Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2018, 14:34 uur
Ik dacht dat we Atmosphere al hadden gehad maar dat was bij stoepkrijt. 

5
geplaatst: 14 mei 2018, 20:19 uur
Teunnis' Hip Hop Top 100: Part XII (3 - 1)
3. Atmosphere - Painting
Nog één laatste shout-out naar Rob. Ik ben lang niet de enige voor wie geldt dat When Life Gives You Lemon, You Paint That Shit Gold een echte "game changer" was. Atmosphere heeft mij doen bekeren tot het hiphopdom, WLGYLYPTSG was mijn doop en Rob degene die me hiertoe leidde. De eerste kennismaking was Yesterday. Hoewel het me toen niet greep - nog steeds vind ik Yesterday één van de mindere nummers op het album - hoorde ik wel iets origineels, authentieks en creatiefs. Ik gaf de standaard-reactie van "oh wacht, hiphop heeft meer te bieden dan bitches en money". Daarom ging ik het hele album proberen en dat was liefde op het eerste gezicht. De teksten van Slug, de producties van Ant. Ik kon en kan er geen genoeg van krijgen. Op Painting zijn ze beiden op hun creatieve hoogtepunt. De Pink Floyd-sample is niet alleen briljant gevonden, maar zorgt ook voor precies de juiste melancholische sfeer voor Slugs teksten. Ik merk nu trouwens pas hoe ontzettend veel alcoholistische en depressieve karakters er in de hoogste regionen van deze top-100 staan. Een beetje ongezond wel
2. Mobb Deep - Shook Ones Pt. II
Niet heel veel beter, wel nog net iets beter. Wat Havoc hier flikt met het origineel van Herbie Hancock is ongekend. Nja, hij doet zoiets wel vaker (alsook Stoupe van JMT). Al voor Prodigy aan rappen toekomt, begeef ik mezelf in de donkerste steegjes van New York, waar aan het ene uiteinde wordt gedeald en aan het andere uiteinde een junk ligt te creperen. De beat is zo sterk, dat je haast vergeet dat Prodigy hier ook legendarisch bezig is. Hij maakt het gangsterleven enigszins begrijpelijk, zonder dit te romantiseren. Daarnaast is de openings- en afsluitende zin van zijn verse briljant en het refrein idem dito.
1. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry
Ik heb soms het idee dat mijn gehele hiphopreis om dit ene moment heeft gedraaid. Nee, niet dit moment van het bekendmaken van mijn #1, maar het moment dat Kendrick Lamar met The Blacker the Berry kwam. Via Atmosphere werd ik geïntroduceerd in het genre, zodat ik een jaar later klaar was om het magnum opus van Kanye West ten volste te kunnen appreciëren en definitief hiphopgek te worden. Dat leidde er weer toe dat ik niet veel later Kendrick Lamar in het oog kreeg. Dat was enkele maanden voordat hij met zijn doorbraakalbum good kid, m.A.A.d city kwam. Sinds dat album ben ik groot fan van K. Dot en wil ik meer en meer. Je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk uitkeek naar To Pimp a Butterfly. Eerst werd i uitgebracht, eind 2014. Ik vreesde een beetje voor een knieval naar de commercie en i leek dat toch een klein beetje te zijn, ondanks dat het een steengoed nummer was. In i vierde Kendrick zichzelf alsmede de zwarte man in het algemeen. Om het feestje compleet te maken won het ook nog eens een Grammy. En dat was het moment dat Kendrick het tijd vond voor de tweede single van To Pimp a Butterfly: The Blacker the Berry. Alle positiviteit van i werd met harde hand kapot gemaakt. "I'm the biggest hypocrite of 2015" zijn wat dat betreft pijnlijke woorden, want net als in i doelt hij niet per se op zichzelf, maar op de gehele zwarte gemeenschap. Zonder enige terughoudendheid laat Kendrick al zijn frustraties eruit. Maar bovenal is dit een Lutheresque statement. Een publicatie stellingen waar niet iedereen klaar voor is, maar waar het wel tijd voor is. Een klap in het gezicht voor de witte man, een klap in het gezicht voor de zwarte man.
3. Atmosphere - Painting
Nog één laatste shout-out naar Rob. Ik ben lang niet de enige voor wie geldt dat When Life Gives You Lemon, You Paint That Shit Gold een echte "game changer" was. Atmosphere heeft mij doen bekeren tot het hiphopdom, WLGYLYPTSG was mijn doop en Rob degene die me hiertoe leidde. De eerste kennismaking was Yesterday. Hoewel het me toen niet greep - nog steeds vind ik Yesterday één van de mindere nummers op het album - hoorde ik wel iets origineels, authentieks en creatiefs. Ik gaf de standaard-reactie van "oh wacht, hiphop heeft meer te bieden dan bitches en money". Daarom ging ik het hele album proberen en dat was liefde op het eerste gezicht. De teksten van Slug, de producties van Ant. Ik kon en kan er geen genoeg van krijgen. Op Painting zijn ze beiden op hun creatieve hoogtepunt. De Pink Floyd-sample is niet alleen briljant gevonden, maar zorgt ook voor precies de juiste melancholische sfeer voor Slugs teksten. Ik merk nu trouwens pas hoe ontzettend veel alcoholistische en depressieve karakters er in de hoogste regionen van deze top-100 staan. Een beetje ongezond wel

2. Mobb Deep - Shook Ones Pt. II
Teunnis schreef:
Productioneel gaat het niet veel beter worden in mijn top-100
Productioneel gaat het niet veel beter worden in mijn top-100
Teunnis schreef:
Qua samplegebruik gaan we ze niet heel veel beter meer tegenkomen.
Qua samplegebruik gaan we ze niet heel veel beter meer tegenkomen.
Niet heel veel beter, wel nog net iets beter. Wat Havoc hier flikt met het origineel van Herbie Hancock is ongekend. Nja, hij doet zoiets wel vaker (alsook Stoupe van JMT). Al voor Prodigy aan rappen toekomt, begeef ik mezelf in de donkerste steegjes van New York, waar aan het ene uiteinde wordt gedeald en aan het andere uiteinde een junk ligt te creperen. De beat is zo sterk, dat je haast vergeet dat Prodigy hier ook legendarisch bezig is. Hij maakt het gangsterleven enigszins begrijpelijk, zonder dit te romantiseren. Daarnaast is de openings- en afsluitende zin van zijn verse briljant en het refrein idem dito.
1. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry
Ik heb soms het idee dat mijn gehele hiphopreis om dit ene moment heeft gedraaid. Nee, niet dit moment van het bekendmaken van mijn #1, maar het moment dat Kendrick Lamar met The Blacker the Berry kwam. Via Atmosphere werd ik geïntroduceerd in het genre, zodat ik een jaar later klaar was om het magnum opus van Kanye West ten volste te kunnen appreciëren en definitief hiphopgek te worden. Dat leidde er weer toe dat ik niet veel later Kendrick Lamar in het oog kreeg. Dat was enkele maanden voordat hij met zijn doorbraakalbum good kid, m.A.A.d city kwam. Sinds dat album ben ik groot fan van K. Dot en wil ik meer en meer. Je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk uitkeek naar To Pimp a Butterfly. Eerst werd i uitgebracht, eind 2014. Ik vreesde een beetje voor een knieval naar de commercie en i leek dat toch een klein beetje te zijn, ondanks dat het een steengoed nummer was. In i vierde Kendrick zichzelf alsmede de zwarte man in het algemeen. Om het feestje compleet te maken won het ook nog eens een Grammy. En dat was het moment dat Kendrick het tijd vond voor de tweede single van To Pimp a Butterfly: The Blacker the Berry. Alle positiviteit van i werd met harde hand kapot gemaakt. "I'm the biggest hypocrite of 2015" zijn wat dat betreft pijnlijke woorden, want net als in i doelt hij niet per se op zichzelf, maar op de gehele zwarte gemeenschap. Zonder enige terughoudendheid laat Kendrick al zijn frustraties eruit. Maar bovenal is dit een Lutheresque statement. Een publicatie stellingen waar niet iedereen klaar voor is, maar waar het wel tijd voor is. Een klap in het gezicht voor de witte man, een klap in het gezicht voor de zwarte man.
1
geplaatst: 14 mei 2018, 22:35 uur
123poetertjes zat er eng dicht bij met zijn voorspelling voor de laatste tien.
1
geplaatst: 14 mei 2018, 22:48 uur
Holy Pieter, wat een toplijst is het geworden! De toptien zag ik wel een beetje aankomen (8 op 10, lijk wel een stalker) maar Saint Pablo is wel een heel aangename verrassing, misschien ook wel mijn favoriete Kanye. En dan ook nog de beste Kendrick en de één na beste Atmosphere. En de beste Mobb Deep, maar van hen ken ik maar één nummer, erg hè.
0
geplaatst: 15 mei 2018, 00:46 uur
Mwa, Saint Pablo is een hemelse productie, maar zeker niet mijn favoriet van TLOP. Dat is No More Parties in LA (met K-Dot) met grote afstand, gevolgd door Waves, Wolves en natuurlijk Real Friends 

6
geplaatst: 17 mei 2018, 00:27 uur
Introductie:
In deze Top 100 zal vooral mijn voorliefde voor crossover nummers, keiharde bangers, duistere producties, grime en maffe onzin terugkomen; alhoewel je van sommige nummers kunt betwisten of het wel Hip Hop is, schaar ik het zelf allemaal moeiteloos onder die noemer.
100. The Avalanches Feat. MF DOOM & Danny Brown - Frankie Sinatra
De gastbijdrages van MF Doom en Danny Brown reiken hier tot verder dan alleen maar het inzingen van een refrein. Dé zomerhit van 2016 en een van mijn meest gedraaide nummers dat jaar. De rappers tijdens dit geschifte calypso rariteiten spektakel, de clip blijft ook meesterlijk.
Schaal van mafheid: 9
The Avalanches - Frankie Sinatra
099. Busta Rhymes - Fire it Up!
Uit de tijd dat ik nog braaf de platenzaken afstruinde om verzamel cd`s te kopen, dit nummer present op Megadance was een standaard skipper. Vreselijk vond ik deze schreeuwlelijkerd; met de tijd is dat dus toch nog goedgekomen. Fijn en uniek geluid van een bezeten man.
Schaal van mafheid: 8
Busta Rhymes - Fire It Up
098. Gorillaz Feat. Pusha T and Mavis Staples - Let me Out
Het beste nummer van hun jammerlijk geflopte album Humanz. Op de dansvloer is het altijd genieten van deze harde banger, de outro zorgt voor wat welkome bezinning.
De Bangerschaal: 7,5
Gorillaz - Let Me Out
097. Hilltop Hoods - Nosebleed Section
Deze mannen leerde ik kennen in Australië toen ik samen met mijn Wwoofing hosts een school diplomering bijwoonde van dochterlief in Bunbury. Alle studenten ''type skater'' leken daar maar een nummer te kennen wat tot in de oneindigheid werd afgespeeld.
De vele scratches en het op de achtergrond vrolijke fluitje zijn wat gedateerd maar hun charme blijft behouden, net zo als de herinnering aan die heerlijke 3 weken op een plantage/lokale markt werken, tussen de kangoeroes, met die geweldige mensen daar in West - Australië!
Schaal van nostalgie: 8
Hilltop Hoods - The Nosebleed Section
096. Eve Feat. Gwen Stefani - Let Me Blow Ya Mind
Helemaal hot waren ze destijds deze dames. Probeerde dit nummer altijd te ontwijken als het op tv kwam, ik vond de tekst als bleu ventje namelijk best eng. Vooral dat gedeelte waar zo hard over zelfmoord wordt gerapt. In de club was er natuurlijk geen ontkomen meer aan, werd ik steeds meer een man van de wereld en dans ik nu hard op dit nummer!
Schaal van ontluikende liefde: 8,5
Eve - Let Me Blow Ya Mind ft. Gwen Stefani
095. De La Soul - Eye Know
Heerlijke relaxte vibe heeft dit nummer, vooral dat fluitje is onweerstaanbaar!
Zomerhit schaal: 9
De La Soul - Eye Know
094.Eric B. & Rakim - Follow The Leader
Duister nummer met ongure sfeerschepping, met soms een verwonderlijk fijn carnavalesk ritme ertussendoor waar mijn heupen van gaan schudden.
Ghettoschaal: 7.5
Eric B. & Rakim - Follow The Leader
093. De Jeugd van Tegenwoordig - Benden
Zoals Teunnis eerder al memoreerde in zijn lijst, die beat van Bas Bron is echt sick!
De Bangerschaal: 8.5
092. Xzibit - Paparazzi
Prachtig en rijk georchestreerd nummer; hiphop vervlochten met een vleugje klassieke muziek. De vrouwelijke voice - over op de achtergrond zorgt voor de ziel in dit gevoelige nummer waar de raps goed tegenwicht bieden aan een teveel aan sentimentaliteit.
RTL 4 woensdagavond film schaal: 1
Xzibit - Paparazzi
091. Cypress Hill - Insane in the Brain
Vond het herhalen van de titel in het refrein vroeger altijd te simpel voor woorden en heel Cypress Hill een verwerpelijke act door hun typische geluid. Echter naarmate je meer muziek hoort, besef je dat dit bijzonder fijne onzin is die door mag blijven gaan!
Schaal van mafheid: 8.5
Cypress Hill - Insane In The Brain
In deze Top 100 zal vooral mijn voorliefde voor crossover nummers, keiharde bangers, duistere producties, grime en maffe onzin terugkomen; alhoewel je van sommige nummers kunt betwisten of het wel Hip Hop is, schaar ik het zelf allemaal moeiteloos onder die noemer.
100. The Avalanches Feat. MF DOOM & Danny Brown - Frankie Sinatra
De gastbijdrages van MF Doom en Danny Brown reiken hier tot verder dan alleen maar het inzingen van een refrein. Dé zomerhit van 2016 en een van mijn meest gedraaide nummers dat jaar. De rappers tijdens dit geschifte calypso rariteiten spektakel, de clip blijft ook meesterlijk.
Schaal van mafheid: 9
The Avalanches - Frankie Sinatra
099. Busta Rhymes - Fire it Up!
Uit de tijd dat ik nog braaf de platenzaken afstruinde om verzamel cd`s te kopen, dit nummer present op Megadance was een standaard skipper. Vreselijk vond ik deze schreeuwlelijkerd; met de tijd is dat dus toch nog goedgekomen. Fijn en uniek geluid van een bezeten man.
Schaal van mafheid: 8
Busta Rhymes - Fire It Up
098. Gorillaz Feat. Pusha T and Mavis Staples - Let me Out
Het beste nummer van hun jammerlijk geflopte album Humanz. Op de dansvloer is het altijd genieten van deze harde banger, de outro zorgt voor wat welkome bezinning.
De Bangerschaal: 7,5
Gorillaz - Let Me Out
097. Hilltop Hoods - Nosebleed Section
Deze mannen leerde ik kennen in Australië toen ik samen met mijn Wwoofing hosts een school diplomering bijwoonde van dochterlief in Bunbury. Alle studenten ''type skater'' leken daar maar een nummer te kennen wat tot in de oneindigheid werd afgespeeld.
De vele scratches en het op de achtergrond vrolijke fluitje zijn wat gedateerd maar hun charme blijft behouden, net zo als de herinnering aan die heerlijke 3 weken op een plantage/lokale markt werken, tussen de kangoeroes, met die geweldige mensen daar in West - Australië!
Schaal van nostalgie: 8
Hilltop Hoods - The Nosebleed Section
096. Eve Feat. Gwen Stefani - Let Me Blow Ya Mind
Helemaal hot waren ze destijds deze dames. Probeerde dit nummer altijd te ontwijken als het op tv kwam, ik vond de tekst als bleu ventje namelijk best eng. Vooral dat gedeelte waar zo hard over zelfmoord wordt gerapt. In de club was er natuurlijk geen ontkomen meer aan, werd ik steeds meer een man van de wereld en dans ik nu hard op dit nummer!
Schaal van ontluikende liefde: 8,5
Eve - Let Me Blow Ya Mind ft. Gwen Stefani
095. De La Soul - Eye Know
Heerlijke relaxte vibe heeft dit nummer, vooral dat fluitje is onweerstaanbaar!
Zomerhit schaal: 9
De La Soul - Eye Know
094.Eric B. & Rakim - Follow The Leader
Duister nummer met ongure sfeerschepping, met soms een verwonderlijk fijn carnavalesk ritme ertussendoor waar mijn heupen van gaan schudden.
Ghettoschaal: 7.5
Eric B. & Rakim - Follow The Leader
093. De Jeugd van Tegenwoordig - Benden
Zoals Teunnis eerder al memoreerde in zijn lijst, die beat van Bas Bron is echt sick!
De Bangerschaal: 8.5
092. Xzibit - Paparazzi
Prachtig en rijk georchestreerd nummer; hiphop vervlochten met een vleugje klassieke muziek. De vrouwelijke voice - over op de achtergrond zorgt voor de ziel in dit gevoelige nummer waar de raps goed tegenwicht bieden aan een teveel aan sentimentaliteit.
RTL 4 woensdagavond film schaal: 1
Xzibit - Paparazzi
091. Cypress Hill - Insane in the Brain
Vond het herhalen van de titel in het refrein vroeger altijd te simpel voor woorden en heel Cypress Hill een verwerpelijke act door hun typische geluid. Echter naarmate je meer muziek hoort, besef je dat dit bijzonder fijne onzin is die door mag blijven gaan!
Schaal van mafheid: 8.5
Cypress Hill - Insane In The Brain
0
geplaatst: 17 mei 2018, 09:57 uur
Een feestlijst wordt dit dus, al een erg sterk begin! Mijn interesse is gewekt.
1
geplaatst: 17 mei 2018, 14:01 uur
Dit wordt een lijstje om te volgen, omdat er waarschijnlijk moeilijk een visie op hiphop kan zijn die verder van die van mij ligt dan deze.
Verder zijn Paparazzi, Eye Know en Follow the Leader natuurlijk geweldig.
Verder zijn Paparazzi, Eye Know en Follow the Leader natuurlijk geweldig.
2
geplaatst: 20 mei 2018, 23:40 uur
jordidj1 schreef:
Een feestlijst wordt dit dus
Een feestlijst wordt dit dus
Ja, 50% van de lijst mag gerust aangevinkt worden als muziek die het goed doet op een feestje.
Eindelijk dan de 2de update, ben nochtans van plan om wat frequenter te posten hier en wat minder te feesten. In dit blok o.a. 2 hele grote klassiekers.
090. Thunderbird Gerard - Trouble
Destijds ontdekt via het zeer waardevolle Song van het Jaar topic. Valt op dankzij de veelzijdige productie, er gebeurt van alles; het hysterische hand klappen (?), het stilvallen daarvan met daarna de snedige raps, waarna alle hysterie langzaam weer om de hoek komt kijken zijn om van te smullen!
Schaal van chaos: 8
Thunderbird Gerard - Trouble
089. DuvelDuvel - Wie Is Ut?
Ontdekt middels Jordidj`s HipHop Anthem Meter topic. Waarvoor dank! Gaat allemaal nergens over dit, gewoon gaan op die dansvloer en met een brede glimlach ongegeneerd apenbewegingen maken.
Schaal van mafheid: 9,5
DuvelDuvel - Wie Is Ut?
088. Cannibal Ox - Straight Off The D.I.C
Ik hoor futuristische invloeden, Oosterse instrumentatie en overtuigende raps die vooruit gestuwd worden door een breed arsenaal aan verschillende melodieën, kreten en andere geluiden waar nauwelijks vat op te krijgen is, maar lekker en opwindend dat het klinkt!
Schaal van abstractheid: 8
Cannibal Ox - Straight Off The D.I.C.
087. Jay - Z - 99 Problems
Jay - Z op de rock tour, de korte en hoekige riffs dragen verrassend goed bij aan de urgentie van dit nummer en passen perfect bij de raps van Jay - Z, die zowat zonder adempauzes over ons uitgestrooid worden.
Schaal van identiteitscrisis: 3
JAY-Z - 99 Problems
086. Deltron 3030 - City Rising From The Ashes
Zooma Zoom Zoom Zoom!!! Deze track knalt als een boze Kanye West uit je speakers en kent een onwaarschijnlijk lekker en catchy refrein. Het klinkt allemaal als een geoliede machine met genoeg ruimte voor subtiliteiten en de heren flowen hier gewoon onwaarschijnlijk hard, zeer fijn hoe die raps naadloos doorlopen als het refrein zijn intrede doet.
Gun factor schaal: 7
Deltron 3030 - City Rising From The Ashes
085. N.E.R.D. - 1000
Een van de meest recentste nummers in mijn lijst. Vooral het gejaagde stuk hieronder is van grote schoonheid, met een bevlogenheid, waar ik op de dansvloer alleen maar van kan hopen:
Hey Hey Hey Hey Hey Hey Hey Hey!
One Thousand
Het nummer evolueert ook in de goede richting met mooie melodieën die erbij gehaald worden. Ik bespeur daar zelfs een vleugje lichte rave in.
Schaal van tent afbreken in de zaal: 9,5
N.E.R.D. - 1000 (Featuring Future)
084. The Pharcyde - Passin' Me By
Komt voor sommigen misschien wat te vroeg deze regelrechte klassiekerd. Relaxt nummer met uitstekende ingetogen en beheerste instrumentatie en fijne vocale uithalen. En een dito titel uiteraard, maar er zijn nummers die nog harder flowen voor mij.
Schaal van ''ik schaam mij kapot dat ik dit nummer zo laag heb staan'': 2
The Pharcyde - Passin' Me By
083. Nas feat Lauryn Hill - If I Ruled The World
Fijn duo samen, Nas zorgt voor de pit en een rauwe sfeer terwijl Lauryn Hill zorgt voor de ziel.
Schaal van Lauryn Hill klinkt net als The Fugees: 4
Nas feat Lauryn Hill - If I Ruled The World -
082. Open Mike Eagle - Brick Body Complex
Fijn intro, heerlijke drive heeft deze gast. De instrumentatie is divers en staat toch volledig in dienst van de vervreemdende raps die Mike uit te spuwen heeft.
Schaal van narcisme: 8
Open Mike Eagle - Brick Body Complex
081. Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
Weer een grote klassiekerd. Schattige oldskool hip hop, die mij steeds weet te grijpen en ontroeren, met name de saxofoon ( ? ) en extra achtergrond vocalen zijn van grote schoonheid!
Zomerhit schaal: 7,5
Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
1
geplaatst: 20 mei 2018, 23:48 uur
Mooie update weer en wat mij betreft mag je lekker doorgaan zo, ik hou wel van een feestje.
Wie is Ut? is inderdaad een dikke knaller, die bassline!
Ook 1000 is een van mijn favoriete tracks van 2017, sowieso de meest gedraaide.
Wie is Ut? is inderdaad een dikke knaller, die bassline!
Ook 1000 is een van mijn favoriete tracks van 2017, sowieso de meest gedraaide.
0
geplaatst: 21 mei 2018, 14:56 uur
1000! ?Ook één van mijn meest gedraaide nummers van 2017, wat een banger.
2
geplaatst: 21 mei 2018, 21:59 uur
Verwacht weinig rust in dit blok. 
080. Dizzee Rascal - Bonkers
Dé partyplaat die natuurlijk niet mag ontbreken in mijn lijst. Mijn absolute lijflied, met Dizzee die uitroept dat hij gewoon lekker doet wat hem zint zich van niemand wat aantrekkend. En wat is de electro hier lekker guitig, vies en smerig zeg!
Mijn favoriete zin blijft:
I act real shallow, but i`m into deep.
Bonkers schaal: 9,5
Dizzee Rascal - Bonkers
079. Dr. Dre Feat. Eminem - Forgot About Dre
Een favoriet vanuit mijn jeugd toen ik Eminem nog een hele stoute jongen vond. Heeft de tijd goed doorstaan. Dat Dre hier zo makkelijk over hem liet rappen zonder ophemeling getuigt voor mij van gezonde zelfspot.
Beste collaboratieschaal: 7,5
Dr. Dre - Forgot About Dre
078. Rustie feat. Danny Brown - Attak
En alweer een stevige banger die flirt met andere genres. Danny Brown blijft een toffe gast met een onnavolgbare flow en een stevige portie ADHD.
Bonkers schaal: 9
Rustie - Attak ft. Danny Brown
077. Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
King Kendrick heeft mij Hip Hop voor zich laten winnen. Natuurlijk vond ik sommige losse nummers daarvoor echt wel goed, maar een compleet album volstouwen met waardig materiaal was er tot dan toe niet bij, al kan dat natuurlijk ook weer aan mijn beperkte aandachtsspanne liggen. De duistere intro trok gelijk mijn aandacht en de beschrijving over waar je het beste feestje kunt vieren zijn tegelijk wonderbaarlijk boeiend als natuurlijk gebracht, zou zomaar mijn vrijdagavond kunnen zijn. Ja, zonder zwembad dan. Nee, van deze man zijn we voorlopig nog niet af!
Skinnydip schaal: 8
Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
076. Dark Time Sunshine Ft. P.O.S. - Overlordian
En dan nu een speels nummer met een bijzonder fijne en soms onstuimige melodie. Destijds ontdekt dankzij Hip Hop legend wijlen Rhythm & Poetry. Dit kan ik blijven luisteren, erg tof geproduceerd.
Beer pong schaal: 6
Dark Time Sunshine Ft. P.O.S. - Overlordian
075. Jurassic 5 - What's Golden
Ontdekt tijdens het backpacken in Hawaii, waar ik de Kalalau trail liep en op een strand onder de sterren heb geslapen. Op de weg terug raakte ik de weg bijna kwijt en liep ik gelukkig een jong Amerikaans stelletje uit Georgia tegen het lijf. Samen met een Australische en een Duitse zouden we later besluiten om een auto te huren om de mooiste stranden van Kauai te bezichtigen. Iedereen draaide ondertussen zijn favoriete muziek, van Ratatat tot Laura Marling en van Santigold tot dit. Deze muziek paste perfect bij de luchtige trip die we ondergingen.
Luisteren tijdens het nuttigen van een kokosnoot: 7
Jurassic 5 - What's Golden
074. Dr. Dre feat. Snoop Dogg, Kurupt, Nate Dogg- The Next Episode
Oef! Wat vond ik dit nummer eerst vervelend zeg, de hoogtijdagen van Dr. Dre en aanverwanten. Mijn klasgenoten waren hier helemaal weg van, terwijl ik mij tegoed deed aan een overdosis pop die nu pijn aan mijn glazuur zal doen. Nu is het al een tijdje een heerlijke filler voor op ieder feestje!
Bonkers schaal: 8,5
Dr. Dre - The Next Episode ft. Snoop Dogg, Kurupt, Nate Dogg
073. Tyler, The Creator - Who Dat Boy
Yonkers zul je in mijn lijst niet tegenkomen, maar de laatste tijd intimideert hij mij op de juiste manier met zijn raps en zijn spookachtig goede producties.
Schaal van Yonkers is veel briljanter ontkenning: 5
Tyler, The Creator - Who Dat Boy
072. Kanye West feat. Big Sean, Pusha T & 2 Chainz - Mercy
Zonder die versnelling na 3.00 minuten zou een Top 100 positie te hoog gegrepen zijn ondanks de vele sterke raps en heerlijke productie. Maar ja, die versnelling is als een stuk onversneden chocolade. Een van de lekkerste climaxen die mijn zintuigen uitdagen en genadeloos verslinden. Ja, hier ga ik heel hard op!
Kanye West - Mercy (Explicit) ft. Big Sean, Pusha T, 2 Chainz
071. Yellow Claw & The Opposites - Thunder
Mijn liefde voor dat eendimensionale hardcore was al tijden voorbij toen dit nummer juist weer een kleine vlam aanwakkerde, een ode aan veelzijdigheid. Fijne kruisbestuiving tussen Hip Hop en hardcore met zelfs een lekker staaltje dub ertussendoor. Een waar anthem! En ja, Krokodil vind ik ook Oscar waardig.
Yellow Claw & The Opposites - Thunder

080. Dizzee Rascal - Bonkers
Dé partyplaat die natuurlijk niet mag ontbreken in mijn lijst. Mijn absolute lijflied, met Dizzee die uitroept dat hij gewoon lekker doet wat hem zint zich van niemand wat aantrekkend. En wat is de electro hier lekker guitig, vies en smerig zeg!
Mijn favoriete zin blijft:
I act real shallow, but i`m into deep.
Bonkers schaal: 9,5
Dizzee Rascal - Bonkers
079. Dr. Dre Feat. Eminem - Forgot About Dre
Een favoriet vanuit mijn jeugd toen ik Eminem nog een hele stoute jongen vond. Heeft de tijd goed doorstaan. Dat Dre hier zo makkelijk over hem liet rappen zonder ophemeling getuigt voor mij van gezonde zelfspot.
Beste collaboratieschaal: 7,5
Dr. Dre - Forgot About Dre
078. Rustie feat. Danny Brown - Attak
En alweer een stevige banger die flirt met andere genres. Danny Brown blijft een toffe gast met een onnavolgbare flow en een stevige portie ADHD.
Rustie - Attak ft. Danny Brown
077. Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
King Kendrick heeft mij Hip Hop voor zich laten winnen. Natuurlijk vond ik sommige losse nummers daarvoor echt wel goed, maar een compleet album volstouwen met waardig materiaal was er tot dan toe niet bij, al kan dat natuurlijk ook weer aan mijn beperkte aandachtsspanne liggen. De duistere intro trok gelijk mijn aandacht en de beschrijving over waar je het beste feestje kunt vieren zijn tegelijk wonderbaarlijk boeiend als natuurlijk gebracht, zou zomaar mijn vrijdagavond kunnen zijn. Ja, zonder zwembad dan. Nee, van deze man zijn we voorlopig nog niet af!
Skinnydip schaal: 8
Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
076. Dark Time Sunshine Ft. P.O.S. - Overlordian
En dan nu een speels nummer met een bijzonder fijne en soms onstuimige melodie. Destijds ontdekt dankzij Hip Hop legend wijlen Rhythm & Poetry. Dit kan ik blijven luisteren, erg tof geproduceerd.
Beer pong schaal: 6
Dark Time Sunshine Ft. P.O.S. - Overlordian
075. Jurassic 5 - What's Golden
Ontdekt tijdens het backpacken in Hawaii, waar ik de Kalalau trail liep en op een strand onder de sterren heb geslapen. Op de weg terug raakte ik de weg bijna kwijt en liep ik gelukkig een jong Amerikaans stelletje uit Georgia tegen het lijf. Samen met een Australische en een Duitse zouden we later besluiten om een auto te huren om de mooiste stranden van Kauai te bezichtigen. Iedereen draaide ondertussen zijn favoriete muziek, van Ratatat tot Laura Marling en van Santigold tot dit. Deze muziek paste perfect bij de luchtige trip die we ondergingen.
Luisteren tijdens het nuttigen van een kokosnoot: 7
Jurassic 5 - What's Golden
074. Dr. Dre feat. Snoop Dogg, Kurupt, Nate Dogg- The Next Episode
Oef! Wat vond ik dit nummer eerst vervelend zeg, de hoogtijdagen van Dr. Dre en aanverwanten. Mijn klasgenoten waren hier helemaal weg van, terwijl ik mij tegoed deed aan een overdosis pop die nu pijn aan mijn glazuur zal doen. Nu is het al een tijdje een heerlijke filler voor op ieder feestje!
Dr. Dre - The Next Episode ft. Snoop Dogg, Kurupt, Nate Dogg
073. Tyler, The Creator - Who Dat Boy
Yonkers zul je in mijn lijst niet tegenkomen, maar de laatste tijd intimideert hij mij op de juiste manier met zijn raps en zijn spookachtig goede producties.
Schaal van Yonkers is veel briljanter ontkenning: 5
Tyler, The Creator - Who Dat Boy
072. Kanye West feat. Big Sean, Pusha T & 2 Chainz - Mercy
Zonder die versnelling na 3.00 minuten zou een Top 100 positie te hoog gegrepen zijn ondanks de vele sterke raps en heerlijke productie. Maar ja, die versnelling is als een stuk onversneden chocolade. Een van de lekkerste climaxen die mijn zintuigen uitdagen en genadeloos verslinden. Ja, hier ga ik heel hard op!
Kanye West - Mercy (Explicit) ft. Big Sean, Pusha T, 2 Chainz
071. Yellow Claw & The Opposites - Thunder
Mijn liefde voor dat eendimensionale hardcore was al tijden voorbij toen dit nummer juist weer een kleine vlam aanwakkerde, een ode aan veelzijdigheid. Fijne kruisbestuiving tussen Hip Hop en hardcore met zelfs een lekker staaltje dub ertussendoor. Een waar anthem! En ja, Krokodil vind ik ook Oscar waardig.
Yellow Claw & The Opposites - Thunder
0
geplaatst: 21 mei 2018, 22:30 uur
Haha, Thunder is ook geniaal. Dan verwacht ik Jebroer ook nog wel ??
0
geplaatst: 21 mei 2018, 22:48 uur
jordidj1 schreef:
Haha nee, dat nummer ben ik zo zat.

1
geplaatst: 22 mei 2018, 11:20 uur
Oh dit wordt nog interessant zeg! Tracks als Thunder en Bonkers in dezelfde lijst als Straight off the DIC, Overlordian en ook nog eens Deltron 3030. Wat een variatie! 

2
geplaatst: 23 mei 2018, 22:03 uur
070. Eminem Feat. Dr. Dre - Guilty Conscience
Genadeloos fijne beat, waarop de heren inventief en overtuigend als rappende duivel en engel fungeren. De manier waarop ze hier spuien over alles wat hen dwarszit of juist alles rationeel bekijken is geweldig, Dre biedt goed tegenwicht en gunt Eminem de heldenrol als de Bad guy. Vooral de laatste verse van Eminem is om van te smullen!
Kun je echt op iemands geslachtsdeel vallen meter: 7
Eminem - Guilty Conscience ft. Dr. Dre (Explicit)
069. JAY-Z - The Story of O.J.
Vanaf het moment dat de beat dropt ontvouwt zich een staaltje briljante oldskool storytelling met op de achtergrond een vrouw die verwijst naar onrecht maar zo gepitcht wordt dat haar bijdrage hint naar klassieke Hollywoodfilms. Jay - Z`s verwondering als hij rapt over de waardevermeerdering van een kunstwerk getuigt van creativiteit en bevlogenheid. Goud waard dit nummer!
Wat had ik Drunk In Love ook graag in mijn Top 100 opgenomen meter: 9
JAY-Z - The Story of O.J.
068. The Roots Feat. Cody ChesnuTT - The Seed (2.0)
Perfect nummer voor bij zwoele voorjaarsavonden als deze. Een nummer wat je herkent uit duizenden, platgedraaid; maar zijn heerlijke vibe blijft moeiteloos behouden.
Zomerhit schaal: 8.5
The Roots - The Seed (2.0) ft. Cody ChesnuTT
067. El-P - $4 Vic/Nothing but You+Me (FTL)
Voor zijn bejubelde samenwerking met Killer Mike maakte deze gast ook al geweldige muziek! Dit nummer valt op dankzij zijn futuristische sound; allemaal erg sterk geproduceerd. Er zijn tal van geluiden te horen die perfect mengen met de raps waarmee El - P ons omver beukt. Het slotakkoord geeft dit nummer zijn epische karakter, de volledige 8 minuten iedere seconde dubbel en dwars waard, wat een luistergenot.
Run The Jewels of EL - P meter: Run the Jewels
El-P - $4 Vic/Nothing but You+Me (FTL)
066. Massive Attack feat. Mos Def - I Against I
Een beest van een nummer met die duistere sfeerschepping vol industriële geluiden en de fanatieke, agressieve raps eroverheen gegooid. De aanloop naar het refrein en het refrein verraden dat er ook goed over de melodie is nagedacht, alles vloeit hier zo lekker in elkaar over. Dead Editors stond ook op mijn shortlist, maar legt het duidelijk af tegen dit geniale nummer.
Ghetto schaal: 8,5
Massive Attack feat. Mos Def - I Against I
065. Missy Elliott - Get Ur Freak On
Eindelijk weer een vrouw, maar jullie hebben nog wat tegoed!
Dansvloerfavoriet van mij, de meest gekke bewegingen lijken te slagen als dit zalige freaky nummer zich een weg door de speakers probeert te pompen. Sowieso veel leuke herinneringen aan haar muziek. @4 My People
Girl power schaal: 8
Missy Elliott - Get Ur Freak On
064. Dalek Culture for Dollars
Heerlijke melodieuze herrie, liefst af te spelen in een grote fabriekshal in Berlijn of gewoon draaien in je studenten/werkhuis als je een keer een rotdag achter de rug hebt. Het beste medicijn voor een stevige portie adrenaline dit.
Beschouwende muziek schaal: 2
Dalek Culture for Dollars
063. Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
Fijn geproduceerd met Joey`s prominente agressieve raps en daaromheen dat typische, haast zweverige engelachtige geluid om het nummer van wat meer body te voorzien.
New York of Los Angeles? New York!
Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
062. Opgezwolle - HoedenPlank
Best wel een harde update realiseer ik me nu, want ook dit nummer beschikt over een keiharde beat. Een terechte Neder Hip Hop klassieker, want wat ga ik altijd lekker op dit. Grappigste zin, vind ik nog wel ''Ja, ik ga harder dan Flamman & Abraxas'' maar ik hou dan ook wel van die eigentijdse verwijzingen die voor velen nu als een inside joke niet begrepen worden. Zoek I'll Be Your Ony Friend of Good to Go maar eens op, ja dan kun je niet anders constateren dat deze Zwollenaren echt hard gaan.
I ll Be Your Only Friend: 8
Opgezwolle - HoedenPlank
061. Mos Def Feat. Slick Rick - Auditorium
Hemelse productie, rijk aan talrijke geluiden en gezegend met relaxte raps. Blij dat ik deze onlangs nog uit Teunnis zijn lijst op heb kunnen vissen.
Heeft de vrouw van Mos Def echt geen dikke kont: Nee, niets te bekennen hier.
Mos Def - Auditorium Ft. Slick Rick
Genadeloos fijne beat, waarop de heren inventief en overtuigend als rappende duivel en engel fungeren. De manier waarop ze hier spuien over alles wat hen dwarszit of juist alles rationeel bekijken is geweldig, Dre biedt goed tegenwicht en gunt Eminem de heldenrol als de Bad guy. Vooral de laatste verse van Eminem is om van te smullen!
Kun je echt op iemands geslachtsdeel vallen meter: 7
Eminem - Guilty Conscience ft. Dr. Dre (Explicit)
069. JAY-Z - The Story of O.J.
Vanaf het moment dat de beat dropt ontvouwt zich een staaltje briljante oldskool storytelling met op de achtergrond een vrouw die verwijst naar onrecht maar zo gepitcht wordt dat haar bijdrage hint naar klassieke Hollywoodfilms. Jay - Z`s verwondering als hij rapt over de waardevermeerdering van een kunstwerk getuigt van creativiteit en bevlogenheid. Goud waard dit nummer!
Wat had ik Drunk In Love ook graag in mijn Top 100 opgenomen meter: 9
JAY-Z - The Story of O.J.
068. The Roots Feat. Cody ChesnuTT - The Seed (2.0)
Perfect nummer voor bij zwoele voorjaarsavonden als deze. Een nummer wat je herkent uit duizenden, platgedraaid; maar zijn heerlijke vibe blijft moeiteloos behouden.
Zomerhit schaal: 8.5
The Roots - The Seed (2.0) ft. Cody ChesnuTT
067. El-P - $4 Vic/Nothing but You+Me (FTL)
Voor zijn bejubelde samenwerking met Killer Mike maakte deze gast ook al geweldige muziek! Dit nummer valt op dankzij zijn futuristische sound; allemaal erg sterk geproduceerd. Er zijn tal van geluiden te horen die perfect mengen met de raps waarmee El - P ons omver beukt. Het slotakkoord geeft dit nummer zijn epische karakter, de volledige 8 minuten iedere seconde dubbel en dwars waard, wat een luistergenot.
Run The Jewels of EL - P meter: Run the Jewels
El-P - $4 Vic/Nothing but You+Me (FTL)
066. Massive Attack feat. Mos Def - I Against I
Een beest van een nummer met die duistere sfeerschepping vol industriële geluiden en de fanatieke, agressieve raps eroverheen gegooid. De aanloop naar het refrein en het refrein verraden dat er ook goed over de melodie is nagedacht, alles vloeit hier zo lekker in elkaar over. Dead Editors stond ook op mijn shortlist, maar legt het duidelijk af tegen dit geniale nummer.
Ghetto schaal: 8,5
Massive Attack feat. Mos Def - I Against I
065. Missy Elliott - Get Ur Freak On
Eindelijk weer een vrouw, maar jullie hebben nog wat tegoed!
Dansvloerfavoriet van mij, de meest gekke bewegingen lijken te slagen als dit zalige freaky nummer zich een weg door de speakers probeert te pompen. Sowieso veel leuke herinneringen aan haar muziek. @4 My People
Girl power schaal: 8
Missy Elliott - Get Ur Freak On
064. Dalek Culture for Dollars
Heerlijke melodieuze herrie, liefst af te spelen in een grote fabriekshal in Berlijn of gewoon draaien in je studenten/werkhuis als je een keer een rotdag achter de rug hebt. Het beste medicijn voor een stevige portie adrenaline dit.
Beschouwende muziek schaal: 2
Dalek Culture for Dollars
063. Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
Fijn geproduceerd met Joey`s prominente agressieve raps en daaromheen dat typische, haast zweverige engelachtige geluid om het nummer van wat meer body te voorzien.
New York of Los Angeles? New York!
Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
062. Opgezwolle - HoedenPlank
Best wel een harde update realiseer ik me nu, want ook dit nummer beschikt over een keiharde beat. Een terechte Neder Hip Hop klassieker, want wat ga ik altijd lekker op dit. Grappigste zin, vind ik nog wel ''Ja, ik ga harder dan Flamman & Abraxas'' maar ik hou dan ook wel van die eigentijdse verwijzingen die voor velen nu als een inside joke niet begrepen worden. Zoek I'll Be Your Ony Friend of Good to Go maar eens op, ja dan kun je niet anders constateren dat deze Zwollenaren echt hard gaan.
I ll Be Your Only Friend: 8
Opgezwolle - HoedenPlank
061. Mos Def Feat. Slick Rick - Auditorium
Hemelse productie, rijk aan talrijke geluiden en gezegend met relaxte raps. Blij dat ik deze onlangs nog uit Teunnis zijn lijst op heb kunnen vissen.
Heeft de vrouw van Mos Def echt geen dikke kont: Nee, niets te bekennen hier.
Mos Def - Auditorium Ft. Slick Rick
0
geplaatst: 25 mei 2018, 11:48 uur
Ik heb één album van Dälek en ik kan er maar moeilijk in komen. Telkens is de instrumentatie erg interessant, maar trek ik de MC niet erg...
1
geplaatst: 27 mei 2018, 23:04 uur
Mijn obsessie voor bangers speelt mij weer eens parten in deze update.
060. Zack de la Rocha - Digging For Windows
Veel meer dan een moddervette beat is er niet nodig voor een banger van formaat. Alhoewel ik dan de manier waarop Zacha zijn teksten hier over ons uitspuugt tekort doe. De passie en frustratie spat er vanaf!
Bangerschaal: 9,5
Zack de la Rocha - Digging For Windows
059. Typhoon - Ijswater
Het is ''te koud om te zwemmen'' zat in mijn hoofd vast gebeiteld na hem voor het eerst live te hebben gezien op het Pitch festival in 2014. Een grote live favoriet deze, de manier waarop de instrumentatie zich ontvouwt met de vage vocalen van die vrouw die een heel gospelkoor lijkt na te bootsen is dan ook erg smakelijk opgediend, een groot feest dit. Wacht met smart op nieuw materiaal van hem!
Bangerschaal: 6,5
Typhoon - IJswater - Lowlands 2014
058. Gza - 4th Chamber Feat. Ghostface Killah, Killah Priest & Rza
Verplichte kost dit, Gza is duidelijk mijn favoriet van de Clan. Heerlijke productie!
Bangerschaal: 7
Gza - 4th Chamber Feat. Ghostface Killah, Killah Priest & Rza
057. Wu-Tang Clan - Gravel Pit
Over de Clan gesproken; heerlijk intro maar vooral een heel erg laidback en gezellig nummer. Hét nummer waardoor ik in aanraking kwam met Hip Hop. Werkte destijds als hovenier op een kwekerij in mijn dorpje en de zoon van de baas uit het ''grootstedelijke'' Nijmegen ging prat op de Wu Tang Clan en Dr. Dre, dus tijdens het eindeloos stekken van hibiscussen in de kas werd Anastacia steeds meer verdrongen door Hip Hop, met cassettebandjes ging dat nog in 2000. Kon mij geen betere educator voorstellen.
Bangerschaal: 8
Wu-Tang Clan - Gravel Pit
056. TLC - No Scrubs
Is dit wel Hip Hop? Ja, ik vind Lisa Lopes bijdrage meer dan gewoon een gastbijdrage. Fijne groep meiden bij elkaar en vond girlpower, als stevig in de kast zittende homo, in die tijd best wel interessant allemaal. Mag deze pop/hip hop/r&b parel nog graag opzetten, zeer catchy nummer dat nooit verveelt!
Bangerschaal: 4
TLC - No Scrubs
055. P.O.S - Fuck Your Stuff
En alweer een banger met een belachelijk lekkere opgefokte flow.
Bangerschaal: 9
P.O.S - Fuck Your Stuff
054. Durrty Goodz - Ultrasound
Hoe een zoetsappig intro in een dreigend, springerig en futuristisch grime nummer verandert. Vooral hoe hij ''The New Sound is Here'' rapt, over een transformerende beat is episch te noemen. Samen met Dizzee Rascal een van mijn grote helden van de grime. Hou mij echter graag aanbevolen voor meer van dit!
Bangerschaal: 8,5
Durrty Goodz - Ultrasound
053. The Game Feat. 50 Cent - Hate It or Love It
Hulde voor The Game dat hij met zo`n gevoelig en doordringend nummer op de proppen kwam. Straalt een en al zomer uit dit nummer. Commercieel ook een groot succes, al lag dat ook een beetje aan 50 Cent natuurlijk die net een megahit had gescoord met het ook zeker niet verkeerde ''In Da Club''.
The Game Hate it or Love it feat 50 Cent
052. Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity
Meer goud uit de jaren `90! Relaxt nummer met ogenschijnlijk lieve raps over een beat met lichte acid invloeden. Stijgt bij iedere luisterbeurt meer in mijn achting.
Bangerschaal: 6.5
Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity
051. Canibus - "Poet Laureate II"
Ziek en duivels nummer met die zeer stemmige beat, die geleidelijk aan verdwijnt maar godzijdank weer terugkeert en daarmee zorgt voor zowaar een euforisch gevoel. De flow van deze rapper mag misschien niet het allerbeste zijn, de productie van dit nummer is dat wel, met die vette beat en de tussentijdse percussie en jazz invloeden. Zalig nummer!
Canibus - "Poet Laureate II"
060. Zack de la Rocha - Digging For Windows
Veel meer dan een moddervette beat is er niet nodig voor een banger van formaat. Alhoewel ik dan de manier waarop Zacha zijn teksten hier over ons uitspuugt tekort doe. De passie en frustratie spat er vanaf!
Bangerschaal: 9,5
Zack de la Rocha - Digging For Windows
059. Typhoon - Ijswater
Het is ''te koud om te zwemmen'' zat in mijn hoofd vast gebeiteld na hem voor het eerst live te hebben gezien op het Pitch festival in 2014. Een grote live favoriet deze, de manier waarop de instrumentatie zich ontvouwt met de vage vocalen van die vrouw die een heel gospelkoor lijkt na te bootsen is dan ook erg smakelijk opgediend, een groot feest dit. Wacht met smart op nieuw materiaal van hem!
Bangerschaal: 6,5
Typhoon - IJswater - Lowlands 2014
058. Gza - 4th Chamber Feat. Ghostface Killah, Killah Priest & Rza
Verplichte kost dit, Gza is duidelijk mijn favoriet van de Clan. Heerlijke productie!
Bangerschaal: 7
Gza - 4th Chamber Feat. Ghostface Killah, Killah Priest & Rza
057. Wu-Tang Clan - Gravel Pit
Over de Clan gesproken; heerlijk intro maar vooral een heel erg laidback en gezellig nummer. Hét nummer waardoor ik in aanraking kwam met Hip Hop. Werkte destijds als hovenier op een kwekerij in mijn dorpje en de zoon van de baas uit het ''grootstedelijke'' Nijmegen ging prat op de Wu Tang Clan en Dr. Dre, dus tijdens het eindeloos stekken van hibiscussen in de kas werd Anastacia steeds meer verdrongen door Hip Hop, met cassettebandjes ging dat nog in 2000. Kon mij geen betere educator voorstellen.
Wu-Tang Clan - Gravel Pit
056. TLC - No Scrubs
Is dit wel Hip Hop? Ja, ik vind Lisa Lopes bijdrage meer dan gewoon een gastbijdrage. Fijne groep meiden bij elkaar en vond girlpower, als stevig in de kast zittende homo, in die tijd best wel interessant allemaal. Mag deze pop/hip hop/r&b parel nog graag opzetten, zeer catchy nummer dat nooit verveelt!
TLC - No Scrubs
055. P.O.S - Fuck Your Stuff
En alweer een banger met een belachelijk lekkere opgefokte flow.
Bangerschaal: 9
P.O.S - Fuck Your Stuff
054. Durrty Goodz - Ultrasound
Hoe een zoetsappig intro in een dreigend, springerig en futuristisch grime nummer verandert. Vooral hoe hij ''The New Sound is Here'' rapt, over een transformerende beat is episch te noemen. Samen met Dizzee Rascal een van mijn grote helden van de grime. Hou mij echter graag aanbevolen voor meer van dit!
Bangerschaal: 8,5
Durrty Goodz - Ultrasound
053. The Game Feat. 50 Cent - Hate It or Love It
Hulde voor The Game dat hij met zo`n gevoelig en doordringend nummer op de proppen kwam. Straalt een en al zomer uit dit nummer. Commercieel ook een groot succes, al lag dat ook een beetje aan 50 Cent natuurlijk die net een megahit had gescoord met het ook zeker niet verkeerde ''In Da Club''.
The Game Hate it or Love it feat 50 Cent
052. Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity
Meer goud uit de jaren `90! Relaxt nummer met ogenschijnlijk lieve raps over een beat met lichte acid invloeden. Stijgt bij iedere luisterbeurt meer in mijn achting.
Bangerschaal: 6.5
Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity
051. Canibus - "Poet Laureate II"
Ziek en duivels nummer met die zeer stemmige beat, die geleidelijk aan verdwijnt maar godzijdank weer terugkeert en daarmee zorgt voor zowaar een euforisch gevoel. De flow van deze rapper mag misschien niet het allerbeste zijn, de productie van dit nummer is dat wel, met die vette beat en de tussentijdse percussie en jazz invloeden. Zalig nummer!
Canibus - "Poet Laureate II"
0
geplaatst: 27 mei 2018, 23:16 uur
4th Chamber een 7 op de bangerschaal? Dat is minimaal een 10, hoor. Harder wordt het niet in de hiphopscène.
0
geplaatst: 27 mei 2018, 23:34 uur
Ja, de productie van dat nummer is echt belachelijk geniaal, maar schaar hem toch minder hoog in als een absolute banger voor in de club.
1
geplaatst: 28 mei 2018, 09:38 uur
Wat een update! 4th Chamber, Fuck Your Stuff, Poet Laureate II en wat nostalgisch materiaal voor mij (Hate it or Love it en Gravel Pit bijvoorbeeld). Overigens waren het toch meer gebrande CDs in de jaren 2000, cassettes waren toen ook al wel old school. xD
Voor meer als Durrty Goodz is deze van Wiley misschien een leuke. Sowieso is het hele Godfather album aan te raden, Godfather 2 dan weer niet.
Ook écht een aanrader is de Marijuana Deathsquads remix van Fuck Your Stuff
Voor meer als Durrty Goodz is deze van Wiley misschien een leuke. Sowieso is het hele Godfather album aan te raden, Godfather 2 dan weer niet.
1
geplaatst: 31 mei 2018, 00:01 uur
Elohim schreef:
Dank je wel voor de tips. Ik ga er snel achteraan!

050. Postmen - Cocktail
Fijne band was dit toch! De tropische sfeer druipt er vanaf en ook de raps zijn ijzersterk gebracht.
You used me, abused me, mentally confused me......
Strandfeest schaal: 8
Postmen - Cocktail
049. N.E.R.D. - She Wants to Move
Straf en zeer herkenbaar intro, met dat geblaf, de beat en andere geluiden die zich snel nadrukkelijk vermengen met onze atmosfeer. Blijft na al die jaren nog steeds een lekkere, vindingrijke energie bom om naar te luisteren.
Banger schaal: 8,5
N.E.R.D. - She Wants To Move
048. GAIKA - BOHDY KNOWS AT 90 (ft BIPOLAR SUNSHINE)
De volle soundscapes die als warme golven ambient over je heen worden gespoeld dragen dit nummer, geven hem zijn unieke sfeer en de tekst is ook heerlijk vaag. Versta nog altijd zoiets als: ''praat met mijn kinderen.....''
Te gebruiken in een film schaal: 9
GAIKA - BOHDY KNOWS AT 90 (ft BIPOLAR SUNSHINE)
047. Dizzee Rascal - 'I Luv U'
Een nummer dat ik echt heb moeten leren waarderen. Hoorde hier eerst nauwelijks de duistere achtergrond melodie aan af, maar vooral het repetitieve I Luv U en een hoop kale beats. Heerlijke, vuige chaos. Grime op zijn best!
Banger schaal: 9,5
Dizzee Rascal - 'I Luv U'
046. The Coup - Guillotine
Vanaf het moment dat die geniale melodie dropt wist ik dat het goed zat, lekker schattig en vol geproduceerd nummer met dito vocalen, alsof er een Carnavalsoptocht door je huiskamer trekt.
Supermarkt muziek schaal: 3
The Coup - "The Guillotine"
045. Kendrick Lamar Feat. Jay Rock - Money Trees
En daar is Kendrick Lamar ten tweede maal en zeker nog niet voor het laatst! Weer een nummer van zijn succesvolle Good Kid album. Fijn loom tempo in dit nummer met als hoogtepunt die passage over Halle Berry. De gastbijdrages zijn ook van hoog niveau; zeker ook die heerlijke vrouwenstem die perfect past bij de vriendelijke en gemoedelijke sfeer die het nummer uitstraalt, ondanks zijn pittige teksten natuurlijk.
Poolparty schaal: 7
Kendrick Lamar - Money Trees ft. Jay Rock
044. Until The Ribbon Breaks feat. Run The Jewels - "Revolution Indifference"
De rustige, soulvolle zang van deze band past perfect bij de stemmige raps van mijn favoriete hip hop collectief. Tempo wordt langzaam opgevoerd, de snelle instrumentatie op het eind bezorgt mij standaard kippenvel en zijn een perfecte justificatie voor de rustige stukken.
R&B schaal: 5
Until The Ribbon Breaks feat. Run The Jewels - "Revolution Indifference"
043. Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Grote tijdloze klassieker en terecht! Funky hip hop met een verrassend verslavend atypisch ritme.
Disco schaal: 6
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
042. Flatbush ZOMBiES - 'This Is It'
En daar is dan weer een nummer dat wordt gedragen door zijn speelse en hemelse melodie; die piano is goud waard. Geweldig hoe dit nummer blijft door dreinen zonder ook maar een moment eentonig te worden. Laatste minuut doet de albumtitel recht aan, trippy einde. Kan hier eindeloos op blijven spacen!
2001: A Space Odyssey schaal: 7
Flatbush ZOMBiES - 'This Is It'
041. Faberyayo Feat. Willem - Miss Piggy
''Ze is een Bad Bitch!!!''
Een van de meest briljante Nederlandse rapnummers, je moet er maar op komen om de Muppets te gebruiken als metafoor voor provinciale meiden die zich als breezer sletjes gedragen eenmaal buiten hun vertrouwde territorium. Wat is die Faberyayo toch een genie af en toe!
Ramadan schaal: 3
Faberyayo - Miss Piggy ft Willem
* denotes required fields.