MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Yelawolf is nummer 1 hoorrrr

nedbed
Hmm ik ga toch voor Danny..

1. Danny Brown
2. Big K.R.I.T.
3. Kendrick Lamar
4. Joey Bada$$
5. A$ap Rocky
6. Action Bronson
7. Yelawolf

90. Styles P - My Life
We zijn de vorige post geëindigd met een zomers gevoel, dus laten we deze post dan maar beginnen met hetzelfde gevoel. Die beat is zo ongelofelijk zalig. Styles komt met twee goede verses, die qua teksten weinig met het zomerse gevoel gemeen hebben. Prachtig refrein van Monch ook.

89. Lords of the Underground - Chief Rocka
Well damn DoItAll can I rock?
I hear a beat I grab the mic, and then I start this workin
The kids around the way used to think that I was buggin
But they don't understand how I feel about the funk
I walk with the funk, I talk with the funk
I eat with the funk, I sleep with the funk
I live for the funk, I'll die for the funk
So now what do they say, when I'm walkin up the block?
Boom shaka laka there goes the Chief Rocka

88. The Lost Children of Babylon - Beware the Zeitgeist
Conscious Hip Hop, of eigenlijk voora Conspiracy theory Hip Hop. Sommige mensen vinden het helemaal niks, ik vind het altijd wel interessant. Er zit vaak ook zeker wel een kern van waarheid in. Daarnaast is het een sterke Snowgoons beat en daarnaast hebben de rappers ook zeker wel rapkwaliteiten.

87. Big Pun - Capital Punishment
Over rapkwaliteiten gesproken, deze man beschikte over heel wat rapkwaliteiten. Heel vet hoe hij sommige rijmschema's in elkaar zet, uiteraard ben behulp van zijn flow.

86. Zion I - The Bay
Het album waar dit nummer van afkomstig is vind ik nog altijd een erg sterk album. Jammer dan Zion I dat niveau daarna vrijwel nooit meer heeft bereikt. Samen met Bird's Eye View en So Tall is dit het hoogtepunt van het album. Een relaxt nummer over de regio waar ze vandaan komen.

85. The Freestyle Fellowship - Sunshine Men
Ik vind het altijd heerlijk om naar deze teksten te luisteren. Ze zijn vrij duidelijk lijkt me.

84. Cunninlynguists - Lynguistic
Die beat. Wat een geweldige sample zeg. Daarnaast flowen Deacon en Kno beurtelings zo soepel over de beat dat die 2 minuten en 25 seconden echt veel te kort zijn.

83. Black Milk - Black & Brown
Nog zo'n magnifieke vioolsample, dit keer met iets meer drums. Dit was mijn eerste kennismaking met Danny Brown, en ik ben om eerlijk te zijn nog steeds zwaar onder de indruk van deze verse. Daarna gewoon nog even twee minuten naar de beat luisteren, gewoon omdat het kan.

82. Heltah Skeltah - Ruck N Roll
Ik was van plan om een heel wat rustiger nummer te plaatsen, maar na Black & Brown ben ik een beetje te gehyped daarvoor. Daarom maar lekker verder met de energieke beats en rappers. Dan kom je toch al snel bij Rock en Sean P uit natuurlijk. Agressieve teksten met een humoristisch randje. Daarnaast hebben ze beide een vrij unieke flow+stem.
Hold on, if I said ya name, it's probably not an attack
Probably not, but it's probably a fact, probably
You probably wack, probably crack, probably is that yo shit
Rhyme wit raps, plus I can do that
Die to you fags, now you say that I'm gay bashing
Ain't talking to them, I'm talking to you, when I scream faggots
You lame asses, gon' hate and bring glad to this
In more ways than one, ain't that a bitch?

Niet voor de tere zieltjes dit.

81. Blackalicious - Deception
Laat ik de post dan maar eindigen met een positieve boodschap. Gift of Gab zet een mooi verhaal neer over de negatieve effecten die roem en geld op een mens kunnen hebben.
Now the moral of the story is that some go
Why would money make the inner vision crumble?
So if you're blessed with the talent, utilize it to the fullest
Be true to yourself and stay humble

Ik denk dat dit een gewoonte gaat worden. LCoB kan toch eigenlijk niet genoemd worden voor hun latere verdiensten, maar Where Light Was Created is toch hun magnum opus? Ik bedoel, Will You Be Prepared (When the Elohim Return?), As We Become One With the Sun en Through the Eyes of an Embryo zijn allemaal toch vele malen sterker dan het toch niet zo interessante conspiracy theory rap wat ze tonen op Beware the Zeitgeist?
Heltah Skeltah hetzelfde, hoewel ik zo geen voorbeeldje klaar heb liggen wat ik nou wel de beste track zou vinden. Ruck 'n Roll is dan ook wel een heel fijne track.

Lynguistic kan ik me dan wel heer erg in vinden. Heerlijk. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik zo nu en dan tóch weer CL op zet. Verder hebben ze me, vreemd genoeg, nooit echt kunnen interesseren. Dat terwijl Kno solo (Death Is Silent) erg goed klonk. Apart.

Mb.
Chief Rocka en Sunshine Men zijn hoogtepuntjes, jawel. De rest vergeef ik je.

Dan moet je My Life, Deception en the Bay toch ook wel kunnen appreciëren lijkt me?

@Elohim

Ik heb dat album nooit echt beluisterd van ze. Het nummer dat door jouw genoemd wordt klinkt me wel bekend in de oren, dus wellicht ken ik hem wel. De teksten van Beware the Zeitgeist moeten je liggen denk ik. Er zijn genoeg mensen die conspiracy theorieën sowieso al helemaal niks vinden (of dat terecht is of erg naïef laat ik in het midden), maar je kunt denk ik moeilijk ontkennen dat ze op dit nummer (album) toch redelijk interessant overgebracht en omschreven worden. Daarnaast was dit het nummer waarmee ik op de top van de Mont Ventoux aankwam toen ik die vorige zomer op ging fietsen, dus wellicht is het ook een beetje een persoonlijke voorkeur. Toch een moment dat ik (blijkbaar) niet snel zal vergeten.

Heltah Skeltah ben ik niet met je eens, maar ik snap het als mensen de voorkeur geven aan hun eerste album. Hun laatste album spreekt mij persoonlijk echter meer aan. Meer mijn sound. Welk nummer ik van dat album het beste vind verschilt een beetje, maar als ik Ruck N Roll hoor gaat mijn Ipod of autoradio toch altijd even wat harder, dus vandaag de keuze voor dat nummer.

Maar maak hier vooral een gewoonte van. Heerlijk, discussiëren over muziek(smaken).

Dat album is dan ook wel heel anders dan die waar die track van jou op staat. Tegen de tijd dat Beware the Zeitgeist uitkwam werden we overal al doodgegooid met conspiracy rap, nadat Ill Bill het helemaal naar buiten gooide (met enige serieusheid) met zijn album met Muggs, en ook Vinnie er meer aan begon te geloven (dacht ik). Toen kwamen allemaal kleine artiesten met crapversies ervan. En dat moment kwamen zij met dat. Ze liftten mee op een hype die ze net zo goed zelf gestart hadden kunnen hebben, maar op dat moment was ik het eigenlijk al wel zat. Dan is het jammer dat ze ook weer niet ZOveel nieuws zeggen.

Where the Light Was Created, echter, blijft altijd vers. Er is nog geen groep geweest die op die manier dingen uiteen zette. En daar weet ik enigszins veel van, als redelijke fan van het Revolt Motion label (Son of Saturn, Atma, Kalki, Amos the Ancient Prophet en dergelijken) die eigenlijk die stijl hebben verder gebracht.

En Heltah Skeltah, als we het hebben over het laatste album (DIRT toch?), dan kan je moeilijk uitkomen op een andere track dan The Art of Disrespekanization, zou ik zeggen. Die outro is al genoeg, eigenlijk. Maar ook de afwisseling tussen de twee is vet.

The Art of Disrespekanization had ik in mijn vorige top 100. Ik dacht ik doe nu deze, maar echt oneens kan ik het dus zeker niet met je zijn.
Listen, it's big drama, nah, it's little drama
Lip gloss stains on my dick from Lil' Mama
When I fucked Rihanna, ain't use no 'umbrella'
When the bitch have twins we naming 'em both Ella, Ella

Ik ben het wel met je eens dat de conspiracy rap op een gegeven moment gewoon te veel kan worden. Zeker als het echt gewoon mindere rappers zijn die er over rapper begint het mij een beetje een 'calimero' gevoel te geven. Net zoals alle youtube filmpjes met bekende artiesten die zogenaamd tot de Illuminati toegetreden zijn, dat gaat me net iets te ver. Maar vooral rappers als Immortal Technique en K-Rino weten het altijd redelijk goed te vertellen, en meestal ook op een vrij redelijke manier, met een aardige onderbouwing.

Begonnen de LCOB trouwens niet al veel eerder met de conspiracy achtige teksten/nummers? Hun meer spirituele albums (die richting gaan de eerste albums op toch?) zal ik binnenkort ook wel eens beluisteren.

Damn. Wat blijft My Life toch een uitzonderlijk goed nummer, erg jammer dat we Styles P nooit meer in deze vorm zien. Wat betreft Ruck N Roll ben ik het wel met Elohim eens, natuurlijk stuk minder dan het niveau van hun debuutalbum. Als ik voor Pun zou kiezen was ik toch voor Beware of Boomerang gegaan, hoewel Capital Punishment natuurlijk ook een uitzonderlijk sterk nummer is.

Al stuk beter dan eerste update.

Derde album van LCoB ging over 9/11. Dat was al redelijke conspiracy rap inderdaad. Maar dat stak toch nog boven de rest uit (qua productie dan weer niet, dat was jammer).

80. Jus Allah - Chess King
Elohim komt straks om te vertellen dat Pool of Blood beter is, maar de donkere sfeer van dit nummer vind ik echt geweldig. Jus rapt lekker agressief, zonder de te geforceerde stem die hij nu vaak heeft. De samples zijn trouwens ook perfect gekozen.
And my doors wide open for anybody that wants some
But I don't even live inside a house, I haunt one!

79. The Fugees - Fu-Gee-La
Nooit echt heel veel met de Fugees gehad (hoewel ik hun album eigenlijk nog wel een keer een kans wil geven), maar er zijn wel een paar nummers die voor mij bewijzen dat ze terecht een redelijk goed verkopende rapgroep waren. Sterke mix tussen Rap, Roul en Reggae.

78. Blu & Exile - So(ul) Amazing
From the Soul y'all!
Blu laat weer eens zien een excellente poëet te zijn. Er zijn trouwens ook erg sterke rijmschema's te vinden in dit nummer.

77. Cannibal Ox - Atom
Hele vette Atom's Family Posse cut. Jammer dat daar nooit meer mee gedaan is. Vooral de verse van Alaska vind ik altijd vrij indrukwekkend:
A lot of cats pop shit, I pop apocalypse
Topple propaganda force fed to the populace
My thoughts run the gamut from outstanding to preposterous
On top of this I move posteriors
From impoverished to posh areas
My process: accomplish through perseverance

Maar eigenlijk zijn alle verses gewoon van een hoog niveau.

76. Ceschi - Hangman
Vrij duistere Hip Hop, vooral qua teksten. Bij tijd en wijle kan ik er wel van genieten, en zeker als de rappers ondersteund worden door zo'n heerlijke beat.

75. Cypress Hill - Illusions
Dit nummer is waarschijnlijk nog wel even iets duisterder dan de vorige. B-Real rapt over de illusies (joh) die hem helemaal gek maken. Misschien zou hij iets minder drugs moeten nemen, maar feit is wel dat het een geweldig nummer/album heeft opgeleverd.

74. Funkdoobiest - Lost in Thought
Voortreffelijke laidback beat.

73. Z-Ro - Life Story
Jullie gaan haten op dit nummer, want Dirty South. Wellicht dat de fans van Tupac dit wel nog kunnen waarderen. En anders is deze gewoon voor bennerd

72. Evidence - I Don't Need Love
Hiervan weet ik dan weer wel vrij zeker dat heel wat mensen dit nummer op prijs kunnen stellen. Die beat.

71. Gorillaz - Clint Eastwood
Del the Funky Homosapien is waarschijnlijk een van de meest interessante rappers die er op deze aardkloot heeft rondgelopen. De gasten van Clint Eastwood weten dat op waarde te schatten en samen maken ze er dit kunstwerk van. Genieten.

Geniale update, alleen Fugees en Z-Ro horen in mijn ogen niet thuis in een top 100 Qua Chessking ga ik zeker met je mee, duidelijk het sterkste nummer van het album! Ceschi kende ik nog niet, ben er ook niet bijzonder van onder de indruk. Hij doet mij een beetje aan Sadistik denken, die ik dan toch een stuk beter vind!

Btw: eerste live-uitvoering van Clint Eastwood gezien afgelopen week?: Watch Damon Albarn, Del the Funky Homosapien, and Snoop Dogg do 'Clint Eastwood' | SPIN | Music News

nedbed
Daar zitten heel wat vette nummertjes bij. Atom Die van Cypress Hill is ook erg cool. En Clint Eastwood is een dikke classic natuurlijk. Del

Die van Z-Ro vind ik ook wel dope btw.

Je zou niet alleen the Score van the Fugees moeten chekken. Blunted on Reality is ook goed te pruimen. Het nummer Nappy Heads heb ik helemaal grijs gedraaid.

Mb.
He$$el_01 schreef:
Dan moet je My Life, Deception en the Bay toch ook wel kunnen appreciëren lijkt me?

Nee, sorry. My Life had ik misschien een paar jaar geleden nog wel leuk gevonden.

Ik vind het wel leuk om te volgen, hoor! Lost In Thought is het hoogtepuntje van 80-71.

Ik zie hier toch wel een paar zeer dikke schijven passeren. Ik snap ook niet dat je tracks als My Life of The Bay niet kan appreciëren. Briljante nummers

Harco
Beetje matige selectie van Z-Ro-tracks, Hessel! Komt vast nog wel meer aan.

Oef! Jus Allah is wel een lastige, eigenlijk. Chess King is in ieder geval één van mijn favorieten, alhoewel Pool of Blood ook vet is (puur en alleen om het feit dat GZA er daar toch echt uitgerapt wordt). Hell Razors was misschien toch mijn keuze geweest, als Evil Dead er niet op stond... Het hele album lijdt eigenlijk een beetje aan het matigebeatsyndroom.

Ceschi track heeft dezelfde sample als Pale Soul - Want Beef, verkies de Pale Soul versie dan boven deze. Sample klinkt stoffiger, en het voice-stukje is heerlijk. Misschien niet exact hetzelfde sample, maar dan zal het een cover zijn oid.

Voor Atom steek ik zonder zeuren mijn duim op! Heerlijke track!

Voor Z-Ro snap ik de Pac verwijzing wel ja. Niet echt mijn lievelingsmuziek, maar vervelend is het ook niet. Okay, dat refreintje wel. Yuk

Blu zit ook in het rijtje mensen dat ik nog een keer zou moeten checken. Ceschi op zich ook wel eigenlijk...

He$$el_01 schreef:

73. Z-Ro - Life Story
Jullie gaan haten op dit nummer, want Dirty South. Wellicht dat de fans van Tupac dit wel nog kunnen waarderen. En anders is deze gewoon voor bennerd

Ik volgde dit topic niet meer, dus bedankt voor de userlink. Wat een track Zowat het beste dat Z-Ro gemaakt heeft. Heerlijk rauw, vette verses en Al-D die de show helemaal steelt. Echt zo'n nummer dat gevoelige snaren raakt.

Het spijt me dat ik jullie gisteren niet heb kunnen verblijden met een update, maar ik had gisteren een tentamen.

70. Despot - Look Alive
Even serieus, deze man is nog erger dan Dr.Dre en Jay Electronica bij elkaar. Kom nou gvd eens met een album man.

69. UGK - Murder
Twee ijzersterke verses, maar die van Bun is misschien wel een van mijn favoriete verses ooit. Die rijmschema's zijn echt om je vingers bij af te likken.

68. Mos Def - Priority
Waarom is dit nummer zo kort? Weet Mos Def wel hoe vaak ik nu op repeat moet drukken? Belachelijk, denk ik aan je fans joh. Aso.

67. Immortal Technique - Leaving the Past
Prachtig nummer van de herrezen Che Guevara, zoals hij zichzelf wel eens heeft genoemd. En niet geheel onterecht trouwens, hoewel hij waarschijnlijk nooit dezelfde impact zal hebben. Waar andere 'revolutionairen' of klokkenluiders nog wel eens een redelijk zwart/wit beeld van de wereld willen hebben, soms zelfs letterlijk zwart tegen wit, vind ik Immortal Technique tamelijk onbevooroordeeld wat dat betreft (hoewel echt onbevooroordeeld natuurlijk een illusie is, vraag Kuhn maar).
Some people think I won't make it, but I know that I will
Escape the emptiness cuz that shit is slow and it kills
The flow and the skill, I made y'all believe that it last
You can make the future, but it starts with leaving the past

66. Jay-Z - D'Evils
Toen Jay-Z nog een sublieme flow had en, iets dat vaak wordt vergeten bij Jay heb ik het gevoel, ook gewoon hele sterke teksten.
Nine to five is how you survive, I ain't trying to survive
I'm tryna live it to the limit and love it a lot

65. Mac Miller - The Star Room
Mac heeft het afgelopen jaar een ongelofelijke ontwikkeling doorgemaakt. Van puberaal party rappertje (wat trouwens ook geen slechte muziek was), naar een rapper die echt zijn gevoelens in zijn teksten weet over te brengen. Niet altijd even gezellige gevoelens (hij schijnt nog best wel depressief te zijn geweest), maar het levert wel erg sterke muziek op. De spacy beat past perfect bij het concept van het nummer.

64. Kendrick Lamar - m.A.A.d City
Laat ik maar eerlijk zijn, dit album bleek best wel een groeiertje te zijn voor mij, maar ik zie er nog steeds niet de classic in die sommige mensen er in zien. Je kunt echter moeilijk ontkennen dat er een aantal hele sterke nummers op dit album staan, waarvan de titeltrack er één is. Het eerste deel bestaat uit een lekker opzwepende beat, terwijl het tweede gedeelte perfect bij zijn westcoast achtergrond past. Ik ben echt een fan van die laatste verse. VInd ik nog steeds tekstueel een van de sterkste stukjes van de afgelopen jaren.

63. Jedi Mind Tricks - Before the Great Collapse
JMT is een groep die gewoon niet mag ontbreken in een Hip Hop top 100. Het enige probleem dat ik met deze groep heb is het feit dat hun eerste paar albums te veel klassiekers bevatten. Ik zou een top 50 kunnen maken met alleen maar JMT tracks. Vinnie was vroeger gewoon een beest, en Stoupe is misschien wel de beste producer ooit. Dit is tekstueel misschien niet het moeilijkste nummer van Vinnie, maar emotioneel gezien wel ongelofelijk goed gerapt.

62. Killah Priest - Ein Sof
Ein Sof, or Ayn Sof, (/eɪn sɒf/, Hebrew אין סוף), in Kabbalah, is understood as God prior to His self-manifestation in the production of any spiritual Realm, probably derived from Ibn Gabirol's term, "the Endless One" (she-en lo tiklah). Ein Sof may be translated as "no end", "unending", "there is no end", or infinite.

In de eerste verse heeft Priest een soort van buitenlichamelijke ervaring. Waar het concept van het nummer eigenlijk op neer komt is het feit dat alles met elkaar verbonden is, waardoor er nooit echt een begin of einde van iets is. Een beetje een boeddhistische gedachtegang, en heel vet beschreven door Priest.

61. Aesop Rock - Water
The water ain't safe, the land's made of water

Heerlijke cryptische poëzie van Aesop.

Eerlijk, Kabbalah vind ik moeilijk om serieus te nemen... Dat terzijde.

Goede keus bij JMT! Moeilijk om één te kiezen, maar dat hoort wel in mijn hoogste lijstje.
En met de track van Tech (klinkt fijn, zou een slogan moeten zijn. Net zoals dat, trouwens. "Heb je trek? Koop dan de track van Tech!" Boem.) zit het ook al goed. En dan niet alleen omdat je Kuhn erbij haalt (die eigenlijk eigenhandig de hele wetenschap naar beneden haalt. Voor altijd. Prachtig, toch?).

Harco
Bun gaat inderdaad tekeer op Murder. Wat een verse.

60. De La Soul - Stakes is High
Ik kende de La Soul in het begin alleen van een paar partynummertjes, maar ik ben er later achter gekomen dat er zeker wel meer in hun muziek zit. Bij dit nummer worden ze ondersteund door een heerlijke Dilla beat terwijl ze rappen over wat er mis is met Hip Hop, en de wereld in het algemeen.

59. K-Rino - Duality
Vet concept van K-Rino. Niet super vernieuwend of iets dergelijks, maar hij doet er zeker iets leuks mee. Tekstueel is het natuurlijk ook gewoon een hele goede rapper.

58. RZA - The Birth
Rewrite the script of Egypt, who made the Holy Bible
Or Koran, how long ago, who made the Holy Title?
Of I Self Lord And Master, who control the vital
Parts of your heart, who wrote the wise recitals?
Ruler Zig-Zag-Zig Allah, Arm-Leg-Leg-Arm-Head
Still puzzled like the jigsaw

57. Non Phixion - It's Us
Heerlijke beat, vooral door die piano achtige sample. Daarnaast gewoon een aantal sterke verses en een refrein dat je lekker kan meerappen. Weer een Nation of Gods & Earths verwijzing trouwens:
The arm, leg, leg, arm, head God is haShem
.

56. Pacewon & Mr. Green - Children Sing
Twee jaar geleden nog mijn nummer één in mijn top 100, nu niet meer. Niet dat ik het nummer nu niet meer goed vind natuurlijk (ik vind namelijk, en dit zal een verrassing voor jullie zijn, alle nummers in mijn top 100 goed). Vooral de beat van Mr.Green blijft natuurlijk magisch. De derde verse van Pacewon blijft ook echt genieten.

55. Shad - A Story No One Told
Prachtig verhaal van de rapper uit Canada, die echt veel te onbekend is. Mooie boodschap ook.

54. The Roots - Stomp
Black Thought is een van de beste rappers ooit, maar wat steelt Greg Porn hier de show zeg. Ongelofelijk vette verse.

53. Snowgoons - Raining
Toen de Snowgoons nog echt goede beats maakten. Vooral die voicesample geeft dit nummer net even dat extra's dat veel Snowgoons beats tegenwoordig niet hebben, of in ieder geval minder. Daarnaast komt vooral Jaysaun met een vette verse.

52. Geto Boys - G-Code
Ik wilde Mind Playin Trick on Me plaatsen, echt waar. Maar toen zag ik dit nummer staan en kon ik de verleiding echt niet weerstaan. Wat heb ik dit nummer vroeger veel geluisterd zeg, ongelofelijk.

51. Tonedeff - Porcelain
Weer even iets heel anders dan de G-Code dit. Tweede prachtige verhaal in deze update, dit keer van Tonedeff.

(bij gebrek aan een redelijke ) voor Non Phixion, Shad en Snowgoons!

Die beat van G-Code! Luister(de) de G-mix altijd met Bun B en Paul Wall!

50. RJD2 - Ghostwriter
Ik zal nooit de grootste fan van instrumentale muziek worden, maar dit album vind ik vaak wel genietbaar. Vooral dit nummer dus.

49. Juggaknots - Trouble Man
Hoe donker kan je een pianosample laten klinken? Die tweede verse is pure klasse.

48. Atmosphere - Always Coming Back Home to You
Slug zelf heeft volgens mij wel eens gezegd dat hij dit een van zijn minder speciale nummers vind, en op zich snap ik wel een beetje wat hij bedoeld. Toch blijft dit mijn favoriete nummer van hun, vooral door het mooie verhaal en die subtiele sample.

47. G-Unit - Hate It or Love It (Remix)
Hier hoef ik niet veel over te zeggen denk ik. Goeie ouwe tijd, toen G-Unit nog overheerste.

46. CYNE - Steady
Wat zijn dit ongelofelijk sterke verses zeg.

45. Organized Konfusion - Bring It On
Wat is dit een ongelofelijk sterke verse zeg.

44. Coolio - Gangsters Paradise
Misschien is de beat wat makkelijk gesampled/gejat, maar Coolio doet hem zeker eer aan. Zijn manier van rappen past ook precies bij het concept van het nummer.

43. Gravediggaz - Diary of a Madman
Be a witness, as I exercise my exorcism
The evil that lurks within the sin, the terrorism

42. Masta Ace - Take A Walk
Door de zomerse sound zou je bijna vergeten dat de essentie van de teksten eigenlijk helemaal niet zo positief is. Blijft een heerlijke rapper, die Masta Ace.

41. Slum Village - Fantastic/Untitled
Die beat.

nedbed
Trouble Man

Laat ik me maar weer eens aan een nieuwe update wagen.

40. Jaylib - The Red
Twee artiesten waarvan ik de kunstzinnige waarde van hun muziek zeker wel kan inschatten, maar die me zeker als rappers nooit echt heel veel doen. De beats daarentegen gaan me steeds beter liggen, en dat is allemaal begonnen met dit nummer. Zo'n nummer dat je gemakkelijk 10x achter elkaar op repeat kunt zetten, gewoon omdat die beat zo heerlijk hypnotiserend is.

39. Elzhi - Where it All Begins
Lyricaal niet het beste nummer van Elzhi. Niet omdat het slecht is, maar omdat hij een aantal, vooral qua schema's, nummers heeft die tegen het geniale aanzitten. Toch is dit zo'n nummer dat ik op blijf zetten van hem. Wellicht is het wederom de beat. Misschien die ongelofelijk relaxte flow van hem, of gewoon het feit dat de teksten nog steeds heel mooi zijn. RIP Bugz enzo.

38. Sandpeople - Not Alright
Na het geweldige I Don't Care zet die overgang na de intro meteen de juiste toon voor dit nummer. Erg jammer dat deze gasten nog steeds zo onbekend zijn, want rappen kunnen ze wel degelijk. Mooie emotionele, eigenlijk bijna depressieve teksten van de rappers bijgestaan door een minimalistische beat.

37. The Pharcyde - Runnin'
En weer zo'n beat die meteen de toon zet. Ik heb altijd het idee dat DIlla zo weinig speciaals doet met zijn beats, maar hij weet gewoon perfect wat hij moet gebruiken. Daarnaast zijn het natuurlijk geen slechte rappers.

36. Nujabes - Feather
Nou, het is wel de update van de topbeats blijkt.

35. Big L - Put it On
Genoeg gepraat over beats. Niet dat dit een slechte beat is, maar het is duidelijk dat dit nummer (en het hele album) gewoon om de weergaloze raps van Big L draait. Een mooie combinatie van heerlijke punchlines, geweldige flow, duidelijke articulatie en soepele rijmschema's zorgen ervoor dat dit nog steeds een van mijn favoriete rappers is.

34. Pete Rock & C.L. Smooth - T.R.O.Y.
Legendarisch Hip Hop nummer. Simple as that. Mooie storytelling van CL.

33. Outkast - ATLiens
Wat hebben deze gasten toch zalige nummers gemaakt. Weinig rappers die zo weinig slechte refreintjes hebben gemaakt. Gaat straks in de zomer weer veel gedraaid worden dit.

32. A Tribe Called Quest - Buggin Out
Als er nu mensen gaan zeggen dat ze persoonlijk een ander nummer van ATCQ hadden gekozen heb ik daar zowaar begrip voor. Ik vind de flows van de rappers op dit nummer alleen zo ongelofelijk perfect. Weer zo'n simpele beat die je gemakkelijk 15 minuten achter elkaar kan horen zonder dat hij gaat vervelen.

31. Talib Kweli & Mos Def - RE:DEFinition
Imo de beste beat van het album. Voeg daar twee geweldige verses aan toe en je hebt een klassieker. Vooral die verse van Mos Def is naar mijn mening één van zijn beste. Zoveel energie:
Official b-boy gentlemen, long term, never the interim
Born inside the winter wind, day after December 10
These simpletons they mentioned in the synonym for feminine
Sweeter than some cinnamon, the Danish rings by Entenmann's
Rush up on adrenaline, they get they asses sent to them
(Gentlemen) you got a tenement, well then assemble it!
Leave your unit trembling like herds of moving elephant
Intelligent embellishment, follow for your element
From Flatbush settlement, skin possesses melanin
Hotter than tales of crack peddling, making em WOOP
Like blue gelatin, swing like Duke Ellington
Broader than Barrington Levy, believe me
The hot Apache red who burn down your chief teepee
You see me?

nedbed
Heel erg sterke update. Zitten heel wat klassiekers bij.

panjoe (moderator)
Gaat goed hier. Een paar tracks die ook in mijn top 100 stonden, geloof ik (o.a. The Red, Stakes Is High, Trouble Man, Runnin'), dus die zijn sowieso onhaatbaar. Ik had RE:Definition alweer een tijd niet gehoord, misschien wel sinds het live optreden van Black Star op Dour, anderhalf jaar geleden. Magistrale verse van Mos inderdaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.