MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Ja dit is wel een lijstje namen.

Bijna richting de top 10. Iemand die een aantal voorspellingen durft te wagen? (een aantal tracks moet sowieso te raden zijn lijkt me).

Er komen nog enkele artiesten die nog helemaal niet langs zijn gekomen.

Wow! Stuk voor stuk toppers.

Ik verwacht sowieso nog een Aesop Rock track, een plaat van DOOM en ATCG nog een keer zou niet verkeerd zijn. Stiekem hoop ik op Kanye

015. Cannibal Ox - Straight Off the D.I.C.

Mijn favoriet van The Cold Vein. Zowel Vordul als Vast Aire komen hier met een van hun allerbeste verses over een soort van retro-futuristische productie. Wat is er toch veel moois uitgekomen op Def Jux.

014. Azealia Banks feat. Lazy Jay - 212

De beat mag dan gewoon een gejatte (edoch behoorlijk lekkere) housetrack zijn, maar god wat komt Azealia hier geweldig scherp uit de hoek. Jammer dat ze na d’r debuut EP meer geïnteresseerd leek in randzaken dan in haar eigen muziek, want als ze al haar beef en disses nou gewoon op dergelijke beats had gespit was ze vast vaker in deze lijst voorgekomen. Ook 212 is wat mij betreft gewoon een moderne klassieker, en dat mevr. Banks in de clip in een Mickey Mouse trui ronddanst maakt het alleen maar mooier. Deze staat hier al 5 jaar op repeat en ik ben 'm nog lang niet zat. Imma ruin you, cunt!

013. Madvillain - Strange Ways

Moet ik nog iets over DOOM zeggen? Ik zou nog wel 20 plekken in deze lijst kunnen vullen met tracks van ‘m. Madvillainy is mijn favoriete DOOM project, maar het is een plaat die beter in z’n geheel werkt dan in losse tracks. Als ik dan toch een favoriet moet kiezen, komt deze meestal boven drijven. Er zit een uniek sfeertje in door de combi van DOOM's stem en de korte gezongen stukjes. Prachtig werk van Madlip, en lekker kort en to-the-point, zoals DOOM op heel Madvillainy eigenlijk.

012. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry

Kendrick werd met zijn plaat uit 2012 al min of meer getroond tot de hip-hop koning van de jaren ‘10, maar met dit nummer bevestigt hij die status wat mij betreft definitief. Aggressief, strak en een hele scherpe, actuele tekst; Kendrick bewijst zich hier als een van de belangrijkste hedendaagse artiesten.

011. OG Maco - U Guessed It

Van sommige tracks lijkt het alsof ze voor mij geschreven zijn. Die minimalistische piano-beat is geniaal gevonden en OG Maco komt hier echt vol overtuiging. Heerlijk hoe hij van fluisterend naar schreeuwend en weer terug wisselt alsof het de normaalste zaak is. Uniek numer. Niet te vaak draaien, maar hij klinkt nog steeds even fris, sterk en gaaf als toen ‘ie uitkwam.

Wat een vijftal!

nedbed
U Guessed It!

Wow. Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan hoe goed die plaat van Banks is. Such a banger!

Strange Ways!
En uiteraard The Blacker the Berry

010. Immortal Technique feat. Pumpkinhead, Diabolic, Tonedeff, Poison Pen, Loucipher and C-Rayz Walz - Peruvian Cocaine

Zeven rappers nemen elk een verschillend personage voor hun rekening op de weg die coke aflegt van de velden in Peru naar de gebruiker in de US - over een beat die klinkt alsof hij uit een jaren '90 J-RPG komt.

009. Dälek - Speak Volumes

False facades
grin upon my last smile
Spit concrete bile
speak volumes on this child

MC Dälek's stem klinkt hier wat meer op de voorgrond dan in hun meeste tracks en het werkt fantastisch. De constante herhaling van de verschillende verses op het begin en einde zorgt bij mij voor een soort trance. Hoogtepunt van Dälek's fantastische debuutplaat, deze productie.

Yo, I'm asking, what happened?

Hèhè; Dälek

Woooot, hoe kan ik Immortal Technique niet kennen :O

Wat vett!!

nedbed
jordidj1 schreef:
Woooot, hoe kan ik Immortal Technique niet kennen :O

Wat vett!!

Ken je zelfs deze classic niet?

nedbed schreef:
(quote)

Nee ik heb ergens een afslag gemist denk ik, maar goed, nu heb ik wat te doen vanavond (lees: de komende weken)

nedbed schreef:
(quote)

Ga nou niet mijn top-100 spoileren!

Speak Volumes

008. Mobb Deep - Shook Ones, pt. 2

1 van m'n 2 favoriete 90's classics (die ander staat nog een paar plaatsjes hoger - ATCQ niet meegerekend, uiteraard)

Wat een twisted, duister sfeertje zetten Prodigy en Havoc hier neer.

Your crew is featherweight
my gunshots'll make you levitate
I'm only nineteen but my mind is old
and when the things get for real my warm heart turns cold
another nigga deceased, another story gets told
it ain't nothin' really

Waar haalt zo’n 19-jarige snotneus het. Onvoorstelbaar.

007. Death Grips - No Love

Er staan een paar enorm harde nummers in deze lijst, maar geen enkele komt in de buurt van wat Death Grips hier presteren. Bij hun optreden in Bitterzoet veranderde de zaal in 1 zwetende, deinende mosh pit tijdens dit nummer. Na afloop stond ik met een waas voor m’n ogen aan de andere kant van de zaal. Ongeëvenaard.

zaaf
I stand small and quiet...

No Love

Twee nummers die ook in mijn top 100 stonden. Dus ja, netjes

Supergave Top 100 Koen, speciaal compliment voor Durrty Goodz, Dalek, GZA, Kendrick & Azealia Banks.

Veel nummers zullen ook in mijn lijst terechtkomen; echter ook genoeg moois om nog te ontdekken!

-SprayIt-
Teunnis
Johnny Marr
Sjaakspeare
Dance Lover

zaaf
Dance Lover schreef:
Supergave Top 100 Koen, speciaal compliment voor Durrty Goodz, Dalek, GZA, Kendrick & Azealia Banks.

Veel nummers zullen ook in mijn lijst terechtkomen; echter ook genoeg moois op nog te ontdekken!

-SprayIt-
Teunnis
Johnny Marr
Sjaakspeare
Dance Lover
Hohoho we krijgen nog 6 Koenr-specials

Haha. Als Dance Lover ze alle 6 kan raden mag de volgende user wat mij betreft.

Uiteraard kijk ook ik verwachtingsvol uit naar de laatste 6 kanonnen van Koen!

006. Dälek - Eyes to Form Shadows

Excuses aan de puristen die het niet leuk vinden om tweemaal dezelfde artiest in een top 10 op te nemen, maar Dälek is nou eenmaal de hip-hop act die mij het liefst is. Oorspronkelijk was het niet eens de bedoeling overigens: in de originele versie van de lijst stond deze track op #012. Maar het heerlijke concert afgelopen zaterdag in de dB’s (waar dit nummer in een alternatief jasje langskwam), deed het op de valreep nog een paar plaatsen stijgen. Ten koste van OG Maco’s plekje bij de beste 10 dus.

Dit nummer strijdt al zo lang als ik 't ken met Speak Volumes om de positie van mijn favoriete Dälek-track, en het blijft stuivertje wisselen. Momenteel is het dus even deze.

Eyes to Form Shadows is een 6 minuten lang onaflatend intense, duistere trip die je meesleurt naar krochten waar je liever niet komt. Vooral over de koptelefoon.

005. Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce over You (T.R.O.Y.)

Een veilige keuze misschien, want dit is voor heel veel mensen één van de allergrootste classics, maar deze ontzettend originele en gevoelige tekst over het verliezen van een hechte vriend is in mijn ogen één van de krachtigste hip-hop teksten ooit geschreven. Daarnaast is Pete Rock’s jazzy productie supersmooth en is reminisce ook nog eens één van de mooiste woorden die de Engelse taal rijk is. Dit nummer straalt eeuwigheidswaarde uit.

zaaf
Koenr schreef:
... en is reminisce ook nog eens één van de mooiste woorden die de Engelse taal rijk is.
Mijmeren is een leuk woord, maar ik ben volledig eens. En wat een track

Ah, ik zie dat ik een rijtje had gemist. Wat leuk om U Guessed It in een lijstje tegen te komen. Die heb ik destijds best veel gedraaid, maar sindsdien niets meer van de man vernomen en het nummer ben ik ook wat vergeten. En zo oud is het nog niet eens... maar wat een vette track idd!

Sowieso ligt deze lijst mij ontzettend goed. Moet binnenkort maar eens wat dingen gaan checken die ik nog niet ken.

004. Danny Brown - Ain't It Funny

Vorig jaar viel het Danny Brown-kwartje hier en hij werd één van mijn meestgedraaide artiesten van het afgelopen jaar. Absolute hoogtepunt in zijn oeuvre zijn deze 3 gestoorde minuutjes. Of, zoals ons aller (toch tenminste van enkele personen op deze site) favoriete muziekcriticus Scaruffi het omschreef, a "demented circus polka".

1 van m'n favoriete nummers van vorig jaar. Of dit over een aantal jaar nog steeds zo hoog zou staan weet ik nog niet, maar voorlopig ben ik in ieder geval nog lang niet uitgeluisterd.

Overigens ook vrij weird om Gus van Sant in de bijbehorende clip te zien.

Geweldig geflipt nummer ja, ik was om na zijn bijdrage aan Frankie Sinatra van The Avalances.

Net een aantal voor mij nog onbekende nummers beluisterd en wat kwam Peruvian Cocaine hard binnen hier. Geweldig die über relaxte, door deinende latin beat met die rap eroverheen!

Ziek nummer inderdaad. Onlangs Danny Brown gezien in het voorprogramma van Run the Jewels, was vrij geweldig. Kort maar erg krachtig. Schitterende top 100 btw!

003. Deltron 3030 - 3030

Del's absolute hoogtepunt; hip-hop op z’n meest episch. Fantastische productie (dat orkest en koor!), heerlijke nerdy tekst, Del’s fantastische stem & flow. En dat 7,5 minuut lang.

Wat laag

Gast
geplaatst: vandaag om 08:20 uur

geplaatst: vandaag om 08:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.