MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Ah, G, wat een toplijst al Moderne Prodigy, Dälek, Tyler, T.I. en een Pete Rock-klassieker. Mijn aandacht heb je.

MAS
Postmen

Goede eerste 10! Kijk al uit naar de rest

En we gaan vrolijk verder met de top 100...

90. Z-Ro & Trae (ABN) - Rain

We trappen vandaag af met die heerlijke gangsterlijke muziek uit het zuiden van Amerika. Dit zijn gewoon die paparaps, met een heerlijke productie. Eckte dirty south.

89. Styles P - Where The Angels Sleep

Ik vind Styles P nog altijd een van de hardste rappers. Hij heeft zo'n fijn stemgeluid en op de juiste beats, het liefst met een fijn pianoloopje, is hij op zijn best. Where the Angels Sleep is dan ook het pure genieten.

88. InI - Grown Man Sport

Na twee van dergelijke tunes is het even tijd om af te koelen en dat kan bijna niet beter dan met deze fijne track. Heerlijke soulvolle beat en zalige rijmelarij.

87. Lil Wayne - Best Rapper Alive

En van de zalig, rustgevende tunes van InI gaan we even naar het jeugdsentiment. Want wat wil een mens nog meer? Lil' Wayne kan wel degelijk erg sterk rappen en heeft enkele prachtige parels op zijn naam staan. Daarvan is Best Rapper Alive er zeker een van, mede door de hypnotiserende koorsample.

86. Eric B. & Rakim - Follow the Leader

Maar na Lil Wayne moet je uiteraard wel weer die echte echte oldschoolrap in je lijst zetten. Rakim is een grootmeester op de microfoon en Eric B. zorgt altijd voor die heerlijk eenvoudige maar o zo doeltreffende producties.

85. Geto Boys - Still

En toen wilde ik nog een combinatie hebben van iets dat én ouderwets is én ook nog behoorlijk bangelijk. The Geto Boys zijn heerlijk gangster en Still is niets minder dan die hele hele tune.

84. Dyme-a-Duzin ft Joey Bada$$, CJ Fly & Capital Steez - Swank Sinatra

En de youngsters moeten we uiteraard ook de kans geven. Op een heerlijke Madlibesque beat rijmen deze vier jonge mannen spitsvondig. Ze vullen elkaar geweldig aan en de flows zijn stuk voor stuk om bij te watertanden.

83. Oddisee & Olivier Daysoul - You Know Who You Are

En toen wilde ik even ultiem chill gaan doen met deze kippenvel gevende akoestische versie van You Know Who You Are. Soms is er niks meer nodig dan subliem gitaarspel, een fantastische rapper en een dito zanger. Oorseks.

82. Zwart Licht - Guillotine

Maar in Nederland mogen we ook gewoon trots zijn op onze eigen hiphopcultuur. Genoeg sublieme shizzle wordt hier gemaakt. Zwart Licht kan er zeker wat van. Dit is gewoon de meest bangelijke beat sinds nummer 85 uit mijn lijstje. En het geschreeuw van Akwasi is sowieso om door een ringetje te halen.

81. Jake One & MF DOOM - Trap Door

Eindig ik met een 21ste eeuw undergroundklassieker achtig iets. Iedereen zal dit wel kennen en genieten van de perfecte combinatie van beat en raps. En zo niet, dan toch. Superjoe!

MJ_DA_MAN schreef:
Ik ga er ook een maken. Ik hoor wel wanneer ik aan de beurt ben. Mits hij dan af is uiteraard.

De volgende keer doe ik de brief op de post MJ.

Jeuj! Dan nu mijn vernietigende oordeel.

100. Pete Rock & CL Smooth - Straighten It Out

Sympathieke oldschoolklanken. Dat is een beetje een pleonasme, want oldschoolklanken zijn bijna altijd sympathiek. Soms zelfs zo sympathiek dat het een beetje saai wordt. Hier voorkomt het toetertje dat. Ik wil ook zo'n toetertje. 7.

99. T.I. - Swagga Like Us ft. Kanye West, Jay-Z en Lil Wayne

Sinds Cher in 1999 op nummer 1 stond, wil ik ook al een vocoder trouwens. Om die dan lekker tijdens een telefoongesprek ineens aan te zetten. Net als Kanye West. Het leukste vind ik hier toch Lil Wayne. Die mag de vocoder ook lenen (een klein beetje dan) en dat polijst dan alleen de uiteindjes van zijn nogal rafelige stemgeluid. Daardoor lijkt hij op Donald Duck maar ook weer niet. Zo'n track met veel features is toch een beetje de muzikale equivalent van mensen kijken in een drukke winkelstraat. Dat is altijd leuk om te doen. 8.

98. Substantial - CIM

Rustgevende vocalen lees ik? Mwah. Ik vind de flow van deze man eigenlijk een beetje vervelend. En helaas ben ik niet zo'n jazzkikker als Teus en Yvette Hanegraaf, waardoor ik de beats van Nujabes wel leuk vind, maar er niet heel vaak echt lyrisch over kan worden. Categorie 'gaat wel'. 6.

97. Chance the Rapper & James Blake - Life Round Here

Als ik zeg dat ik eigenlijk eens een plaat van James Blake moet beluisteren, omdat hij me meestal best bevalt als hij per ongeluk in mijn oor komt zingen, dan klinkt dat best wel alsof ik onder een steen leef. Strikt genomen zijn dakpannen ook gewoon stenen, dus dat klopt. 7,5.

96. Dio & Sef - Aye

Mwah. Ikweenie. Nederlandstalig blijft niet direct mijn eerste interessegebied. En als het me raakt, zijn het meestal niet de feesttracks. 5.

95. Tyler, The Creator - Tron Cat

Ideale moshpitknaller zeg je. Ja, nou, inderdaad, wat heb ik me toen opperbest vermaakt bij Tyler op Best Kept Secret. Dat was toch een stuk leuker dan Grote Boze Wolfgenootje Earl op Primavera. Op plaat zijn ze me beiden vaak wat te stroperig trouwens. Maar hier toch wel 7,5.

94. Dälek - Culture for Dollars

Dälek heb ik ook eens live gezien maar toen was ik moe en viel ik een beetje in slaap. Dat lag niet aan hem, want het was wel tof. Als ik thuis in een noisy hiphopbui ben en ik draai iets van Dälek, dan is het ook dit nummer. 8-.

93. Postmen - Cocktail

Mijn allerjeugdsentimenteelste nummer aller tijden zo'n beetje. Ik had het singletje, draaide dit grijs en zong van 'because you uuuuuuuuuuused me and abuuuuuused me' enzo. Later vond ik dat hiphop vooral stom was en over nigga's en bitches ging. Behalve Postmen dan. Nu vind ik dit nog steeds een absolute klassieker in mijn persoonlijke muziekgeschiedenis. 10.

92. k-os - Man I Used To Be

Dit klinkt best leuk, al heeft het de neiging wat langs me heen te gaan. Op een prettige manier gelukkig. Ik schrik wel op als er ineens iemand 'oeps, langzaam' zegt. Ik geef een 7.

91. Product of the 80's - Waddup G'z

Hier kan ik me echt enorm mee identificeren want ik ben ook een product of the 80's. Toen er nog een Berlijnse muur was, Gerda Havertong nog gewoon zwarte piet ter discussie kon stellen in Sesamstraat zonder doodsbedreigingen en er nog wel eens mensen met Mizuho geboren werden. Waddup G'z? 6.

Mooie mix van verschillende hip hop stromingen, R&P. Ik deel ook je mening over Styles P, lyricaal misschien niet het grootste genie maar qua flow en vooral stemgeluid hoort hij haast bij de top 10...

Ik wil misschien wel een nieuwe top 100 maken met alleen nummers van na 2000.
Mijn andere top 100 had volgens mij maar maximaal 10 nummers van na 2000 en geen een nummer van de laatste 5 jaar. Even deze periode ook some shine geven.

Man I Used To Be + Cocktail

Na R&P:

- siedss
- MJ

?

Zo, ik ben weer uit het ziekenhuis dus ik vervolg vandaag of morgen de top 100.

80. DJ DMD ft. Lil' Keke & Fat Pat - 25 Lighters

79. Will Smith, Biz Markie, Slick Rick - So Fresh

78. Lauryn Hill - Doo-Wop

77. Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity

76. Jurassic 5 - Concrete Schoolyard

75. The Streets - Blinded By the Lights

74. Typhoon - Surfen

73. Gang Starr - Mass Appeal

72. Redman - Tonight's Da Night

71. Crooklyn Dodgers - Return of the Crooklyn Dodgers

70. Ab-Soul ft Danny Brown - Terrorist Threats

69. Diggy Dex - Lange Nachten, Korte Dagen

68. Black Star ft Black Thought - Respiration Remix

67. Elzhi - Motown 25

66. Erykah Badu - Window Seat

65. Drake ft Jay-Z - Pound Cake

64. Kendrick Lamar - Swimming Pools

63. Big K.R.I.T. - Mt. Olympus

62. Strong Arm Steady - Best of Times

61. Kazi - A.V.E.R.A.G.E.

Ik ben mijn top 100 al aan het componeren/schrijven/produceren/ontwerpen/bakken/braden. Het wordt geen top 100 in de zin van dat het per se mijn 100 favoriete hiphopnummers zijn (al zullen er genoeg instaan die ook daadwerkelijk in die top 100 zouden staan), maar een met tracks die ik nog niet tot in het oneindige heb aanbeden op MuMe en elders. Of iig nog (lang) niet genoeg. Geen standaard Canibus/JMT/AotP-lijstje. Of ja, zij zullen er ongetwijfeld ook wel inkomen, maar niet met de voorspelbare nummers. Ook ga ik proberen het te houden bij één nummer per artiest. Kan natuurlijk zijn dat die artiest nog een of meerdere keren terug komt als gastartiest of in samenwerking met (een) andere artiest(en).

60. Joey Bada$$ x Capital Steez - Survival Tactics

59. Public Enemy - Fight the Power

58. Proof - Life

57. J Dilla - So Far To Go

56. Big Daddy Kane - Ain't No Half Steppin'

55. Big L - Put It On

54. 2Pac - Keep Ya Head Up

53. Busta Rhymes - Break Ya Neck

52. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin'

51. Onyx - Slam

Guys you know you better watch out
so nod yo head and break yo neck NIGGA!

Please... you got to keep your head up

Leuke update baby.

Die laatste update

Slam, Da Mystery of Chessboxin', Keep Ya Head Up, Break Ya Neck, So Far to Go, Life nostalgie over de hele lijn!

Ik lig inmiddels weer een paar dagen in het ziekenhuis, voor de 600 miljoenste x dit jaar, dus dit topic ligt weer even stil. Als ik thuis ben komt er weer een grote update.

Kutzooi. Sterkte Rhythm. Houd moed.

Veel beterschap R&P!

Beterschap kerel.

Beterschap!!
Ik ben je top 100 tot nu toe aan het luisteren en daar zitten alvast heerlijke nummers tussen

Beterschap man, zure zaken. Dank voor een fijne lijst tot zover.

MJ_DA_MAN schreef:
Na R&P:

- siedss
- MJ

?

Sign me up!

Oepsje schreef:
(quote)

Sign me up!

Je mag voor mij, zelfde geld voor MJ wat mij betreft
-MJ
-Oepsje
-siedss

Prima! Mijn lijst is grotendeels af, dus plaats mij maar na MJ

Ik vrees dat ik nog tot zeker begin 2015 in het ziekenhuis lig, dus als iemand nu al wil: prima.

Ik heb het erg druk. Vandaar dat ik mezelf onderaan het lijstje had gezet. Jij mag eerst als je wilt, en anders Oepsje

Die van mij is nog niet af en ik plaats hem het liefst nà R&P. Dus Oepsje mag beginnen als hij wil.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:07 uur

geplaatst: vandaag om 01:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.