MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Dance Lover schreef:
Versta nog altijd zoiets als: ''praat met mijn kinderen.....''

Ik versta "father forgive me".

Ik vind het trouwens wel grappig dat Bipolar Sunshine in hetzelfde jaar zowel het refrein van deze vage track heeft ingezongen als een catchy hitje van DJ Snake (Middle).

Heel tof om This Is It in je lijst te zien, die vind ik ook echt fantastisch.

Arrie schreef:
Ik versta "father forgive me".
Besef mij ook dat hij nooit zoiets in het Nederlands zou gaan zingen, maar vond dat juist wel mysterieus en vaag. Heb het ook nooit trachten op te zoeken maar interessant om te weten!

En ja de Flatbush Zombies, zeker met dit nummer zijn geweldig. We zijn nog niet van ze af in deze lijst.

Ah, voor mij is This Is It hun hoogtepunt.

Overigens, het feit dat ik "fahter forgive me" zingt geeft voor mij juist een extra emotionele lading aan het nummer, dus dat leek me wel te compenseren voor het feit dat ik het mysterie doorbreek.

Grappig hoe veel mensen I Luv U van Dizzee erin hebben. Hoewel het natuurlijk een goed nummer is, en Boy in Da Corner in zijn geheel een geweldig album is, plaats ik Sittin' Here en Cut 'Em Off toch veel hoger.

Die GAIKA track is wel interessant! Ik hoor overigens ook "father forgive me" trouwens XD

Een update met veel kleppers!!!

040. Run The Jewels - Blockbuster Night Part 1

Keiharde banger van deze mannen! Op Best Kept Secret vorig jaar ging iedereen hier helemaal op stuk.

Banger schaal: 9.5

Run The Jewels - Blockbuster Night Part 1

039. Gang Starr - Above The Clouds

Bevat een mooie nostalgische melodie en fijne raps met genoeg ruimte voor verwondering onderweg.

Droom hiermee weg schaal: 8

Gangstarr-Above The Clouds

038. Danny Brown - Ain't It Funny

Daar is dan de hoogst genoteerde plaat van dé man met die gekke stem. Gestoord, uitzinnig, chaotisch; enkele woorden die mij te binnen schieten om deze plaat te omschrijven. Koenr haalde eerder al een citaat boven, waar ik niets meer aan toe te voegen heb: ''demented circus polka'' op zijn best, Danny Brown creëert dus zomaar even een nieuw genre.

Banger schaal: 8.5

Danny Brown - Ain't It Funny

037. Mobb Deep - Shook Ones Part II

Terecht een van de meest geliefde nummers binnen de Hip Hop. Een zeer stemmige vertelling met een uitstekende productie. Hoe zeer ik ook hou van tierelantijntjes, hier zouden die alleen maar misstaan.

Getto schaal: 9.5

Mobb Deep - Shook Ones Part II

036. The Streets - Turn the Page

Ongekend hoe de steeds verder opgestuwde instrumentatie en de nooit verzakende vocalen zorgen voor een uiterst spannende luister trip. De teksten zijn zwaar poëtisch en geven zo nog net wat extra waarde aan het geheel.

Gladiator schaal: 8

The Streets - Turn the Page

035. Nas - N.Y.State of Mind

Ging vroeger altijd een beetje langs mij heen dit. Te eentonig en een te kale aankleding. De zin ''Sleep is the Cousin of Death'' is echter altijd blijven hangen. Daardoor heb ik het nummer gelukkig wel op waarde weten te schatten, want wat een ruwe juweel is dit. De flow van Nas is uitzonderlijk, een ingetogen rauwe schets van het leven op straat in New York. De minimale productie gedurende de coupletten past perfect en die steeds terugkerende pianoklank is goud waard. Het refrein is zowaar van een euforisch niveau, het hele nummer snak je naar adem en hier voelt het nummer even bevrijd en laat het zijn teugels even vieren.

Nachtmerrie schaal: 7

Nas - N.Y. State of Mind

034. The Notorious B.I.G. - "Hypnotize"

Gekke jongen dat ik ben, trekt die gast een arsenaal aan geld uit om een iconische videoclip te schieten met helikopters, speedboten, achtervolgingen en meer van dat; was ik als klein kind toch altijd vooral gefascineerd door die Aziatische vrouw in cocktailjurk die op een wel erg erotische manier een hapje naar binnen werkt.

Een van mijn eerste herinneringen aan Hip Hop toen dit de Top 40 kwam binnen gesukkeld. En ik vind dit nog steeds zijn beste nummer, heerlijke productie en al zo vaak op gedanst, dit nummer ademt zomer uit. ''Biggy Biggy Biggy, Can`t You See, Sometimes Your Words just Hypnotize me''

Zijn beste nummer! Juicy bv. die voel ik gewoon niet helemaal.

Videoclip van het jaar schaal: 9

The Notorious B.I.G. - "Hypnotize"

033. Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.

Vooral zo geliefd bij mij door die heerlijke schattige melodie die door het hele nummer heen sluimert en de iconische kreet ''Dolla Dolla Bill y'all''.

Oneliner schaal: 6,5

Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.

032. Durrty Goodz - More 2 Da Floor

Een grote favoriet: vlot, vrolijk en erg snedig en scherp gebracht allemaal.

Archer schaal: 8,5

Durrty Goodz - More 2 Da Floor

031. OutKast - B.O.B.

OutKast zoals ik ze graag zie, vooral dat refrein is geweldig uitzinnig, nerveus en hysterisch. Hun enige notering in mijn lijst; Miss Jackson viel net buiten de Top 100.

P.S. De eerste paar seconden zijn ook grappig, het lijkt even alsof zich een mooi sprookje gaat ontvouwen.

Heinekenschaal: 1

OutKast - B.O.B.

zaaf
wow, dikke classics schaal 9

Ben zelf een beetje klaar en inspiratieloos met het schalen harem, dus laat die even achterwege.

030. Flatbush Zombies - Bounce

En daar hebben we dan het tweede nummer van dit collectief. De raps die verpakt zijn in rauwe verses mengen perfect met de melancholische, hemelse melodie die op de achtergrond door blijft schijnen.

Flatbush Zombies - 'BOUNCE'

029. Gorillaz - Dirty Harry

Een van de vrolijkste nummers van de Gorillaz, compleet met kinderkoren en muziek die weelderig de wijde ether in wordt geslingerd. De bijdrage van The Pharcyde rapper Bootie Brown komt op het juiste moment, geeft het nummer zijn pit om daarna weer heerlijk te verzandden in een groot dansfeest.

Gorillaz - Dirty Harry

028. 2pac feat Dr.Dre - California Love

Uit de tijd dat de Westcoast - Eastcoast oorlog heel urgent was! Gewoon nog steeds een heel fijn nummer dat blijft swingen. Uitgerekend in Nevada hoorde ik deze lof uiting over Californië voor het eerst toen ik in Amerika was en toen had ik er al een beste reis opzitten door o.a. Californië.

2pac feat Dr.Dre - California Love

027. J Dilla - Nothing Like This

Kort, maar oh zo fijn om te horen. Het nummer wordt op een fantastische manier voortgestuwd door ritmische beats, een futuristische sfeer en geweldige raps. Zelden zo`n schattig en tevens dynamisch geheel gehoord. Dit nummer zou perfect passen in de anime: Ponyo on The Cliff by the Sea.

J Dilla - Nothing Like This

026. A Tribe Called Quest - We The People....

Ik ging pas achter hun werk in de jaren `90 aan, nadat dit nummer bij mij insloeg als een atoombom. Vandaar dat dit de enige vertegenwoordiging van hun kant is. Alhoewel ik nummers als Can i Kick it en Electric Relaxation zeker kan waarderen, voel ik daar alleen niet de liefde voor die ik hier wel voor voel. Een urgent en volwassen nummer van deze mannen met heerlijke beats, raps en een altijd welkome anti - Donald Trump boodschap.

A Tribe Called Quest - We The People...

025. Bedwetter - Stoop Lights

De agressie spat er vanaf in de raps, slechts tijdens het refrein lijkt de man enigszins te ontdooien. De geniale muzikale begeleiding brengt mij in een staat van hypnose, waardoor ik alle shit van deze man moeiteloos tot mij neem.

Bedwetter - Stoop Lights

024. Molotov & Dub Pistols - Here Comes the Mayo

De exotische sfeer druipt van deze fijne Zomerse plaat af. Een allegaartje, half gezongen en half gerapt in het Spaans en Engels, een bezwerende en opzwepende ervaring rijker! Ontdekt middels het bekijken van een favoriete film van mij: Y Tu Mama Tambien.

Molotov y Dub Pistols - Here comes the Mayo

023. AZEALIA BANKS Feat. LAZY JAY- 212

Dit nummer knalt zo ongelofelijk hard uit de speakers, de trap beat samen met de house invloeden en de pittige in your face rap van Azelia Banks maken dit nummer tot een van mijn absolute favorieten!

AZEALIA BANKS - 212 FT. LAZY JAY

022. clipping. - Body & Blood

Chaos! Hip hop vermengt met industriële invloeden, zweepslagen, tandartsboren en dubieuze teksten. Draagt zijn titel met verve, zou perfect passen in de ''A Clockwork Orange'' van deze tijd.

clipping. - Body & Blood

021. Busdriver - Casting Agents and Cowgirls

Ook chaos hier! Maar dan van een heel ander niveau, heerlijke en vrolijke over the top raps met een supergezellig sfeertje op de achtergrond.

Busdriver - Casting Agents and Cowgirls

Jeetje, Body & Blood is wel echt vet! En of die van Busdriver nou goed is laat ik nog even in het midden, maar hij maakte me wel aan het lachen dus hoofddoel bereikt zullen we maar zeggen.

Busdriver is geweldig! Niet mijn favoriete track van hem, maar het stelt zijn excentrieke muziek wel tentoon. De Bedwetter track is ook erg interessant. De combinatie van de vage, duistere ambient tonen, de stevige, maar nergens overheersende drums en met echo's en delays volgepropte vocalen zorgen voor een aangrijpend geluid. Het klinkt om een of andere reden voor mij een beetje als een electronische light-versie van Eyedea & Abilities - By The Throat

Ook grappig hoe de eerste kerel van Flatbush Zombies echt als Ja Rule klinkt...

Ja Rule gaat natuurlijk nog komen in mijn lijst, de vergelijking tussen hem en die gast van Flatbush Zombies had ik nog nooit gemaakt.

Zit nu trouwens in Ijsland, dus aankomende maandag t/m woensdag pas de laatste updates.

020. Fresku - Keuzes

Prachtig en erg emotioneel nummer dat vooral qua intensiteit echt onovertroffen is, Fresku laat zijn woorden spitten als het water dat neerstort uit de Foz de Iguazu watervallen #zweverige shit. Dat muziek maken zeker niet altijd rijk en roem is zagen we pas al aan Avicii en deze sfeerschets is daar zeker geen uitzondering op. Tevens een indirecte ode van aan alle zzp `ers van Nederland!

Fresku - Keuzes

019. Opgezwolle - Gekke Gerrit

En dan het hoogst genoteerde Nederlandse nummer, een briljante Nederhop diamant met heerlijke beats en raps over mensen die weigeren om hun eigen koers te varen in het leven en meelopen met hypes en andere dingen. Op mijn werk mag ik de naam Gerrit soms graag gebruiken als leerlingen niet luisteren. Zorgt altijd voor genoegzame momenten denkend aan dit nummer. #Inside Joke.

Opgezwolle - Gekke Gerrit

018. Raury - God's Whisper

Beetje twijfelachtig of dit Hip Hop is, maar hier zit zoveel pit, ritme en levensvreugde in dat ik hem daar net als Musicmeter wel onder categoriseer. Als ik dan heel soms toch even in een dipje zit, omdat ik een weg in ben geslagen die even niet lekker loopt, dan draai ik dit nummer voluit en ben ik alweer compleet genezen!

Raury - God's Whisper

017. DJ Shadow - Stem / Long stem

Het nummer dat natuurlijk niet kon ontbreken! De manier waarop DJ Shadow hier samples aaneenreeg en Dance met Hip Hop vermengde zorgt voor gelukzalige momenten. De geluidsuitbarsting na bijna 3 minuten blijft van kolossaal niveau.

DJ Shadow - stem / long stem

016. Lauryn Hill - Doo-Wop (That Thing)

Onlangs door Edgar18 nog betwist als een waar Hip Hop nummer, maar dat lijkt mij geen discussie waard. Lauryn Hill flowt ongelofelijk lekker op deze plaat en het refrein gaat in mijn hoofd nog wel eens over in een instrumentale versnelling. Waarna ik gekscherend Mexicoooooooooo eroverheen zing en er zich ergens in mijn achterhoofd een vuig luikje opent dat de melodie van De Zangeres Zonder Naam schaamteloos erdoor heen stouwt.

Tevens gekroond tot beste nummer dat ik nog wel eens in de supermarkt hoor!

Lauryn Hill - Doo-Wop (That Thing)

015. Run The Jewels - Down (feat. Joi)

Een nummer die je niet zo snel zou verwachten na alle keiharde bangers die deze mannen hebben gemaakt. Dit uiterst relaxte nummer blijft echter mijn absolute favoriet van dit gouden duo. Ook een heerlijk rustpunt tijdens hun energieke shows.

Run The Jewels - Down (feat. Joi)

014. M.I.A. - Paper Planes

En na de hoogst genoteerde Nederlandstalige plaat dan nu de eer aan de hoogst genoteerde vrouwelijke rapper. M.I.A. sloeg in als een bom en profiteerde ontegenzeggelijk mee van de populariteit van Slumdog Millionaire destijds. Zeer begrijpelijk; zonnig, creatief en swingend, dit nummer heeft het allemaal!

M.I.A. - Paper Planes

013. Kendrick Lamar - M.A.A.D. City (Feat. MC eiht)

King Kendrick heerst weer eens over de straten in dit beestachtig goede nummer. Prachtige gedaanteverandering, waarin het eerste gedeelte al gaaf is maar het tweede gedeelte voor complete euforie weet te zorgen! De scratches richting het einde zorgen voor een welkom vreemd oldskool gevoel in het verder zeer bedreven futuristische compositiestuk!

Kendrick Lamar - M.A.A.D. City (Feat. MC eiht)

012. Kanye West & Jay- Z Feat. Frank Ocean - No Church in the Wild

Dit nummer stuitert op een heerlijke manier alle kanten op, de raps van Kanye en Jay - Z mogen dan al van hoog niveau zijn, de op de loer liggende geile fluisterzang van Frank Ocean is wat mij betreft het absolute hoogtepunt op deze veelzijdige riot plaat.

Kanye West & Jay - Z - No Church In The Wild

011. Dälek - Eyes to Form Shadows

''De Fuck Buttons van de Hip Hop'' Deze rapper pijnigt je oren met zijn industriële klanken gevleid op een tapijt van stof, ruis en metaal. Edoch blijft een bijzonder onwillige melodie de boel mooi voortstuwen langs een gevaarlijk bergpad compleet met donkere afgronden en andere onheilshaarden die om voorrang blijven vechten. Onstuimig genot!

Dälek - Eyes to form shadows

Op naar de Top 10 morgen! Mochten jullie enig idee hebben wat daar in zou kunnen staan, ik ben zeker benieuwd naar wat jullie daar nog verwachten te zien. Zou Ja Rule dan toch....?

Always on Time gewoon top 3 natuurlijk. Dat is nog eens een klassieker.

Oef, hier klap je toch een tiental neer, o gossie.
Verwacht ook enkel bangers in je top-10, maar zou niet weten welke eigenlijk...

Dance Lover schreef:
Tevens gekroond tot beste nummer dat ik nog wel eens in de supermarkt hoor!
Omdat het zo lekker makkelijk in het gehoor ligt natuurlijk. Fijn jaren '90 R&B nummer waarin Lauryn ook een paar regels 'rapt' in plaats van zingt .

010. Killer Mike - Don`t Die

''Living like a Villain, Never Chilling''

Mike is boos, heel boos! Als je niet beter zou weten, zou hij best een heel wapenarsenaal in zijn schuur kunnen huisvesten. Het intro wordt zorgvuldig opgebouwd met ietwat surreële conversaties en een monoloog over wat er scheelt in Amerika volgens Mike. Na het anderhalve minuut durende intro, die mij altijd moeiteloos vastgrijpt wordt er pas echt reële Bangashit over ons los gelaten! Waarna het nummer steeds meer transformeert in een heuse club banger met nog steeds een Killer Mike op steroïden. Tijdens het slot van dit veelzijdige nummer is er dan weer ruimte voor een welkome laatste beschouwing.

Killer Mike - Don't Die

009. N.W.A. - Straight Outta Compton

Eenmaal dit nummer vertrekt is er gewoon geen houden meer aan. Ondanks de verschillende raps blijft het nummer consistent en maximaal flowen, dankzij de heerlijke beat die alle rappers lijkt te inspireren om het beste van henzelf te geven. Een grote klassieker, kan hier niet genoeg van krijgen!

N.W.A. - Straight Outta Compton

008. Deltron 3030 - 3030

De 2001: Space Odyssey onder de Hip Hop! Geweldig hoe dit epische en futuristische nummer een geheel eigen universum weet te schapen, met aanzwellende ( ruimte ) geluiden, een kinderkoor op de achtergrond en een indrukwekkend refrein als men weer een andere planeet nadert. Dit gaat men zich nog heel lang herinneren!

Deltron 3030 - 3030

007. CYNE - First Person

En dan ongetwijfeld het schattigste nummer van de lijst vol met melancholische herinneringen aan een wat stukgelopen jeugd. Al klinkt het allemaal ontzettend warm en liefdevol, mede dankzij de bloedmooie melodie en het schitterende pianoloopje. Als er de laatste 25 seconden dan ook nog een vrouwstem haar duit in het zakje doet, word ik week en verschijnen er standaard tranen in mijn ogen, als uiting van muzikaal geluk!

CYNE - First Person

006. Young Fathers - Rain or Shine

Geweldig nerveus en bezeten intro, met heerlijke beat van deze hard aan de weg timmerde Schotse Hiphoppers. Zag ze nog live op het helaas ter ziele gegane Pitch Festival. Viel mij niet helemaal mee destijds, maar dat liet onverlet dat ik zeker op dit nummer toen al heel hard kon gaan. Zou ze graag snel weer een keer zien. Dit nummer blijft geniaal in al zijn energie die hij op zijn luisteraars loslaat, naarmate hij vordert wordt hij steeds stemmiger van karakter, met steeds meer gruis op de beat en volledig losgeslagen vocalen die meer als rauwe oerkreten dienen. En dan nog die drums, die maniakaal blijven door ratelen, heerlijk!

YOUNG FATHERS - 'Rain Or Shine'

005. Grandmaster Flash & The Furious Five - White Lines

Als groot discoliefhebber misschien niet heel verrassend dat juist dit nummer heel hoog scoort in mijn lijst. Wat een feest en een mijlpaal is dit nummer; van de langzaam opgebouwde instrumentatie tot aan de mengeling aan genres die samen moeiteloos in elkaar steken. Typisch zo`n nummer waar je gemakkelijk 10 andere nummers uit had kunnen filteren. Kan mij niet onttrekken aan de indruk dat o.a. LL Cool J goed naar dit nummer heeft geluisterd voor zijn Phenomenon of N.E.R.D. bij hun Don`t Do It.

Grandmaster Flash & The Furious Five - White Lines

004. Cannibal Ox - "Iron Galaxy"

En wederom een multi - interpretabel nummer waar de sfeer snel om kan slaan van kil en industrieel naar warm en zomers en andersom. Vooral veel veren in de kont van de producer, want wat valt iedere noot ''hoe verschillend ook soms'' lekker samen in het geheel. Bovenal een dromerig nummer met zeer knappe raps die fijn vastknotten aan de uitzinnige melodie.

Cannibal Ox - "Iron Galaxy"

003. Immortal Technique - Peruvian Cocaine Feat. Diabolic, Tonedeff, Poison Pen & More

Tja, Bolivia kan mij nog goed herinneren dat we tijdens de Death Road afdaling langs een gebied kwamen waar me ons moesten legitimeren, vanwege de oorlog tegen drugs die daar woedde. Echter, het was zondag dus vandaag werkte men niet en had iedereen vrij doorgang. In Peru zal het allemaal wel niet heel anders zijn. Deze plaat via dit topic leren kennen; echt geweldig is de inventiviteit door de vele rappers een verse voor hun rekening te laten nemen waardoor zich er een verhaal ontrafeld. Echter de grootste kracht van dit nummer, is de ongelofelijk lekkere, vrolijke Latijns Amerikaans aandoende melodie op de achtergrond!

Immortal Technique - Peruvian Cocaine feat Diabolic, Tonedeff, Poison Pen, Loucipher, C-Rayz Walz

002. GZA feat. RZA - Liquid Swords

Dit blijft een briljant nummer. Het mysterieuze en spookachtige intro is natuurlijk niet te missen. Zeker de slim gesamplede tekst ''People Said his Brain Was Infected by Demons'' heb ik al talloze keren voorbij horen komen in menig discotheek. De overgang naar het vrolijke, rechttoe rechtaan melodieloopje met zijn springerige karakter daarna is even simpel als doeltreffend!

GZA feat. RZA - Liquid Swords

001. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry

Ik kan het mij nog goed herinneren; het was ergens in maart 2015. Ik werd helemaal weggeblazen vanachter mijn computer na het horen van deze monsterlijk goede productie, urgent en zo muzikaal. Qua inhoud valt het uiteraard te prijzen dat Kendrick Lamar voor nuance kiest, ''zijn eigen gemeenschap'' een spiegel voorhoudt maar tegelijkertijd ook scherp, agressief en met een nietsontziende drive iedereen aan zijn spit rijgt. De beat is ongehoord hard, je zou er bang van worden! Met recht mijn nummer 1, ik hoef de eerste noten maar te horen met de beats die in stroomversnelling gaan en al snel een dreigend karakter vertonen en ik krijg kippenvel tot en met.

Kendrick Lamar - The Blacker The Berry (Live)

Tot slot, bedankt allemaal voor het volgen van Mijn Hip Hop Top 100! Zou 3 jaar geleden nooit bedacht hebben dat ik nog eens tot zoiets in staat zou zijn.

Dan draag ik het stokje hierbij graag over aan Johnny Marr Ben benieuwd naar zijn lijst!

zaaf
sterke top Dance Lover en je top 10 is echt fantastisch.

En toen was ik plots aan de beurt, oeps. Maar vlug eens aan beginnen dan

Mooie lijst hoor, maar dat kan ook niet anders met Del in je top-10.

Als iemand anders voorwil, graag. Heb momenteel weinig tijd.

Wie was er up next dan?

Ik ben de laatste in het rijtje blijkbaar. Ga dus wel m'n tijd nemen als jullie het niet erg vinden Volgend weekend probeer ik eraan verder te werken!

op voorwaarde dat het een harde lijst wordt

op z'n minst XXXTENTACION erin #rip #legend

jordidj1 schreef:
op z'n minst XXXTENTACION erin #rip #legend
Grapje, hoop ik?

Elohim schreef:
(quote)
Grapje, hoop ik?

Ja

Gaat er niet meer van komen. Laat het rusten...

Oke. En nu?

Wel jammer dat dit nu stillegt. Misschien een idee om een ander genre op te pakken, bijvoorbeeld de Dance top 100 van... ? Ik heb zo’n idee dat ik wel wat ontdekkingen kan gebruiken

Genoeg hiphopliefhebbers toch? Lijkt me dat er iemand is die hier zin in heeft? Dance top 100 doe ik graag aan mee

Ik ook, al zal het niet meevallen om een daadwerkelijke Top 100 samen te stellen uit zoveel moois qua dance/electronic.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:16 uur

geplaatst: vandaag om 00:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.