Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
2
geplaatst: 15 december 2019, 20:44 uur
Een meer dan waardige top 3 (ik had hem durven raden haha) in een prachtige top 100 .
Nu al benieuwd naar Johnny Marr's top 100
Nu al benieuwd naar Johnny Marr's top 100
0
geplaatst: 15 december 2019, 22:59 uur
Waarom staat Deltron 3030 eigenlijk niet in de MuMeladder? Niet genomineerd of te veel haat?
0
geplaatst: 15 december 2019, 23:52 uur
Poek schreef:
Waarom staat Deltron 3030 eigenlijk niet in de MuMeladder? Niet genomineerd of te veel haat?
Staat er gewoon in hoor.
1621, wel wat laag.
0
geplaatst: 16 december 2019, 01:40 uur
[bijdehandmodus]Ik hoop dat je vaker Whisky Malt drinkt dan Whiskey Malt... Er gaat niets boven het Schotse spul immers[/bijdehandmodus]
Toffe top 3 man. Best een verrassende lijst!
Toffe top 3 man. Best een verrassende lijst!
0
geplaatst: 16 december 2019, 06:52 uur
Hele dikke top 5 en wat een manier om de lijst mee af te sluiten ?
1
geplaatst: 1 juni 2020, 16:20 uur
5 maanden van stilte in dit topic... wordt het niet tijd voor iemand om n lijstje te droppen?!
2
geplaatst: 1 juni 2020, 16:26 uur
Johnny Marr heeft zijn bovenste 50 al gerangschikt, dus dat komt goed uit!
1
geplaatst: 27 juli 2020, 21:22 uur
Johnny Marr het wordt nu echt tijd, anders moet ik je poppen. Jwz... Wij maken geen grappen!
0
geplaatst: 27 juli 2020, 21:43 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Johnny Marr het wordt nu echt tijd, anders moet ik je poppen. Jwz... Wij maken geen grappen!
Kom chat.
1
geplaatst: 27 juli 2020, 21:54 uur
5
geplaatst: 13 oktober 2021, 23:47 uur
Als Johnny Marr nog steeds niet wil, wil ik nu wel een serieuze poging wagen om een herziene top 100 te droppen. Moet wel even het een en ander rangschikken, maar misschien krijgt het dit topic weer actief en ik heb nu een behoorlijk andere lijst dan de vorige keer en heb lak aan 1 track per artiest en doe er desnoods 81.
1
geplaatst: 15 oktober 2021, 17:10 uur
Als Johnny Marr nog steeds niet wil, wil ik nu wel een serieuze poging wagen om een herziene top 100 te droppen. Moet wel even het een en ander rangschikken, maar misschien krijgt het dit topic weer actief en ik heb nu een behoorlijk andere lijst dan de vorige keer en heb lak aan 1 track per artiest en doe er desnoods 81.

10
geplaatst: 24 november 2021, 01:35 uur
Daar dit mooie topic dood is en ik de vorige keer een soort van verplicht nummertje draaide, er veel clicheshit in gooide, en een beetje wilde flossen hier en daar (niet dat ik me niet in die lijst kon vinden), toen nog als Hip Hop Fiend. Dat is dus de reden dat ik een nieuwe top 100 wilde doen. Smaak evolueert en uiteindelijk vergeet ik altijd wel iets hier en daar en is het verschil tussen 81 en 95 niet schokkend bijvoorbeeld... Het gaat meer om het beeld en wat een beetje mijn toptracks zijn als ik nu in mijn dikke kop kijk! Daar gaan we dan...
100. Mad Pack - I.O.U.
We beginnen met een 90's gem. Album pas gekocht voor een bedrag dat voor veel heads duizelingwekkend klinkt, ik weiger dan ook te zeggen dat het 3 cijfers had... In ieder geval, in de 90s bleef dit mad onder mijn radar en dit album ontdekte ik toen ik op FaceBook lid werd van enkele fanatieke verzamelaarsgroepen. Deze track is mijn favoriet van het album, wellicht niet het beste... Maar wel degene die mij het meeste aanspreekt.
99. Blu & Exile - Cold Hearted
Tekstueel on point, het grijpt me bij mijn strot. Elke keer weer, een stuk verder nog een dergelijke track... Dan van een andere act. De productie spreekt me aan met de voice sample van de Detroit Emeralds track waarvan ik geen titel weet, heb dat ooit op gezocht omdat deze vocal sample me zo aansprak. Ik word een beetje wee als ik dit hoor... Maar oh, wat is het mooi!
98. Eric B. & Rakim - Lyrics of Fury
Het verhaal is wel bekend, Rakim is in veel heads van mijn leeftijd hun beleving de echte GOAT, en mensen die hem niet in de discussie betrekken moeten hun Hip Hop kennis maar eens nodig bijschaven zeg ik heel zelfverzekerd. Lyrically on point, onderdeel van de sterkste 3 track run op een Hip Hop album ooit (de andere 2 komen nog). Over Rakim zijn status valt niet te discussieren... Nog leuk om te vertellen, heb pas een handmade sculpture/statue van Rakim aangeschaft en in de CD-kamer een plaats gegeven onder de tekening van deze grootheid!
97. Canibus - Curriculum 101
Canibus is dan misschien niet de GOAT in mijn ogen.. Wel is hij een van mijn favoriete lyricists aller tijden en zal nog een paar keer langskomen. Deze diss naar Eminem kon niet ontbreken... Een van mijn favoriete tracks... Canibus stond centraal in mijn herstel naar een meer waardig mens. Volgend jaar zal er elke maand een nieuw project van hem uit komen... Mijn portemonnee vindt het alvast niet leuk, die van de labeleigenaar des te meer. Mensen die zeggen dat Eminem en LL Cool J de carriere van good ole Germaine hebben verpest hebben het mis. Zo slecht was het niet voor hem, hij is gelukkig met zijn familie en oogt weer hongerig en zo klonken de eerste dingen die ik opving van het nieuwe album "Kaiju" dat de 10de (dag na zijn verjaardag) uitkomt. Fan? Ja! Stan? Randje...
96. Lower Life Forms - The Killer
Dit album was ooit uitgekomen op cassette, recht in de tijd dat ik zwaar op de hoogte was van dergelijke dingen... Niet van de Mad Pack alleen, terwijl die toch echt meer exposure kreeg en bekender was. Dit was zon tape die oud en bekrast klonk. Gelukkig werd ik onlangs verrast door de re-release van een tof label uit België. Eindelijk kan ik mijn dusty tape in goede kwaliteit horen en ook nog met bonustrack.
95. Smoothe Da Hustler ft Trigga The Gambler- Broken Language
Harde track, party joint als je het mij vraagt...tenminste als ik met hardcore heads en likeminded mensen ben. Toentertijd sliep ik hier een beetje op, en toen iemand dit 2 jaar geleden op FaceBook een classic track noemde sputterde ik behoorlijk tegen. Ben sowieso tegen op het te losjes van alles als classic te classificeren. Deze track komt echter wel dichtbij, en is het misschien wel... Van een zeer underrated album dat ik gelukkig sinds een paar maanden ook heb. Beuk ze terwijl je ernaar luistert!
94. Brainpower - Je Moest Waarschijnlijk Gaan (LIVE@THE BOX PURE)
Brainpower? Ja! Een van, zo niet, Nederlands sterkste lyricist... Zwolle kan hier een puntje aan zuigen. Het gaat niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Niet het origineel? Nee! Niet het origineel, Brain rapt hier met zijn hele ziel en zaligheid en de instrumentatie past er 20x beter bij dan op de single/lp versie. De tekst, tja... Hoe goed, Brain was zijn kameraad kwijt geraakt aan zelfmoord en maakt daar een zeer inspirerende track over. Food for thought? Misschien ook wel... Als je dit afschrijft zonder het ooit geluisterd te hebben. Tja, dan ben je gewoon te narrowminded voor woorden.
93. The Nonce - Mixtapes
Dope track van The Nonce, wat in het Engels iets heel onplezierigs betekent. Deze en de remix waren beide populair voor zover ik weet op de Hip Hop-parties in NL die periode. WestCoast zoals ik het graag hoor, met een East Coast vibe maar toch een trademark sound buiten dat. Saafir, Hobo Junction, Del, Hiero's, etc... Ze hadden het allemaal! En mixtapes, wie maakte ze niet in de 90s. Lekker met je cassette nummers opnemen van CDs en spelen in de trein, bus, metro, tram of whatever je gebruikte om naar school te komen. Of op de fiets natuurlijk...
92. Saafir - Just Riden
Mijn favoriete WestCoast MC, die tegenwoordig in een rolstoel zit en waar het niet meer zo goed mee gaat. Wat daar de reden van is, zijn zeer verschillende verhalen over. In de 90's voelde ik zijn stem niet zo, maar omdat ik zijn productie digde kocht ik toch wat albums. Toen ik in 2017 een homie uit Richmond Virginia leerde kennen wist die me wel te overtuigen dat Boxcar Sessions het beste WestCoast album ooit is en Saafir gewoon de tofste MC uit die contreien! Lekkere laidback track en ook Saafir komt nog een keer terug. Oplettende lezers zouden misschien kunnen weten met welke track...
91. Lighter Shade - Time Capsule
Afkomstig uit de periode dat ik net 'ziek' thuis kwam te zitten, en zodoende miste ik deze release toen. Leerde hem in 2017 (het jaar van het herstel) kennen en was meteen verliefd op deze EP. Is zeer prijzig als je hem wilt aanschaffen, en ga je ook niet 1,2,3 tegenkomen. Kom je hem voor een acceptabel bedrag tegen zou ik niet aarzelen. Zwaar goede investering, ten eerste muziekaal en ten tweede financieel kun je hier wel een miniklapper mee maken. Hoop dat dit ooit nog een vervolg krijgt of een re-release... Heb wel bij meerdere labels aangegeven dat dit mad zou verkopen en er was er wel een die de mogelijkheid gingen onderzoeken. Heb dankzij deze EP ook nog de Testpress van Shortie No Mass gewonnen btw.
100. Mad Pack - I.O.U.
We beginnen met een 90's gem. Album pas gekocht voor een bedrag dat voor veel heads duizelingwekkend klinkt, ik weiger dan ook te zeggen dat het 3 cijfers had... In ieder geval, in de 90s bleef dit mad onder mijn radar en dit album ontdekte ik toen ik op FaceBook lid werd van enkele fanatieke verzamelaarsgroepen. Deze track is mijn favoriet van het album, wellicht niet het beste... Maar wel degene die mij het meeste aanspreekt.
99. Blu & Exile - Cold Hearted
Tekstueel on point, het grijpt me bij mijn strot. Elke keer weer, een stuk verder nog een dergelijke track... Dan van een andere act. De productie spreekt me aan met de voice sample van de Detroit Emeralds track waarvan ik geen titel weet, heb dat ooit op gezocht omdat deze vocal sample me zo aansprak. Ik word een beetje wee als ik dit hoor... Maar oh, wat is het mooi!
98. Eric B. & Rakim - Lyrics of Fury
Het verhaal is wel bekend, Rakim is in veel heads van mijn leeftijd hun beleving de echte GOAT, en mensen die hem niet in de discussie betrekken moeten hun Hip Hop kennis maar eens nodig bijschaven zeg ik heel zelfverzekerd. Lyrically on point, onderdeel van de sterkste 3 track run op een Hip Hop album ooit (de andere 2 komen nog). Over Rakim zijn status valt niet te discussieren... Nog leuk om te vertellen, heb pas een handmade sculpture/statue van Rakim aangeschaft en in de CD-kamer een plaats gegeven onder de tekening van deze grootheid!
97. Canibus - Curriculum 101
Canibus is dan misschien niet de GOAT in mijn ogen.. Wel is hij een van mijn favoriete lyricists aller tijden en zal nog een paar keer langskomen. Deze diss naar Eminem kon niet ontbreken... Een van mijn favoriete tracks... Canibus stond centraal in mijn herstel naar een meer waardig mens. Volgend jaar zal er elke maand een nieuw project van hem uit komen... Mijn portemonnee vindt het alvast niet leuk, die van de labeleigenaar des te meer. Mensen die zeggen dat Eminem en LL Cool J de carriere van good ole Germaine hebben verpest hebben het mis. Zo slecht was het niet voor hem, hij is gelukkig met zijn familie en oogt weer hongerig en zo klonken de eerste dingen die ik opving van het nieuwe album "Kaiju" dat de 10de (dag na zijn verjaardag) uitkomt. Fan? Ja! Stan? Randje...
96. Lower Life Forms - The Killer
Dit album was ooit uitgekomen op cassette, recht in de tijd dat ik zwaar op de hoogte was van dergelijke dingen... Niet van de Mad Pack alleen, terwijl die toch echt meer exposure kreeg en bekender was. Dit was zon tape die oud en bekrast klonk. Gelukkig werd ik onlangs verrast door de re-release van een tof label uit België. Eindelijk kan ik mijn dusty tape in goede kwaliteit horen en ook nog met bonustrack.
95. Smoothe Da Hustler ft Trigga The Gambler- Broken Language
Harde track, party joint als je het mij vraagt...tenminste als ik met hardcore heads en likeminded mensen ben. Toentertijd sliep ik hier een beetje op, en toen iemand dit 2 jaar geleden op FaceBook een classic track noemde sputterde ik behoorlijk tegen. Ben sowieso tegen op het te losjes van alles als classic te classificeren. Deze track komt echter wel dichtbij, en is het misschien wel... Van een zeer underrated album dat ik gelukkig sinds een paar maanden ook heb. Beuk ze terwijl je ernaar luistert!
94. Brainpower - Je Moest Waarschijnlijk Gaan (LIVE@THE BOX PURE)
Brainpower? Ja! Een van, zo niet, Nederlands sterkste lyricist... Zwolle kan hier een puntje aan zuigen. Het gaat niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Niet het origineel? Nee! Niet het origineel, Brain rapt hier met zijn hele ziel en zaligheid en de instrumentatie past er 20x beter bij dan op de single/lp versie. De tekst, tja... Hoe goed, Brain was zijn kameraad kwijt geraakt aan zelfmoord en maakt daar een zeer inspirerende track over. Food for thought? Misschien ook wel... Als je dit afschrijft zonder het ooit geluisterd te hebben. Tja, dan ben je gewoon te narrowminded voor woorden.
93. The Nonce - Mixtapes
Dope track van The Nonce, wat in het Engels iets heel onplezierigs betekent. Deze en de remix waren beide populair voor zover ik weet op de Hip Hop-parties in NL die periode. WestCoast zoals ik het graag hoor, met een East Coast vibe maar toch een trademark sound buiten dat. Saafir, Hobo Junction, Del, Hiero's, etc... Ze hadden het allemaal! En mixtapes, wie maakte ze niet in de 90s. Lekker met je cassette nummers opnemen van CDs en spelen in de trein, bus, metro, tram of whatever je gebruikte om naar school te komen. Of op de fiets natuurlijk...
92. Saafir - Just Riden
Mijn favoriete WestCoast MC, die tegenwoordig in een rolstoel zit en waar het niet meer zo goed mee gaat. Wat daar de reden van is, zijn zeer verschillende verhalen over. In de 90's voelde ik zijn stem niet zo, maar omdat ik zijn productie digde kocht ik toch wat albums. Toen ik in 2017 een homie uit Richmond Virginia leerde kennen wist die me wel te overtuigen dat Boxcar Sessions het beste WestCoast album ooit is en Saafir gewoon de tofste MC uit die contreien! Lekkere laidback track en ook Saafir komt nog een keer terug. Oplettende lezers zouden misschien kunnen weten met welke track...
91. Lighter Shade - Time Capsule
Afkomstig uit de periode dat ik net 'ziek' thuis kwam te zitten, en zodoende miste ik deze release toen. Leerde hem in 2017 (het jaar van het herstel) kennen en was meteen verliefd op deze EP. Is zeer prijzig als je hem wilt aanschaffen, en ga je ook niet 1,2,3 tegenkomen. Kom je hem voor een acceptabel bedrag tegen zou ik niet aarzelen. Zwaar goede investering, ten eerste muziekaal en ten tweede financieel kun je hier wel een miniklapper mee maken. Hoop dat dit ooit nog een vervolg krijgt of een re-release... Heb wel bij meerdere labels aangegeven dat dit mad zou verkopen en er was er wel een die de mogelijkheid gingen onderzoeken. Heb dankzij deze EP ook nog de Testpress van Shortie No Mass gewonnen btw.
1
geplaatst: 24 november 2021, 19:10 uur
Goedes start ForWhomThePeteTolls! Ik ken de helft van de tracks niet, maar jouw uitgebreide beschrijving zorgt ervoor dat ik ze zeker ga checken.
0
geplaatst: 24 november 2021, 21:53 uur
MAS schreef:
Goedes start ForWhomThePeteTolls! Ik ken de helft van de tracks niet, maar jouw uitgebreide beschrijving zorgt ervoor dat ik ze zeker ga checken.
Ik hoopte dat mijn onbetwistbaar goede smaak ervoor zou zorgen dat je het ging checken... Niet de halfbakken verhaaltjes erbij...
7
geplaatst: 25 november 2021, 01:33 uur
Ik hoop nog wel op meer feedback van wat heads hier... Niet alleen op de eerste 10 maar ook op #90 tot #81 die nu gaan volgen... Btw, ik was niet echt geïnspireerd om stukjes erbij te schrijven de vorige keer... Hoop dat ik nu wat leukers kan produceren, maar dat is geen belofte... zaaf weet!
90. That's the Way - Junk Science
Zag dit nummer ooit hier voorbij komen en was meteen verkocht, sindsdien regelmatig op gezet en zelfs "Feeding Einstein" gekocht. Ik heb de lijst eens door gekeken en voor een oude head staat er op verrassend veel plekken werk van deze eeuw! Als jonge Pete hield ik altijd van een beetje de uptempo tracks rather dan de langzamere, laid back of gewoon in zijn totaal geen tempo hebbende tracks... Dit is de loop der jaren in zo verre verandert: Ik heb nog steeds een voorliefde voor snelle beats en snelle rhymes, maar het album van Tung Twista zul je me nooit meer horen op zetten... In tegenstelling tot het debuut van Fu-Schnickens... maar die tongtwister stijl (eigenlijk geintroduceerd door Jaz-O naar mijn inzicht, correct me if Im wrong) komt me behoorlijk mijn neus uit. Een van de nicest guys in de NL scene being Blabbermouf zijn raps kan ik absoluut niet handelen. Heb hem wel hoog zitten qua performanceniveau en hij is echt een rasartiest, dus niets slechts. Lang stukje...
89. CYNE - Automaton (Four Tet Remix)
Oorspronkelijk had deze track een heel andere sound dan op deze geweldige remix die wel wat veel/hoog in de treble zit... Had wel een zwaarder geluid mogen hebben, alhoewel dat hier ook wel de charme is. CYNE is al best een tijd op mijn radar en sowieso een van de dopere acts in de 2k-era. Ook dit is weer redelijk uptempo, dus we gaan nog door voor die keuken... Staat ook op mijn playlist voor uplifting tracks (persoonlijk playlistje). Kan hier makkelijk 5x achter elkaar naar luisteren!
88. Munk Wit Da Funk - I Blame My Neighborhood (Hill Top Remix)
Het moest er wel van komen, en misschien (of niet) komen er nog meer tracks van die kant af... Sommige mensen weten hier wel dat ik semi-representative en full time-family member ben van de Illadelph Family (vertegenwoordigd door het Illadelph Records label). Munk is wel het vlaggeschip van het label. Zijn EP's uit de jaren 90 gaan voor grof geld en zijn Anthology die momenteel wordt verkocht door HHE loopt goed. Op een punt zelfs de meest verkopende (Hip Hop? weet niet zeker hoe het werkt op die site) CD op HHV voor Kings Disease II van Nas. Munk en de producer zijn de 2 mensen met wie ik het meest contact heb en de verhalen die ik hoor over shit in de industrie, ghostwriting, beats die gejat worden, etc zijn erg tof om te horen! Waarom deze joint? De tekst spreekt me aan, de productie is van degene met wie ik het meest contact heb en ik kan deze versie net dat beetje meer waarderen dan het origineel. Btw: Deze versie werd als een sellout joint gezien in die tijd in NYC... Ja, frontin for no reason I'd say!!
87. Viktor Vaughn - Can I Watch? (feat. Apani B as Nikki)
Op sommige momenten is dit toch echt mijn favoriete DOOM-jawn (jawn is het Philly woord voor joint), vooral vanwege de chemie tussen de stemmen en in het verhaaltje dat zich afspeelt in deze track. Apani B is altijd al gifted geweest, sommige mensen vinden DOOM's flow saai... Tja, tegen die mensen kan ik alleen zeggen: je mist toch echt iets! Een van mijn favoriete liefdesliedjes in Hip Hop. De beste staat in de top 20... of nog hoger? Dat zien we nog wel... mensen die me kennen weten welke! Het einde is ook briljant... RIP DOOM
86. Fotosynthese - Hemelvaart
De track geschreven door de op dat moment 14(!)-jarige Fotosynthese uit Breda over de dood/bijna dood ervaring. Als je op die leeftijd zo kunt schrijven ben je heel bijzonder... Het nummer raakt me, hij rapt uit het perspectief van iemand anders in het 2de couplet en.. Luister zelf zou ik zeggen! Dit is wel de 2de van 3 NL's-talige tracks in mijn top 100. Ook de derde is een gevoelige, aandachtige BeatSense-oplettenden zouden het kunnen aanvoelen komen... Schitterend, ik krijg hier na het meer dan 100x gehoord te hebben nog steeds kippenvel van.
85. Tuff Crew - My Part of Town
Uptempo, daar zijn we weer. De sound doet je misschien denken aan een bepaalde NL'se act... Ach daarover is meer dan genoeg gezegd... De energie die in deze track zit is ongekend, ik word altijd hype en begin door de kamer te stuiten als ik dit opzet. Er zijn ook meerdere remixen die de moeite waard zijn, echter in dit geval is het origineel veruit het beste. Een van de dopeste groepen uit Philly... DJ Too Tuff heeft overigens een heel dope boek geschreven wat zeker een aanrader is voor de lezende HH-liefhebbers die wat meer background-info over artiesten willen hebben of hun verhaal willen weten.
84. Styles of Beyond - Style Warz
Tja, wat te zeggen. Styles of Beyond is gewoon fucking dope en het album 2000 Fold hoort zeker bij mijn meest gespinde van de laatste 3 jaar! En deze track in het bijzonder... Opzwepende beat, en de tekst die imho niet echt heel veel inhoud heeft kan me gestolen worden. Al is het ook weer niet zo slecht als dit zou doen vermoeden. Ook zo'n track die mijn oude krakkemikkige lichaam nog fanatiek doet stuiteren...
83. Gunshot - No Sell Out
Uptempo tracks?? Misschien hebben we er hier weer een. Britcore was helemaal mijn shit begin en half 90er jaren. Gunshot leerde ik kennen bij Villa 65,.en ik spoelde veel terug naar de tracks van het album "Patriot Games". Dit album lag op een gegeven album blijkbaar bij House of Sounds in de rekken, en een vriend van me nam het toen voor me mee. 30 piekjes was toentertijd een koopje voor een nieuw album. Selling Out is sowieso een van de wackere dingen die je kunt doen binnen Hip Hop en sommige kwade tongen beweren dat elke MC en DJ het uiteindelijk zou doen als er genoeg op tafel komt. Ik weet zeker dat dit niet zo is... In ieder geval, als je de tekst niet kunt volgen: bestel de CD met dit nummer en dan heb je alle teksten bij de hand!
82. Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck
Moet ik hier nog uitleg bij geven. Lijkt me niet.
81.The Goats- Tricks of the Shade
Tempogewijs wat lager, dope conscious lyrics van The Goats. Dit album werd groots aangekondigd bij Villa65, en ik weet dat ik met mijn moeder kerstkadootjes mocht uitzoeken en dat we met de trein naar Amsterdam gingen. Bij de Fame trok ik deze uit de rekken en vroeg mijn moeder of ik hem mocht hebben. Nog steeds wordt het album regelmatig uit de rekken getrokken. Deze track heeft een van de meest ware en confronterende quotes imho als je kijkt naar dat hypocriete land aan de andere kant van de oceaan: "Columbus killed more Indians than Hitler killed Jews/But on his birthday you get sales on shoes". Dit nummer heeft sowieso wel meer goede quotes... Een van de meest underrated albums van dat jaar en straks in het topic van dat jaar gaat deze wel top 10 zijn voor Pete! (Spoiler...Ohohoh)
90. That's the Way - Junk Science
Zag dit nummer ooit hier voorbij komen en was meteen verkocht, sindsdien regelmatig op gezet en zelfs "Feeding Einstein" gekocht. Ik heb de lijst eens door gekeken en voor een oude head staat er op verrassend veel plekken werk van deze eeuw! Als jonge Pete hield ik altijd van een beetje de uptempo tracks rather dan de langzamere, laid back of gewoon in zijn totaal geen tempo hebbende tracks... Dit is de loop der jaren in zo verre verandert: Ik heb nog steeds een voorliefde voor snelle beats en snelle rhymes, maar het album van Tung Twista zul je me nooit meer horen op zetten... In tegenstelling tot het debuut van Fu-Schnickens... maar die tongtwister stijl (eigenlijk geintroduceerd door Jaz-O naar mijn inzicht, correct me if Im wrong) komt me behoorlijk mijn neus uit. Een van de nicest guys in de NL scene being Blabbermouf zijn raps kan ik absoluut niet handelen. Heb hem wel hoog zitten qua performanceniveau en hij is echt een rasartiest, dus niets slechts. Lang stukje...
89. CYNE - Automaton (Four Tet Remix)
Oorspronkelijk had deze track een heel andere sound dan op deze geweldige remix die wel wat veel/hoog in de treble zit... Had wel een zwaarder geluid mogen hebben, alhoewel dat hier ook wel de charme is. CYNE is al best een tijd op mijn radar en sowieso een van de dopere acts in de 2k-era. Ook dit is weer redelijk uptempo, dus we gaan nog door voor die keuken... Staat ook op mijn playlist voor uplifting tracks (persoonlijk playlistje). Kan hier makkelijk 5x achter elkaar naar luisteren!
88. Munk Wit Da Funk - I Blame My Neighborhood (Hill Top Remix)
Het moest er wel van komen, en misschien (of niet) komen er nog meer tracks van die kant af... Sommige mensen weten hier wel dat ik semi-representative en full time-family member ben van de Illadelph Family (vertegenwoordigd door het Illadelph Records label). Munk is wel het vlaggeschip van het label. Zijn EP's uit de jaren 90 gaan voor grof geld en zijn Anthology die momenteel wordt verkocht door HHE loopt goed. Op een punt zelfs de meest verkopende (Hip Hop? weet niet zeker hoe het werkt op die site) CD op HHV voor Kings Disease II van Nas. Munk en de producer zijn de 2 mensen met wie ik het meest contact heb en de verhalen die ik hoor over shit in de industrie, ghostwriting, beats die gejat worden, etc zijn erg tof om te horen! Waarom deze joint? De tekst spreekt me aan, de productie is van degene met wie ik het meest contact heb en ik kan deze versie net dat beetje meer waarderen dan het origineel. Btw: Deze versie werd als een sellout joint gezien in die tijd in NYC... Ja, frontin for no reason I'd say!!
87. Viktor Vaughn - Can I Watch? (feat. Apani B as Nikki)
Op sommige momenten is dit toch echt mijn favoriete DOOM-jawn (jawn is het Philly woord voor joint), vooral vanwege de chemie tussen de stemmen en in het verhaaltje dat zich afspeelt in deze track. Apani B is altijd al gifted geweest, sommige mensen vinden DOOM's flow saai... Tja, tegen die mensen kan ik alleen zeggen: je mist toch echt iets! Een van mijn favoriete liefdesliedjes in Hip Hop. De beste staat in de top 20... of nog hoger? Dat zien we nog wel... mensen die me kennen weten welke! Het einde is ook briljant... RIP DOOM
86. Fotosynthese - Hemelvaart
De track geschreven door de op dat moment 14(!)-jarige Fotosynthese uit Breda over de dood/bijna dood ervaring. Als je op die leeftijd zo kunt schrijven ben je heel bijzonder... Het nummer raakt me, hij rapt uit het perspectief van iemand anders in het 2de couplet en.. Luister zelf zou ik zeggen! Dit is wel de 2de van 3 NL's-talige tracks in mijn top 100. Ook de derde is een gevoelige, aandachtige BeatSense-oplettenden zouden het kunnen aanvoelen komen... Schitterend, ik krijg hier na het meer dan 100x gehoord te hebben nog steeds kippenvel van.
85. Tuff Crew - My Part of Town
Uptempo, daar zijn we weer. De sound doet je misschien denken aan een bepaalde NL'se act... Ach daarover is meer dan genoeg gezegd... De energie die in deze track zit is ongekend, ik word altijd hype en begin door de kamer te stuiten als ik dit opzet. Er zijn ook meerdere remixen die de moeite waard zijn, echter in dit geval is het origineel veruit het beste. Een van de dopeste groepen uit Philly... DJ Too Tuff heeft overigens een heel dope boek geschreven wat zeker een aanrader is voor de lezende HH-liefhebbers die wat meer background-info over artiesten willen hebben of hun verhaal willen weten.
84. Styles of Beyond - Style Warz
Tja, wat te zeggen. Styles of Beyond is gewoon fucking dope en het album 2000 Fold hoort zeker bij mijn meest gespinde van de laatste 3 jaar! En deze track in het bijzonder... Opzwepende beat, en de tekst die imho niet echt heel veel inhoud heeft kan me gestolen worden. Al is het ook weer niet zo slecht als dit zou doen vermoeden. Ook zo'n track die mijn oude krakkemikkige lichaam nog fanatiek doet stuiteren...
83. Gunshot - No Sell Out
Uptempo tracks?? Misschien hebben we er hier weer een. Britcore was helemaal mijn shit begin en half 90er jaren. Gunshot leerde ik kennen bij Villa 65,.en ik spoelde veel terug naar de tracks van het album "Patriot Games". Dit album lag op een gegeven album blijkbaar bij House of Sounds in de rekken, en een vriend van me nam het toen voor me mee. 30 piekjes was toentertijd een koopje voor een nieuw album. Selling Out is sowieso een van de wackere dingen die je kunt doen binnen Hip Hop en sommige kwade tongen beweren dat elke MC en DJ het uiteindelijk zou doen als er genoeg op tafel komt. Ik weet zeker dat dit niet zo is... In ieder geval, als je de tekst niet kunt volgen: bestel de CD met dit nummer en dan heb je alle teksten bij de hand!
82. Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck
Moet ik hier nog uitleg bij geven. Lijkt me niet.
81.The Goats- Tricks of the Shade
Tempogewijs wat lager, dope conscious lyrics van The Goats. Dit album werd groots aangekondigd bij Villa65, en ik weet dat ik met mijn moeder kerstkadootjes mocht uitzoeken en dat we met de trein naar Amsterdam gingen. Bij de Fame trok ik deze uit de rekken en vroeg mijn moeder of ik hem mocht hebben. Nog steeds wordt het album regelmatig uit de rekken getrokken. Deze track heeft een van de meest ware en confronterende quotes imho als je kijkt naar dat hypocriete land aan de andere kant van de oceaan: "Columbus killed more Indians than Hitler killed Jews/But on his birthday you get sales on shoes". Dit nummer heeft sowieso wel meer goede quotes... Een van de meest underrated albums van dat jaar en straks in het topic van dat jaar gaat deze wel top 10 zijn voor Pete! (Spoiler...Ohohoh)
0
geplaatst: 25 november 2021, 15:23 uur
Oh het topic leeft weer!
Heb je toevallig ook een Spotify playlist linkje heer Pete? Of zijn deze tracks daar te underground voor
Heb je toevallig ook een Spotify playlist linkje heer Pete? Of zijn deze tracks daar te underground voor

0
geplaatst: 25 november 2021, 15:31 uur
onderdeel van de sterkste 3 track run op een Hip Hop album ooit
onderdeel van de sterkste 3 track run op een Hip Hop album ooit
Sure about this though?

Beter dan de N.Y. State of Mind - Life's A Bitch - The World Is Yours run?
0
geplaatst: 25 november 2021, 17:10 uur
Flipm0de schreef:
Sure about this though?
(quote)
Sure about this though?

110% zeker

Follow the Leader
Microphone Fiend
Lyrics of Fury
Dat is en gaat nooit verbeterd worden, sowieso vind ik het gehype rondom dat Nas album deels overdreven en heb ik een beetje een antipathie tegen de man ontwikkeld... Verder is het natuurlijk wel een sterke 3 track run.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je voorkeuren en tijd waarin je bent opgegroeid misschien nog wel...
0
geplaatst: 25 november 2021, 18:12 uur
Flipm0de schreef:
Oh het topic leeft weer!
Oh het topic leeft weer!
Geen idee of het allemaal op Spotify staat, ik hou nooit dingen echt goed bij op Spotify... Denk wel dat er dingen bij staan die niet op Spotify staan, en dat heeft natuurlijk niets met te underground te maken.
0
zaaf
geplaatst: 25 november 2021, 22:54 uur
nee Spotify is echt lekker voorzien van undergroundshit. gelukkig hebben we Pete nog.
6
geplaatst: 26 november 2021, 01:07 uur
zaaf schreef:
nee Spotify is echt lekker voorzien van undergroundshit. gelukkig hebben we Pete nog.
Check de playlist die ik heb gepromoot in de spotifylijstjes ish... Daar staat wel dope shit tussen!
Ondertussen ga ik verder met #80 tot #71, een artiest die ik zwaar overhyped vind staat er wel in. Een ander waarvan ik wat kriebels krijg duidelijk dus niet! Die ene overhypede artiest staat in dit rijtje... Wie? Dat kun je zelf wel bedenken... Ik wil voor de liefhebbers wel een playlist maken op YouTube of op MP3, net waar er meer animo voor is... Spotify dekt niet alles inderdaad. In ieder geval, weer een mix van (wat) bekendere tracks en acts met wat meer underground werk... Hopelijk vinden jullie het iets. Ik hou van complimenten, maar nog meer houd ik van eerlijkheid en mensen die oprechte feedback geven op tracks. Dat gebeurt bar weinig, ik vind het jammer en dat wou ik iig gezegd hebben.
80. Eric B. & Rakim - My Melody
De GEIT komt weer eens langs... Deze keer met deze track bekend van de 21 MCs bars. Wanneer je hier naar luistert, besef dan dat dit 1986 is. De lyrics zijn voor die tijd behoorlijk goed, en weerstaan ook de tand des tijds makkelijk als je het aan deze oude head vraagt. De beat klinkt wat gedateerd... Echter is het wel een mad headnodding track. Rakim raisede de bar en maar bar weinig mensen kwamen met betere bars (zag je wat ik daar deed).
79. Diamond D - Pain ft. A.G. & Chino XL
De vibe van deze track pakt me 110%, ondanks de ietwat droevige tendens van deze track is het een mad uplifting track voor Pete en staat ook deze in die playlist van uplifting tracks. Chino die heerlijk flowt over deze laidback beat, en A.G. die wederom piekt... Zoals hij eigenlijk op de meeste tracks doet. De voice samples tussen de verses door vertellen ook wat. Juist die teksten maken deze track nog specialer voor mij. Ik zou graag Diam Piece op CD hebben, helaas is die te prijzig naar mijn zin voor een album waar ik niet echt supergek van ben. Als ik hem zou kopen zou ik dat met name voor deze joint doen omdat die er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit steekt!
78. Citizen Kane - Soldiers Story
Afkomstig van een van de grootste Grails die er bestaat voor mij, misschien is dit wel mijn Holy Grail... Dit album bewijst dat underground MC's meer brengen dan alleen obscuriteiten. Ook gevoelige tracks en lyrics die wat dieper gaan komen aan bod. Ik kan iedereen aanbevelen dit album een keer te luisteren en hier is weer een album dat een van mijn 2 Belgische bevriende labels zou moeten uitbrengen... Kende dit eerlijk gezegd ook niet echt goed op deze track na voor ik in bepaalde verzamelaarsgroepen op FaceBook kwam en de waardes leerde kennen en mijn kennislibrary qua artiesten goed kon uitbreiden!
77. 2Pac - Brenda's Got A Baby
Jezus deze track, het featured 2Pac op zijn best. Lyrically zit het goed in elkaar, het snijdt niet 1 gevoelig, niet 2 gevoelige maar 3 gevoelige onderwerpen aan. En misschien nog wel meer. Dit is all that en meer wat ik hoopte dat er verder uit 2Pac zou komen... Ik vind het vervolg van zijn carriere zelf teleurstellend voor een groot deel. Overhyped door zijn dood en het ongelofelijk grote charisma wat hij had. Had hij meer van dit soort tracks (ja, ik ben bekend met het oeuvre en weet dat hij vaker dingen aansneed) gedaan in het verloop van zijn carriere. Zijn eerste 2 albums worden door vele als zijn minste aangemerkt. Voor mij zijn dat zijn 2 beste, toen was het nog 2Pac zoals ik hem dope vond... Check die video en geniet weer! Ik speel de video's tijdens het typen van de stukjes en hij is nu afgelopen dus kap ik.
76. Godfather Don - Ill Funk Freaker
Underground? Ja, absoluut. Don is de absolute koning van de Underground MC's. Een ongeevenaarde flow en kwaliteitsprojecten telkens weer. Wat er de laatste jaren uitkomt is ook dope, maar ik ben niet altijd even overtuigd van de toegevoegde waarde. Het gros van zijn releases worden met de tijd veel geld waard. Don is in ieder geval een artiest die niet teveel heeft gedaan in zijn carriere, waar zijn mede Cenobites-lid en mede-genie Kool Keith dat wel heeft gedaan. Geniet van deze korte track die imho wel heel erg sterk is. Don staat voor kwaliteit en exclusiviteit!
75. Nice & Smooth - No Delayin'
Hate it or love it-act. De typische flows en de heel vaak zeer aanwezige echo-effecten werken veel mensen snel op de zenuwen. Deze track is voor mij gewoon keihard... Goed genoeg om Pete door de tent te laten springen. Het klinkt stoer en toch feestelijk... Ook bekend van andere fijne tracks met als hoogtepunt voor vele: Sometimes I Rhyme Slow met de welbekende Tracy Chapman-sample. Een Golden Era collectie is sowieso incompleet zonder de eerste 2 albums van deze gasten. Pure genious imho!
74. Frankenstein - The Rain Is Gone
Een van die undergroundtracks die iedereen wel eens heeft gehoord ondertussen op YouTube, tenminste als je veel Golden Era Hip Hop checkt komt hij vanzelf een keer langs... Tekst is best wel treffend en gewoon erg goed. Ook het hookje past perfect, Frankenstein is de zoveelste uit Canada die in mijn lijstje staat. Canada heeft erg veel dope undergroundacts voor gebracht waarvan Frankenstein de zoveelste is. Luister deze track en geef me ajb feedback, al was het alleen op deze track!
73. Native Nuttz - Skinflower
Weer een track van een van mijn Grails... Dit album is lekker smooth en jazzy, dit nummer is ook nog eens een echte in je kop gaan zitter (het hookje wederom). Ik geloof dat deze boys afkomstig zijn uit The Dirty South. Het klinkt wel heel Canada UG/NYC van die tijd... Maar goed, als je dit album ooit vindt: denk dan aan Pete en ruil hem tegen zijn kopietje van het zeer zeldzame laotiaanse kopietje van The Score van The Fugees, althans zo gaat het verhaal over dat album. Lekker laid back dit...Geniet!
72. OutKast - Millennium
Meer Dirty South erachteraan. Outkast zette trends, evolueerde elk album door en zijn gewoon buitengewoon getalenteerd. Dit nummer vind ik het meest sfeervolle van ATLiens wat bij grote voorkeur mijn favo is van de heren. Ook het ahahah-hookje doet het hem wel. Ik kan hier wel van alles over gaan verzinnen en schrijven. Jullie kennen dit wel en het behoeft ook geen uitleg wat er goed aan is lijkt me.
71. Madlocks - Visions
Het hookje lijkt misschien wat kut, maar dat hookje zorgt ervoor dat dit nummer bij mij extra scoort. T-Dot in effizzect, oftewel: wederom Canada (wat ik overigens niet bij elke act daar vandaan vermeld) in de lijst. Populair album onder Underground heads, en ook een Grail... Zijnde het iets minder kostbaar dan Citizen Kane en Native Nuttz maar nog steeds stevig aan de prijs als je een kopie tegenkomt (naar alle waarschijnlijkheid iig). Nooit echt op deze lyrics gelet... Zou zomaar kut als een malle kunnen zijn... maar de flow, het hookje en de beat maken voor mij veel goed. Zoniet alles! Als het al zo is heh

1
geplaatst: 26 november 2021, 16:17 uur
72. OutKast - Millennium
72. OutKast - Millennium

Lekker bezig Pete.
Veel tracks tussen je eerste 30 die ik niet ken, maar zal ze dit weekend een spin geven.
0
geplaatst: 26 november 2021, 16:43 uur
Ik hou denk ik even een paar dagen pauze, ik heb momenteel erg last van mijn Meniere wat me van actief dergelijke dingen doet zou kunnen af houden...
1
geplaatst: 26 november 2021, 17:07 uur
Millennium
Vooral dat hookje is zo kapot heerlijk hé!
Lekker bezig Pete, alle stukjes gelezen
Doe ff rustig aan, maar waar blijft Griselda nou toch, zouden ze top 50 staan??
Vooral dat hookje is zo kapot heerlijk hé!Lekker bezig Pete, alle stukjes gelezen
Doe ff rustig aan, maar waar blijft Griselda nou toch, zouden ze top 50 staan??* denotes required fields.