Zo, Backyard Betty knalt wel even lekker
! Vette shit.
Enkele tracks misstaan m.i. een beetje (die track van Scarface bijvoorbeeld, of die van Dizzee) - maar daarom is het ook jouw lijst en niet de mijne. Verder een prima lijstje met goeie nummers, vooral die uit Zwolle en de stal van DefJux
. Speciale shout outs naar Kosmos en The Fire in Which You Burn
.
! Vette shit.Enkele tracks misstaan m.i. een beetje (die track van Scarface bijvoorbeeld, of die van Dizzee) - maar daarom is het ook jouw lijst en niet de mijne. Verder een prima lijstje met goeie nummers, vooral die uit Zwolle en de stal van DefJux
. Speciale shout outs naar Kosmos en The Fire in Which You Burn
.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 17 september 2012, 20:53 uur
Oh je laatste update is er ook alweer bij. En het is met recht je laatste, want ik vind hem nog sterker dan de voorgaande vier. Drop en je top drie springen er bovenuit, evenals het geweldige The Branches - misschien inderdaad wel triphop, maar die had ik ook in mijn top honderd staan dus ik vergeef het je. Zwolsche Boys en zeker Nachtwakers zijn ook lekkere nederhoptracks en de overige drie nummers zijn zo'n beetje verplichte kost.
0
geplaatst: 17 september 2012, 21:01 uur
Drop en vooral Hell on Earth 
Drop heeft echt zo'n heerlijk deuntje dat in je hoofd kan blijven zitten zonder dat het hinderlijk wordt.
En de tweede verse van Prodigy op Hell on Earth is echt een geweldige verse.

Drop heeft echt zo'n heerlijk deuntje dat in je hoofd kan blijven zitten zonder dat het hinderlijk wordt.
En de tweede verse van Prodigy op Hell on Earth is echt een geweldige verse.

0
geplaatst: 18 september 2012, 19:43 uur
Goede top 50 hoor. Bedankt voor je bijdrage. Nederlandstalige hiphop houd ik niet zo van. Maar je keuzes zijn wel goed en de reden waarom je naar Nederlandstalige hiphop luistert vond ik ook goed om te lezen.
Ik wacht nog even met mijn top100. Misschien dat Harco nog wil. En anders zal ik donderdagavond beginnen met mijn top100 en dan trouw elke dag 10 nummers plaatsen.
Ik wacht nog even met mijn top100. Misschien dat Harco nog wil. En anders zal ik donderdagavond beginnen met mijn top100 en dan trouw elke dag 10 nummers plaatsen.
0
geplaatst: 18 september 2012, 20:02 uur
Matige top 50, dat mag ook weleens gezegd worden. Tussen alle Nederlandstalige meuk gelukkig ook nog wat leuke tracks gevonden.
0
geplaatst: 18 september 2012, 21:13 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Matige top 50, dat mag ook weleens gezegd worden. Tussen alle Nederlandstalige meuk gelukkig ook nog wat leuke tracks gevonden.
lol
Leuk dat Drop en Wu Ain't Nuthin Ta F' Wit er ook tussen zaten, voor de rest ook niet zo mee eens.
0
geplaatst: 19 september 2012, 11:16 uur
Alle Nederlandse meuk had er van mij ook wel uitgemogen haha. Maar verder staan er wel paar erg leuke tracks in! Maar wel erg leuk lijstje voor mensen die van NL'se Hip-Hop houden. Mag ook wel een keer.
0
geplaatst: 19 september 2012, 11:49 uur
Ralph. schreef:
Alle Nederlandse meuk had er van mij ook wel uitgemogen haha. Maar verder staan er wel paar erg leuke tracks in! Maar wel erg leuk lijstje voor mensen die van NL'se Hip-Hop houden. Mag ook wel een keer.
Denk ook dat het puur is om wat variatie te hebben in je top 50 maar er zat wel erg veel uit de Zwolle kamp tussen. Helaas ben ik te lui om een top 50/100 te maken

0
Dennisami
geplaatst: 19 september 2012, 14:15 uur
Hell on Earth en Water/Vuur zeker top tien waardig wat mij betreft!
Edit : Illusions van Cypress Hill vindt ik ook bruut
Edit : Illusions van Cypress Hill vindt ik ook bruut

0
geplaatst: 20 september 2012, 17:03 uur
100 G-Eazy - Endless Summer
Ik heb een hekel aan Amerika maar ik ben gek op Americana.
'I Know Where I'm Going To'
99 Cypress Hill - Make a Move
Bijbels, mystiek, stoned
'Open up the doors for the funk high budha'
98 Redrum Squad - 781
Steenkolenengels. Maar wel dope. Gasten uit R'dam. Check die gast op 2.33
'You have 5 secondes to terminate this tape'
97 Sayan Supah Crew - Angela
Hier wordt je toch verliefd van.
'Pendan papaw pa la', Angela:
Tussendoortje Rahzel met de Sayan Supah Crew
meester beatboxers Ik was bij dit concert. .
96 8Ball & MJG - Armed Robbery
Toen kon je al niet meer om het Zuiden heen. Spy....
'Cause I cant get caught by authority'
95 Channel Live ft. KRS ONE - Mad Izm
KRS is een baas maar Hakim en Tuffy kunnen er ook wat van.
'All we do is spark mad izm'
94 Lilleman - Tragisa Skor (versleten schoenen)
Zweedse hit met een sample van Cornelis Vreeswijk.
'Kärlek det är allt' (liefde is alles)
93 Let it Roll - Hieroglyphics
De mannen uit de clan van Hiero zijn altijd goed
'Continuing Through The Darkness, Holding The Light'
92 Automato - My Casio
Muzikanten uit Brooklyn. PUUR.
'My Casio never told me there be times like these'
91 Big Gipp - These Times
De Mutant van de Goodie moB. Gipp is 1 van mijn 4 Hip Hop helden.
'Thinking about all the soldiers died upon the war'
Ik heb een hekel aan Amerika maar ik ben gek op Americana.
'I Know Where I'm Going To'
99 Cypress Hill - Make a Move
Bijbels, mystiek, stoned
'Open up the doors for the funk high budha'
98 Redrum Squad - 781
Steenkolenengels. Maar wel dope. Gasten uit R'dam. Check die gast op 2.33
'You have 5 secondes to terminate this tape'
97 Sayan Supah Crew - Angela
Hier wordt je toch verliefd van.
'Pendan papaw pa la', Angela:
Tussendoortje Rahzel met de Sayan Supah Crew
meester beatboxers Ik was bij dit concert. .
96 8Ball & MJG - Armed Robbery
Toen kon je al niet meer om het Zuiden heen. Spy....
'Cause I cant get caught by authority'
95 Channel Live ft. KRS ONE - Mad Izm
KRS is een baas maar Hakim en Tuffy kunnen er ook wat van.
'All we do is spark mad izm'
94 Lilleman - Tragisa Skor (versleten schoenen)
Zweedse hit met een sample van Cornelis Vreeswijk.
'Kärlek det är allt' (liefde is alles)
93 Let it Roll - Hieroglyphics
De mannen uit de clan van Hiero zijn altijd goed
'Continuing Through The Darkness, Holding The Light'
92 Automato - My Casio
Muzikanten uit Brooklyn. PUUR.
'My Casio never told me there be times like these'
91 Big Gipp - These Times
De Mutant van de Goodie moB. Gipp is 1 van mijn 4 Hip Hop helden.
'Thinking about all the soldiers died upon the war'
0
geplaatst: 21 september 2012, 19:02 uur
Is er nog iemand die gaat reageren?
90 Bubba Sparxxx - Deliverance
Southernflow, lekker laidback.
'On these long dark dusty roads'
89 Slimm Calhoun - Lil' Buddy
Rechtstreeks uit de kelder van Rico Wade.
'Till Dead Do Us Part'
88 Extince - Kaal of Kammen
De Exter-O-Naldus blijft voor mij de beste Nederlandse rapper.
'Schrijf gerust je rijms, maar ik verbeter ze met rood'
87 Dungeon Family - On & On & On
Wederom een plaatje uit de Dungeon van Rico Wade. Wen er maar vast aan.
'And the beats goes on'
86 Khujo Goodie - Shawtly
Mijn favoriete Goodie Mobber. Khujo the Man not the Dawg. Mooie thematiek.
'Still standing tall like David did before Goliath'
85 The Pharcyde - Runnin
Dit kan mijn vrouw ook wel waarderen.
'whose on the brink of insanity'
84 The Roots - Adrenaline
Lekker opgefokt.
'Once again 'gain 'gain'
83 Gang Starr - Full Clip
Premier is altijd goed. Guru is ook zeker okee.
'Big L rest in peace'
82 Cee-lo Green ft. Ludacris - Childz Play
Agressief en melodieus.
'Doing this thing, ATL style'
81 Bil L - Put It On
Veel te vroeg gestorven legende.
'always been a foul child'
90 Bubba Sparxxx - Deliverance
Southernflow, lekker laidback.
'On these long dark dusty roads'
89 Slimm Calhoun - Lil' Buddy
Rechtstreeks uit de kelder van Rico Wade.
'Till Dead Do Us Part'
88 Extince - Kaal of Kammen
De Exter-O-Naldus blijft voor mij de beste Nederlandse rapper.
'Schrijf gerust je rijms, maar ik verbeter ze met rood'
87 Dungeon Family - On & On & On
Wederom een plaatje uit de Dungeon van Rico Wade. Wen er maar vast aan.
'And the beats goes on'
86 Khujo Goodie - Shawtly
Mijn favoriete Goodie Mobber. Khujo the Man not the Dawg. Mooie thematiek.
'Still standing tall like David did before Goliath'
85 The Pharcyde - Runnin
Dit kan mijn vrouw ook wel waarderen.
'whose on the brink of insanity'
84 The Roots - Adrenaline
Lekker opgefokt.
'Once again 'gain 'gain'
83 Gang Starr - Full Clip
Premier is altijd goed. Guru is ook zeker okee.
'Big L rest in peace'
82 Cee-lo Green ft. Ludacris - Childz Play
Agressief en melodieus.
'Doing this thing, ATL style'
81 Bil L - Put It On
Veel te vroeg gestorven legende.
'always been a foul child'
0
geplaatst: 21 september 2012, 19:09 uur
Vooruit. Omdat je Bubba Sparxxx in je top 100 hebt staan. Alleen al daarom ben je een schatje. 

0
geplaatst: 22 september 2012, 18:37 uur
80 Bushwick Bill ft. Sherm - Subliminal Criminal
Wolfgang VonBushwicken the Barbarian Bill mijn favoriete 1-ogige liliputter van de Geto Boys. G-Funk op zn best.
'bitches hail me like Hitler'
79 The Lumberjacks ft. Big Gipp - Super Friends
De 2 Godfathers van de Dirty South met een fantastische track samen met GmoB maatje Gipp.
'We Gonna Rise, U see'
78[ Snoop Dogg ft. The Dramatics - Ballin
Vreemde keuze? Tja. Ik vind deze gewoon erg lekker
'Like a star slipping out of space'
77 Scribbling Idiots ft. Masta Ace - Told You So
Het opgefokte pianodeuntje maakt van dit nummer een topper.
'Told You So''
76 Atmosphere - Painting
Die pedal steel gitaar geeft het nummer zo'n heerlijke surfvibe. Emo-nummertje.
'Can't stay away from the memories'
75 Cunninlynguists - The South
Deze groep staat op de 3e plaats van mijn favoriete hip hop acts.
'The home of southernplayalistic pimps lettin they hoes loose'
74 Witchdoctor ft. Cool Breeze - Georgia Plains
Nog zo'n ONP klassieker gestampt uit de rode klei van Atlanta.
'Boy these grounds are Hollllyyy'
73 Kool Moe Dee - Go See the Doctor
Old's Cool
'The poontang was dope and you know that I rocked her'
72 Blackstar - Thieves In the Night
Rustige track, heerlijk voor in de auto.
'Illusions of oasis makin you look twice'
71 Souls of Mischief - '93 'til Infinity
Fantastische rappers uit Oakland. Horen ook bij de Hieroglyphics.
'Feel the good vibrations, so many females, so much inspiration'
Wolfgang VonBushwicken the Barbarian Bill mijn favoriete 1-ogige liliputter van de Geto Boys. G-Funk op zn best.
'bitches hail me like Hitler'
79 The Lumberjacks ft. Big Gipp - Super Friends
De 2 Godfathers van de Dirty South met een fantastische track samen met GmoB maatje Gipp.
'We Gonna Rise, U see'
78[ Snoop Dogg ft. The Dramatics - Ballin
Vreemde keuze? Tja. Ik vind deze gewoon erg lekker
'Like a star slipping out of space'
77 Scribbling Idiots ft. Masta Ace - Told You So
Het opgefokte pianodeuntje maakt van dit nummer een topper.
'Told You So''
76 Atmosphere - Painting
Die pedal steel gitaar geeft het nummer zo'n heerlijke surfvibe. Emo-nummertje.
'Can't stay away from the memories'
75 Cunninlynguists - The South
Deze groep staat op de 3e plaats van mijn favoriete hip hop acts.
'The home of southernplayalistic pimps lettin they hoes loose'
74 Witchdoctor ft. Cool Breeze - Georgia Plains
Nog zo'n ONP klassieker gestampt uit de rode klei van Atlanta.
'Boy these grounds are Hollllyyy'
73 Kool Moe Dee - Go See the Doctor
Old's Cool
'The poontang was dope and you know that I rocked her'
72 Blackstar - Thieves In the Night
Rustige track, heerlijk voor in de auto.
'Illusions of oasis makin you look twice'
71 Souls of Mischief - '93 'til Infinity
Fantastische rappers uit Oakland. Horen ook bij de Hieroglyphics.
'Feel the good vibrations, so many females, so much inspiration'
* denotes required fields.