Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2017, 21:34 uur
Ik had het idee dat ik pas na mijn tentamens aan de beurt zou zijn. Dat is over ongeveer een maand. Eerder gaat me ook niet lukken.
0
geplaatst: 11 oktober 2017, 22:22 uur
Koenr is gewoon aan de beurt hoor, geen gedram, geen stress. Ik zorg dat ik gewoon mijn lijstjes klaar heb na hem, jij hebt ruim de tijd!
0
geplaatst: 12 oktober 2017, 11:37 uur
Misschien wel even goed, wat ontspanning zaaf. Mijn favo is deze:
1
geplaatst: 12 oktober 2017, 21:21 uur
Nieuwe baan, nieuwe drukte, minder met muziek bezig (dat gaat bij mij altijd in periodes/fases). Even uit het oog verloren, dit topic. Excuses!
Ik zal maandag aan mijn definitieve lijstje gaan sleutelen en beginnen met schrijven. Iedereen die wil mag uiteraard voor, en anders is het nog heel even rustig in dit topic.
Ik zal maandag aan mijn definitieve lijstje gaan sleutelen en beginnen met schrijven. Iedereen die wil mag uiteraard voor, en anders is het nog heel even rustig in dit topic.
5
geplaatst: 18 oktober 2017, 16:53 uur
Lijstje is af en ben begonnen met kleine stukjes schrijven. Nog een beetje schuiven hier en daar (vooral in de onderste regionen). Ergens tussen zaterdag en maandag verschijnen hier de eerste titels. Nog even afwachten hoe druk komend weekend wordt.
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 21:06 uur
Voor we van start gaan.
Disclaimer 1:
Hip-hop is pas in de afgelopen 2, 3 jaar uitgegroeid tot een van mijn favoriete genres. Als gevolg daarvan is deze lijst waarschijnlijk minder geblanceerd (of verantwoord) dan sommige andere lijsten in dit topic.
Disclaimer 2:
De lijst is geheel subjectief en persoonlijk. Alvast excuses aan de mensen die allergisch zijn voor lijsten zonder Kanye West, Drake of enkele andere grote namen. Jullie komen bij een andere lijst vast weer aan je trekken.
Disclaimer 3:
Er staan een aantal nummers in de lijst die eventueel discussie kunnen oproepen in hoeverre ze onder hip-hop vallen. Ik heb zelf een grens getrokken of ik iets hip-hop genoeg vind (of niet) om het in deze lijst op te nemen. Als je het er niet mee eens bent... dan heb je waarschijnlijk gelijk (maar alsnog pech). Ik heb geen zin in een discussie of iets wel of niet onder hip-hop valt.
Disclaimer 1:
Hip-hop is pas in de afgelopen 2, 3 jaar uitgegroeid tot een van mijn favoriete genres. Als gevolg daarvan is deze lijst waarschijnlijk minder geblanceerd (of verantwoord) dan sommige andere lijsten in dit topic.
Disclaimer 2:
De lijst is geheel subjectief en persoonlijk. Alvast excuses aan de mensen die allergisch zijn voor lijsten zonder Kanye West, Drake of enkele andere grote namen. Jullie komen bij een andere lijst vast weer aan je trekken.
Disclaimer 3:
Er staan een aantal nummers in de lijst die eventueel discussie kunnen oproepen in hoeverre ze onder hip-hop vallen. Ik heb zelf een grens getrokken of ik iets hip-hop genoeg vind (of niet) om het in deze lijst op te nemen. Als je het er niet mee eens bent... dan heb je waarschijnlijk gelijk (maar alsnog pech). Ik heb geen zin in een discussie of iets wel of niet onder hip-hop valt.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 21:29 uur
Koenr schreef:
Alvast excuses aan de mensen die allergisch zijn voor lijsten zonder Kanye West, Drake of enkele andere grote namen. Jullie komen bij een andere lijst vast weer aan je trekken.
Alvast excuses aan de mensen die allergisch zijn voor lijsten zonder Kanye West, Drake of enkele andere grote namen. Jullie komen bij een andere lijst vast weer aan je trekken.
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 21:40 uur
Haha uiteraard.
Bericht is ook met een lichte knipoog bedoeld.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:11 uur
100. Ugly Ducking - Opening Act
Grappig, speels en origineel. Zo aanstekelijk dat het gewoon een plekje verdient. En de meest geschikte titel om deze lijst mee te openen.
099. Snoop Doggy Dogg - Gin and Juice
Zomerklassiekertje. Ook in huize Koenr.
098. Wiley - If You're Going Out I'm Going Out Too
Ten tijde van Dizzee’s debuut was grime hot. Er was een hele rij aan namen die minder aandacht kregen dan Dizzee zelf, met mannen als Skepta, Tinchy en deze Wiley. En terecht wat mij betreft, want geen van hen sloeg er in om een heel album boeiend te blijven. Wiley was inhoudelijk niet sterk genoeg en ook z’n flow schiet af en toe gewoon tekort. Dit nummertje is wat mij betreft een uitschieter op zijn 4e(?) plaat, al zal vast niet iedereen de charme er van inzien. Een ontzettend koddige, snelle beat met een droge, gevatte tekst erover. Destijds ging deze track hier op repeat. Nu luister ik er eigenlijk nooit meer naar, maar als ‘ie toevallig langskomt is het toch nog wel weer even genieten.
097. Del Tha Funkee Homosapien - The Wacky World of Rapid Transit
Met z’n bijdrage op Clint Eastwood is Del waarschijnlijk een van mijn eerste aanrakingen geweest met (serieuzere) hip-hop. Hoewel ik een enorm zwak heb voor zijn warme stemgeluid en flow, heeft het nog jaren geduurd voordat ik op zoek ging naar meer. Via Deltron 3030 kwam ik uiteindelijk bij zijn solowerk terecht en heeft hij definitief een plekje in mijn hart veroverd. Deze track is zo speels en quirky dat ik elke keer moet glimlachen als 'ie langs komt. When oh when is the bus gonna come?
096. Aesop Rock & Homeboy Sandman - So Strange Here
In afwachting van een nieuwe Aesop LP dropte deze samenwerking met de voor mij destijds nog onbekende Homeboy Sandman in 2015. Lekker ritme, pakkend refreintje en een vrij apart sfeertje maken dit tot het hoogtepunt van een verder ook prima EPtje.
095. The Roots - Don't Feel Right
Moet er nog iets over The Roots gezegd worden? Unieke band, en dit is wmb één van hun allerfijnste.
094. DuvelDuvel - Wie Is Ut?
Uit de periode dat de Nederhop niet van de TV weg was te slaan. Wie Is Ut? was destijds een van de hoogtepuntjes. En de hip-hop variant van Wie is Het? maakt de clip ook nog eens tot een klassieker.
093. cLOUDDEAD - The Teen Keen Skip
Weird. Moeilijk om een vinger op te leggen, maar dit nummer heeft een unieke charme en aantrekkingskracht. Met afstand het hoogtepunt op een album waar ik zelf ook niet altijd warm voor loop. Ik zag Why? destijds ook in Paradiso, maar achteraf wist ik eigenlijk nog steeds niet of ik het concert nou goed vond of niet.
092. Cypress Hill - How I Could Just Kill a Man
Het nasale stemgeluid van B-Real geeft Cypress Hill een unieke vibe. Een heel album zet ik niet vaak van ze op, maar een paar nummertjes hebben toch wel bewezen over een eeuwigheidswaarde te beschikken.
091. The Four Owls - Silent Flight
Het Britste High Focus Records is lekker bezig de afgelopen jaren, ik moet maar eens een duik in hun discografie nemen. The Four Owls brengen oldskool hip-hop met een aantal lekker eigenzinnige en herkenbare stemmen.
Grappig, speels en origineel. Zo aanstekelijk dat het gewoon een plekje verdient. En de meest geschikte titel om deze lijst mee te openen.
099. Snoop Doggy Dogg - Gin and Juice
Zomerklassiekertje. Ook in huize Koenr.
098. Wiley - If You're Going Out I'm Going Out Too
Ten tijde van Dizzee’s debuut was grime hot. Er was een hele rij aan namen die minder aandacht kregen dan Dizzee zelf, met mannen als Skepta, Tinchy en deze Wiley. En terecht wat mij betreft, want geen van hen sloeg er in om een heel album boeiend te blijven. Wiley was inhoudelijk niet sterk genoeg en ook z’n flow schiet af en toe gewoon tekort. Dit nummertje is wat mij betreft een uitschieter op zijn 4e(?) plaat, al zal vast niet iedereen de charme er van inzien. Een ontzettend koddige, snelle beat met een droge, gevatte tekst erover. Destijds ging deze track hier op repeat. Nu luister ik er eigenlijk nooit meer naar, maar als ‘ie toevallig langskomt is het toch nog wel weer even genieten.
097. Del Tha Funkee Homosapien - The Wacky World of Rapid Transit
Met z’n bijdrage op Clint Eastwood is Del waarschijnlijk een van mijn eerste aanrakingen geweest met (serieuzere) hip-hop. Hoewel ik een enorm zwak heb voor zijn warme stemgeluid en flow, heeft het nog jaren geduurd voordat ik op zoek ging naar meer. Via Deltron 3030 kwam ik uiteindelijk bij zijn solowerk terecht en heeft hij definitief een plekje in mijn hart veroverd. Deze track is zo speels en quirky dat ik elke keer moet glimlachen als 'ie langs komt. When oh when is the bus gonna come?
096. Aesop Rock & Homeboy Sandman - So Strange Here
In afwachting van een nieuwe Aesop LP dropte deze samenwerking met de voor mij destijds nog onbekende Homeboy Sandman in 2015. Lekker ritme, pakkend refreintje en een vrij apart sfeertje maken dit tot het hoogtepunt van een verder ook prima EPtje.
095. The Roots - Don't Feel Right
Moet er nog iets over The Roots gezegd worden? Unieke band, en dit is wmb één van hun allerfijnste.
094. DuvelDuvel - Wie Is Ut?
Uit de periode dat de Nederhop niet van de TV weg was te slaan. Wie Is Ut? was destijds een van de hoogtepuntjes. En de hip-hop variant van Wie is Het? maakt de clip ook nog eens tot een klassieker.
093. cLOUDDEAD - The Teen Keen Skip
Weird. Moeilijk om een vinger op te leggen, maar dit nummer heeft een unieke charme en aantrekkingskracht. Met afstand het hoogtepunt op een album waar ik zelf ook niet altijd warm voor loop. Ik zag Why? destijds ook in Paradiso, maar achteraf wist ik eigenlijk nog steeds niet of ik het concert nou goed vond of niet.
092. Cypress Hill - How I Could Just Kill a Man
Het nasale stemgeluid van B-Real geeft Cypress Hill een unieke vibe. Een heel album zet ik niet vaak van ze op, maar een paar nummertjes hebben toch wel bewezen over een eeuwigheidswaarde te beschikken.
091. The Four Owls - Silent Flight
Het Britste High Focus Records is lekker bezig de afgelopen jaren, ik moet maar eens een duik in hun discografie nemen. The Four Owls brengen oldskool hip-hop met een aantal lekker eigenzinnige en herkenbare stemmen.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:17 uur
Lekker Koen. Wat bangers, wat obscuur, wat tipjes, je legt de lat hoog.
2
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:23 uur
Leuk, maar een hiphoplijst zonder Drake is natuurlijk geen echte hiphoplijst.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:27 uur
Ik krijg niet eens een heel album van 'm uitgeluisterd...
Maar goed, nu hoef je niet meer op 't puntje van je stoel te zitten, vol spanning of ie nog langs komt.
Maar goed, nu hoef je niet meer op 't puntje van je stoel te zitten, vol spanning of ie nog langs komt.
1
geplaatst: 22 oktober 2017, 22:35 uur
Hooked! Alle nummers zijn vet, alleen cLOUDDEAD is niet mijn straatje. Cypress' stem is inderdaad wat vreemd, maar dit nummer is zeker ok om te luisteren. Vind alleen zijn nummer met het gesamplede paard nog steeds gruwelijk.
Laat ik eens gek doen en wat cijfers geven
100. 7
99. 9.5 (ook in mijn top-100 )
98. 7.5
97. 8 (Del )
96. 7.5
95. 8 (luisterde net nog dat album, hoe toevallig)
94. 9 (ook in mijn top-100 huh)
93. 5
92. 6
91. 7
Laat ik eens gek doen en wat cijfers geven
100. 7
99. 9.5 (ook in mijn top-100 )
98. 7.5
97. 8 (Del )
96. 7.5
95. 8 (luisterde net nog dat album, hoe toevallig)
94. 9 (ook in mijn top-100 huh)
93. 5
92. 6
91. 7
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:09 uur
jordidj1 schreef:
(ook in mijn top-100 huh)
(ook in mijn top-100 huh)
Zal niet de laatste keer zijn.
0
geplaatst: 22 oktober 2017, 23:18 uur
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 13:33 uur
097. Del Tha Funkee Homosapien - The Wacky World of Rapid Transit
Met z’n bijdrage op Clint Eastwood is Del waarschijnlijk een van mijn eerste aanrakingen geweest met (serieuzere) hip-hop. Hoewel ik een enorm zwak heb voor zijn warme stemgeluid en flow, heeft het nog jaren geduurd voordat ik op zoek ging naar meer. Via Deltron 3030 kwam ik uiteindelijk bij zijn solowerk terecht en heeft hij definitief een plekje in mijn hart veroverd. Deze track is zo speels en quirky dat ik elke keer moet glimlachen als 'ie langs komt. When oh when is the bus gonna come?
Met z’n bijdrage op Clint Eastwood is Del waarschijnlijk een van mijn eerste aanrakingen geweest met (serieuzere) hip-hop. Hoewel ik een enorm zwak heb voor zijn warme stemgeluid en flow, heeft het nog jaren geduurd voordat ik op zoek ging naar meer. Via Deltron 3030 kwam ik uiteindelijk bij zijn solowerk terecht en heeft hij definitief een plekje in mijn hart veroverd. Deze track is zo speels en quirky dat ik elke keer moet glimlachen als 'ie langs komt. When oh when is the bus gonna come?
Misschien een overbodige melding maar als je ze nog niet kunt zou je Hieroglyphics eens moeten chekken.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 13:57 uur
. Ik ken de plaat uit '98. At the Helm stond ook op de shortlist, maar heeft de lijst uiteindelijk niet gehaald.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 19:58 uur
090. Jay-Z - The Story of O.J.
Waarschijnlijk het meest recente nummer in de lijst? De klik is er nooit geweest met Jay-Z; ik heb nog nooit een plaat geluisterd, en eerdere singles deden me niet veel. Deze track is echter spot-on. Alles aan dit nummer straalt ervaring en beheersing uit. Ingetogen, to-the-point en krachtig. Misschien toch eens in zijn oeuvre duiken, of z’n nieuwste plaat een kans geven. En pluspunten voor de geanimeerde clip uiteraard.
089. Noname feat. theMIND - Sunny Duet
Met d'r mixtape vorig jaar liet Noname zien over een eigen stem en stijl te beschikken.Wat aan de zoete kant misschien, maar het werkt hier precies voor mij.
088. A Tribe Called Quest - We the People....
Nog onverwachter dan de comeback zelf was de kwaliteit van de plaat. We the People... klinkt urgent, eigentijds, en ongeforceerd. Knap.
087. Eminem feat. Dr. Dre - Guilty Conscience
Altijd m'n favoriete eminem track geweest. Tof concept, lekkere productie en een hele fijne wisselwerking tussen Dre en Eminem.
086. Atmosphere - Painting
Ik heb een haat-liefde verhouding met Atmosphere. Ik kan genieten van Slug’s flow, z’n onderwerpkeuze en z’n eigenzinnige benadering, maar soms vind ik hem te zeikerig en (te) regelmatig vind ik hem tekstueel iets te makkelijk en uitleggerig. Soms werkt het, soms irriteert het, soms allebei binnen 1 nummer. Toch blijf ik met enige regelmaat terugkeren naar hun muziek. Painting is uitgegroeid tot een MuMe-klassiekertje waar je eigenlijk niet meer omheen kan. En terecht.
085. Dessa - Matches to Paper Dolls
Eigenlijk is Poor Atlas mijn favoriete Dessa nummer, maar die vind ik niet hip-hop genoeg voor deze lijst. Moeten we het doen met deze. Ook niet mis toch? Dessa
084. DangerDoom feat. Cee-Lo - Benzie Box
Nostalgie. The Mouse and the Mask was in 2005 (damn wat vliegt de tijd) mijn kennismaking met Doom, en heeft daarom nog steeds een speciaal plekje hier. Dit is het nummer waarbij het kwartje (direct) viel, de rest volgde iets later. En ik ben nog steeds dol op dit refreintje. la-la-lááááá
083. The Last Poets - When the Revolution Comes
Toen hip-hop nog geen genre was. Nog steeds krachtig, nog steeds actueel.
082. Missy Elliott - Work It
Samen met 4 My People m'n favo Missy-track. tiesreverdnatipilfnwodgniht ymtup
081. Skepta - Shutdown
Skepta's nieuwe plaat bracht vorig jaar veel teweeg en werd door sommigen ontvangen als de comeback van grime. Zelf was ik eigenlijk niet zo heel erg onder de indruk, enkel dit nummer is een blijvertje wat mij betreft. Lekkere banger.
Waarschijnlijk het meest recente nummer in de lijst? De klik is er nooit geweest met Jay-Z; ik heb nog nooit een plaat geluisterd, en eerdere singles deden me niet veel. Deze track is echter spot-on. Alles aan dit nummer straalt ervaring en beheersing uit. Ingetogen, to-the-point en krachtig. Misschien toch eens in zijn oeuvre duiken, of z’n nieuwste plaat een kans geven. En pluspunten voor de geanimeerde clip uiteraard.
089. Noname feat. theMIND - Sunny Duet
Met d'r mixtape vorig jaar liet Noname zien over een eigen stem en stijl te beschikken.Wat aan de zoete kant misschien, maar het werkt hier precies voor mij.
088. A Tribe Called Quest - We the People....
Nog onverwachter dan de comeback zelf was de kwaliteit van de plaat. We the People... klinkt urgent, eigentijds, en ongeforceerd. Knap.
087. Eminem feat. Dr. Dre - Guilty Conscience
Altijd m'n favoriete eminem track geweest. Tof concept, lekkere productie en een hele fijne wisselwerking tussen Dre en Eminem.
086. Atmosphere - Painting
Ik heb een haat-liefde verhouding met Atmosphere. Ik kan genieten van Slug’s flow, z’n onderwerpkeuze en z’n eigenzinnige benadering, maar soms vind ik hem te zeikerig en (te) regelmatig vind ik hem tekstueel iets te makkelijk en uitleggerig. Soms werkt het, soms irriteert het, soms allebei binnen 1 nummer. Toch blijf ik met enige regelmaat terugkeren naar hun muziek. Painting is uitgegroeid tot een MuMe-klassiekertje waar je eigenlijk niet meer omheen kan. En terecht.
085. Dessa - Matches to Paper Dolls
Eigenlijk is Poor Atlas mijn favoriete Dessa nummer, maar die vind ik niet hip-hop genoeg voor deze lijst. Moeten we het doen met deze. Ook niet mis toch? Dessa
084. DangerDoom feat. Cee-Lo - Benzie Box
Nostalgie. The Mouse and the Mask was in 2005 (damn wat vliegt de tijd) mijn kennismaking met Doom, en heeft daarom nog steeds een speciaal plekje hier. Dit is het nummer waarbij het kwartje (direct) viel, de rest volgde iets later. En ik ben nog steeds dol op dit refreintje. la-la-lááááá
083. The Last Poets - When the Revolution Comes
Toen hip-hop nog geen genre was. Nog steeds krachtig, nog steeds actueel.
082. Missy Elliott - Work It
Samen met 4 My People m'n favo Missy-track. tiesreverdnatipilfnwodgniht ymtup
081. Skepta - Shutdown
Skepta's nieuwe plaat bracht vorig jaar veel teweeg en werd door sommigen ontvangen als de comeback van grime. Zelf was ik eigenlijk niet zo heel erg onder de indruk, enkel dit nummer is een blijvertje wat mij betreft. Lekkere banger.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 21:47 uur
90. 8 (lekkere track idd. als ik weer in NL ben snel 4:44 aanschaffen )
89. 7.5
88. 9.5 (beste hip-hoptrack van 2016)
87. 8.5
86. 9
85. 7.5
84. 8
83. 6
82. 7
81. 8 (dacht ik even dat ik Drake hoorde in het begin)
Leuke update weer. Ga zo door!
89. 7.5
88. 9.5 (beste hip-hoptrack van 2016)
87. 8.5
86. 9
85. 7.5
84. 8
83. 6
82. 7
81. 8 (dacht ik even dat ik Drake hoorde in het begin)
Leuke update weer. Ga zo door!
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 21:55 uur
Koenr schreef:
Ik kan genieten van Slug’s flow, z’n onderwerpkeuze en z’n eigenzinnige benadering, maar soms vind ik hem te zeikerig en (te) regelmatig vind ik hem tekstueel iets te makkelijk en uitleggerig. Soms werkt het, soms irriteert het, soms allebei binnen 1 nummer.
Ik kan genieten van Slug’s flow, z’n onderwerpkeuze en z’n eigenzinnige benadering, maar soms vind ik hem te zeikerig en (te) regelmatig vind ik hem tekstueel iets te makkelijk en uitleggerig. Soms werkt het, soms irriteert het, soms allebei binnen 1 nummer.
Bekend met zijn oudere werk? The Lucy Ford EPs bijvoorbeeld? Daar heeft hij dat beduidend minder. Zeker ook op zijn bijdrage aan de groep Deep Puddle Dynamics, bijvoorbeeld. Vind hem persoonlijk rond de eeuwwisseling zo'n beetje op zijn best. Wat zijn latere stijl betreft heeft hij op When Life Gives You Lemons... weer zijn beste vorm, naar mijn mening.
1
geplaatst: 23 oktober 2017, 22:19 uur
4:44 moet je zeker eens checken idd, The Story of O.J. is zelfs niet m'n favoriet van het album.
0
geplaatst: 23 oktober 2017, 23:42 uur
niels94 schreef:
Bekend met zijn oudere werk? The Lucy Ford EPs bijvoorbeeld? Daar heeft hij dat beduidend minder. Zeker ook op zijn bijdrage aan de groep Deep Puddle Dynamics, bijvoorbeeld. Vind hem persoonlijk rond de eeuwwisseling zo'n beetje op zijn best. Wat zijn latere stijl betreft heeft hij op When Life Gives You Lemons... weer zijn beste vorm, naar mijn mening.
(quote)
Bekend met zijn oudere werk? The Lucy Ford EPs bijvoorbeeld? Daar heeft hij dat beduidend minder. Zeker ook op zijn bijdrage aan de groep Deep Puddle Dynamics, bijvoorbeeld. Vind hem persoonlijk rond de eeuwwisseling zo'n beetje op zijn best. Wat zijn latere stijl betreft heeft hij op When Life Gives You Lemons... weer zijn beste vorm, naar mijn mening.
Enigszins. Op basis van wat ik ken, vind ik mijn issues ook vooral gelden voor de 2e helft van hun discografie, maar ik ken het werk niet goed genoeg om daar een definitief oordeel over te vellen. God Loves Ugly was de eerste Atmosphere die ik luisterde en bevalt voorlopig nog steeds het beste. Ik zal de debuutplaat en de EPs die jij noemt eens opzoeken.
0
geplaatst: 24 oktober 2017, 11:11 uur
Ik doelde op dit album, een verzamelaar bestaande uit nummers van de desbetreffende EPs, en mijn favoriete album van Atmosphere. Ook heel wat storytelling (niet alleen maar), vaak over mannen met vrouwenissues en/of drankproblemen en algehele outcasts. Een voorbeeld.
Het debuut is best tof, maar wat mij betreft moesten ze daar nog goed op gang komen.
Slug heeft rond de eeuwwisseling ook best veel samengewerkt met tamelijk alternatieve rappers als Aesop Rock, Sole en Doseone. Dan krijg je dit en dit soort dingen.
Het debuut is best tof, maar wat mij betreft moesten ze daar nog goed op gang komen.
Slug heeft rond de eeuwwisseling ook best veel samengewerkt met tamelijk alternatieve rappers als Aesop Rock, Sole en Doseone. Dan krijg je dit en dit soort dingen.
1
geplaatst: 25 oktober 2017, 13:49 uur
080. Wu-Tang Clan - Method Man
Method Man is 1 van mijn favoriete leden van de Clan, en zijn bouncende flow komt hier w.m.b. het best tot z'n recht. Heerlijke productie.
079. Doomtree - Gray Duck
Erg tof hoe die gasten van Doomtree elkaar aanvullen en zowel solo als binnen de groep tot hun recht komen. Dit is mijn favoriet van ze als collectief: wat een heerlijke, opgefokte drive zit er in dit nummer.
078. Dabbla feat. Graziella - Psychoville
Opnieuw High Focus. Dabbla is m'n recentste ontdekking in de lijst en dit is mijn favoriete track van zijn debuutplaat. Fijne beat (hoewel net iets te repetitief), eigenzinige flow en een grappige tekst. En dat Britse accent doet 't altijd goed hier.
Do you ever get the feeling that there's two of you?
Sitting on your own in the room with a few of you?
(Who are you?)
No one that you need to be concerned about
Hoping all my split personalities can work it out
Humor.
077. Gravediggaz - 1-800 Suicide
Lome beat, laid-back flow, zwarte humor. Uitstekende combinatie.
076. Danny Brown - Dance in the Water
Danny Brown was mijn grote ontdekking van vorig jaar, en sindsdien heb ik vooral zijn laatste plaat helemaal grijs gedraaid. Moest heel even wennen aan zijn flow, maar nu kan ik niet meer zonder. Ik bedacht me bij het samenstellen van deze lijst dat zijn stem/stijl eigenlijk ook wel wat weg heeft van B-Real. Hij is vast ook opgegroeid met Cypress Hill.
075. Aesop Rock feat. John Darnielle - Coffee
Droomsamenwerking dit, 2 van mijn favoriete lyricists samen op 1 track. Toch was ik bij de release niet superenthousiast en heeft het nummer jaren nodig gehad om te groeien. Ik weet niet wanneer het kwartje viel, maar sindsdien is dit een vaste waarde in mijn playlist. Heerlijke productie, Aesop is gewoon op niveau en John Darnielle's verse op het eind is natuurlijk geniaal (waarom hoorde ik dat niet direct?), met één van mijn favoriete slotzinnen ooit.
074. Tyler, the Creator - Who Dat Boy
Net uit, maar nu al een classic in mijn boekje. Het is sinds Yonkers dat ik zo onder de indruk was van Tyler. En die clip, hè. Scherper dan Get Out in 3 min. Toch wel een held, die Tyler.
073. Cyne - Steady
Wat een heerlijke sample . En Cise Star is een baas.
072. Dälek - Culture for Dollars
Deadverse spoken with broken dialect
Dälek heeft een speciale plek in mijn hart. Ik was ooit een beetje uitgekeken op hip-hop, tot Dälek me met hun noisy benadering weer een beetje enthousiast voor het genre kreeg. Deze track komt van hun 2004-release Absence, wat mij betreft overall hun sterkste. Trage, logge, noisy beats die MC Dälek's zware stem perfect dragen. En die intro haha, vooral met koptelefoon. Niet voor tere zieltjes.
071. Busdriver - Casting Agents and Cowgirls
Ik word altijd vrolijk van Busdriver's wacky flow, weirde humor en bouncy beats. Voor dit soort tracks kan je me wakker maken.
Method Man is 1 van mijn favoriete leden van de Clan, en zijn bouncende flow komt hier w.m.b. het best tot z'n recht. Heerlijke productie.
079. Doomtree - Gray Duck
Erg tof hoe die gasten van Doomtree elkaar aanvullen en zowel solo als binnen de groep tot hun recht komen. Dit is mijn favoriet van ze als collectief: wat een heerlijke, opgefokte drive zit er in dit nummer.
078. Dabbla feat. Graziella - Psychoville
Opnieuw High Focus. Dabbla is m'n recentste ontdekking in de lijst en dit is mijn favoriete track van zijn debuutplaat. Fijne beat (hoewel net iets te repetitief), eigenzinige flow en een grappige tekst. En dat Britse accent doet 't altijd goed hier.
Do you ever get the feeling that there's two of you?
Sitting on your own in the room with a few of you?
(Who are you?)
No one that you need to be concerned about
Hoping all my split personalities can work it out
Humor.
077. Gravediggaz - 1-800 Suicide
Lome beat, laid-back flow, zwarte humor. Uitstekende combinatie.
076. Danny Brown - Dance in the Water
Danny Brown was mijn grote ontdekking van vorig jaar, en sindsdien heb ik vooral zijn laatste plaat helemaal grijs gedraaid. Moest heel even wennen aan zijn flow, maar nu kan ik niet meer zonder. Ik bedacht me bij het samenstellen van deze lijst dat zijn stem/stijl eigenlijk ook wel wat weg heeft van B-Real. Hij is vast ook opgegroeid met Cypress Hill.
075. Aesop Rock feat. John Darnielle - Coffee
Droomsamenwerking dit, 2 van mijn favoriete lyricists samen op 1 track. Toch was ik bij de release niet superenthousiast en heeft het nummer jaren nodig gehad om te groeien. Ik weet niet wanneer het kwartje viel, maar sindsdien is dit een vaste waarde in mijn playlist. Heerlijke productie, Aesop is gewoon op niveau en John Darnielle's verse op het eind is natuurlijk geniaal (waarom hoorde ik dat niet direct?), met één van mijn favoriete slotzinnen ooit.
074. Tyler, the Creator - Who Dat Boy
Net uit, maar nu al een classic in mijn boekje. Het is sinds Yonkers dat ik zo onder de indruk was van Tyler. En die clip, hè. Scherper dan Get Out in 3 min. Toch wel een held, die Tyler.
073. Cyne - Steady
Wat een heerlijke sample . En Cise Star is een baas.
072. Dälek - Culture for Dollars
Deadverse spoken with broken dialect
Dälek heeft een speciale plek in mijn hart. Ik was ooit een beetje uitgekeken op hip-hop, tot Dälek me met hun noisy benadering weer een beetje enthousiast voor het genre kreeg. Deze track komt van hun 2004-release Absence, wat mij betreft overall hun sterkste. Trage, logge, noisy beats die MC Dälek's zware stem perfect dragen. En die intro haha, vooral met koptelefoon. Niet voor tere zieltjes.
071. Busdriver - Casting Agents and Cowgirls
Ik word altijd vrolijk van Busdriver's wacky flow, weirde humor en bouncy beats. Voor dit soort tracks kan je me wakker maken.
* denotes required fields.