MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Jezus wat een sterke top 100! Net nog eens de classic van Shad beluisterd met de lyrics erbij. Blijft gewoon één van de mooiste verhalen ooit, waarmee hij meteen dat de insteek van het nummer gewoon de realiteit is...

30. Eminem - Cleanin Out my Closet
Vrij emotioneel verhaal van Eminem, die een aantal van zijn frustraties uit, vooral in de richting van zijn moeder (wat hij natuurlijk wel vaker deed). Erg knap hoe hij zo'n duidelijk verhaal neer kan zetten en tegelijkertijd nog steeds van die geniale schema's kan neerzetten waar we hem van kennen.

29. Smif-N-Wessum - Bucktown
Tja, klassiekertje natuurlijk. Relaxte sample met een zomers jazzgevoel. De rappers flowen er lekker op los.

28. Raekwon - Verbal Intercourse
Nas komt hier waarschijnlijk met één van zijn beste verses ooit, maar Ghost en Raekwon stellen ook verre van teleur. RZA trouwens ook zeker niet.

27. Common Sense - Resurrection
Iets minder 'street lyrics', om het zo maar even te zeggen, maar wel een aantal sterke punchlines om het nummer wat pit te geven. Het tweede nummer op dit album is misschien wel een van de grootste klassiekers in de Hip Hop wereld, maar dit nummer gaat een stuk minder snel vervelen vind ik.

26. Jeru the Damaja - Ain't the Devil Happy
Geweldige teksten van Jeru, en wat een uitmuntende beat van Premo.
As devils search for the secrets to immortality
I alter my physical chemistry
Walk through the valley of the shadow of death
I exist even when no things are left
Vibrations transcend space and time
Pure at heart because I deal with the mind

25. Nas - The Message
Nog een keer Nas, dit keer een nummer van zijn eigen album. Illmatic wordt door de meeste mensen gezien als zijn beste album, misschien zelfs het beste Hip Hop album ooit, maar daar komen naar mijn mening niet zijn beste nummers vandaan. Op dit nummer laat hij zien hoe moeiteloos hij verschillende verwijzingen en verhalen aan elkaar vast kan knopen zonder dat het grote plaatje van het nummer aan kracht inboet.

24. Jay-Z - Moment of Clarity
Ik vind deze beat zo ongelofelijk vet. De tweede verse van dit nummer vind ik misschien wel zijn mooiste verse ooit. Niet per se omdat het tekstueel of qua flow zoveel beter is dan andere goede verses van Jay, maar de teksten zijn wel sterk om wat hij verteld
If skills sold, truth be told, I'd probably be
Lyrically Talib Kweli
Truthfully I wanna rhyme like Common Sense
But I did 5 mill' - I ain't been rhyming like Common since
When your cents got that much in common
And you been hustling since your inception
Fuck perception. Go with what makes sense
Since I know what I'm up against
We as rappers must decide what's most important
And I can't help the poor if I'm one of them
So I got rich and gave back, to me that's the win/win
So next time you see the homey and his rims spin
Just know my mind is working just like them

23. Binary Star - Honest Expression
Er zijn natuurlijk heel wat nummers waarin (vooral underground) artiesten vertellen wat er mis is met Hip Hop, maar er zijn maar weinig nummers die het op zo'n sterke manier vertellen als One Be Lo en Senim Silla hier doen.

22. Blue Scholars - The Distance
Prachtig verhaal over de problemen en lastige momenten die immigranten zullen tegenkomen.

21. Cunninlynguists - Seasons
Nog zo'n mooi nummer over Hip Hop, dit keer vanuit een iets minder negatief standpunt. Vet concept ook.

nedbed
Alleen maar heel erg sterke nummers. Goed bezig! En die beat van Moment Of Clarity inderdaad. Heerlijk.

Thanks, Hessel. Deze laatste 10 nummers ga ik nu eens lekker beluisteren tijden het leren. Alleen maar ontiegelijk goede nummers natuurlijk waarvan ik er veel al een tijdje niet meer heb beluisterd. Bucktown en Seasons zijn de favoriet hier, maar eigenlijk kan je geen favoriete nummers uit dit lijstje. Honest Expression vind ik het minst

20. Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck
Ik heb het al vaker gezegd, maar het eerste Wu album laat denk ik perfect zien hoe goed iets kan worden als je de onderlinge strijd je tot de beste verses laat leiden. Vooral dit nummer vind ik een ultiem voorbeeld van een posse cut waarin iedereen de rapper voor hem er uit probeert te rappen. ODB komt met misschien wel zijn beste verse ooit. Method Man heeft trouwens ook een heerlijke verse. Maar uiteindelijk is het toch echt GZA die het nummer weer eens op zo'n manier afsluit dat je bijna al bent vergeten dat er nog andere rappers op het nummer meededen.

19. Jay Electronica - Eternal Sunshine (The Pledge)
Ik ga hier gewoon een beetje valsspelen denk ik. Eigenlijk is dit natuurlijk niet echt één nummer, maar door de manier waarop Jay dit samen heeft gevoegd voelt het wel degelijk zo. De eerste vijf minuten bestaan volledig uit Just Blaze en Erykah Badu die vertellen waarom ze Jay een speciale artiest of persoon in het algemeen vinden. Ondersteund door een rustig pianodeuntje, dus eigenlijk niks speciaals, maar toch kan ik er elke keer weer de volle vijf minuten van genieten. Na deze intro begint de mixtape/het nummer pas echt, en snap je ook meteen waar ze het over hebben in de intro. Bijgestaan door niets meer dan een aantal nummers van de soundtrack van Eternal Sunshine of the Spotless Mind, zonder drums, komt Jay Electronica met een aantal ongelofelijk speciale en intrigerende teksten. Bij deze muziek moet je niet alleen luisteren, je moet het echt over je heen laten komen en genieten van deze poëtische vorm van kunst.

18. One Be Lo - The Ghetto
De sfeer die One Be Lo in dit nummer neerzet is vrijwel perfect. De emotie in zijn stem en de beat geeft dit nummer net even iets extra's. Daarnaast is One Be Lo gewoon een van de beste 'lyricists', dus die emotie verwoorden gaat hem ook zeker niet slecht af.

17. Jedi Mind Tricks - I Against I
Stoupe is een genie. Veel meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen over dit nummer, behalve dan dat er ook nog eens drie ijzersterke verses op staan. Planetary begint dit nummer zo sterk dat Jus en Vinnie eigenlijk niks speciaals hoeven te doen om dit nummer te laten slagen. Echter, ze hadden blijkbaar geen zin om er zomaar uitgerapt te worden door een gastartiest, dus ook beide heren van JMT laten zien dat ze, zeker vroeger, toch echt wel over kwaliteiten beschikken.

16. DJ Shadow - Stem/ Long Stem **Transmiss...
We hadden net een nummer (mixtape) van ongeveer 15 minuten zonder een enkele drum. Bij dit nummer zijn het juist de drums die tot de verbeelding spreken. Geweldig hoe DJ Shadow vanuit alleen maar samples zo'n meesterwerk kan creëren.

15. Mobb Deep - Hell On Earth
The God P walk with a limp see, but simply
To simplify shit, no man can go against me
Test me you must be bent G, don't tempt me
I had this full clip for so long, it needs to empty
The reason why it's full for so long cause I don't waste shit
You properly hit, blood in your mouth so you could taste it
Quiet as kept, I lay back and watch the world spin
I hear thugs, claiming that they gonna rob the Mobb
When they see us, I tell you what Black, here's the issue
It's a package deal, you rob me
You take these missiles along with that

14. Lupe Fiasco - Failure
De lyrical miracle raps zoals we die van de mixtape Lupe gewend zijn, alleen is dit dan zeker wel zijn Magnus Opus wat betreft metaforen en double entendres. Tekstueel zit dit nummer zo ongelofelijk sterk in elkaar. Je moet overal minimaal vijf keer naar luisteren voordat je echt (bijna) snapt waar hij het nou precies over heeft. Echt een woordkunstenaar deze man.

13. Ghostface Killah - All That I Got is You
Ijzersterk emotioneel nummer van Ghostface Killah. Je zit er zelf bijna middenin, zo mooi kan hij de dingen die hij heeft meegemaakt en moeten doorstaan visualiseren. Door nummers als deze sta ik vaak weer een stuk rationeler tegenover artiesten die soms (voor je gevoel) puur voor het geld kiezen. Zeker als je dit soort dingen hebt meegemaakt is het niet meer dan logisch dat je er voor wilt zorgen dat je het de rest van je leven een stuk makkelijker hebt.

12. Killah Priest - B.I.B.L.E
De Wu is aardig aanwezig in deze update merk ik.
Om even te qouten wat ik laatst (onder andere) te zeggen had over dit nummer:
Het nummer heeft een hele andere sound dan de rest van het album, en daardoor lijkt het alsof het ook weinig connectie met de rest van het album heeft. Maar misschien is deze andere sound juist wel zo belangrijk om dit, voor de rest zo duistere album, goed af te sluiten. Om nog één keer te vertellen dat kennis over de zin van het leven misschien wel de grootste kracht is die een mens kan hebben. The Basic Instructions Before Leaving Earth.

11. Virtuoso - Man of the Hour
Je verdiend het eigenlijk alleen al bijna om in een Hip Hop top 100 te komen als je gewoon meer dan vijf minuten lang over een dergelijke beat raast met een ongelofelijke flow. Als je het dan ook nog eens combineert met dit soort sublieme teksten is een top 20 notering uiteraard gewoon een zekerheidje.

He$$el_01 schreef:
11. Virtuoso - Man of the Hour
Je verdiend het eigenlijk alleen al bijna om in een Hip Hop top 100 te komen als je gewoon meer dan vijf minuten lang over een dergelijke beat raast met een ongelofelijke flow. Als je het dan ook nog eens combineert met dit soort sublieme teksten is een top 20 notering uiteraard gewoon een zekerheidje.
Dan mag ik hopen dat Poet Laureate II zich dan nog tussen de laatste 10 nummer bevindt Fijne update weer. Alleen Jay Electronic en Lupe Fiasco hebben mij nog steeds niet weten te overtuigen. Ach, hoeft natuurlijk ook niet.

"Imagine if you heard a discussion, between Stephen Hawking
And Aristotle talking, while comparing models of the universe
That's what it's like to follow when I use a verse"
Na toevallig net Vinnie Paz zijn "Aristotle's Dilemma" gehoord te hebben, is het best fijn om iemand dan toch Aristoteles enigszins relevant te gebruiken in zijn tekst. Vinnie maakt van Aristotle's Dilemma namelijk een standaard "ik ben stoer en kan je zó in elkaar slaan!"-track, en dat is toch jammer.

Mijn haat op Eminem is te groot om niet te reageren...
Gatverdamme Cleaning Out My Closet.
En Moment Of Clarity een van de slechtste beats die ik ooit heb gehoord.

Veder vind ik je lijst wel goed met die Wu-Tang gerelateerde shizzle, Nas, Lupe etc.

En nu dan eindelijk mijn top 10.

10. Cannibal Ox - Iron Galaxy

Geweldige opener van een geweldig album. De futuristische ghetto sfeer die El-P en de rappers weten neer te zetten is haast ongeëvenaard. Vordul Mega combineert de verhalen van de straat vooral met religieuze verwijzingen. Vooral zijn numerieke verwijzingen naar het Supreme Mathematics van de Nation of Gods & Earths spreken mij altijd erg aan:
C 4 blew the door, number eight
Summer fate, tank top wit a knot
Number nine said, Run the place

Maar ondanks twee sterke verses van Vordul is het toch echt Vast Aire die de show steelt. Hoe hij zijn verse alleen al begint is natuurlijk vrij machtig:
An' if there's crack in a basement,
Crack heads stand adjacent
Anger displacement, food stamp arrangements
You were a still born baby
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figure?
That chalky outline on the ground is a father figure

Weer een geslaagde combinatie van Ghetto lyrics met sterke woordspelingen die de toon zetten voor een ijzersterke verse, en uiteindelijk voor een ijzersterk album.

9. Eminem - Lose Yourself

Speciaal voor Ralph deze, hoewel ik het me echt niet kan voorstellen dat er ook maar iemand is die de kwaliteit van dit nummer kan ontkennen. Ten eerste is het puur qua emotie en gevoel dat dit nummer weet op te wekken is ongekend. De opzwepende beat en raps kunnen me soms echt dat extra beetje energie geven dat ik soms nodig heb. Maar daarnaast is dit nummer raptechnisch gewoon heel erg imponerend. Qua 'multi syllable raps is Eminem sowieso een van de beste, zo niet de beste rapper van de wereld. Ik kan het zelf gaan uitleggen, maar in dit filmpje wordt het redelijk duidelijk uitgelegd imo (vanaf ongeveer 2:50).
Daarnaast vind ik het heel vet hoe hij deze schema's zo sterk weet te combineren met het verhaal dat hij verteld en de emoties die hij daarmee weet over te brengen.

8. Canibus - Poet Laureate II

Speciaal voor Harderwiek. Ik ga even lui doen en gewoon kopiëren wat ik over dit nummer in een ander topic heb gezegd.
Het album is een conceptalbum over een van de personaliteiten van de rapper, namelijk Rip the Jacker. Op dit album deelt Rip the Jacker zijn kennis en rapkunsten met ons onder aanvoering van een aantal geweldige beats van Stoupe (die trouwens pas later aan de raps van Canibus zijn toegevoegd). Op het nummer Poet Laureate II rapt Canibus over hoe Rip the Jacker gezien zal worden in de toekomst. Canibus verteld over het talent van Rip the Jacker, en hoe hij in zijn eigen tijd (nu dus) ondergewaardeerd werd:
He was the illest alive but nobody would face it

De verse wordt beëindigd met de volgende lines:
We were in total awe, cause it blew our minds
So many rhymes that were intricately designed
He was Poet Laureate of his time
And if you don't mind, I'd like to share some of his rhymes

Hierna veranderd de beat en komt Canibus met wat zogenaamde rhymes van Rip the Jacker. Vooral het begin van de verse is ongelofelijk sterk. Canibus (of Rip the Jacker) komt met een aantal tekstuele hoogstandjes, op het gebied van rijmschema's, maar ook zeker qua inhoud. Na nog een andere, weer heerlijke, beat van Stoupe komt eindelijk de originele beat weer op, waarop Canibus het nummer, en daarmee het album, uiteindelijk een waardig einde geeft.
You need to replace the hate with respect
I'm probably the best yet, Poet Laureate

7. GZA - 4th Chamber

Het nummer met misschien wel de vetste intro ooit. Als de beat er dan na de intro echt inkomt straalt dat ook meteen zoveel energie uit dat het nummer dan eigenlijk al geslaagd is. Het mooie is alleen dat we vanaf dat moment gewoon nog vier verses van een aantal van de beste rappers ooit voorgeschoteld krijgen. Vooral GZA (die weer eens een nummer met de beste verse afsluit) en RZA (die dus ook deze meesterlijke beat gemaakt heeft) laten zien buitengewone rappers te zijn.

6. Illogic - 1000 Whispers

Weer zo'n geniale beat, dit keer geproduceerd door Blueprint. De teksten van Illogic op dit nummer zijn moeilijk te vergelijken met voorgaande nummers. Sterker nog, de teksten zijn sowieso moeilijk uit te leggen. Zoals Illogic aan het begin van zijn verse zegt is het nummer een soort optelsom van verschillende gedachtes die mensen hebben of kunnen hebben.
If a picture's worth a thousand words I'll paint a thousand pictures
To symbolize the decibel levels bred of a thousand whispers

Echter, deze verschillende gezichtspunten worden je zeker niet in de schoot geworpen en zitten vol met metaforen, die soms ook nog eens op verschillende manieren opgevat kunnen worden. Daarnaast weet Illogic deze gedachtes op zo' n manier te verwerken dat het op geen enkel moment lijkt alsof hij gewoon maar wat zinnen aan elkaar heeft geplakt, maar des te meer als een goedlopende verwoording van de menselijke tekortkomingen en kansen.

De top vijf zal ik vanmiddag of vanavond posten.

Muziek van Lose Yourself is ook gewoon echt slecht vind ik. Sowieso werkt de combinatie van rock elementen met rap al bijna nooit en dat is hier ook het geval. Echt zo van 'woah kijk mijn stoer doen met gitaren en zo vinden de Limp Bizkit fans het ook toffff'. Natuurlijk wel slim voor de verkoop. En in combinatie met die stem kan hij ook nog op Hitzone en Kids Hits.

Voor Wu-Tang & Canibus geef ik dan weer een dikke 10!!!

Ach, al had het nummer helemaal geen beat, raptechnisch is het gewoon buitenaards.

5. Gang Starr - Moment of Truth

Een heerlijk nummer afkomstig van het, naar mijn mening, beste album van dit legendarische duo. De beat van Premo is verre van complex, welke beat van hem wel, maar na vele keren luisteren verveeld hij nog geen moment. Dit album, en dit nummer in het bijzonder zal ik deze zomer weer heel wat gaan luisteren. Het mooie is ook dat het wordt gecombineerd met sterke teksten, en zelfs een aantal fenomenale lines van Guru:
Actions have reactions, don't be quick to judge
You may not know the harships people don't speak of
It's best to step back, and observe with couth
For we all must meet our moment of truth

Yo I got one lyric pointed at your head for start
Another one, is pointed at your weak ass heart
Now if I pull the trigger, on these fully loaded lines
You're gonna wish I woulda pulled a black nine, I mack dimes
Crack the spines of the fake gangsters
Yeah the bitin triflin niggaz, and the studio pranksters
Yo lookin at the situation plainly: will you remain G?
Or will you be looked upon strangely?
I reign as the articulator, with the greater data
Revolvin on the TASCAM much doper than my last jam
While others struggle to juggle, tricky metaphots
I explore more, to expose the core

4. Shad - Progress Pt.1 - American Pie, Pt.2 The Future is Here

Een redelijk recent nummer, en dan nu al zo hoog in mijn top 100. Toch kon ik het echt niet over mijn hart verkrijgen om hem lager te zetten, want wat een ongelofelijk nummer is dit toch. Ten eerste heeft het een geweldige opbouw. Het begint met Shad die zijn eerste verse vrijwel zonder beat en bijna spoken-word achtig voordraagt waarna vervolgens de beat steeds meer op de voorgrond treed om uiteindelijk de overhand te hebben over het rustige gezang in deel 2 van het nummer. Daarnaast is Shad tekstueel gewoon een beresterke rapper. Zijn bijna depressieve ' conscious lyrics' brengt hij met veel mooie metaforen en verwijzingen naar gebeurtenissen of artiesten, soms zo subtiel in het verhaal verwerkt dat je het de eerste keer niet eens doorhebt:
And the night the music died nobody investigated it
Just another one of us laying on the Vegas Strip
They close the casket and the case up quick
Guess they figured it was gang related and never gave a shh...

Het tweede gedeelte lijkt misschien niet echt goed bij het eerste gedeelte van het nummer te passen, maar ik vind het een perfecte afbouw van een van de beste nummers van de afgelopen jaren.

3. Deltron 3030 - 3030

Ik had het bij CanOx al bij futuristische beats, maar Dan the Automator kan daar natuurlijk ook wat van. Een van de meest magische beats die ik ooit heb gehoord (hoewel er dan natuurlijk heel wat credits moeten gaan naar de artiest waar dit van gesampled is). De beat begint al geweldig, maar is echt op zijn top bij de refreinen. Pure magie. De manier waarop Del rapt en de dingen die hij verteld zijn natuurlijk ook perfect voor een dergelijk nummer/album. Zijn buitengewone raps (volgens mij heeft hij zichzelf wel eens een nerd-rapper of iets in die richting genoemd) zorgen er voor dat je soms bijna het gevoel hebt dat ze gewoon echt al in 3030 een kijkje zijn gaan nemen. Tel daar nog eens de speciale flow van Del op en je hebt een van de beste Hip Hop nummers ooit gemaakt.

2. Immortal Technique - Dance With the Devil

Ik vind Immortal Technique echt een hele speciale rapper. Hoe hij op zijn albums tussen battle rapper naar politiek activistische teksten in zeker een compliment waard, zeker omdat hij tekstueel altijd op een hoog niveau weet te blijven. In tegenstelling tot andere rappers/artiesten heb ik ook het idee dat hij echt weet waar hij het over heeft (hoewel hij soms nog wel eens wat shock value probeert te gebruiken om zijn punten over te brengen). Maar een andere kwaliteit die IT heeft is dan zelfs nog niet eens genoemd, en dat is zijn kwaliteit om geweldige verhalen te vertellen met zijn raps. Dance With the Devil is voor mij het beste 'storytelling' nummer ooit gemaakt. Hoewel het uiteraard geen waar gebeurd verhaal is, maar meer een verhaal gebruikt als metafoor over de consequenties als iemand zich laat verleiden tot het toetreden van een gang, of sowieso het slechte pad op gaat, weet IT het op zo'n manier te vertellen dat het levensecht lijkt. Het is zo'n nummer waar perfect een film bij had gepast, maar waarbij het aan de andere kant juist heel overbodig zou zijn omdat het toch al zo geweldig beschreven wordt dat je alleen maar je ogen hoeft te sluiten om het voor je te zien.

Speciaal voor jullie heb ik de album versie met hidden track geplaatst, gewoon omdat die zo ontiegelijk hard is. Brute punchlines van Diabolic en Immortal Technique om de kippenvel weer even van je huid af te slaan.

1. Lupe Fiasco - The Coolest

Tja, voor sommigen is het geen echte openbaring, maar ik ben dus echt een ongelofelijk grote fan van Lupe Fiasco. Ik hou van goede teksten, en qua metaforen en cryptische verhalen is deze man echt ongeëvenaard. The Coolest is een van de vele nummers uit het 'The Cool' verhaal. Dit verhaal ligt verspreid over meerdere albums en mixtapes, en welke nummers er nou allemaal echt toe behoren is nog steeds niet helemaal zeker. Kort gezegd gaat het over een jongen met een moeilijke jeugd die uiteindelijk verleid wordt door de slechte kant van de samenleving (the Streets & the Game) om te overleven, en uiteindelijk om een grote drugsdealer te worden.
Voor een meer gedetailleerde uitleg van het verhaal raad ik jullie aan om dit te lezen:
Michael Young History

Het nummer The Coolest staat ergens in het midden van het verhaal. Michael Young heeft ondertussen zijn ziel verkocht aan the Game en is verliefd op the Streets (waarbij je het een beetje moet zien dat the game alle slechte kanten van onze samenleving is en the streets alle verleidingen die we tegenkomen op straat om uiteindelijk onderdeel te worden van deze slechte kanten). Het nummer verteld eigenlijk het moment dat Michael Young zich voorgoed overgeeft aan the streets en the game. Zoals er wel vaker in hiphop nummers naar dingen wordt verwezen als zijnde ze verliefd zijn op een vrouw, is dat in dit geval the streets waar Lupe het over heeft. Op een geweldige manier verteld Lupe hoe Michael Young History zich ontdoet van alles dat hem op het rechte pad hield (god, moeder, dochter, vriendin) en zijn enige belangrijke relaties nog die met the streets en de drugs die hij verkoopt zijn:
And so began our reign
The Trinity, her and I, caine

Maar niet alleen wat Lupe verteld is van hoog niveau, hoe hij verteld is misschien nog wel hetgeen dat dit nummer, en dit hele verhaal, zo speciaal maakt. Je wordt ongeveer doodgegooid met metaforen en double entendres die elk iets toevoegen aan het verhaal. Zo begint de eerste verse met de volgende lines:
I love the Lord
But sometimes it's like that I love me more
I love the peace and I love the war
I love the seas and I love the shore
No love for no beach baby, that's law
But she doesn't see, therefore I spoil

De eerste drie zinnen hebben allemaal een soort tegenstelling (oorlog en vrede, zee en kust) en hierdoor wordt ook meteen duidelijk dat de eerste (god en hemzelf) ook een tegenstrijdigheid is, of wordt, die steeds meer richting hemzelf gaat, de negatieve kant. Dat wordt helemaal duidelijk als je daarna nog eens iets duidelijker naar de zinnen daarna luistert en hoort dat het ook klinkt als:
I love the P's (pistols) and I love the war
I love the C's (cocaine) and I love the Sure (wat mensen zeggen als hij ze cocaine aanbied)
No love for no Bitch, baby that's law (zijn hart is verkocht aan the streets).

En zo staat dit nummer bol van dit soort verwijzingen en metaforen, wat dit voor mij een van de vetste stukjes poëzie ooit maakt. Tel daar de geweldige beat bij op en je hebt mijn favoriete Hip Hop nummer ooit gemaakt.

Come these are the tales of the cool
Guaranteed to go and make you fail from ya school
And seek unholy grails like a fool
And hang with the players of the pool
Fast talking of the hustle
No heaven up above ya, no hell underneath ye
And no one will receive thee
So shed no tear, when we're not here
And keep your faith as we chase
The Cool

Wat een top 10!

Op Em en Lupe na had dit mijn top 10 kunnen zijn! Die track van Shad is ook echt dope!

Geweldige laatste nummers (behalve Lupe dan). Alleen maar klassiekers, hoewel het misschien wat vroeg is om het nummer van Shad zo te noemen. Wat een prachtig nummer is dat toch, net als het hele album overigens. Top werk

The Coolest is juist een geweldige track, ik deel die passie voor dat nummer

Ik deel passie voor Lupe Fiasco, als het al niet meer is. Vanwaar die haat naar Lupe? Ik vind hem serieus één van de beste rappers aller tijden. Zijn laatste album mogen niet geweldig zijn, maar zijn eerste albums zijn twee classics in mijn ogen. Mede door het verhaal van Michael/My Cool Young History. Bijna elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe dingen, nieuwe lijntjes tussen nummers en dat is bijzonder voor twee albums die grijs heb gedraaid.

Ralph. schreef:
Muziek van Lose Yourself is ook gewoon echt slecht vind ik. Sowieso werkt de combinatie van rock elementen met rap al bijna nooit en dat is hier ook het geval. Echt zo van 'woah kijk mijn stoer doen met gitaren en zo vinden de Limp Bizkit fans het ook toffff'. Natuurlijk wel slim voor de verkoop. En in combinatie met die stem kan hij ook nog op Hitzone en Kids Hits.

Voor Wu-Tang & Canibus geef ik dan weer een dikke 10!!!

Ja je haat Eminem en houdt van Wu-tang en dat beïnvloed je vermogen tot het vormen van een objectief oordeel. We weten het, je hoeft dat niet bij elke update opnieuw te laten blijken... Lose Yourself zit gewoon goed in elkaar. In mijn top 100 zou dit nummer van Eminem echter niet voorkomen maar dat Eminem een artiest is met skills (in het verleden al heel zeker) staat vast, net zoals het vast staat dat hij wel degelijk een enorme impact heeft gehad op de scene.

Achja, OT: mooie, soms verrassende (positief zowel als negatief) top 100!

Wat laat, maar dope top 100 hoor Hessel. Lupe is zeker een beest, evenals Canibus tijdens Rip The Jacker.

@Ralph
Serieus? Rock en hiphop heeft vaak genoeg goed gewerkt, alleen wordt hiphop gewoon vaker geassocieerd met soul, jazz en tegenwoordig electronic.

Ja, Rebirth van Lil' Wayne bijvoorbeeld. Echt een geweldige mix van beide genres. Ik kan je die plaat echt aanraden!

thgryda schreef:
(quote)
Ja je haat Eminem en houdt van Wu-tang en dat beïnvloed je vermogen tot het vormen van een objectief oordeel. We weten het, je hoeft dat niet bij elke update opnieuw te laten blijken... Lose Yourself zit gewoon goed in elkaar. In mijn top 100 zou dit nummer van Eminem echter niet voorkomen maar dat Eminem een artiest is met skills (in het verleden al heel zeker) staat vast, net zoals het vast staat dat hij wel degelijk een enorme impact heeft gehad op de scene. Achja, OT: mooie, soms verrassende (positief zowel als negatief) top 100!

Er kan nooit genoeg gehaat worden!

Gaat deze thread nog opgepakt worden? Zitten een heleboel mooie top 100's tussen namelijk

Misschien wil jij er 1 maken siedss. Ik zal het volgen.

Dungeon schreef:
Misschien wil jij er 1 maken siedss. Ik zal het volgen.
Ik heb komende week tentamenweek, ga er daarna misschien wel aan beginnen.

Ik heb de komende dagen wel tijd voor een top 100, dan is daarna Siedss aan de beurt.

Of doe een top 500!

Daar heeft hij zelf nog een topic voor - waar dit topic zelfs een soort van ode aan is.

panjoe (moderator)
Ik geloof dat Lukas dat wel weet.

100 hiphoptracks is echt meer dan genoeg

Ik doe alvast een voorspelling voor de nummer 1: Goldenboy

Genoeg gekletst, ik trap af.

100. Pete Rock & CL Smooth - Straighten It Out

Een geweldig jaren negentig duo. De soulvolle beats van Pete Rock en de heerlijke rijms van C.L. Smooth. Lekker glad, precies zoals zijn naam verklapt. Heerlijke klanken voor de oren, fijn om bij te relaxen.

99. T.I. - Swagga Like Us ft. Kanye West, Jay-Z en Lil Wayne

Meeslepende stemsample van MIA en dan de geweldige rijmelarij van mensen met swag. Niemand op de hoek heeft zwagers zoals ons.

98. Substantial - CIM

Van swagger naar de zoete klanken van Nujabes en de rustgevende vocalen van Substantial. Een uitmuntende combinatie.

97. Chance the Rapper & James Blake - Life Round Here

Toegegeven: dit is wel heel erg Noisey verantwoord. Maar daardoor nog niet minder sterk. Betoverende inspiratie en een soort van Outkastachtige track. Prachtig gewoon. Lekker sfeervol.

96. Dio & Sef - Aye

Maar laten we vooral niet vergeten dat er in ons eigen land prachtige muziek wordt gemaakt. Dit is een perfect duo en dit is een perfect nummer. Briljante videoclip en meer dan zeer goede en geslaagde en geinige raps.

95. Tyler, The Creator - Tron Cat

De ideale moshpitknaller. Dit is puur genieten van te harde muziek. Hard.

94. Dalek - Culture for Dollars

Dalek is altijd mijn favoriete muur aan geluid geweest. Lekker industrieel en vuig en ruig. Gewoon lekk0r intens.

93. Postmen - Cocktail

Dan is het nu tijd voor wat meer rust en wat meer muziek voor Lukas. Dit vindt hij vast fijn. En ik ook. Heerlijke klanken en een briljant refrein. Zo moet hiphop met een vleugje reggae zijn.

92. k-os - Man I Used To Be

En ook mijn andere favoriete user vergeet ik niet: Kos. En wat houd ik toch van diens muziek. Zo heerlijk dansbaar en zo anders dan de meeste andere dansbare hiphop. Dit is gewoon lekker swingen en verder niks anders.

91. Product of the 80's - Waddup G'z

Maar ook de aandacht van bennerd is van belang voor mij. Speciaal voor hem deze knaller met een te geweldige beat. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Of toch wel? Zo moet gangsterrap van nu gewoon klinken, laat het knallen uit je boxen.

Tot morgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:45 uur

geplaatst: vandaag om 03:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.