MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Hier kan ik duidelijk over zijn:

Geniale song inderdaad.

Voor mijn doen de teksten bij First Person zeker niet onder aan de beat. Het totaal van dit nummer is magisch. Bijna onbeschrijfelijk.

Post je vandaag nog nummer 2 en 1 Niels?

Ga het proberen.

Harderwiek schreef:
Voor mijn doen de teksten bij First Person zeker niet onder aan de beat. Het totaal van dit nummer is magisch. Bijna onbeschrijfelijk.

Dat wilde ik ook niet suggereren. "Losin my mind one piece at a time"

Ik ben zo offline en op zijn vroegst morgen laat in de middag weer online.
Dus dan weten jullie dat vast, mocht Niels vanavond zijn nummer 1 en 2 nog posten.

2. Dangerdoom - Crosshairs

Benzi Box is ook niet mijn favoriet van het briljante duo Dangermouse en MF Doom. Nee, die eer gaat naar Crosshairs. Want al is het album the Mouse and the Mask van belachelijk constant niveau (levert nergens ook maar een millimeter in), er is toch één nummer die er altijd al uitsprong voor mij: Crosshairs.

Het bevat simpelweg de beste beat ooit. Van de briljante basloop waarmee dit nummer begint tot de laatste tonen een vrijwel perfect muziekstuk. De melodie die het meest prominent is, is ronduit geniaal en doordat hij continu verandert en door de vele lagen die dan weer toegevoegd worden en dan weer wegvallen blijft dit moeiteloos intrigeren: ik word helemaal meegesleept. MF Doom past dusdanig perfect op deze beat dat hij eigenlijk gewoon opgenomen wordt in het muziekstuk: rapper en beat in perfecte symbiose. Magistraal gewoon.

Mooie nummer 2! Al vond ik de voorgaande net wat beter.
Vreemd dat jouw nummer 1, dus niet jouw favoriete beat bevat.

Ulfat-e-Zulmat
Vlieger vind ik zelf één van de mindere nummers van het geweldige Tussen Licht en Lucht. Ook Crosshairs ( ) sla ik niet zo hoog in.

De overige nummers zijn wel erg goed. First Persons maakt op mij niet zo ontzettend veel indruk meer - iets te vaak gehoord - maar het heeft natuurlijk gewoon een schitterende beat met een sterke tekst. The Gates is ook voor mij één van de mooiste nummers die ik ken. Die beat is echt hemels - anders kan ik het niet beschrijven. Het verhaal sluit er ook heel mooi bij aan. Sowieso een erg goed album. En ik heb het al gezegd, maar ik val graag in herhaling: Lucy Ford is voor mij het beste album van Atmosphere. Vooral Slug bevindt zich op tekstueel vlak op een ongekend hoog niveau. Dat bewijst The Woman with the Tattooed Hands wel. Hoe hij met beeldspraken speelt en zo zijn scherpe observaties vorm geeft maakt hem één van mijn favoriete artiesten. Die beat is verder ook geweldig, maar toch ondergeschikt aan de tekst. Vind zelf eigenlijk Between the Lines - van hetzelfde album - hun beste nummer. Daar stijgt Slug zelfs boven zichzelf uit.

Mooie keuzes.

Crosshairs, niet Benzi Box

sxesven
Tot nog toe uitstekend lijstje, Niels, met een paar tracks die bij mij ook zeker zullen terugkomen (we delen een paar Opgezwollefavorieten bijvoorbeeld...). Hier en daar een paar erg toffe nummers, hoewel ik andere dingen die verder ook sitebreed worden opgehemeld maar weer niks vind. W.b. de laatste paar dingen Crosshairs is een tof trackje, en vind op de vorige pagina die Atmosphere-track erg tof (ademt een beetje het sfeertje van 90s Rawkus, Lyricist Lounge-zooi enzo, precies wat ik kan waarderen) terwijl ik bijvoorbeeld Cyne weer niet zo bijzonder vind en bij The Gates in slaap val van die oersaaie Tonedeff (echt zonde van die track). Vlieger is waarschijnlijk ook mijn Typhoonfavoriet (Delic hè...). Om maar te zeggen: smaak is maar een wonderlijk iets. Hoeven we ons toch niet zo breed over te verwonderen verder (ik dek me vast in ja, want ik vermoed dat sommigen zich achter de oren zullen krabben bij mijn lijstje - ik voorspel alvast geen Cyne, Atmosphere enzo, swag shit ligt me blijkbaar niet ).

Zou dat nou niet onder de noemer 'swag shit' zetten

Ulfat-e-Zulmat
sxesven schreef:
(ik dek me vast in ja, want ik vermoed dat sommigen zich achter de oren zullen krabben bij mijn lijstje - ik voorspel alvast geen Cyne, Atmosphere enzo, swag shit ligt me blijkbaar niet ).

Beter juist. Zou wel fijn zijn om een keer een lijstje tegen te komen dat afwijkt van de doorsnee hiphop-lijst waar vaak toch weinig verrassingen te vinden zijn (no disrespect, Niels ). Ik ben iig erg benieuwd.

Wanneer komt de nummer 1?

Morgenochtend

Ik ben benieuwd.

Over het algemeen een mooie top 100. Smaken verschillen dat wel. Nummer 4 en nummer 2 vind ik bijvoorbeeld niet veel aan.

Tromgeroffel graag! Nou, dan niet. Hoe dan ook, hier de langverwachte nummer één ( ):

1. Gorillaz ft. Del the Funkee Homosapien – Clint Eastwood

Misschien zijn sommigen van jullie niet verrast: ik heb tenslotte al eens een keer een top 10 geplaatst en daar stond deze ook al op één. Hoe dan ook, dat is dus nog altijd het geval: mijn favoriete hiphop nummer en tevens mijn favoriete Gorillaz nummer.

Als ik plaats dat dit mijn favoriet is stuit ik vaak op reacties in de trant van ‘dat vond ik vroeger ook één van de beste, tot ik meer hiphop/Gorillaz ging ontdekken’, vaak op een manier van: ‘dat verandert wel als je meer leert kennen’. Het is namelijk toch het bekendste Gorillaz nummer, misschien wel hun grootste ‘hit’. Maar inmiddels ben ik toch alweer een heel stuk verder en mijn liefde voor Clint Eastwood (het nummer ) is nog geen millimeter geweken. En ik kan ook wel vertellen dat dat niet zomaar gaat veranderen.

Het grappige is dat dit nummer allesbehalve als een bom insloeg bij mij. Heb lange tijd zelfs totaal niet begrepen waarom dit nummer überhaupt zo ontzettend goed gevonden werd. Oké, ik vond het wel aardig, maar eigenlijk een beetje saai en het greep me totaal niet. Op gegeven moment is dat na flink wat beluisteringen kennelijk toch verandert (weet niet eens meer precies hoe dat is gegaan), en hóe. Dit zou weleens het nummer zijn dat ik het vaak beluisterd heb in mijn leven en nooit heeft het me verveeld, nooit heeft het zich kapot laten draaien: altijd weer riep het een soort trance op en werd ik van begin tot eind volledig meegesleept.

De opening alleen al is perfect: die vier slagen op de bekkens, die nog vaker terug zullen komen (door het hele nummer weet ik ook precíes wanneer ze komen), de ‘oeh-oeh-oeh-oeh’ en dan dat vrijwel perfecte refrein van één van mijn favoriete zangers: Damon Albarn Heerlijk om mee te zingen ook Vervolgens begint Del zijn eerste verse, en ik heb het hier weleens gezegd: hem vind ik qua stem en flow zo’n beetje de beste rapper (al zou ik hem niet de beste rapper in het algemeen noemen, maar dat is weer een ander verhaal). De muziek eronder is gewoon geweldig (die bas ) en bouwt de spanning perfect op. Grootste kippenvelmoment is nog wel dat Del fluistert: “No squealing, remember that it’s all in your head” waarna Damon daar direct op volgt: “I ain’t haaaaappy” En dan dat hele instrumentale deel die ook absoluut niet mag ontbreken: het is gewoon een trip waarin van alles gebeurt. Kippenvel, kippenvel en nog eens kippenvel, gedurende zo’n beetje het hele nummer. Nee mensen, ik ken inmiddels toch wel aardig wat muziek, maar dit blijft een top 10 nummer aller tijden en absoluut de hiphop nummer één en dat zie ik niet gauw veranderen.

Mooie nummer 1!
Al vind ik het vreemd dat Opgezwolle niet 1 keer in jouw top 10 te vinden is.
Terwijl Eigen Wereld toch in jouw album top 10 staat.

Had dit nummer zeker niet verwacht, maar inderdaad een prachtig nummer, maar de beste zeker niet Maar je beschrijft het erg mooi en kan mij er ook in vinden, herinner mij nog goed dat dit nummer dagelijks op TMF langs kwam. Vond het toen al geweldig. Lang niet meer geluisterd ook, lekker nummer!

Ik ben trouwens net klaar met het op volgorde plaatsen van mijn top 100, was erg moeilijk, maar heb wel van het hele proces genoten om de top 100 te maken. Veel nummers herontdekt die een beetje weggezakt waren

MAS
Clint Eastwood is een erg sterk nummer. Zeker een van mijn favoriete Gorillaz nummers.

Clint Eastwood

Del rapt hier erg sterk en de beat past perfect bij hem. Het refrein is ook erg lekker inderdaad.

Bedankt in elk geval voor jullie interesse en commentaren Het is top 100 die mijn favorieten aardig weergeeft al is het, zoals gezegd, natuurlijk allemaal heel erg relatief. Dan is het nu aan Ralph.

Relatief is het zeker. Volgens mij is zo'n lijst op het moment van posten alweer veranderd .

Maar nu is het dus mijn beurt.

Allereerst mijn complimenten voor de vette lijst van Niels94. Ik kende lang niet alles uit je lijst, maar dat maakt hem voor mij extra interessant. Mooie manier om weer nieuwe muziek te leren kennen en
heb een aantal mooie nummers ontdekt en albums die ik ga luisteren. Bedankt!

Mijn lijst zal een stuk commerciëler zijn, met als resultaat dat jullie minder nieuwe muziek zullen ontdekken. Hopelijk valt hij verder toch in de smaak en kunnen jullie met sommige rare keuzes leven . Zie het als een leuk intermezzo haha.

Een Top 100 maken lijkt een stuk makkelijk dan het is. Honderd lijkt veel, maar het zijn er eigenlijk veel te weinig. Ik had dan ook al snel een flinke lijst gemaakt, waarvan ik een groot aantal moest schrappen. Om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik dan ook aantal ‘regeltjes’ gemaakt. Elke artiest mag maar 3 keer in de lijst staan (als hoofdartiest) en nummers van de afgelopen 3 jaar heb ik weggelaten. Zo werd mijn lijstje al een stuk kleiner, maar nog steeds veel en veel te lang. Na elke dag weer wat luisteren en wegstrepen kwam ik uiteindelijk uit op 110 nummers. En dan komt het moeilijkste gedeelte, die laatste 10 nummers eruit filteren. Uiteindelijk is het me gelukt (met pijn in mijn hart ). Aangezien er toch enkele grote klassiekers tussen de laatste 10 afvallers zitten wil ik deze toch nog even speciaal benoemen:

A Tribe Called Quest – Excursions
Big L - 98 Freestyle
Birdman ft. Clipse – What Happend To That Boy
Canibus – Levitibus
Gang Starr – Full Clip
Immortal Technique – Dance With The Devil
Lupe Fiasco – The Cool
N.W.A – Express Yourself
Scarface – The White Sheet
The D.O.C. – No One Can Do It Better

Van deze kleine introductie gaan me maar meteen door naar de lijst zelf. Ik ga geen lange verhalen ophangen, de muziek spreekt voor zichzelf! Lekker cliché !!!! Tijd voor de nummers 91 – 100!!!

100.
Fam-Lay – Rock N Roll (2004)
Album: The Neptunes Present....Clones

Heerlijke Neptunes productie met een beetje een oldschool feeling. Fam-lay zijn stem en flow passen er perfect bij en er is ook nog een minimale rol voor Kelis weggelegd. Was direct fan van dat nummer destijds en voor mij een mooie plaat om de lijst te openen!

99.
Shyne ft. Barrington Levy – Bad Boyz (2000)
Album: Shyne

Van het enige Shyne album, voordat hij de bak in ging voor bijna 10 jaar. Lekker album met dit nummer toch wel als hoogtepunt. Zeker te danken aan het Jamaicaanse tintje gebracht door Barrington Levy.

98.
DMX – Intro / Where My Dogs At (1998)
Album: It’s Dark And Hell Is Hot

Een snoeiharde beat en een geweldige manier om het eerste album van DMX te openen. Zijn rauwe stemgeluid is voor dergelijke beats gemaakt.

97.
Capone-N-Noreaga – Iraq (See The World) (1997)
Album: The War Report

Weer een harde beat. Dit keer wat meer underground en nog donkerder. ‘The War Report’ is sowieso een lekker rauw eastcoast album, met dit nummer voor mij persoonlijk als beste.

96.
Masta Ace ft. Apocalypse – Da Grind
Album: A Long Hot Summer

Geweldig concept album van Masta Ace. De beat van dit nummer is zo smooth dat ik hem eigenlijk al kapotgedraaid heb, maar hij blijft lekker. Vandaar dat deze niet kon ontbreken in deze lijst.

95.
Little Brother – Beautiful Morning
Album: The Minstrel Show

The Minstrel Show is mijn favoriete album van de 21ste eeuw (tot dusver). En ik ben sowieso een fan van 9th’s werk. Openingstrack van het album, waarop Phonte & Big Pooh weer laten zien hoe goed ze zijn, vooral samen.

94.
Murs – Dark Skinned White Girls
Album: Murray’s Revenge

Maar meteen een andere 9th Wonder erachter aan. Dit keer van MURS. Hij rapt vaak over alledaagse onderwerpen met regelmatig een flinke portie humor. Dit is daar ook weer mooi voorbeeld van.

93.
Ice Cube, Threat, KAM, WC, Coolio, King Tee & J-De - Colorblind (1991)
Album: Death Certificate

‘Here's another day at the stoplight
I'm lookin in my mirror so I can see who can see me
South Central is puttin Ice Cube to the test
With four brothas in the SS’
Typisch Ice Cube!! Heerlijke Westcoast gangsterrap!

92.
Cee-Lo Green – Big Ole Words (2002)
Album: And His Perfect Imperfections

En dan zeggen ze ooit dat ze in het zuiden niet kunnen rappen! Cee-Lo bewijst het tegendeel met dit nummer. ‘DAMN! That Shit Was Funky’!

91.
Too $hort – The Ghetto (1990)
Album: Short Dog’s In The House

Too $hort kan echt wel over wat meer rappen dan bitches & ho’s. Daar is dit toch wel het mooiste en bekendste voorbeeld van. Maar niet zijn hoogste in mijn lijst.

Van commerciële moderne muziek (Lil' Wayne, Kanye West, T.I. etc., vroegah, jeweet) ben ik via Jedi Mind Tricks de nieuwere underground muziek ingerold. Later ben ik me wel gaan interesseren voor de jaren '90 (Wu-Tang Clan, Big L, the Notorious B.I.G. bijvoorbeeld), maar erg diep ben ik er nog niet ingedoken, veelal ook omdat ik de hiphop uit de jaren '00 interessanter vind en ook daar nog lang niet klaar ben met ontdekken (en ik naast hiphop nog veel meer genres beluister, niet vergeten hè ). Gevolg is dat, al ken ik de meeste wel bij naam, ik helemaal niet veel uit je eerste tiental ken. Sterker nog: alleen die van Masta Ace ken ik Zal er eens een paar gaan beluisteren

Express Yourself van N.W.A. stond hier trouwens ook op de nominatie om in de top 100 te komen

Kun je trouwens niet beter wat minder ruimte tussen de nummers doen?

Ik ken ook alleen die van Masta Ace, lekker nummer dat wel.
Wat minder ruimte tussen je nummers laten mag inderdaad wel.

The Ghetto GTA jwz.

Die link is alleen niet goed.

Volgende keer gooi ik er minder ruimte tussen. Denk dan is het overzichtelijker .

The Ghetto is inderdaad classic! Verder interessante lijst, ken de nummers 100, 97 en 95 niet, zal ik straks eens beluisteren! Ben benieuwd naar de rest

The Ghetto is inderdaad een classic. Maar die heeft Too Short wel meer . I'm A Player herken je ook zeker wel als je hem luistert. Zijn denk ik wel de meest bekende tracks van hem. Die staat echter niet in mijn lijst. Nog wel ander nummer van hem, maar denk dat die meeste die niet kennen.

Heb de spaties weggehaald in mijn post en die video's direct hier geplaatst. Dat is handiger. Ook met als je wilt luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:28 uur

geplaatst: vandaag om 05:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.