MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
80. 9 die skit ook.
79. 7
78. 7.5
77. 7
76. 6.5
75. 8
74. 9,1 jaja
73. 8,5 wow
72. ? ik weet even niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, als je dit voor de eerste keer hoort is het nogal heavy
71. 7.5 gezellig!

Gelukkig verplicht niemand je om na 1 luisterbeurt een score te geven. Lijkt me inderdaad lastig als je het niet gewend bent.

Koenr schreef:
Gelukkig verplicht niemand je om na 1 luisterbeurt een score te geven. Lijkt me inderdaad lastig als je het niet gewend bent.

Ik ben geen teer zieltje, maar ik schrok me rot de eerste seconden.

Dälek is fantastisch, vooral het werk tot en met Absence (waar Culture For Dollars op staat). Dikke kans dat ik ze ga bekijken tijdens festival Le Guess Who?, erg veel zin in Vaak vergeten, maar misschien wel hun beste werk, is hun debuut-EP, Negro Necro Nekros (1998), waarop ze nog niet zo met noise bezig zijn als op Absence, maar meer ruimte hebben voor andere bijzondere invloeden, waaronder psychedelica.

Mooi rijtje weer. Veel artiesten die ik zeer hoog heb zitten.

jordidj1 schreef:
(quote)

Ik ben geen teer zieltje, maar ik schrok me rot de eerste seconden.

Haha. Moet je je voorstellen dat je het album (met koptelefoon op) voor het eerst luistert.

070. Tkay Maidza ft. Killer Mike - Carry On

Heerlijke drive heeft de pas 19-jarige Tkay hier. En let ook even op de super-supportive guestverse van Killer Mike, bijna schattig. Deze dame gaat nog wel wat brengen in de toekomst.

069. P.O.S - Drumroll

Never Better was in 2009 mijn introductie tot Doomtree, en vooral deze track was meteen raak. Fantastische productie dit. Heel sterk als die beat in het begin even wegvalt om P.O.S. alle ruimte te geven en dan weer in volle kracht terug te keren.

068. Typhoon - Surfen

Typhoon leverde 2 prima platen af die hier met enige regelmaat voorbij komen, al hoop ik dat hij zichzelf nog overtreft en ooit een meesterwerk aflevert. Hier is hij op zijn allerchillst en -zomerst. Staat op mijn (virtuele) zonnige-autorit-mixtape.

067. Young Fathers - Rumbling

Een van mijn meest gedraaide artiesten van de afgelopen jaren. Hun 2 debuut EP’s zijn het best: ongepolijst, eigenzinnig en genreoverschrijdend.

066. Gang Starr - Check the Technique

Heerlijke Marlena Shaw sample. DJ Premier

065. Run the Jewels ft. Big Boi - Banana Clipper

2x Killer Mike in dit rijtje. Run the Jewels is een van de meest besproken hip-hop projecten van de afgelopen jaren. Zelf ben ik geen onverdeeld fan van de samenwerking, maar op elke plaat staan toch wel een paar hele vette nummers. Banana Clipper is mijn favoriet van de debuutplaat, vooral door de heerlijke bouncy beat en flow. De heren zouden zichzelf later nog wel overtreffen w.m.b.

064. The Streets - Don't Mug Yourself

Deze top 100 zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een Streets-track. Mike Skinner leverde in 2002 een eigenzinnige plaat waar hij zonder moeite van grappig naar ontroerend ging en weer terug, soms zelfs binnen 1 nummer. Deze droge morning-after-banter track is heel lang mijn favoriet geweest. En weer dat britse accent, hè. Oi oi oi oi!

063. Opgezwolle - HoedenPlank

De absolute banger van Opgezwolle. De bas klapt door je boxen!

062. M.I.A. - Paper Planes

Misschien wat te poppy voor sommigen, maar wat een plezier straalt dit nummer uit. M.I.A.

061. Cannibal Ox - Iron Galaxy

Ook deze opener van The Cold Vein knalt er gelijk goed in. Geweldige beat van El-P, geweldige flow van Vast Aire en Vordul, wat wil een mens nog meer.

Je updates blijven me verrassen!

70. 7.5 Lekker, Killer Mike
69. 7 Toffe productie maar voor de rest voel ik niet echt
68. 8 Ty
67. 8.5 vette productie! Verlangt naar meer.
66. 8.5
65. 8.5 op een bouncy beat net zoals Nobody Speak hoor ik ze het liefst
64. 6 ik kom er nog wel met The Streets denk ik
63. 10 leuk
62. 7 haha!
61. 7.5 Oh ja, ik zou de The Cold Vein nog gaan luisteren

060. Aesop Rock - Zero Dark Thirty

Aesop z’n stemgeluid en abstracte/zelf-reflectieve/constant verrassende wordplay vervelen nooit. Ik ontdekte hem toen None Shall Pass uitkwam en zag hem in de melkweg, maar daarna bleef het even stil. Toen Zero Dark Thirty in 2012 dropte was de vreugde groot (in ieder geval bij mij en een aantal vrienden). Heerlijk hoe Aesop in 3 minuutjes zijn eigen plekje binnen de hip-hop analyseert. En de uiteindelijke plaat was nog beter dan we durfden te hopen (ik vind het nog steeds zijn meest consistente plaat tot nu toe).

Oja, lekker clipje ook.

059. Jedi Mind Tricks - I Against I

Geen grote JMT fan, maar een aantal tracks zijn toch wel heel erg lekker. Hele chille beat, en wat een opening: binnenrijm, alliteratie, het hele arsenaal wordt meteen opengetrokken.

058. Kate Tempest - Europe Is Lost

Kate Tempest d'r nieuwe album was een van de verrassingen van 't afgelopen jaar. Tekstueel is het me iets te letterlijk en muzikaal is het aan de kale kant, maar Kate's flow werkt, d'r frustratie is voelbaar en de opbouw is erg sterk. Indrukwekkende track.

057. De La Soul feat. Guru - Patti Dooke

056. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation

ATCQ is de enige groep in deze lijst waar ik mezelf een limiet voor heb opgelegd, anders zouden de onderste regionen hier vol staan met tracks van hun 2 topplaten. Ze staan er nog steeds vaker in dan andere acts.

Deze track doet me terugverlangen naar de zomers toen ik 19, 20 jaar was; biertjes in de zon en Tribe-platen op repeat. relax yourself

055. Ghostpoet feat. Lucy Rose – Dial Tones

Ghostpoet en z’n melancholische muziek. Als ik er niet voor in de stemming ben kan hij op m'n zenuwen werken, maar als ik 's nachts in een melancholische bui ben kunnen zijn platen ook zomaar een paar keer op repeat. Dit vind ik het sterkste nummer van z'n 2e plaat. Lekkere zwoele stem heeft die Lucy Rose ook, heerlijk hoe ze eerst zelf het refrein mag doen, en later in het nummer als een soort echo voor Ghostpoet fungeert.

054. Death Grips - Giving Bad People Good Ideas

De combi van MC Ride en Zach Hill is 1 van de meest vermakelijke acts van dit decennium. Van de manier waarop ze met de media, hun label en hun fans omgaan, tot de onvoorspelbaarheid die elke nieuwe release met zich meebrengt.

Met Bottomless Pit leken ze vorig jaar voor het eerst niet op zoek naar een nieuwe invalshoek, in plaats daarvan vielen allerlei eerdere elementen op hun plaats en het resultaat was hun meest consistente plaat. De opener is mijn favoriet. Geweldige drive, geweldige opbouw, stompzinnige clip, hilarische titel. Death Grips op de top van hun kunnen.

053. Viktor Vaughn - Saliva

Heerlijk, deze refreinloze spit van Doom. yuck, saliva

052. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah feat. eLZhi - Gunshowers

Ik was Ghostface (ondanks zijn prima soloplaten) een beetje uit het oog verloren, en badbadnotgood kan ik waarderen, maar ik luister er eigenlijk zelden naar. De onverwachte samenwerking was echter een schot in de roos, waar beide artiesten elkaar versterken. BBNG’s toch al stevig door hip-hop beïnvloede jazz komt beter tot zijn recht dan ooit, en Ghostface klinkt ineens gepassioneerder dan ik 'm in jaren heb gehoord. Lekker hoor.

051. Kendrick Lamar feat. MC eiht - m.A.A.d. City

Kendrick heeft geen commentaar meer nodig natuurlijk. Tekstueel interessant, ontzettend eigenzinnig en belachelijk sterke producties. Ik was bij To Pimp a Butterfly pas echt om, maar met terugwerkende kracht ook z’n doorbraak-plaat leren waarderen.

zaaf
erg sterke update Koen! #lekkerhoor

60. 8
59. 9.1 ook in mijn top-100
58. 7
57. 8
56. 9
55. 6.5
54. 5. videoclip is wel Dadaïsme in perfectie uitgevoerd.
53. 8
52. 8. album gisteren voor het eerst geluisterd . Heerlijk!
51. 10 tweede tien al. man man man

#lekkerhoor

Ik zie net dat de komende update voor 30% uit grime bestaat.

Bonkers!

Haha. Dizzee maakt inderdaad zijn opwachting (kon niet uitblijven natuurlijk), maar niet met Bonkers (wel een toffe track, zeker live een feestje ).

Kos
Leuk lijstje!

Komt veel moois voorbij, inderdaad.

Zero Dark Thirty

Gunshowers Sour Soul is echt uitgegroeid tot één van m'n favoriete albums ooit, ken ondertussen elke noot van die plaat. Wat. Een. Groeier.

Europe Is Lost #lekkerhoor

Sowieso het beste tiental tot nu toe. I Against I, Electric Relaxation en m.A.A.d. City maken ook kans op mijn top-100.

En I Luv U in de volgende update

Alweer top! Tot nog toe de lijst die het dichtst bij mijn smaak aanleunt. Bij mij zou Dial Tones ook kans maken op de top 100 Europe Is Lost blijft ook vet.

050. N.W.A. - Straight Outta Compton

We trappen de bovenste helft van deze lijst af met een iconische track. Niet stuk te krijgen, dit soort nummers.

049. CYNE - Running Water

1 van de meest relaxte tracks ooit.

048. Durrty Goodz - More 2 Da Floor

Ook in 2009 was er even een kleine grime-opleving, met Durrty Goodz als nieuwe belofte. Ook voor hem bleef het bij 15 minuutjes (semi-)roem. Ik zie nu, bij het samenstellen van deze lijst, dat hij vorig jaar blijkbaar een nieuwe plaat heeft uitgebracht. De 0 stemmen hier laten zien dat ook het enthousiasme voor Skepta niet veel opleverde voor het genre.

Terug naar de plaat uit 2009. Die was eigenlijk best wel sterk, en 2 nummers hebben het tot mijn all-time hip-hop playlist geschopt. 1 omdat het echt een hele sterke track is (die staat nog een paar plekjes hoger) en deze, want dit is wat mij betreft grime op z’n allerleukst. Durrty komt hier scherp en supercheeky uit de hoek met een aantal van zijn beste lines. Misschien niet zijn beste nummer, maar wel zijn leukste.

Hey you never know, I might go on tour!

047. milo - geometry and theology

milo mumbled zijn hip-hop vol met nerdy teksten en referenties. Bij een heel album raak ik soms m’n aandacht kwijt, maar tussen neus en lippen is er een boel interessants te vinden. De intro hier is wat aan de lange kant, maar als milo eenmaal op gang komt is het genieten. Hij klinkt hier ontzettend gedreven en het duistere sfeertje in combinatie met het creatieve gebruik van de sample(s) maakt dit tot mijn favoriete track binnen zijn (vrij omvangrijke) oeuvre. Tot nu toe in ieder geval.

046. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)

Nog maar een banger dan. M'n favo RTJ-track.

045. Cunninlynguists - Lynguistics

Ik leerde CunninLynguists rond 2003 kennen omdat een vriend van me helemaal weg van ze was. Destijds sloeg het niet heel erg bij mij aan, maar in de loop der jaren is mijn waardering gestegen. Vooral wanneer ze speels en relativerend uit de hoek komen vind ik het een geweldige groep, maar als Kno z’n emo-stijl de overhand neemt, is het voor mij hit or miss. In ieder geval zijn ze verantwoordelijk voor een paar van de grappigste verses en een paar van mijn meest gedraaide hip-hop tracks allertijden.

Lynguistics is kort, krachtig en maakt heerlijk gebruik van zijn sample. Het spoken word gedeelte op het eind is mijn favoriete stukje. I mean, you probably don't know how we do... but you 'bout to find out. De perfecte opener voor hun beste plaat.

044. Durrty Goodz - Ultrasound

Durrty's 2 sterkste tracks doens wat mij betreft niet veel voor elkaar onder en staan dan ook dicht bij elkaar in deze lijst. The new sound of grime is here klinkt het zelfverzekerd. Even leek het daar ook op, maar Durrty heeft de hype na z’n debuutplaat dus niet meer waar kunnen maken.

043. DJ Shadow - Building steam with a grain of salt

042. A Tribe Called Quest - Award Tour

Dit was lang mijn favoriete Tribe-track, maar in de loop der jaren is de liefde een (heel klein) beetje bekoeld. Nog steeds heerlijk natuurlijk. Q en Phife zijn beiden geweldig op dreef hier.

041. Dizzee Rascal - Stand Up Tall

Dit clipje was in 2004 op MTV mijn kennismaking met Grime, en de liefde is nooit weggegaan. Muziek die schattig en hard tegelijk kon zijn, heerlijk. Pull up your socks and stand up tall

Het duurde overigens jaren voordat ik door had hij niet Sounds of New York, starring Dizzee Rascal zei. Ik vond het al zo raar, voor een Britse rapper.

Die van CYNE is ook altijd een van mijn favorieten van de groep geweest. Geweldige beat.

Zal eens wat van die grimetracks checken, heb me daar nooit ook maar enigszins in verdiept, ben benieuwd.

Heb je deze al gehoord, Koen? Zo niet, keep up!

Yes, nog iets ouder dan de 2 tracks in mijn lijst. Ook een lekkere track! Dat lachje van 'm, haha.

040. Gorillaz - Feel Good Inc.

Clint Eastwood is heel lang dé Gorillaz-track geweest, maar in de loop van de jaren is dit langzaam mijn favo nummer van ze geworden. En met een fantastische bijdrage van De La Soul natuurlijk (al is Del's optreden op CE me nog liever).

039. Nujabes feat. CYNE - Feather

Even een eerbetoon aan de veel te vroeg overleden Seba Jun. Een jaar of 10 geleden luisterde ik heel erg veel naar Modal Soul & Methaphorical Music en dit nummer is altijd m'n favoriet geweest. In de loop der jaren is Nujabes een beetje uit mijn playlist verdwenen, maar deze mag nog steeds ruimschoods in m’n toplijst. Heerlijke productie.

038. clipping. feat. Cocc Pistol Cree - Work Work

Lekkere, licht-industriele productie met een vrij grappige tekst. Heel erg tof trackje.

037. Us3 - Caught Up in a Struggle

De mannen van Us3 kregen ongelimiteerde toegang tot de Blue Note catalogus en wisten jazzy hip-hop naar een nieuw niveau te tillen. Heel, heel, heel erg chill.

036. Wu-Tang Clan - Shame on a Nigga

Mijn favo Clan nummer. Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar dit was voor mij het nummer waarbij het Wu-kwartje voor het eerst viel. Ik kende ze in eerste instantie enkel van Gravel Pit (wat een grote hit in mijn jeugd was), en de eerste paar keer Enter the Chamber waren niet direct raak. Dit nummer overtuigde me om door te zetten, en de waardering voor de rest van het album volgde uiteindelijk alsnog.

035. Mad EP - Den-m

In de tijd dat ik voornamelijk (experimentele) electronic luisterde, was Ad Noiseam een van mijn favoriete labels. Deze track heeft altijd een vast plekje in mijn playlists gehouden. Lekker speelse glitch-hop.

034. The Streets - Turn the Page

Skinner's hoogtepunt is een van de krachtigste tracks die ik ken. Een anthem.

033. Madvillain - All Caps

ALL CAPS WHEN YOU SPELL THE MAN NAME

032. Ghostpoet feat. Nadine Shah - X Marks the Spot

Ghostpoet weet zijn vrouwelijke gast-artiesten wel uit te kiezen; ze vullen zijn stem perfect aan en zorgen ervoor dat z’n platen niet té monotoom worden. Z'n 3e plaat - waar deze track vanaf komt - is ook een ideale soundtrack voor 's nachts op de snelweg.

031. DJ Shadow - Stem/Long Stem

Tja.

Cijfertjes wordt hem eventjes niet, maar ik zie heel veel overeenkomsten met mijn lijst

Veel klassiekers weer, mooi! DJ Shadow laatst nog live gezien, hij draaide voornamelijk nieuw werk, of remixes van zijn oudere werk. Stem/Long Stem niet gehoord, maar Building Steam... kwam wel langs in de remix. Kan niet tippen aan het origineel, maar o-zo episch om die piano live te horen. Magistraal.

Heerlijke update. Dat nummer van clipping. is stiekem een van de beste hiphopnummers van de laatste jaren.

Koenr schreef:
036. Wu-Tang Clan - Shame on a Nigga

Mijn favo Clan nummer. Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar dit was voor mij het nummer waarbij het Wu-kwartje voor het eerst viel. Ik kende ze in eerste instantie enkel van Gravel Pit (wat een grote hit in mijn jeugd was), en de eerste paar keer Enter the Chamber waren niet direct raak. Dit nummer overtuigde me om door te zetten, en de waardering voor de rest van het album volgde uiteindelijk alsnog.
Exact hetzelfde hier! Nadat ik 36 Chambers al had geprobeerd, hoorde ik het nummer passeren in TV-serie Skins en daardoor werd het voor mij een voltreffer. Mijn favoriet dezer dagen is wel Da Mystery of Chessboxin'.

Ik switch naar 5 tracks per update voor de #30-10. En ik hanteer nog altijd een onregelmatig update-schema.

030. The Roots - The Next Movement

Catchy, slim en strak. The Roots op hun allerbest.

029. Viktor Vaughn feat. Apani B - Let Me Watch

I’d rather masturbate than fuck with Vik Vaughn.
(let me watch)

Haha, die DOOM.

028. Aesop Rock - None Shall Pass

Samen met Daylight de meest iconische Aesop track. Deze geniet licht mijn voorkeur uit nostalgische overwegingen.

Coole clip ook (hier niet gelinkt vanwege de censorship - helaas).

027. CunninLynguists - Old School

Het grappigste nummer dat deze heren hebben gemaakt? Superlekkere beat en verses vol spitsvondigheden. De speelse vibe die ze vaker hebben komt hier het best tot z’n recht.

026. Gang Gang Dance Feat. Tinchy Stryder - Princes

Ik ben een groot liefhebber van genre-overschrijdende projecten, en deze samenwerking tussen art-dance-rock project GGD en grimert Tinchy Stryder past precies in mijn straatje. Luister dan hoe heerlijk Tinchy over de percussie heen komt invallen hier. Ik luister er lang niet zo vaak meer naar als ten tijde van de release, maar als deze track langs komt is het elke keer weer een klein feestje hier. Ik heb destijds nog wat solo-werk van Stryder opgezocht, maar hij haalt w.m.b. niet het niveau van de andere grime-artiesten in deze lijst en kan zeker geen hele plaat de aandacht vasthouden. Deze samenwerking bleek een eenmalige uitschieter voor beide artiesten, want ook op de platen van GGD was ik vrij vlot uitgeluisterd. Wel een hele lekkere uitschieter.

025. Public Enemy - Bring the Noise

Public Enemy was na ATCQ m'n eerste classic hip-hop act die goed beviel en betekende voor mij definitief de omarming van hip-hop.

Absolute klassieker dit. De urgentie is nog steeds voelbaar, bijna 30 jaar na dato.

024. The Pharcyde - Passin' Me By

The Pharcyde was lang enkel een naam voor mij (zoals zo veel klassieke hip-hop crews). Tot ik ze in 2012 live zag op Dour, waar ze een van de hoogtepunten van het festival waren. Vervolgens Bizarre Ride... aangeschaft en weken op repeat gehad.

Dit is mijn favoriet. Wat een absurd chille vibe zit er in deze track.

023. El-P - Deep Space 9mm

022. Immortal Technique - Obnoxious

Obnoxious is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van mijn favoriete (en sowieso de meest gedraaide) IT-tracks. Coronel komt hier zo ontzettend lekker uit de hoek over een bouncende beat met een paar van de allergrappigste lines die ik ooit heb gehoord. En dat lachje van hem hè, prachtig.

Obnoxious till the day I retire!

021. edIT feat. The Grouch - Artsy (Remix)

Over edIT z’n plaat uit 2007 waren de meningen verdeeld, maar w.m.b. was het een geslaagde combi van hip-hop en glitchy electronic/idm. Absolute hoogtepunt van de plaat was deze remix. Het origineel van The Grouch was (muzikaal) enigszins suffig, maar edIT maakt er een heerlijk crispy productie van. De hipster-diss van The Grouch stond op het origineel al als een huis.

You ain’t artsier than me
Cuz you shop at Whole Foods in open-toed shoes
Cuz you speak real soft and drink Chai tea

Cuz you drive a hybrid and carpool with three
Cuz you a 16th Mexican, you ain’t ethnic

020. CunninLynguists - 616 Rewind

Op de afsluiter van Will Rap for Food gooien de heren nog even alles in de strijd. Hún allerbeste, volgepropt met de ene na de andere geweldige verse.

The closest you ever came to a punchline
Was waitin’ for refreshments at the prom in ‘89

019. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got)

018. GZA feat. RZA - Liquid Swords

When the emcees came...

GZA op z'n absolute hoogtepunt, hoe hij zijn zinnen hier nonchalant-maar-precies-op-de-beat spit is echt fenomenaal. De enige reden dat dit nummer niet hoger in de lijst staat, is dat ik de intro op een gegeven moment nogal zat ben. Live in de Melkweg ging het dak er af toen dit nummer werd ingezet. En terecht. Wat. Een. Plaat.

017. Tyler, the Creator - Yonkers

Tyler zette zichzelf in één keer op de kaart met 1 van de origineelste en krachtigste nummers van het jaar. 6 jaar later staat ie nog steeds als een huis. Moderne klassieker.

016. Gang Starr - Mass Appeal

Guru in topvorm. Premier in topvorm. Gang Starr’s diss (nouja, klein steekje dan) richting de radio werd een van hun meest herkenbare en meest gedraaide tracks. Ook bij mij. De ironie.

zaaf
(Nu komen de )Kanonne!!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:31 uur

geplaatst: vandaag om 17:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.